C
cruiser
Gjest
Du burde tipse udir om at du nettopp har finni opp kruttet.. i samme slengen kan du jo be dem å få ungdommen til å gjøre som foreldrene sier.. så er vi mål
Når du er så løk at du går 5 på Dagbladets clickbait så fortjener du ikke stort mer. Du er 20 år på etterskudd med forslagene dine.. minst!Wow...snakk om surmaga kommentar. Stått opp på feil side i dag?
Neste gang, ikke kommenter. Bare tell til 10...eller lengre.
Rart det ikke er innført enda da...Når du er så løk at du går 5 på Dagbladets clickbait så fortjener du ikke stort mer. Du er 20 år på etterskudd med forslagene dine.. minst!Wow...snakk om surmaga kommentar. Stått opp på feil side i dag?
Neste gang, ikke kommenter. Bare tell til 10...eller lengre.
Kravet om 4 i snitt i matte er tåpelig. Er så mange andre faktorer som forteller mer om du blir en god lærer.https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/august/store-forskjeller-i-strykprosent/
- Bare én av tre besto forprøven for søkere til lærerutdanning som ikke hadde oppfylt kravet om karakteren fire i matematikk
Det er ikke akkurat så krevende pensum å få 4 i.Kravet om 4 i snitt i matte er tåpelig. Er så mange andre faktorer som forteller mer om du blir en god lærer.https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/august/store-forskjeller-i-strykprosent/
- Bare én av tre besto forprøven for søkere til lærerutdanning som ikke hadde oppfylt kravet om karakteren fire i matematikk
Kjenner du innholdet i faget? Jeg synes man kan forvente såpass allmennkunnskap av en som tar lærerutdannelse og ikke bare PPT/faglærer.Kravet om 4 i snitt i matte er tåpelig. Er så mange andre faktorer som forteller mer om du blir en god lærer.https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/august/store-forskjeller-i-strykprosent/
- Bare én av tre besto forprøven for søkere til lærerutdanning som ikke hadde oppfylt kravet om karakteren fire i matematikk
Stor forskjell på å forvente og sette det som en hard grense.Kjenner du innholdet i faget? Jeg synes man kan forvente såpass allmennkunnskap av en som tar lærerutdannelse og ikke bare PPT/faglærer.Kravet om 4 i snitt i matte er tåpelig. Er så mange andre faktorer som forteller mer om du blir en god lærer.https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/august/store-forskjeller-i-strykprosent/
- Bare én av tre besto forprøven for søkere til lærerutdanning som ikke hadde oppfylt kravet om karakteren fire i matematikk
Nå krever det ganske mye å komme seg gjennom 5 år med høyere utdanning, så brødhodene dine lukes ut der.Det er ikke akkurat så krevende pensum å få 4 i.Kravet om 4 i snitt i matte er tåpelig. Er så mange andre faktorer som forteller mer om du blir en god lærer.https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2017/august/store-forskjeller-i-strykprosent/
- Bare én av tre besto forprøven for søkere til lærerutdanning som ikke hadde oppfylt kravet om karakteren fire i matematikk
Forventer faktisk såpass så de kan luke ut de verste brødhuene før de begynner å undervise barn.
Mye man ikke blir uten gode karakter, selv kjedelige ting som revisor.
Med tanke på at Norge har lærermangel, så er det definitivt et savn å miste dyktige norsk-, engelsk-, språk- kunst og håndtverk-, historielærere osv.Hvis en har et brennende ønske om å bli lærer men ikke klarer karakteren 4 på gymnaset eller på andre forsøk etter et tilpasset forkurs er det neppe et savn for læreryrke at vedkommende ender opp som vekter eller tilsvarende.
Nei det gjør det ikke. I Norge er det stort sett mye vanskeligere å komme inn på noe enn å komme ut i andre enden. Kravene til å bestå fag på universiteter er stort sett svært langt fra avskrekkende. Å gjøre der bra kan nok kreve sitt - men å komme seg gjennom? Njet.Nå krever det ganske mye å komme seg gjennom 5 år med høyere utdanning, så brødhodene dine lukes ut der.
Tviler på at det er annerledes i landet utenfor vårt. Dattera til Livlægen var på utveksling der borte i Berkeley og hennes vurdering var at det slett ikke var vanskeligere å få gode karakter der enn ved UiO. Vanskeligere å komme inn, men ikke vanskeligere innafor. Ikke et faktum, men grei anekdote.Nei det gjør det ikke. I Norge er det stort sett mye vanskeligere å komme inn på noe enn å komme ut i andre enden. Kravene til å bestå fag på universiteter er stort sett svært langt fra avskrekkende. Å gjøre der bra kan nok kreve sitt - men å komme seg gjennom? Njet.Nå krever det ganske mye å komme seg gjennom 5 år med høyere utdanning, så brødhodene dine lukes ut der.
