Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Er det en stripete sikring der?
    Jeg er ikke hjemme nå, så jeg får ikke sett, men jeg målte "hovedsikringen" og den er intakt.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Ser at den er stripete på ditt bilde ja. På min er det en alminnelig glassikring. Uoriginal? Har du karakteristika for denne?
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nylig gått til anskaffelse av LG Oled-tv med samme panel som sitter i Beovision Eclipse tv.
    Det ser ut som at B&O bruker det meste av oppsettet og Web OS 3,5 fra Lg, og at de har lagt til en del menyer selv.

    Da jeg har Beolab5 fra før lurer jeg på om jeg kan styre LG sine fjernsyn med Beorermote One bt?
    Jeg har ikke denne fjernkontrollen selv, og har lite lyst å spandere mange tusen kr bare for å teste.
    Ellers hadde det vært interessant å vite om den kan styre annet utstyr enn B&O
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    Hej Heimdall

    Jeg kan finde 2 versioner. Den stribede = 230V Mains: T3.15AH 250V
    ________________________________

    Fuses
    The fuses should be of the following types:
    120V: T6.3A H 125V (I2t³110 A2s)
    The module is only safety approved using:
    Wickmann 181 1630 000 (1000pcs) or 002 (10pcs)
    230V: T3.15A H 125V (I2t³19 A2s)
    ---------------------------------------------------
    The module is only safety approved using:
    Wickmann 181 1315 000 (1000pcs) or 002 (10pcs)
    T: time-lag H: high-breaking
    5*20mm, according to IEC60127-2/5 and UL248.14
    The module is fitted with the fuse suitable for 230V use (and with the voltage selector set to 230V), as this is the
    safest setup for protecting the module for global use. To use the module in the 100 to 120V areas, please set
    the voltage selector to 120V and change the fuse to the type listed above for 120V.
    Several fuse types are available, differentiated by the time delay, pulse current capability/melting integral (A2s or
    I2t) and breaking capability. Fuses from different vendors are not guaranteed to be alike, and the module is only
    safety approved with the above-mentioned fuses.
    High-breaking capability (1500A) fuses are used for safety reasons.
    The I2t values are measures for the transient capability. The specified data is necessary to allow powering up
    more than 30000 times.

    __________________________________

    Thermal Design
    Thermal design is generally a great challenge in power amplifier systems. Linear amplifier designs operating in
    class A or AB are normally very inefficient and therefore equipped with extensive heat sinking to keep the
    transistor junction temperature low. The ICEpower500ASP is based on highly efficient ICEpower switching
    technology providing high overall efficiency characteristics at all levels of operation.
    Part of the “component” philosophy of the ASP–series is to provide a self-cooled component thus eliminating
    the need for special attention to thermal design.
    The ICEpower500ASP is designed for music reproduction, which means that the output power of the amplifier
    will never be continuous. If the average power exceeds 90W @ 4Ω (typical) for a long time at 25°C ambient
    temperature, the module will reach its maximum allowable temperature and the temperature protection will be
    activated. At 50°C ambient temperature more than 35W @ 4Ω (typical) average power will activate the
    temperature protection.
    For extreme loading requirements with a high continuous average loading or ambient temperatures above 40°C,
    we recommend the use of an external heat sink, which will improve the FTC power rating.
    Further information is located in the ICEpower ASP Designer’s Manual.
    Fuses
    The ICEpower500ASP has been safety approved using the following fuses
    115V Mains: T6.3AH 125V
    Wickmann/Littlefuse series 181 or series 215
    230V Mains: T3.15AH 250V
    -------------------------------------------
    Wickmann/Littlefuse series 181 or series 215
    T: time-lag H: high-breaking
    5*20mm, according to IEC60127-2/5 and UL248.14
    High-breaking capability (1500A) fuses are used for safety reasons and to allow powering up more than 30000
    times. Fuses from different vendors are not guaranteed to be alike and in any case the module is only safety
    approved with the above-mentioned fuses.
    The ICEpower500ASP is fitted with the fuse suitable for 230V use (and with the voltage selector set to 230V) on
    delivery as this is the safest setup for protecting the module for global use. To use the ICEpower500ASP in
    100V/115V areas, please set the voltage selection jumper to 115V and change the fuse to the type listed above
    for 115V.
     
    Sist redigert:

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7



    Spicifikation BeoLab 7- 6.

    Dimensioner B x H x D / 160 x 11 x 21 cm / VÆGT 13,4 kg

    Materialer kabinet: Soft-touch malet aluminium

    Farver kabinet cover: sort / sort, sort / sølv, sort / mørk grå, sort / gyldne

    STRØMFORBRUG: Typisk: 19 W, Networked standby: 0,4 W

    EFFEKTFORSTÆRKER, BASS: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

    EFFEKTFORSTÆRKER, MELLEMTONE: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

    EFFEKTFORSTÆRKER, DISKANT: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

    FREKVENSOMRÅDE: Hz 40 - 26.000 Hz

    Følsomhed: 88 dB SPL re 125 mVrms re 1m

    CABINET PRINCIP: Bas refleks

    DESIGNER - David Lewis.
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7


    Fru Pan bryder sig ikke om at højttaleren på Eclipse/ SoundCenter er breder en panelet.
    Selvfølgelig skal det være muligt, også at vælge en version BeoVision Eclipse FP. :)
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Kjøpte B&O H3 øyreproppar (1049 spenn hos CDON). Synes dei er bra tekne den veldig låge prisen i betraktning.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Beolab 9 anskaffet

    Får prøve å bidra litt i denne tråden jeg og da.

    image.jpg


    Har etter lang tids sikling og vurdering endelig gått til anskaffelse av drømmehøyttalerne mine til stuen.
    Skulle selvfølgelig gjerne hatt både Beolab 5, Beolab 50 eller 90, men dette er drømmehøyttalerne som jeg i det minste får finansministeren med på ;)

    Har ikke fått koblet de opp ennå da jeg venter på nye Powerlink-din kabler fra Sounds Heavenly.
    Men gleder meg virkelig til å få fyrt disse fyrtårnene i gang.
    Tror de blir en verdig etterfølger til Beolab 8000 som de nå skal erstatte.

    image.jpg


    Så da er det bare å vente utolmodig på kablene som er på vei i posten, og kun nyte synet av de enn så lenge.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    De var sgu flotte ja :) Skriv gerne lidt mer når du har fået fyret dem op!
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Hei
    Har fått et par s45/2 der bassene ikke spiller som de skal. Den ene må jeg fysisk klemme inn for at det skal bli lyd. Det kommer skrapelyd når den da spiller sikkert grunnet dårlig sentrering.
    Regner med det er limet innvendig som har løsnet, har lest at det er vanlig med disse. Er det mulig å finne erstatningselement eller må man demontere disse å lime alt sammen pånytt innvendig?
    De spiller jo veldig bra når de virker så det ville vært synd å kaste de. 😊
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    M100.jpg


    Toppmodell fra mid-70's som har fått nye skumkanter + nye lytter og motstander i delefiltret.
    Etterhvert skal også treverket friskes opp :)
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Beolab9 leverer

    De var sgu flotte ja :) Skriv gerne lidt mer når du har fået fyret dem op!
    Beolab9 har våknet til liv
    image.jpg


    Kablene fra Sounds Heavenly kom etter noen laaange dager med venting så nå har jeg fått lyttet til de nye høyttalerene i noen dager.
    Og HERRE hvor bra disse små krabatene kan spille!

    Jeg var spent på overgangen fra Beolab 8000 + B&W Pv1, og litt bekymret for at Beolab 9 skulle bli for puslete.
    Men fy søren for et trøkk det er i disse små fyrtårnene.
    Og kvalitetsmessig har lyden løftet seg endel hakk gitt.
    Nå er disse høyttalerene bestykket med 2x700watts forsterkere så de mangler absolutt ikke krefter.
    Og med hver sin 10" til de dype toner som forsyner seg med 2x500w så kan jeg absolutt med hånden på hjertet si at jeg ikke savner noe bass i alle fall.
    Og i toppen er de absolutt silkemyke.
    Jeg er litt usikker på om kombinasjonen Harmann Kardon og B&O er en vinner, men i mine ører høres det bra ut.
    Litt "feit" lyd kanskje, men det passer bra til min musikksmak det.
    Det går mye i Pink Floyd, Dire Straights, og ellers rock og pop
    Men høyttalerene tar det meste de får servert på strak arm!
    Det er nesten som de opphever litt naturlover disse små krabatene med tanke på den fysiske lille størrelsen.

    Så alt i alt er jeg veldig fornøyd!

    image.jpg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Beocenter-2300-music-system.jpg



    Ryker laseren på denne klassikeren er det bare kaste.
    Philips CDPRO2 lages ikke lenger.

    Joda, de har overligere på ebay som de skal ha 5000 kroner +moms for. Da får du IKKE med PCB87 som fulgte med i rep.settet fra BO.
    Og du har ingen garanti for at det vil virke.
    Aliexpress har laserhode til CDPRO2. Det er garantert at det ikke virker. Prøvd mange ganger. Kina-fake.....

    Trist.
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Eldre utgaver av beocenter/beosound 2300/2500 har CDM4, har ett inntrykk at det er vesentlig mindre feil på disse. Sluttet dem å fungere så trenger etter min erfaring bare en recap. Eldre utgaver bruker også TDA1541A, en klar fordel i mine ører. Så det er en mulighet å se etter disse brukt på finn e.l. Vises godt på bilder uten cd, cdm4 har buet laserslisse.

    beosound.JPG
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.030
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg har nå kjøpt min 5. Beogram spiller. Startet med 1700 for 35 år siden. Nå har jeg fått meg en 8000. Tallerken vil ikke svive på den. Pitch skiven er ok. Arm fungerer. Har kjøpt kondensator rep sett. Er det noen på sørlandet som gidder fikse denne for meg? Jeg betaler gått :)
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Ønsker å få tak i basselement til beovox s45-2 eller noen som kan utføre reparasjon av et sånt element.
    Kom gjerne med tips. 😊
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Det er nok magneten som har løsnet på det ene elementet hvertfall der står membran fast. Har et til som skurrer litt og kutter lyden, må presse inn membran litt for å få lyd. Mulig det er noe med viklingene i spolen?
    Gummiopphengene ser meget bra ut og elementene ellers også.😊
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    NLS - Hvorfor mener du B&O skulle have ændret noget ved de ICEpower moduler efter version SW2.3. ?
    Min tanke er blot at et højteknologisk produkt som BL5, der har været produceret 2003-2017, sandsynligvis (muligvis?) har undergået (små) forandringer undervejs. Feks som følge af underleverandører der ænder portefølge, eller mere eller mindre subtile forandringer ved feks printkort. ICE blev kun brugt som eksempel.

    At der sker ting i så lang en tidsperiode illustreres af at produktionen undervejs blev flyttet til Tjekkiet - uden at det nødvendigvis har ændret BL5 på nogen måde.

    Så: spørgsmålet var om du har viden eller rygter om dette emne. Svaret synes at være nej :)

    mvh
    Niels
    Tænkte jeg ville kommentere mig selv her :) Har i mellemtiden haft defekt på den ene Beolab 5, og fik i den forbindelse hjemmebesøg af Oddbjørn, en meget behagelig tekniker fra Dalens Elektronikkservice som har haft med Beolab 5 at gøre siden 2003(!). Han var helt klar på at der #ingen# ændringer er sket med komponenterne i BL5 siden opgraderingen i 2004, var det vist. Dette gælder specielt også ICE modulerne.

    Og angående B&O kundeservice, fra indledende BeoCare til besøg af Oddbjørn: noget at det bedste jeg har oplevet! Vi er alle forbrugere, og har alle op gennem årene diverse kundeservice kontakter. Det være sig bilverksted, elektronik an masse, tøj, helsevæsen, and what not. Men dette var i den grad sømløst, effektivt og venligt.

    ECBB4C4A-B421-4B02-BF33-BFE3725783B4.jpg
    258F5278-2FC2-4FFA-8228-A61005D2DA8E.jpg
    0DDEB0F9-ED81-47EE-AF21-F1F122B1454A.jpg
    138958A7-9830-44D1-ACFE-EC19CD1F25E8.jpg
    0E89AD1B-C572-4F33-B3C2-83BABC8AB840.jpg
    B910D615-64DA-4715-9974-FB3B10486989.jpg
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    486
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei
    Har fått et par s45/2 der bassene ikke spiller som de skal. Den ene må jeg fysisk klemme inn for at det skal bli lyd. Det kommer skrapelyd når den da spiller sikkert grunnet dårlig sentrering.
    Regner med det er limet innvendig som har løsnet, har lest at det er vanlig med disse. Er det mulig å finne erstatningselement eller må man demontere disse å lime alt sammen pånytt innvendig?
    De spiller jo veldig bra når de virker så det ville vært synd å kaste de. 😊
    veldig nysgjerrig på disse høyttalere, hvordan spiller de? trenger de en kraftig forsterker?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Høyttalerne blinker rødt. Det ser ut som at cd spillern går. Noen som har innspill på hvordan jeg får lyd?

    EE1C27BF-E16C-47AE-B9E3-6BFB3FC494E3.jpg
    3A723D6A-6F14-4365-B8FD-6FEECA788FC0.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Høyttalerne blinker rødt. Det ser ut som at cd spillern går. Noen som har innspill på hvordan jeg får lyd?
    Det kan være at:

    Varmebeskyttelsessystemet har blitt aktivert i disse varme dagene vi har hatt. Se s. 4 i manualen. I så fall: Koble høyttaleren fra strømnettet. Vent 5 minutter. Koble til igjen. Hvis det fortsatt blinker rødt, og du ikke får lyd, trenger høyttaleren service.

    Det kan også blinke rødt hvis du har kommet borti basskalibreringsknappen, og basskalibreringen ikke har vært vellykket - men da skal du likevel få lyd i høyttaleren.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg oppdaget at den ene av mine Beolab 5 ikke spiller dypbass.
    Det virker helt dødt på 15 tommeren i bunn.
    Jeg får heller ikke kalibrert høyttaleren , naturlig nok.
    Jeg vet de har byttet noe elektronikk på samme høyttalere som de kaller chassis, men jeg antar det er en forsterkermodul?
    Hvis ingen har noen gode forslag ringer jeg tekniker.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå banket litt på elementene, og det virker som at det er forskjell på høyre og venstre bass.Den som virker har mer riktig klang når jeg banker på elementene.
    Den andre har mer stump lyd og beveger seg ikke like mye, slik det ser ut.
    Kan den være sprengt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn