Digitale avspillere CD-spillere igjen !?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Regner med at alle vet at de må inn i innstillingenei Spotify for å sette ønsket streamingkvalitet? Det hjelper å sette den på høyeste kvalitet. :)

Har både CD spiller og streamer. Begge deler er koblet til samme preamp digitalt. Synes CD plater låter bedre enn Spotify. Men når jeg spiller samme musikk over streamer og CD, låter det bedre med streamer hos meg. Musikken er da rippet fra original cd og lagt på ssd disk.
    Opplever mer rom mellom hvert instrument, større lydbilde alle veier. Blir litt flatere med CD spilleren.
    Kanskje CD spilleren har litt mer dynamikk, men ellers foretrekker jeg streameren.

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Noen som hører forskjell på cd og spotify?
    Utvilsomt...
    Hos meg er alt litt bedre når jeg spiller musikken gjennom min gamle ECM-1 up i forhold til strømmetjenester!
    Har ikke den nyeste hippeste dacen (5år) men en proff dac som man bla opp endel kroner for å matche i dag.
    Og som jazzmann er jeg avhengig av å lese i coveret hvem som spiller, ikke bare hovedartisten.

Et pluss er at jeg vet at artistene får noen kroner når jeg kjøper en CD.
    Jeg har ikke fått en krone fra Spotify osv for de 20-30 inspillingene jeg har vært med på som ligger der..

borglein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Men hvor bærekraftig er egentlig streamingindustrien? Etter hva jeg har fått med meg tjener jo verken Tidal eller Spotify faktisk penger, og når artistene heller ikke tjener penger...

Jeg synes i hvert fall det er best å eie musikken fysisk, så kan man bruke den skarve hundrelappen/tohundrelappen i abonnement til å sjekk ut nye ting.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^^^
    Jeg kjøpte min første cd spiller i fjor, en enkel Philips cd371 fra `86.
    Den låter i hvertfal bedre enn Tidal i beste oppløsning.
    Fra kromkaster rett inn da :)
    Spotify hører jeg ikke på.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    ^^^
    Jeg kjøpte min første cd spiller i fjor, en enkel Philips cd371 fra `86.
    Den låter i hvertfal bedre enn Tidal i beste oppløsning.
    Fra kromkaster rett inn da :)
    Spotify hører jeg ikke på.
    Bruker mye Spotify som bakrunnsmusikk da premium, det låter greit nå man skal sjekke ut noe nytt, eller spille noen av de gamle popslagerne til Kona, Bangles, Roxette, The Corrs, Shania Twain osv..

Men jeg er fanatisk CD og SACD samler, bruker Dacen på Sony spilleren, en morsom vri er at Sonyen prosesserer bedre 5.1 enn den gjør i pure Stereo, i Pure Stereo var Denonen best, men kunne glemme å la den prosessere til 5.1 Stereo på samme måte..

Man må vel støtte artistene også, CD er mer brukervennlig og billigere format enn LP, selovm LP sikkert har bedre lyd....

Jeg ripper mye til Flac og AAC også, men ikke alt..

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.766
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ja takk til alt :)
    Tidal: Best lyd.(Av streaming altså)
    Spotify: Til hele Familien.
    CD: Brukes lite men kjekt og ha.
    Vinyl: Brukes når jeg skal sitte og nyte musikk.

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som hører forskjell på cd og spotify?
    Det er hevet over enhver tvil at jeg hører forskjell på TIDAL Hifi og Spotify Premium, så da er det klart bedre lyd på CD enn Spotify. Men ikke alle har god nok hørsel eller god nok lyttetrening til å høre forskjell. Låter med godt perspektiv avslører den manglende oppløsningen. På for eksempel Solid Air så høres det ut som om Martyn sitter og synger, stemmen er klart høyere plassert i lydbildet med TIDAL Hifi. Den perioden i vinter da jeg kun hadde Spotify så savnet jeg TIDAL, og akkurat Solid Air kjøpte jeg på CD som resultat av dette.

Men hvor bærekraftig er egentlig streamingindustrien? Etter hva jeg har fått med meg tjener jo verken Tidal eller Spotify faktisk penger, og når artistene heller ikke tjener penger...

Jeg synes i hvert fall det er best å eie musikken fysisk, så kan man bruke den skarve hundrelappen/tohundrelappen i abonnement til å sjekk ut nye ting.
    Jeg kjøper all musikk jeg virkelig liker på fysisk format, det er mitt foretrukne medie. Du har rett i at ingen av strømmetjenestene tjener penger akkurat nå, men det er likevel framtiden. Årsaken til det er at strømmetjenester har jobben å få bransjen tilbake fra de gratis Torrent-årene. Hele bransjen ligger med ryggen brukket, men det betyr jo bare at vi forbrukere må ta skjeen i en annen hånd og begynne å bidra til økonomien i bransjen der det faktisk betyr noe.

Med over 30 år i forlags- og musikkbransjen kan jeg fortelle at logistikk er den definitivt høyeste utgiften, og det er nettopp det problemet strømming løser. Derfor er strømming uungåelig som framtidens format, det er bare det at forbrukerne må lære seg at musikk ikke er gratis slik de har trodd i senere år. Og det er heldigvis en utvikling som allerede er i gang. Musikkbransjen er på ny i vekst, og det skyldes hovedsakelig at strømming har blitt en tjeneste folk er villige til å betale for. Det vises også i at Spotify nå våger å begynne å stramme inn på gratisalternativet og gjøre det mindre attraktivt. Dess flere som bidrar med penger til strømming dess fortere går utviklingen som bringer musikbransjen opp fra knestående. Det finnes dessverre ingen alternativer, å tro at fysiske format skal gjøre det samme skyldes manglende forståelse for hva som er mulig. Min påstand er at å kun betale for fysisk format er en smule egoistisk, for det betyr at de velger å være luksusdyr som ikke er villige til å bidra med sin skjerv for bransjens redning.

Strømmetjenestene kan ikke overleve uten artistene og plateselskapene, og med stigende inntekter hos dem så vil også de som produserer musikken forlange en større andel av kaka. Det ligger fortsatt inn i framtiden, men det er en uungåelig framtid. Heller ikke jeg og de jeg har jobbet med mottar noen betydelige beløp fra strømmetjenestene i dag, det kan vi ikke forvente slik situasjonen er. Først må forbrukerne omstilles, og heldigvis har de siste to årene vist at den prosessen har startet.

Når det kommer til info om hvem som deltar på et album så er det enklere finne det ut i TIDAL hvis utgiver har opplyst dem om det. Mye av det jeg spiller har musikere, produsenter og til og med teknikere nevnt i albuminfo. Det er en grunn til å velge TIDAL framfor Spotify i tillegg til den klart bedre lydkvaliteten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    det skyldes tildels inntektene som strømmeselskapene har.
    Er det noen av dem som ikke går med tap så det suser? Måtte være Apple Music, da.
    Kanskje Apple har overskudd, men de andre går i alle fall med tap. Folk er for bortskjemt, men det er som nevnt lys i enden av tunnelen. Hvis ikke går musikkbransjen ad undas, sammen med platebutikker og det store utvalget vi har i dag.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    858
    Det fine med cd-spillere og annen gammeldags elektronikk er at du kan slå på med en bryter. Du slipper pålogging og venting, noen ganger heft pga oppgradering, eller tull med wifi-nettverket. CD-spillere bare virker.

S

svk

Gjest
    Har testet spotify, apple music, google music og tidal.
    Synes apple har den dårligste, lyden tidal hifi best og de 2 andre midt imellom.
    Lyden på apple blir for kvass, sikkert tilpasset beats :confused:

D

Danke

Gjest
    Det fine med cd-spillere og annen gammeldags elektronikk er at du kan slå på med en bryter. Du slipper pålogging og venting, noen ganger heft pga oppgradering, eller tull med wifi-nettverket. CD-spillere bare virker.
    Noen ganger er det greit med shuffle av flac filer, og höre mye forskjellig, det som er morsomt er at man som nerd kan sammenligne produksjon og lydkvalitet.. 😊

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Ja det er et kjempeproblem. Hos meg tipper jeg det tar minst 30sekunder fra jeg skrur på amper, setter meg i stolen og har fått opp TIDAL og at musikken er i gang. Et kjempeproblem som gjør at jeg er helt villig til å være teknodinosaur og motstander av all, absolutt all utvikling.

Til dere som vil støtte artistene og plateselskapene ved å kjøpe det håndfaste medium. Hvorfor ikke heller gå på konserten som artisten tilbyr.

Etter min mening har bransjen seg selv å takke for problemer de opplever i dag. For lav kvalitet på album som helhet. For lite fokus bærekraftige artister. For stor forskjell i evner vs resultat. (Det er ikke så inspirenende å høre noen live med elendig katalog utvalg og med helt klare begrensninger i stemme og musikalitet og ikke minst scenekompetanse, men som har en bra låt å tilby. Musikken er for dyr og det er for mange som skal tjene penger. CD er nok død, og kramper ser vi. Å hevde at CD er er kommer for å bli er i beste tilfelle naivt

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    858
    #Jørgen: Det var også en tolkning av teksten min. Jeg har hatt trådløs i heimen i 10 år, mac mini som hovedspiller i stua, og kan sende det jeg vil i hytt og pine. Jeg har ingen spesielle problemer med dette, eller med moderne teknologi generelt. Men jeg er enig med Øystein Sunde: "- CD eller LP. Ikke streaming på meg, jeg har hverken Spotify eller Tidal. Jeg liker albumformatet. Jeg liker å gjøre avspillingen til en opplevelse i seg selv - åpne coveret, legge skiva i spiller’n og lytte til musikken mens jeg leser tekstene og hvem som spiller på de forskjellige sporene. Streaming blir litt som musikalsk overrislingsanlegg. Og er det noe jeg virkelig ikke tåler, så er det bakgrunnsmusikk, sier Øystein Sunde." Fra intervjuet i Stereopluss i mars i år.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er tildels enig. Det er fullt av rapporter om problemer med avspilling på forumet, og det er mindre vanlig med fysiske medier. Men også CD-spillere blir slitt og vil svikte til slutt, så det er viktig å ha reservespillere.

Når det kommer til konserter tror jeg de som er her inne frekventerer dem oftere enn folk flest.

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    #Jørgen: Det var også en tolkning av teksten min. Jeg har hatt trådløs i heimen i 10 år, mac mini som hovedspiller i stua, og kan sende det jeg vil i hytt og pine. Jeg har ingen spesielle problemer med dette, eller med moderne teknologi generelt. Men jeg er enig med Øystein Sunde: "- CD eller LP. Ikke streaming på meg, jeg har hverken Spotify eller Tidal. Jeg liker albumformatet. Jeg liker å gjøre avspillingen til en opplevelse i seg selv - åpne coveret, legge skiva i spiller’n og lytte til musikken mens jeg leser tekstene og hvem som spiller på de forskjellige sporene. Streaming blir litt som musikalsk overrislingsanlegg. Og er det noe jeg virkelig ikke tåler, så er det bakgrunnsmusikk, sier Øystein Sunde." Fra intervjuet i Stereopluss i mars i år.
    Jeg mente ikke å være for skarp. Men det er litt sånn at med med mer moderne formater så følger det også med en hel industri av muligheter for totalopplevelsen. Eksempelvis liker jeg også å lære om og lese om artister jeg liker og som jeg spiller. Oftest styrer jeg musikk, når streamer, fra telefon. Alle funksjonaliteter tilgjengelig, i tillegg sitter jeg med et uendelig hav av info tilgjengelig om den musikken, musikere, studio, teknikere etc samtidig, så hvis man vil lære oppleve utforske eller fordype seg på annet vis er det utrolig praktisk. Og det er utvikling. Uten å ta kvalitetsdiskusjonen på nytt (streaming vs CD) så lyder det i grunn såpass likt at den musikalske oppleveksen er rimelig uforandret av formatet valgt. Selvfølgelig er det noen barrierer som noen sliter med, men personlig må jeg bare si at det har vært særs overkommelig. Og heller ikke CD er knirkefritt, sånn sett.

Poenget med utsagnet om å hå på konsert handler vel om at de artistene som det er verdt å støtte klarer å leve av konserter fremfor platesalg eller streaminginntekter og at øvrige parasitter blir silt vekk.

Utover det må jeg også peke på miljøet, ja faktisk. At det produseres et betydelig mindre antall mer eller mindre varige enheter av noe betyr mindre bruk av knappe ressurser, mindre avfall og et bedre og mer bærekraftig miljø

S

svk

Gjest
    Etter å ha lest denne tråden så kommer jeg nok til å kjøpe cd igjen.
    Lei streaming.
    Så blir det ripp til wav og bacup på onedrive

D

Danke

Gjest
    Har ikke windows 10 selv, turte ikke å oppgradere.

Men 10 skal ha mulighet for Flacripping lett og greit via Windows Media Player...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.626
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil anta at 95% av min musikkavspilling kommer fra Spotify via iPad/iPhone. I likhet med mange andre har jeg problemer med å høre noen særlig forskjell mellom CD og Spotify på høyeste kvalitet. Når jeg omsider får ro i sjelen og blir "ferdig" med kjellerstuen min, har jeg tenkt å sette meg ned en kveld å lytte så kritisk som jeg bare klarer. Hvis jeg må sitte musestille med øynene igjen i flere timer for å høre forskjell, så anser jeg det som dødt løp for min del. Jeg kommer nok aldri til å selge CD-spilleren min og finner kanskje tilbake til gleden med å spille diskene etterhvert :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke windows 10 selv, turte ikke å oppgradere.

Men 10 skal ha mulighet for Flacripping lett og greit via Windows Media Player...
    WIN 10 funker brillefint, bedre enn 7 og uhyrlig gresselige 8.

Enig med Dolby i at CDP og disker aldri blir solgt, tvert imot kjøpte jeg enda en spiller på søndag. Fortsett med det. Når det kommer til Spotify vs CD eller TIDAL Hifi bør du kjapt høre forskjell, men kanskje ikke på alle utgivelser. Hvis systemet ikke bremser et annet sted. Med Fidelify istedenfor originalappen er forskjellen mindre merkbar. Solid Air er et testspor som gir meg hørbar forskjell i gjengivelsen av rom, spesielt scenehøyde.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.975
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Om man vil streame Nirvanas Nevermind fra Tidal. Får man da originalen fra 91 eller remasteren fra 2011 ?

D

Danke

Gjest
    Jeg vil anta at 95% av min musikkavspilling kommer fra Spotify via iPad/iPhone. I likhet med mange andre har jeg problemer med å høre noen særlig forskjell mellom CD og Spotify på høyeste kvalitet. Når jeg omsider får ro i sjelen og blir "ferdig" med kjellerstuen min, har jeg tenkt å sette meg ned en kveld å lytte så kritisk som jeg bare klarer. Hvis jeg må sitte musestille med øynene igjen i flere timer for å høre forskjell, så anser jeg det som dødt løp for min del. Jeg kommer nok aldri til å selge CD-spilleren min og finner kanskje tilbake til gleden med å spille diskene etterhvert :)
    Det er mange ganger man ikke finlytter og da er Spotify Premium genialt, men jeg synes ikke gratisversjonen er noe særlig ikke minst pga den hjernevask reklamen.
    Til middag, og i hagen osv så er Spotify veldig praktisk.

Men jo på gode innspillinger så mener jeg å høre forskjell, men det er ikke alltid.

Veldig greit med begge deler, og jeg skjønner ikke de som ikke har musikksamling fysisk, eller rippet....

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Finner man noe man liker ekstra godt på Tidal må man kjøpe det, da det hender at sangene forsvinner.
    Har man plate er man sikret å ha det tilgjengelig.

