DAC-loop på H360
Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av DAC-loopen på min H360. Endte opp med 360 etter å ha funnet ut at min gamle ASR Emitter II ble noe i overkant. For de uinnvidde er dette et monster på 102kg i minst tre deler, hvorav to er separate strømforsyninger. Brukte denne sammen med en Auralic Vega/Aries-combo, som egentlig låt ganske fantastisk på mine Tannoy DC10Ti, dog litt spiss i diskanten på enkelte typer musikk (f.eks synth/kvinnevokal). Valgte å downsize til 360 pga svært gode omtaler i Norsk og utenlandsk hifi-presse, og fordi jeg ville teste om det ville funke å strømme via AirPlay på en «alt i ett-løsning» med innebygd DAC. Det ble tidlig klart at AirPlay ble en nedtur, med betydelig dårligere oppløsning, og mindre nyansert bass enn i mitt gamle oppsett. En Naim nd5 xs ble derfor handlet brukt her på hfs, og magien begynte igjen å falle på plass.
Men mistanken om at det fortsatt lå et potensiale her, kom gradvis snikende, slik den alltid gjør i denne hobbyen: hvor bra var EGENTLIG den innebygde DAC’en i H360? Etter en telefon til Mr. Hegel, fikk jeg bekreftet at den var på høyde med HD25, med spor av HD30’s DNA. Javel... Leste etterhvert at noen hadde gode erfaringer med å kjøre digitalsignalet gjennom DAC-loopen via en ekstern DAC, og at f.eks en HD25 i loop ville gi et løft sammenlignet med den innebygde DAC’en. Dermed var jakten på en pent brukt kvalitets-DAC i gang. Endte opp med en pen Primare DAC30 til en bra pris på hfs. Koblet opp, og varmet opp loopen i ca en uke. Deretter var det tid for å teste om dette var en fornuftig investering, eller om «Svensken» skulle videreselges.
I og med at loopen kan slås inn og ut med fjernkontrollen med musikken på, ville det bli enkelt å sammenligne direkte. For å gjøre en lang historie kort: på mitt oppsett, med de nevnte høyttalere, ble dette et betydelig løft. Aller viktigst var det at tendensen til den litt fremoverlente øvre mellomtonen jeg opplevde med den innebygde DAC’en var borte. Tilbake var et bløtere, roligere, mer oppløst og holografisk lydbilde, med mer kontroll i hele spekteret. Her var det bare å kjøre både f.eks Suzanne Sundfør, Hanne Kolstø, og Radka Toneff på over 60 uten antydning til at det ble masete. Kort sagt en sånn lyd som gir litt høyere puls, og det smilet man får når man føler at man er kommet i mål. I hvertfall for en stund. For hva vet vel jeg om hva slags berusende lykkeopplevelse man har i vente med f.eks en HD30?
Men det er ganske interessant å oppleve at Hegel-komboen på enkelte områder spiller bedre enn et tre ganger så dyrt oppsett, selv om den kanskje ikke har den ekstremt monumentale bassen til Emitteren.