Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie. :)
    Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie. :)
    Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!
    Det holder til 5 kilometer kjøring.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie. :)
    Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!
    Hva er galt med en stikkontakt? De finnes stort sett over alt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie. :)
    Parkerte som eneste bil på sc Elverum med 74 km rekkevidde igjen. Ca 100 km og 500 høydemeter fra hytta. Plugget inn og gikk over veien for å handle på matbutikken. Da jeg var ferdig med handlingen hadde jeg 274km på "tanken".

    Slitsomt, virkelig.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Gi opp Weld.

    "You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjører folket her rundt med jerrykanne med diesel/bensin sånn til vanlig?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kjører folket her rundt med jerrykanne med diesel/bensin sånn til vanlig?
    Ja, jeg har som regel en 5 liter stående bak når jeg kjører i griskgrendte strøk som det heter, det er også hovedgrunnen til at jeg ikke vurderer el.bil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    897
    ^Gi opp Weld.

    "You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
    Hva slags bil kjører du?

    Edit; 700’ for en bil er uaktuelt. Og er ikke økonom en gang!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
    De har ingen elbiler i for eksempel Averøy kommune?
    ...eller i pendleravstand til de store byene. Kjører ukentlig 45mil i Nord-Norge. Ser nesten aldri en elbil......dvs jeg så en e-golf henslengt på veiskuldra på Veggfjellet....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
    De har ingen elbiler i for eksempel Averøy kommune?
    ...eller i pendleravstand til de store byene. Kjører ukentlig 45mil i Nord-Norge. Ser nesten aldri en elbil......dvs jeg så en e-golf henslengt på veiskuldra på Veggfjellet....
    Du skal være særdeles glad i å kjøre bil hvis man pendler til en større by og bor på Averøy.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.996
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg skal heller ikkje ha elbil med det fyrste. Køyrer Peugot dieselbil som brukar 0,4 - 0,5 l/mila. Slepp ut lite CO2, samanlikna med bensinbilar. NOx er ikkje noko problem her eg køyrer til vanleg. Skal eg til Bergen og besøke ungar og barnebarn, er det minst 5 timars køyretur. Same som einaste offentlege kommunikasjonsmiddel - snøggbåten, som går to gongar for dag. For langt for dei aller fleste elbilar. Til Ålesund, der næraste flyplass og hifibutikk av skapelege format held til, tek det 3 timar. Og den vegen er det håplause offentlege kommunikasjonsmidlar.
    Løysinga er sjølvsagt at eg (og 1,8 millonar nordmenn) flytter frå dei grisgrente stroka vi no bur i, klumpar oss saman i våre 10 største byar, og bidrar til vekst (iallfall i rushtrafikken + bustadprisane) der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liten forståelse her for at folk har forskjellige behov og at elbiltilbudet enda er marginalt dersom Tesla ikke passer. Og den dagen jeg finner en elbil som passer, kjøper jeg den for å spare miljøet, ikke for å spare bompenger.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.898
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selv brenner jeg 2.5 l 98 på mila, men de er få og med verdighet. Noe annet en snylterne med el og ek.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Koser meg med EK skilt når jeg kjører forbi bensinstasjoner på mandager når fossilbileierne står i kø for å spare noen kroner. Med EK skilt tanker jeg jo gratis på jobb.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    ^Gi opp Weld.

    "You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
    Hvilke fordeler hvis du bor et sted der du kan parkere gratis, det er ingen bomstasjoner og heller ingen kollektivfelt? Og du i tillegg trenger å kjøre langt (virkelig langt) og det ofte er kaldt slik at rekkevidden blir begrenset? Og det ikke er så veldig mange ladestasjoner i nærheten. Og du ikke har 700 000 å bruke på bil.

    Som du skjønner er vel poenget at veldig mange sier at "det passer for meg, og derfor passer det for deg også". Sånn er det bare ikke. Fordelen er jo selvfølgelig avgiftsfriheten og mva-fritaket, men det er faktisk noen som ikke er i den samme situasjonen som deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Koser meg med EK skilt når jeg kjører forbi bensinstasjoner på mandager når fossilbileierne står i kø for å spare noen kroner. Med EK skilt tanker jeg jo gratis på jobb.
    Og sånn er det jo for alle, ikke sant?
    PS: Jeg kan ikke lade gratis på jobb, men jeg har jo en PHEV med elrekkevidde til og fra jobb på en lading (men jeg går på jobb i stedet), så det spiller ingen rolle.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.996
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv brenner jeg 2.5 l 98 på mila, men de er få og med verdighet. Noe annet en snylterne med el og ek.
    Det gjorde eg også, då eg køyrde VW Transporter 1971-modell med 2-liters boxer bensinmotor. Men i kva grad det var verdig framferd, skal eg ikkje seie så forferdeleg mykje om. Andre får dømme.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    Om man skal basere seg på kommentarfeltet og lignende kan man få et inntrykk av en svært stor del av landets befolkning ikke driver mer annet enn å kjøre langt med bil (gjerne med henger), ta båten opp og ned av vannet, dra på bilferie til Europa osv. Mange gjør sikkert alt dette, men jeg er hellig overbevist om at det er et ganske stort sprik mellom reelt og imaginært transportbehov. Og det er også mulig å løse "outliertilefellene" på andre måter enn å eie en doning til det selv.

    Privat transport er relativt enkelt å legge om sammenlignet med andre ting. Derfor kommer dette til å bli rammet hardere og hardere i årene fremover for å få folk til å endre adferd. Dette blir tydeligst i byene og andre sentrale områder hvor folk flest stort sett bor og jobber. Hva folk i Finnmark finner på eller gjør er strengt tatt ikke så nøye siden det ikke er så veldig mange av de. Finnmark har litt over 70.000 innbyggere, bydel Nordstrand har ca 50.000

    Sånn sett er lokale tiltak / kostnader / etc mer hensiktsmessige enn ting som rammer hele landet. Ikke faen om alle de som står og stamper i køen inn og ut av Oslo hver dag gjøre det fordi alternativer ikke eksisterer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.390
    Antall liker
    41.010
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som du skjønner er vel poenget at veldig mange sier at "det passer for meg, og derfor passer det for deg også". Sånn er det bare ikke. Fordelen er jo selvfølgelig avgiftsfriheten og mva-fritaket, men det er faktisk noen som ikke er i den samme situasjonen som deg.
    Det er jo forståelig, men hva tenker du å gjøre om ca 5-8 år når det ikke lenger er fossilbiler i salg?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det Asbjørn. Omleggingen kommer men det der er fullstendig urealistisk. Dine teknolgiske utsagn pleier å være mer velfunderte enn det der. 50 mill ebiler i året om 5-8 år? Og en fullstendig omlegging av samfunnstrukturen rundt biler? I et samfunn der 90 kr i flyseteavgift og nedlegging av noen få arbeidsplasser på Rygge skaper opprør, og i en verden der få har mulighet til å subsidiere elbiler som oss? Det der er verken teknologisk, økonomisk, logistisk eller politisk mulig. Og når omleggingen kommer, er elbilen et reellt alternativ. Og det kommer den til å bli, akkurat der er jeg enig med deg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Hvis jeg skal ha en ny bil da blir det selvfølgelig en el-bil når infrastrukturen støtter det skikkelig (hvis jeg skal ha bil i det hele tatt gitt min alder når den tid kommer). Jeg er ingen fanatisk anti-elbil person. Jeg synes elbiler er aldeles utmerket og kjøper det gjerne når det har kommet slike som dekker mine behov. Det er det helt sikkert om 5-8 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.390
    Antall liker
    41.010
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det Asbjørn. Omleggingen kommer men det der er fullstendig urealistisk. Dine teknolgiske utsagn pleier å være mer velfunderte enn det der. 50 mill ebiler i året om 5-8 år? Og en fullstendig omlegging av samfunnstrukturen rundt biler? I et samfunnder 90 kr i flyseteavgift skaper opprør, og i en verden der få har mulighet til å subsidiere elbiler som pss? Og når den tid kommer, er elbilen et reellt alternativ.
    Jeg sier ikke at det kommer til å være 50 mill elbiler om 5-8 år, men hvis vi skal ta politikere og bilprodusenter på alvor vil det ikke være fossilbiler å få kjøpt etter 2025 eller så (pluss/minus noen få år). Si 10-15 år om det passer deg bedre. Deretter kan du holde det gående med brukte fossilbiler en stund. Og så da?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi snakker om en årlig produksjon på 50 -100 mill elbiler eller mer om fossilbiler skal ut av produksjon om 5 år. 15 år er mer realistisk ja, og jeg er ingen elbilmotstander, så det er ikke snakk om hva som passer meg, men om når det kan leveres elbiler og infrastruktur som passer alle som vil trenge elbil for at dine spådommer skal oppfylles. Jeg har ikke noe ønske om å holde det gående med verken nye eller brukte fossilbiler inn i evigheten, men jeg synes jo fanboy kulturen rundt Tesla er litt snodig. Jeg har for øvrig i disse dager ventet et år på leveranse av min Ampera som er en elbil som passer meg, men leveranse er fortsatt langt frem i tid. Så spådommer om fossilbilens død om 5 år virker lite troverdige.

    Og til ditt siste spørsmål, om 15 år er jeg enten død eller fratatt førerkortet.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
    Det er vel ingen som sier at det ikke er mulig? Spørsmålet er om det er praktisk.
    Jeg kjenner mange som ikke har et stort og fint stereoanlegg, men som hører på musikk likevel. Det er ikke noe problem, bare man er innstilt på det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
    Det kjenner du sikkert, men du kjenner ikke mine behov. Jeg er drite lei av folk som skal uttale seg om hva andre har bruk for.

    Og Amperaen var jo for øvrig en bestemor Duck bil du ikke ville bli sett levende i. Der viktigste for enkelte her er tydeligvis å kjøre Tesla, ikke å kjøre elbil.

    Jeg kjenner folk som har stor glede av å høre på renessansemesser. Du klarer det sikkert om du bare tilpasser dine musikkbehov nok.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Elbil er nok fremtiden men for tiden er de tapsprosjekt. e-Golf f.eks bygges i 35 eksemplarer daglig på samme fabrikk som monterer Bentley Flying Spur. Forøvrig verdens eneste bilfabrikk med parkettgulv i produksjonslokalet!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snyltere er overalt.
    DER har dere en mann som vil slite når fossilbiler blir forbudt. For alle andre vil det skje når elbilene kan dekke fornuftige behov og leveres i tilstrekkelige antall med en velutbygd generisk ladestruktur på plass.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi snakker om en årlig produksjon på 50 -100 mill elbiler eller mer om fossilbiler skal ut av produksjon om 5 år. 15 år er mer realistisk ja, og jeg er ingen elbilmotstander, så det er ikke snakk om hva som passer meg, men om når det kan leveres elbiler og infrastruktur som passer alle som vil trenge elbil for at dine spådommer skal oppfylles. Jeg har ikke noe ønske om å holde det gående med verken nye eller brukte fossilbiler inn i evigheten, men jeg synes jo fanboy kulturen rundt Tesla er litt snodig. Jeg har for øvrig i disse dager ventet et år på leveranse av min Ampera som er en elbil som passer meg, men leveranse er fortsatt langt frem i tid. Så spådommer om fossilbilens død om 5 år virker lite troverdige.

    Og til ditt siste spørsmål, om 15 år er jeg enten død eller fratatt førerkortet.
    Aldri si aldri! Gamletanten min kjørte lenge ettersom synet var veldig bra lenge - hun er 105 idag. :)

    Vi kan ikke forby bensinbiler i Norge før vi har fullverdige alternativer for hele landet. Mange politikere glemmer at Norge er mer enn Oslo. Det er mange tiår til dette er realistisk i mine øyne.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
    Ingen problemer å reise på innenlandske forretningsreiser med toget heller bare man er innstilt på det og mer opptatt av å spare miljøet enn av å spare bompenger.

    Har du råd til å bruke 700.000 på en Tesla, kan du sikkert ofre noen timer av fritiden din, eller jobbe på toget, for å redde kloden. Du kan sikkert tilpasse dine behov. Det samme gjelder sikkert også andre Teslaeiere her. Uansett blir de sikkert nødt til det den dagen man må se på utslippene fra andre deler av transportsektoren, ikke sant Asbjørn?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne kommer med 40 kWh batteri i vinter og vil nok selge veldig bra i Oslo, Bergen og Trondheim. Spennende når vare- og lastebiler kommer i elektriske utgaver som virkelig gjør at næringslivet sparer store penger.
    bb_223976.jpeg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.996
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tenkjer vi går over til elbil når eg vert så gammal som gamletanta til Reven...og ikkje køyrer bil meir. På den tida har eg sikkert båt eg kan bruke i staden (farga diesel er vel unnateke denne diskusjonen)
    Men diverre er ikkje dieselbåt eit alternativ for dei som tek del i rustrafikken i våre større byar......
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn sett er lokale tiltak / kostnader / etc mer hensiktsmessige enn ting som rammer hele landet. Ikke faen om alle de som står og stamper i køen inn og ut av Oslo hver dag gjøre det fordi alternativer ikke eksisterer.
    Helt enig. Alternativet er kollektivtransport som heller ikke beslaglegger gategrunn. Selv har jeg reist kollektivt til jobben i Bergen sentrum, 14 km, i 25 år og kommer til å fortsette med det selv når elbilen er levert. Om flere Teslaeiere gjorde det samme ville kollektivtransporten kommet mye raskere frem og det ville redusert behovet for å slippe ut enorme mengder CO2 for å bygge ny E18.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn