Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?
De har riktig nok hurtigladerne, men også der kommer flere av de andre etter.
Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.
Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.
Det er et poeng at alle elektriske biler vil ta markedsandeler fra fossilbiler og sånt sett vil Tesla også fortsette å vokse på verdensbasis.
Jeg tror allikevel Tesla vil møte på store utfordringer når de nevnte modellene samt BMW i5 og andre vil komme på markedet. Spesielt i Norge hvor Tesla har solgt så bra, ville det være overraskende om de ikke taper salg. Jeg har vanskelig for å se at folk flest velger en Tesla framfor et tysk innarbeidet luksusmerke, men mulig jeg tar feil.
Angående ladestasjoner så kommer det et samarbeid med flere, og det vil trolig settes opp ladere med kapasitet på 350 kilowatt. Det betyr at Tesla også etterhvert må oppgradere sine stasjoner for å henge med. Spørsmålet er når de andre merkene kommer på banen her. Akkurat nå har Tesla fordelen med egne hurtigladere som er godt utbygget.