Den er grei - det kom nok ikke godt nok fram at jeg mente el-fly som erstatter 737, 787, 747 etc.Bastant? Du skrev, "El fly er science fiction og er nok ikke realistisk de neste 100 år.". Jag linket till en artikel som visar till att short-haul kan bli verkligt om kort tid. Det sagt, jag tror heller inte medium-/long haul blir elektriskt drevet i min yrkestid.Det er en bastant påstand. Å erstatte dagens store turbinmotorer med el-motorer er lite realistisk. Artikkelen du henviser til diskuterer hybridmotorer og ikke rene el-motorer for storfly - og selv hybridmotorer blir beskrevet som en framtidsgreie av Boeing. Artikkelen sier ingen ting som argumenter mot mitt syn på tidshorisont. Dessuten er den myntet på småfly innen 2030 - som ikke er det jeg snakker om her.Poängen var väl mest att visa att du tar fel när du skriver att elektriskt drivna passagerar fly är science fiction och ligger 100 år fram i tid.Artikkelen sier vel at Boeing i liten grad er involvert i dette prosjektet - som fokuserer på småfly utenfor det segmentet Boeing og Airbus opererer i. De følger derimot med på utviklingen. Hybrid-motorer kan potensielt på lang sikt erstatte dagens turbinmotorer med en rekke utfordringer (vekt på batteri, overoppheting etc). Tatt i betraktning alle de utfordringer Boeing har hatt med 787 dreamliner - med problemer med batterier - så er jeg skeptisk til el fly av denne typen i min levealder. Jeg har ikke rukket å bli 40 ennå
Og den utviklingskurven kan sikkert ekstrapoleres eksponensielt......100 år er lang tid. Sjekk opp flyteknologi i 1917 kontra nå.
Det tør jeg ikke engang tenke påGikk strømmen?Jeg skal aldri aldri aldri sette mine bein i et el-fly
Tesla-aksjene, det selskapet som er mest aktuelt for el-biler nå, er allerede priset for et slikt scenario. Det er lite penger å hente der - men jeg tror Volkswagen og andre kan ha en vekst.Okey, så du skal ha alle fordelene av at færre av oss eier egen bil, med de mulighetene det gir for ny business i tillegg til betydelig økning i produksjonen, da er det bare å løpe å kjøpe bilaksjer.. lykke til!
Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.
Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomtTesla-aksjene, det selskapet som er mest aktuelt for el-biler nå, er allerede priset for et slikt scenario. Det er lite penger å hente der - men jeg tror Volkswagen og andre kan ha en vekst.Okey, så du skal ha alle fordelene av at færre av oss eier egen bil, med de mulighetene det gir for ny business i tillegg til betydelig økning i produksjonen, da er det bare å løpe å kjøpe bilaksjer.. lykke til!
Eh .. kursen til Tesla er allerede svært høy - som nettopp betyr at det er forventet en sterk vekst innen el-biler. Jeg er sent ute med å investere i aksjer hos Tesla - derfor er det lite penger for MEG å hente der med tanke på enda høyere vekst.Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomt
Selvsagt, det handler nok bare om at mange sørvestlendinger fra grisgrendte strøk ikke hørte sitatet over, men fikk innprentet at "den som kjøper alt det han ser, han skal grine når andre ler."Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.
Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
For de som innser at det handler om det du har igjen fordeler/ulemper i hver måned mens livet går, ikke hva du måtte ha på konto når du er 85 og i grenseland for ikke å se hvorfor, men bare fortsetter etter gammel vane.
«Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet»
De tar markedsandeler(hvertfall forventet) fra de andre produsentene. Denne betydelige veksten du snakker om er ikke priset inn i de tradisjonelle produsentene. Fordi den ikke er der.Eh .. kursen til Tesla er allerede svært høy - som nettopp betyr at det er forventet en sterk vekst innen el-biler. Jeg er sent ute med å investere i aksjer hos Tesla - derfor er det lite penger for MEG å hente der med tanke på enda høyere vekst.Som bare bekrefter at man ikke forventer en betydelig vekst i bilproduksjonen.. men nå begynner dette å bli trøttsomt
Det er greit at det er en litt høy snittalder her inne - men jeg forventer at man forstår eller husker på elementær økonomi.
Er dette fra definisjonsboka for midtlivskrise?Hvis betingelsene er gode nok så vil selv fattigfolk investere i en bedre felles fremtid.En liten digresjon: Snodig hvor mange "normallønte" som nå cruiser rundt i spell-nye Model X.
Generelt virker det som langt flere handler bil i prisklassen 700K+, det være seg elbil eller ikke.
For de som innser at det handler om det du har igjen fordeler/ulemper i hver måned mens livet går, ikke hva du måtte ha på konto når du er 85 og i grenseland for ikke å se hvorfor, men bare fortsetter etter gammel vane.
«Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet»
DNB ( og Telenor ) er absolutt seriøse når det gjelder å være dyrest og dermed gi kundene de dårligste betingelsene.DNB er altså ikke seriøse. Der har jeg fullfinans med 15 000 i innskudd, 0.25% nominell rente og 10 års løpetid.
Det er via Tesla. Hvis du ser på for eksempel elbilforum.no vil du se at det lånet har vært mye omtalt de siste 4-5 månedene.DNB reklamerer med 3,15% nominell rente for billån... og du fikk.... 0,25% nominell rente på ditt lån?
Om dette ikke er en solid tastefeil høres det ganske lite seriøst ut...
Jeg sier ikke at de gir dårligere service enn andre men innskuddsrentene er lavere enn de fleste andre og utlånsrentene tilsvarende høyere og gebyrene ved uttak i utlandet osv. osv. Men jeg er fortsatt kunde der. Uten at det betyr så mye økonomisk for meg. Ikke har jeg millioner i hverken pluss eller minus.Jeg har motsatt inntrykk av DNB, hadde nylig en prat med de og lånetilbudet på boliglån var 1.99% nominell.
Men de ser nok an kundene.
På billån? Da ser de det i sammenheng med andre deler av kundeforholdet, eller har andre garantister inne. Det er ingen banker som låner deg penger flat out til 0,25 %, i så fall er det jo bare å låne så langt sikkerheten holder og plassere de til ca 1,2-1,5 %. 1 % margin rett i lomma (jeg har 10 millioner i ubrukt sikkerhet og tar gjerne 10 mill til 0,25% hos DnB).DNB er altså ikke seriøse. Der har jeg fullfinans med 15 000 i innskudd, 0.25% nominell rente og 10 års løpetid.
Og det er nettopp derfor bankene normalt ikke låner ut med sikkerhet i bil med løpetider særlig over 5 år, ref min opprinnelige post. De vil gjerne sikre seg at verdien av bilen er større enn restlånet i tilfelle kunden ikke lenger kan betale. Unntak; hvis kunden er svært kredittverdig og/eller har andre engasjementer i banken, eller hvis kunden kan betale en merrente som forsvarer den økte risikoen. Våre poster nr 1947 og 1948 var begge helt enige i dette.Poenget mitt står seg med at hvis man vil ha muligheten til å selge en bil som er fullfinansiert over 10 år så må man ha penger i bakhånd.
Tror veldig mange av de nyregistrerte Tesla'ene er fullfinansierte.