Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Eneste grunn til at noen ikke klarer å høre forskjeller er at de ikke evner å plassere høyttaler og lytteposisjon.
    For de av oss som har klart det blir forskjellene rimelig lette å høre,ingen små nyanser eller intens lytting,
    kun en naturlig avslappet observasjon om tingenes tilstand.
    Det å lett kunne observere forskjellene er ikke noe mål i seg selv da det i utgangspunktet er andre parametre
    som størrelse på lydbilde i bredde,høyde og dybde bl.a.Treffer en med det kommer muligheten til å høre
    "deep in to your audio system"(Bob Hodas) som en naturlig konsekvens av det å treffe med høyttaler og lytteposisjon
    i rommet.

    Etter Hodas erfaring er
    Plassering er 70%
    Akustikk er 20%
    Eq er 5%

    Å begynne i motsatt ende må da bli feil.
    Når en ser de elektronikk produsentene som etter hvert fyller innmaten deres med Hypex,
    og hvor eierne observerer kabelforskjeller viser det bare den BS som er spredd om den elektronikken.
    Sitter en Hypex i min sub..er den upåvirkelig?Nei.Byttet nettopp støpsel fra noe Jula til Supra.

    pF i en meter kabel.Vel,den meter halvannen påvirket sluttresultatet hos meg og andre med LMC fat bl.a.
    Enkelte kalte den rett og slett en drittkabel,noe som selvsagt ikke er riktig.Den reagerte bare naturlig
    på parametre som eierne ikke har kontroll på.

    Likeledes er det med signal kabler.Kjøpte en gang en brukt Cardas xlr.Håpløs dårlig..helt til den fikk en omgang
    med Deoxit.
    Sånn sett kan en dra årsaken til den dårlige lyden helt ut og

    Many electronic devices operate under effect of Quantum tunneling. It even exists in the simple light switch. The switch would not work if electrons could not quantum tunnel through the layer of oxidation on the metal contact surfaces.

    Rengjør derfor kontaktene en gang i året
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.823
    Antall liker
    39.977
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor utfører du ikke dette "ekperimentet" selv? Det er jo kun dere teoretikere som har interesse av dette. Hvem skal vurdere disse innspillingene etterpå? Du og andre skeptikere hører jo ikke forskjell på kabler så det er jo meningsløst for dere å prøve å høre forskjellene. Skal dette kanskje kjøres gjennom et måleprogram for å se etter frekvensavvik mellom innspillingene? Jeg har stor sans for Asbjørns teorier og forsøk, men er litt skeptisk til at alle forskjeller kan relateres til frekvensavvik. Feks så stemmer det med egen erfaring at et 0,5db avvik over et forholdsvis stort frekvensområde er hørbart, spesiellt fra bassen opp til bunnen av mellomtonen. Hvilke ting mener du kan påvises / fastsettes ved dette "eksperiment"? Ingen?, altså ingen forskjell mellom innspillingene = ingen forskjell mellom de benyttede kablene?
    Der var banne meg denne stråmannen igjen, gitt. Men ja, hvis man gjør f eks et 24/96 opptak av signalet gjennom to forskjellige kablinger, alt annet likt, tar differansen mellom de to opptakene og ser at den er null - så er det ingen forskjell å høre der. Da må den forskjellen noen opplever å høre skyldes noe annet enn lyden, f eks at man påvirkes av synsinntrykk, imponeres av prislappen, stoler på "autoriteter" i glansede blader, etc.

    Edit: There is an app for that: Audio DiffMaker
    Den testen er følsom nok til å vise lydforskjeller på grunn av et par grader temperaturendring i rommet. http://archimago.blogspot.no/2013/05/protocol-diffmaker-audio-composite-dmac.html
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    På samme måte som en eq ja, om kabelen er laget av en dåre.
    Hmmm...
    La oss fortsette resonnementet på dine premisser.
    Hvis man finner avvik innenfor et frekvensområde, hvordan kan man størrelsesette dette til noe hørbart og, ikke minst, hvordan vet vi betydningen av dette uten å lytte? La oss ta trio jazz, hvor vårt tenkte utslag med stor sannsynlighet 'må' være instrumentet 'cymbal' og ikke piano eller bass. Dette kan man ikke se når man visuelt ser på en waveform, ol. hvis man ikke kjenner besetning.
    I et komplekst orkester vil ikke waveforms være avkoblet heller.
    Hva hvis absolutt fase er snudd eller soundstage er løftet en halv meter opp. Kan det hende at slikt kan passere selv om ting måler likt (inklusive volum), da vi er inne på psykoakustikk domenet?
    Det vil uansett være umulig å dissikere å størrelsesette slike utslag uten lytting.

    Jeg opplever 'betydelige' forskjeller mellom kabler på 'innsynet' i musikken.
    Det dukker simpelthen opp mer informasjon i lydbildet ved enkelte kabelbytter.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    Jeg har en Belden 8402 signalkabel på veggen hjemme, av mange regnet som en meget god kabel. Denne har jeg selvsagt testet i eget anlegg ved å bytte ut kabelen mellom forsterker og dac. Resultatet var ett flatt og uengasjerende lydbildet uten den oppløsning jeg er vant med. Den er ikke i nærheten, hadde selvsagt spart meg for mye penger hvis den hadde fungert.

    Denne kabelen og noen gamle Western Electric høyttalerkabler er lovpriset av endel japanske audiofile. Jeg kjøpte også ett sett av den WE kabelen, en tynn rød kabel. Samme resulatet, kollaps i lydbildet. Som å sette ett lokk over hele anlegget.

    Er dette noe jeg innbiller meg? Nei, det er ikke det. Ikke for å fyre opp debatten ytterligere, men dette er erfaringer jeg har gjort hjemme under kontrollerte og kjente forhold.

    JP
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O
    A

    ANM

    Gjest
    Distinctive:

    Kanskje du fokuserer mer når du bytter kabler? Husker i fjor at en gutt her inne plutselig hørte gatelyder på en Paus plate etter kabelbytte, han sverget at han ikke hadde hørt de før. Tror du de gamle kablene filtrerte bort disse lydene? Mine gjorde det ikke. De fenomenene du etterlyser er ikke relevante med mindre båndbredden reduseres eller du skaper resonanser langt ned i det hørbare. Men hvorfor i alle dager vil noen det?

    Jeg vet at du ikke kjøper en psykologisk forklaring, men husk at noen like hardnakket som du påstår at en analog kabel utfører udetekterbare mirakler så hører de forskjell på USB kabler. Hva er din forklaring på det?

    Beklager, men jeg klarer ikke lenger overbevise meg selv at noe så enkelt som en kabelstump skal koste flere tusen, særlig nå man leser beskrivelsen på disse.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Lytting er helt klart viktig i evaluering av lydkvalitet og ev hørbare forskjeller på ting, men det er en stor fordel man kan skille mellom hørbart og ikke hørbart før evaluering, slik at man slipper kaste bort tid på å evaluere der det ikke er noe å evaluere. Det er mange historier om lydteknikere som får beskjed av musikerne om å skru opp monitoren litt eller «litt mer EQ», gjør en svært visuell «skruing av lyd» og får positive tilbakemelding, uten å ha endret på noe som helst. Ditto historier om å skru på EQ, subwoffer eller liknende for å oppleve «riktig forbedring av lyden» uten at utstyre er tilkoblet eller påslått. Jeg har gjort det selv (skrudd på EQ, som ikke var innkoblet men ga «forbedring»), og det er ytterst pinlig, selv uten vitner. Det er den enkleste sak av verden innbile seg å høre forskjeller. I mange tilfeller så hører du ikke dine egne ører, men dine egne meninger og oppfatninger (etc.). Anbefalt lesing Daniel Levitin, This is your brain on music : https://www.amazon.com/This-Your-Brain-Music-Obsession/dp/0452288525/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1503438804&sr=1-1&keywords=this+is+your+brain+on+music

    Dersom en kabel «framhever symbaler» så er det mest sannsynlig veldig synlig på et frekvenssveip, i form av en heving av nivået i området 5-20k Hz. Den kabelen framhever ikke bare symbaler men alle lyder som opptrer i samme frekvensområdet.

    Mht høyde på lydscenen så er det en del teknikker fra miksing av lyd som sier noe om hvordan det kan gå til, essensen er dog at i stereo så er det en ren illusjon - pioneren på området John Culshaw, fra The Ring Resounding:
    «Stereo will do anything you want on the lateral sense, but it cannot give you a vertical perspective. But sometimes, there are ways of compensating: there are ways, quite frankly, of cheating the ear into informing the brain that it has received an impression which it has not in fact received. We worked very hard to get a special acoustic on the girls' voices and then, in an article published just before Rheingold was released, I drew attention to the way in which the voices appeared to come from below. In fact they do nothing of the sort, but the suggestion worked. One critic after another commented on the remarkable illusion, and letters poured into the office asking how it had been done.»
    https://www.amazon.com/Ring-Resounding-John-Culshaw/dp/0670598895
    Et av triksene også her er noe veldig små justeringer av frekvensrespons.

    EDIT: Mht at det dukker opp mer informasjon ved kabelbytte og andre skifter i husalteret. For egen del skyldes det at jeg lytter på en annen måte med en annen konsentrasjon/oppmerksomhet etter et skifte i husalteret, enn det jeg gjør til daglig eller ved første møte med ei ny plate. En annen måte å lytte på gjør at jeg legger merke til ting jeg vanligvis ikke gjør, og overser andre ting i lydbildet. Dersom jeg er så urutinert at jeg starter med musikk som fenger, så går det veldig fort på at jeg lytter på musikken, heller enn å lytte etter ev endringer i lydkvalitet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Distinctive:

    Kanskje du fokuserer mer når du bytter kabler? Husker i fjor at en gutt her inne plutselig hørte gatelyder på en Paus plate etter kabelbytte, han sverget at han ikke hadde hørt de før. Tror du de gamle kablene filtrerte bort disse lydene? Mine gjorde det ikke. De fenomenene du etterlyser er ikke relevante med mindre båndbredden reduseres eller du skaper resonanser langt ned i det hørbare. Men hvorfor i alle dager vil noen det?

    Jeg vet at du ikke kjøper en psykologisk forklaring, men husk at noen like hardnakket som du påstår at en analog kabel utfører udetekterbare mirakler så hører de forskjell på USB kabler. Hva er din forklaring på det?

    Beklager, men jeg klarer ikke lenger overbevise meg selv at noe så enkelt som en kabelstump skal koste flere tusen, særlig nå man leser beskrivelsen på disse.
    Jeg har allerede sagt hva jeg mener om USB og Ethernet kabler her inne og at forskjellene er langt mindre fremtredne.

    Min erfaring mhp. å 'fokusere/lytte etter forskjeller' var faktisk diamentralt motsatt og jeg ble fullstendig tatt på senga.
    Jeg har nevnt det før, men jeg var veldig fornøyd med mine EC balanserte signalkabler, som egentlig er mikrofonkabler fra proff segmentet.
    De hadde en veldig sort bakgrunn som jeg likte godt.
    Så kjøpte jeg noen Yterkabler da jeg hadde mye Sonus Faber utstyr.
    Satte på spor 7 (Kamoshin) fra Tord Gustavsen sitt album Being There og umiddelbart så mislikte jeg lyden. Nå var den sorte bakgrunnen borte og istedenfor dukket det opp masse cymbal-shimmering i både bredde og høyde som jeg oppfattet som støyende/forstyrrende fra det jeg var vant med. Etter relativt kort tid så fremstod det klart for meg at Yter avdekket mer/filtrerte mindre enn EC (passive kabler kan ikke tilføre noe, de kan bare 'ta ting bort'). Jeg kan ikke dra Yter til ansvar for at de faktisk gir en mer troverdig reproduksjon av hermetisk musikk enn EC sine, uavhengig av min smak og behag. Etter en stund byttet jeg tilbake til EC og nå var ikke denne lyden like preferert lenger i den nye settingen.

    Nei, saken er den at selv om fysikken er kjent, så måler og vekter vi feil ting, kombinert med at alt ikke er fullt ut forstått i dette samspillet.
    Dette er jeg langt fra alene om å mene.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ok, du har overbevist meg, du har rett. Skal sove litt på det og avgjøre hvordan jeg skal forholde meg til denne nye informasjonen.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    657
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Som blakk musikant (bla pga at folk ikke kjøper musikk lenger, bare strømmer..) så skulle jeg ønske at jeg ikke hørte noen forskjell på kabler. Men på de opptakene jeg har av min egen bass som jeg kjenner klangen forholdsvis godt til etter å spilt på den profesjonelt i nærmere 20år ( første plate i Rainbow med den i 1999) så hører jeg klare forskjeller på kabler.
    På klangfarger og ikke minst på anslag. Samme gjelder andre instrumenter/instrumentalister som jeg kjenner klangen til etter jeg har stått ved siden av de over lang tid.
    Når det er sagt er det jo galskap at det finnes kabler som koster mere enn min 100-år gamle kontrabass.
    At kablene koster mere enn instrumentene som er på innspillingen er jo noe snodig...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ok, du har overbevist meg, du har rett. Skal sove litt på det og avgjøre hvordan jeg skal forholde meg til denne nye informasjonen.
    Right...... :p
    Skal få laget en Wiki side med mine utvetydelige postulater.

    Kan også nevne at jeg har IC kabler til NOK 35k, men jeg foretrekker noen langt rimeligere (Crystal Cable Classic m/bridge).
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Hva skal en stakkar si da? Kan ikke stikke under en stol at jeg har en viss teoretisk innsikt i temaet og at det var denne hobbyen som førte meg dit. Jeg oppdaget svært mange ting jeg ikke var klar over og det gjorde at jeg i langt større grad etterprøver egne sanseinntrykk. Kanskje jeg skulle slutte med det?

    Jeg klarer derimot ikke å overse at store hiend kabelprodusenter driver med regelrett villeding. Det gjør meg ekstremt mistenksom. Dette kombinert med at de fleste av disse som starter disse selskapene har en helt annen bakgrunn en hva man skulle tro var relevant. Mange av oss har prøvd å fortelle dette, men det blir selvfølgelig avfeid.

    Faktumet er at langt flere i dag er tvilsomme til disse produsentene og fantasiprisene deres, jeg får slå meg til ro med det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    BALANSERT VS UBALANSERT?

    En ting jeg lurer på; har kabelentusiastene som regel en fullbalansert kjede eller en kjede med innslag av ubalansert signalvei? Finnes andre kilder til støy i anlegget?

    Jeg kom forleden over denne (verdt en titt for støynevrotikere):

    https://m.youtube.com/watch?time_co...YEk-linPIKpnpJ-V6Mlby9Y0Cf2MTS_OYclIXaQaJdgVA

    Det slår meg at det finnes en del utenforliggende forhold som kan forklare annerledes lyd ved kabel- og kontaktbytte. Erfaringsvis oppfatter folk ofte ekstra støy, en forverring av signalet, som en forbedring av lyden når de bytter inn nye komponenter som støyer eller ta i mot støy. Kabler kan fungere som antenne, og jeg vil ikke utelukke at antennerelatert støy er hørbar.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hva skal en stakkar si da? Kan ikke stikke under en stol at jeg har en viss teoretisk innsikt i temaet og at det var denne hobbyen som førte meg dit. Jeg oppdaget svært mange ting jeg ikke var klar over og det gjorde at jeg i langt større grad etterprøver egne sanseinntrykk. Kanskje jeg skulle slutte med det?

    Jeg klarer derimot ikke å overse at store hiend kabelprodusenter driver med regelrett villeding. Det gjør meg ekstremt mistenksom. Dette kombinert med at de fleste av disse som starter disse selskapene har en helt annen bakgrunn en hva man skulle tro var relevant. Mange av oss har prøvd å fortelle dette, men det blir selvfølgelig avfeid.

    Faktumet er at langt flere i dag er tvilsomme til disse produsentene og fantasiprisene deres, jeg får slå meg til ro med det.
    Jeg får sende deg noen EC kabler og Yter kabler samt det nevnte musikkspor, så kan du få prøve selv og legge ut dine erfaringer (som blir at det var ingen forskjell).
    Jeg prøver ihvertfall å være konkret mhp. mine erfaringer (innbilt eller ei).
    Jeg regner med at jeg blir trodd på at jeg opplever disse forskjellene, men at det er placebo eller bias og ikke reelt.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    657
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    BALANSERT VS UBALANSERT?

    En ting jeg lurer på; har kabelentusiastene som regel en fullbalansert kjede eller en kjede med innslag av ubalansert signalvei? Finnes andre kilder til støy i anlegget?

    Jeg kom forleden over denne (verdt en titt for støynevrotikere):

    https://m.youtube.com/watch?time_co...YEk-linPIKpnpJ-V6Mlby9Y0Cf2MTS_OYclIXaQaJdgVA

    Det slår meg at det finnes en del utenforliggende forhold som kan forklare annerledes lyd ved kabel- og kontaktbytte. Erfaringsvis oppfatter folk ofte ekstra støy, en forverring av signalet, som en forbedring av lyden når de bytter inn nye komponenter som støyer eller ta i mot støy. Kabler kan fungere som antenne, og jeg vil ikke utelukke at antennerelatert støy er hørbar.
    Det er nok utvilsomt en av forskjellene på kabler!
    Men jeg tror nok at de fleste er glad for å bli kvitt støy, selv om det da føles roligere,mørkere og mere naturlig..
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.088
    Antall liker
    5.071
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    For meg står det som et paradoks når vi tross alt holder på med reproduksjon av innspilt musikk, at denne innspilte musikken som regel er gjort via ordinære proffkabler. Ta f.eks. et slagverk siden det har vært skrevet mye om cymbaler i det siste. Et slagverk blir innspilt via et sett mikrofoner som er kablet via ordinære mikrofonkabler.

    Om det er slik at på anlegget (der reproduksjonen skjer) så avdekker 'eksotiske' kabler mer informasjon enn f.eks. ordinære proffkabler, så blir det for min del en logisk brist. Ordinære proffkabler er altså godt nok for innspilling av musikk, men for avspilling av musikk så må man ha noe bedre? Og dersom det er slik at ordinære proffkabler filtrerer bort noe av signalet under avspilling, hvorfor blir da denne informasjonen ikke filtrert bort under innspilling?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    657
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    For meg står det som et paradoks når vi tross alt holder på med reproduksjon av innspilt musikk, at denne innspilte musikken som regel er gjort via ordinære proffkabler. Ta f.eks. et slagverk siden det har vært skrevet mye om cymbaler i det siste. Et slagverk blir innspilt via et sett mikrofoner som er kablet via ordinære mikrofonkabler.

    Om det er slik at på anlegget (der reproduksjonen skjer) så avdekker 'eksotiske' kabler mer informasjon enn f.eks. ordinære proffkabler, så blir det for min del en logisk brist. Ordinære proffkabler er altså godt nok for innspilling av musikk, men for avspilling av musikk så må man ha noe bedre? Og dersom det er slik at ordinære proffkabler filtrerer bort noe av signalet under avspilling, hvorfor blir da denne informasjonen ikke filtrert bort under innspilling?
    Må ikke glemme at alt av lydbeardeiding, miksing, eqer,klanging,plassering/panorering,balanse,komprimering,mastring osv,osv,osv skjer i det digitale domenet etter signalet har gått igjennom proffkablen den ene gangen. Er ikke akkurat lyden rett fra mikrofonen du hører.. Og proffkabler er laget for å vare hundrevis av opp og ned koblinger uten å gå i stykker. Også har de gjerne et par kilometer med kabel i et studio alt i alt da. Kan ikke kjøpe kabel til flere hundre kr meteren da...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    For meg står det som et paradoks når vi tross alt holder på med reproduksjon av innspilt musikk, at denne innspilte musikken som regel er gjort via ordinære proffkabler. Ta f.eks. et slagverk siden det har vært skrevet mye om cymbaler i det siste. Et slagverk blir innspilt via et sett mikrofoner som er kablet via ordinære mikrofonkabler.

    Om det er slik at på anlegget (der reproduksjonen skjer) så avdekker 'eksotiske' kabler mer informasjon enn f.eks. ordinære proffkabler, så blir det for min del en logisk brist. Ordinære proffkabler er altså godt nok for innspilling av musikk, men for avspilling av musikk så må man ha noe bedre? Og dersom det er slik at ordinære proffkabler filtrerer bort noe av signalet under avspilling, hvorfor blir da denne informasjonen ikke filtrert bort under innspilling?
    Tja, det kan du si.
    I mitt konkrete eksempel så sa jeg at EC kablene var mikrofonkabler, men det er ikke alltid at det er tilfellet.
    Jeg oppfatter også at EC lager disse kablene (blå) fra rull og ikke kjøper dem ferdig terminert fra underleverandør.
    Man kan også gjerne stusse over at forskjeller var signifikante for XLR. Potensialet for å detektere forskjeller mellom RCA kabler burde være enda større.
    Alt mitt utstyr er dessuten ekte og ikke pseudobalansert.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om det er slik at på anlegget (der reproduksjonen skjer) så avdekker 'eksotiske' kabler mer informasjon enn f.eks. ordinære proffkabler
    Det er like plausibelt at lytteren selv faktisk avdekker denne nye informasjonen. Vil si mer plausibelt, men modererer meg. Så lenge det ikke finnes noen fysiske beviser for at en kabel gjør noe mer med signalet enn vi allerede vet den kan gjøre, er det ikke noe som skulle tilsi at svaret finnes i det faktum at man entrer en analysemodus ved innkjøp eller utprøving av noe nytt.

    Det at en eksotisk kabel lover å avdekke mikrodetaljer predisponerer jo lytteren til å lytte etter nettopp mikrodetaljer. For egen del oppdager jeg stadig nye små ting ved kjente innspillinger, noe jeg innbiller meg at flere gjør også. :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Hvorfor utfører du ikke dette "ekperimentet" selv? Det er jo kun dere teoretikere som har interesse av dette. Hvem skal vurdere disse innspillingene etterpå? Du og andre skeptikere hører jo ikke forskjell på kabler så det er jo meningsløst for dere å prøve å høre forskjellene. Skal dette kanskje kjøres gjennom et måleprogram for å se etter frekvensavvik mellom innspillingene? Jeg har stor sans for Asbjørns teorier og forsøk, men er litt skeptisk til at alle forskjeller kan relateres til frekvensavvik. Feks så stemmer det med egen erfaring at et 0,5db avvik over et forholdsvis stort frekvensområde er hørbart, spesiellt fra bassen opp til bunnen av mellomtonen. Hvilke ting mener du kan påvises / fastsettes ved dette "eksperiment"? Ingen?, altså ingen forskjell mellom innspillingene = ingen forskjell mellom de benyttede kablene?
    Der var banne meg denne stråmannen igjen, gitt. Men ja, hvis man gjør f eks et 24/96 opptak av signalet gjennom to forskjellige kablinger, alt annet likt, tar differansen mellom de to opptakene og ser at den er null - så er det ingen forskjell å høre der. Da må den forskjellen noen opplever å høre skyldes noe annet enn lyden, f eks at man påvirkes av synsinntrykk, imponeres av prislappen, stoler på "autoriteter" i glansede blader, etc.

    Edit: There is an app for that: Audio DiffMaker
    Den testen er følsom nok til å vise lydforskjeller på grunn av et par grader temperaturendring i rommet. Archimago's Musings: PROTOCOL: [UPDATED] The DiffMaker Audio Composite (DMAC) Test.
    Dette innlegget var ikke et svar til deg. Du har jo hørt forskjell på kabler selv etter det du skriver. Jeg kan ikke se at det er et stråmannargument og gjenta at vedkommende ikke hører forskjell på kabler, når han vitterlig selv skriver at han ikke hører forskjell. Er det fordi jeg gjentar dette at det blir et stråmannargument?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stusser igjen over det voldsomme engasjementet rundt kabler her inne. Jeg kan ikke om jeg så vrir huet rundt fatte det. Det er da det minst spennende og minst givende ved hele hobbyen. De langt på vei fleste høyttalere har metervis med ledning gjennom spoler og talespoler som er MYE viktigere. Kondensatorer farger lyden MYE mer enn kabel, motstander farger lyden MYE mer enn en kabel.

    Jeg sier ikke at det ikke forskjeller på kabel, men de er så formidabelt mye mindre viktig enn alle andre parametere i hele kjeden at det blir bagateller.
    Jeg hadde et langt besøk borte hos Lauvland for en stund siden og hørte på de nye Doxa forsterkerne/høyttalerne, da vi kom inn på dette med kabler.
    Jeg har sansen for Doxa kablene, men som han sa at det er siste prikken over i'en, i det totale bildet utgjør det 0,5 - 1 prosent av totalen. Jeg synes det var en fair uttalelse av en som faktisk lager kabler til hifi.
     

    koper

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2017
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    Jeg stusser igjen over det voldsomme engasjementet rundt kabler her inne. Jeg kan ikke om jeg så vrir huet rundt fatte det. Det er da det minst spennende og minst givende ved hele hobbyen. De langt på vei fleste høyttalere har metervis med ledning gjennom spoler og talespoler som er MYE viktigere. Kondensatorer farger lyden MYE mer enn kabel, motstander farger lyden MYE mer enn en kabel.

    Jeg sier ikke at det ikke forskjeller på kabel, men de er så formidabelt mye mindre viktig enn alle andre parametere i hele kjeden at det blir bagateller.
    Jeg hadde et langt besøk borte hos Lauvland for en stund siden og hørte på de nye Doxa forsterkerne/høyttalerne, da vi kom inn på dette med kabler.
    Jeg har sansen for Doxa kablene, men som han sa at det er siste prikken over i'en, i det totale bildet utgjør det 0,5 - 1 prosent av totalen. Jeg synes det var en fair uttalelse av en som faktisk lager kabler til hifi.
    Helt enig bra skrevet
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg stusser igjen over det voldsomme engasjementet rundt kabler her inne. Jeg kan ikke om jeg så vrir huet rundt fatte det. Det er da det minst spennende og minst givende ved hele hobbyen. De langt på vei fleste høyttalere har metervis med ledning gjennom spoler og talespoler som er MYE viktigere. Kondensatorer farger lyden MYE mer enn kabel, motstander farger lyden MYE mer enn en kabel.

    Jeg sier ikke at det ikke forskjeller på kabel, men de er så formidabelt mye mindre viktig enn alle andre parametere i hele kjeden at det blir bagateller.
    Jeg hadde et langt besøk borte hos Lauvland for en stund siden og hørte på de nye Doxa forsterkerne/høyttalerne, da vi kom inn på dette med kabler.
    Jeg har sansen for Doxa kablene, men som han sa at det er siste prikken over i'en, i det totale bildet utgjør det 0,5 - 1 prosent av totalen. Jeg synes det var en fair uttalelse av en som faktisk lager kabler til hifi.
    Forsøke å unngå standardsvaret til slike innlegg.

    Har ikke deltatt i eller følger en eneste debatt på headfi avdelingen. Hvorfor ikke? Fordi headfi er for øyeblikket helt uinteressant for meg. Kunne ikke falle meg inn å bryte inn i en tråd for å fortelle dem hvor dumme de er for å diskutere noe som ikke opptar meg, samtidig komme med en mening om temaet.

    Kan ikke vi som faktisk er engasjerte i et tema få være så snill å diskutere det? :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, jo vær så god! Jeg har ikke mer å komme med heldigvis...
    Skal se om jeg ikke heller kan finne meg et bilforum og diskutere slanger og rør i drivstoffsystemet for å få bedre kjøreegenskaper og høyere toppfart :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.823
    Antall liker
    39.977
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stusser igjen over det voldsomme engasjementet rundt kabler her inne. Jeg kan ikke om jeg så vrir huet rundt fatte det. Det er da det minst spennende og minst givende ved hele hobbyen. De langt på vei fleste høyttalere har metervis med ledning gjennom spoler og talespoler som er MYE viktigere. Kondensatorer farger lyden MYE mer enn kabel, motstander farger lyden MYE mer enn en kabel.

    Jeg sier ikke at det ikke forskjeller på kabel, men de er så formidabelt mye mindre viktig enn alle andre parametere i hele kjeden at det blir bagateller.
    Det er vel eksakt hva noen av oss forsøker å forklare også, om enn i flere ord, grafer og innlegg...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan forklare hvorfor kabeltråder domineres av teori/måle gutta ? Er jo et paradoks at de som ikke bryr seg om kabler er så aktive i nettopp kabeltråder. Jeg undres....
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg bryr meg om kabler ellers hadde jeg ikke deltatt, faktisk er jeg så interessert at jeg har noen vekttall i fagene transmisjonsteknikk og teleteknikk. :) I det faget gjør man rekke forsøk på nettopp dette feltet som diskuteres. Kabler er en stor del av hobbyen og det første jeg blir spurt om når jeg kjøper utstyr eller har besøk av folk med flyktig innsikt i min hobby.

    Hadde jeg vært glad i lage mat hadde jeg kanskje engasjert meg i middagstråden her inne.

    Er det svar godt nok? :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Noen som kan forklare hvorfor kabeltråder domineres av teori/måle gutta ? Er jo et paradoks at de som ikke bryr seg om kabler er så aktive i nettopp kabeltråder. Jeg undres....
    Det pussige er at jeg personlig kun kjenner en som mener han ikke hører forskjell på kabler, alle andre tar dette med kabler ganske alvorlig.

    Det er heller ikke så mange her inne som tilhører teori/måle gutta, men det er en hard kjerne som skriver ferbilsk om alle idiotene som lar seg lure av griske kabelprodusenter. Ettersom dette tydeligvis har blitt en vane, er det ikke så mange av oss andre som gidder å bidra i disse diskusjonene.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Anm@
    Det første de sier de som besøker meg er " fy fan for noen amper" ,he he...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.823
    Antall liker
    39.977
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Seriøst: Vi overdynges av så mye markedsføring og annen kabellyrikk frikoblet fra enhver fysisk realitet, men påhengt stadig mer avsindige prislapper. Hvis ingen tar rollen som en kritisk stemme blir det en etablert sannhet at man må bruke halve anleggsprisen på sirkuskabler for å få godt resultat. Det må man ikke, men noen uten kommersiell interesse i bransjen må ta seg bryderiet med å si det. Jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i temaet og teste ut en del forskjellig, og da synes jeg kanskje det er verdt bryderiet å dele de erfaringene på et hobbyforum.

    Du kan enten anse det som en public service, irritere deg over at jeg tydeligvis ikke synes at noen som legger titusenvis av kroner i kabling har gjort noe spesielt smart, eller sette meg på ignore-listen hvis du allerede har fått med deg det budskapet. Fritt valg.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noen som kan forklare hvorfor kabeltråder domineres av teori/måle gutta ? Er jo et paradoks at de som ikke bryr seg om kabler er så aktive i nettopp kabeltråder. Jeg undres....
    Det pussige er at jeg personlig kun kjenner en som mener han ikke hører forskjell på kabler, alle andre tar dette med kabler ganske alvorlig.

    Det er heller ikke så mange her inne som tilhører teori/måle gutta, men det er en hard kjerne som skriver ferbilsk om alle idiotene som lar seg lure av griske kabelprodusenter. Ettersom dette tydeligvis har blitt en vane, er det ikke så mange av oss andre som gidder å bidra i disse diskusjonene.
    Kan hende begge leiere bør se litt på egen retorikk, men kan dessverre bare moderere meg selv.

    Bare så det er sagt en gang for alle, jeg tror ikke dere er idioter. Jeg er derimot overbevist om at det er svært mye snusk i kabelbransjen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    De vil oss stakkare bare godt >:D
    Kabel-subjektivister befinner seg på Mount Stupid uten å komme videre, ser du:
    Tar du det personlig om jeg setter en "like" på den der? Veldig glad i grafer, serru. :)
    Er tilsvarende glad i hundsing (kan det virke som), så det er fritt frem :)
    Her er en variant visstnok spesiallaget for oss kabel-subjektivister.
    (Den lille prikken i enden av spiralen er thumbnail når blåst opp. Merk også at det er helt tilfeldig at systemet satte thumbnail inn rett etter Guru i grafen).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.827
    Antall liker
    616
    Men ja, hvis man gjør f eks et 24/96 opptak av signalet gjennom to forskjellige kablinger, alt annet likt, tar differansen mellom de to opptakene og ser at den er null - så er det ingen forskjell å høre der. Da må den forskjellen noen opplever å høre skyldes noe annet enn lyden, f eks at man påvirkes av synsinntrykk, imponeres av prislappen, stoler på "autoriteter" i glansede blader, etc.
    Har noen til nå funnet hvilke parametre som må måles for å kunne avdekke hørbare forskjeller? Jeg tror ikke det. Prosedyren som beskrives i sitatet, er det populariserte "beviset" på at man kan måle seg frem til om det er hørbare forskjeller.
    Diskusjonen i denne tråden minner om den man hadde på 70-tallet vedr. om to forsterkere med samme slew rate, forvrenging mm. låt likt selv om de var konstruert på forskjellige måter. Svaret vet vi.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    ^ Er det noen som har avdekt hørbare forskjeller som ikke kan måles ?

    mvh
    KJ
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men ja, hvis man gjør f eks et 24/96 opptak av signalet gjennom to forskjellige kablinger, alt annet likt, tar differansen mellom de to opptakene og ser at den er null - så er det ingen forskjell å høre der. Da må den forskjellen noen opplever å høre skyldes noe annet enn lyden, f eks at man påvirkes av synsinntrykk, imponeres av prislappen, stoler på "autoriteter" i glansede blader, etc.
    Har noen til nå funnet hvilke parametre som må måles for å kunne avdekke hørbare forskjeller? Jeg tror ikke det. Prosedyren som beskrives i sitatet, er det populariserte "beviset" på at man kan måle seg frem til om det er hørbare forskjeller.
    Diskusjonen i denne tråden minner om den man hadde på 70-tallet vedr. om to forsterkere med samme slew rate, forvrenging mm. låt likt selv om de var konstruert på forskjellige måter. Svaret vet vi.
    Hvilke parametre har du fokus på når du lager kabler?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    ^ Er det noen som har avdekt hørbare forskjeller som ikke kan måles ?

    mvh
    KJ
    Jeg ønsker å se en måling som viser at et kantslag på en tromme lyder litt krispere enn før og det er flyttet 35cm. oppover i lydbildet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kan du sende en lydfil med før og etter på det krispere kantslaget? Hva er krispere?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.827
    Antall liker
    616
    RE: ANM
    Hvilke parametre har du fokus på når du lager kabler?

    Materialrenhet og hvordan det er produsert (glødd, continous cast etc.), materialoverflatens beskaffenhet, isolasjonens beskaffenhet, geometri, terminering, type skjerming, brukervennlighet (ikke for stive), opplevd kvalitet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn