Driver og tenker på om jeg skal ta bilder av plaggene og vise hva som gjør bespoke unikt, eller om det blir overkill for dette forumet. Hva tycks?
Det er jo en del arbeid med det og jeg gidder ikke om det er laber interesse.
Driver og tenker på om jeg skal ta bilder av plaggene og vise hva som gjør bespoke unikt, eller om det blir overkill for dette forumet. Hva tycks?
Det er jo en del arbeid med det og jeg gidder ikke om det er laber interesse.
Et lite blikk på noe av håndarbeidet på dagens dress. En Savile Row-dress skal ha minst 50 timer håndarbeid i seg.
Under kragen er det filt. Den er sydd på med hånd for best mulig form. Det ser en av de ujevne stingene. På en ferdigjakke er det alltid sikk-sakk søm her.
Dette stykket er vanskelig å få til da flere lag med stoff møtes og skal ligge i ulik vinkel i forhold til hverandre.
På baksiden av jakkeslaget er det også fult av sting som skal holde stoffet på plass.
Dette er en liten og billig detalj, det er en bomullstråd for å holde stilken på plass for de av oss som går med blomst i knapphullet.
Her kan dere se hvordan dere sjekker om knapphullene er sydd for hånd: de er langt mer slurvete utført på baksiden.
Langs kanten av jakken er det typiske håndsydde sting. Dette kan en finne etterapet i ferdigdresser og, men da er alle stingene helt kliss like, det er det ikke på et håndsydd plagg.
Fôr og erme er selvsagt festet for hånd. Det er vanlig med tre innerlommer på venstre side, og én på høyre side. Men du får så mange du vil.
Ermefôret er festet med løse dobbeltsting; det er for å sikre en viss bevegelighet mellom fôr og stoff. Selvsagt gjort for hånd.
Ermet bør ha to funksjonelle knapper og to til dekorasjon. Noen skreddere tilbyr fire funksjonelle. Mens det aller mest prestisjefulle skredderhuset, Anderson & Sheppard, har bare pynteknapper.
Men samme hvor dyrt stoff, eller hvor mye håndarbeid som er lagt ned - så er passform viktigst. Dressen må sitte godt, ellers nytter det ikke hvor fint og fjongt det er.
Vi to er nok så forskjellige som to nordmenn kan bli, men jeg har virkelig sans for denne tråden. Jeg har ingenting å bruke en dress til, og det peneste jeg eier er ei ny Fjellrevenbukse. Det du viser i denne tråden er en fullstendig ukjent verden for meg. Ser detaljer og skikkelig kvalitetshåndtverk, og det har jeg sans for. Dette må vel kunne kalles et kurs i dannelse. Takk for at du deler.
I dag ble denne grå affæren. En lys grå dress i denne gata bør være tredjevalg når en skal bygge opp en gardrobe.
Synes ikke skjorte-slipskomboen er mer enn så vidt innafor. Mer uinspirert og opplagt skal man lete lenge etter, men Svein Arne kan ikke være like kreativ hver dag.
Dressen ble til ved at jeg bestilte bukse ett sted, og jakke et annet. Det har jeg gjort ved to bestillinger, men jeg gidder ikke lengre, det er lite å hente på å splitte opp ordren slik.
Jakke - MTM - English Cut
Bukse - MTM - Manning & Manning
Skjorte, slips og ytterfrakk - Charles Tyrwhitt
PS - Metropolitan Museum of art
Seler - AT
Strømper - Pringles
Sko - cordovan fra Carmina
Capsen er kjøpt en gang i Roma, men husker ikke produsenten
Sjalet er fra Skottland, mer erindrer jeg ikke
Tenkte vi skulle ta et sveip over britiske bukser - med vekt på konstruksjon.
De er som regel uforede. Engelskmenn synes buksefor er noe jåleri, og at det er helt unødvendig å ha det glatt på undersåttene.
Men du kan få dem foret, men de er kun halvforet, dvs forran og ned til knærne. I alle fall på grovere tweed som Harris og liknende kan det være en fordel å ikke bli helt hudløs nedentil etter en lang dag i fasan-jaktmarkene.
Det er alltid sidestrammere på håndlagede bukser (om en ikke ber om å få slippe). Dette er de to vanligste. Den til venstre i bildet er festet til en strikk inne i linningen. Den andre strammes ved hjelp av spennen, og er den som holder lengst på formen, men tar litt mer plass da for de av oss som er opptatt av hva som bygger volum i siluetten. Det er aldri beltestropper (eller hva det kalles på norsk; beltloops på engelsk), fordi belte ikke høre med på et herreantrekk. Man bruker da seler. Men selvsagt kan klienten (ja, hos en skredder kalles man ikke kunde, man er klient) få sydd på slike om han ønsker.
Det er to måter buksebeina kan sys på; med eller uten oppbrett. Det er nesten alltid smak og behag hva man velger, men noen få regler og noen enda færre absolutter. Livkjole skal aldri ha oppbrett, smoking bør ikke ha oppbrett. Dobbeltspente dresser bør ha oppbrett - ellers er det fritt frem - men det er mer vanlig uten oppbrett når en har jakke+bukse-kombo, men ingen generell regel.
Med oppbrett nederst blir buksene tyngre og henger penere. Dessuten synes jeg personlig at en oppbrett er en fin avslutting av et antrekk.
Ofte sys det et slitebånd på innsiden, både for å skåne buksene nederst og får å gi ytterligere tyngde.
Buksene på bildet uten oppbrett er skjært litt på skrå, de er litt lengre bak mot hælen enn foran. Det gjør at de legger seg penere over skoen enn om de var kuttet helt parallelt med dørken.
Bukser kommer i tre varianter. Fra venstre: flatfront, med ett legg eller med to legg.
Hva en velger henger sammen med visse faktorer der kroppsfasong er viktigst. For at flatfront-bukser skal sitte rimelig bra, må du ha relativt flat mage, ellers blir det pølseskinn. Flatfront gir også et mer moderne uttrykk.
Ett legg er ikke så vanlig som to legg. De er finest når en står, og er mer tilgivende for de av oss som har litt for mye foran - mage altså - men er ikke så fine når en sitter - da blir det en pose der foran.
Dresser med vest til, blir ofte flottere med bukser med legg, du vil da får fremhevet skuldrene og skapt inntrykk av en smal midje. Det er jo det vi menn vil ha.
Bukser med legg ser nakne og amputerte ut uten oppbrett, synes jeg. Men jeg har sjøl flere uten oppbrett, og det funker det og i all sin nakenhet.
Dette er en hybrid, den gir seg ut for å være en flatfront, men har egentlig ett legg som er sydd igjen. Jeg er i grunnen ikke så happy for det, men har jaffal tre busker som er laget på denne måten. Bare å pakke jakka tett rundt så er det ingen som ser fjuskeriet.
I dag ble denne grå affæren. En lys grå dress i denne gata bør være tredjevalg når en skal bygge opp en gardrobe.
Synes ikke skjorte-slipskomboen er mer enn så vidt innafor. Mer uinspirert og opplagt skal man lete lenge etter, men Svein Arne kan ikke være like kreativ hver dag.
Dressen ble til ved at jeg bestilte bukse ett sted, og jakke et annet. Det har jeg gjort ved to bestillinger, men jeg gidder ikke lengre, det er lite å hente på å splitte opp ordren slik.
Jakke - MTM - English Cut
Bukse - MTM - Manning & Manning
Skjorte, slips og ytterfrakk - Charles Tyrwhitt
PS - Metropolitan Museum of art
Seler - AT
Strømper - Pringles
Sko - cordovan fra Carmina
Capsen er kjøpt en gang i Roma, men husker ikke produsenten
Sjalet er fra Skottland, mer erindrer jeg ikke
Så var det på 'an igjen.
Resirkulerer garderoben til det til slutt ikke er noe igjen. Tja, denne skjorten har jeg gjerne ikke brukt sammen med denne jakka og buksne før.
Flatfront, btw, og en av de fineste jeg har. Uvanlig anvendelig.
Jakke/bukser/skjorte - bespoke, Whitcomb & Shaftesbury
Slips og PS - Fort & Stone
Seler - Albert Thurston
Strømper - Charles Tyrwhitt
Sko - Allen Edmonds
Skjerpings. Det der slipsmønsteret hører hjemme på Matiniqueskjorter fra 80-tallet eller på en sofapute arvet etter tippoldemor. Ikke vis deg slik blant medmennesker. Eller velg det til jakkefor som eneste utvei om du må ha kroppskontakt med usmakligheten.
Det ble en grå Donegal med hjem. Ermene er i lengste laget, som det gjerne blir med konfeksjon på min kropp. Lang rygg etter høyden, korte bein og armer, og kulemage som ligner få andre. Det er sikkert mer enn ermene som er på kanten, men dette er nok det mest problematiske. Jeg tenkte å levere den fra meg for justering. Det er ikke allverdens som skal til. Jeg er 16 1/2 og 34 slim hos CT, mener de opererer med 35 som standard ermer til snippstørrelsen (L casual er 16 1/2 og 35 1/2 om jeg ikke husker feil.) Sånn for å prøve å illustrere størrelsesavviket.
Dermed har jeg et par spørsmål. Blir det stygt å legge opp fra enden? Det er litt å gå på før man kommer opp til knappene, mer enn nok, sånn rent praktisk. Må det legges opp fra skulderen? Og har noen tips til noen i Oslo som kan gjøre sånt noenlunde pent uten å ruinere en stakkar ytterligere?
Legge opp ermene til Zomby, ikke tråden. Ikke enda, jaffal.
Hvis han tenker å legge opp ermer på en dress med funksjonelle knapper, har han en utfordring.
Han kan få tatt inn litt, 1-1,5cm, men legegr han opp mer så blir det for kort til knappene.
Om han må få ermet tatt inn i skuldrene - som er det korrekte - så må han ut med mange penger. Det er mye arbeid.
Hvis det er pynteknapper, så er det ingen problem. De kan flyttes.
Jeg kjenner dessverre ikke til systuer i Oslo, men det må vel gå an å google?
Å ja, jeg fører notater og kommer til å overlevere dem til St.peter rett før du kommer opp til eksamen. Det slipset koster deg ekstra 2 år i grillen.. fair warning..
Legge opp ermene til Zomby, ikke tråden. Ikke enda, jaffal.
Hvis han tenker å legge opp ermer på en dress med funksjonelle knapper, har han en utfordring.
Han kan få tatt inn litt, 1-1,5cm, men legegr han opp mer så blir det for kort til knappene.
Om han må få ermet tatt inn i skuldrene - som er det korrekte - så må han ut med mange penger. Det er mye arbeid.
Hvis det er pynteknapper, så er det ingen problem. De kan flyttes.
Jeg kjenner dessverre ikke til systuer i Oslo, men det må vel gå an å google?
Ja, og ja, det er fungerende knapper, og forhåpentligvis noenlunde innafor med en halv tomme kortere. En halv tomme kortere, kanskje helt opp i en hel ble antydet hos naboen tvers over gata, da jeg tittet på noen jakker som eksponerte den samme typen tilkortkommenhet hos meg.
Hvis ikke blir det altså dyrt for en allerede martret stakkar.
Det er visse ulemper ved å få laget hele antrekk som skal passe sammen. Jeg blir litt lat og det er vanskeligere å utfordre meg sjøl på litt nye kombinasjoner.
Båten er liten og havet er stort.
Jakke/bukser/skjorte - bespoke - W&S
Slips, strømper - CT
PS - Husker ikke i farta
Seler - AT
Sko - Loake
Ut på tur alltid sur.
Liker å ha noe på beina som er lett å få av og på i sikkerhetskontrollen, og bukser som tåler timer med sitting i påfallende positurer.
Jakke og skjorte - bespoke W&S
Slips og bukser - CT
PS - Berg & Berg
Dessert boots - Clark's
Ble anbefalt å prøve skjegg på et annet forum. Har hatt det før og det er bare ikke pent på meg, men jeg slipper ut litt fjon så de andre holder fred. Så svak er jeg for gruppepress.
Dressen i dag er fra fantastiske W Bill, i en blanding av ull og angora, bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury, som også har laget skjorten.
Slips er fra CT, og jeg kunne valgt et bredere et.
PS fra husker ikke, har psykogen amnesi.
Strømper fra Pringle og sko fra Loake.
Fin dress!, liker de brune fiskebein og mørkt slips. Resten er so so (fjollete lommeduk) .. og hva skal vi si om skjegget når det er gjemt bak lyseblå selvsensur? Prøv en 80-talls pornostrek på bildene i stedet.
I en tynn tråd, Deff. Ikke uten en tråd.
Må holde orden på kategoriene, bluferdighete. Dessuten er det fare for at det neppe hadde hjulpet å på tydeligheten av skjegget å hatt smalere strek.
Fjollete er ikke en presis beskrivelse, og PSet forholder seg helt fint til resten av antrekket i det det tar igjen tre av de andre fargene (blå, gul og rødt) og kommenterer slipset ved å spille på blåtoner.
Et antrekk som er så monokromatisk som det i dag kan godt ha et litt fargerikt innslag. Men regelen er at en ikke skal ha mer enn ett bråkete plagg i et antrekk, ellers blir det for kaos.
Ellers er det å si om dagens påkledning, at det kombinerer fire mønstre (; skjorte, slips, jakke og PS har alle ulike mønster - fem mønsterkombinasjoner om vi tar med strømpene). Selv om det er relativt lik mønsterskala på skjorte, slips og dress, så går det fint siden fargekontrasten er såpass stor.
Ei uke igjen, så er det rom for et lite hvileskjær. Det blir godt.
Trenger å kjøpe meg en brun feodora, og la capsen vandre til de evige jaktmarker. Ikke at jeg tror den kommer til å gjøre det så bra der heller.
Dress fra McGee
Skjorte, slips og frakk fra CT
PS fra Berg & Berg
Seler fra AT
Strømper fra Falke
Sko fra Crockett & Jones
Skjerf og hansker - samme som i går
Caps fra Pakeman Catto & Carter
Ei uke igjen, så er det rom for et lite hvileskjær. Det blir godt.
Trenger å kjøpe meg en brun feodora, og la capsen vandre til de evige jaktmarker. Ikke at jeg tror den kommer til å gjøre det så bra der heller.
Dress fra McGee
Skjorte, slips og frakk fra CT
PS fra Berg & Berg
Seler fra AT
Strømper fra Falke
Sko fra Crockett & Jones
Skjerf og hansker - samme som i går
Caps fra Pakeman Catto & Carter
Stiller opp jeg, Deff. Bare jeg får rette fotografen. Tar du jobben?
I dag er det tweedvær her på kanten.
Dressen er i et donegal-stoff fra fantastiske W Bill, MTM fra English Cut
Skjorte er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
Slips og strømper fra CT
Boots fra Russell & Bromley
Fin den, men er ikke så glad i tre-knapps. Snittet er litt for stramt for en tweed-dress og. Et så røft stoff krever en litt løsere form.
Du får stå over en sykkel eller to, så har du en dressen.
Når det gjelder sykkel, så er jeg strengt tatt godt over i vedlikeholdsmodus om dagen, og blir der til noe dyrt kollapser. Jeg har det jeg trenger, og greit med slitedeler betalt og liggende i boden. Men så er det denne lille muligheten for å bygge min helt egen ramme. Da blir det fort en dress eller to til slutt.
Dette er en brunmelert dress i et stoff fra Hardy Minnis der jeg fikk laget bukser og vest hos English Cut i 2012, og jakka + ny bukse hos W&S året etter.
Har derfor to bukser til den; èn med oppbrett og legg, og èn med flatfront og uten oppbrett. Skjorte er bespoke fra W&S, slips er fra CT og hold i korrekt liturgisk farge. PS fra TM Lewin, strømper fra Falke og sko fra Allen Edmunds.