Akkurat det samme spørsmålet stilte jeg meg nettopp. Pussig...Noen som har hørt digital lyd? Merkelig begrep..,
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først? Noe jeg ikke har oppfattet her??8)
Akkurat det samme spørsmålet stilte jeg meg nettopp. Pussig...Noen som har hørt digital lyd? Merkelig begrep..,
Du kan faktisk gjøre dette med en DSD strøm. Hvis du lavpass-filtrerer denne, så får du en analog bølgeform som representerer musikksignalet. Linjesignal trenger forsterkning.Akkurat det samme spørsmålet stilte jeg meg nettopp. Pussig...Noen som har hørt digital lyd? Merkelig begrep..,
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først? Noe jeg ikke har oppfattet her??8)
Noen mener det alså at det er den er belemret med artifakter. Jeg tror ikke jeg noeng gang har beskrevet en komponent med at den låter digitalt eller analogt. La oss begrave uttrykkene.Noen som har hørt digital lyd? Merkelig begrep..,
Ingenting ...
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først?
Jeg er en fagmann, teknisk opphavsmann for også internasjonale utgivelser og hits.Jeg har lest den igjen siden dere insisterte så veldig, men det står vitterlig akkurat det samme fortsatt: Analogt lydene. Alså at det låter analogt for å si det med teskje. Et mye brukt uttrykt blant HiFi entusiaster, men tror neppe fagfolk bruker begrepet. Digitalteknikk skal ikke ha noe nevneverdig tap så lenge kvaliteten er høy.Les impulse en gang til. Og om igjen enda en gang. Jeg nevner ikke klangkarakter. Det er litt naivt å tro at en digital komponent er uten artifakter bare fordi den låter mørkt. Å bruke uttrykket analogt lydende for å beskrive klangbalanse er helt feil. Så det gjør jeg selvsagt ikke. Men kanskje dette blir litt for komplisert?Lyngen, les balubas innlegg en gang til. Evt flere ganger, om det skulle være nødvendig.
Joda , da jeg ved en feil koblet CD spillerens digital ut inn i fortsterkeren kom det nor som lignet pink noise, dvs som en FM radio som ikke er innstilt på en stasjon. Ikke så rart siden det digitale signaler er en rekke med firkantpulser og dermed inneholder masse ulike frekvenser, Google eye pattern så får du bilder av signaletIngenting ...
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først?
Ok, jeg tenkte uten å gå om en forsterker.Joda , da jeg ved en feil koblet CD spillerens digital ut inn i fortsterkeren kom det nor som lignet pink noise, dvs som en FM radio som ikke er innstilt på en stasjon. Ikke så rart siden det digitale signaler er en rekke med firkantpulser og dermed inneholder masse ulike frekvenser, Google eye pattern så får du bilder av signaletIngenting ...
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først?
Jeg mener å huske at på eldre CD-spillere kunne man ved uhell sette en data-cd i og få en fryktelig kakofoni som resultat. Men det er jo da kjørt gjennom en DA, så det er egentlig ikke digital lyd, bare analog støy.Joda , da jeg ved en feil koblet CD spillerens digital ut inn i fortsterkeren kom det nor som lignet pink noise, dvs som en FM radio som ikke er innstilt på en stasjon. Ikke så rart siden det digitale signaler er en rekke med firkantpulser og dermed inneholder masse ulike frekvenser, Google eye pattern så får du bilder av signaletIngenting ...
Hva skjer dersom man kobler en digital signalstrøm til en høyttaler uten konvertering først?
Kan hende jeg husker feil, men tror ikke det. Kanskje det var en hybriddisk fra Future Music Magazine?
Jeg vil tro at unntatt de aller billigste Dacene så betyr op-ampen på utgangen og selve utgangsnivåer mest. Uten likt utgangsnivå sammenligner ban ikke likt mot likt .
Selv hørte jeg minimal forskjell på Musical Fidelity V-dac og Sonos, og heller ikke mellom Vdac ig en 15 år gammel CD-spiller som kostet 20k ny. Vdacen var faktisk det eneste hifiproduktet jeg har videresolgt pga manglende lydgevinst. Klar forbedring ble det med Cambridge 851 DAC/ Preamp. Kunne levd med den lenge men kjøpte et anda dyrere produkt pga en gunstig pris og funksjoner jeg ikke stod i mot. Og lyden ble enda bedre. Og det med matchet nivå og blindtest . Men om det er ikke riktig for alle å oppgradere når forbedringen koster det 10dobbelte av startproduktet...
Det er mange som roser Sabre, men jeg har ikke fått med meg hva som er så mye bedre med dem enn andre. Noen som vet?SABRE ES9038PRO er vel minstekravet til en god dac. Eller har ikke chip'en mest å si?
min mening er at god analogdel i dacen betyr mest,det koster penger og produsere.Den råeste dac chippen koster ikke mer enn en pølsemeny på nermeste bensinstasjon,men ser gromt ut i reklamen.SABRE ES9038PRO er vel minstekravet til en god dac. Eller har ikke chip'en mest å si?
Jeg tror dette er en lekmanns terminologi som oppsto i CD-spillerens barndom, da enkelte spillere og album kunne klinge litt hardere enn LP versjonen. Derav analogt-lydene og digitalt-lydene. Jeg mener å huske flere av mine kompiser bruke disse begrepene. Bare som et lite forsvar til hva Lyngen prøver å si. At det i dag er begrep vi burde slutte å bruke er jeg helt enig i.Jeg er en fagmann, teknisk opphavsmann for også internasjonale utgivelser og hits.Jeg har lest den igjen siden dere insisterte så veldig, men det står vitterlig akkurat det samme fortsatt: Analogt lydene. Alså at det låter analogt for å si det med teskje. Et mye brukt uttrykt blant HiFi entusiaster, men tror neppe fagfolk bruker begrepet. Digitalteknikk skal ikke ha noe nevneverdig tap så lenge kvaliteten er høy.Les impulse en gang til. Og om igjen enda en gang. Jeg nevner ikke klangkarakter. Det er litt naivt å tro at en digital komponent er uten artifakter bare fordi den låter mørkt. Å bruke uttrykket analogt lydende for å beskrive klangbalanse er helt feil. Så det gjør jeg selvsagt ikke. Men kanskje dette blir litt for komplisert?Lyngen, les balubas innlegg en gang til. Evt flere ganger, om det skulle være nødvendig.
Du bør ikke utelate R2R discrete ladder DAC’s (chipless)Det er mange som roser Sabre, men jeg har ikke fått med meg hva som er så mye bedre med dem enn andre. Noen som vet?SABRE ES9038PRO er vel minstekravet til en god dac. Eller har ikke chip'en mest å si?
Hei.Takk for alle råd og tips siden sist! Det ser ut som det er mange spennende produkter der ute, men mange av dem er langt, langt over budsjett Jeg har som sagt tenkt å bruke max 5000kr og helst under 3000kr så Burson, AMR og lignende er dessverre langt utenom rekkevidde
De siste dagene har jeg lest en del om billige dac-er fra litt mindre kjente merker (for meg ihvertfall) som Beresford Caiman II og Maverick Audio TubeMagic (denne er ekstra interessant pga rør, men enkelte mener den sprekker litt i toppen og det høres jo ikke bra ut).
Hvordan er lydkvaliteten og byggekvaliteten på slike merker sammenlignet med mer mainstream ting som Rega og Arcam, er det noen av dere som har erfaringer med det?
DEt kan man f.eks påstå ved å bytte den analoge delen i en DAC, og sammenligne ny og opprinnelig versjon. Electrocompaniet bygger om bl.a. analogdelen i Oppo, Ah Njoe Tjoeb bygde om utgangene på Marantz(?) CD-spillere, Malmin bygger om diverse digitale enheter med egen analogdel.Så da er vi enig om at digitalt lyd er et tullebegrep. Så neste påstand. Flere har antydet at noen dacer har en veldig bra analog del. Hvordan i allverden kan noen påstå det? Dacen gjør sikkert en kjempe jobb, men det er jo kun testet i sin helhet. Umulig å skille ut digital eller analog delen. For meg er det egentlig såre enkelt. Enten så låter den bra eller så er den mindre bra.
Takk for tips! Er det store forskjeller på den og V-Dac 2 (ser at det er mulig å få sistnevnte til rundt 1000kr brukt)?Hei.Takk for alle råd og tips siden sist! Det ser ut som det er mange spennende produkter der ute, men mange av dem er langt, langt over budsjett Jeg har som sagt tenkt å bruke max 5000kr og helst under 3000kr så Burson, AMR og lignende er dessverre langt utenom rekkevidde
De siste dagene har jeg lest en del om billige dac-er fra litt mindre kjente merker (for meg ihvertfall) som Beresford Caiman II og Maverick Audio TubeMagic (denne er ekstra interessant pga rør, men enkelte mener den sprekker litt i toppen og det høres jo ikke bra ut).
Hvordan er lydkvaliteten og byggekvaliteten på slike merker sammenlignet med mer mainstream ting som Rega og Arcam, er det noen av dere som har erfaringer med det?
I den prisklassen du nevner må du sjekke ut Musical Fidelity V90 dac til 2890 hos Audioaktøren. Den er knallgod.
Mvh
Ivar
Ja, og da anbefales selvfølgelig Høvdingens dating-side??Min erfaring er at det er minimale forskjeller på dac'er. Nå har jeg aldri testet en "stand alone" dac i de høyeste prisklassene så jeg holder muligheten åpen for at virkelig dyre dac'er er merkbart bedre. Jeg klarte i midlertid ikke å merke noen forskjell mellom Abrhamsen V6, Naim dac, Benchmark Dac1 usb, Antelope Zodiac eller GroundSound dcn28. Jeg kjørte ingen ab testing her, brukte de kun i samme anlegg over tid. Høyttalere og forsterkere lå forøvrig i 250K klasse og rommet er bra med noe akustisk behandling, så forholdene burde være gode til å høre eventuelle forskjeller. Det mest oppsiktsvekkende var vel at avstanden ned til Airport Express og SONOS sine innebyggede dac'er var minimal. Jeg hører ellers greit forskjell på forsterkere og selvfølgelig høyttalere. Min konklusjon er derfor: kjøp en rimelig dac og legg det du sparer i høyttalere og/eller piker, vin & sang.
Du må gjerne teoretisere, men det brukes av studiofolk og musikere for å beskrive lyden i både opptaksutstyr og instrumenter. Ikke minst digitale gitaremulatorer og synthesizere som emulerer analoge synther. Og VST-plugins. Kanskje det siste er mest relevant for hifi, siden det da dreier seg om plugs som Waves RCL og lignende, som har en direkte innvirkning på hifilyden vi får ut av våre phonogrammer.Jeg tror dette er en lekmanns terminologi som oppsto i CD-spillerens barndom, da enkelte spillere og album kunne klinge litt hardere enn LP versjonen. Derav analogt-lydene og digitalt-lydene. Jeg mener å huske flere av mine kompiser bruke disse begrepene. Bare som et lite forsvar til hva Lyngen prøver å si. At det i dag er begrep vi burde slutte å bruke er jeg helt enig i.Jeg er en fagmann, teknisk opphavsmann for også internasjonale utgivelser og hits.Jeg har lest den igjen siden dere insisterte så veldig, men det står vitterlig akkurat det samme fortsatt: Analogt lydene. Alså at det låter analogt for å si det med teskje. Et mye brukt uttrykt blant HiFi entusiaster, men tror neppe fagfolk bruker begrepet. Digitalteknikk skal ikke ha noe nevneverdig tap så lenge kvaliteten er høy.
Fleksibilitet er også et stikkord, i tillegg til kapasitet.FPGA er ikke annet enn en svær programmerbar logikkchip som kan programmeres til å være DAC, AD, multiprosessor, jitterfjerner, og gjerne litt til og samtidig, for de største FPGAene..
FPGAens overlegenhet som DAC er reint markedsføringsjippo, med mindre noen har tenkt ut alternative metoder. Men så er det også slik at dagens FPGAer er lynraske og kanskje det kan ha betydning
Du må gjerne teoretisere, men det brukes av studiofolk og musikere for å beskrive lyden i både opptaksutstyr og instrumenter. Ikke minst digitale gitaremulatorer og synthesizere som emulerer analoge synther. Og VST-plugins. Kanskje det siste er mest relevant for hifi, siden det da dreier seg om plugs som Waves RCL og lignende, som har en direkte innvirkning på hifilyden vi får ut av våre phonogrammer.Jeg er en fagmann, teknisk opphavsmann for også internasjonale utgivelser og hits.Jeg har lest den igjen siden dere insisterte så veldig, men det står vitterlig akkurat det samme fortsatt: Analogt lydene. Alså at det låter analogt for å si det med teskje. Et mye brukt uttrykt blant HiFi entusiaster, men tror neppe fagfolk bruker begrepet. Digitalteknikk skal ikke ha noe nevneverdig tap så lenge kvaliteten er høy.
Jeg tror dette er en lekmanns terminologi som oppsto i CD-spillerens barndom, da enkelte spillere og album kunne klinge litt hardere enn LP versjonen. Derav analogt-lydene og digitalt-lydene. Jeg mener å huske flere av mine kompiser bruke disse begrepene. Bare som et lite forsvar til hva Lyngen prøver å si. At det i dag er begrep vi burde slutte å bruke er jeg helt enig i.
Jeg liker lyden i Yamahas digitale studiomiksere, derfor har jeg det. Jeg er ikke flink nok til å baske med SSL og 32 spors Otari.