Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk seriøst spørsmål fra en som ikke vet (altså meg):

    Dersom temperaturen økes dramatisk, så vil mengden vanndamp i lufta øke. Som igjen danner skyer. Mye skyer.
    Vil ikke dette på sin side reflektere mer lys (og dermed varme) ut fra jorda igjen, litt som polarisen gjorde før den smeltet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.731
    Antall liker
    11.816
    Faktisk seriøst spørsmål fra en som ikke vet (altså meg):

    Dersom temperaturen økes dramatisk, så vil mengden vanndamp i lufta øke. Som igjen danner skyer. Mye skyer.
    Vil ikke dette på sin side reflektere mer lys (og dermed varme) ut fra jorda igjen, litt som polarisen gjorde før den smeltet?
    Tenk over hva som skjer på en stjerneklar natt i forhold til en overskyet, og hvorfor det lett blir iskaldt i ørkenen om natta. Vanndamp er en sterkt isolerende "dyne", som øker drivhuseffekten, mao. positiv feedback.

    Disqutabel
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Nærmere fem millioner passasjerer fløy til eller fra Avinors 45 lufthavner i juli, en økning på 5,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Utenlandstrafikken økte mest, med 6,7 prosent.

    I rest my case!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nærmere fem millioner passasjerer fløy til eller fra Avinors 45 lufthavner i juli, en økning på 5,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Utenlandstrafikken økte mest, med 6,7 prosent.

    I rest my case!
    Det viser bare hvor umulig vi har stilt oss, verden seiler videre mot stadig høyere nivåer av CO2 i atmosfæren og i verdenshavene. Og politikerne snakker fortsatt om Parisavtalen og under 2 graders oppvarming. I rest my case too.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Tollfri tobak og alkohol er det som må til... Utenlandstrafikken økte mest, med 6,7 prosent.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.185
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Norge med høy flytrafikk og oljeeksport er klimaversting, uansett hvor mye politikerne hevder at det er forbrukerne av oljen som er problemet, og uansett hvor mye kortdistansetrafikk vi subsidierer gjennom elbilavlaten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.060
    Antall liker
    40.386
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    2016 confirmed as planet's hottest year - POLITICO

    Among its findings:
    — Greenhouse gas concentrations are higher than ever recorded. Between 2015 and 2016, carbon dioxide concentrations saw their biggest annual increase in the 58 years on record, reaching peaks not seen in the last 800,000 years of ice core measurements.

    — Global surface temperatures are the highest on record.

    — Sea levels are the highest they’ve ever been since recordkeeping began. Global seas are about 3.25 inches higher than the 1993 average when satellite recording began. 2016 marks the sixth year that sea levels have risen.

    — Precipitation cycles are becoming more extreme.

    — The Arctic is warming faster than the rest of the world.

    — Antarctic sea ice levels are lower than ever recorded.

    — Alpine glaciers have declined for 37 consecutive years. Glaciers shrunk an average of 2.8 feet.

    — There were more tropical cyclones, with 93 storms in 2016, compared to an average of 82 between 1981 and 2010.
    Enda bra at vi har et sterkt lederskap i det Hvite Hus som virkelig kan ta fatt i alle problemene som fikk hope seg opp under den svake lederen Obama. WEAK!!!
    screen-shot-2016-09-14-at-10-36-21-am.png
    Trump-Climate-Change-China.jpg

    Bare forby departementene å bruke ordene "climate change", så blir alt bra.
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hva nå! Hva om vi kjøper CO2 kvoter for halve oliefondet(ja for vi vil jo gjemme litt til oss selv), da må det da bli vei i vellingen...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.060
    Antall liker
    40.386
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror Hardingfele konkluderte med at vi er føkka uansett like før han sjekket ut av tråden. Jeg er ikke helt der ennå, men jeg mener bestemt at de ti årene med "manufactured doubt" fra "klimaskeptikere" sponset av fossilindustrien var ti år vi ikke hadde råd til å tape. Nå er vi tilsynelatende i en sone hvor ting begynner å skyte fart av seg selv og positive feedback-sløyfer begynner å drive utviklingen videre.

    Denne burde f eks bekymre mer enn bare litt: Massive Craters From Methane Explosions Discovered in Arctic Ocean Where Ice Melted
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror Hardingfele konkluderte med at vi er føkka uansett like før han sjekket ut av tråden. Jeg er ikke helt der ennå, men jeg mener bestemt at de ti årene med "manufactured doubt" fra "klimaskeptikere" sponset av fossilindustrien var ti år vi ikke hadde råd til å tape. Nå er vi tilsynelatende i en sone hvor ting begynner å skyte fart av seg selv og positive feedback-sløyfer begynner å drive utviklingen videre.

    Denne burde f eks bekymre mer enn bare litt: Massive Craters From Methane Explosions Discovered in Arctic Ocean Where Ice Melted
    Vel ser ikke slik ut - folk flyr blant annet mer enn noen gang...

    Faktisk tro jeg folk er møkk lei hele greia etter 20 år med avgifter uten at det skjer noe som helst. Det er i alle fall jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.667
    Tja, alternativet er fort mer skatt og/eller mindre offentlig velferd. Det "fine" med avgifter er at man i ganske stor grad selv kan velge om man betaler de eller ei. Det er ikke så lett med skatt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fasinerende at man sitter å venter på politikerne mens man i mellomtiden flyr til thailand london praha osv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Faktisk seriøst spørsmål fra en som ikke vet (altså meg):

    Dersom temperaturen økes dramatisk, så vil mengden vanndamp i lufta øke. Som igjen danner skyer. Mye skyer.
    Vil ikke dette på sin side reflektere mer lys (og dermed varme) ut fra jorda igjen, litt som polarisen gjorde før den smeltet?
    Vil det dannes mer skyer? da må lufta kjøles ned og vanndampen felles ut i dråper. Er du sikker på at det skjer?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fasinerende at man sitter å venter på politikerne mens man i mellomtiden flyr til thailand london praha osv.
    Flyreiser er bare endel av totalen, jeg flyr en gang i året til Thailand og er en miljøengel ifølge klimatesten til NRK.
    https://www.nrk.no/viten/ta-klimatesten-her-1.11519317

    Når det er sagt så ønsker jeg en avgift på flybilletter velkommen, 25 daglige avganger mellom Gardermoen og Trondheim sier sitt.
    Vi må rett og slett få ned forbruket vårt betydelig. Det må bli stuerent å velge mer fritid og kortere arbeidstid, selvfølgelig uten lønnskompensasjon.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg tror Hardingfele konkluderte med at vi er føkka uansett like før han sjekket ut av tråden. Jeg er ikke helt der ennå, men jeg mener bestemt at de ti årene med "manufactured doubt" fra "klimaskeptikere" sponset av fossilindustrien var ti år vi ikke hadde råd til å tape. Nå er vi tilsynelatende i en sone hvor ting begynner å skyte fart av seg selv og positive feedback-sløyfer begynner å drive utviklingen videre.

    Denne burde f eks bekymre mer enn bare litt: Massive Craters From Methane Explosions Discovered in Arctic Ocean Where Ice Melted
    Vel ser ikke slik ut - folk flyr blant annet mer enn noen gang...

    Faktisk tro jeg folk er møkk lei hele greia etter 20 år med avgifter uten at det skjer noe som helst. Det er i alle fall jeg.
    Hvordan vet du at det ikke har skjedd noe som helst? Uten disse avgiftene så hadde sannsynligvis forbruket av det som er avgiftsbelagt vært mye større.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror Hardingfele konkluderte med at vi er føkka uansett like før han sjekket ut av tråden. Jeg er ikke helt der ennå, men jeg mener bestemt at de ti årene med "manufactured doubt" fra "klimaskeptikere" sponset av fossilindustrien var ti år vi ikke hadde råd til å tape. Nå er vi tilsynelatende i en sone hvor ting begynner å skyte fart av seg selv og positive feedback-sløyfer begynner å drive utviklingen videre.

    Denne burde f eks bekymre mer enn bare litt: Massive Craters From Methane Explosions Discovered in Arctic Ocean Where Ice Melted
    Vel ser ikke slik ut - folk flyr blant annet mer enn noen gang...

    Faktisk tro jeg folk er møkk lei hele greia etter 20 år med avgifter uten at det skjer noe som helst. Det er i alle fall jeg.
    Hvordan vet du at det ikke har skjedd noe som helst? Uten disse avgiftene så hadde sannsynligvis forbruket av det som er avgiftsbelagt vært mye større.
    Vel, det er vel bare å se på bomringen i Oslo - prisen stiger stadig i takt med trafikken. Problemet er at politikerne ikke ønsker endret adferd bare økte inntekter. Bare se på Oslo og ramaskriket om en inntekts reduksjon på 50-85 mill etter at de mangedoblet parkeringsprisen. Var det ikke færre biler man ville ha ?

    https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/05/27/195219456/oslo-taper-millioner-pa-dyrere-parkering
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel, det er vel bare å se på bomringen i Oslo - prisen stiger stadig i takt med trafikken. Problemet er at politikerne ikke ønsker endret adferd bare økte inntekter. Bare se på Oslo og ramaskriket om en inntekts reduksjon på 50-85 mill etter at de mangedoblet parkeringsprisen. Var det ikke færre biler man ville ha ?

    https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/05/27/195219456/oslo-taper-millioner-pa-dyrere-parkering
    Gi en sosialist en kalkulator og enhver skatte- eller avgiftsøkning havner på plussiden i det store regnestykket. Litt som musikkselskaper som for litt siden satt å regnet på at de sikkert hadde tapt minst 40 millioner på hver tenåring som lastet ned uhemmet mye musikk fra nettet uten å betale dem fullpris for hver mp3-fil.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Fasinerende at man sitter å venter på politikerne mens man i mellomtiden flyr til thailand london praha osv.
    Flyreiser er bare endel av totalen, jeg flyr en gang i året til Thailand og er en miljøengel ifølge klimatesten til NRK.
    https://www.nrk.no/viten/ta-klimatesten-her-1.11519317

    Når det er sagt så ønsker jeg en avgift på flybilletter velkommen, 25 daglige avganger mellom Gardermoen og Trondheim sier sitt.
    Vi må rett og slett få ned forbruket vårt betydelig. Det må bli stuerent å velge mer fritid og kortere arbeidstid, selvfølgelig uten lønnskompensasjon.
    Tok testen og det hjelper neppe å være engel privat når man er miljøsvin på jobb. Over 90% av mitt estimerte CO2 forbruk skyldes tjenestereiser med fly.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det viktigste er et generelt lavere forbruk som jeg nevnte i post 494. Det er mer miljøvennlig å beholde den gamle bilen og kjøre betydelig mindre enn å kjøpe seg en nyprodusert Tesla og fortsette å kjøre som før. Det jeg prøver å si er at vi må ned i forbruk. Istedenfor å kjøpe en mengde produkter som blir fraktet jorda rundt så kjøp brukt eller strikk en genser. Og hvis man skal kjøpe nytt; Kjøp kvalitet og ha det i mange år ! Men dette går jo ikke, da krasjer økonomien.:mad:
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    En merkedag

    Man frykter at Trump-administrasjonen skal la være å signere forskningsrapporten jeg linker til under. Dermed blir den ikke retningsgivende for USAs arbeid mot klimaendringer.
    Siden Landbruksdept i USA har gitt instruks om at man skal slutte å skrive "Climate Change" (samt en rekke andre underlige påbud), kan man trygt regne med at denne rapporten ikke vil bli retningsgivende.
    https://www.aftenposten.no/verden/i...ement-sensurerer-bruk-av-ordet-klimaendringer

    Sam Clovis, som Trump har utnevnt til Landbruksdepartementets vitenskapelige direktør er av den oppfatning at "all progressives are race traders and race traitors", og at menneskeskapte klimaendringer er sludder. Dersom USAs Landbruksdept ikke er med på kampen mot klimaendringer kan man begynne inskripsjonen på sivilisasjonens gravstein.
    https://www.theguardian.com/us-news/2017/aug/02/donald-trump-sam-clovis-old-blog-progressives-obama

    Som Aftenposten skriver frykter man altså at Trump-administrasjonen skal gravlegge denne rapporten, som består av innspill fra samtlige dept og kontorer med dyp innsikt i klimautfordringene menneskeheten står overfor. Siden denne administrasjonen ønsker å frata NASA ansvaret for å følge med på hva som skjer på kloden, er i ferd med å slette forskningsgrunnlag for klimavitenskap og intenst angriper forskere i statsadministrasjonen som har tilkjennegitt at de tror på menneskeskapte klimaendringer — syns jeg man skal ta det for gitt at USA nå snur ryggen til en seriøs innsats.
    Det var vel noe slikt Trump kunngjorde da han stod og plapret på tomsingvis i Rosehagen og trakk USA ut av Parisavtalen.
    https://www.aftenposten.no/verden/i...-Forskerne-frykter-han-vil-holde-den-hemmelig

    Her er link til en PDF av rapporten, den ble lekket til NYTimes - kanskje greiest å laste den ned mens man kan? En bekjent av meg er kjemiker med spesiale innen havforskning og arbeider i Seattle. Hun lastet den ned i natt og skrev til meg at "I committed a federal crime in doing so, as we have been told that storing or sharing leaked materials is a criminal act when done by federal employees."
    https://assets.documentcloud.org/documents/3914641/Draft-of-the-Climate-Science-Special-Report.pdf

    En dag vil fornekterne forstå hva de ble lurt til å være med på, men det er allerede for sent å stanse det som er på gang.

    Jeg gjør som Korhonen og dropper ytterligere klimadebatt. En gang skrev jeg:

    Hva med de syv milliardene av oss som befinner oss på “Den eneste Jorden vi har” - er vi bedre rustet til vår forestående ferd inn i en ukjent fremtid?
    Skal vi lykkes med ekspedisjonen vi må ut på, må vi inn i Terra incognita, inn i ukjent land. For ett er sikkert, Jorden vi må finne frem til, er ulik blindsporet vi har kjørt oss fast i. De fleste fornekter fortsatt behovet for en kursendring, vi leter heller etter grunner til at vi ikke må avsted. Samtidig er vi også i ferd med å ta inn over oss at “Den eneste Jorden vi har” ikke har det godt, at noe er galt fatt. Og gradvis åpner flere øynene for at det er oss mennesker som er til skade for Jorden, og dermed også for oss selv. Men vi rører rundt i valg av tiltak, og det meste blir plaster på såret, i forhold til en skadegjerning så omfattende at det er drastisk kirurgi i samfunnskroppen som er påkrevd.


    Akira Kurosawa skrev manus til filmen "Runaway Train", den ble regissert av Konchalovsky, men var enda et mesterverk fra "den synske japaneren". Jeg evner ikke å fri meg fra den filmens sluttscene.

    Ett av veldig mange gode og viktige bidrag fra deg i denne tråden, så synd om du gir deg her.

    Husker ikke hvem det var nå som en gang på 80-tallet uttalte at menneskeheten sto foran en historisk milepæl i sin utvikling. Han forutså at innen noen år ville menneskeheten for første gang være mindre redd for hva verden kan gjøre med dem enn hva menneskene har gjort og gjør med verden.

    Dessverre synes det ikke ut til å være noen kritisk masse av mennesker som har blitt redde nok for hva vi gjør og har gjort med verden ennå.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det viktigste er et generelt lavere forbruk som jeg nevnte i post 494. Det er mer miljøvennlig å beholde den gamle bilen og kjøre betydelig mindre enn å kjøpe seg en nyprodusert Tesla og fortsette å kjøre som før. Det jeg prøver å si er at vi må ned i forbruk. Istedenfor å kjøpe en mengde produkter som blir fraktet jorda rundt så kjøp brukt eller strikk en genser. Og hvis man skal kjøpe nytt så å kjøpe kvalitet og ha det i mange år. Men dette går jo ikke, da krasjer økonomien.:mad:
    Det opplagte ville jo være å fjerne mva/sales tax på reperasjoner og reservedeler. Der er jo ingen merverdi i å vedlikeholde vaskemaskinen, det er den samme gamle som du holder igang. Kastmentaliteten kommer ikke av an dine produkter ikke la seg vedlikeholde, men det faktum at det bli billigere å kjøpe nytt da der er 25% skatt på vedlikehold. Men det går jo ikke, da krasjer økonomien....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fasinerende at man sitter å venter på politikerne mens man i mellomtiden flyr til thailand london praha osv.
    Flyreiser er bare endel av totalen, jeg flyr en gang i året til Thailand og er en miljøengel ifølge klimatesten til NRK.
    https://www.nrk.no/viten/ta-klimatesten-her-1.11519317

    Når det er sagt så ønsker jeg en avgift på flybilletter velkommen, 25 daglige avganger mellom Gardermoen og Trondheim sier sitt.
    Vi må rett og slett få ned forbruket vårt betydelig. Det må bli stuerent å velge mer fritid og kortere arbeidstid, selvfølgelig uten lønnskompensasjon.
    Tok testen og det hjelper neppe å være engel privat når man er miljøsvin på jobb. Over 90% av mitt estimerte CO2 forbruk skyldes tjenestereiser med fly.
    Da burde du sette krefter i sving for å unngå at arbeidsplassen er fyllt opp av miljøsvin. Det må da finnes alternative løsninger.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Fasinerende at man sitter å venter på politikerne mens man i mellomtiden flyr til thailand london praha osv.
    Flyreiser er bare endel av totalen, jeg flyr en gang i året til Thailand og er en miljøengel ifølge klimatesten til NRK.
    https://www.nrk.no/viten/ta-klimatesten-her-1.11519317

    Når det er sagt så ønsker jeg en avgift på flybilletter velkommen, 25 daglige avganger mellom Gardermoen og Trondheim sier sitt.
    Vi må rett og slett få ned forbruket vårt betydelig. Det må bli stuerent å velge mer fritid og kortere arbeidstid, selvfølgelig uten lønnskompensasjon.
    Tok testen og det hjelper neppe å være engel privat når man er miljøsvin på jobb. Over 90% av mitt estimerte CO2 forbruk skyldes tjenestereiser med fly.
    Da burde du sette krefter i sving for å unngå at arbeidsplassen er fyllt opp av miljøsvin. Det må da finnes alternative løsninger.
    Har vært pådriver for dette selv ved å innføre policy på at vi bruker videokonferanse eller Skype for alle rekrutteringsprosesser, der vi tidligere fløy inn kandidater for mellomlederstillinger og opp, og en policy på at vi ikke godkjenner tjenestereiser hvis det ikke kan dokumenteres at en har oppgaver som ikke lar seg løse med mindre man tropper opp personlig.

    Nå er det vel ikke de forretningsreisende som har stått for den største økningen de siste tiårene, men den eksplosive veksten av reisende med Norwegian, Ryanair og liknende. Kjenner flere som flyr 10+ ganger årlig for langhelger på landstedet sitt i Spania.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.185
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .........og da hjelper det ikke mye å kjøpe elbil for å kjøre bompengefritt i kollektivfeltet noen kilometer til jobben 5 dager i uka....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    .........og da hjelper det ikke mye å kjøpe elbil for å kjøre bompengefritt i kollektivfeltet noen kilometer til jobben 5 dager i uka....
    elbil er først og fremst for lokalmiljøet. At det hjelper på klimaet er en positiv bieffekt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.185
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men her diskuterer vi det globale klima, og vi kan kjøpe elbiler til vi blir grønne i trynet uten at det hjelper, så lenge vi reiser mer og mer.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    .........og da hjelper det ikke mye å kjøpe elbil for å kjøre bompengefritt i kollektivfeltet noen kilometer til jobben 5 dager i uka....
    elbil er først og fremst for lokalmiljøet. At det hjelper på klimaet er en positiv bieffekt.
    Enig i at elbil er fint for lokalmiljøet, og det er viktig. Men kan du ta tog eller trikk så gjør heller det. Om elbil hjelper på det globale miljøet er tvilsomt. Produksjon av alle komponenter, transport av disse råvarene og komponentene på kryss og tvers i verden. Og så skal det ferdige produktet transporteres til de enkelte land, deretter til importør, og deretter til forhandler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.667
    Du skjønner vel at transport av en bil er en fis i havet sammenlignet med kjøringen gjennom bilens levetid? En bil kjøres 2-300k før den takker for seg. At den må transporteres fra møller Oslo til møller ålsesund eller whatever er helt uvesentlig
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du skjønner vel at transport av en bil er en fis i havet sammenlignet med kjøringen gjennom bilens levetid? En bil kjøres 2-300k før den takker for seg. At den må transporteres fra møller Oslo til møller ålsesund eller whatever er helt uvesentlig
    Men du skjønner sikkert også at mange av råvarene til produksjonen av elbiler transporteres over store avstander. Og bilen produseres ikke hos Møller, den produseres i f.eks i USA, Kina, Thailand, Tyskland. Hjelper ikke det globale miljøet noe særlig at du kjører Tesla skjønner du.
    Men lufta i Oslo-området blir bedre og det er bra.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.636
    Antall liker
    7.305
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat dette med transport av råvarene er akkurat det samme som for en vanlig bil. Den eneste forskjellen er at den ene ska ha transportert råvarer til motor/girkasse/pensinpumpe og slikt, men den andre skal ha produsert råvarer til elektromotor/kraftelektronikk og batteri.

    Hvis du skal regne på transportkostnader, så må du ikke overse all transporten i alle leddene i forbindelse med at en bensin/diselbil skal ha drivstofff og olje.

    Du kan ikke regne absolutt alle transportrelaterte ting på produksjon elbilen, og så glatt overse at det er like mye transportrelaterte aktiviteter i produksjonen av biler med forbrenningsmotor.

    Hvis du ser på en bil som Jeep Compass - der motoren produseres i Europa, skipes til Usa før bilen skipes tilbake til Norge for å selges her.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat dette med transport av råvarene er akkurat det samme som for en vanlig bil. Den eneste forskjellen er at den ene ska ha transportert råvarer til motor/girkasse/pensinpumpe og slikt, men den andre skal ha produsert råvarer til elektromotor/kraftelektronikk og batteri.

    Hvis du skal regne på transportkostnader, så må du ikke overse all transporten i alle leddene i forbindelse med at en bensin/diselbil skal ha drivstofff og olje.

    Du kan ikke regne absolutt alle transportrelaterte ting på produksjon elbilen, og så glatt overse at det er like mye transportrelaterte aktiviteter i produksjonen av biler med forbrenningsmotor.

    Hvis du ser på en bil som Jeep Compass - der motoren produseres i Europa, skipes til Usa før bilen skipes tilbake til Norge for å selges her.

    Johan-Kr
    Ser ut til at flertallet overser poenget, vi må forbruke mindre. Hver mann (og kvinne) sin bil går ikke lenger. Klimaproblemet kan vi ikke kjøpe oss fra.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Verdens mest miljøvennlig land. Alle er så flinke og disiplinerte at de konsekvent slukker lyset når det er mørkt, forbruker mindre enn et etiopisk sultoffer fra 80-tallet og spiser heller hverandre enn å kjøpe vakumpakket importbiff på et supermarked.

    988a92130f0c88922c1bf849285fd672.jpg

    Et strålende eksempel for resten av verden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Verdens mest miljøvennlig land. Alle er så flinke og disiplinerte at de konsekvent slukker lyset når det er mørkt, forbruker mindre enn et etiopisk sultoffer fra 80-tallet og spiser heller hverandre enn å kjøpe vakumpakket importbiff på et supermarked.

    Vis vedlegget 452576

    Et strålende eksempel for resten av verden.
    Og poenget er?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.636
    Antall liker
    7.305
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at flertallet overser poenget, vi må forbruke mindre. Hver mann (og kvinne) sin bil går ikke lenger. Klimaproblemet kan vi ikke kjøpe oss fra.....
    Dagens forbruk er ikke bærekraftig, nei. Og skal hele verdens befolkning opp på samme velstand som vesten så går det rett ad undas. Å droppe 4-5 sydenturer i året er en god start.

    Jeg tok forresten den utslippstesten - i underkant av 6 tonn CO2-ekvivalenter. Selv om jeg kjører en gammel dieselbil.

    Johan-Kr
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Verdens mest miljøvennlig land. Alle er så flinke og disiplinerte at de konsekvent slukker lyset når det er mørkt, forbruker mindre enn et etiopisk sultoffer fra 80-tallet og spiser heller hverandre enn å kjøpe vakumpakket importbiff på et supermarked.

    [bilde]

    Et strålende eksempel for resten av verden.
    Og poenget er?
    Jeg tipper at poenget er at det er slik folk vil føle seg behandlet dersom det blir satt begrensinger for hva de kan og ikke kan gjøre.
    Eventuelt at det er slik folk ser for seg livet om de skal gjøre alt som er nødvendig for å stanse utviklingen. Og dit er det ingen som vil, med unntak av noen få "ekstremister" som mer enn gjerne ofrer seg selv og sine for at verden skal bli bedre. Men slike vil aldri være mer enn en ubetydelig minoritet.

    Og på grunn av akkurat dette kommer det aldri til å bli en seriøs forbedring. Vi får ikke stanset den globale utviklingen.

    Fjellvegg, here we come!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Verdens mest miljøvennlig land. Alle er så flinke og disiplinerte at de konsekvent slukker lyset når det er mørkt, forbruker mindre enn et etiopisk sultoffer fra 80-tallet og spiser heller hverandre enn å kjøpe vakumpakket importbiff på et supermarked.

    [bilde]

    Et strålende eksempel for resten av verden.
    Og poenget er?
    Jeg tipper at poenget er at det er slik folk vil føle seg behandlet dersom det blir satt begrensinger for hva de kan og ikke kan gjøre.
    Eventuelt at det er slik folk ser for seg livet om de skal gjøre alt som er nødvendig for å stanse utviklingen. Og dit er det ingen som vil, med unntak av noen få "ekstremister" som mer enn gjerne ofrer seg selv og sine for at verden skal bli bedre. Men slike vil aldri være mer enn en ubetydelig minoritet.

    Og på grunn av akkurat dette kommer det aldri til å bli en seriøs forbedring. Vi får ikke stanset den globale utviklingen.

    Fjellvegg, here we come!
    Jeg ser ikke for meg begrensninger, men muligheter, i f.eks. Nederland plikter arbeidsgivere å tilrettelegge for deltid hvis arbeidstager ønsker det. Dette er en fin måte å få ned forbruket på. Og det er en viktig del av det som må gjøres. Vi må prøve å riste av oss statusjaget.
    Leve mer og jobbe mindre, ha mer tid til hverandre, stereoen, det gode liv. Jeg ser ingen motsetninger i å ha det veldig bra og leve mer i pakt med naturen rundt oss. Og da mener jeg ikke nødvendigvis brenneslesuppe og telttur.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg mest tro på at det enkleste er å få det til å bli mote å ha svært kostbare, ultra-høykvalitets-ting igjen. Ting som varer et par generasjoner, og som gjerne allerede har vart en generasjon når man overtar den. Ting som kan repareres. Og først og fremst, ting som er latterlig dyrt.

    Hvorfor? Fordi hver enkelt enhet som er laget for å vare en evighet i seg selv kan forurense litt mer under fremstilling eller kreve mer råvarer, men siden man ikke trenger å erstatte den hele tida, blir regnestykket enkelt. Og når det koster enorme summer å få slike enheter, så vil det også bli mindre penger igjen til å kjøpe ræl. Det generelle forbruket reduseres for å kunne ha disse ekstremt kostbare, høykvalitets enhetene.

    Med andre ord, litt som om high-end skulle komme på moten for den o' store bermen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Personlig har jeg mest tro på at det enkleste er å få det til å bli mote å ha svært kostbare, ultra-høykvalitets-ting igjen. Ting som varer et par generasjoner, og som gjerne allerede har vart en generasjon når man overtar den. Ting som kan repareres. Og først og fremst, ting som er latterlig dyrt.

    Hvorfor? Fordi hver enkelt enhet som er laget for å vare en evighet i seg selv kan forurense litt mer under fremstilling eller kreve mer råvarer, men siden man ikke trenger å erstatte den hele tida, blir regnestykket enkelt. Og når det koster enorme summer å få slike enheter, så vil det også bli mindre penger igjen til å kjøpe ræl. Det generelle forbruket reduseres for å kunne ha disse ekstremt kostbare, høykvalitets enhetene.

    Med andre ord, litt som om high-end skulle komme på moten for den o' store bermen.
    En god tanke, og målet er jo det samme. Et lavere forbruk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Saken er at man må redusere forbruk ved å få folk til å føle at de øker levestandarden og forbruket sitt samtidig, slik at det er de "rike og vellykkede" som går foran med et godt eksempel. Ikke den fattige eller nøkterne.
    Litt som Tesla gjorde da de lanserte biler det var lett å få lyst på, fremfor hva vi var vant til å se innen elbilkategorien fra før (hvor mange har hatt virkelig LYST på en kewet buddy?)

    Folk må få LYST til å bli sparsomme. Og dersom egoisme, motepress og statusjag kan føre til det, så er det fint lite annet som er like effektivt på store folkemasser som tror de gjør selvstendige valg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.803
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Saken er at man må redusere forbruk ved å få folk til å føle at de øker levestandarden og forbruket sitt samtidig, slik at det er de "rike og vellykkede" som går foran med et godt eksempel. Ikke den fattige eller nøkterne.
    Litt som Tesla gjorde da de lanserte biler det var lett å få lyst på, fremfor hva vi var vant til å se innen elbilkategorien fra før (hvor mange har hatt virkelig LYST på en kewet buddy?)

    Folk må få LYST til å bli sparsomme. Og dersom egoisme, motepress og statusjag kan føre til det, så er det fint lite annet som er like effektivt på store folkemasser som tror de gjør selvstendige valg.
    Men trenger virkelig vi i Norge (og mange, mange andre i verden) å øke levestandarden ytterligere? Enten vi reelt sett gjør det eller føler at vi gjør det. Jeg tror mange føler at det går til helvete på første klasse.
    Vi som er etablerte og gjeldfrie har jo egentlig evig nok med penger. Nei, det må bli mote i å trappe ned på kjøpe- og lånehysteriet.
    (Nå kommer snart Larson med en kommentar om at det er mange fattige i Norge og legger skylda på Høyre og FrP)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn