Litt om musikere
En slags start.
Jeg spurte for en stund siden om jeg skulle skrive litt om musikere slik jeg ser livet deres gjennom mine øyne. I mens jeg prøvde å finne ut hva som kan være interessant for andre å lese skal dukket det plutselig opp sider man aldri har tenkt på tidligere. Interessant prosess.
Jeg skriver dette litt fordi jeg føler at jeg får litt ufortjent kred her på forumet fordi jeg holder på med musisering selv, men også fordi jeg i hverdagen er begynnende frustrert over at ingen egentlig synes å ane hvordan liv jeg lever.
Frustrasjonen gjelder ikke først og fremst det personlige plan, men mer det politiske. Jeg føler at politikken ikke helt klarer å fange opp hvordan vi virker og det gir utslag i utdanningsinstitusjoner og finansiering blant annet. Nå er akkurat det mer komplisert enn at noen tekster her skal hjelpe, men alle monner drar og det føles nok bedre for meg selv etterpå.
Hva er en musiker?
Da jeg var mindre husker jeg at det å være "profesjonell" musiker hadde en høy status. Så høy at en som meg som spilte selv hadde dette som et naturlig mål. Å leve av musikken var den hellige gral.
I dag får jeg ofte spørsmål om jeg er profesjonell musiker og om jeg lever av musikken. Jeg synes det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på fordi jeg vet at jeg ikke lever et liv som de tror jeg skal gjøre som proff og i mitt hode er jeg en amatør som tjener penger på å spille.
Jeg opplever at bildet folk har i hodet når de snakker om profesjonell musiker er en "spillemann" som ikke gjør annet enn å spille. Enten spiller man i Filharmonien eller så er man på turne hele året.
Blar jeg gjennom musikervennene mine på Facebook ca (600 stk) så er det nærmest ikke en eneste musiker som ikke
også skriver arrangementer, dirigerer, underviser og driver med produksjon. De fleste gjør alt dette i en eller annen form.
Dette mener jeg det er to grunner til. Den ene er at man trenger et "liv" å fylle musikken med. Det blir rett og slett for lite voksenpoeng ut av kun spille og man må ha noe å fortelle gjennom musikken. Den andre årsaken er penger.
Penger ja. I 2012 tjente gjennomsnittsmusikeren i Norge 111.000,-. Gjennomsnittsinntekten i resten av befolkningen tror jeg var på overkant av 400.000,-
De fleste musikere jeg kjenner drømmer om å spille konserter med "egne" prosjekter. Prosjekter som inneholder musikken de brenner for eller lager selv.
Måten man finansierer dette på er gjennom:
-honorar fra arrangør/konsertsted
-billettinntekter
-støtteordninger
-inntekter fra gramo (radio og tvspilling)
-sponsorer
-rettigheter fra Tono
-platesalg
En ideel konsert gir 600 publikummere som betaler ca 400 (tilsvarer 350 etter avgifter). Dette gir en innkomst på 210.000,- Lokalene i Oslo som kan huse 600 publikumere koster mellom 50-150.000 å leie. Andre utgifter er gjerne transport og PR. Vi kan si at man sitter igjen med 120.000,-
som er et helt ideelt tall til artisten. Er man 8 stk på scenen så tilsvarer det pr pers 15.000,-
Hvis man heter Øystein Sunde, Ingrid Bjørnov eller Gitarkameratene så tilsvarer dette en millionbedrift, men heter man for eksempel Jarle Bernhoft så er dette noe han kan gjøre ca 1 gang i året i Oslo. Samme med Trondheim, Bergen og Stavanger. Er man heldig så kan man regne med 100.000 i støtte fra støtteordninger på en slik turne.
I sum for en slik turne kan man tjene cirka 75.000,- hvis man arrangerer alt alene. Vanligvis er det et management som gjør denne jobben og de tar mellom 10-25%.
En kommersielt band kan tjene 50.000-75.000,- på 4 konserter i de største norske byene ideelt sett. Et mer realistisk bilde er at hovedartisten tar større andel og musikerene får 5.000 pr konsert. 20.000,- for turneen for musikerene og hovedartisten får 320.000,-
Det er mange spillesteder i Norge så man kan godt ha turneer med 20 konserter med 100-500 tilskuere pr konsert. I festivalsesongen kan man spille på 5-10 festivaler.
Nedskalerer man bandet til 4-5 så kan man spille på mye firmakonferanser og julebord som backingband med hovedartisten.
Hvis man går ut ifra at man har 30 konferanser, 10 festivaler og 25 konserter for 5.000 hver så blir det 325.000,- for et år som musiker for eksempelvis Jarne Bernhoft. Etter hva jeg kjennre til er det veldig få band i Norge som har den aktiviteten.
Ser at Ingrid Olava, Susanne Sundfør og Astrid S betaler sine musikere 3.000,- pr konsert. Selv har både Ingrid Olava og Astrid S knapt tjent noe i etableringsperioden i håp om å styrke markedsverdien senere. Astrid S spiller cirka 50 konserter i 2017. Det tilsvarer 150.000,- for musikerene hvis de er med på hele verdensturneen.
De musikerene som er med Astrid eller Jarle Bernhoft er gjerne backingmusikere for flere artister, så resten av året går med til mer av det samme med disse. Det blir ganske mye reising for å tjene en gjennomsnitts norsk inntekt.
Dette er eksempler fra de mest kommersielle og dermed størst inntjeningspotensiale for en musiker. Dette er det livet jeg opplever flest tror man har når man er musiker.
To be continued....