Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det er en mulighet. Det heter tog, buss, drosje, fly, helikopter, ferge, privatsjåfør. Skal "avholdsfolket" føre denne "alkoholdebatten"?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Den eneste gleden slik jeg ser det med å kjøre bil handler om at da har man i det minste noe å gjøre på mens man transporteres.
    Jeg skjønner at bilkjøring ikke interesserer. Med samme vinkling i debatten som om jeg burde mene fotball bør spilles av roboter for å slippe skader for ikke å snakke om hvem som bør fortære brennevin. Der er det nok mye å hente....
    Jeg forstår at noen liker motorsport og slik. Men trafikken er hverken en lek, et spill eller en konkurranse.
    Skjerp deg Deph! Du kan bedre enn som så!

    "Forby alt som ikke interesserer meg" trodde jeg faktisk ikke var din stil...........................

    Man behøver faktisk ikke se på det å kjøre bil som "motorsport", "lek" eller "konkurranse". Det er mange som finnner glede i å kjøre i sin egen bil innenfor lovens rammer!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det er en mulighet. Det heter tog, buss, drosje, fly, helikopter, ferge, privatsjåfør. Skal "avholdsfolket" føre denne "alkoholdebatten"?
    Av de er det ingen reelle alternativer, mest av økonomiske grunner. Kostnaden ved å levere en punktspesifikk transporttjeneste blir høy siden noen må lønnes for å levere den. En kjapp drosjetur koster hundrevis av kroner.

    Dine sentimentale følelser for det å kjøre bil (selv) er helt irrelevante for samfunnsplanlegging.

    Tenkt om alle tenkte som deg - hver mann i sin egen bil siden det er så gøy å kjøre. Ethvert tett befolket område ville stått helt i stampe.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man har ennå noen år på seg til å rase fra seg, så ingen grunn til panikk. Det blir litt som med røyking på utesteder og i blant andre mennesker. Stor ståhei i begynnelsen når det ble restriksjoner, men få som ønsker seg tilbake i dag.

    Trafikken vil bli mye raskere, sikrere og bedre på alle måter når den automatiseres.

    Nostalgikere kan få egne innhegninger der de kan kjøre rundt i bilene sine, der de ikke er til hinder for trafikken og ikke kan gjøre skade på annet enn seg selv. Alternativt kan de kjøpe seg ratt til Playstation eller noe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ja lukkede baner for de som absolutt må kjøre selv er et minst like realistisk alternativ. Det er mye som er gøy som ikke er tillatt i trafikken i dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Man har ennå noen år på seg til å rase fra seg, så ingen grunn til panikk. Det blir litt som med røyking på utesteder og i blant andre mennesker. Stor ståhei i begynnelsen når det ble restriksjoner, men få som ønsker seg tilbake i dag.

    Trafikken vil bli mye raskere, sikrere og bedre på alle måter når den automatiseres.

    Nostalgikere kan få egne innhegninger der de kan kjøre rundt i bilene sine, der de ikke er til hinder for trafikken og ikke kan gjøre skade på annet enn seg selv. Alternativt kan de kjøpe seg ratt til Playstation eller noe.
    Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Vi fikk biler fordi vi hadde brukt hester i seks tusen år. Horseless carriages ble de kalt. Nå innser vi at det at alle skal ha egen bil er dum ressursbruk, dårlig for samfunnshelsen og elendig plassutnyttelse i stadig trangere byer. Dermed vil egeninteresse måtte vike for fellesinteresser. Ikke noe nytt i det.

    De som er avhengige av eksos og motorvræl vil sikkert kunne nyte det, mot noen saftige avgifter, men det blir snart like ufint som å stå og blåse siggarrøyk i ansiktet på en baby.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
    At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.

    Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.

    Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    10.646
    Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
    At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.

    Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.

    Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
    Si meg, har du bil?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.709
    Antall liker
    8.119
    Torget vurderinger
    0
    Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
    At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.

    Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.

    Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
    Si meg, har du bil?
    Det er åpent for debatt, tror jeg?

    Han har en Tesla!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.101
    Antall liker
    10.646
    Og du ser ikke "verden utenfor din egen navlelo"! Også i framtiden vil det faktisk bo mennesker utenfor byene. For disse vil mange av alternativer som vil fungere i byene ikke være praktisk/økonomisk gangbare.
    At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.

    Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.

    Så ja, det blir nok litt andre løsninger, men det betyr ikke at de ikke er kompatible med hverandre.
    Si meg, har du bil?
    Det er åpent for debatt, tror jeg?

    Han har en Tesla!
    Og jeg som trodde han bodde sentralt til i Bergen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Det er behagelig å eie bil uansett hvor man bor, men i bygde-Norge er det nær en livsnødvendighet. I Oslo kan man fint klare seg uten, noe også svært mange gjør. Det er svært dyrt og ganske upraktisk å ha bil om man bor i sentrum og det finnes gode alternativer som offentlig transport og bilkollektiv. Der jeg kommer fra tok "alle" lappen omtrent den dagen de ble 18.

    I en hypotetisk verden med lett tilkallelige selvgående biler hadde jeg neppe eid en bil selv. Kunne lagd lytterom i garasjen for eksempel.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    427
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Elektrisk bil er uaktuellt for meg så lenge jeg ikke kan dra en tilhenger uten å måtte stoppe å lade. Den dagen (om den da kommer) at fastfood burgerne er tatt ut av salg så skal jeg vurdere å kjøpe meg en bitte liten elbil som jeg kan bruke til nærbutikken 6 km unna. Hva har burger med dette å gjøre spør du kanskje ? Vel, for å ta USA, alle burgere som spises der i løpet av ett år fører til 100 ganger så mye utslipp av CO2 som det bilene slipper ut på ett år. slutt heller å spis burgere!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Si meg, har du bil?
    Det er åpent for debatt, tror jeg?

    Han har en Tesla!
    Og jeg som trodde han bodde sentralt til i Bergen?
    Ikke så sentralt lenger. Nabokommune, men jobber i Bergen så det er behagelig å ha bil, og nødvendig med elbil siden bare bompenger ellers ville blitt over 30.000 kr i året i ekstrautgifter med eksosbil.

    Men jeg hadde bil når jeg bodde i sentrum også. Ennå er alternativene for dårlige etter min smak, men når det blir vanlig med selvkjørende biler som bestilles etter behov er det mye mindre grunn til å eie noe selv. Men selv om man bor litt unna og valgte eierskap over en bil, så ville det være greit å sette den i arbeid når man ikke bruker den slik at den kan betale seg selv. Tenk bare når man skal ut å reise f.eks. og i stedet for å sette bilen på Flesland i noen uker, så kan den tjene penger mens man ikke bruker den selv.

    Men jeg skulle gjerne byttet Teslaen med en donaldkasse hvis den kunne kjøre meg til og fra jobb, hente meg på byen når jeg skal hjem en helg, og ellers kjøre taxi hele av seg selv når jeg jobber eller sover. Hente eller levere ting eller folk etter behov. Ser bare fordeler med dette.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Tenkt om alle tenkte som deg - hver mann i sin egen bil siden det er så gøy å kjøre. Ethvert tett befolket område ville stått helt i stampe.
    Nå prater du over deg eller spinner videre på det jeg har skrevet for egen maskin. Virkeligheten er at nesten hver mann har sin bil, motivet for eierskapet er uinteressant. Mitt eneste poeng er at jeg nyter å kjøre bil og foretrekker det fremfor å bli kjørt. Hvorfor det skal bli trafikkaos av den vinklingen er det nok bare din fantasi som kan forklare.

    For du har vel ikke drømt at jeg kjører ekstra mange km fordi jeg heller vil kjøre enn å bli kjørt når jeg ferdes i bil? Mesteparten av mine reiste km pr år foregår til orientering pr tog med pc på fanget.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Man har ennå noen år på seg til å rase fra seg, så ingen grunn til panikk. Det blir litt som med røyking på utesteder og i blant andre mennesker. Stor ståhei i begynnelsen når det ble restriksjoner, men få som ønsker seg tilbake i dag.

    Trafikken vil bli mye raskere, sikrere og bedre på alle måter når den automatiseres.

    Nostalgikere kan få egne innhegninger der de kan kjøre rundt i bilene sine, der de ikke er til hinder for trafikken og ikke kan gjøre skade på annet enn seg selv. Alternativt kan de kjøpe seg ratt til Playstation eller noe.
    Rase fra seg? Jeg snakker om å nyte det å kjøre bil, hva snakker du om? Dummeste jeg har lest på lenge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Når folk oppdager hva det vil koste å kjøpe bensin og diesel om noen år vil forbrenningsmotoren bli upopulær, helt av seg selv.

    Hva gjelder elbiler kan disse ha langt bedre og mer spennende kjøreegenskaper enn tradisjonelle biler. (Har litt å si at man kan ha en motor på hvert hjul, om man vil). Men slike biler vil også bli utstyrt med funksjoner som er ganske interessante.
    Mercedes arbeider f.eks. med konvoifunksjon for både privatbiler og lastebiler. Man legger bilen i konvoi og kjører i effektiv slip-stream for minst mulig luftmotstand. Energibesparelsene er enorme -- men intet menneske ville klart nødvendig koordinering i forhold til foranliggende og bakenforliggende bil.

    Man arbeider også med autonomsoner i byer. Når bilen kommer inn i bestemte bysoner må den over i autonom-funksjon, fordi den skal koordineres mest mulig effektivt med annen trafikk i byen. Enkelte soner kan man kun parkere i dersom man er villig til å la bilen bli brukt av andre mens den ville stått parkert.

    Personlig mobilitet vil tilby enorm variasjon og store muligheter sammenlignet med dagens, mens det faktisk også vil bli mer plass på veiene og større flyt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Dette har ikke noe med diesel, gass, bensin, bio, el, damp eller trykkluftdrift å gjøre. Autonome biler høres ut som er like spennende som å kjøre tog, men det er klart kult for trendnissene fordi det er nytt. Det er en del av oss fremdeles som bor på bygda med milevis av grusvei og frekventerer fritidsbolig i enden av slike veier. Går lite tog og autopiloter dit. Men det er jo morsomt å vinne diskusjoner. Mitt liv vil miste en dimensjon av nytelse hvis jeg ikke kan kjøre min egen bil. Fremskritt er ofte bare en endring pakket inn i ulne argumenter med annen agenda.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Nytelse ved bilbruk er allerede sterkt begrenset, med fartsgrense som den mest opplagte (for de som er opptatte av slikt, riktignok). Det at teslas rudimentære autopilot i dag ikke kan kjøre på en grusvei til en hytte betyr ikke at det vil være en umulighet for alltid. Kanskje kommer man dit, kanskje ikke. Men utviklingen innen AI går temmelig fort om dagen. Å henge seg opp i om det er synlige hvite striper på veien eller ikke er relevant i dag, men neppe i nær fremtid.

    Samfunnet har et mobilitetsbehov. Man kan alltids diskutere hvor stort det faktisk er eller bør være, men det er der åkke som. Dette kan løses på ulike måter, at hver person skal eie sin egen bil som spyr ut eksos, tar opp mye beinplass og som står ubrukt nesten hele tiden fremstår ikke som den beste måten å løse det på. Dette er forsåvidt også grunnen til at det finnes offentlig transport med varierende grad av dekning. Fra svært høy i byer til så lav at den er tilnærmet meningsløs i mer grisgrendte strøk (tenk tomme busser osv).

    At noen måtte ha en fascinasjon for å være herre over sitt eget kjøretøy eller like brummingen av en sprek forbrenningsmotor vil neppe bli tillagt veldig stor vekt om det en gang i fremtiden finnes gode alternativer. Det er også de som liker gamle amerikanske flak uten at deres spesifikke behov tillegges spesielt stor vekt i samferdselspolitikken.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nyter fint en bil innenfor fartsgrensen jeg. At du ikke liker å kjøre bil gjør deg ikke til talsmann for trafikkutviklingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Nyter fint en bil innenfor fartsgrensen jeg. At du ikke liker å kjøre bil gjør deg ikke til talsmann for trafikkutviklingen.
    Synest som sagt det er helt ok å kjøre bil jeg. Eier en av sorten endatil og bruker den rundt 15000km/år. Hadde jeg likt det dårlig ville jeg nok kjørt mye mindre. Kjørelengde, som det meste annet, er resultat av valg man tar og kan stort sett enkelt påvirkes. Mamma og pappa bor i bygdenorge og har to biler og har hatt det i 30 år eller så. Kan forrente et rimelig stort boliglån for den summen det koster de pr. år. Så å bo mer sentralt kunne være et høyst reelt alternativ rent økonomisk.

    Poenget mitt var bare at om man liker å kjøre eller ikke er lite relevant for hvordan et samfunn skal løse sitt transportbehov.

    Kostnadene ved mitt bilhold er stort sett verditap og forsikring. Driftskostnadene er svært lave da jeg stort sett eier biler som har garanti og uansett om det koster meg 20, 30, 40 eller 50.000 i året å ha en bil synest jeg greit det er verdt det gitt fleksibiliteten det gir og fordi det uansett ikke er et veldig stort innhugg i min økonomi.

    Å løse transportbehovet på andre måter ville vært mulig (og langtfra gratis) men mer tungvint, ergo synest jeg det er verdt det.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når folk oppdager hva det vil koste å kjøpe bensin og diesel om noen år vil forbrenningsmotoren bli upopulær, helt av seg selv.
    Noe uenig med deg her. Bensin og diesel kommer til å bli en overskuddsvare med lav pris. Og hvis du snakker om prising av forurensning minner jeg om at et års bilkjøring på karbon sånn røffly tilsvarer en flytur til Østen. Har man ikke råd til å kjøre karbonbil har man heller ikke råd til å fly på ferie. Et slikt avgiftsregime vil ha så enorme konsekvenser for både masseturisme, tomater fra Spania, burgerspising og hifi fra Kina at prisen på bilkjøring vil bli blant folks minste bekymringer. Ja, vi må ha utslippseffektiv transport og prisen på forurensning må opp. Nei, vi må ikke miste hodet helt og gjøre biltransport til den eneste syndebukken og miste perspektivene helt. Å kjøpe elbil og reise på helgeshopping til Barcelona henger ikke på greip. Da kan man like gjerne kjøre på karbon og kutte ned på ferie- eller jobbreisene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Det blir store avgiftsøkninger på fossilt drivstoff for å påtvinge utskifting av den bilparken. Som jeg nevnte i klimatråden lever selv MDGere i minst to parallelle virkeligheter når det gjelder fremtidsutsikter: en tilnærmet som dagens, der små tweaks har ordnet opp; og en "hva i helvete har vi gjort, hva i helvete må vi gjøre" fremtid der det har gått opp for oss hva fossil energi virkelig har kostet oss.

    Så sitter man i nåtid og feilslutter så det synger om de små tweakene. Innimellom kommer det budskap om en fremtid vi ikke tror på, med forbud mot salg av nybiler med forbrenningsmotor (Stortinget ser på 2025). Bare tøys, tenker folk, kommer ikke til å skje. Frankrike melder totalforbud mot bruk av biler med forbrenningsmotor etter 2040. Og folk som lever i tweakverden tenker at de får nok brukt bilen sin med dagens drivstoffpriser, litt indeksregulert, det går nok bra.

    Disse alternative fremtidslinjene møtes kjappere enn folk flest tror.

    Forøvrig: folks biler står parkert 95% av tiden, midt inne i byene våre. Tar opp jævlig mye plass. Gatene ser for faen ikke ut med alt det parkerte metallet. Straks man får øynene opp for hvor stupdumt det er, skjer endringene fort. Den transformasjonen står vi midt i.

    Om noen år blir det å ha en bil i bykjerner, kun reservert til eget bruk, et usedvanlig dyrt gode.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    At de er elektriske og selvkjørende er like anvendelig på landet som i byene.

    Den største forskjellen ser jeg i at det nok er mer attraktivt å eie bil selv jo lenger bort fra sivilisasjonen man kommer. Ingen vil ønske å være avhengig av å vente en time eller to på at en bil skal komme fra et tettsted i "nærheten", og det er også lett å se for seg at det kan bli for dårlig kapasitet på landet med slike biler når mange vil kjøre samtidig. Der er det ille nok med drosjer vil jeg tro.
    Jeg bor i en by med 7000 innbygere (med drabantbyen). Ser ikke elbiler daglig (vi har ikke bommer eller parkeringsavgift). Har hørt at det kryr av elbiler i olsogryta (har ikke vært der på år og dag), men når jeg hentet nybilen på Gardermoen i April så jeg ikke mange elbiler på turen nordover.
    Tror noen skal stikke fingeren i jorda. I de neste ti år vil "selvkjøring" være en avansert assistentfunksjon som du neppe kan bruke på alle våre veier fordi veistandarden ikke tillater det. I følge de som faktisk utvikler slikt (de store bilfabrikkene, Bosch etc.) er totalt autonome biler tiår unna. Oppstartfirmaer som aldri har tjent penger og som trenger investorer er ikke en pålitelig kilde for fremtiden selv om det står på trykk i dagens næringsliv.
    jeg gjentar at det er ingen grunn til å tro at folk blir mindre opptatt av bil bare fordi den får flere automatiske funksjoner...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg tror folk blir mindre opptatt av bil fordi de som er veldig opptatte av bil til en viss grad blir eldre og dør (eller slutter å kjøre fordi helsen er for skral) ser som nevnt tegn på dette allerede da andelen unge voksne som tar lappen faller. Dog mest i byer selvsagt, men det er tross alt der de fleste i større og større grad bor.

    Klarte meg fint uten bil til jeg var 33 år (i Oslo). Kunne ikke sagt det samme om jeg hadde blitt på fødestedet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.267
    Antall liker
    880
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.

    De tre tingene som tar livet av batterier er:
    Å stå fulladet over tid
    Å stå utladet over tid
    Høy temperatur over tid

    Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
    Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror folk blir mindre opptatt av bil fordi de som er veldig opptatte av bil til en viss grad blir eldre og dør (eller slutter å kjøre fordi helsen er for skral) ser som nevnt tegn på dette allerede da andelen unge voksne som tar lappen faller. Dog mest i byer selvsagt, men det er tross alt der de fleste i større og større grad bor.

    Klarte meg fint uten bil til jeg var 33 år (i Oslo). Kunne ikke sagt det samme om jeg hadde blitt på fødestedet.
    LP-plater liksom?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Formodentlig at de mister kapasitet over tid. En tre-fire år gammel mobiltelefon eller laptop har vesentlig mindre batterikapasitet enn den hadde da den var ny. De fleste nye EVer har lithium-ion/polymer som er samme batteriteknologi som i telefoner og datautstyr.
    Ved å stort sett holde seg 20-80% på ladingen mangedobles levetiden. I tillegg utsettes ikke bilbatterier for høye temperaturer på samme måte som en laptop eller mobiltelefon (Tesla har eksempelvis kjølesystem for batteripakken). Jeg har hatt bilen min i 2.5 år og merker overhodet ingen degradering av batteriet.

    De tre tingene som tar livet av batterier er:
    Å stå fulladet over tid
    Å stå utladet over tid
    Høy temperatur over tid

    Ingen av delene skjer i praksis med en elbil om eieren er noenlunde på nett.
    Paradoksalt så betyr vel dette at du praktiserer 40% degradert batteripakke hehe..
    Det er en av fordelene med stor batteripakke. Kan holde ganske lavt ladenivå til daglig og så toppe opp når det en sjelden gang trengs. Av samme grunn er behovet for hurtig lading i det daglige null siden det uansett er nok guffe til å dekke spontane kjøreturer.

    Jeg kunne dekket nesten alle årets dager med under 10 mil rekkevidde, men det er nok av de andre dagene til at jeg vil ha mer tilgjengelig når det trengs, spesielt med kun en bil i husholdningen.

    Det betyr også at det ikke har allverdens betydning om 20% skulle forsvinne i løpet av de neste årene (noe jeg dog ikke tror skjer)

    Som jeg har nevnt før ville jeg kjøpt mindre batteripakke, ikke større om jeg skulle kjøpt på ny. Betaler ganske mye for noe man nesten aldri trenger med de største pakkene hos Tesla så blir det en avveiing mellom litt hassle en sjelden gang kontra noen titusener i prisforskjell. Dette forutsatt at hurtigladingen ikke blir preget av kø og ventetid når man trenger den - kan godt betale for den, men å vente en halvtime for å få lade er jeg ikke spesielt keen på.

    Det hjelper heller ikke allverden med veldig lang rekkevidde om det ikke finnes hurtiglading godt tilgjengelig. Det hjelper lite å kunne kjøre Oslo-Trondheim uten å lade om det ikke er noe sted i Trondheim å fylle batteriet. Fra en vanlig stikkontakt vil noe slikt ta et par døgn og bilen må stå stille hele tiden mens den lader.

    I de langt fleste tilfeller trenger man stort sett kun å komme seg til neste hurtiglader på en passe bolk før det er ok med en pause. For min del i Norge er det 2-3 timers kjøring. Var i Rondane i denne uken. Kjørte fra Oslo, lader på Lillehammer, kjørte til Mysusæter og ladet på Lillehammer på vei tilbake. Veldig enkelt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    ^Du nevner at du kjører i snitt 15.000 kilometer i året. Hva tror du det koster deg i strøm? (Hva har du hatt av service/vedlikehold på bilen?)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Strøm er vanskelig siden det er en ganske stor andel jeg ikke betaler for direkte selv (hurtiglading, lading hos andre osv). Men om jeg hadde ladet alt hjemme ville det vel blitt 3-4000 i året. I fjor sommer kjørte jeg 2500km og brukte 30 kroner på drivstoff (det jeg startet med minus det jeg kom hjem med). Vedlikehold er så langt kroner null siden jeg ikke har hatt bilen på service - skal ha første til høsten.

    4000 kroner for å fikse en ripe noen hadde laget med vilje. Kanskje fikk jeg ripen fordi jeg hadde en Tesla, men uvisst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Strøm er vanskelig siden det er en ganske stor andel jeg ikke betaler for direkte selv (hurtiglading, lading hos andre osv). Men om jeg hadde ladet alt hjemme ville det vel blitt 3-4000 i året. I fjor sommer kjørte jeg 2500km og brukte 30 kroner på drivstoff (det jeg startet med minus det jeg kom hjem med). Vedlikehold er så langt kroner null siden jeg ikke har hatt bilen på service - skal ha første til høsten.

    4000 kroner for å fikse en ripe noen hadde laget med vilje. Kanskje fikk jeg ripen fordi jeg hadde en Tesla, men uvisst.
    3-4000 på 15.000 kilometer. På en bil med en brøkdel av servicedelene til en bil med forbrenningsmotor.
    Jeg har alltid stusset over alt maset om "du må bytte batteri en dag, og det blir dyrt!" (Forøvrig viser disse batteriene seg å være mer langlivede enn man trodde og utviklingen går lynkjapt. Norge er uansett et bra land å kjøre elbil i, optimale temperaturforhold på årsbasis).


    Her er en grei drivstoffkalkulator, for spesielt interesserte.

    Drivstoffkalkulator
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.298
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en har en litt småtørst bil, som bruker literen på mila, kjører 15000 i året, og går på en snittpris på 14kr/literen, så utgjør dette 21000 i året.

    Med en litt nøktern bil, som drar halvliteren på mila, så utgjør bensin 10500kr.

    Selv om drivstoffbesparelsene er betydelige, så er ikke dette nok til få noen med dårlig råd til å kjøpe en ny bil, da verditap og økt forsikringspremie (må ha kasko) utgjør så mye mere.

    Når en mikser inn bompengekostnader, så begynner det å bli interessant. Det er kanskje beste argumentet for at incentivordningene enda må være.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Ja, jeg ser ikke på drivstoffbesparelse som en stor sak forsåvidt. Forrige bil brukte 0.7 på mila (oppgitt 0,5 eller så). Mitt snittforbruk er generelt en del høyere enn "vanlig" da jeg har ganske mange korte kjøreturer til og fra barnehage om vinteren og disse får veldig høyt forbruk.

    For en dyr elbil som Tesla dominerer selvsagt avskrivninger totalt kostnadsbildet. I tillegg sparer jeg kanskje 10k i året i bompenger og 3k i årsavgift. Dette varer neppe evig, men får nyte det så lenge det varer.

    På sikt er det også interessant hva som skjer med vedlikeholdskostnader. Empirien er ikke så god siden det ikke er et stort antall elbiler sol har rullet i mange, mange år ennå.

    På en annen side er der også en mulighet at bensin/diesel blir ennå dyrere og at restriksjoner i byer gjør det upraktisk å kjøre fossilt om man bor slikt til.

    Jeg kjøpte ikke elbil for å redde verden og innbiller meg ikke at jeg gjør det. For min del er mitt suverent største bidrag i det regnskapet at jeg har kastet ut oljefyren og omtrent helt har sluttet å fly da jeg ikke orker å dra på ferie langt borte med barn. Drar en gang i året på guttetur til en europeisk storby og en gang til alpene om vinteren, det er stort sett alt. Feriene legges til Norge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal det sies at det er tette serviceintervaller og dyre servicer på Tesla S og X, selv sammenlignet med BMW 5-serie.

    Ser vår kommende Model S blir ca dobbelt så dyr på service som vår lille Kia med bensinmotor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Service er "frivillig" på Tesla. Jeg droppet 20k men tar 40k. Basert på hva de skriver på nettsidene at de gjør fremstår 20k som helt meningsløs.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Service- og delekostnader på en elbil er små i sammenligning med eksosbiler. Antallet deler er en brøkdel og de er slitesterke i forhold.

    Drivstoffkostnadene alene er nok ikke det som vipper i elbilens favør, men regnestykket er da enkelt. Om man må bytte ut batteriet etter noen års drift så har man lagt seg opp noen kroner som tar den kostnaden. Spesielt når man også legger inn lavere servicekost, delekost og fordeler i vårt bomrike land. (De siste varer nok ikke evig og jeg gjentar at disse batteriene viser seg å være ytterst slitesterke, selv på yrkes-elbiler).

    Man skal være ualminnelig glad i sin forbrenningsmotor om man syns dette regnestykket forsvarer at man ikke kan ta seg en ladekaffepause med innlagt pølsemoment når man tutler omkring i landet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.874
    Sted
    Trondheim
    Mitt bidrag til å spare utslipp er primært at jeg spiser mindre kjøtt og flyr mindre. Jeg har hatt en plug-in hybrid i 2 år, og har på den tiden hatt et gjennomsnitt bensinforbruk på ca 0,19 l/mil (ikke produsents oppgitte tall, men mine målte), så jeg har brukt ca 380 l bensin på 2 år (på langkjøring bruker bilen ca 0,45 l/mil, til daglig kjører den på strøm).
    Bilkostnadene så langt har stort sett vært avskriving siden den enda ikke har vært på service (unntatt den første gratisservicen), veiavgift og forsikring. Strøm og bensinkostnader har vært minimale.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kan jeg spørre deg om hvorfor du ikke har kjøpt forhåndsbetalt serviceplan? Sparer jo litt på det men ikke fullt så mye som ved å droppe en service.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn