Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Folk og folk....... var vel bare VestBredden´s værste som kom .....
    Og det ble en bæltrivvelig dag!! Dekksparking!! Lunsj!! Design!! Og ikke minst så ble det en tur ned i teket og fikk massert SLOBsa litt...

D eee såååå deeeiiiilig !!! Som sædvanlig... alltid god lyd, referanselyd som de fleste av dere bare drømmer om... crab your cocks and WANK!!

Rolig Antwan, rolig... bare en vanlig lørdag i "Futureland" (c) Sluket :cool:

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Deng en svenske mot betaling!

Dæven så godt det var å se Brækhus slå primatsvensken tvers over gulvet i reneste Tom & Jerry stil!! :D :D :D Tenk å få lov til å denge en svenske sånn og til og med få betalt for det... Fotbladene til dyret var klar av gulvet! HERLIG!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.914
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, kunne trengt et par av de der som jeg kan lenke til ankelen med, så ikke jeg blæser omkring i vejret sjøl!:p

M

Medlem 1792

Gjest
    Mye flott - nei, rett det til til BARE bra musikk i tråden i dag!! Gary Moore var en som , kanskje litt urettferdig "kun" ble populær for almuen for et par bluespregede låter- Litt som Zappa som tok folket med storm med Joes Garage men som hadde en lange rekke andre og musikalskt mer signifikante album bak seg. Uanset, god musikk er god musikk og vi får være glade for det som finnes uansett forhistorie og sjanger.

Den timelange Moore videoen er en del av repertoiret som har påvirket meg til å konvertere Slukoteket fra lyd til lyd/bilde opplevelsessenter!

Så må vi ikke glemme en annen glimrende gitarist's visdomsord - Yngwie som med lett forundret øyenbryn hevet uttalte " Less is more? Less is not more. MORE is More!"
    Jeg får gode Bach vibber av det der.
    Jepp. Jeg har selv veldig sans for Yngwie Malmsteen (og selvfølgelig Bach). Her er også en snutt som må sees og høres. Den viser litt mer av hans ferdigheter og musikalitet:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.645
    @Sluket,

Hva ble konklusjonen din på søket etter den perfekte mellomtone?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Veldig enkel; det jeg vil ha finnes pr. i dag ikke (close but no cigar på et par stykker), og har derfor blitt tatt av "letelista" Har satt opp en spec. med forklaringer på hvorfor/hvordan, denne er sent til fire produsenter som alle har sagt seg villige til å være med på å lage dette. Vil selvsagt koste litt men det får nå så være.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.645
    Veldig enkel; det jeg vil ha finnes pr. i dag ikke (close but no cigar på et par stykker), og har derfor blitt tatt av "letelista" Har satt opp en spec. med forklaringer på hvorfor/hvordan, denne er sent til fire produsenter som alle har sagt seg villige til å være med på å lage dette. Vil selvsagt koste litt men det får nå så være.
    Så hvordan ser drømme-spec'en ut? Og hvordan er fremdriftsprognosen?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.310
    Torget vurderinger
    96
    De flagger i hele Ytre Enebakk, og nede på Rema påsto de at kongen kommer i dag. Nå synes jeg dette egoet ditt bør kneppes ned et par hakk ;)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.424
    Torget vurderinger
    2

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.937
    Super; armtårnet på mitt bilde er som før. Det andre armtårnet venter på en vintage orto-12" arm og er bygget om for det. Armrest-tårnet er nytt og en ren Sluk-konstruksjon, som smakfullt glir inn i designet på Norges tøffeste platespiller :))))

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.424
    Torget vurderinger
    2
    Aha.. blir ikke mindre tøff med to slike armbaser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Ventehorn mk II - en liten oppdatering

Ting tar tid - og klok av skade vet jeg at det tar enda lengre tid når det er custom, prototyper, "tas" innimellom osv. Derfor er det nå klart for produksjon av spesiell anslutningsflens for TAD TD-4003 - med supertilpasning til driver utløp. Det er her det er mest flerr i et slikt system, og unøyaktigheter her forsterker seg videre i kjeden. For å unngå adaptere og annet unødvendig styr så støpes horna UTEN anslutning men utvendig sylindrisk slik at egen anslutning tres på ol limes på hornhalsen utvendig. Denne blir maskinert sylindrisk for enkel montasje. Exit vinkel på driver matcher anslutningsstykket som igjen matcher hornet, og med en profil og lengde som stemmer med kalkulert horn.

Her er en foreløpig skisse - har ikke bestemt enda om det blir alu, bronse eller SS316. Skal forske litt på materialenes iboende egenskaper først. Dette lages styrt i benk, så det er mulig jeg lager i alle materialene for å prøve ut eventuell betydning.

TD-4003 overgang integrert horn.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    For TAD TD-2002 blir det ingen overganger - der blir hele hornet produsert i alu og boltet rett på driver. Maksimum tilpasning og nøyaktighet i exit vinkel, anslutning og lengde her også. Støpt eller dreiet horn, ikke avgjort enda.

TD-2002 Aluhorn.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Steike ta!!!! Det er hva man kaller kalkulert presisjon, og det FØR start!!!!!! Ser heftig ut...!!!!
    Mnja... FØR start er det egentlig ikke - men jeg velger å gjøre dette nå fordi andre ting i byggingen er mer styrt av meg selv og kan gjøres når som helst, mens alustøping og 5-akslet CNC maskin ikke befinner seg innomhus og må følgelig kjøpes. Og det er den prosessen som jeg vet kan ta (mye) tid og som ligger utenfor min kontroll. Tanken er at dette skal takte resten slik at ting skjer parallelt og ikke i serie... Skulle maskineringsdelen bli ferdig før det andre så kan det i så fall virke som en spore til innsats!

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Støping blir gjerne for dyrt når man bare skal ha noen få eksemplarer. Det blir billigere å kjøre dette i en CNC-maskin. Pris for maskinering i alu eller plast av god kvalitet er omtrent den samme.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Ikke nødvendigvis - har sjekket flere alternativer og med 3d printet propotype/form for støpeform så er det ikke sikkert at støping blir npe særlig dyrere. Kommer litt an på hvor komplekst emne det er snakk om, antall uttrekk etc. Plast er for øvrig ikke noe tema her.
    Det er ikke akkurat noen billig fornøyelse å kjøre CNC heller... særlig ikke one off og prototyper.
    Har priser på både støping og maskinering av SLOB (slot delen da) og det blir egentlig et fett allerede på første utgave. Dereter noe rimeligere med støp, men gevinsten spises til en stor del opp av det faktum at de støpte delene også må maskineres en del med shaping av enkelte overflater pluss hulltaging og gjenging.

2

2xJ

Gjest
    Det er bare og bite i det sure eple! Beito blir aldri det samme heretter........ :mad:

;)

Sist redigert av en moderator:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Ting tar tid - og klok av skade vet jeg at det tar enda lengre tid når det er custom, prototyper, "tas" innimellom osv. Derfor er det nå klart for produksjon av spesiell anslutningsflens for TAD TD-4003 - med supertilpasning til driver utløp. Det er her det er mest flerr i et slikt system, og unøyaktigheter her forsterker seg videre i kjeden. For å unngå adaptere og annet unødvendig styr så støpes horna UTEN anslutning men utvendig sylindrisk slik at egen anslutning tres på ol limes på hornhalsen utvendig. Denne blir maskinert sylindrisk for enkel montasje. Exit vinkel på driver matcher anslutningsstykket som igjen matcher hornet, og med en profil og lengde som stemmer med kalkulert horn.

Her er en foreløpig skisse - har ikke bestemt enda om det blir alu, bronse eller SS316. Skal forske litt på materialenes iboende egenskaper først. Dette lages styrt i benk, så det er mulig jeg lager i alle materialene for å prøve ut eventuell betydning.

Du velge alu om du vil ha lys og lett lyd.

Bronse gir mer glød og varme, samt tyngde.

SS316, en kode, er for dem som liker det analytisk; ideelt for digital avspilling.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Vedlegg 463899

SS316, en kode, er for dem som liker det analytisk; ideelt for digital avspilling.

Takk for innspill!
    Det der er klassiske betraktninger i det jeg kaller "myteklassen" dvs. den taktile følelsen av å se/ta på et materiale linkes direkte opp til hvordan dette påvirker lyden. Har hørt mange nok eksempler på at dette er mer myte enn virkelighet så jeg tar ikke hensyn til populistiske betraktninger av denne typen. Ting MÅ prøves ut i praksis før en kan være sikker. I så måte er jeg totalt unbiased. Spiller ingen rolle hvilket materiale jeg ender opp med - sannsynligvis er det liten/ingen forskjell å spore lydmessig sett i denne sammenhengen og da blir det litt smak og behag som bestemmer.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Farging av lyden pga materiale i hornets første 2cm, alle alternativer solide og med overkill godstykkelse.....

Stiller meg stille på sidelinja til det er bevist i tilfelle. Hadde laget i ss om man er villig til å betale.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Nitronic 50? Det burde tåle all siklingen:)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Chuck Norris Approved.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.583
    Sted
    Langesund

Jeg valgte aluminium til minne mellomtonekasser- sikkert derfor det låter lyst og lett

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du kun skal ha to må det nå være billigere å få noen til å maskinere manuelt?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Hva med Nitronic 50? Det burde tåle all siklingen:)
    Vurderer Hastelloy, mer sexy liksom :D Var litt borti det da jeg jobbet i en offshorebedrift. Cool stuff. Vi får se hva som ligger og slenger av materialer rundt om!

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du tenker på nøyaktighet? (Får ikke opp innleggsnr på telefonen så satser på det var det innlegget du mente). En klarer jo rimelig god presisjon manuelt også da...

Hasteloy, er det 6mo eller Super Duplex? Begge er ett helvete å maskinere, enda verre enn 316. Heller titan da.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Super Duplex tror jeg. Men det skal da ikke være SÅ ille å maskinere? Med krumningsradiusen på hornet så kan ikke dette kjøres fort uansett. Og det er minst like mye jobb å dreie dette manuelt, med endrede kurver etc. og bruk av mal. Når en har ferdig tegning så er det enkelt å pælme den inn i maskinen, og snu emnet et par ganger.

Tja, titanium er jo billig også, kanskje en ide... Vet ikke hvordan titan oppfører seg rent resonansmessig, Må sjekkes.

Astrup har Grade 2 rund bolt i 200 mm. på lager, akkurat det jeg trenger. Ubearbeidet emne på 200 x 200 mm. veier rundt 28 kg. og halvparten av dette forsvinner under maskineringen. 14 kg. er akseptabel vekt. Med alu så hadde vekt vært godt under 10 kg. men det betyr ikke all verdens. Alu må behandles - powdercoating eller eloks, med titan sparer en dette og klarer seg med soda/glassblåsing.

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Titan gr2 er iallefall fin å jobbe med, litt hardere enn alu men mye seigere.

Vi bruker en del av både titan, duplex og super duplex på jobb, og duplexene krever spesialbor for de er så harde å jobbe i.

Vær obs på at titan gr2 er en legering og ikke ren titan, det er den vi bruker offshore, men det er store forskjeller i egenskapene, så det kan hende at en annen legering passer bedre.
    Hvis du vil kan jeg sende deg en rørbit som du kan teste på?

Vi har desverre ikke akslinger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I min stormfulle ungdom prøvde eg å modde SL 1000en eg hadde kjøpt. Det irriterte meg at armbasen var så lett, men steinhard - kryssfiner av ei eller anna ekstremutgåve, som var så hard at det var vanskeleg å bore i materialet. Eg prøvde difor eit par alternativ.
    Fyrst fekk eg laga ein kleberstein som passa i baseramma, la han berre rett ned i denne utan å skru eller noko. Dette verka inn på lyden, spesielt når eg spelte høgt. No var dette i 1981-82, og eg klarer ikkje å beskrive skilnaden. Eg gjorde også nokre høgtalarskift i denne perioden, så klangendringar var det nok i massevis uansett, utan at det nødvendigvis har med armbasen å gjere. Eg konkluderte med at kleber = lydforbetring.
    Litt seinare bygde eg om platespelaren ved å skru frå kvarandre chassiset, og bruke gummidelen til mal for å skjere ei 2 cm tjukk panserplate på Volda Mekaniske. Eg skar då sjølvsagt ein 3,5 cm tjukk armbase i same materiale. Ung og impulsiv som eg var, skifta eg begge på ein gong. Då fekk eg endringar i bassen, ganske mykje fastare og svært tydeleg definert midbass etter det eg hugsar. Men det er i ettertid uråd å vite om det skuldast endringane i sjølve armbasen eller i kabinettet.
    Når du likevel er i gong, vil eg påpeike ganske store endringar av lyden ut frå platetallerkenmateriale. Enklast er det oppleve skilnad på Rega-spelarar, der du kan prøve fleire relativt lett tilgjengelege alternativ. Endå betre er det å prøve VPI. Akryl, aluminum og ein skummel legeringstallerk (som eg kjøpte som ekstrautstyr - gått ut av produksjon fordi han var for vanskeleg å lage...rykta seier at dei vraka 50% av produksjonen, og at aluminum var nesten like bra)
    Elles må eg påpeike at motor kanskje har endå større innverknad på lyden enn masse. Trur Nottingham-strategien er lur (så liten motor som muleg), vidare er VPI-dobbeltmoroten frå SSM og HR-X veldig god, men vinn stort på å stå på eige, dempa underlag. Og den gamle Dual DD-motoren er usannsynleg god ut frå alder/utviklingsnivået.

Så kan du få litt personleg synseri til slutt:
    Kleber er det tyngste og daudaste materialet som det i praksis går an å skjere til kabinett. Men Olivinsand (fåast frå Vanylven) er endå dauare/tyngre. Synd det ikkje kan skjerast til eit vetigt kabinett, men kanskje du kan lage ei akrylgugge som mettast med slik sand, og støypast til kabinett? Synth-granitten KD-500 var laga av er nok ein viktig faktor til at dette drivverket er så bra.

Flytande oppheng forvanskar alt.

Jobb meir med arm. Det er for tidleg å bestemme seg. Har du leika deg i tilstrekkjeleg grad med tangentialalternativ? Sjekk ut Kuzma sin (eg har ikkje prøvd denne sjølv) og Clearaudio (med stålwire, utan luftlagring. Beste tangential eg har prøvd). Du kunne då jobbe med 14" før du bestemte deg for noko anna. Men kvar tomme forlenging av armen forvanskar og fordyrar armen med minst 50%...

Armbase har lydleg innverknad på lyden i same grad som kabinettet (plinth, heiter det vel på austnorsk) og bør eksperimenterast med.

Få motoren langt unna. Skulle helst vore DD, men det vil du ikkje få til uansett. (Då må du i tilfelle snakke med VPI og få tak i eit slakt derifrå)

Dette er veldig interessant, og du er flink å dele. Så hald fram med det, og lukke til!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn