Kjære syklister.I dag kjørte jeg min datter til Hauge skole i Haugesund. Da jeg var på vei videre, sto det to søte jenter og voktet fotgjengerfeltet, slik at skolebarna og andre fotgjengere skulle få krysse gaten på en trygg måte. Jentene hadde hvert sitt stoppskilt, som de var nøye med å bruke når noen skulle gå over gaten. Og bilene stanset.
Da det var min tur til å nærme meg fotgjengerfeltet, var det to små gutter som skulle over. Jentene smilte til meg og holdt frem stoppskiltet. Jeg stanset i god avstand, slik at både sikten og min intensjon om å stanse var tydelig. Men da, kjære syklister, kom to av deres gjengmedlemmer med hjelm. Og ikke bare hjelm - men FART som sto i stil! Dere pløyet dere forbi bilen min, den ene sneiet skolesekken til den ene lille gutten. Stanset du for å se om han falt? Nei. Du gjorde ikke det. Jeg kan fortelle deg at han gjorde ikke det, fordi den andre lille gutten klarte å ta i mot ham.
SKAM DEG!!!!
Den andre syklisten syklet på stoppskiltet som den ene jenta rakk frem. Du TRAFF skiltet. Du kan ikke ha unngått å legge merke til at bilene du syklet forbi hadde stanset, at jenta sto midt i veien for deg eller at skiltet traff deg i brystet. I såfall må du være både blind og komatøs. Og stanset du for å be om unnskyldning? Nei. Du peiste på videre, tydelig irritert for at jenta hadde sakket farten din.
SKAM DEG!!
Til dere som nå tenker at dette har vært skoleungdom med dårlige holdninger, så tar dere feil. Begge syklistene var menn i 30-40 års alderen, en med gul sykkeljakke, og en med mørkeblå/svart jakke. De syklet ikke sammen, men kom hver for seg. Menn i den alderen, vet dere - den alderen hvor man har skolebarn som man gjerne ønsker at skal krysse gaten på en trygg måte. Neste gang jeg kjører til Hauge skole om morgenen skal Go Pro'en være på. Og ja - filmen VIL bli overlevert til politiet, for voktingen av fotgjengerfeltet er faktisk et samarbeid med politiet, og jeg tror nok de vil se rimelig alvorlig på den trafikkadferden dere utviste i dag. Men det er jo mulig at dere allerede har mistet sertifikatet. Godt mulig.
Ha en fin dag!