Tror ikke det, det burde jeg ha visst.Har du en ukjent tvillingbror som er kommisær i NCF, totte?
Det er en del unge Korsæth gjør på sykkelen som jeg ikke kan gjøre etter ham, men akkurat bragden som ga gutu-inngangen navnet hans skulle jeg også fått til.På Truls Korsæths hjørne, ja.
[Strangelove's plan for post-nuclear war survival involves living underground with a 10:1 female-to-male ratio]
General "Buck" Turgidson: Doctor, you mentioned the ratio of ten women to each man. Now, wouldn't that necessitate the abandonment of the so-called monogamous sexual relationship, I mean, as far as men were concerned?
Dr. Strangelove: Regrettably, yes. But it is, you know, a sacrifice required for the future of the human race. I hasten to add that since each man will be required to do prodigious... service along these lines, the women will have to be selected for their sexual characteristics which will have to be of a highly stimulating nature.
Ambassador de Sadesky: I must confess, you have an astonishingly good idea there, Doctor.
Raus den forskjermen....![]()
Hold grisepraten Deres for Dem selv.Slipper spruten i fjeset...
Skrukken min hatet Turbo. Dama var ikke imponert hun heller, men hun likte at jeg byttet til Flite!Det er godt å sitte på
Jeg mener Fidelio i en tidligere sykkeltråd en gang skrev "hver mann, sin skrukk". Med forbehold om at det huskes riktig.Skrukken min hatet Turbo. Dama var ikke imponert hun heller, men hun likte at jeg byttet til Flite!Det er godt å sitte på
Hvorfor skal du slippe ut all lufta? Så lenge du beholder nok lufttrykk til at dekket holder plassen sin, så bør ikke dette være noe problem.Jeg tenkte mer på griseriet når man skal slippe lufta ut av dekket når sykkelen skal ut og fly, og å få pumpet det opp igjen ved ankomst uten slange.
Fordi av og til gjør flyselskapet seg vanskelig. Når dekk og felg er sertifisert for et overtrykk på 8 bar eller mer så er ikke det lavere trykket i flyet på marsjhøyde noe som bør få dekket til å smelle, men om det så gjorde, så ville vel uansett ingenting blitt ødelagt, men slike betraktninger kommer man svært kort med på flyplassen.Hvorfor skal du slippe ut all lufta?
Min erfaring er ganske lik, men jeg har alltid reist med sykkel i koffert. Dessuten har jeg slanger eller pariser og har reist alltid hatt med fotpumpe, så da har det vært like greit å slippe ut all luft ved pakking uansett.Jeg har reist med sykkel mange ganger, men aldri hatt noen spørsmål eller diskusjoner om dekktrykk. Riktignok har jeg ikke reist med slangeløst, så din problemstilling har jeg ikke hatt. Gasspatroner har jeg sluttet å ha med meg, men for en del år siden gikk det også greit.
Jeg har vært i Nordspania 6-7 ganger, mellom juni og oktober, og har knapt sett regn. Satser på å holde det sånn. Det første året jeg bodde i Bergen så jeg heller nesten ikke regn i det hele tatt, takket være godt vær og heldig timing av reiser og Oslobesøk, men hver gledesstund du har på jord, osv., jeg fikk med meg 3 måneder med regn hver dag noen år senere. Skjermer kan være greit.Du skal ha skivebremser (nye Ultegra ser framifrå ut med 50/34, 11-32 og "medium cage" bakgir), plass til 35 mm dekk, felger som kan ta slangeløst, og skjermer (du skal til Galica...). Du vil også ha mulighet for å montere bagasjebærer både foran og bak, og geometrien kan du stjele fra Canyon Endurace.
Ahh.... Dekkene bør være sånn noenlunde trykksatte, ellers er det fort gjort at de spretter ned i u-profilen i felgen, spesielt om de får litt røff håndtering av bagasjekasterne. Da kan man fort bli han derre fyren som har skylda for at klærne mine er fulle av latexguffe. Tror det i så fall er greit å være forsikret.Jeg tenkte mer på griseriet når man skal slippe lufta ut av dekket når sykkelen skal ut og fly, og å få pumpet det opp igjen ved ankomst uten slange.
Jeg begynner å nærme meg en slags sykkelbeslutning: Få bygd kortreist stålsykkel av Johnsen Frameworks. Den skal brukes til lange turer med bagasje og ha plass til ganske grove dekk for bruk på grove grusveier og denslags. Planen er ikke å bruke den som crossykkel, men å ikke bli hindret av at veien man møter på passer mest for traktor.
Spørsmålene, blant flere, er:
-Hva slags bremser bør jeg ha, canti eller disc? Jeg har canti på alle cross- og landeveissykler nå, og har ikke behov for eller lyst på noe annet, men dette er jo planlagt som tursykkel for resten av livet. Å gå for canti er kanskje litt som å kjøpe dieselbil til bybruk - på vei ut? Senere ombygging er selvsagt mulig.
-Hvor mye dekk bør det være plass til? Jeg vil ha nok, men om man ender opp med å alltid kjøre rundt med 28mm så blir plass til ballong bare tull.
-Hjul: Punkteringssikkerheten i slangeløst virker jo fint, og med medbrakt slange løser man punkteringer på 2 minutter på veien. Men hvordan er det med denne guffa når dekket skal tømmes for luft før flyving, og hvor lett er det å trykksette et slikt dekk med medbrakt håndpumpe?
En helt annen ting: Første langtur med sykkelen kan bli i juni i Dourodalen, Galicia, Asturias og Baskerland. I så tilfelle flyr jeg gjerne til Porto, men hjem fra Bilbao. I det minste med noen selskaper, blant dem Norwegian, kan man sjekke inn sykkelen uten eske/koffert. Pedaler må av og stemmet vris 90 grader, utover det trilles den om bord. Har noen erfaring med å ta med sykkelen på fly på den måten?
Har hørt fine ting om Stans. XT-nav høres veldig terrengaktig ut. Dette blir en landeveissykkel, det har jeg vel ikke nevnt, ser jeg.Og hvis du ikke skal ha tjukkashjul er det på sin plass å sjekke ut Stans Flow MK3 btw. 29mm innerdiameter på felgen og blir av mange sammenlignet på stivhet med karbon. Koster ca 6k med Stans nav her men fins i USA bygd etter ønske for endel mindre. XT nav for 6 bolt skive som jeg ønsket kom på litt over 3k før frakt og moms.