Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    BeoSound Essence Mk2 vil blive udfaset.

    Istedet har B&O udviklet BeoSound Core. BS Core er en HUB med div. tilslutningsmuligheder. Et kablet/
    trådløst højttalersystem, der sammen med WiSA som bl.a. B&O bruger til trådløs lyd til aktive BL højttalere,
    der også omfatter Multiroom-funktioner audio streaming. Pris: (ekskl. remote) 5.495 Kr.

    Direkte streaming:
    Spil din foretrukne musik direkte fra mobilenhed eller via "Bang & Olufsen app". Indbyggede er Apple AirPlay,
    Chromecast, Bluetooth, men også din egen digitale musiksamling kan afspilles via DLNA.

    Lydkvalitet:
    Ifølge B&O kan BS Core leverer musik kvalitet i den højeste digitale streaming kvalitet, de nogensinde har tilbudt.

    Forbindelser:
    BS Core giver både kablede og trådløse tilslutnings muligheder. - Optisk S/Pdif ind, og en Optisk-udgang, for
    digital audio, samt en Jack 3,5 port, for analoge udstyr i stereo.

    Fremtidssikret:
    I en tid med hurtige skiftende teknologier, sikrer BS Core dine BeoLab-højttalere eller Beo-Sound Shape-
    opsætning gennem automatiske softwareopdateringer.

    Tekniske specifikationer:
    Dimensioner og vægt: 151.20 mm basediameter, højde 43,5 mm - vægt 290gr. Vægt på USB-C oplader: 150 gr.
    Trådløse netværk: WiFi / WLAN 802.11 a / b / g / n / ac (2,4 GHzog 5 GHz), Bluetooth 4.1.

    Streaming teknologier:
    Chromecast Indbygget, Apple AirPlay, Streaming lyd Bluetooth, DLNA-DMR, Spotify Connect. Integrerede
    musikafspillertjenester: Spotify, Deezer, TuneIn.

    Understøttede lydformater:
    MP3, WMA, AAC, ALAC, FLAC, WAV, AIFF. Tilslutninger: 1USB port C, 1 Power Link-stik (RJ45) med 2
    kanaler, 1 indgangslinje (analog og digital kombination) med sensor, 1 Ethernet 10/100 Mbits / s,1 Toslink digital
    lydudgang (til tilslutning BeoSound Shape ), 1 USB-port (til forbindelse med BeoSound Shape), 1 Digital Power
    Link-port (til BL 90 & 50 brug).
    Rendering: Begynder at afslutte på den digitale Toslink grænseflade ved 96 KHz / 24 bits.




    Husk BeoSound Core har har ingen Coaxial S/Pdif ind og udgang.

    USB 2 og S/Pdif Coxail kan overføre 24 bit op til 192khz, Optisk overføre max 96Khz/24bit.
    Hvorfor vælger B&O så kun Optisk på alle deres nyeste produkter. ?
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bl90, Valentino-edition.
    Det ska messom vara kvitt, ja.

    Jeg synes Beolab 50 ser ut som en million og ikke fjerdeparten, og håper at de kommer med hvitt frontstoff når jeg bare får solgt kone og barn.
    Selger du dyrt? Kjæresten min maser om barn, og jeg tenker at det kunne vært praktisk å hoppe over bleiefasen. Kone-biten av handelen får vi evt. snakke om.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    BeoSound Essence Mk2 vil blive udfaset.

    Istedet har B&O udviklet BeoSound Core. BS Core er en HUB med div. tilslutningsmuligheder.

    Husk BeoSound Core har har ingen Coaxial S/Pdif ind og udgang.

    USB 2 og S/Pdif Coxail kan overføre 24 bit op til 192khz, Optisk overføre max 96Khz/24bit.
    Hvorfor vælger B&O så kun Optisk på alle deres nyeste produkter. ?
    Interessant faktisk, men synd med manglende koblinger ud. For mig er det en deal breaker.

    mvh
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    @NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
    Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    @NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
    Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
    Ingen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud :)

    Men har koblet både dac og (rør)preamp til BL5erne, så er intet problem at hænge en platespiller på systemet nej. Det er ikke et helt strømlinet system, men fungerer glimrende!
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    NLS Skrev:

    Interessant faktisk, men synd med manglende koblinger ud. For mig er det en deal breaker.

    mvh
    -----------------


    Det er efterhånden en klar opfattelse at bedre lyd opnås ved at føre S/Pdif digital lydsignaler så langt
    frem til højttalerne som muligt. Men hvor meget kan det betale sig at gøre ud af det, hvis udgangs punktet
    er rippede CD'er.= Et musikbibliotekt med Flac filer, som ligger på et eksternt USB-drev eller på PC'en.
    USB og S/Pdif Coxail kan overføre 24 bit op til 192khz.

    Eksperterne skriver - Det kræver dog en asynkron DAC.

    Selv om du har din musik gemt på harddisk eller bruger streaming-tjenester via pc, skal du ikke lade dig
    nøje med dårlig eller middelmådig lyd skriver de. Du skal bare flytte lyd behandlingen ud af computerens
    støjende indre, som forringer det digitale signal med elektromagnetisk interferens, og hvis digitale clock
    ikke holder samme tempo som det digitale musiksignal. Først da kan du få god lyd fra pc’en, som fra en
    CD-afspiller. En bonus er også, at du ikke får pling-plong-lyde fra pc’en, når du modtager en E-mail.

    Løsningen er en ekstern digitalkonverter (DAC) med USB port. Den forbinder computeren med stereo
    anlægget, eller aktive højttaler, uden at du skal igennem pc’ens analog udgang. Gjort rigtigt kan en DAC
    forvandle din computer til en fantastisk lydkilde.

    Vær dog opmærksom på at der er nogle (knap så dygtige) Dac producenter som godt nok modtager 24 bit,
    men så konverterer det ned til 16 bit i modtagelsen og så upsampler til 24 bit igen i selve Dac chippen. Det er
    jo ligesom ikke helt det samme og kan være lidt svært at gennemskue ud fra de specs producenterne oplyser.

    Asynkron overførsel:
    En asynkron DAC bruger slet ikke pc’ens clock, men får informationerne som pakkedata for så at clocke
    signalet selv. Det aktuelle produkt har faktisk to clocks – en til musiksignaler med sampling-frekvens 44,1,
    88,2 og 176,4 kHz og en til 48, 96 og 192 kHz. Dermed er der altid en clock, der passer 100 procent til
    signalet, uanset hvilket lydformat du streamer eller har gemt musikken i.

    USB versioner 1/ 2/ 3:
    USB 1 understøtter musikfiler op til 24 bit/48 kHz, men ikke højere (cd-kvalitet er 16 bit/44,1 kHz).
    Windows-brugere kan downloade en ASIO-driver for at understøtte USB 2 og dermed højere opløsning.
    USB 3.0 understøtter op til 5 Gbit/s (625 MB/s).

    Spørgsmål - Hvem producerer er en god asynkron DAC anno 2017. ?
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    @NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
    Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
    Ingen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud :)

    Men har koblet både dac og (rør)preamp til BL5erne, så er intet problem at hænge en platespiller på systemet nej. Det er ikke et helt strømlinet system, men fungerer glimrende!
    Hehe, da har du et godt og avklaret forhold til LP, ja :)
    Det beste i mitt sinn ville vært om jeg kunne koble en av mine Beogram rett inn i BL5, men så enkelt er dog ikke livet.
    Uansett har jeg ikke behov for nye høyttalere x 5000.
    Men fristende, det er det så visst!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    @NLS, du har ikke tilfeldigvis en platespiller tilkoblet dine Beolab 5? Hvis ja, hvordan har du løst dette?
    Etter at BL50 kom har prisene på brukte BeoLab 5 begynte å bli ganske hyggelige så man gjør seg jo noen tanker.
    Ingen platespiller i heimen nej - har taget et valg at dét kjør hopper jeg ikke på. I mine unge dage brugte vi LP som fresbees til festerne, tænker at det får holde livet ud :)

    Men har koblet både dac og (rør)preamp til BL5erne, så er intet problem at hænge en platespiller på systemet nej. Det er ikke et helt strømlinet system, men fungerer glimrende!
    Hehe, da har du et godt og avklaret forhold til LP, ja :)
    Det beste i mitt sinn ville vært om jeg kunne koble en av mine Beogram rett inn i BL5, men så enkelt er dog ikke livet.
    Uansett har jeg ikke behov for nye høyttalere x 5000.
    Men fristende, det er det så visst!
    Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
    Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:
    Dersom jeg kobler de på BeoMaster 8000 eller BM5500, vil de da ta over forsterkeroppgaven, eller vil de fungere som en slags forforsterker? For de virker mot sin hensikt å skulle drive BL5 via eksternt forsterkeri.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
    Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:
    Dersom jeg kobler de på BeoMaster 8000 eller BM5500, vil de da ta over forsterkeroppgaven, eller vil de fungere som en slags forforsterker? For de virker mot sin hensikt å skulle drive BL5 via eksternt forsterkeri.
    Det beste er å få signalet rett til høyttalerne, men B&O har line-signal fra sine styringsenheter til aktive høyttalere. Forsterkingen skjer i høyttaleren. Du får derfor ikke "forsterking-på-forsterking" om du skaffer deg en BeoSound til å styre høyttalerne med. Og disse går billig på finn nå i disse dab-tider.

    Men du kan også gjøre som jeg gjorde. Jeg kjørte phono inn i lydkortet jeg også brukte til avspilling av lydfiler, derfra gikk signalet til spdif inn på BL5. Men du behøver ikke bruke b&o koblingen til platespilleren til annet enn å styre den og så bypasse lydsignalet utenfor din-pluggen.

    Om du skaffer en BeoSound til oppgaven kan du bruke aux til lyd fra platespiller.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    In other news, nå har det vært kraftig og fullstendig BeoKrise her. Min Decemberists til morgenkaffen ville seg rett og slett ikke. Det var umiskjennelig spraking i diskanten som gjorde vokalen helt ødelagt.

    Som den velbalanserte personen jeg er gikk jeg naturlig nok rett inn i krisemodus ispedd litt sunn panikk. Først var jeg sikker på at det skyldtes dødsrallingen til BeoMaster 8000. Dernest at det måtte være Beovox MS150 som hadde fått sprengt diskanten i løpet av natten. Og hvis ikke det, så var i hvert fall Beogram 4000 kaputt. Helst en kombinasjon av alle tre. Denne ulykken kom så visst ikke alene.

    Heldigvis hjalp det som vanlig å rope noen velvalgte kjønnsord mens jeg planla min egen begravelse. Dette fikk meg til å huske at jeg har en Beogram 3000 en halvmeter unna 4000. Sammenligning!

    Bilde av ulykkesstedet
    IMG_4945.jpg


    Sammenligningsmaskinen.
    IMG_4942.jpg


    Spektakulært nok hørtes alt brillefint ut på Bg3000. Jeg ringte presten og ba ham utsette varslingen av pårørende.

    Ok, kanskje jeg bare var utsatt for en bagatell som drypp eller hjerneslag? Tilbake på Bg4000, no cigar -det høres fortsatt ut som om diskanten revner.
    Jeg forsøkte med en annen pickup, og det gjorde hele forskjellen. Jeg børstet synderen med karbonbørste men det var fortsatt like ille. Så da må SMMMC20CL+ sannsynligvis hjem til Sound Smith på sanatorieopphold.

    @Hardingfele, har du Bg4000 eller 4002 og kan tenkes å prøve pickupen i din spiller for reasons of science eller noe sånt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Samme skjedde for deg som skjedde med en eldre PU jeg hadde. Jeg hadde en NOS SP15 som jeg satte på en Beogram 4000 jeg har fått i hus. Den spilte guddommelig i to dager og så klarte ikke nåla mer. Sikkert opphenget som ga seg etter å ha ventet på å gjøre en innsats i 45 år. Spraking og skurring.
    Som uhellet ville ha det var det min bedre halvdel som hadde satt igang avspilling da det skjedde, men litt vanskelig å anklage henne for uforsiktig håndtering av på-bryter.

    Det kan være at du bør sjekke kontakten som initierer at tangentialarmen flyttes. Dersom denne "venter" for lenge med å slå inn så blir det drag på nålen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Den kobler du på via en BeoMaster, Roberten. Ev. via Line-In RCA dersom du kjører uten en B&O enhet som kan styre BL5. Dersom du har en B&O platespiller som styres med fjernkontroll via BeoMaster så går signalet til høyttalerne via Powerlink. Om du har en ikke-B&O platespiller eller ikke bruker en BeoMaster, kan du sende line-signal til RCA-IN på høyttalerne fra forsterker eller også RIAA. Det er jo forsterkere i høyttalerne.
    Beklager, men som vi begge vet er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, så akkurat dette trenger jeg med teskje:
    Dersom jeg kobler de på BeoMaster 8000 eller BM5500, vil de da ta over forsterkeroppgaven, eller vil de fungere som en slags forforsterker? For de virker mot sin hensikt å skulle drive BL5 via eksternt forsterkeri.
    Det beste er å få signalet rett til høyttalerne, men B&O har line-signal fra sine styringsenheter til aktive høyttalere. Forsterkingen skjer i høyttaleren. Du får derfor ikke "forsterking-på-forsterking" om du skaffer deg en BeoSound til å styre høyttalerne med. Og disse går billig på finn nå i disse dab-tider.

    Men du kan også gjøre som jeg gjorde. Jeg kjørte phono inn i lydkortet jeg også brukte til avspilling av lydfiler, derfra gikk signalet til spdif inn på BL5. Men du behøver ikke bruke b&o koblingen til platespilleren til annet enn å styre den og så bypasse lydsignalet utenfor din-pluggen.

    Om du skaffer en BeoSound til oppgaven kan du bruke aux til lyd fra platespiller.
    Takk! Det der var forklart så til og med jeg holdt følge :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Samme skjedde for deg som skjedde med en eldre PU jeg hadde. Jeg hadde en NOS SP15 som jeg satte på en Beogram 4000 jeg har fått i hus. Den spilte guddommelig i to dager og så klarte ikke nåla mer. Sikkert opphenget som ga seg etter å ha ventet på å gjøre en innsats i 45 år. Spraking og skurring.
    Som uhellet ville ha det var det min bedre halvdel som hadde satt igang avspilling da det skjedde, men litt vanskelig å anklage henne for uforsiktig håndtering av på-bryter.

    Det kan være at du bør sjekke kontakten som initierer at tangentialarmen flyttes. Dersom denne "venter" for lenge med å slå inn så blir det drag på nålen.
    Den har nok gått noen tusen timer mens jeg har hatt den, så at den må inn på service/retip lever jeg godt med. Og jeg er evig lykkelig over at feilen lå der i stedet for i Bg4000/BM8000/MS150.

    Nei, det er måte på hvor galt man kan trykke på en knapp :D

    Dette nører opp under nevrosene mine på om det er Bg4000 som bør bo hjemme, heller enn Bg8002 slik at den brukes daglig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Samme skjedde for deg som skjedde med en eldre PU jeg hadde. Jeg hadde en NOS SP15 som jeg satte på en Beogram 4000 jeg har fått i hus. Den spilte guddommelig i to dager og så klarte ikke nåla mer. Sikkert opphenget som ga seg etter å ha ventet på å gjøre en innsats i 45 år. Spraking og skurring.
    Som uhellet ville ha det var det min bedre halvdel som hadde satt igang avspilling da det skjedde, men litt vanskelig å anklage henne for uforsiktig håndtering av på-bryter.

    Det kan være at du bør sjekke kontakten som initierer at tangentialarmen flyttes. Dersom denne "venter" for lenge med å slå inn så blir det drag på nålen.
    Den har nok gått noen tusen timer mens jeg har hatt den, så at den må inn på service/retip lever jeg godt med. Og jeg er evig lykkelig over at feilen lå der i stedet for i Bg4000/BM8000/MS150.

    Nei, det er måte på hvor galt man kan trykke på en knapp :D

    Dette nører opp under nevrosene mine på om det er Bg4000 som bør bo hjemme, heller enn Bg8002 slik at den brukes daglig.
    Du har vel også en annen nål til Bg4000? Kan prøve den? Mest sannsynlig er det nålefanen som har sagt takk for meg, det var hva som skjedde med min SP15. Se på nålefanen om den dras for langt til venstre av rillene før tangentialarmen beveger seg til venstre. Alternativt om den faktisk trekkes ut av rillen fordi den ikke klarer å overføre impuls til tangentialarmen om at den skal videre inn mot sentrum av platen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Jupp, det har jeg så absolutt. Og med den er alt i skjønneste orden, så noe er på tok med SMMC20CL+. Så det gjenstår vel egentlig bare å velge om jeg sender den til Soundsmith eller arvtakeren til Axel. I og med at Soundsmith har laget den ender jeg nok på å sende den dit.
    Mine øyne er definitivt ikke like gode som dine :) jeg var ikke i stand til å se om den oppfører seg annerledes enn MMC20E som er pickupen jeg har i bakhånd.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Jupp, det har jeg så absolutt. Og med den er alt i skjønneste orden, så noe er på tok med SMMC20CL+. Så det gjenstår vel egentlig bare å velge om jeg sender den til Soundsmith eller arvtakeren til Axel. I og med at Soundsmith har laget den ender jeg nok på å sende den dit.
    Mine øyne er definitivt ikke like gode som dine :) jeg var ikke i stand til å se om den oppfører seg annerledes enn MMC20E som er pickupen jeg har i bakhånd.
    Merk at SMMC er mye tyngre enn MMC'en. Kanskje noe er skjedd med nåletrykket?

    Var ganske tragisk her. Jeg kjøpte en Bg4000 med en MMC20E på. Den spilte OK. SP15 spilte himmelsk. Vidunderlig oppløst, så ga den seg etter to dager. Nå forsøker jeg å late som om jeg ikke hørte det jeg hørte fra SP15, mens en 20CL spiller veldig bra. Det er forskjell.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Jupp, det har jeg så absolutt. Og med den er alt i skjønneste orden, så noe er på tok med SMMC20CL+. Så det gjenstår vel egentlig bare å velge om jeg sender den til Soundsmith eller arvtakeren til Axel. I og med at Soundsmith har laget den ender jeg nok på å sende den dit.
    Mine øyne er definitivt ikke like gode som dine :) jeg var ikke i stand til å se om den oppfører seg annerledes enn MMC20E som er pickupen jeg har i bakhånd.
    Merk at SMMC er mye tyngre enn MMC'en. Kanskje noe er skjedd med nåletrykket?

    Var ganske tragisk her. Jeg kjøpte en Bg4000 med en MMC20E på. Den spilte OK. SP15 spilte himmelsk. Vidunderlig oppløst, så ga den seg etter to dager. Nå forsøker jeg å late som om jeg ikke hørte det jeg hørte fra SP15, mens en 20CL spiller veldig bra. Det er forskjell.
    Jeg skal aldri si aldri, men i og med at Bg4000 ikke har vært transport eller flyttet på de siste to årene håper jeg ikke at noe har skjedd med nåletrykket for det vil i så fall kunne være et symptom på noe helt annet.

    Bombesikker blir jeg vel ikke før jeg har hørt fra de som skal ha service/retippe den.

    Det er forskjell. SMMC20CL+ har bedre bass, mellomtone og topp enn MMC20E. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg foretrekker diskantgjengivelsen på SMMC20CL+ kontra MMC20CL. Sammen med BM8000 og Beovox MS150 er den kanskje bedre, men da jeg brukte den sammen med Sugden og Impulse H6 kunne den nesten være litt "spiss" på nye innspillinger.
    Best av de alle er MMC1 på Bg8002, men siden det er annen innfesting for pickup på 8002 kontra 4000 og 8000 tør jeg ikke si om det er pga pickup, platespiller eller overtro.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Soundsmith har fått kritikk for å være "too bright", så det lyder ikke usannsynlig det du beskriver. Nåletrykket justeres bakerst på tangentialopphenget. Om det er blitt for lett så kan det forklare det. Men det er vanskelig å sjekke om tall og vekt er ute av synk uten å ta av dekkplatene på spilleren.

    (Man kan vel faktisk be Soundsmith tune "lyst som CD" eller "varmere").
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Ja, jeg bør kanskje manne meg opp til å sjekke nåletrykket før jeg sender den til retipping. En liten whisky i hvert ben bør overmanne fobien min for å løsne på dekkplatene.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg var en tur innom Bang & Olufsens butikk i Sandvika Storsenter i går ettermiddag. Og fikk anledning til en kjapp prøvelytt på Beolab 50 og Beolab 5 - som sto oppstilt ved siden av hverandre:

    Beolab.jpg


    En ekstremt ugunstig høyttalerplassering - som i de fleste hifi-butikker - begge høyttalersettene sto klemt inntil veggen - ikke mange centimetrene å gå på. Der og da syntes jeg forskjellen mellom Beolab 5 og Beolab 50 var formidabel. En mer transparent og distinkt fremføring fra Beolab 50 - og hadde jeg hatt penger på konto og carte blanche fra innredningssjefen her hjemme, ...... vel ikke godt å si hva som kunne ha skjedd.

    Så jeg måtte jo hjem og spille litt musikk på mine Beolab 5 - og sant å si låt mitt par her hjemme langt mer imponerende enn det paret som spilte i butikken.

    Måtte gruble litt på dette - og kom til at én mulig forklaring er at siden Beolab 50 har en langt mer avansert romkorreksjon enn Beolab 5, vil dette kunne slå ut i en tydelig hørbar forskjell når høyttalerne står plassert ekstremt ugunstig - som i butikken. Hjemme hos meg har jeg litt over 1,5 m til veggen bak, og noe mer til sideveggene - og det virker som om Beolab 5 fint klarer noe slikt. I hvert fall fint nok til at jeg roer det hele litt ned. Må jo uansett vente til jeg vinner i lotto eller noe sånt.

    En annen utfordring er størrelsen. Beolab 50 er ikke spesielt store, men - som fremgår av bildet ovenfor - fremstår de som noe mer ruvende enn mine Beolab 5. Det kreves nok noen harde forhandlinger før en en oppgradering kan bli aktuell.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En ekstremt ugunstig høyttalerplassering - som i de fleste hifi-butikker - begge høyttalersettene sto klemt inntil veggen - ikke mange centimetrene å gå på. Der og da syntes jeg forskjellen mellom Beolab 5 og Beolab 50 var formidabel. En mer transparent og distinkt fremføring fra Beolab 50 - og hadde jeg hatt penger på konto og carte blanche fra innredningssjefen her hjemme, ...... vel ikke godt å si hva som kunne ha skjedd.


    Måtte gruble litt på dette - og kom til at én mulig forklaring er at siden Beolab 50 har en langt mer avansert romkorreksjon enn Beolab 5, vil dette kunne slå ut i en tydelig hørbar forskjell når høyttalerne står plassert ekstremt ugunstig - som i butikken.
    Romkorreksjon kan gjøre en god del i bassen, men oppover i frekvens vil man tilføre faseproblemer dersom det man prøver å korrigere det i stor grad.

    Jeg tror nok årsaken til opplevelsen din ligger primært i refleksjoner fra rommet. Beolap 5, som er rundstrålende, vil skape langt mer refleksjoner selv når Beolab 50 står i "wide" modus. Og med "sweetspot" modus på Beolab 50 blir forskjellen i refleksjoner og nivå formidabel i et lite rom.

    Større fravær av spesielt tidlige refleksjoner gir nettopp de forskjellen du beskriver. Utstikkende refleksjoner går utover området som klarhet, tydelighet, presisjon, lokalisering osv.
    I en større stue med god avstand til alle flater vil en rundstrålende klare seg bedre på disse områdene, men refleksjonene er fortsatt mange og med høyt nivå fra den type høyttaler.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En ekstremt ugunstig høyttalerplassering - som i de fleste hifi-butikker - begge høyttalersettene sto klemt inntil veggen - ikke mange centimetrene å gå på. Der og da syntes jeg forskjellen mellom Beolab 5 og Beolab 50 var formidabel. En mer transparent og distinkt fremføring fra Beolab 50 - og hadde jeg hatt penger på konto og carte blanche fra innredningssjefen her hjemme, ...... vel ikke godt å si hva som kunne ha skjedd.


    Måtte gruble litt på dette - og kom til at én mulig forklaring er at siden Beolab 50 har en langt mer avansert romkorreksjon enn Beolab 5, vil dette kunne slå ut i en tydelig hørbar forskjell når høyttalerne står plassert ekstremt ugunstig - som i butikken.
    Romkorreksjon kan gjøre en god del i bassen, men oppover i frekvens vil man tilføre faseproblemer dersom det man prøver å korrigere det i stor grad.

    Jeg tror nok årsaken til opplevelsen din ligger primært i refleksjoner fra rommet. Beolap 5, som er rundstrålende, vil skape langt mer refleksjoner selv når Beolab 50 står i "wide" modus. Og med "sweetspot" modus på Beolab 50 blir forskjellen i refleksjoner og nivå formidabel i et lite rom.

    Større fravær av spesielt tidlige refleksjoner gir nettopp de forskjellen du beskriver. Utstikkende refleksjoner går utover området som klarhet, tydelighet, presisjon, lokalisering osv.
    I en større stue med god avstand til alle flater vil en rundstrålende klare seg bedre på disse områdene, men refleksjonene er fortsatt mange og med høyt nivå fra den type høyttaler.
    Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
    Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.

    En plassering med større avstand til flatene skal være veldig stor før man opplever markante forskjeller. 1,5-2 m fra flatene sammenlignet med 0,5 m utgjør bare noe ms i tid og kanskje bare noen få dB i lydstyrke. Det er nok til at det hørbart, men vi snakker om mindre forskjeller. En sammenligning hjemme er selvsagt alltid det beste.

    Spredningsmønster til en høyttaler og hvordan det fungerer med rommet er vel verdt å studere og finne ut hva man foretrekker. Forskjellene i rombidraget er betydelig større enn bytte av f.eks elektronikk. Såkalte områder som "oppløsning" og "detaljering" har langt større sammenheng med bidraget fra rommet enn forvengnings karakteristikk fra elektronikk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Såpass må da B&O kunne yte at de lar deg få en hjemmedemo?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
    Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.

    En plassering med større avstand til flatene skal være veldig stor før man opplever markante forskjeller. 1,5-2 m fra flatene sammenlignet med 0,5 m utgjør bare noe ms i tid og kanskje bare noen få dB i lydstyrke. Det er nok til at det hørbart, men vi snakker om mindre forskjeller. En sammenligning hjemme er selvsagt alltid det beste.

    Spredningsmønster til en høyttaler og hvordan det fungerer med rommet er vel verdt å studere og finne ut hva man foretrekker. Forskjellene i rombidraget er betydelig større enn bytte av f.eks elektronikk. Såkalte områder som "oppløsning" og "detaljering" har langt større sammenheng med bidraget fra rommet enn forvengnings karakteristikk fra elektronikk.
    Interessant, det du sier.

    Av bildet i mitt første innlegg om denne demoen, fremgår tydelig at Beolab 50 var stilt inn på "Narrow" (diskant-sprederen er vinklet litt innover) - mens Beolab 5 ikke har noen slik justeringsmulighet, og stråler bredt hele tiden. Det blir vel sammenligning av epler og pærer, det - og kan hende noe man bør være oppmerksom på hvis man skal gjennomføre en seriøs demo med henblikk på kjøp. I går var jeg innom bare fordi jeg tilfeldigvis var i nærheten - på vei til sportsbutikken.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Undrenes tid er her og nå. Jeg renset SMMC20CL+ forsiktig med en q-tip dyppet i aceton, og ga selve huset et par lette kakk mot bordplaten i tilfelle det var opphenget som skapte seg. Og alle EDB-hjerter i verden, -det fungerte. Ikke at jeg aner hvilket desperate tiltak som funket, men nå låter den i hvert fall som den skal.
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7


    Ja drømme har vi jo lov at have. Men noget er B&O jo nødt til at gøre, for ikke at gå helt
    neden på omsætningen, nu deres produktportefølje er så lavt.
    To prestige højtaler er ikke nok, selv om der virker sådan på denne tråd.
    ____________________________________________________________________



    BeoCreate -
    Vi sætter en ny liv i vintage B&O-højttalere, der opgraderer dem med trådløse funktioner,
    ved at udnytte det nyeste inden for open source-teknologi. Re-create giver folk mulighed
    for at lege med vores klassiske produkter for at demonstrere, at lyden er tidløs, og DIY
    kan være mere end bare sjovt. Dette er vores første udgangspunkt for Beocreate produkt
    linjen, som giver mulighed for kreativ udforskning i forhold til hvordan vi oplever musik.



    https://www.hifiberry.com/beocreate/

    "Modul 9" er et schweizisk firma med speciale i lydafspilning af høj kvalitet på indlejrede
    enheder. Vi mener, at enheder til højkvalitets musikafspilning ikke behøver at være dyre.
    Med vores HiFiBerry DAC / Digi / Amp-produkter er det nemt at opbygge højkvalitets
    og overkommelige lyddistributionssystemer. Vi kan ikke kun levere hardware, men også
    forudkonfigurerede software løsninger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Undrenes tid er her og nå. Jeg renset SMMC20CL+ forsiktig med en q-tip dyppet i aceton, og ga selve huset et par lette kakk mot bordplaten i tilfelle det var opphenget som skapte seg. Og alle EDB-hjerter i verden, -det fungerte. Ikke at jeg aner hvilket desperate tiltak som funket, men nå låter den i hvert fall som den skal.
    Det var flaks. Min gullnål, SP15, bør kanskje utsettes for tilsvarende, selv om nålefanen har mystisk svikt til venstre som kanskje ikke lar seg reparere slik.
    Frykter den ikke tålte å bli satt til arbeid etter 45 års dvale i NOS-boks. Men den spilte veldig vakkert - all ære til Subir Pramanik.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.319
    Ja, det er i hvert fall verdt forsøket. En lykke kommer sjelden alene, så jeg synes det skal være medisin god nok for SP15.
    + han visste sannelig hva han holdt på med. Ramler jeg over et botswansk statsbudsjett kommer NOS SP15 på handlelisten min også.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill! Forstår at noe av det du skriver peker i retning av at man skal ta denne type butikk-demoer med en stor klype salt. Rommet i butikken er ikke det samme rommet man har hjemme - og dermed risikerer man to helt forskjellige lytteopplevelser og - i verste fall - en stor katt i sekken.
    Det gir nok en pekepinn på store forskjeller. Og her er forskjellene i spredningsmønsteret til høyttalerne veldig stor med resultat av at de trigger rombidraget på fundamentalt forskjellige måter.

    En plassering med større avstand til flatene skal være veldig stor før man opplever markante forskjeller. 1,5-2 m fra flatene sammenlignet med 0,5 m utgjør bare noe ms i tid og kanskje bare noen få dB i lydstyrke. Det er nok til at det hørbart, men vi snakker om mindre forskjeller. En sammenligning hjemme er selvsagt alltid det beste.

    Spredningsmønster til en høyttaler og hvordan det fungerer med rommet er vel verdt å studere og finne ut hva man foretrekker. Forskjellene i rombidraget er betydelig større enn bytte av f.eks elektronikk. Såkalte områder som "oppløsning" og "detaljering" har langt større sammenheng med bidraget fra rommet enn forvengnings karakteristikk fra elektronikk.
    Interessant, det du sier.

    Av bildet i mitt første innlegg om denne demoen, fremgår tydelig at Beolab 50 var stilt inn på "Narrow" (diskant-sprederen er vinklet litt innover) - mens Beolab 5 ikke har noen slik justeringsmulighet, og stråler bredt hele tiden. Det blir vel sammenligning av epler og pærer, det - og kan hende noe man bør være oppmerksom på hvis man skal gjennomføre en seriøs demo med henblikk på kjøp. I går var jeg innom bare fordi jeg tilfeldigvis var i nærheten - på vei til sportsbutikken.
    Ja, markant forskjell på direktiviteten når Beolab 50 står i narrow modus. I narrow modus er den ca. 120 grader og 180 grader i wide modus. Beolab 50 har så vidt jeg vet ikke omni modus. Beolab 90 har derimot både omni, 180 (wide) og 120 (narrow).

    Edit: Rettet på dette da jeg ble usikker på direktiviteten til Beolab 5. Må se litt mer på det.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hvilken som har mest konstant direktivitet med frekvens av Beolab 5 og Beolab 50 i wide mode, Orso? Prøvde å finne det ut, men min evne til å få all relevant informasjon ut av polarplott er fortsatt ikke eksepsjonell.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet du hvilken som har mest konstant direktivitet med frekvens av Beolab 5 og Beolab 50 i wide mode, Orso? Prøvde å finne det ut, men min evne til å få all relevant informasjon ut av polarplott er fortsatt ikke eksepsjonell.
    Ved første øyekast på grafene til B&O ser det ut som at Beolab 90 er en god del mer uniform. Men vanskelig å si sikkert uten å vite hvordan grafene er presentert. B&O sine polarrespons grafer er blant annet i svart/hvitt, noe som skjuler en del.

    Har forøvrig rettet på mitt forrige innlegg. Gamle Beolab 5 er ikke rundstrålende som jeg påpekte men nærmere 180 grader (mangler detaljerte målinger). Altså tilsvarende det som Beolab 50 og 90 er i wide modus. Men Beolab 90 (i wide modus) er i alle fall noe mer konstant enn Beolab 5, bortsett fra i toppen hvor den beamer noe mer enn Beolab 5.
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    Lad jule hyggen brede sig, der findes jo fint brugt B&O. Så i behøver ikke ødelægge økonomien.



     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har et par ICE 500 ASP moduler bygd inn i hvert sitt kabinett som har fungert flott en tid, men nå vil plutselig den ene ikke "starte" lenger.
    LED står bare å blinker, istedenfor å lyse kontinuerlig som den andre. Og det kommer ingen lyd.

    Jeg har en "main switch" i stua og det var en unge som slo av denne mens alt var på, og etterpå kom dette problemet. Så jeg antar det kan ha sammenheng. Det er en helt vanlig 1-polt bryter og jeg har TN-nett.

    Etter å ha tatt modulen ut av kabinettet har jeg fått den til å lyse kontinuerlig, men uten lydkilde tilkoblet. Så monterte jeg den tilbake, og den blinket igjen. Jeg tenkte at det kunne være et jordingsproblem siden den blir jordet gjennom monteringsskruene, men etter flere forsøk får jeg den ikke til å virke igjen, hverken i eller utenfor kabinett.

    Så for meg virker det som en slags protection greie, men i følge datablad skal disse resettes av seg selv når kriteriene er borte.
    Jeg har koblet fra inngang og utgang og prøvd alle mulige kombinasjoner, uten at det virker til å ha noen effekt.

    Er det noen her som har vært borti lignende, eller har forslag til hva jeg kan gjøre?
    Kan det fikses? Hvem fikser slikt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn