Aurora
Æresmedlem
AHA! Det er forklaringen! Når hastigheten varierer, hoper tonene seg opp i høyttaleren... ikke rart det låter grøt!!!
Mye bra her, IvarT.^ Om man tar inn over seg hva en slik årsaksforklaring egentlig sier, altså at det er apparatenes (og til dels kablenes) elektriske egenskaper som fører til eventuelle hørbare forskjeller mellom kabler, faller en del av eksistensgrunnlaget for 'eksotiske' kabler bort. Da er det ikke lenger materialrenhet, skinn-effekt, lederkonstruksjon osv. som vil være avgjørende for de eventuelle hørbare forskjellene; kun de elektriske egenskapene i samspill med apparatene.
Og jeg mener også at vi ikke kan sette likhetstegn mellom hørbare forskjeller og hørbare forbedringer. Ofte får jeg inntrykk av at dette er tilfelle, men om dette handler om eq-effekter er det for det første et rent sjansespill og det reneste kabellotteriet (som i tillegg er fryktelig dyrt). Hvordan kan en kabeltroende være sikker på at eq-effektene går i ønsket retning når han skal velge riktig kabel for å få riktig 'kurve'? Og hva når han bytter utstyr?
For det andre vil ikke eq-effekter tilføre signalet noe mer, men bare justere ulike frekvensområder. Mye av eksistensgrunnlaget for 'eksotiske' kabler ligger i at de angivelig er mer transparente og dermed påstås å slippe gjennom mer av signalet. Da handler det i så fall ikke om eq-effekter lenger, men som regel når jeg tar opp dette får jeg det velkjente svaret om at "det er ikke alt vi vet".
Siden Aril ble nevnt vil jeg trekke frem en av bøkene hans, et "intellektuelt jordskjelv", som han selv omtalte den som:
Og i så fall: Har noen tenkt på omtrent hvor stor fasedreining og gruppeforsinkelse det er i en høyttaler, eksempelvis en middelstor treveis bassreflekshøyttaler med passivt fjerdeordens L-R delefilter? Det kan være instruktivt å sammenligne hva kablingen gjør "i tidsdomenet" med hva høyttaleren gjør. Gjerne også sammenligne med hvor stor endringen i høyttalerenden blir hvis temperaturen i rommet endrer seg med f eks en grad Celsius. Forskjellene fra kablingen drukner fullstendig i den "gigantiske" endringen det fører til. Hvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?Er kablene bedre fordi vekselstrømmen går raskere med noen prosenter? Spennende. Hva om høyttaleren ikke klarer å ta unna denne økte hastigheten? Har man tenkt på det i iveren etter mer fart? Har noen hørt hva som skjer med musikk når du speeder den opp? Noen syns kanskje det er bedre å være tight, men jeg er jammen usikker på det, ja.
Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da.Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
Hvorfor ikke bare lytte? Hadde du fokusert like mye på det som å (bort)forklare hvorfor det ikke er forskjell på kabler ville du selv ha oppdaget fenomenet; Det er forskjell.Og i så fall: Har noen tenkt på omtrent hvor stor fasedreining og gruppeforsinkelse det er i en høyttaler, eksempelvis en middelstor treveis bassreflekshøyttaler med passivt fjerdeordens L-R delefilter? Det kan være instruktivt å sammenligne hva kablingen gjør "i tidsdomenet" med hva høyttaleren gjør. Gjerne også sammenligne med hvor stor endringen i høyttalerenden blir hvis temperaturen i rommet endrer seg med f eks en grad Celsius. Forskjellene fra kablingen drukner fullstendig i den "gigantiske" endringen det fører til. Hvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?Er kablene bedre fordi vekselstrømmen går raskere med noen prosenter? Spennende. Hva om høyttaleren ikke klarer å ta unna denne økte hastigheten? Har man tenkt på det i iveren etter mer fart? Har noen hørt hva som skjer med musikk når du speeder den opp? Noen syns kanskje det er bedre å være tight, men jeg er jammen usikker på det, ja.
fordi 19c gir kald lydHvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?
Og ikke minst: en kald lytter.fordi 19c gir kald lydHvorfor ser vi ikke at noen subjektivister forklarer i stor detalj viktigheten av å lytte ved 19,7 grader C versus hvor grøtete lyden blir ved 22,1 grader?
Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da.Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
Har hørt Metallica live flere ganger, første gangen var 1988 i Skedsmohallen. Må si at jeg var såpass oppslukt av den musikalske helheten og hvor vannvittig fett det var til å bite meg særlig merke i om Ulrich holdt takten eller ikke. Og senere har jeg stort sett bare sett dem steder som Spektrum og Valle Hovin hvor lyden uansett var helt ræva p.g.a. henholdsvis akustikk og vindforhold, så trommingen gjorde ikke så mye utslag der heller.Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da.Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
På studioinnspillinger kan sånt enkelt fikses. Jeg har selv vært med og lekt med å flytte trommeslag etter klikk i Pro-Tools, og hvis man jobber nok med det kan man få hvilken som helst trommis til å høres ut som en maskin. Men om man gjør det alt for perfekt så høres det kunstig ut. En trommis skal være litt off, det er sånt som gjør at man hører at musikken er spilt av mennesker. Men kanskje ikke så off som Ulrich, da blir det sloppy.
Det som er litt morsomt er at selv om Ulrich er en ganske sloppy trommis, så er James Hetfield en helt vanvittig tight rytmegitarist. Så det høres ikke så gæli ut uansett, live altså. At Hetfield kan spille så tight som han gjør og samtidig synge er en bragd.
En annen ting som er litt morsomt er at når man flytter trommeslag i Pro-Tools så det høres så presist ut som en maskin, så flytter man ting i størrelsesorden millisekunder. Mens forsinkelsen i en kabel er nanosekunder. Og et nanosekund er en milliontedel av et millisekund. Lyd beveger seg forøvrig 0.00034 millimeter på et nanosekund, så om du kan høre tidsavvik i denne størrelsesordenen så hører du ikke jorden til, da heter faren din antageligvis Jor-El. Men du kan jo alltids prøve å flytte høyttaleren 0.00034 millimeter og se om du hører forskjell.
Jeg er ikke noen materialfysikkprofessor, må jeg være det?
På Black Album tok de opp til 40 takes per låt på tape, som de klippet og limte sammen i etterkant. Hvem som helst kan høres tight ut da. Ulrich er antakelig vis dårligste trommisen til å spille i et så stort og kjent band. Men jeg mistenker om noen andre har sittet i trommestolen så hadde de ikke nådd den kommersielle suksessen de har i dag. Det var mange bra metal-band på den amerikanske vestkysten tidlig på 80-tallet, og Ulrich var antakelig vis sterkt medvirkende til at de ble mer synlige enn for eksempel Diamond Head.Har hørt Metallica live flere ganger, første gangen var 1988 i Skedsmohallen. Må si at jeg var såpass oppslukt av den musikalske helheten og hvor vannvittig fett det var til å bite meg særlig merke i om Ulrich holdt takten eller ikke. Og senere har jeg stort sett bare sett dem steder som Spektrum og Valle Hovin hvor lyden uansett var helt ræva p.g.a. henholdsvis akustikk og vindforhold, så trommingen gjorde ikke så mye utslag der heller.Ulrich er en hardslående trommis, men hvis du har hørt Metallica live så merker du at han ikke akkurat er noen levende metronom. Når det kommer til timing er han ganske off.Hvis han er så dårlig som alle hevder har han klart seg ganske greit, da.Lars Ulrich er egentlig verdens beste trommis, han bruker bare feil kabler til PAen.
På studioinnspillinger kan sånt enkelt fikses. Jeg har selv vært med og lekt med å flytte trommeslag etter klikk i Pro-Tools, og hvis man jobber nok med det kan man få hvilken som helst trommis til å høres ut som en maskin. Men om man gjør det alt for perfekt så høres det kunstig ut. En trommis skal være litt off, det er sånt som gjør at man hører at musikken er spilt av mennesker. Men kanskje ikke så off som Ulrich, da blir det sloppy.
Det som er litt morsomt er at selv om Ulrich er en ganske sloppy trommis, så er James Hetfield en helt vanvittig tight rytmegitarist. Så det høres ikke så gæli ut uansett, live altså. At Hetfield kan spille så tight som han gjør og samtidig synge er en bragd.
En annen ting som er litt morsomt er at når man flytter trommeslag i Pro-Tools så det høres så presist ut som en maskin, så flytter man ting i størrelsesorden millisekunder. Mens forsinkelsen i en kabel er nanosekunder. Og et nanosekund er en milliontedel av et millisekund. Lyd beveger seg forøvrig 0.00034 millimeter på et nanosekund, så om du kan høre tidsavvik i denne størrelsesordenen så hører du ikke jorden til, da heter faren din antageligvis Jor-El. Men du kan jo alltids prøve å flytte høyttaleren 0.00034 millimeter og se om du hører forskjell.
Ellers er jeg helt enig i dine betrakninger om Hetfield (i mine ører en av verdens beste), for min del er det hovedsaklig rytmegitaren og vokalen hans som er selve essensen av Metallica, og trommingen til Ulrich kommer egentlig litt i bakgrunnen. Er bare litt lei av at alle slammer ham hele tiden, han låter jo helt greit på platene.
Det var der jeg startet. "Alle" mente dyre kabler var så viktige for resultatet, men når jeg lyttet hørte jeg ikke et spøtt forskjell. Selv ikke om jeg fint kunne høre forskjell på ulike mastringer av samme innspilling, forskjell på CD-spiller og streamer, forskjell mellom effektforsterkere, til og med forskjell med og uten forskjellige underlag under CD-spilleren og forsterkerne. Alt det var anlegget "avslørende" nok til at jeg kunne høre, men disse oppskrytte kabelforskjellene glimret med sitt fravær med mindre jeg virkelig gikk inn for å lage kabler som var så katastrofalt dårlige at de såvidt begynte å degradere lydkvaliteten littegranne. Så ja, jeg kan også høre små forskjeller mellom kabler under helt spesielle forhold, men spesielt viktig er det jo ikke. Kunne denne keiseren muligens være litt tynnkledd?Hvorfor ikke bare lytte? Hadde du fokusert like mye på det som å (bort)forklare hvorfor det ikke er forskjell på kabler ville du selv ha oppdaget fenomenet; Det er forskjell.
Jeg kjenner ikke de komponentene og har ikke tid til å fremskaffe kretsdiagrammer for å sette meg detaljert inn i hvordan de apparatene fungerer. Men generelt vil hørbare kabelforskjeller oppstå hvis utgangsimpedansene er høye, inngangsimpedansene lave, apparatene har ubalansert signaloverføring og mye jordstøy, og/eller utgangstrinnene er så marginalt stabile at forvrengningsnivået og -spektrumet endrer seg hørbart med små endringer i lasten. Det kan jo skje, men på et eller annet punkt går det fra å være sjarmerende eksentrisk til å bli kandidat for EE-containeren. Dingser som "avslører forskjeller" mellom strømkabler ville jeg vært ekstremt skeptisk til.Jeg spurte deg Asbjørn en gang om hvordan mine produkter fra CH Precision og Absolare er "feilkonstruerte" fordi jeg hører forskjell på kabler. Kan du utdype dine påstander? Du påstod jo at elektronikken må ha mangler siden man hører forskjell.
Har ingen ting med det å gjøre. Poenget er at instrumentene i rytmeseksjonen, f eks trommer og bass, har et spektrum med tyngdepunkt i området fra ca 50 Hz (stortromme) og oppover til ca 150 Hz. Så er det overtoner av bassen og lyd fra andre perkusjonsinstrumenter langt oppover, men inntrykket av at rytmen "sitter" i miksen kommer i stor grad an på finjustert eq i båndet rundt 100 Hz.Jeg utfordrer helten din, og den som alle papegøyene her repeterer i kor, nemlig Asbjørn, til å svare på hvem som har mest "rytmisk driv" av en dyktig jazzpianist som sitter alene og spiller, og en helt tilfeldig unge som settes bak et trommesett for første gang. Og begrunne svaret. (Han har også i en tidligere tråd sagt noe om at "rytmisk driv" ligger og gjemmer seg rundt en viss frekvens, nemlig.) Tips: Det hjelper ikke å koble en sånn derre equalizer til verken guttungen eller pianisten.
Jeg skal være så generøs og la for eksempel deg, Valentino, eller noen andre her, steppe inn og svare for ham dersom det ikke kommer noe svar.
Jeg bruker "å se til Linn" i kabeldebatten. Linn produserer fra greit kostbare til langt over middels dyre komponenter. Linn lager og høyttalerkabler, de koster tilnærmet null og niks. En Linn K20 (som jeg har selv og brukte til Dynaudio fokus 140, før jeg gikk over til 20 XD) koster 67,- per meter. Den dyreste kabelen til Linn er K200 til rundt 330,- per meter, og en K40 (hvis du vil ha bi-wiring i en kabel), rundt 145,- per meter.Satt og regnet litt på hvor "galt" egentlig ting er. Hvis mitt aktive system hadde vært satt opp med top notch fra Nordost, strøm, signal, H-kabel, hadde prisen for blitt nærmere 4 mill - altså en økning i kabelbudsjettet fra 1% til 92 %.
Perler for svin vil vel noen kalle det, og jeg vil påstå lyden, hvis det hadde forandret seg, hadde blitt dårligere - altså perler for svin
De velger altså å fremstå seriøse ved å selge fornuftig konstruerte kabler som heller ikke er overpriset. Virker å være en fremtidsrettet markedsstrategi ja.Man bør vel ikke avkoble dette helt fra valgt markedsføringsstrategi og dermed skrive dette 100% på en idealistisk holdning for ivaretakelse av kundens beste?
Vil ikke avvise at dette trekket kan selge mer Linn produkter og da er vel resultatet oppnådd?
Det var ikke noe kritikk, så dette er flott, det.De velger altså å fremstå seriøse ved å selge fornuftig konstruerte kabler som heller ikke er overpriset. Virker å være en fremtidsrettet markedsstrategi ja.Man bør vel ikke avkoble dette helt fra valgt markedsføringsstrategi og dermed skrive dette 100% på en idealistisk holdning for ivaretakelse av kundens beste?
Vil ikke avvise at dette trekket kan selge mer Linn produkter og da er vel resultatet oppnådd?
Jeg vet hva resultatet vil bli, men kan ikke la være.Du har din mening. Vi har vår.Noen som har tenkt over at signalhastigheten i en kabel er 60-90 % av lyshastigheten? Det tar 12-13 nanosekunder for signalet å gå fra den ene til den andre enden av en 3 m lang høyttalerkabel. Den forsinkelsen tilsvarer at høyttaleren står ca 4 mikrometer lengre unna lytteren, eller en fasedreining på 0,009 grader ved 20 kHz. Med Nordost-kabler som skryter av "85 % av lyshastigheten" blir det enda et par nanosekunder mindre. Altså: Kabeleffekter "i tidsdomenet" kan man i prinsippet bare glemme.
Siegfried Linkwitz er også litt fascinert av noen Duelund-kreasjoner: CrossoversDuelund er eksempel på begge. husker Ivar Løkken (master fra ntnu tror jeg) var veldig imponert over hva han hadde komt frem til, og var redd det kom til å dø med han, og bare avfeid i ettertid.
Ivar Løkken er forøvrig PhD i DAC'er, så hvis han sier noe om hvordan dingsene våre fungerer kan det være klokt å følge med. Fra forordet i avhandlingen:The Duelund 3-way crossover could provide a useful option for building a loudspeaker.
http://s3t.it/data/uploads/docs/dig...nalog-conversion-in-high-resolution-audio.pdfFinally, I would like to pay a small homage to the late audio-guru Steen Aage Duelund,
with whom I got to discuss and learn from just before he untimely went away. Although his
fields of expertise were only tangentially related to mine, his clairvoyance and ability to think
outside the box, his holistic philosophical approach to the art of audio, and his great
enthusiasm provided me with a lot of inspiration. His presence is missed.
Jeg tror ‘Laget for kabelestetikere’ også kan fungere.
Men hvorfor, annet enn for å loppe "kabelestetikere" ("kabelfetishister"?) for en million dollars?Jeg tror ‘Laget for kabelestetikere’ også kan fungere.
Målet er vel å lage noe som ser ut som en million dollars og det gjør de jo.....
Built from (4) hand made 99.9999% Pure Silver and Graphene Air String geometries and UEF Graphene Shielding in parallel with (2) 4th Generation Tricon Silver Matrix geometries with UEF Graphene Shielding for a total of 12 cables in a single pair of Galileo UEF XLR interconnects. Each individual geometry is sheathed to cancel vibration without resorting to excessive dampening which can compress sound. All (6) UEF Graphene Shields are tied to our Ground Plane Technology which passes static electricity and noise picked up by the shields direct to ground, and not your components for music that is true to the source without distortion.
To maximize musicality we developed a complex Multi-Layer UEF Inductive Cell made from Pure Silver foil and Graphene with a Japanese Silk Dielectric selected in blind listening tests for the organic sound of silk imparts when used as a dielectric. Lastly, we developed two very special UEF Tuning Modules expressly for Galileo UEF cables that change the vibrational characteristics of the cable at the signal or electron level. The Gold UEF Tuning Module imparts a warmer more layered balance to your music while the Silver UEF Tuning Module with its faster vibrational characteristics transmits the maximum information while still sounding musical. The choice between Gold, Silver or none is yours to make and when you do, you’ve voiced your cables to match your system and personal preference.
Enkelt og greit for at dine preferanser og tankegang ikke er i kjøpegruppen.Men hvorfor, annet enn for å loppe "kabelestetikere" ("kabelfetishister"?) for en million dollars?Jeg tror ‘Laget for kabelestetikere’ også kan fungere.
Målet er vel å lage noe som ser ut som en million dollars og det gjør de jo.....
The bullshit is strong with this one: Galileo UEF Interconnects — Synergistic Research — Never Compromise
Built from (4) hand made 99.9999% Pure Silver and Graphene Air String geometries and UEF Graphene Shielding in parallel with (2) 4th Generation Tricon Silver Matrix geometries with UEF Graphene Shielding for a total of 12 cables in a single pair of Galileo UEF XLR interconnects. Each individual geometry is sheathed to cancel vibration without resorting to excessive dampening which can compress sound. All (6) UEF Graphene Shields are tied to our Ground Plane Technology which passes static electricity and noise picked up by the shields direct to ground, and not your components for music that is true to the source without distortion.
To maximize musicality we developed a complex Multi-Layer UEF Inductive Cell made from Pure Silver foil and Graphene with a Japanese Silk Dielectric selected in blind listening tests for the organic sound of silk imparts when used as a dielectric. Lastly, we developed two very special UEF Tuning Modules expressly for Galileo UEF cables that change the vibrational characteristics of the cable at the signal or electron level. The Gold UEF Tuning Module imparts a warmer more layered balance to your music while the Silver UEF Tuning Module with its faster vibrational characteristics transmits the maximum information while still sounding musical. The choice between Gold, Silver or none is yours to make and when you do, you’ve voiced your cables to match your system and personal preference.
Bare på folk som ikke forstår hva som står i den siterte teksten. Rettere sagt, på folk som ikke forstår at det ikke står noe meningsfylt der i det hele tatt. Kunne like gjerne vært lorem ipsum.Navnet er ikke tilfeldig valgt. Det spilles selvsagt på disrupting technology strengen. Den virker jo den?