Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Artikkelen sier vel at Boeing i liten grad er involvert i dette prosjektet - som fokuserer på småfly utenfor det segmentet Boeing og Airbus opererer i. De følger derimot med på utviklingen. Hybrid-motorer kan potensielt på lang sikt erstatte dagens turbinmotorer med en rekke utfordringer (vekt på batteri, overoppheting etc). Tatt i betraktning alle de utfordringer Boeing har hatt med 787 dreamliner - med problemer med batterier - så er jeg skeptisk til el fly av denne typen i min levealder. Jeg har ikke rukket å bli 40 ennå :)
    Poängen var väl mest att visa att du tar fel när du skriver att elektriskt drivna passagerar fly är science fiction och ligger 100 år fram i tid.
    Det er en bastant påstand. Å erstatte dagens store turbinmotorer med el-motorer er lite realistisk. Artikkelen du henviser til diskuterer hybridmotorer og ikke rene el-motorer for storfly - og selv hybridmotorer blir beskrevet som en framtidsgreie av Boeing. Artikkelen sier ingen ting som argumenter mot mitt syn på tidshorisont. Dessuten er den myntet på småfly innen 2030 - som ikke er det jeg snakker om her.
    Bastant? Du skrev, "El fly er science fiction og er nok ikke realistisk de neste 100 år.". Jag linket till en artikel som visar till att short-haul kan bli verkligt om kort tid. Det sagt, jag tror heller inte medium-/long haul blir elektriskt drevet i min yrkestid.
    Den er grei - det kom nok ikke godt nok fram at jeg mente el-fly som erstatter 737, 787, 747 etc.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Compliance krav i noen av de mer opplyste statene (de uten Trump flertall).
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Denne artikkelen var interessant!

    https://techcrunch.com/2017/09/23/five-billion-dollar-businesses-for-the-driverless-future/

    Skjermbilde 2017-09-25 kl. 16.10.02.jpg

    Artikkelen argumenterer for en betydelig økning i bruk av biler - og el-biler sådan framover - og bruker erfaringstall fra i dag som eksempel:

    Vehicles will travel 3.17 trillion miles in 2017 — a 7.8% increase from five years ago.


    Vi har i andre tråder diskutert risiko for at jobber og business forsvinner - men skal man tro denne artikkelen så argumenteres det for en betydlig økning i produksjonen - selv om det vil være automatiseringer her også. De forventer også en mindre belastning på miljøet. Batterifabrikken til Tesla er eksempel på at man har klart å bevege seg fra skitten batteriteknologi til en langt mer renere - i storskala-produksjon. Trump må jo være glad for at dette skaper arbeid i USA - og ikke i Sør-Amerika i tillegg. Ny business kan være bra for den lokale business.

    The rise of electric vehicles and automated driving mean we can expect a lower environmental and labor impact, as well as lower prices.

    og..

    Automakers should not worry about being put out of business. Some will not survive the evolution. A but a number of them will be key players in tomorrow’s per-mile realm. Some will become white-label, commodity producers of vehicles for Uber, Lyft, or Zoox fleets. Others, such as GM, Audi, and BMW, may choose to compete with the ride-sharing giants and operate their own fleets.

    De nye bilene vil skape new business som vi ikke har p.t. Dette viser at ny teknologi og nye løsninger kan skape nye arbeidsplasser og behov. Men - det er også en påminnelse om at vi trenger økonomisk vekst og satsning på nye løsninger - og ikke en stagnering som har til hensikt å bremse klimaeffekten.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Klarer ikke se at artikkelen argumenterer for en betydelig økning i produksjonen, derimot så argumenterer artikkelen for andre måter for produsentene å tjener penger utover produksjon/vedlikehold av selve bilen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Den viser til en betydelig økning i bruk av biler på få år og dermed etterspørselen. Egentlig en interessant utvikling med tanke på at kollektive løsninger i form at busser, undergrunn, tog og trikk fram til i dag har vært de mest lovende løsningene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Betydelig økt bruk av hver enkelt bil er hva det snakkes om her, sjekk din egen plansje over her. Bilproduksjonen kommer til å synke drastisk, men salg av tjenester, administrasjon av bilflåter(bildeling etc) øker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det så mange måter å lese dette på?
    Denne er ganske selvforklarende

    459103d1506348621-elbiler-skjermbilde-2017-09-25-kl.-16.10.02.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Ja, den er selvforklarende - men kun ift verdikjeden. Denne figuren viser dagens verdikjede vs. den framtidige verdikjeden. Den sier ikke noe om totalvolumet av bil til enhver tid.

    Framtidens biler vil genere new business og utvide markant verdikjeden og øke antallet produkter og tjenester man kan tjene penger på. Morgendagens bil vil dekke en del nye behov for å si det slik. (Det å bli hentet av en autonom bil som kjører deg til barnehage og så til jobb - der du sparer tid og utgifter til egen bil og garasje som eks.)

    Det er all grunn til å anta at kapasiteten i morgendagens biler blir mer utnyttet enn dagens 1-2 personer i hver sin Tesla S-modell. Sånn sett blir det færre biler pr. person. Likevel viser veksten av bilbruk bare nå i 2017 at volumet øker markant. Det er grunn til å tro at dette vil spise markedsandeler fra dagens kollektivtrafikk. I tillegg skal dagens bilpark byttes ut med de nye bilene - som fra og med nå og framover vil ha kapasiteter som det er stor etterspørsel etter. På dette grunnlaget er det logisk å argumentere for et polynomisk stigende marked for de ny el-bilene. Likevel vil de store pengene og verdiskapningen være på de nye tjenestene og ikke på selve bilproduksjonen - og da er vil tilbake til modellen vår igjen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Okey, så du skal ha alle fordelene av at færre av oss eier egen bil, med de mulighetene det gir for ny business i tillegg til betydelig økning i produksjonen, da er det bare å løpe å kjøpe bilaksjer.. lykke til!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.

    Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Okey, så du skal ha alle fordelene av at færre av oss eier egen bil, med de mulighetene det gir for ny business i tillegg til betydelig økning i produksjonen, da er det bare å løpe å kjøpe bilaksjer.. lykke til!
    Tesla-aksjene, det selskapet som er mest aktuelt for el-biler nå, er allerede priset for et slikt scenario. Det er lite penger å hente der - men jeg tror Volkswagen og andre kan ha en vekst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.

    Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
    Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.

    For de som innser at det handler om det du har igjen fordeler/ulemper i hver måned mens livet går, ikke hva du måtte ha på konto når du er 85 og i grenseland for ikke å se hvorfor, men bare fortsetter etter gammel vane.

    «Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet»
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Okey, så du skal ha alle fordelene av at færre av oss eier egen bil, med de mulighetene det gir for ny business i tillegg til betydelig økning i produksjonen, da er det bare å løpe å kjøpe bilaksjer.. lykke til!
    Tesla-aksjene, det selskapet som er mest aktuelt for el-biler nå, er allerede priset for et slikt scenario. Det er lite penger å hente der - men jeg tror Volkswagen og andre kan ha en vekst.
    Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomt
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomt
    Eh .. kursen til Tesla er allerede svært høy - som nettopp betyr at det er forventet en sterk vekst innen el-biler. Jeg er sent ute med å investere i aksjer hos Tesla - derfor er det lite penger for MEG å hente der med tanke på enda høyere vekst.

    Det er greit at det er en litt høy snittalder her inne - men jeg forventer at man forstår eller husker på elementær økonomi.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.

    Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
    Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.

    For de som innser at det handler om det du har igjen fordeler/ulemper i hver måned mens livet går, ikke hva du måtte ha på konto når du er 85 og i grenseland for ikke å se hvorfor, men bare fortsetter etter gammel vane.

    «Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet»
    Selvsagt, det handler nok bare om at mange sørvestlendinger fra grisgrendte strøk ikke hørte sitatet over, men fikk innprentet at "den som kjøper alt det han ser, han skal grine når andre ler." ;)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomt
    Eh .. kursen til Tesla er allerede svært høy - som nettopp betyr at det er forventet en sterk vekst innen el-biler. Jeg er sent ute med å investere i aksjer hos Tesla - derfor er det lite penger for MEG å hente der med tanke på enda høyere vekst.

    Det er greit at det er en litt høy snittalder her inne - men jeg forventer at man forstår eller husker på elementær økonomi.
    De tar markedsandeler(hvertfall forventet) fra de andre produsentene. Denne betydelige veksten du snakker om er ikke priset inn i de tradisjonelle produsentene. Fordi den ikke er der.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    893
    En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.

    Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
    Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.

    For de som innser at det handler om det du har igjen fordeler/ulemper i hver måned mens livet går, ikke hva du måtte ha på konto når du er 85 og i grenseland for ikke å se hvorfor, men bare fortsetter etter gammel vane.

    «Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet»
    Er dette fra definisjonsboka for midtlivskrise?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper de med Tesla på finanskampanje legger til side litt penger all den tid bilen sannsynligvis vil være verdt mindre enn restgjelden med 10 års nedbetalingstid og 15-30 000 kroner i innskudd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en grunn til at ingen (seriøse) banker gir billån med 10 års nedbetaling ja.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    DNB er altså ikke seriøse. Der har jeg fullfinans med 15 000 i innskudd, 0.25% nominell rente og 10 års løpetid.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DNB er altså ikke seriøse. Der har jeg fullfinans med 15 000 i innskudd, 0.25% nominell rente og 10 års løpetid.
    DNB ( og Telenor ) er absolutt seriøse når det gjelder å være dyrest og dermed gi kundene de dårligste betingelsene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har motsatt inntrykk av DNB, hadde nylig en prat med de og lånetilbudet på boliglån var 1.99% nominell.
    Men de ser nok an kundene.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    DNB reklamerer med 3,15% nominell rente for billån... og du fikk.... 0,25% nominell rente på ditt lån?
    Om dette ikke er en solid tastefeil høres det ganske lite seriøst ut...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.483
    Antall liker
    430
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Støvsugergigant skal lage elbil. DYSON kommer med en skikkelig markeds suger i 2020!! Tesla bør se opp...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    DNB reklamerer med 3,15% nominell rente for billån... og du fikk.... 0,25% nominell rente på ditt lån?
    Om dette ikke er en solid tastefeil høres det ganske lite seriøst ut...
    Det er via Tesla. Hvis du ser på for eksempel elbilforum.no vil du se at det lånet har vært mye omtalt de siste 4-5 månedene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har motsatt inntrykk av DNB, hadde nylig en prat med de og lånetilbudet på boliglån var 1.99% nominell.
    Men de ser nok an kundene.
    Jeg sier ikke at de gir dårligere service enn andre men innskuddsrentene er lavere enn de fleste andre og utlånsrentene tilsvarende høyere og gebyrene ved uttak i utlandet osv. osv. Men jeg er fortsatt kunde der. Uten at det betyr så mye økonomisk for meg. Ikke har jeg millioner i hverken pluss eller minus.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DNB er altså ikke seriøse. Der har jeg fullfinans med 15 000 i innskudd, 0.25% nominell rente og 10 års løpetid.
    På billån? Da ser de det i sammenheng med andre deler av kundeforholdet, eller har andre garantister inne. Det er ingen banker som låner deg penger flat out til 0,25 %, i så fall er det jo bare å låne så langt sikkerheten holder og plassere de til ca 1,2-1,5 %. 1 % margin rett i lomma (jeg har 10 millioner i ubrukt sikkerhet og tar gjerne 10 mill til 0,25% hos DnB).

    PS Du bekrefter at Tesla er inne som garantist, da er dette ikke et billån på ordinære betingelser. Jeg tipper også at tesla dekker noe av rentene, DnB låner ikke ut disse pengene til 0,25%, 0,25% er bare den delen du ser.

    Et kjapt googlesøk viser at standard løpetid på billån hos banker er 5-7 år og med effektive renter med sikkerhet i bilen på rundt 5%. Men jeg ser at DnB gir inn til 10 år løpetid. Det påvirker nok risikopåslaget og renta betydelig, og er kanskje også litt avhengig av kundeforholdet skulle jeg tro.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Tesla tar nok regningen men bruker en vanlig bank for å administrere det for å slippe å leke bank selv (de bruker DNB og Santander). Banker har allerede rutiner for betalingsløsninger, utsending av eFaktura, automagisk trekk fra konto, inkasso og alt det andre man gjerne bør ha før man driver med utlån.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Poenget mitt står seg med at hvis man vil ha muligheten til å selge en bil som er fullfinansiert over 10 år så må man ha penger i bakhånd.

    Tror veldig mange av de nyregistrerte Tesla'ene er fullfinansierte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt står seg med at hvis man vil ha muligheten til å selge en bil som er fullfinansiert over 10 år så må man ha penger i bakhånd.

    Tror veldig mange av de nyregistrerte Tesla'ene er fullfinansierte.
    Og det er nettopp derfor bankene normalt ikke låner ut med sikkerhet i bil med løpetider særlig over 5 år, ref min opprinnelige post. De vil gjerne sikre seg at verdien av bilen er større enn restlånet i tilfelle kunden ikke lenger kan betale. Unntak; hvis kunden er svært kredittverdig og/eller har andre engasjementer i banken, eller hvis kunden kan betale en merrente som forsvarer den økte risikoen. Våre poster nr 1947 og 1948 var begge helt enige i dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Hvor lang løpetiden er på lånet kan være avhenger jo av nedbetalingsplanen. Enhver bil har en restverdi, så nedbetaling over 10 år er vel ikke så risikabelt for lånegiver. Men også derfor er billån typisk korte, det gir brattere ammortisering som passer bedre med bratt fall i bruktverdi de første årene. Men at lånet skal være helt nedbetalt etter fem år er meningsløst siden bruktprisen da er et sted rundt halvparten av nypris kanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn