Noen som hører forskjell på cd og spotify?
Det er hevet over enhver tvil at jeg hører forskjell på TIDAL Hifi og Spotify Premium, så da er det klart bedre lyd på CD enn Spotify. Men ikke alle har god nok hørsel eller god nok lyttetrening til å høre forskjell. Låter med godt perspektiv avslører den manglende oppløsningen. På for eksempel Solid Air så høres det ut som om Martyn sitter og synger, stemmen er klart høyere plassert i lydbildet med TIDAL Hifi. Den perioden i vinter da jeg kun hadde Spotify så savnet jeg TIDAL, og akkurat Solid Air kjøpte jeg på CD som resultat av dette.
Men hvor bærekraftig er egentlig streamingindustrien? Etter hva jeg har fått med meg tjener jo verken Tidal eller Spotify faktisk penger, og når artistene heller ikke tjener penger...
Jeg synes i hvert fall det er best å eie musikken fysisk, så kan man bruke den skarve hundrelappen/tohundrelappen i abonnement til å sjekk ut nye ting.
Jeg kjøper all musikk jeg virkelig liker på fysisk format, det er mitt foretrukne medie. Du har rett i at ingen av strømmetjenestene tjener penger akkurat nå, men det er likevel framtiden. Årsaken til det er at strømmetjenester har jobben å få bransjen tilbake fra de gratis Torrent-årene. Hele bransjen ligger med ryggen brukket, men det betyr jo bare at vi forbrukere må ta skjeen i en annen hånd og begynne å bidra til økonomien i bransjen der det faktisk betyr noe.
Med over 30 år i forlags- og musikkbransjen kan jeg fortelle at logistikk er den definitivt høyeste utgiften, og det er nettopp det problemet strømming løser. Derfor er strømming uungåelig som framtidens format, det er bare det at forbrukerne må lære seg at musikk ikke er gratis slik de har trodd i senere år. Og det er heldigvis en utvikling som allerede er i gang. Musikkbransjen er på ny i vekst, og det skyldes hovedsakelig at strømming har blitt en tjeneste folk er villige til å betale for. Det vises også i at Spotify nå våger å begynne å stramme inn på gratisalternativet og gjøre det mindre attraktivt. Dess flere som bidrar med penger til strømming dess fortere går utviklingen som bringer musikbransjen opp fra knestående. Det finnes dessverre ingen alternativer, å tro at fysiske format skal gjøre det samme skyldes manglende forståelse for hva som er mulig. Min påstand er at å kun betale for fysisk format er en smule egoistisk, for det betyr at de velger å være luksusdyr som ikke er villige til å bidra med sin skjerv for bransjens redning.
Strømmetjenestene kan ikke overleve uten artistene og plateselskapene, og med stigende inntekter hos dem så vil også de som produserer musikken forlange en større andel av kaka. Det ligger fortsatt inn i framtiden, men det er en uungåelig framtid. Heller ikke jeg og de jeg har jobbet med mottar noen betydelige beløp fra strømmetjenestene i dag, det kan vi ikke forvente slik situasjonen er. Først må forbrukerne omstilles, og heldigvis har de siste to årene vist at den prosessen har startet.
Når det kommer til info om hvem som deltar på et album så er det enklere finne det ut i TIDAL hvis utgiver har opplyst dem om det. Mye av det jeg spiller har musikere, produsenter og til og med teknikere nevnt i albuminfo. Det er en grunn til å velge TIDAL framfor Spotify i tillegg til den klart bedre lydkvaliteten.