Når det gjelder rene CD spillere har jeg Sony CDP-X303ES, CDP-X505ES, CDP-X707ES og CDP-C79ES.
    PS det var aldri meningen å ha så mange, men på jakt etter laser og deler til en havarert CDP-X707ES ble det innkjøpt flere spillere.
    Ja, jeg har også en ekstra dele spiller type X707ES.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Skal en ha streamer og streame musikken, blir det klart best når en selv ripper musikken og legger den på SSD disk i wav formatet.
    Har testet på noen få anlegg å spille samme musikken både i wav og flac. Dessverre var lyden klart bedre i vaw. Spesielt i nedre frekvenser at forskjellen var størst.
    Alle filene hadde jeg selv rippet fra original CD. Testet de samme filene både hos meg og en kompis. Han tok hvilket format det var med en gang. Dette gjaldt både hos han og hos meg. Noen andre hørte det også uten noe problem. Så skal en bruke flac, så må det opp på 96 kB for at det skal bli like god som 44 kB fil i wav.
    Ikke rart at mange foretrekker CD foran streaming når det brukes mest TIDAL og sporty. CD mediet låter klart bedre enn det.
    Selv benytter jeg både CD spiller og streamer. Liker at det er så enkelt å bruke streamer, slipper å ha alle CD plater stående fremme, samtidig som lyden oppleves bedre med streamer, så lenge det ikke spilles fra TIDAL eller Spotify.
    God hifi sommer både med eller uten CD spiller.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om man vil streame Nirvanas Nevermind fra Tidal. Får man da originalen fra 91 eller remasteren fra 2011 ?
    Er redd for at det sannsynligvis er 2011. Det er en ulempe med strømmetjenester. En av grunnene til at jeg foretrekker CD, det og at det finnes ufullstendige album av rettighetsårsaker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.540
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Finner man noe man liker ekstra godt på Tidal må man kjøpe det, da det hender at sangene forsvinner.
    Har man plate er man sikret å ha det tilgjengelig.

Når det gjelder rene CD spillere har jeg Sony CDP-X303ES, CDP-X505ES, CDP-X707ES og CDP-C79ES.
    PS det var aldri meningen å ha så mange, men på jakt etter laser og deler til en havarert CDP-X707ES ble det innkjøpt flere spillere.
    Ja, jeg har også en ekstra dele spiller type X707ES.
    Finner man noe man liker ekstra godt så tar jeg det opp på en kassett....;)

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Samme DAC, flere digitale kilder. CD-drivverk via AES/EBU balansert, Sonos via coax m. Spotify og egne filer på NAS, PC med Win 10 og Foobar2000 via USB for 24/96 og 24/192. CD låter klart best, med god margin. Vil ikke at det skal være slik. Synes jo det er mest praktisk med streaming og filformater. Men jeg vender alltid tilbake til CD. Skal ikke se bort fra at det er placebo/nostalgi. Men det er jo følelsen som teller i musikk og hifi...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Trondheim
    Akkurat nå streamer jeg (fra Apple Music - en CD med Sonate da Camera av Giovanni Stefano Carbonelli), da jeg ikke er hjemme og har tilgang på CD-arkivet. Ellers spiller jeg fra egenrippede filer når jeg er på kontoret, men hvis jeg skal lytte til musikk er det CD som gjelder.
    Det har ikke med lydkvalitet å gjøre. Jeg er heldigvis ikke av dem som hører forskjell på identiske filer på det samme anlegget - Apple Musics 256 kbps AAC lyder helt utmerket. Det er noe med det fysiske mediet som appellerer til meg. Når man setter på en CD hører man vanligvis gjennom hele CDen - jeg får et annet forhold til musikken enn når man streamer. Det er kanskje derfor jeg liker Apple Music - de presenterer hele CDer og ikke en samling "låter". For alt jeg vet gjør de andre streamingtjenestene også det, men så lenge jeg er fornøyd med den tjenesten jeg bruker innimellom har jeg ikke sett behovet for å undersøke andre.
    Nå skal det sies at jeg stort sett hører på "klassisk" musikk og der har det liten mening å høre på enkeltsatser av verk. Det er sikkert også derfor jeg holder meg borte fra radiokanalen NRK Klassisk, da de sjelden spiller hele verk.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Fikk inspirasjonen av alt dette og koblet opp min gamle NAD blu-ray spiller med coax til min Peachtree 300.
    Morsomt og velspillende. Imponert av hva jeg hører. Et lite lass med cd'er er tatt fram igjen :)
    Greit med OSD også slik at jeg kan forholde meg til 55" på hvilke spor jeg vil høre.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Garantert en eller annen remaster. Sannsynligvis den som var nyest da plata ble lagt til på Spotify.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    263
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir lettere Overasket over att nesten alle her er uenig om hva som låter best.
    Grunnen til att jeg ikke har gått over til streaming er att og overgå MBL cd riggen min lydmessig kanskje er umulig,
    muligens med en kostbar hardiskbasert løsning?

Det nevnes fra mange her att de knapt hører forskjell mellom streaming og cd men bruker da en eldre Sony, Denon spiller til ett par tusen kr.
    Det er jo himmelsk forskjell fra spiller til spiller også.
    Skulle jeg sammenlignet min første Pioneer spiller til 1600kr med Cary audio 306 eller min nåværende MBL til 140000kr så kan det ikke sammenlignes i heletatt lydmessig.
    Man har sett de senere årene att de fleste skribenter i internasjonale magasiner har gått tilbake til CD formatet.
    Personlig tviholder jeg ikke på CD formatet, men jeg går ikke for en annen løsning før den er bedre:)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.975
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er redd for at det sannsynligvis er 2011. Det er en ulempe med strømmetjenester. En av grunnene til at jeg foretrekker CD, det og at det finnes ufullstendige album av rettighetsårsaker.
    Dette er jo svært dumt. Dynamisk kontrast er en viktig del av det musikalske uttrykket av denne platen. Og i og med at fremtiden er streaming så er det denne versjonen som folk vil høre. Selv en mp3 med lav bitrate vil jo låte bedre enn en lossless kopi av remasteren. Hvis dynamisk komprimerte remastere er standarden hos Spotify/Tidal, så ser det mørkt ut for lydkvalitet i fremtiden.

D

Danke

Gjest
    Spotify spiller med bedre enn MP3 kvalitet i premium mener jeg. Bare å justere i settinger.

Men på tur så hører jeg mest flac på mobilen, for å spare databruk. Hører Blur og the Killers I god flac nå 😊 på båttur..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spotify spiller med bedre enn MP3 kvalitet i premium mener jeg. Bare å justere i settinger.

Men på tur så hører jeg mest flac på mobilen, for å spare databruk. Hører Blur og the Killers I god flac nå ?????? på båttur..

Mp3 er så mangt. Spotify Premium er 256 kbps OGG/Vorbis. Mp3 i 320 kbps tror jeg neppe noen hører særlig forskjell på fra CD, eller Spotify Premium, men for sjelefreden er det jo greit å ha et lossless format. Flac, Alac e.l.

At wav skal låte bedre enn flac med samme bitdybde og samplerate har jeg overhode ingen tro på.

D

Danke

Gjest

Men på tur så hører jeg mest flac på mobilen, for å spare databruk. Hører Blur og the Killers I god flac nå 😊 på båttur..

Mp3 er så mangt. Spotify Premium er 256 kbps OGG/Vorbis. Mp3 i 320 kbps tror jeg neppe noen hører særlig forskjell på fra CD, eller Spotify Premium, men for sjelefreden er det jo greit å ha et lossless format. Flac, Alac e.l.

At wav skal låte bedre enn flac med samme bitdybde og samplerate har jeg overhode ingen tro på.
    Muligens om man lar Windows media player bestemme hehe

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Men på tur så hører jeg mest flac på mobilen, for å spare databruk. Hører Blur og the Killers I god flac nå ?????? på båttur..

Muligens om man lar Windows media player bestemme hehe

Hva mener du?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn