Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Blir morsomt å se spesifikasjonene på Model 3 som kommer hvert øyeblikk.

    En sniktitt her indikerer bra rekkevidde.

    http://electrek.co/2017/07/28/tesla...del-3-efficiency-hinting-at-impressive-range/
    Min neste bil hvis jeg liker den, men jeg kjøper ikke bil usett og uten å kjenne prisen. Positiv til Tesla's innovative holdning, skeptisk til amerikansk finish og det ribba interiøret. Depositumet var betalt 3 minutter etter at forhåndsbestilling var mulig så hvis det finnes et snev av rettferdighet så kan jeg bli en av de første kundene i Norge på T3.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Blir morsomt å se spesifikasjonene på Model 3 som kommer hvert øyeblikk.

    En sniktitt her indikerer bra rekkevidde.

    http://electrek.co/2017/07/28/tesla...del-3-efficiency-hinting-at-impressive-range/
    Min neste bil hvis jeg liker den, men jeg kjøper ikke bil usett og uten å kjenne prisen. Positiv til Tesla's innovative holdning, skeptisk til amerikansk finish og det ribba interiøret. Depositumet var betalt 3 minutter etter at forhåndsbestilling var mulig så hvis det finnes et snev av rettferdighet så kan jeg bli en av de første kundene i Norge på T3.

    Det er vel i dag, dvs 8:45 Pacific Time at den første overleveringen skjer offisielt, (så her er det i morgen tidlig kvart på seks), og med det avduking av detaljer omkring den. Så om du er sent oppe eller et A-menneske så kan du få med deg dette live.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.539
    Lykke til med en av de først produserte bilene. Har du lang vei til verkstedet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Lykke til med en av de først produserte bilene. Har du lang vei til verkstedet?
    Gledesdreper ;). Ikke har jeg kjøpt den enda og ikke tror jeg Norge får de første leveransene heller. Men, jeg har ikke lang vei til verksted heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Jeg har kjørt min Model s i 37k kilometer og ennå ikke vært på service eller verksted. De fleste fossilbiler skal vel ha en service rundt 30k?

    Så langt har mitt eierskap av Tesla medført ekstrakt kroner 0 i verkstedkostnader og eksakt 0 sekunder på bilverksted og eksakt 0 sekunder ute av drift.

    Eneste jeg har betalt er 4000 på lakkeringsverksted siden en kuk ripet opp ene bakdøren. Det er jo en kostnad, men det tilsvarer ca hva jeg ikke betalte for drivstoff og bompenger på sommerferie i år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting er det at man trenger ikke å besøke forhandler for å prøvekjøre, kjempeservice av Tesla å komme til arbeidsplass eller hjem for å demonstrere bilen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg har kjørt min Model s i 37k kilometer og ennå ikke vært på service eller verksted. De fleste fossilbiler skal vel ha en service rundt 30k?

    Så langt har mitt eierskap av Tesla medført ekstrakt kroner 0 i verkstedkostnader og eksakt 0 sekunder på bilverksted og eksakt 0 sekunder ute av drift.

    Eneste jeg har betalt er 4000 på lakkeringsverksted siden en kuk ripet opp ene bakdøren. Det er jo en kostnad, men det tilsvarer ca hva jeg ikke betalte for drivstoff og bompenger på sommerferie i år.
    Du har vel skrevet at Tesla foreskriver en service på 15'km eller noe der omkring? Det går ann å hoppe over servicer på bensin/dieselbiler også hehe..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Tesla sier eksplisitt at å drite i sevice ikke påvirker garantien. De anbefaler en hver 20k / årlig men gjør nada for å hanke deg inn. Bilen har ikke servicelampe eller tilsvarende. Gitt teslas onlinenivå kunne de lett sagt at basert på blablabla anbefaler vi service.

    Så lenge bilen er under garanti har Tesla alt av incentiver til å sørge for at ikke noe går galt, så man kan anta at de estimerer sannsynligheten for kritiske feil til ca null
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.539
    Det som skiller Tesla fra andre biler er vel strengt tatt kun motoren? Jeg syntes det er betryggende å få sjekket bremser, oppheng, styring o.s.v. en gang i året. Det er jo ikke kun motoren som trenger ettersyn.
    Jeg ville iallefall ikke kjøpt en bil som eieren hadde unnlatt å vedlikeholde.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Hvis jeg velger å ikke utføre service på min Tesla, vil det ugyldiggjøre garantien eller videresalgsgarantien?
    Det anbefales på det sterkeste at du utfører service på ditt Tesla-kjøretøy en gang i året eller ved hver 20.000 km (det som inntreffer først). Hvis du ikke følger denne anbefalingen, vil det ikke ha noen innvirkning på din begrensede nybil- eller bruktbilgaranti. Hvis du finansierer din Tesla gjennom Tesla Finansiering, vil du bare være kvalifisert for full garanti for annenhåndsverdi hvis din Tesla er brakt inn til service i henhold til ovennevnte anbefalt tidslinje.


    Mange måter å lese dette på..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Nei.

    Garantien gjelder uavhengig av service med mindre du har finansiert gjennom Tesla og vil selge bilen tilbake til tesla. Jeg ser en måte å lese det på.

    Noen som lurer på hvorfor renten ved finansiering er latterlig lav?

    Tesla har høye marginer på bilen. Det vanlige er lave marginer ved kjøp og gode marginer på service. Ikke så rart at de fleste pusher service mens Tesla ikke gjør de, de har tjent masse penger når bilen selges.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Det som skiller Tesla fra andre biler er vel strengt tatt kun motoren? Jeg syntes det er betryggende å få sjekket bremser, oppheng, styring o.s.v. en gang i året. Det er jo ikke kun motoren som trenger ettersyn.
    Jeg ville iallefall ikke kjøpt en bil som eieren hadde unnlatt å vedlikeholde.
    Brmesene på en elbil brukes knapt. Jeg har hatt vanlige biler og selv etter 100k km er bremsene fine. Du tror vel ikke at de faktisk gjør noe med motor, bremser, styring og oppheng på en vanlig service på en bil? Da ville servicen kostet langt mer enn de 4-5000 den koster. Husk på at de knapt har tjent noe på å selge deg bilen i utgangspunktet og prisen på bilverksted er over 1000 kroner timen.

    Oppdateringer av bilen får man automatisk over Internett med Tesla.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Du tror vel ikke at de faktisk gjør noe med motor, bremser, styring og oppheng på en vanlig service på en bil?
    Stemmer at de ikke automatisk (normalt) gjør noe med styring / oppheng på en bil ved service - men de sjekker om de behøver å gjøre noe. Men hvis slikt ikke trenger å sjekkes på en elbil høres det jo "forlokkende" ut... :)

    Ikke at jeg ville bytte...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Poenget mitt er at sevice er måten bilbransjen tjener penger på. Siden en service koster ca 5k sier det seg selv at de gjør omtrent ingen ting. De har også garatisaker for uheldige eiere de også må regne hjem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har aldri opplevd slik sjekk på service, har stort sett bare rekki en halv kopp gymsokkvann før de krever betalt for verdens dyreste oljebytte. Heldigvis holder jeg meg til biler som ikke styrer som en båt slil at jeg har ganske god føling på styring oppheng foringer etc
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.539
    Har aldri opplevd slik sjekk på service, har stort sett bare rekki en halv kopp gymsokkvann før de krever betalt for verdens dyreste oljebytte. Heldigvis holder jeg meg til biler som ikke styrer som en båt slil at jeg har ganske god føling på styring oppheng foringer etc
    Prøvd ett annet verksted? Høres ut som om du har blitt grundig lurt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Det er ganske enkelt: bilen er solgt med nesten null fortjeneste. Det må de ta igjen på obligatorisk service ellers ryker garantien og det vil man jo ikke. Det er følgelig åpenbart at det ikke er forventet at noe viktig ryker i garantitiden, eller ville service ha kostet mye mer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mitt inntrykk at Cruisers beskrivelse av verksted er temmelig på kornet.

    Sist jeg hadde bilen på verksted hadde jeg et punkt på fakturaen med 800 kroner for å koble av og på en pol på batteriet.

    Har hatt bil på service tidligere hvor jeg bemerket skitten girolje og høyt bensinforbruk men kun punktene i standard service ble utført. Endte opp med å finne en kompetent entusiast som fant defekt luftmengdemåler og tok selv 3 ganske tette oljeskift for å få det ok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Tror fortjenesten på nybil er 18%...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Langt derifra. Porsche og Tesla ligger ca der. Normalen er fra 3-8%
    Det må i så fall være noe helt nytt. I "gamle dager" hadde f.eks VW 18% fortjeneste; det var nokså universelt, men Mercedes hadde rundt 22%.....
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Sist jeg hadde bilen på verksted hadde jeg et punkt på fakturaen med 800 kroner for å koble av og på en pol på batteriet.
    Hva slags bil kjører du? Regner med det er et eller annet NASA har konstruert - da skjønner jeg det....
    Saab 9-5, var Mekonomen som gjorde det. Snakk om startbatteriet.
    All grunn til å ligge unna Mekonomen skjønner jeg. Ikke det at jeg har brukt eller planlegger å bruke de - men greit å advare andre.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Langt derifra. Porsche og Tesla ligger ca der. Normalen er fra 3-8%
    Det må i så fall være noe helt nytt. I "gamle dager" hadde f.eks VW 18% fortjeneste; det var nokså universelt, men Mercedes hadde rundt 22%.....
    Vet ikke hva du legger i gamle dager, men du bør lese noen årsrapporter og kvartallsresultater for de forskjellige. Ellers så har det blitt skrevet side opp og side ned angående temaet i forbes og andre finansmagasiner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Langt derifra. Porsche og Tesla ligger ca der. Normalen er fra 3-8%
    Det må i så fall være noe helt nytt. I "gamle dager" hadde f.eks VW 18% fortjeneste; det var nokså universelt, men Mercedes hadde rundt 22%.....
    Det er velkjent at marginene i nybilmarkedet er syltynne. Du har vel kjørt din bil i over 500k km og er neppe helt mr current affairs?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.bloomberg.com/news/artic...odel-3-arrives-with-a-surprise-310-mile-range

    Two Battery Versions

    Tesla has simplified the manufacturing process “dramatically,” Musk said. The same factory space where Tesla can build 50,000 Model S or Model X cars, it will soon be able to produce 200,000 Model 3s. Part of that is due to a simplified package of options.

    The car comes in two battery types: standard and extended range. Here’s how they break down:

    Standard Battery:
    Price: $35,000
    Range: 220 miles (EPA estimated)
    Supercharging rate: 130 miles in 30 minutes
    Zero to 60 mph time: 5.6 seconds

    Long Range Battery:
    Price: $44,000
    Range: 310 miles
    Supercharging rate: 170 miles in 30 minutes (Same as Tesla’s Model S)
    Zero to 60 mph time: 5.1 seconds
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    http://www.bloomberg.com/news/artic...odel-3-arrives-with-a-surprise-310-mile-range

    Two Battery Versions

    Tesla has simplified the manufacturing process “dramatically,” Musk said. The same factory space where Tesla can build 50,000 Model S or Model X cars, it will soon be able to produce 200,000 Model 3s. Part of that is due to a simplified package of options.

    The car comes in two battery types: standard and extended range. Here’s how they break down:

    Standard Battery:
    Price: $35,000
    Range: 220 miles (EPA estimated)
    Supercharging rate: 130 miles in 30 minutes
    Zero to 60 mph time: 5.6 seconds

    Long Range Battery:
    Price: $44,000
    Range: 310 miles
    Supercharging rate: 170 miles in 30 minutes (Same as Tesla’s Model S)
    Zero to 60 mph time: 5.1 seconds
    Litt lav rekkevidde på inngangsmodellen. 220 miles tilsvarer 354 km. Det er lavere enn Opel Ampera-e (380 km), men det skiller riktig nok lite. Den dyrere modellen med rekkevidde på 499 km EPA er absolutt veldig bra, men prisen ligger også ganske langt over biler som Ampera-e, i3, e-Golf, Leaf osv. Model 3 er selvsagt en større bil også og treffer sånt sett etter et annet marked. Men for veldig mange tror jeg en litt mindre bil er uproblematisk og da møter man tøff konkurranse når disse bilene får omtrent tilsvarende rekkevidde. i3 skal få forbedret rekkevidde en gang i 2018.

    Blir spennende å se rekkevidden som nye Leaf får og når BMW 3-serie elektrisk blir klar. Et par måneder unna til disse blir lansert.
    Ser ut til at Leaf endelig kan få et ok utseendet. Og kanskje ikke utenkelig at Nissan vil ha komme med en større elbil kort tid etter lansering av nye Leaf?

    Usikker på hvor bra en produksjonskapasitet på 200 000 er i dag. Har ikke Leaf hatt en produksjonskapasitet på det i flere år nå?
    "Nissan LEAF will start production at Smyrna in late 2012 and at Sunderland in early 2013. At full ramp up, Smyrna will have an annual production capacity of 150,000 units, and Sunderland will have a capacity of 50,000 units."

    Senere har det blitt sagt at kapasiteten i Sunderland var på 60 000 enheter, men at det ikke ble produsert mer enn omtrent halvparten der.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror fortjenesten på nybil er 18%...
    Langt derifra. Porsche og Tesla ligger ca der. Normalen er fra 3-8%
    Vet ikke helt om det stemmer da vi på jobb har ca 8% storbruker rabatt hos flere leverandører. Tror fortsatt de sitter igjen med fortjeneste...

    Når det gjelder service har i alle fall jeg bare gode erfaringer med Subaru og BirgerNHaug. På mine tidligere bruktbiler tok jeg all service selv da vi har Motorklubb og bukker på jobb. Outback'n var min først helt nye bil og den fikk alle servicer hos Subaru. Som den petimeter jeg er så merket jeg ting før jeg levert og sjekket alltid i etterkant og fant aldri noe som ikke var gjort og jeg viste hva som skulle sjekkes og gjøres. F. eks var alltid bremsene demontert og smurt opp. Mulig jeg var heldig men tror ikke det er så galt som dere skriver... Dog sjekket jeg med Mekonomen en gang og de hadde funnet opp sitt eget service hefte som var mye mer omfattende enn original forhandler...

    Når det gjelder elbil så er det mye mindre som skal gjøres, men fortsatt skal man skifte bremsevæske bl. a. Bremsene slites ikke så mye, men ruster desto mer og trenger derfor ettersyn for å fungere. De samme gjelder oppheng med det kan man sjekke selv ved å røske litt når man skifter hjul - om man gjør det selv da ?

    Ellers betalte jeg vel mist 5000 i snitt hvert år Subaru'n var inne. I dag har jeg forhåndsbetalt 5000 for 5 år. Bilen skal sjekkes i september etter 2 år - det kommer jeg til å gjøre - har jo betalt for det ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    8% er den samme rabatten som jeg fikk på et såkalt premiummerke uten å prute og da satt forhandleren igjen med 3%. I tillegg kommer selvfølgelig årsbonuser. Men hvem sin fortjeneste er det som diskuteres? Produsent, importør, forhandler?
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    http://www.bloomberg.com/news/artic...odel-3-arrives-with-a-surprise-310-mile-range

    Two Battery Versions

    Tesla has simplified the manufacturing process “dramatically,” Musk said. The same factory space where Tesla can build 50,000 Model S or Model X cars, it will soon be able to produce 200,000 Model 3s. Part of that is due to a simplified package of options.

    The car comes in two battery types: standard and extended range. Here’s how they break down:

    Standard Battery:
    Price: $35,000
    Range: 220 miles (EPA estimated)
    Supercharging rate: 130 miles in 30 minutes
    Zero to 60 mph time: 5.6 seconds

    Long Range Battery:
    Price: $44,000
    Range: 310 miles
    Supercharging rate: 170 miles in 30 minutes (Same as Tesla’s Model S)
    Zero to 60 mph time: 5.1 seconds
    Litt lav rekkevidde på inngangsmodellen. 220 miles tilsvarer 354 km. Det er lavere enn Opel Ampera-e (380 km), men det skiller riktig nok lite. Den dyrere modellen med rekkevidde på 499 km EPA er absolutt veldig bra, men prisen ligger også ganske langt over biler som Ampera-e, i3, e-Golf, Leaf osv. Model 3 er selvsagt en større bil også og treffer sånt sett etter et annet marked. Men for veldig mange tror jeg en litt mindre bil er uproblematisk og da møter man tøff konkurranse når disse bilene får omtrent tilsvarende rekkevidde. i3 skal få forbedret rekkevidde en gang i 2018.

    Blir spennende å se rekkevidden som nye Leaf får og når BMW 3-serie elektrisk blir klar. Et par måneder unna til disse blir lansert.
    Ser ut til at Leaf endelig kan få et ok utseendet. Og kanskje ikke utenkelig at Nissan vil ha komme med en større elbil kort tid etter lansering av nye Leaf?

    Usikker på hvor bra en produksjonskapasitet på 200 000 er i dag. Har ikke Leaf hatt en produksjonskapasitet på det i flere år nå?
    "Nissan LEAF will start production at Smyrna in late 2012 and at Sunderland in early 2013. At full ramp up, Smyrna will have an annual production capacity of 150,000 units, and Sunderland will have a capacity of 50,000 units."

    Senere har det blitt sagt at kapasiteten i Sunderland var på 60 000 enheter, men at det ikke ble produsert mer enn omtrent halvparten der.
    Til orientering er verdens største bilprodusent også størst på elbiler (480000 stk i første halvår 17). Pr 30/6-2017 heter de Renault-Nissan Alliance ....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mange meninger om nødvendigheten av rekkevidde, men jeg er fremdels overbevist om at den er viktig om det ikke er en sekundærbil. Det er storveis at det nå ser ut til at flere og flere aktører tilbyr 500 papirkilometer på bilene, eller 400 med normal kjøring som det gjerne betyr.

    Det gleder meg at rekkevidden også gjelder mindre biler. For meg er en Model S totalt overkill når det kommer til størrelse, men det var eneste alternativ med rekkevidde da jeg kjøpte den. Gitt samme utstyr, motorkraft og rekkevidde ville jeg heller hatt noe mer lik min forrige bil. En Fiat Bravo med 180 trimmede HK. Gøy å kjøre. Eller en Polo, Impreza, Focus, Cooper, etc. med ca 500 HK og elmotor. Kanskje til og med enda mindre størrelse. En Fiat 500 med litt vekt og lavt tyngdepunkt og 0-100 på 2,5. Høres moro ut. Håper jeg vinner i lotto før den nye versjonen av tesla Roadster kommer ut.

    Har lekt med tanken på å bytte til en nåværende Roadster, men den henger for mye etter teknologisk. Det blir som å kjøpe en 2011 mobiltelefon på Finn.

    Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg ikke liker å kjøre bil, og på et nivå er det riktig ... transportetapper som de fleste turer er kjeder meg. Men av og til er det moro å kjøpe bil også. Da duger ikke en kjedelig transportkasse. Jo trasigere det er å kjøre bil jo mer inspirerende bil behøver man for å få litt glede ut av det hele.

    Vi lever egentlig i indivibilens endetid. Et mer eller mindre anarkistisk lykkeland med menneskestyrte farkoster på asfalt. Ville Vesten.

    Jeg ser for meg litt frem i tid at det ikke lenger er bilene som er energiserte men selve veinettet. Tenk bilbane på gutterommet i gamledager. Enheter med litt batteri for off-grid kjøring, men for etapper så kobler man seg på veien og plotter inn destinasjonen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    350km holder til mitt bruk selv om jeg har kjørt 600km nonstop ved anledninger. Jeg lader mobilen 1-2 ganger pr døgn også selv om det holdt med 1 gang i uka tidligere. Når man kan fylle drivstoff uten å ha egen bensinpumpe så endrer kravet seg. Og hundretalls kilo ekstra dødvekt er ikke noe å trakte etter for en som liker å kjøre bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Hurtiglading er viktigere enn rekkevidde. Om en Model s har 300, 400 eller 500km rekkevidde endrer i praksis ganske lite men påvirker prisen svært mye.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    350km holder til mitt bruk selv om jeg har kjørt 600km nonstop ved anledninger. Jeg lader mobilen 1-2 ganger pr døgn også selv om det holdt med 1 gang i uka tidligere. Når man kan fylle drivstoff uten å ha egen bensinpumpe så endrer kravet seg. Og hundretalls kilo ekstra dødvekt er ikke noe å trakte etter for en som liker å kjøre bil.
    Kan man kjøre Oslo Bergen med ett ladestop så anser jeg at behovet for nesten alle er oppfylt.

    Vekt/rekkevidde ratioen må endres dog. Det er meningsløst at jeg som et individ skal måtte sette meg inn i en farkost på 2,5 tonn for å komme dit jeg vil på en underholdende måte. Men men, en gang var mobiltelefoner kasser på 20 kg også, så dette er nok en hurtig forbigående fase.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    La inn reservasjon på 2 stk Model 3 nå som de er bekreftet med fornuftig rekkevidde. Har fulgt med lenge på andre modeller, men ladenettverket til Tesla ble avgjørende for meg. Der synes jeg de andre etablerte bilprodusenter er alt for trege med å ta inn over seg at dette handler om bra infrastruktur. Jeg må som regel tisse eller strekke beina etter ca 25mil på veien, så 50mil rekkevidde etter US målestanderen holder lenge for meg. Vi kan vel forvente 30mil på de verste vinterdagene med Model 3 (long range)?

    Jeg er nok redd for at vi kommer til å se endel Kodak og Nokia scenarioer i bilbransjen de neste årene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn