Valentino
J. Brünnhilde
Det ska messom vara kvitt, ja.Bl90, Valentino-edition.
Jeg synes Beolab 50 ser ut som en million og ikke fjerdeparten, og håper at de kommer med hvitt frontstoff når jeg bare får solgt kone og barn.
Det ska messom vara kvitt, ja.Bl90, Valentino-edition.
Selger du dyrt? Kjæresten min maser om barn, og jeg tenker at det kunne vært praktisk å hoppe over bleiefasen. Kone-biten av handelen får vi evt. snakke om.Det ska messom vara kvitt, ja.Bl90, Valentino-edition.
Jeg synes Beolab 50 ser ut som en million og ikke fjerdeparten, og håper at de kommer med hvitt frontstoff når jeg bare får solgt kone og barn.
Interessant faktisk, men synd med manglende koblinger ud. For mig er det en deal breaker.BeoSound Essence Mk2 vil blive udfaset.
Istedet har B&O udviklet BeoSound Core. BS Core er en HUB med div. tilslutningsmuligheder.
Husk BeoSound Core har har ingen Coaxial S/Pdif ind og udgang.
USB 2 og S/Pdif Coxail kan overføre 24 bit op til 192khz, Optisk overføre max 96Khz/24bit.
Hvorfor vælger B&O så kun Optisk på alle deres nyeste produkter. ?
Ingen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud@NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
Hehe, da har du et godt og avklaret forhold til LP, jaIngen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud@NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
Men har koblet både dac og (rør)preamp til BL5erne, så er intet problem at hænge en platespiller på systemet nej. Det er ikke et helt strømlinet system, men fungerer glimrende!
Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.Hehe, da har du et godt og avklaret forhold til LP, jaIngen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud@NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
Men har koblet både dac og (rør)preamp til BL5erne, så er intet problem at hænge en platespiller på systemet nej. Det er ikke et helt strømlinet system, men fungerer glimrende!
Det beste i mitt sinn ville vært om jeg kunne koble en av mine Beogram rett inn i BL5, men så enkelt er dog ikke livet.
Uansett har jeg ikke behov for nye høyttalere x 5000.
Men fristende, det er det så visst!
Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
Det beste er å få signalet rett til høyttalerne, men B&O har line-signal fra sine styringsenheter til aktive høyttalere. Forsterkingen skjer i høyttaleren. Du får derfor ikke "forsterking-på-forsterking" om du skaffer deg en BeoSound til å styre høyttalerne med. Og disse går billig på finn nå i disse dab-tider.Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
Dersom jeg kobler de på BeoMaster 8000 eller BM5500, vil de da ta over forsterkeroppgaven, eller vil de fungere som en slags forforsterker? For de virker mot sin hensikt å skulle drive BL5 via eksternt forsterkeri.
Takk! Det der var forklart så til og med jeg holdt følgeDet beste er å få signalet rett til høyttalerne, men B&O har line-signal fra sine styringsenheter til aktive høyttalere. Forsterkingen skjer i høyttaleren. Du får derfor ikke "forsterking-på-forsterking" om du skaffer deg en BeoSound til å styre høyttalerne med. Og disse går billig på finn nå i disse dab-tider.Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
Dersom jeg kobler de på BeoMaster 8000 eller BM5500, vil de da ta over forsterkeroppgaven, eller vil de fungere som en slags forforsterker? For de virker mot sin hensikt å skulle drive BL5 via eksternt forsterkeri.
Men du kan også gjøre som jeg gjorde. Jeg kjørte phono inn i lydkortet jeg også brukte til avspilling av lydfiler, derfra gikk signalet til spdif inn på BL5. Men du behøver ikke bruke b&o koblingen til platespilleren til annet enn å styre den og så bypasse lydsignalet utenfor din-pluggen.
Om du skaffer en BeoSound til oppgaven kan du bruke aux til lyd fra platespiller.
Den har nok gått noen tusen timer mens jeg har hatt den, så at den må inn på service/retip lever jeg godt med. Og jeg er evig lykkelig over at feilen lå der i stedet for i Bg4000/BM8000/MS150.Samme skjedde for deg som skjedde med en eldre PU jeg hadde. Jeg hadde en NOS SP15 som jeg satte på en Beogram 4000 jeg har fått i hus. Den spilte guddommelig i to dager og så klarte ikke nåla mer. Sikkert opphenget som ga seg etter å ha ventet på å gjøre en innsats i 45 år. Spraking og skurring.
Som uhellet ville ha det var det min bedre halvdel som hadde satt igang avspilling da det skjedde, men litt vanskelig å anklage henne for uforsiktig håndtering av på-bryter.
Det kan være at du bør sjekke kontakten som initierer at tangentialarmen flyttes. Dersom denne "venter" for lenge med å slå inn så blir det drag på nålen.
Du har vel også en annen nål til Bg4000? Kan prøve den? Mest sannsynlig er det nålefanen som har sagt takk for meg, det var hva som skjedde med min SP15. Se på nålefanen om den dras for langt til venstre av rillene før tangentialarmen beveger seg til venstre. Alternativt om den faktisk trekkes ut av rillen fordi den ikke klarer å overføre impuls til tangentialarmen om at den skal videre inn mot sentrum av platen.Den har nok gått noen tusen timer mens jeg har hatt den, så at den må inn på service/retip lever jeg godt med. Og jeg er evig lykkelig over at feilen lå der i stedet for i Bg4000/BM8000/MS150.Samme skjedde for deg som skjedde med en eldre PU jeg hadde. Jeg hadde en NOS SP15 som jeg satte på en Beogram 4000 jeg har fått i hus. Den spilte guddommelig i to dager og så klarte ikke nåla mer. Sikkert opphenget som ga seg etter å ha ventet på å gjøre en innsats i 45 år. Spraking og skurring.
Som uhellet ville ha det var det min bedre halvdel som hadde satt igang avspilling da det skjedde, men litt vanskelig å anklage henne for uforsiktig håndtering av på-bryter.
Det kan være at du bør sjekke kontakten som initierer at tangentialarmen flyttes. Dersom denne "venter" for lenge med å slå inn så blir det drag på nålen.
Nei, det er måte på hvor galt man kan trykke på en knapp
Dette nører opp under nevrosene mine på om det er Bg4000 som bør bo hjemme, heller enn Bg8002 slik at den brukes daglig.
Merk at SMMC er mye tyngre enn MMC'en. Kanskje noe er skjedd med nåletrykket?Jupp, det har jeg så absolutt. Og med den er alt i skjønneste orden, så noe er på tok med SMMC20CL+. Så det gjenstår vel egentlig bare å velge om jeg sender den til Soundsmith eller arvtakeren til Axel. I og med at Soundsmith har laget den ender jeg nok på å sende den dit.
Mine øyne er definitivt ikke like gode som dine jeg var ikke i stand til å se om den oppfører seg annerledes enn MMC20E som er pickupen jeg har i bakhånd.
Jeg skal aldri si aldri, men i og med at Bg4000 ikke har vært transport eller flyttet på de siste to årene håper jeg ikke at noe har skjedd med nåletrykket for det vil i så fall kunne være et symptom på noe helt annet.Merk at SMMC er mye tyngre enn MMC'en. Kanskje noe er skjedd med nåletrykket?Jupp, det har jeg så absolutt. Og med den er alt i skjønneste orden, så noe er på tok med SMMC20CL+. Så det gjenstår vel egentlig bare å velge om jeg sender den til Soundsmith eller arvtakeren til Axel. I og med at Soundsmith har laget den ender jeg nok på å sende den dit.
Mine øyne er definitivt ikke like gode som dine jeg var ikke i stand til å se om den oppfører seg annerledes enn MMC20E som er pickupen jeg har i bakhånd.
Var ganske tragisk her. Jeg kjøpte en Bg4000 med en MMC20E på. Den spilte OK. SP15 spilte himmelsk. Vidunderlig oppløst, så ga den seg etter to dager. Nå forsøker jeg å late som om jeg ikke hørte det jeg hørte fra SP15, mens en 20CL spiller veldig bra. Det er forskjell.
Romkorreksjon kan gjøre en god del i bassen, men oppover i frekvens vil man tilføre faseproblemer dersom det man prøver å korrigere det i stor grad.En ekstremt ugunstig høyttalerplassering - som i de fleste hifi-butikker - begge høyttalersettene sto klemt inntil veggen - ikke mange centimetrene å gå på. Der og da syntes jeg forskjellen mellom Beolab 5 og Beolab 50 var formidabel. En mer transparent og distinkt fremføring fra Beolab 50 - og hadde jeg hatt penger på konto og carte blanche fra innredningssjefen her hjemme, ...... vel ikke godt å si hva som kunne ha skjedd.
Måtte gruble litt på dette - og kom til at én mulig forklaring er at siden Beolab 50 har en langt mer avansert romkorreksjon enn Beolab 5, vil dette kunne slå ut i en tydelig hørbar forskjell når høyttalerne står plassert ekstremt ugunstig - som i butikken.
Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.Romkorreksjon kan gjøre en god del i bassen, men oppover i frekvens vil man tilføre faseproblemer dersom det man prøver å korrigere det i stor grad.En ekstremt ugunstig høyttalerplassering - som i de fleste hifi-butikker - begge høyttalersettene sto klemt inntil veggen - ikke mange centimetrene å gå på. Der og da syntes jeg forskjellen mellom Beolab 5 og Beolab 50 var formidabel. En mer transparent og distinkt fremføring fra Beolab 50 - og hadde jeg hatt penger på konto og carte blanche fra innredningssjefen her hjemme, ...... vel ikke godt å si hva som kunne ha skjedd.
Måtte gruble litt på dette - og kom til at én mulig forklaring er at siden Beolab 50 har en langt mer avansert romkorreksjon enn Beolab 5, vil dette kunne slå ut i en tydelig hørbar forskjell når høyttalerne står plassert ekstremt ugunstig - som i butikken.
Jeg tror nok årsaken til opplevelsen din ligger primært i refleksjoner fra rommet. Beolap 5, som er rundstrålende, vil skape langt mer refleksjoner selv når Beolab 50 står i "wide" modus. Og med "sweetspot" modus på Beolab 50 blir forskjellen i refleksjoner og nivå formidabel i et lite rom.
Større fravær av spesielt tidlige refleksjoner gir nettopp de forskjellen du beskriver. Utstikkende refleksjoner går utover området som klarhet, tydelighet, presisjon, lokalisering osv.
I en større stue med god avstand til alle flater vil en rundstrålende klare seg bedre på disse områdene, men refleksjonene er fortsatt mange og med høyt nivå fra den type høyttaler.
Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
Interessant, det du sier.Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
En plassering med større avstand til flatene skal være veldig stor før man opplever markante forskjeller. 1,5-2 m fra flatene sammenlignet med 0,5 m utgjør bare noe ms i tid og kanskje bare noen få dB i lydstyrke. Det er nok til at det hørbart, men vi snakker om mindre forskjeller. En sammenligning hjemme er selvsagt alltid det beste.
Spredningsmønster til en høyttaler og hvordan det fungerer med rommet er vel verdt å studere og finne ut hva man foretrekker. Forskjellene i rombidraget er betydelig større enn bytte av f.eks elektronikk. Såkalte områder som "oppløsning" og "detaljering" har langt større sammenheng med bidraget fra rommet enn forvengnings karakteristikk fra elektronikk.
Det var flaks. Min gullnål, SP15, bør kanskje utsettes for tilsvarende, selv om nålefanen har mystisk svikt til venstre som kanskje ikke lar seg reparere slik.Undrenes tid er her og nå. Jeg renset SMMC20CL+ forsiktig med en q-tip dyppet i aceton, og ga selve huset et par lette kakk mot bordplaten i tilfelle det var opphenget som skapte seg. Og alle EDB-hjerter i verden, -det fungerte. Ikke at jeg aner hvilket desperate tiltak som funket, men nå låter den i hvert fall som den skal.
Ja, markant forskjell på direktiviteten når Beolab 50 står i narrow modus. I narrow modus er den ca. 120 grader og 180 grader i wide modus. Beolab 50 har så vidt jeg vet ikke omni modus. Beolab 90 har derimot både omni, 180 (wide) og 120 (narrow).Interessant, det du sier.Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
En plassering med større avstand til flatene skal være veldig stor før man opplever markante forskjeller. 1,5-2 m fra flatene sammenlignet med 0,5 m utgjør bare noe ms i tid og kanskje bare noen få dB i lydstyrke. Det er nok til at det hørbart, men vi snakker om mindre forskjeller. En sammenligning hjemme er selvsagt alltid det beste.
Spredningsmønster til en høyttaler og hvordan det fungerer med rommet er vel verdt å studere og finne ut hva man foretrekker. Forskjellene i rombidraget er betydelig større enn bytte av f.eks elektronikk. Såkalte områder som "oppløsning" og "detaljering" har langt større sammenheng med bidraget fra rommet enn forvengnings karakteristikk fra elektronikk.
Av bildet i mitt første innlegg om denne demoen, fremgår tydelig at Beolab 50 var stilt inn på "Narrow" (diskant-sprederen er vinklet litt innover) - mens Beolab 5 ikke har noen slik justeringsmulighet, og stråler bredt hele tiden. Det blir vel sammenligning av epler og pærer, det - og kan hende noe man bør være oppmerksom på hvis man skal gjennomføre en seriøs demo med henblikk på kjøp. I går var jeg innom bare fordi jeg tilfeldigvis var i nærheten - på vei til sportsbutikken.
Ved første øyekast på grafene til B&O ser det ut som at Beolab 90 er en god del mer uniform. Men vanskelig å si sikkert uten å vite hvordan grafene er presentert. B&O sine polarrespons grafer er blant annet i svart/hvitt, noe som skjuler en del.Vet du hvilken som har mest konstant direktivitet med frekvens av Beolab 5 og Beolab 50 i wide mode, Orso? Prøvde å finne det ut, men min evne til å få all relevant informasjon ut av polarplott er fortsatt ikke eksepsjonell.