|
Årets julegave?
Slettes ikke! De nye FLH er konstruert med tanke på optimal stivhet, resonansfrihet og demping - det betinger andre materialer enn slitne gamle PA elementer og turboskakkvokst barkbillebefengt skurlast fra Rendalen.... Det er i detaljene den siste rest av forbedringer hentes, og her snues ikke bare hver stein - vi er nede på finsandnivå før vi gir oss. Deler av konstruksjon/teknikk/materialer til FLH har også gyldighet for SLOB så da er svaret gitt. Det er mange veier til godlyden, og personlig har jeg funnet min. Jeg hører fortsatt til 16k, og spiller titt og ofte med relativt realistiske lydnivå, inkl. store orgelverk, orkesterverk osv. og det betinger et fullsize/fullfrekvent system. Jeg er musikalsk altetende (hence "Sluket") og ikke begrenset til pene syngedamer med kassegitar, syttitalls fryktelige progrockperiode eller søvndyssende 50-tallsjazz med frekvensområde 70 -7.000 Hz. Synd kanskje, for da hadde valg av utstyr blitt så mye enklere. Men skitt au. Noe skal man stri med.Jålebukk.
Å si at jeg er imponert over dette vil være årets understatement. Kembofett!Slettes ikke! De nye FLH er konstruert med tanke på optimal stivhet, resonansfrihet og demping - det betinger andre materialer enn slitne gamle PA elementer og turboskakkvokst barkbillebefengt skurlast fra Rendalen.... Det er i detaljene den siste rest av forbedringer hentes, og her snues ikke bare hver stein - vi er nede på finsandnivå før vi gir oss. Deler av konstruksjon/teknikk/materialer til FLH har også gyldighet for SLOB så da er svaret gitt. Det er mange veier til godlyden, og personlig har jeg funnet min. Jeg hører fortsatt til 16k, og spiller titt og ofte med relativt realistiske lydnivå, inkl. store orgelverk, orkesterverk osv. og det betinger et fullsize/fullfrekvent system. Jeg er musikalsk altetende (hence "Sluket") og ikke begrenset til pene syngedamer med kassegitar, syttitalls fryktelige progrockperiode eller søvndyssende 50-tallsjazz med frekvensområde 70 -7.000 Hz. Synd kanskje, for da hadde valg av utstyr blitt så mye enklere. Men skitt au. Noe skal man stri med.Jålebukk.
Så fullsize it is, med realistisk kapasitet. Dette betyr høttalere med lav driftseffekt, dvs. på den riktige siden av 100 dB/1w/1m. - OGSÅ I BASSEN. Det er derfor SLOB ble til, i tillegg til en hel del andre fordeler samt selvsagt lyden. Fra100-200 Hz og oppover må det da bli horn, som er enkelt nok men samtidig også litt komplisert. Dette er det skrevet nok om andre steder. Horn er en akustisk fiorsterker av bandpass typen, dvs. de fungerer optimalt over et relativt smalt område. Av fysiske årsaker. Som alltid må iaktas. Rent praktisk betyr det at det område som er interessant til audiobruk i denne sammenhengen, altså fra ca. 100 Hz og opp til 20k++
må dekkes av flere enheter, i mine øyne (eller helst ører) da gjerne 4. Da kommer en ikke utenom en eller annen form for AKTIV deling, som da også innebærer andre fordeler enn det rent tekniske rundt delefrekvenser osv. som ville vært et mindre helsike skulle en løst dette passivt.
So far no good, har brukt et aktivt fireveis filter av den analoge typen hittil, og det fungerer utmerket. Men som den late sløfokken jeg har blitt så kunne jeg tenke meg noe enda enklere og mer fleksibelt - altså entrer vi den digitale verden! Og igjen er det latskapen som blir førende, og det betyr at en må holde seg unna PC-baserte oppsett. Den tiden som går med til å klø seg både i hue og ræva før en tror en skjønner noe av slikt, den tiden har jeg investert i høyttalerne i steden, da jeg er sikker på å få mer igjen for hver time investert der. Så da blir det boks og ikke PC. På vei fra Nipponøya as we speak, ETA neste uke. Et lite kvantesprang.
Denne burken har riktignok ingen romkorrigeringsfunksjon, men det har jeg da levd godt med hittil, p.g.a. rommets beskaffenhet og de spesielle egenskapene til SLOB kombinert med spredningsmønstre og store avstander til sidevegger osv. Pluss full symmetrinazibehandling. Så lenge de benyttede komponenter (drivere) er på stell innbyrdes med tanke på følsomhet, overlapp osv. så er mye gjort. De nye FLH vil ha en følsomhet tett oppunder kompresjonsdriverne/horna i resten av satelitten og det er ideelt. Konstruksjonen bør også oppføre seg enda gunstigere enn et single/dobbelt FLH i bunn av stacket når det gjelder integrering i rommet. Altså ingen romkorreksjon i DSP.
Forbilledlig lettfattelig og korrekt oppfattet! Ja, tradisjonell aktiv deling har ikke samme fleksibilitet som DSP, MEN, når det er gjort digitalt slik som Accupiss så er det vesentligste som trengs for optimalt resultat tilstede - og med en betjeningsvennlighet som er hinsides et PC-basert system med alle de remedier det medfører. Jeg håper å komme rundt det som ikke filteret kan gjøre med å hensynta flest mulige punkter mekanisk/elektrisk med driverne/horna slik jeg har gjort med det analoge filteret.Eneste interresante kabelen for tiden er hvor lang en klarer å trøkke ut på dass!
Veldig enig i dine betraktninger om anlegg herr Sluk!
Passivt er morro men en bitch!
Selv er jeg også fullstendig alergisk mot blåskjerm!!
Da står en igjen med aktiv deling, som mangler litt fleksibilitet.
Og DSP box som har det meste.
DSP blir bare bedre og bedre, med skikkelige utganger så driver det vel som en god preamp gjør.
Fornuftig valg! Accufeis er jo top of the line!
Høyttalere er morro. Du benytter dine erfaringer! Kjekt å lese og følge med!![]()
Jeg trur ikke Sluket trenger DSP i dette omtalte nye systemet. Han har stålkontroll på alle parametere.Heisann! Kommer garantert til å bli glitrende og en oppgradering fra nåværende venterigg. Men, jeg er 120% sikker på at du ville fått et enda bedre resultat med en eller annen for for digital romkorrigering. En liten utstikker kan gjøre mye ugang. Vi snakkes!
He he. Hvis den var til meg, så har jeg en 58 og 2 stk. 28, men ingen 48Kjenner en som har for mange DG-48
Det var på ingen måte meningen å trekke hans kunnskap, kreativitet og valg av deler og utstyr i tvil. Men helt generelt, så mener jeg at alle anlegg vil nyte godt av dsp/romkorreksjon. Ikke for å bøte på mangelfulle komponenter eller høyttalere, men som en finpuss på et gjennomarbeidet system. Her kan det være mye å hente, selv for det beste av det beste. Det er altså rommet vi snakker om, ikke bare anlegget. De to spiller på lag, enten man liker det eller ikke. Det er så mange som misforstår dette med EQ. Det er et verktøy for å få ting enda mer på plass, perfeksjonere noe som allerede er enormt bra eller har potensiale til det.Jeg trur ikke Sluket trenger DSP i dette omtalte nye systemet. Han har stålkontroll på alle parametere.Heisann! Kommer garantert til å bli glitrende og en oppgradering fra nåværende venterigg. Men, jeg er 120% sikker på at du ville fått et enda bedre resultat med en eller annen for for digital romkorrigering. En liten utstikker kan gjøre mye ugang. Vi snakkes!
Det er DIY amatører som eks. meg som virkelig har nytte av DSP.
Med begrenset kunnskap og erfaring er DSP for meg grunnen til at jeg i det hele tatt kastet meg på DIY karusellen.
Det Sluket holder på er i en helt annen liga, og jeg tipper det koster noen kroner og.
Ære være mangfoldet.
Edit: Accupissen er vel kanskje en DSP?
Det jeg mente, var at han ikke trenger digital romkorreksjon.
Halveis aktiv deling blir det vel likevel?
Har helt andre måter å korrigere utstikkeren min påHeisann! Kommer garantert til å bli glitrende og en oppgradering fra nåværende venterigg. Men, jeg er 120% sikker på at du ville fått et enda bedre resultat med en eller annen for for digital romkorrigering. En liten utstikker kan gjøre mye ugang. Vi snakkes!
Selvsagt er det DSP - Digital Signal Prosessing, men den har ikke romkorreksjon pr. definisjon. Det er et aktivt digitalt filter med fler muligheter enn det aktive analoge filteret som brukes i dag. Og nettopp DE mulighetene pluss beinhard fokus på mekaniske kvaliteter, symmetri og annet stort og smått skal gjøre at noen digital romkorreksjon ikke vil bli savnet!Jeg trur ikke Sluket trenger DSP i dette omtalte nye systemet. Han har stålkontroll på alle parametere.Heisann! Kommer garantert til å bli glitrende og en oppgradering fra nåværende venterigg. Men, jeg er 120% sikker på at du ville fått et enda bedre resultat med en eller annen for for digital romkorrigering. En liten utstikker kan gjøre mye ugang. Vi snakkes!
Det er DIY amatører som eks. meg som virkelig har nytte av DSP.
Med begrenset kunnskap og erfaring er DSP for meg grunnen til at jeg i det hele tatt kastet meg på DIY karusellen.
Det Sluket holder på er i en helt annen liga, og jeg tipper det koster noen kroner og.
Ære være mangfoldet.
Edit: Accupissen er vel kanskje en DSP?
Det jeg mente, var at han ikke trenger digital romkorreksjon.
Halveis aktiv deling blir det vel likevel?
Det er egentlig ikke så rart. For det første er håndball god TV-sport. For det andre er kvinnehåndball ikke så hurtig som herrehåndball så vi som seere får se mer av den gode teknikken, den går litt i slow motion i forhold til herrehåndballen og blir dermed like underholdene. Og for noen enda mer underholdende fordi de rett og slett får sett mer.Det skal sies at jeg synes damefotball er fælt også - som å se en flokk ender som vralter av gårde. Men damehåndball funker jo. Rart.
Men det er ingen som helst motsetning mellom alle de tingene du nevner og EQ. Tvert imot, så gjør det det enda morsommere å finpusse, fordi et kanonresultat bare kan bli enda bedre. Men nå skal jeg ikke mase mer, kos deg med utstikkerenSelvsagt er det DSP - Digital Signal Prosessing, men den har ikke romkorreksjon pr. definisjon. Det er et aktivt digitalt filter med fler muligheter enn det aktive analoge filteret som brukes i dag. Og nettopp DE mulighetene pluss beinhard fokus på mekaniske kvaliteter, symmetri og annet stort og smått skal gjøre at noen digital romkorreksjon ikke vil bli savnet!Jeg trur ikke Sluket trenger DSP i dette omtalte nye systemet. Han har stålkontroll på alle parametere.Heisann! Kommer garantert til å bli glitrende og en oppgradering fra nåværende venterigg. Men, jeg er 120% sikker på at du ville fått et enda bedre resultat med en eller annen for for digital romkorrigering. En liten utstikker kan gjøre mye ugang. Vi snakkes!
Det er DIY amatører som eks. meg som virkelig har nytte av DSP.
Med begrenset kunnskap og erfaring er DSP for meg grunnen til at jeg i det hele tatt kastet meg på DIY karusellen.
Det Sluket holder på er i en helt annen liga, og jeg tipper det koster noen kroner og.
Ære være mangfoldet.
Edit: Accupissen er vel kanskje en DSP?
Det jeg mente, var at han ikke trenger digital romkorreksjon.
Halveis aktiv deling blir det vel likevel?
Ja jeg mener jeg har lyd som på mange måter kan måle seg med det som sluket har, og det uten å ha hørt det. Har jo snakket litt med folk som har hørt begge oppsettene. Spiller forsåvidt forskjellig på en del punkter, men har en del likheter også har jeg forstått. Hva jeg ville likt best av de to er jeg usikker på.Romproblemer ? Jeg setter meg gjerne på audienslista til dem som mener dem har bedre lyd enn det som er i Slukoteket, ja seff om dem har fyllt halve rommet med glava og er DSP styrt
Har vært i teket såpass mange ganger nå, at jeg må si at rommet i seg selv ikke er et problem. Såklart at det er noe og hente på rette akustikktiltak, men og lete etter problemer BARE for og gjøre det, er som og gå på dass og drite uten at du må det.
Nuvel! Takk for en bæltrivvelig aften! Kaffen var utsøkt, må være dem fancy krusaog tiltugget var AppRobert!!
Ble mye forskjellig musikk igår og, og det er bare sååå deeeiiiiliiii....
Alt ifra motorsag til munnharpe, og det blir levert på den mest sannferdige måte, sinnsykt hvordan alt sitter.
Ikke minst så var det hyggelig og treffe en annen misbruker av dette eminente forumet,
men han kommer vel med noen ord etter han er utskrevet ifra sjokkavdelingen på sykehuset
Musikk er en glede!!!!
Beste hilsener
VestBredden´s værste