Når en ser på strykprosenten på en del steder så sier det svært mye om studentmassen som går der.
Litt forskjellige anekdoter. Hva vi uansett kan enes om; det er ingen prestasjon å komme igjennom det hele - toppresultater er alltid prestasjoner. Når jeg stryker folk, så er det fordi det intet er der; F er et kunnskapsmessig svart hull!Jeg har studert i Sveits - der var det lett (som i nesten helt åpent å komme inn). Første året var tøft - de kvitter seg med 3/4 eller noe slikt. Deretter var det lungt (jeg gikk kun på den lugne biten da jeg var på utveksling). Litt samme greia i Frankrike.
Om man synest det er en prestasjon å ta høyere utdannelse i Norge kan man umulig ha vært på universitetet selv i nyere tid (dvs de siste 20 årene i alle fall)
Nå er det like mye IQ som kreves for god mestring av språket, da...Når det gjelder kravet til matematikk er dette sterkt relatert til en persons intelligens. Det nærmeste man kommer en IQ test i opptakskrav. Barn fortjener ikke å få en dum lærer i noen fag. Man bør ikke fjerne dette kravet noensinne.
Men de som er for uintelligente til å bli lærer kan sikkert gjøre nytte for seg på andre områder.
Vanskeligere å komme inn enn å fullføre..... oksemøkk!Nei det gjør det ikke. I Norge er det stort sett mye vanskeligere å komme inn på noe enn å komme ut i andre enden. Kravene til å bestå fag på universiteter er stort sett svært langt fra avskrekkende. Å gjøre der bra kan nok kreve sitt - men å komme seg gjennom? Njet.Nå krever det ganske mye å komme seg gjennom 5 år med høyere utdanning, så brødhodene dine lukes ut der.
Når en ser på strykprosenten på en del steder så sier det svært mye om studentmassen som går der.
Dette hadde jeg ikke fått med meg... Da må jeg si jeg er overrasket over alle disse motiverte studentene som ikke klarer å få denne fireren. Også noe overrasket over at enkelte kan mene at dette er et urimelig krav.NB: 4-kravet gjelder kun for de som ikke har tatt S1, S2, R1 eller R2, altså de som ikke har valgt realfags- eller samfunnfagsmatematikk. Har du tatt et av de 4 nevnte fagene er kravet at du har stått.
Det er et lass av grunner til at folk ikke fullfører eller bruker mer enn normert tid. At studiene er krevende er ikke en av de. Om man går inn for det (dvs ikke gir fullstendig faen) og ikke klarer å fullføre høyere utdannelse i Norge er man akademisk sett fullstendig evneveik. Det er også en hel del studier som er (svært) vanskelige å komme inn på siden det er mange søkere til få plasser, men som ikke er noen større prestasjon å fullføre når man først har kommet inn. At man har fullført medisin, psykologi, ind.øk, nanoteknologi eller administrasjon og ledelse betyr ikke at man er spesielt akademisk smart - det betyr først og fremst at man var flink på vidergående. Som også er noe annet enn å være akademisk begavet. På vidergående kan man komme svært langt med innsats og pugging.40 % fullfører bachelorstudier på normert tid og 43% for masterstudenter. Kun ytterligere 15 %-poeng fullfører etter normert tid.
BI må man i det minste beherske tall på. Ellers holder det stort sett med å kunne lese & skrive, samt ikke være totalt evneveik. Noe mange studenter faktisk er. Dette er stort sett et produkt av at "alle" skal ta utdannelse - lista blir lagt lavt, men det går en grense. Da jeg gikk på Gløshaugen nektet matematisk institutt å senke nivået på eksamen fordi de tross alt skulle opprettholde en viss standard. Var vel kanskje 50% som strøk (en god del av disse stod dog på 2. forsøk). Enkelte Siv.Ing - studier var i praksis åpne så omtrent gud & hvermann kom inn på ett eller annet om de ville.Ser nå vekk fra BI som man kan ta på kveldstid ved siden av jobben.
Hjelpe meg.Man bør kanskje ta en kikk på prøven det ble strøket i?
Her er fjorårets prøve - PDF: https://fido.nrk.no/a081e7fc4f9fe30018f3096feec7515a136aa206045d5a8b6a1c64161426c8f0/matte.pdf
Jeg har studert i Sveits - der var det lett (som i nesten helt åpent å komme inn). Første året var tøft - de kvitter seg med 3/4 eller noe slikt. Deretter var det lungt (jeg gikk kun på den lugne biten da jeg var på utveksling). Litt samme greia i Frankrike.
Om man synest det er en prestasjon å ta høyere utdannelse i Norge kan man umulig ha vært på universitetet selv i nyere tid (dvs de siste 20 årene i alle fall)
For å jævle litt ville jeg sagt at man her bør få vite antallet strøk, siden ett umulig kan være tilstrekkelig.Hjelpe meg.Man bør kanskje ta en kikk på prøven det ble strøket i?
Her er fjorårets prøve - PDF: https://fido.nrk.no/a081e7fc4f9fe30018f3096feec7515a136aa206045d5a8b6a1c64161426c8f0/matte.pdf
Ja, det er et lass av grunner. Selvsagt er det det. Livet er ikke enkelt. Og studier er heller ikke enkelt. Du har rett i at det er mulig å gli gjennom systemet, da gjerne med et snitt på D, men det betyr ikke at alle er i stand til å gjøre det. 40 % fullfører aldri. Tallene taler ganske enkelt imot deg.Det er et lass av grunner til at folk ikke fullfører eller bruker mer enn normert tid. At studiene er krevende er ikke en av de. Om man går inn for det (dvs ikke gir fullstendig faen) og ikke klarer å fullføre høyere utdannelse i Norge er man akademisk sett fullstendig evneveik. Det er også en hel del studier som er (svært) vanskelige å komme inn på siden det er mange søkere til få plasser, men som ikke er noen større prestasjon å fullføre når man først har kommet inn. At man har fullført medisin, psykologi, ind.øk, nanoteknologi eller administrasjon og ledelse betyr ikke at man er spesielt akademisk smart - det betyr først og fremst at man var flink på vidergående. Som også er noe annet enn å være akademisk begavet. På vidergående kan man komme svært langt med innsats og pugging.40 % fullfører bachelorstudier på normert tid og 43% for masterstudenter. Kun ytterligere 15 %-poeng fullfører etter normert tid.
Det er ikke "noen" enkle fag der ute. Det er omtrent kun enkle fag der ute om man regner i forhold til faktisk å bestå. Et og annet beryktet fag finnes her og der, i min tid på Gløshaugen var det "Algoritmer og Datastrukturer" - der gjorde folk det jevnt over dårlig. Resten var easy as a breeze.
Det er vel ingenting som heter allmennlærer lenger. Den graden er så død at de som har allmennlærerutdanning fra før er avskiltet fra å være lærer. En skandaløs politisk avgjørelse.Jeg har studert i Sveits - der var det lett (som i nesten helt åpent å komme inn). Første året var tøft - de kvitter seg med 3/4 eller noe slikt. Deretter var det lungt (jeg gikk kun på den lugne biten da jeg var på utveksling). Litt samme greia i Frankrike.
Om man synest det er en prestasjon å ta høyere utdannelse i Norge kan man umulig ha vært på universitetet selv i nyere tid (dvs de siste 20 årene i alle fall)
Enig i at høyere utdannelse går nokså greit å gjennomføre på de fleste linjer.
Jeg tenker heller ikke at alle lærere "trenger matematikk", men de har valgt å søke på allmennlærerutdannelse og det er en bred utdannelse. Regning er også en del i alle fag på ulike måter. Som Deph også poengterer, å klare en middels karakter på en relativt enkel matematikkprøve synes jeg er å forvente av noen som skal ta ansvar for å undervise den oppvoksende generasjon.
Grunnskolelærer er den nye beskrivelsen, men er ganske lik, dog spisset mot 1-7 og 5-10 trinn. Det er som regel størst problem for de eldste lærerne i skolen når det gjelder det nye kompetansekravet. De har i flere tilfeller undervist i fag uten formell kompetanse i en årrekke (og sikkert gjort en framifrå jobb).Det er vel ingenting som heter allmennlærer lenger. Den graden er så død at de som har allmennlærerutdanning fra før er avskiltet fra å være lærer. En skandaløs politisk avgjørelse.Jeg har studert i Sveits - der var det lett (som i nesten helt åpent å komme inn). Første året var tøft - de kvitter seg med 3/4 eller noe slikt. Deretter var det lungt (jeg gikk kun på den lugne biten da jeg var på utveksling). Litt samme greia i Frankrike.
Om man synest det er en prestasjon å ta høyere utdannelse i Norge kan man umulig ha vært på universitetet selv i nyere tid (dvs de siste 20 årene i alle fall)
Enig i at høyere utdannelse går nokså greit å gjennomføre på de fleste linjer.
Jeg tenker heller ikke at alle lærere "trenger matematikk", men de har valgt å søke på allmennlærerutdannelse og det er en bred utdannelse. Regning er også en del i alle fag på ulike måter. Som Deph også poengterer, å klare en middels karakter på en relativt enkel matematikkprøve synes jeg er å forvente av noen som skal ta ansvar for å undervise den oppvoksende generasjon.
Er 4 virkelig en middels karakter? Det er 67% score.