Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Verdien på bilen synker raskest i starten, mens et annuitetslån nedbetales minst i starten. Derfor vil banken helst ha kort nedbetalingstid, slik at lånesaldoen ikke en periode er høyere enn verdien av bilen, med mulighetene det gir for tap. Men hvis du har en del egenkapital er det ikke noe problem med lengre nedbetalingstid.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Om vi nå bare kunne få norske myndigheter til å forstå at hydrogenbiler er "a dead parrot" ...
    https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-bygge-hydrogenstasjoner-for-800-millioner/60391291

    Sats på ladestasjoner for elbiler. Toyota går nå inn på elbiler pga prototypetestresultatene på deres faststoffbatterier (solid state). De er formidable.

    (Denso i artikkelen er vel Nippondenso, som er del av Toyotas Keiretsu og som er et elektronikkfirma. Mazdas og Nippondensos aksjeverdi steg, mens Toyota betaler prisen for å ha holdt på for lenge med annet enn elbiler, så deres aksjeverdi forble stabil).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om vi nå bare kunne få norske myndigheter til å forstå at hydrogenbiler er "a dead parrot" ...
    Dersom DAB/DAB+ setter standarden for strategisk planlegging basert på teknisk innsikt tror jeg ikke du skal ha så stort håp om dette. Ihvertfall ikke før det har røket med noen millarder i feilslåtte investeringer.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg håper de med Tesla på finanskampanje legger til side litt penger all den tid bilen sannsynligvis vil være verdt mindre enn restgjelden med 10 års nedbetalingstid og 15-30 000 kroner i innskudd.
    +1.

    Tesla driver egentlig med beta-testing av sine biler - og de første versjonene av bilen vil kunne droppe raskt i pris. Hvis man ser nærmere på deres strategi er bilproduksjon en ikke-satsning - men heller en demo på hvordan deres batteri-teknologi kan brukes. Tesla satser på å selge batterier til store produsenter av biler. Tesla kan rett og slett ikke sette sammen en bil som Porsche eller Mercedes - noe som forklarer alle barnesykdommene på bilene deres.

    Tesla gjør veldig mye bra - men de gjør rett i å satse på batterier framfor biler.

    Spetalen sin kritikk av Tesla er fortsatt helt riktig. Ikke overraskende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla driver egentlig med beta-testing av sine biler -
    Ja og nei. Bilene i seg selv, S og X er jo solide så det rekker. Men mye av programvaren er bleeding edge så det rekker, og du får klare advarsler om du aktiverer selvkjøring så er det betatesting og du skal derfor ha hendene på rattet klar til å gripe inn.

    Men kanskje det aller beste med bilen er at den stadig blir oppgradert, hver gang Tesla har laget en bedre utgave eller har rettet feil og mangler så sender de ny programvare til bilen din, slik at bilen blir bedre og bedre jo lenger du har den. Andre biler blir mer og mer utdatert for hver uke som går.

    Akkurat som telefonen din eller Win 10 på PCen.

    --

    Alle biler dropper i verdi over tid, men så langt er jeg ikke spesielt bekymret.

    Spetalen kan du derimot få gratis. En større klovn og svindler skal du lete lenge etter. Pottesur idiot som er skuffet over at ikke folk hoppet på hydrogenbomben hans. Så skuffet er han over mangel på tilhengere at han har begynt å sponse alternative facts media for å bote på skaden. Et rævhål som vi sier i Bergen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    BBC Inquiry tauer inn fire eksperter og stiller spørsmålet:

    Kan vi forby diesel- og bensinbiler nå (og ikke vente i flere år)?

    The list of nations legislating to ban the sale of petrol and diesel cars is growing. But these restrictions won’t come into effect for decades. Air pollution contributes to thousands of early deaths each year and the scandal known as Dieselgate, when vehicle manufacturers admitted tampering with emissions tests, made us more aware of the polluting power of the diesel engine. Automotive technology is advancing quickly, but will greener vehicles really replace the combustion engine? Hybrid and electric cars are better for the environment but more expensive, and petrol stations are easier to find than charging points.

    BBC World Service - The Inquiry, Could We Ban the Sale of Petrol and Diesel Cars Now?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper de med Tesla på finanskampanje legger til side litt penger all den tid bilen sannsynligvis vil være verdt mindre enn restgjelden med 10 års nedbetalingstid og 15-30 000 kroner i innskudd.
    +1.

    Tesla driver egentlig med beta-testing av sine biler - og de første versjonene av bilen vil kunne droppe raskt i pris. Hvis man ser nærmere på deres strategi er bilproduksjon en ikke-satsning - men heller en demo på hvordan deres batteri-teknologi kan brukes. Tesla satser på å selge batterier til store produsenter av biler. Tesla kan rett og slett ikke sette sammen en bil som Porsche eller Mercedes - noe som forklarer alle barnesykdommene på bilene deres.

    Tesla gjør veldig mye bra - men de gjør rett i å satse på batterier framfor biler.

    Spetalen sin kritikk av Tesla er fortsatt helt riktig. Ikke overraskende.
    Nå har Tesla en bratt kurve med tanke på forbedring av kvalitet. På nyere biler (2015 - ) har de fått kjøpt inn ordentlige stoler, kostet på seg mer støyisolering og fått holdbare drive uniter.

    Programvaren er mer enn gadget/gimmick og frivillig om man vil kjøpe.

    Så på luksusfellen her på onsdag, gjeldskrisen startet med verkstedutgiftene på en Audi A6 Allroad.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et godt råd i så tilfelle kan være at en ikke bør har dyrere bil enn at man kan skrote den om verkstedet varsler om at det trengs hårete reparasjoner...

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er dyrt å være fattig og når man har kjøpt en bil til 270 000 som spiser kamaksler og turbo til frokost og girkasse til lunch....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er dyrt å være fattig og når man har kjøpt en bil til 270 000 som spiser kamaksler og turbo til frokost og girkasse til lunch....
    Det er nesten dyrt å være rik også i slike tilfeller... :)

    Det er alltid like forundrende når man ser "ungkalver" på lærlinglønn som skal kjøpe første ordentlige bil velge seg noe ala en BMW X-serie av eldre årgang med 327 000 km på teller og dieselmotor.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hydrogen ble nevnt i en bisetning, i en tyve minutter lang presentasjon om bilens fremtid. På tide at regjeringen våkner opp, trur eg.

    https://www.dn.no/privat/2017/09/28...-bilprodusent-hydrogen-en-gang-i-en-bisetning

    Mens det er registrert 27.000 elbiler i Norge hittil i år, er det i samme periode registrert 29 biler som går på hydrogen. Ser man på mangelen på hydrogennyheter under høstens viktigste bilutstilling i Frankfurt, er det lite som tyder på at tallet vil øke vesentlig de neste årene.

    I løpet av en 20 minutter lang tale om fremtidens biler nevnte sjefen for Volkswagen Group, Matias Müller, «electric» og «electrification» 14 ganger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Regnestykket med elbil er ganske enkelt, betaler for bilen og ikke for bruken.
    Med fossilbil betaler man både for bil og bruk.

    Setter man seg ned med kalkulator kan man få seg noen overraskelser. Med mitt bruk fant jeg ut at en ny Tesla koster meg 1500 kroner mer i måneden enn en 13 år gammel SAAB og at etter 7 år blir det billigere med Tesla enn en RAV4 hybrid.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tesla driver egentlig med beta-testing av sine biler -
    Ja og nei. Bilene i seg selv, S og X er jo solide så det rekker. Men mye av programvaren er bleeding edge så det rekker, og du får klare advarsler om du aktiverer selvkjøring så er det betatesting og du skal derfor ha hendene på rattet klar til å gripe inn.

    Men kanskje det aller beste med bilen er at den stadig blir oppgradert, hver gang Tesla har laget en bedre utgave eller har rettet feil og mangler så sender de ny programvare til bilen din, slik at bilen blir bedre og bedre jo lenger du har den. Andre biler blir mer og mer utdatert for hver uke som går.

    Akkurat som telefonen din eller Win 10 på PCen.

    --

    Alle biler dropper i verdi over tid, men så langt er jeg ikke spesielt bekymret.

    Spetalen kan du derimot få gratis. En større klovn og svindler skal du lete lenge etter. Pottesur idiot som er skuffet over at ikke folk hoppet på hydrogenbomben hans. Så skuffet er han over mangel på tilhengere at han har begynt å sponse alternative facts media for å bote på skaden. Et rævhål som vi sier i Bergen.
    Jeg vurderer sterkt å bli en "beta-tester" på programvaren / bilen deres selv da dette virker som en spennende reise å være med på. Jeg liker både X og den nye modell 3 spesielt godt. Inntil videre har jeg satt meg på venteliste på Mission E - men vil tro at det kommer mer fortløpende oppdateringer fra Tesla.

    spetalen har tatt opp noen relevante spørsmål om subsidier på el biler egentlig er god miljøpolitikk og på miljøregnskapet med tanke på batteriene (Tesla sin nye og langt grønnere fabrikk endrer jo på dette regnskapet nå). Han har helt sikkert noen egeninteresser i dette ja :)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hydrogen ble nevnt i en bisetning, i en tyve minutter lang presentasjon om bilens fremtid. På tide at regjeringen våkner opp, trur eg.

    https://www.dn.no/privat/2017/09/28...-bilprodusent-hydrogen-en-gang-i-en-bisetning

    Mens det er registrert 27.000 elbiler i Norge hittil i år, er det i samme periode registrert 29 biler som går på hydrogen. Ser man på mangelen på hydrogennyheter under høstens viktigste bilutstilling i Frankfurt, er det lite som tyder på at tallet vil øke vesentlig de neste årene.

    I løpet av en 20 minutter lang tale om fremtidens biler nevnte sjefen for Volkswagen Group, Matias Müller, «electric» og «electrification» 14 ganger.
    Men at hydrogen "ikke er vekteffektivt" fremstår fortsatt som en pussig påstand. Det er universets letteste grunnstoff og har langt høyere energitetthet enn bensin.

    MEN, det er svært energikrevende (og dermed kostbart) å fremstille, og siden det er så lett og må lagres i gassform (også på tanken, kokepunktet er 253 minusgrader), pluss at det er veldig reaktivt, så er det også vanskelig å håndtere. Hindenburg var dårlig ingeniørkunst.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hydrogen ble nevnt i en bisetning, i en tyve minutter lang presentasjon om bilens fremtid. På tide at regjeringen våkner opp, trur eg.

    https://www.dn.no/privat/2017/09/28...-bilprodusent-hydrogen-en-gang-i-en-bisetning

    Mens det er registrert 27.000 elbiler i Norge hittil i år, er det i samme periode registrert 29 biler som går på hydrogen. Ser man på mangelen på hydrogennyheter under høstens viktigste bilutstilling i Frankfurt, er det lite som tyder på at tallet vil øke vesentlig de neste årene.

    I løpet av en 20 minutter lang tale om fremtidens biler nevnte sjefen for Volkswagen Group, Matias Müller, «electric» og «electrification» 14 ganger.
    Men at hydrogen "ikke er vekteffektivt" fremstår fortsatt som en pussig påstand. Det er universets letteste grunnstoff og har langt høyere energitetthet enn bensin.

    MEN, det er svært energikrevende (og dermed kostbart) å fremstille, og siden det er så lett og må lagres i gassform (også på tanken, kokepunktet er 253 minusgrader), pluss at det er veldig reaktivt, så er det også vanskelig å håndtere. Hindenburg var dårlig ingeniørkunst.
    Problemet ligger i vektforholdet mellom nyttelast og tank, brenselcelle, motor -- ikke i selve hydrogenet. Derfor er det uaktuelt for personbiler, men kan være aktuelt for større transportkjøretøy.

    I tillegg er det problemer forbundet med antall kilometer man får pr energienhet som er brukt i prosessen frem til "the rubber hits the road". Der er hydrogen håpløst bak alternativene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt tyder på at hydrogen kommer selv om det tar tid. Det løser ladeproblematikken som ikke lar seg løse i storbyer på kort sikt. Dessuten kan man tillate seg å sløse med energi. Kanskje blir hydrogen innen privatbilmarkedet en mellomløsning til man enten kan lade elbiler på kort tid eller det er løst på andre måter.

    Det tyske stasjonskonsortiet H2 Mobility er i full gang med utbygging av 100-stasjoners landsdekkende nettverk fra neste år, og 400 stasjoner i 2023. Gitt de store omveltningene i Tysklands bilbransje de siste årene, ser det ut som den store hydrogenstasjonssatsingen vil følges av flere hydrogenbilmodeller også fra Mercedes og Audi temmelig snart.
    Mercedes sin GLC F-Cell kan forøvrig også lades:
    MB GLC F-Cell plug-in hydrogenbil presentert på IAA i Frankfurt - Norsk hydrogenforum
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    10.750
    Tesla driver egentlig med beta-testing av sine biler -
    Ja og nei. Bilene i seg selv, S og X er jo solide så det rekker. Men mye av programvaren er bleeding edge så det rekker, og du får klare advarsler om du aktiverer selvkjøring så er det betatesting og du skal derfor ha hendene på rattet klar til å gripe inn.

    Men kanskje det aller beste med bilen er at den stadig blir oppgradert, hver gang Tesla har laget en bedre utgave eller har rettet feil og mangler så sender de ny programvare til bilen din, slik at bilen blir bedre og bedre jo lenger du har den. Andre biler blir mer og mer utdatert for hver uke som går.

    Akkurat som telefonen din eller Win 10 på PCen.

    --

    Alle biler dropper i verdi over tid, men så langt er jeg ikke spesielt bekymret.

    Spetalen kan du derimot få gratis. En større klovn og svindler skal du lete lenge etter. Pottesur idiot som er skuffet over at ikke folk hoppet på hydrogenbomben hans. Så skuffet er han over mangel på tilhengere at han har begynt å sponse alternative facts media for å bote på skaden. Et rævhål som vi sier i Bergen.
    Det hjelper ikke stort om bilen fremdeles er up to date programvaremessig om 10 år når resten er nedslitt og rusten har begynt å tygge for alvor
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det hjelper ikke stort om bilen fremdeles er up to date programvaremessig om 10 år når resten er nedslitt og rusten har begynt å tygge for alvor
    Tesla er laget i aluminium og med et skjold under av titan, så jeg tror neppe rust vil bli et stort problem.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    897
    ^ Ikke noe stål i det hele tatt?
    Stålalderen er over.

    The Extraordinary Raw Materials in a Tesla Model S

    Det brukes litt stål men med edruelig måtehold.
    Har en 13 år gammel Audi A2 i helaluminium. Fremdeles er bærebroer, stabstag, bremserør, støtdempere osv i stål som ruster. Og alubiler blir kondemnert over en lav sko pga dyre reparasjonkostnader; bare se på de vrakede Teslaene som står til delesalg hos knoksen.

    8B1DDB0F-3410-4F03-A3AB-334ACFA8B463.jpeg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^ Ikke noe stål i det hele tatt?
    Stålalderen er over.

    The Extraordinary Raw Materials in a Tesla Model S

    Det brukes litt stål men med edruelig måtehold.
    Har en 13 år gammel Audi A2 i helaluminium. Fremdeles er bærebroer, stabstag, bremserør, støtdempere osv i stål som ruster. Og alubiler blir kondemnert over en lav sko pga dyre reparasjonkostnader; bare se på de vrakede Teslaene som står til delesalg hos knoksen.

    Vis vedlegget 459666
    Ja her er kanskje et problem. Så kanskje ikke beholde babyen alt for lenge, men .. er ikke dette også allmenngyldig for biler? Tid sliter og forvitrer alt og alle. Bilen, hifien og konen ... må de alle oppgraderes eller fases ut?

    Jeg har en ubegrunnet antagelse om at model S vil bli tatt vare på i årene som kommer. Kanskje tar jeg feil, men det hender stundom.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    814
    Antall liker
    521
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Elbiler har mye for seg i dagens avgiftsnorge.
    Nesten ingen avgifter, og nesten gratis i bruk.

    Problemet jeg har er tilgang/oppetid til hurtigladere.
    Tesla har den fordelen at de har egne "superladere", hvor resten må bruke tildels ustabile løsninger.

    Hadde en kjøretur med en I3 forleden. På vei hjem, kom jeg i den situasjonen at rekkevidden viste 29km, men det var 37km igjen å kjøre.
    Stoppet på en hurtiglader stasjon fra grønn kontakt.
    Første jeg finner er at man må (MÅ) betale med mobiltelefon (om man ikke har abonnents brikke).
    Prøver SMS betaling stasjon 1, svar: stasjon er opptatt eller ute av drift.
    Prøver SMS betaling stasjon 2, svar: stasjon er opptatt eller ute av drift.
    Laster ned grønn kontakts app, lager bruker, legger inn betalingsdetaljer, prøver å igangsette lading. No chance!
    Prøver å ringe leverandør, telefon går tom for strøm!

    Heldigvis var hytta 8km unna (hvor jeg har lagt opp ladepunkt). Så etter 4t med lading på hytta (10km pr time), var jeg endelig på tur hjemover igjen. Da mørket la seg, la jeg inn litt sikkerhetsmargin for kjøring med langlys.

    Nei, jeg kjører ikke elbil til vanlig.
    Men hvorfor skal det være så vanskelig å få ladet bilen på en hurtigladestasjon?

    Snakket med andre som kjører rundt med elbil i samme området, titt og ofte at hurtigladere ikke virker!

    Prøvde en annen hurtiglader i samme område for ett år siden, da måtte jeg ha en telefon samtale med leverandør i 20m før de klarte å få startet ladingen!

    Rekkeviddeangst er en ting, angst for at hurtigladeren ikke er i drift er bare for dumt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    Har hørt historier om det samme. Etter 2.5 år og en del kjøring er min personlige erfaring at teslas ladere er
    1) stabile
    2) ikke har kø når jeg trenger de i alle fall
    3) står der man trenger de

    Så langt har jeg stått i ladekø totalt fem minutter fordelt på en enkelt anledning (Sarpsborg) og det ladestoppet var strengt tatt unødvendig for å nå hjem.

    Jeg har kjørt fordi ganske mange andre hurtigladere, men har knapt sett noen av de i bruk. Brukstiden på en av sorten må
    Være ekstremt lav.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Regnestykket med elbil er ganske enkelt, betaler for bilen og ikke for bruken.
    Med fossilbil betaler man både for bil og bruk.

    Setter man seg ned med kalkulator kan man få seg noen overraskelser. Med mitt bruk fant jeg ut at en ny Tesla koster meg 1500 kroner mer i måneden enn en 13 år gammel SAAB og at etter 7 år blir det billigere med Tesla enn en RAV4 hybrid.
    Men det forutsetter årsavgift på 500,- gratis bompasseringer, 0,25 % rente og kun bruk av gratis hurtiglading de neste 7 årene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    For de langt fleste er drivstoff en irrelevant kostnad i totalen. Da keg hadde dieselbil brukte jeg under 10k i året på drivstoff.

    Jeg tror derimot det vil bli betydelig dyrere og mer slitsomt å kjøre fossilbil, spesielt i byområder. Så den relative økonomiske fordelen til elbiler tror jeg vil bestå selv om det etter hvert blir slutt på at ting er gratis og avgifter borte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har svært få bompasseringer. Renten har jeg jo fått og hvis renten på mitt lån øker så øker renten på andre lån tilsvarende.

    Hurtiglader kun på langtur, lader med 10A på jobb 2-3 dager i uka, ellers står den plugget i hjemme med 6A ladestrøm.

    Nå skal det sies at jeg ikke betaler for forsikring, for de som betaler selv er det i disfavør Tesla.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja her er kanskje et problem. Så kanskje ikke beholde babyen alt for lenge, men .. er ikke dette også allmenngyldig for biler? Tid sliter og forvitrer alt og alle.
    Problemet er egentlig aluminiumen som brukes - det er jævelig dyrt å fikse karosseriskader - i den grad man faktisk greier å finne folk som har de nødvendige kvalifikasjonene for å gjøre en godkjen reparasjonsjobb. Dermed skal ikke bilen være så veldig gammel eller skaden være så veldig omfattene før den er uøkonomisk å fikse opp.

    Alt slites. Det er så. Min egen bil begynner nå å nærme seg vedlikeholdsjevndøgn, så det blir vel dags med en ny (brukt) om et par år. Vi får se hva fikseregninga kommer på ved den forestående pkken.

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    814
    Antall liker
    521
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Etter opplevelsen med "ikke Tesla" får man ikke akkurat lyst til å bytte ut rekkesekseren.
    Hadde jeg skulle kjøpt bil i disse dager, hadde det fort blitt innskudd og 0.25% rente hos Tesla.
    Selv om dagens bompengeordning og kollektivfelt ordning forsvant, hadde jeg gått i pluss med elbil.
    Det å ha tilgang til Teslas egne ladere i tillegg til generelle hurtigladere hadde vært et enormt + !

    Folk kjøper ikke elbil for å være miljøvennlig. Folk kjøper elbil fordi de daglige kostnadene er mindre!
    Hadde vi skulle tenkt miljø, hadde vi kjøpt muskelbiler fra 60 tallet alle som en.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et godt utviklet, generisk ladenettverk er en forutsetning. Leverandørspesifikke ladeløsninger vil forsinke utbredelsen av elbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.390
    Antall liker
    41.008
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt historier om det samme. Etter 2.5 år og en del kjøring er min personlige erfaring at teslas ladere er
    1) stabile
    2) ikke har kø når jeg trenger de i alle fall
    3) står der man trenger de

    Så langt har jeg stått i ladekø totalt fem minutter fordelt på en enkelt anledning (Sarpsborg) og det ladestoppet var strengt tatt unødvendig for å nå hjem.

    Jeg har kjørt fordi ganske mange andre hurtigladere, men har knapt sett noen av de i bruk. Brukstiden på en av sorten må
    Være ekstremt lav.
    Eksakt som mitt bilde. Jeg har ganske nøyaktig like mye ventetid tilsammen siden 2013, noen få minutter, og det på eksakt samme ladestasjon. En gang hadde strømmen gått på Dombås da jeg skulle lade. Hele tettstedet var mørkt. Da virket ikke fossilpumpene på bensinstasjonen heller. Hurtigladerne startet opp igjen så snart strømmen kom tilbake uten noen form for ustabilitet.

    Andre hurtigladere enn Teslas ser stort sett ut til å vise en eller annen form for "I ustand"-melding i displayet når jeg en sjelden gang kikker på dem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får gjenta min forrige post. Og merk: andre elbiler enn Tesla brukes bare i lokaltrafikk og lades stort sett hjemme eller på parkeringsplasser. Jeg får gjenta det jeg har skrevet en rekke ganger: Vi har (dessverre) et godt stykke vei å gå før elbilen blir et generelt og fullverdig alternativ til fossilbilene. Det er mye naivitet rundt infrastruktur - og med infrastruktur mener jeg ikke bare ladeinfrastruktur men også logistikkjedene som skal til for å produsere disse bilene i et bredt spekter anvendelige modeller i volumer som monner. Minimum 5 år og mest sannsynlig en god del mer enn det. Teslas samlede produksjon, som etter en rekke år fortsatt den eneste long range elbilen, siden firmaets oppstart er ca 2,5% av GMs årsproduksjon.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn