Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Teslas bilproduksjon kan lett gli over i historien som Duesenberg og Cord gjorde det i gamle dager. Når giganter som Daimler, BMW, Volkswagen Group, Toyota, Nissan, Ford og GM går "all in" i elektriske kjøretøyer så skjer det noe. Skulle ikke forundre meg om Teslas bilproduksjon blir borte og at konsernet lever videre som en leverandør av teknologi, batterier og alt det som trengs rundt en helt ny transportsektor, både til lands, vanns, og i luften.
    Det kan hende, men det motsatte kan også hende. Hvis de utnytter konkuransefortrinnet sitt og de andre ikke gjør det så kan mye skje.
    Mye kan skje, men Teslas problem er volum, de store kommer til å levere store antall når det løsner skikkelig. Tenk bare på markedet for elektriske lastebiler. Kan det leveres en Mercedes trekkvogn til riktig pris og ytelse så sparer man hundretusener av kroner i året bare på drivstoffet. I tillegg kommer vesentlig lavere servicekostnader. (Og Mercedes har egen batterifabrikk i Tyskland) Da vil alt salg av konvensjonelle lastebiler bråstoppe. De store transportfirmaene kan glatt bekoste ladestasjoner langs den ruta de kjører hver uke. De tjener det inn på måneder.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rørforsterkere har du åpenbart ikke greie på. Evt. ikke på gubberock.
    Har knotet endel og EAR V20 var vel det beste jeg kom frem til før jeg la den retningen på hyllen. Gubberock .. tja .. man trenger ikke bomull og diesel for å få godlyden der heller.

    Mangerelementer, Ncore, aktiv deling, god DAC og styringsmuligheter så kommer man et stykke på vei.

    See you in Hell :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Rørforsterkere har du åpenbart ikke greie på. Evt. ikke på gubberock.
    Har knotet endel og EAR V20 var vel det beste jeg kom frem til før jeg la den retningen på hyllen. Gubberock .. tja .. man trenger ikke bomull og diesel for å få godlyden der heller.

    Mangerelementer, Ncore, aktiv deling, god DAC og styringsmuligheter så kommer man et stykke på vei.

    See you in Hell :)
    Du kan gjengi musikken med hva du vil, men gitarforsterkerene de bruker i studio er fortsatt med rør.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.193
    Antall liker
    10.751
    ^Hva skal man med gitarister? Det finnes jo flotte dataprogrammer som kan lage musikk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    ^Hva skal man med gitarister? Det finnes jo flotte dataprogrammer som kan lage musikk.
    Ja, hvis man vil høre på den typen musikk bør man unngå rørforsterker. Det var derfor jeg tok med forbeholdet om gubberock...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?

    De har riktig nok hurtigladerne, men også der kommer flere av de andre etter.
    Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.

    Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.
    Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.

    Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.

    Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?

    De har riktig nok hurtigladerne, men også der kommer flere av de andre etter.
    Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.

    Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.
    Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.

    Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.

    Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.
    +1

    Hvorfor velge Tesla når du kan velge tysk byggekvalitet; Ingeniører som har skrudd sammen biler på ypperste måte over flere tiår.
    I tillegg har du identitet og status.

    Tesla vil derimot ha stor suksess med å levere batterier. (Samt de alle andre kule prosjektene deres) Så skal man ikke le av distribusjon i markedet. Andre og enda bedre teknologier kan raskt vokse fram å gjøre el bilen sin regjeringsperiode kort.
     
    6

    65finger

    Gjest
    6

    65finger

    Gjest
    Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?

    De har riktig nok hurtigladerne, men også der kommer flere av de andre etter.
    Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.

    Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.
    Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.

    Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.

    Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.
    +1

    Hvorfor velge Tesla når du kan velge tysk byggekvalitet; Ingeniører som har skrudd sammen biler på ypperste måte over flere tiår.
    I tillegg har du identitet og status.

    Tesla vil derimot ha stor suksess med å levere batterier. (Samt de alle andre kule prosjektene deres) Så skal man ikke le av distribusjon i markedet. Andre og enda bedre teknologier kan raskt vokse fram å gjøre el bilen sin regjeringsperiode kort.
    velge Tesla fordi de forandrer verden. De andre dilter langsomt etter
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Tror jeg holder fast ved min nesten verdiølse, gamle bensinbil et par år til. El-bilene er nå enten for små eller for dyr eller har for liten rekkevidde for min litt for store familie.
    Og det fine er at det står man helt fritt til å gjøre. Rart med det.
    Ja, når det ikke finnes el-biler tilpasset mitt behov ennå så har man nesten ikke noe valg.
    tilpasse behovet?
    "...som passer til.........", tror det var det han mente :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.687
    Antall liker
    11.026
    Sted
    Trondheim
    Ja, det finnes jo to alternativer:

    1: Velge verktøy og tilpasse seg verktøyet
    2: Definere hva man vil gjøre og så velge verktøy deretter

    Tror jeg vet hva jeg vil velge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.

    Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.

    Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.
    +1

    Hvorfor velge Tesla når du kan velge tysk byggekvalitet; Ingeniører som har skrudd sammen biler på ypperste måte over flere tiår.
    I tillegg har du identitet og status.

    Tesla vil derimot ha stor suksess med å levere batterier. (Samt de alle andre kule prosjektene deres) Så skal man ikke le av distribusjon i markedet. Andre og enda bedre teknologier kan raskt vokse fram å gjøre el bilen sin regjeringsperiode kort.
    velge Tesla fordi de forandrer verden. De andre dilter langsomt etter
    Da må de selge utrolig mye mer enn de har gjort, i andre markeder enn her i den lokale, oljesubsidierte, steinrøysa. And herein lies the rub.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.

    Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.

    Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.
    +1

    Hvorfor velge Tesla når du kan velge tysk byggekvalitet; Ingeniører som har skrudd sammen biler på ypperste måte over flere tiår.
    I tillegg har du identitet og status.

    Tesla vil derimot ha stor suksess med å levere batterier. (Samt de alle andre kule prosjektene deres) Så skal man ikke le av distribusjon i markedet. Andre og enda bedre teknologier kan raskt vokse fram å gjøre el bilen sin regjeringsperiode kort.
    velge Tesla fordi de forandrer verden. De andre dilter langsomt etter
    Tja - Tesla introduserte el bilen og beviste at den kunne ta over på sikt. Kudos!

    Men - Tesla er ikke i nærheten av å ha samme kunnskap om kjøreegenskaper og kvalitet som en del europeiske merker samt Toyota.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ja, det finnes jo to alternativer:

    1: Velge verktøy og tilpasse seg verktøyet
    2: Definere hva man vil gjøre og så velge verktøy deretter

    Tror jeg vet hva jeg vil velge.
    2: jeg skal kjøre et stykke, ikke stoppe underveis, vil ikke sitte langs bakken og jeg vil ha med henger, vil ikke vente 1,5 år på levering, og jeg har ikke 700.000+
    Mon tro om dette verktøyet kan brukes: https://www.tek.no/artikler/hyundais-nye-el-suv-far-over-500-km-rekkevidde/409044
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takk for din interesse for den helt nye KONA by Hyundai. Vi vil sørge for at du holdes informert om nyheter som omhandler denne spennende modellen og at du blir kontaktet av din lokale Hyundai-forhandler så snart de første prisene foreligger. Vi antar at prisene vil være på plass i løpet av august/september 2017. Pris på KONA electric kommer først i 2018.
    Ditt kønummer: 3xxx Ved å melde din interesse for KONA by Hyundai, har du fått tildelt et kønummer.


    Såpass mange.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.687
    Antall liker
    11.026
    Sted
    Trondheim
    Ja, det finnes jo to alternativer:

    1: Velge verktøy og tilpasse seg verktøyet
    2: Definere hva man vil gjøre og så velge verktøy deretter

    Tror jeg vet hva jeg vil velge.
    2: jeg skal kjøre et stykke, ikke stoppe underveis, vil ikke sitte langs bakken og jeg vil ha med henger, vil ikke vente 1,5 år på levering, og jeg har ikke 700.000+
    Mon tro om dette verktøyet kan brukes: https://www.tek.no/artikler/hyundais-nye-el-suv-far-over-500-km-rekkevidde/409044
    Ja, det er ingen tvil om at alternativene kommer, men de er ikke tilgjengelige riktig enda. En slik kunne jeg tenke meg å kjøpe forutsatt at man kan garantere et skikkelig nett med ladestasjoner man kan stole på.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Broderen vurderer denne p.g.a. lang ventetid med Opel Ampera-e.
    Det er uansett veldig usikkert hva Hyundai klarer å levere med tanke på hvor lang leveringstid det er på Ioniq. Spørs om ikke Nissan er den eneste av disse rimelige merkene som klarer å være leveringsdyktig til å begynne med. Batteriproduksjonen trenger å ta seg opp.

    Det har vært snakk om en pris på 360K med nødvendig utstyr for Kona med 64,2 KwH batteri.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hyundais utvikling de senere år imponerer meg virkelig. De har gått fra å være et hvilket-som-helst Koreamerke til å bli en bil å regne med. Jeg ser de får finfin kritikk for kjøreegenskaper også. Hvem hadde trodd det for 5 år siden?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.952
    Jeg registrerer at det herjes noe grusomt med kvaliteten og finishen på Tesla sine byggverk her i tråden.
    Kanskje med rette om en tenker på det de produserte i 2013/14/15.
    Byttet inn min mars '14 S her nettopp og hentet en ny X90D. At det har skjedd ting i den senere tid er det ingen
    tvil om. Interiøret er fortsatt spartansk og enkelt, i motsetning til knappehelvetene enkelte andre fortsatt leverer.
    Og i motsetning til den forrige, så finnes det ikke ett eneste jævla knirk i denne bilen. Null og niks!
    Til å være en forvokst flodhest på omtrent 2,5 tonn så går den også som på skinner.
    Som sammenligning har jeg også testet Volvos XC90 T8. Katakombe på hjul...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at det herjes noe grusomt med kvaliteten og finishen på Tesla sine byggverk her i tråden.
    Kanskje med rette om en tenker på det de produserte i 2013/14/15.
    Byttet inn min mars '14 S her nettopp og hentet en ny X90D. At det har skjedd ting i den senere tid er det ingen
    tvil om. Interiøret er fortsatt spartansk og enkelt, i motsetning til knappehelvetene enkelte andre fortsatt leverer.
    Og i motsetning til den forrige, så finnes det ikke ett eneste jævla knirk i denne bilen. Null og niks!
    Til å være en forvokst flodhest på omtrent 2,5 tonn så går den også som på skinner.
    Som sammenligning har jeg også testet Volvos XC90 T8. Katakombe på hjul...
    Ja, når dieselandelen går ned i Norge så erstattes de ofte med bæltunge hybride bensinSUVer som spyr ut like mye Nox og dobbelt så mye CO2 straks batteriene er tømt etter ca 2 mil som en moderne, rentbrennede diesel. Liten grunn til å glede seg over det spør du meg. Og dessverre er jeg ikke i markedet for en enmillioners el-SUV.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg registrerer at det herjes noe grusomt med kvaliteten og finishen på Tesla sine byggverk her i tråden.
    Kanskje med rette om en tenker på det de produserte i 2013/14/15.
    Byttet inn min mars '14 S her nettopp og hentet en ny X90D. At det har skjedd ting i den senere tid er det ingen
    tvil om. Interiøret er fortsatt spartansk og enkelt, i motsetning til knappehelvetene enkelte andre fortsatt leverer.
    Og i motsetning til den forrige, så finnes det ikke ett eneste jævla knirk i denne bilen. Null og niks!
    Til å være en forvokst flodhest på omtrent 2,5 tonn så går den også som på skinner.
    Som sammenligning har jeg også testet Volvos XC90 T8. Katakombe på hjul...
    Katakombe?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla er ikke noen endestasjon. De tyske preminumsmerkene kommer. Men så langt er alt de har prototyper og fromme ønsker.

    Japanerne kommer med sine solide modeller og koreanerne og kineserne med sine rimelige varianter.

    En gang.

    Ikke så lenge til, men de henger alle etter.

    Tesla er har nå og i dag. Model S og X legger listen behagelig høyt. Bilene er her og de bedre enn kritikerne tillater dem å være, og ladenettverket er her også. Og det fungerer 99, kommanoe prikkfritt. Har kun en eneste gang opplevd at laderne gikk i kne eller var i ustand.

    Nå eller på papiret, i drømmeland eller som konsept er litt forskjellig.

    Dette betyr ikke at jeg sier kjøp Tesla. Vent heller det kommer mye bedre alternativer i fremtiden. Så hvis du lar livet tikke og er tålmodig så sparer du kanskje penger på det.

    Men akkurat nå så er det ikke noen seriøse alternativer. Men .. hey ... Tesla er for Musk bare en parantes. Proof of concept, og han ser mot stjernene.

    Så i kampen om hva som kan kjøre fortest rundt på bilbanen i Tyskland legger jeg en tikroner på neste versjon av Tesla Roadster. Den kommer. En av de på tegnebrettet som kommer en gang i 202x.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.193
    Antall liker
    10.751
    Tesla er ikke noen endestasjon. De tyske preminumsmerkene kommer. Men så langt er alt de har prototyper og fromme ønsker.

    Japanerne kommer med sine solide modeller og koreanerne og kineserne med sine rimelige varianter.

    En gang.

    Ikke så lenge til, men de henger alle etter.

    Tesla er har nå og i dag. Model S og X legger listen behagelig høyt. Bilene er her og de bedre enn kritikerne tillater dem å være, og ladenettverket er her også. Og det fungerer 99, kommanoe prikkfritt. Har kun en eneste gang opplevd at laderne gikk i kne eller var i ustand.

    Nå eller på papiret, i drømmeland eller som konsept er litt forskjellig.

    Dette betyr ikke at jeg sier kjøp Tesla. Vent heller det kommer mye bedre alternativer i fremtiden. Så hvis du lar livet tikke og er tålmodig så sparer du kanskje penger på det.

    Men akkurat nå så er det ikke noen seriøse alternativer. Men .. hey ... Tesla er for Musk bare en parantes. Proof of concept, og han ser mot stjernene.

    Så i kampen om hva som kan kjøre fortest rundt på bilbanen i Tyskland legger jeg en tikroner på neste versjon av Tesla Roadster. Den kommer. En av de på tegnebrettet som kommer en gang i 202x.
    Noen som vet om ladesystemene standardiseres etterhvert? Hvis de standardiseres så kan Tesla stå i fare for å gå i Betamax-fellen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen som vet om ladesystemene standardiseres etterhvert? Hvis de standardiseres så kan Tesla stå i fare for å gå i Betamax-fellen.
    Jeg vet lite om det. For min egen del så ønsker jeg det ikke en gang.

    Jeg liker ikke kø.

    Jeg er strålende fornøyd med status quo.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.193
    Antall liker
    10.751
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Gleder meg til å se mottakelsen av de nye elbilene til BMW og Mercedes. Da er vi her (i framtiden):)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Gleder meg til å se mottakelsen av de nye elbilene til BMW og Mercedes. Da er vi her (i framtiden):)
    Fremtiden landet med et brak i 2015, RRR. Tradisjonelle produsenter bedriver catch-up og det er ikke gitt at det er lett.

    The product testing agency on Thursday gave the new, high-performance P85D version of the automaker's Model S a rating of 100—a perfect score—calling it "the best-performing car that Consumer Reports has ever tested."

    "It really blew up our system," said Jake Fisher, the head of automotive testing for Consumer Reports. "It actually scored above 100 in our system before we had to make some changes to account for this car."


    https://www.cnbc.com/2015/08/27/teslas-p85d-is-the-best-car-consumer-reports-has-ever-tested.html
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg registrerer at det herjes noe grusomt med kvaliteten og finishen på Tesla sine byggverk her i tråden.
    Kanskje med rette om en tenker på det de produserte i 2013/14/15.
    Byttet inn min mars '14 S her nettopp og hentet en ny X90D. At det har skjedd ting i den senere tid er det ingen
    tvil om. Interiøret er fortsatt spartansk og enkelt, i motsetning til knappehelvetene enkelte andre fortsatt leverer.
    Og i motsetning til den forrige, så finnes det ikke ett eneste jævla knirk i denne bilen. Null og niks!
    Til å være en forvokst flodhest på omtrent 2,5 tonn så går den også som på skinner.
    Som sammenligning har jeg også testet Volvos XC90 T8. Katakombe på hjul...
    Jeg har ikke mye å utsette på min 17' S heller. Rent personlig mener jeg at jeg måtte brukt ytterligere 300k skulle jeg fått en betydelig forbedring.

    Nye standardsetene er noe helt annet enn det som ble levert i 13-14 og lydisolasjonen er forbedret.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla er ikke noen endestasjon. De tyske preminumsmerkene kommer. Men så langt er alt de har prototyper og fromme ønsker.

    Japanerne kommer med sine solide modeller og koreanerne og kineserne med sine rimelige varianter.

    En gang.

    Ikke så lenge til, men de henger alle etter.

    Tesla er har nå og i dag. Model S og X legger listen behagelig høyt. Bilene er her og de bedre enn kritikerne tillater dem å være, og ladenettverket er her også. Og det fungerer 99, kommanoe prikkfritt. Har kun en eneste gang opplevd at laderne gikk i kne eller var i ustand.

    Nå eller på papiret, i drømmeland eller som konsept er litt forskjellig.

    Dette betyr ikke at jeg sier kjøp Tesla. Vent heller det kommer mye bedre alternativer i fremtiden. Så hvis du lar livet tikke og er tålmodig så sparer du kanskje penger på det.

    Men akkurat nå så er det ikke noen seriøse alternativer. Men .. hey ... Tesla er for Musk bare en parantes. Proof of concept, og han ser mot stjernene.

    Så i kampen om hva som kan kjøre fortest rundt på bilbanen i Tyskland legger jeg en tikroner på neste versjon av Tesla Roadster. Den kommer. En av de på tegnebrettet som kommer en gang i 202x.
    Noen som vet om ladesystemene standardiseres etterhvert? Hvis de standardiseres så kan Tesla stå i fare for å gå i Betamax-fellen.

    Ps. det finnes overganger. Jeg har i bagasjerommet en CHADEMO omformer. Jeg har faktisk brukt den 1 gang. Det var nyttig men kanskje ikke verdt investeringen totalt sett. Den var der da jeg trengte den som mest. Men det til side så viser det bare at strøm kan justeres slik at det ikke er noen stor og alvorlig problemstilling.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Standardiseringen går vel mot ladere som lader alt av den typen som blir plassert hos Lidl i Tyskland.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.404
    Antall liker
    41.037
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Type 2 er jo en IEC-standard. Passer til VW, BMW, Tesla, og mye annet. Tesla lanserte med proprietær kontakt i USA, men endret til EU-standard på de bilene som selges i Europa. Bare å ta sladden fra en kommunal svensk ladestolpe og plugge inn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nei, den passer europeiske biler men man får kun ladet Tesla på de.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.224
    Antall liker
    14.781
    Kontakten i bilen er en europeisk standard type 2 kontakt. Ditto på superladene. Du kan altså rent fysisk plugge en Tesla sc inn i en annen elbil, men den vil ikke lade siden teslas ladere kun virker på teslas biler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn