Kva meiner du med relativt høgt turtall?^ En motor er mest økonomisk hvis den kan gå på relativt høyt turtall.
I dette må man også regne med luftmostand. En bilmotor må også ha et bredere momentområde enn en stasjonærmotor.Då er eg med, dreiemomentet er viktig. Eg er meir dieselmann, så då vert det lågare turtal. Stort sett på vanleg køyring ligg eg på 12-1700 omdreiningar, då brukar bilen ein god del mindre enn oppgjeve på spesifikasjonane til bilen
Den bilen finnes, i3 med Range extender, men avgiftene gjør at den nesten ikke selges i Norge men er den mest solgte i Statene bl.a.Den ideelle hybridbilen hadde vært en ladbar sak med ren eldrift og et aggregat på et par kw som hele tiden sørget for å ha batteriet toppladet, eller nær toppladet. Da hadde man hatt nok effekt på batteriet til akslerasjon og kunne ha nøyd seg med en mindre og lettere batteripakke som hadde holdt til 4-5 mil uten aggregat.
Nå glemmer du at her vil man kunne få et betydelig bedre resultat ved kun å sette på en mindre drifstofftank.Jeg foreslår at forbruk måles slik: Start med fullt batteri og full drivstofftank. Kjør til alt er brukt opp, både strøm og flytende. Fordel antall liter flytende drivstoff på antall kjørte kilometer totalt, hold strømmen utenfor.
En annen pussig ting her er at noen av disse SUVene har kun elektrisk drift på bakhjulene. D.v.s. at når man kommer frem til hytten og skal opp bakken så kan i værste fall batteriet være tomt og dermed null firehjulstrekk. Da er jo komedien fullkommen i og med at et av argumentene for å kjøpe en stor SUV er den bratte bakken opp til hytten.i3 er vel unntaket. Dvs at den er en elbil med 'nødstrømsaggregat'. De store SUVene og familebilene er vel strengt tatt ordinære ICE-biler der man har stappet inn en liten elmotor ett eller annet sted på drivlinjen og gjemt unna et lite batteri. På ren eldrift er de en vits, går knapt en mil eller to før det er slutt. Folk kommer ikke til å gidde å lade i tide og utide, og mange av disse bilene er ikke normalt kjørbare annet enn i når de går på flytende drivstoff. Er dette bensin så vil det gå svært mye suppe da bilene er store og tunge.
Men de er avgiftstilpasset og så lenge de kommer unna med optimistpåstander om gjennomsnittlig forbruk på ned mot en femtedel av det egentlige så blir de jo rimelige i innkjøp, pga lave avgifter. Men her må det ryddes opp, forbrukstallene for disse bilene er like pålitelige og etterrettlige som Dieselgatetallene.
Ser den, men tror ikke produsentene tar sjansen på en veldig liten drivstofftank, de vet jo at sånt bare irriterer. Et lite batteri går fint, det vil jo likevel knapt bli brukt.Nå glemmer du at her vil man kunne få et betydelig bedre resultat ved kun å sette på en mindre drifstofftank.Jeg foreslår at forbruk måles slik: Start med fullt batteri og full drivstofftank. Kjør til alt er brukt opp, både strøm og flytende. Fordel antall liter flytende drivstoff på antall kjørte kilometer totalt, hold strømmen utenfor.
To biler med nøyaktig samme ytelse, både elektrisk og fossilt, vil få totalt forskjellige resultater dersom de har forskjellig størrelse på tanken.
Her er du i kjernen av det som faktisk skjer Odd J. Myndighetene driver med symbolpolitikk og bruker bilistene akkurat som det passer dem, sålenge politikerne selv på den ene eller andre måten får politisk gevinst av det. Hadde det vært klimaet som ble prioritert så ville det allerede eksistert en plan for å redusere oljeboringen i verdens rikeste nasjon. Kiss my ass- jeg blir så provosert av disse falske politikerne!!Du har hørt volvoreklamen for nye XC-90? En dame som gledesstrålende reklamerer for hybridversjonen med 320 hk bensinmotor. Den er 'avgiftstilpasset' som frøet forteller lykkelig. Reklamen er anstendig nok til ikke å kalle den miljøvennlig da, men forøvrig er det jo forkastelig at slike biler har gått ned mange hundre tusen i pris. Men de som styrer nå vil jo gjerne at så mange som mulig skal kjøpe disse luksusdrogene. I ly av elbilpolitikken forøvrig. Det har aldri vært meningen å ta ned utslippsnivåene, bare gjøre det rimeligere å kjøpe alle slags biler, også de dyre, overmotoriserte slagskipene. Og det gjør nå folk. Det er vel bare i Norge at BMW og Mercedes er oppe blant topp fem. Fremdeles skråles det om hvor begredelig bilistene behandles, men det går det faktisk ikke an å si.
Jeg er for så vidt enig i det du skriver, men disse plug-in hybridene kan være svært effektive hvis de brukes riktig. Jeg har hatt min GTE i 2 år. Den har kjørt 25000 km, hvorav ca 17-18000 på strøm (den rekker mellom 4 og 5 mil på strøm ved pen kjøring). Ved langkjøring bruker den ca 0,43 l/mil. Så langt har den hatt et gjennomsnittlig forbruk på ca 0,15 l/mil totalt (VW lover 0,17) - eller ca 9 bensintanker på 2 år.i3 er vel unntaket. Dvs at den er en elbil med 'nødstrømsaggregat'. De store SUVene og familebilene er vel strengt tatt ordinære ICE-biler der man har stappet inn en liten elmotor ett eller annet sted på drivlinjen og gjemt unna et lite batteri. På ren eldrift er de en vits, går knapt en mil eller to før det er slutt. Folk kommer ikke til å gidde å lade i tide og utide, og mange av disse bilene er ikke normalt kjørbare annet enn i når de går på flytende drivstoff. Er dette bensin så vil det gå svært mye suppe da bilene er store og tunge.
Men de er avgiftstilpasset og så lenge de kommer unna med optimistpåstander om gjennomsnittlig forbruk på ned mot en femtedel av det egentlige så blir de jo rimelige i innkjøp, pga lave avgifter. Men her må det ryddes opp, forbrukstallene for disse bilene er like pålitelige og etterrettlige som Dieselgatetallene.
Jeg foreslår at forbruk måles slik: Start med fullt batteri og full drivstofftank. Kjør til alt er brukt opp, både strøm og flytende. Fordel antall liter flytende drivstoff på antall kjørte kilometer totalt, hold strømmen utenfor. Det er forbruk av flytende og utslipp av avgasser som er interessant for avgiftssettingen. Biler med store batteripakker vil komme noe bedre ut enn de med minibatterier. De med stor motor vil komme dårligere ut enn de med mer beskjeden motor. Samme med vekt osv.
Det løses sikkert etterhvert, men problemet er at energiforbruket øker dramatisk med hastighet. Luftmotstanden øker som tredje potens av hastigheten og dominerer regnestykket totalt ved høye hastigheter. Hvis du har en viss rekkevidde ved 95 km/t, må du ha dobbelt så stort batteri (eller bensintank) for samme rekkevidde i 120, fire ganger så stort i 150, og åtte ganger så stort i 190. Tesla kommer sikkert med en P800 etterhvert, men neppe på denne siden av nyttår...^Jeg vurderer og leser meg opp på biler for tiden selv. Jeg vurderer sterkt el-bil (har god tid - kan gjerne vente til 2019 eller 2020). Det største ankepunktet akkurat nå er hvor raskt rekkevidden dropper på el-biler når man kjører på motorveier på kontinentet - på hastigheter over 120 / 130 Km/t. Det er fint å kunne bruke el-bilen på ferie hvis man er ute etter én bil. Håper dette problemet blir løst etterhvert.