Skjerp deg Deph! Du kan bedre enn som så!Jeg forstår at noen liker motorsport og slik. Men trafikken er hverken en lek, et spill eller en konkurranse.Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.
Av de er det ingen reelle alternativer, mest av økonomiske grunner. Kostnaden ved å levere en punktspesifikk transporttjeneste blir høy siden noen må lønnes for å levere den. En kjapp drosjetur koster hundrevis av kroner.Det er en mulighet. Det heter tog, buss, drosje, fly, helikopter, ferge, privatsjåfør. Skal "avholdsfolket" føre denne "alkoholdebatten"?
Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.Man har ennå noen år på seg til å rase fra seg, så ingen grunn til panikk. Det blir litt som med røyking på utesteder og i blant andre mennesker. Stor ståhei i begynnelsen når det ble restriksjoner, men få som ønsker seg tilbake i dag.
Trafikken vil bli mye raskere, sikrere og bedre på alle måter når den automatiseres.
Nostalgikere kan få egne innhegninger der de kan kjøre rundt i bilene sine, der de ikke er til hinder for trafikken og ikke kan gjøre skade på annet enn seg selv. Alternativt kan de kjøpe seg ratt til Playstation eller noe.
At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
Si meg, har du bil?At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.
Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
Det er åpent for debatt, tror jeg?Si meg, har du bil?At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.
Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
Og jeg som trodde han bodde sentralt til i Bergen?Det er åpent for debatt, tror jeg?Si meg, har du bil?At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.
Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
Han har en Tesla!
Ikke så sentralt lenger. Nabokommune, men jobber i Bergen så det er behagelig å ha bil, og nødvendig med elbil siden bare bompenger ellers ville blitt over 30.000 kr i året i ekstrautgifter med eksosbil.Og jeg som trodde han bodde sentralt til i Bergen?Det er åpent for debatt, tror jeg?Si meg, har du bil?
Han har en Tesla!
Nå prater du over deg eller spinner videre på det jeg har skrevet for egen maskin. Virkeligheten er at nesten hver mann har sin bil, motivet for eierskapet er uinteressant. Mitt eneste poeng er at jeg nyter å kjøre bil og foretrekker det fremfor å bli kjørt. Hvorfor det skal bli trafikkaos av den vinklingen er det nok bare din fantasi som kan forklare.Tenkt om alle tenkte som deg - hver mann i sin egen bil siden det er så gøy å kjøre. Ethvert tett befolket område ville stått helt i stampe.
Rase fra seg? Jeg snakker om å nyte det å kjøre bil, hva snakker du om? Dummeste jeg har lest på lenge.Man har ennå noen år på seg til å rase fra seg, så ingen grunn til panikk. Det blir litt som med røyking på utesteder og i blant andre mennesker. Stor ståhei i begynnelsen når det ble restriksjoner, men få som ønsker seg tilbake i dag.
Trafikken vil bli mye raskere, sikrere og bedre på alle måter når den automatiseres.
Nostalgikere kan få egne innhegninger der de kan kjøre rundt i bilene sine, der de ikke er til hinder for trafikken og ikke kan gjøre skade på annet enn seg selv. Alternativt kan de kjøpe seg ratt til Playstation eller noe.
Synest som sagt det er helt ok å kjøre bil jeg. Eier en av sorten endatil og bruker den rundt 15000km/år. Hadde jeg likt det dårlig ville jeg nok kjørt mye mindre. Kjørelengde, som det meste annet, er resultat av valg man tar og kan stort sett enkelt påvirkes. Mamma og pappa bor i bygdenorge og har to biler og har hatt det i 30 år eller så. Kan forrente et rimelig stort boliglån for den summen det koster de pr. år. Så å bo mer sentralt kunne være et høyst reelt alternativ rent økonomisk.Nyter fint en bil innenfor fartsgrensen jeg. At du ikke liker å kjøre bil gjør deg ikke til talsmann for trafikkutviklingen.
Noe uenig med deg her. Bensin og diesel kommer til å bli en overskuddsvare med lav pris. Og hvis du snakker om prising av forurensning minner jeg om at et års bilkjøring på karbon sånn røffly tilsvarer en flytur til Østen. Har man ikke råd til å kjøre karbonbil har man heller ikke råd til å fly på ferie. Et slikt avgiftsregime vil ha så enorme konsekvenser for både masseturisme, tomater fra Spania, burgerspising og hifi fra Kina at prisen på bilkjøring vil bli blant folks minste bekymringer. Ja, vi må ha utslippseffektiv transport og prisen på forurensning må opp. Nei, vi må ikke miste hodet helt og gjøre biltransport til den eneste syndebukken og miste perspektivene helt. Å kjøpe elbil og reise på helgeshopping til Barcelona henger ikke på greip. Da kan man like gjerne kjøre på karbon og kutte ned på ferie- eller jobbreisene.Når folk oppdager hva det vil koste å kjøpe bensin og diesel om noen år vil forbrenningsmotoren bli upopulær, helt av seg selv.
Jeg bor i en by med 7000 innbygere (med drabantbyen). Ser ikke elbiler daglig (vi har ikke bommer eller parkeringsavgift). Har hørt at det kryr av elbiler i olsogryta (har ikke vært der på år og dag), men når jeg hentet nybilen på Gardermoen i April så jeg ikke mange elbiler på turen nordover.At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.
Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.
Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
De tre tingene som tar livet av batterier er:
Å stå fulladet over tid
Å stå utladet over tid
Høy temperatur over tid
Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
LP-plater liksom?Jeg tror folk blir mindre opptatt av bil fordi de som er veldig opptatte av bil til en viss grad blir eldre og dør (eller slutter å kjøre fordi helsen er for skral) ser som nevnt tegn på dette allerede da andelen unge voksne som tar lappen faller. Dog mest i byer selvsagt, men det er tross alt der de fleste i større og større grad bor.
Klarte meg fint uten bil til jeg var 33 år (i Oslo). Kunne ikke sagt det samme om jeg hadde blitt på fødestedet.
Det er en av fordelene med stor batteripakke. Kan holde ganske lavt ladenivå til daglig og så toppe opp når det en sjelden gang trengs. Av samme grunn er behovet for hurtig lading i det daglige null siden det uansett er nok guffe til å dekke spontane kjøreturer.Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
De tre tingene som tar livet av batterier er:
Å stå fulladet over tid
Å stå utladet over tid
Høy temperatur over tid
Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
Var det ikke Herodes Falsk som spådde at om 100 år så finnes der kyr med laserhorn og - hold dere fast - ærlige bilselgere!Apropos autonome systemer; er 10-15 år siden man meldte at autopilot i luftbransjen skulle gjøre piloten overflødig. Er jo enklere med autopilot i luften enn på veien.
De overflødige yrkene - hegnar.no
3-4000 på 15.000 kilometer. På en bil med en brøkdel av servicedelene til en bil med forbrenningsmotor.Strøm er vanskelig siden det er en ganske stor andel jeg ikke betaler for direkte selv (hurtiglading, lading hos andre osv). Men om jeg hadde ladet alt hjemme ville det vel blitt 3-4000 i året. I fjor sommer kjørte jeg 2500km og brukte 30 kroner på drivstoff (det jeg startet med minus det jeg kom hjem med). Vedlikehold er så langt kroner null siden jeg ikke har hatt bilen på service - skal ha første til høsten.
4000 kroner for å fikse en ripe noen hadde laget med vilje. Kanskje fikk jeg ripen fordi jeg hadde en Tesla, men uvisst.