Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    H

    Hardingfele

    Gjest
    "Finnes det noe tåpeligere enn en mann med paraply," spurte min far, som alltid gikk med hatt. Takker for trivelig og informativ tråd!

    Her ser vi hvorfor han går med veldig lange, røde slips.

    get.jpeg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hehehe, takk for det, Sluket.
    Og riktig Godt nyttår, folkens.

    I dag er det denne tredelte som ble til i to omganger. Jeg bestilte buksene hos English Cut i 2013, men likte dem så godt at jeg ville ha en hel dress av samme stoff året etter. Men da var det produksjonsstopp; den lille skredderbedriften for mange kunder og klarte ikke ta unna. Jeg ble anbefalt Whitcomb & Shaftesbury, de laget jakke og vest - og slik startet samarbeidet med dem.

    Skjorte fra CT
    Slips fra Harvie & Hudson
    PS fra Berg & Berg
    Strømper fra Falke
    Sko fra Russell & Bromley

    InkedP1020025 – Kopi_LI.jpg

    P1020037.jpg

    P1020027.jpg

    P1020002.jpg
    Engelskmennene er jo kjent for sin understatment, og det hender at de plasserer labelen nede i lommen - for å ikke skryte.
    Albert Thurston gjør tilsvarende på selene, der er logoen på den siden av selen som vender inn mot skjorten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke bare menn som kan kle seg. To eksempler fra nylig som illustrer.

    Melania.... si hva du vil om gresskaret men hun kan kle på seg selv.

    fem1.jpg

    Meghan viser seg også i en hatt som er ... wow.

    fem2.jpg

    Jeg blir i godt humør av slikt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Måtte det evige lys skinne over oss atter en gang; det blir grumsete bilder i grisotta i denne mørketiden.

    Dressen er den første jeg fikk laget hos English Cut i 2012, i et mønster som kalles cun club check, dette er fra Porter & Harding.
    Made to measure (MTM); målsøm kaller vi det i Norge. Det er når skredderen alt har en ferdig standardmal, og som det så gjøres endringer i før stoffet klippes.
    Det kan i utgangspunktet være mange timer med håndverk i en målsømdress, men det trenger ikke være noen i det hele tatt; noen ganger er hele dressen laget for maskin.
    Til sammenlikning skal en bespoke-dress fra Savile Row ha minst 50 timer med håndarbeid. Ved bespoke tar skredderen ikke utgangspunkt i en standard, men lager en unik mal utfra kundens mål. Prisen for bespoke er fra 50 - 100% dyrere enn MTM, men den er neppe dobbelt så god, kun av den grunn.

    Skjorten og strømpene er fra CT
    Slips fra Turnbull & Asser
    PS fra Kent Wang
    Seler fra AT
    Sko fra Crockett & Jones

    InkedP1030017 – Kopi_LI.jpg

    P1030044.jpg

    P1030036.jpg

    InkedP1030031 – Kopi_LI.jpg

    InkedP1030004 – Kopi_LI.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tweed er et fantastisk materiale, kommer i endeløs varianter og på grunn av sine varmeegenskaper og avslappede karakter passer tweed godt til norske forhold. Tweed har en perfekt kombinasjon av chill og stil.
    Det er mange typer tweed, noen er oppkalt etter der de har sin opprinnelse, andre etter sauerasen ulla kommer fra.
    Stoffene holder seg ofte i naturfarger og finnes i en mengde mønstre, men fiskebeinsmønster er nok det de fleste forbinder med tweed. Det er i vesten jeg har på i dag. Det er også vanlig med ruter i ulike størrelser. Striper er derimot sjelden å se på tweed.
    Tweed er uformelt, og du kommer ikke i tweed til dåp, konf, begravelse eller bryllup. Heller ikke forretningsmøte, men ellers kan du bruke det nesten over alt - så fremt temperaturen er under 20 gr C.

    Jakka jeg har på er laget av en stoffkvalitet kalt Saxony, den består av myke og korte fibre som spinnes i two-ply (to tråder spinnes sammen) og veves til relativt tykt og tett stoff. Den er ganske vær- og regnbestandig og blir derfor ofte brukt i ytterfrakker, og heller sjelden i dresser.

    Jeg kan nesten ikke se for meg en mann som ikke ville kle en jakke i tweed. Just saying.

    Jakke, skjorte, buske og vest MTM fra Withcomb & Shaftesbury
    Slips og PS fra Charles Tyrwhitt
    Strømper fra Pringles
    Sko fra Loake

    InkedP1040020 – Kopi_LI.jpg

    P1040044.jpg

    P1040050.jpg

    InkedP1040008 – Kopi_LI.jpg

    InkedP1040011 – Kopi_LI.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må si meg veldig enig i dine ord om tweed. Et svært passende materiale for oss i det tempererte nord, og akkurat passe avslappet og uformelt samtidig som det er pent og maskulint elegant. :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Noen som har kjennskap til disse? https://www.tailormadelondon.com/

    Nesten betalbart, og fagre løfter om at ting ender opp med å passe.
    Har aldri hørt om disse, men det finnes en rekke mindre skredderier i London - men kanskje ikke så mange som tar mål på denne måten. Jeg har lest om denne metoden, men aldri blitt utsatt for den selv.
    Ut fra hva de skriver på hjemmesiden, så er dette målsøm, og ikke bespoke.

    De lager også half-canvas som standard, noe som er bedre enn vanlig limte fabrikkproduserte dresser, men like vel ikke like bra som full eller floating canvas.

    Jeg klarte heller ikke finne reveiws på nettet, og da er det uvisst hvor gode de er. Alle skryter jo av seg selv, så det er lite å lite på.
    Prisene starter relativt rimelig, men det er sjelden en får det en er ute etter i de aller laveste prisklassene.
    Hvis du regner et snitt av prisklasse B og C for en tredelt dress, og legger til full canvas og håndsydd ender du på £1520. Det er en grei pris hvis de er dyktige, men jeg hadde heller kastet litt mer i potten og kjøpt hos en av de mer kjente skredderhusene.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne jakka er også laget av tweed, i en vevning som kalles barleycorn, på nært hold skal strukturen likne byggkorn.
    Stoffet er fra fantastiske W Bill, og jeg fikk laget jakka i 2015, mens bukser og skjorte ble laget i 2014. Alle er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury.
    Slips og PS er fra Charles Tyrwhitt. Strømper er housebrand fra Sockshop, og bootsa er made for walking av Russel & Bromley.
    Noen seler er det også under der.

    InkedP1050017 – Kopi_LI.jpg

    P1050038.jpg

    P1050047.jpg

    InkedP1050023 – Kopi_LI.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen som har kjennskap til disse? https://www.tailormadelondon.com/

    Nesten betalbart, og fagre løfter om at ting ender opp med å passe.
    Har aldri hørt om disse, men det finnes en rekke mindre skredderier i London - men kanskje ikke så mange som tar mål på denne måten. Jeg har lest om denne metoden, men aldri blitt utsatt for den selv.
    Ut fra hva de skriver på hjemmesiden, så er dette målsøm, og ikke bespoke.

    De lager også half-canvas som standard, noe som er bedre enn vanlig limte fabrikkproduserte dresser, men like vel ikke like bra som full eller floating canvas.

    Jeg klarte heller ikke finne reveiws på nettet, og da er det uvisst hvor gode de er. Alle skryter jo av seg selv, så det er lite å lite på.
    Prisene starter relativt rimelig, men det er sjelden en får det en er ute etter i de aller laveste prisklassene.
    Hvis du regner et snitt av prisklasse B og C for en tredelt dress, og legger til full canvas og håndsydd ender du på £1520. Det er en grei pris hvis de er dyktige, men jeg hadde heller kastet litt mer i potten og kjøpt hos en av de mer kjente skredderhusene.
    Blir det ikke en litt uvanlig kombinasjon av begge? Sånn jeg leser metodebeskrivelsen, så er det 3d-scanning og automatisk generert kutting fra det, altså ikke basert på standardmønster i det hele tatt? Og at dressen i utgangspunktet syes maskinelt skulle ikke påvirke passformen i særlig grad?

    Sånn sett burde det vel (forutsatt noenlunde sannsnakk) ende opp som en god ferdigdress, men med bedre enn standard målsøm tilpasning til mitt uodde legeme?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Du har nok rett at det blir et unikt mål, og sikkert grei den metoden med 3-d-scanning, og det er vel verken bespoke eller MTM, men noe for seg selv.
    Bespoke skal jo være tilskjært for hånd ut fra kundens unike mønster.

    Om maskin- eller håndsøm er best er jo som med alt håndverk; en maskin kan aldri erstatte et menneske. Dette ser du spesielt i de komplekse sømmene som i kragen og armhulene.
    Samme med måltaking; jeg tror at et trenet øye er bedre enn en maskin. Men det kan være jeg tar feil.
    Det som påvirker passformen er mest at målene er korrekte, ikke hvordan delene er satt sammen. Likevel har håndsøm mulighet for større fleksibilitet enn en maskin.

    Disse tilbyr én tilpasning, da må de være ganske sikre på å få det riktig. Men det hadde vært artig å se resultatet dersom du går for dette.
    Selv drar jeg til London om noen uker for å første tilpasning av ny dress. Det er alltid spennende.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Klarer ikke å linke direkte, men om man går inn på google maps og søker opp firmaet, så finner man en drøss med brukeranmeldelser, og de er gjennomgående entydig positive. Det er sikkert sterkt preget av at de som skriver ikke har særlig erfaring med andre og mer eksklusive skreddere. Det skrytes med henvisning til ferdigdresser, og dermed blir referansen en helt annen enn det du har å sammenligne med. Om jeg skulle prøve meg, så ville det blitt mye av det samme, strålende fornøyd med noe som kanskje hadde støva ned i skapet hos deg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Når det gjelder dette med håndarbeid vs. maskin, forresten. Litt som en virkelig god trommeslager mot en trommemaskin. Vi elsker at trommeslageren nærmer seg metronomisk presisjon, men nåde den som matcher den...

    Håndarbeid kan være utrolig vakkert. Maskiner strekker seg stort sett mot riktig. Det er ofte to forskjellige ting.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg er ikke så happy for denne type anmeldelser.
    Jeg vil heller ha én som har peiling enn hundre som er begeistret.

    Det er gjerne kvalmt og elitistisk det som kommer nå, men jeg hadde i noen år en greie med å sjekke ut Tripadvisor og se hvilke restauranter som fikk høy skåre og så gå der og spise.
    Hvor ofte syntes jeg det var bare lagom?
    Slike folkelige avstemninger avspeiler ikke nødvendigvis kvalitet, men heller popularitet. Jeg leser heller restaurantanmeldelser enn å se etter hvor folk går.

    Jeg kikket gjennom noen av disse anmeldelsene via Google, og det faglige nivået er jo relativt lavt; Dette er bra fordi jeg likte det, er gjennomgangsmelodien. Det blir som å si at denne filmen er god fordi jeg likte den, uten videre begrunnelse eller forklaring.

    Håndarbeid koster alltid mer enn maskin, og maskin, som du sier, vil ha perfeksjon - hånden viser alltid variasjon. En håndsydd dress skal ikke være linjalbein, den skal se ut som om den er laget til deg av et menneske. Den skal være myk og organisk, ikke hard og kvass.
    Og ikke minst, den skal kamuflere dine skavanker og fremheve dine flatterende sider. Jeg vet ikke om en maskin får til det, men de gode skredderne klarer det.
    Da jeg veide 20 kg mer ( og kanskje enda mer, for evnen til benekting er sterk ), så klarte Tom Mahon å gi meg tilbake midjen min; jeg så mye slankere ut i hans klær enn i ferdigdresser.

    En håndbygd bil kjører ikke fortere enn en som er spyttet ut av en maskin, kanskje den ikke kjører bedre heller.
    Hi-fi-anlegget mitt er (for det meste) håndbygd (også i UK), men det spiller ikke nødvendigvis høyere eller bedre enn et fabrikkprodusert anlegg. Men jeg har veldig glede av det. Slik som jeg også har av min masseproduserte bil. Bare så det er sagt.

    Vissheten om at det er fagkunnskap og hundreårige tradisjoner bak en dress øker gleden ved å eie og å bruke den.
    Og selvsagt spiller også eksklusivitet en rolle; å vite at det jeg går i, det er laget kun for meg, og valgt av meg, og at jeg ikke kommer til å treffe på noen som har det samme plagget, det er også en verdi.

    Men - igjen: når det er sagt, så har jeg ingen problem med de som velger enklere løsninger og sier seg fornøyd med det, en hver må få gå kledd slik en ønsker.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt enig i disse betraktningene, og synes ikke det er snobbete på noen som helst måte. Bortsett fra ett punkt hvor jeg er uenig. Hifi er i mine øyne reproduksjon av kunst som er ferdig. Kreativitet er det fortsatt rom for, i bøtter og spann, estetiske valg også, men da stort sett i form av avveiing av et avvik/ en ulempe mot en annen. Men, altså, akkurat der liker jeg at kunsten tilstrebes redigert minst mulig.

    Hifi er gjengivelse av musikk, om du vil.

    Musikken i seg selv er, som maten, og som et klesplagg om du vil, et stykke kunst eller kunsthåndverk i seg selv. Det er ingen reproduksjon mellom kunsneren/håndverkeren og publikum, som det heller ikke er på en konsert.

    En liten kommentar til. Det er ikke bare snakk om hva man ønsker, men også hva man kan med de midlene man har. Hvilke kompromisser oppleves minst ut fra de forutsetningene. Dette er prismessig en mellomløsning, og antageligvis det samme med tanke på kvalitet. Men tross alt vil jeg tro det er lett å bruke tilsvarende på manufaktur.

    Og ja. Åpenbart er kompetansen til de som vurderer som den er. Hva de referer til sier, og det er ærlig nok, hva de har av alternative opplevelser.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Musikken blir ikke nødvendigvis bedre av at den avspilles på en high end høyttaler laget av sauer dyrket på de ytterste Hebridene avlet frem på tung motgang og ilanddrevet tare.
    Det er like mye jåleri i klesverden som i hi-fi verden. Minst. For ikke å nevne whiskyverden. Noe som ikke sier så reint lite.
    Det handler om å klare å selge et produkt som er ferdig utviklet, men som produsenten vil skvise enda noen kroner ut av i en bransje med sterk konkurranse.

    Alle må vi skule til kontoen når vi skal handle, og da hender det jeg heller vil gå for en god ferdigdress, og ta den med til en flink sydame og fått den tatt litt inn her og litt ut der, opp her og litt ned der. Heller det, enn å kaste gode penger etter, ja hva er det man sier? Det man tror er bra..?


    6K
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Mere tweed, denne fra W Bills flotte utvalg av stoffer fikk luftet seg i dag.

    Kunne fått en omgang med pressing det ene jakkeslaget der - eller jeg kan si at det er håndlaget og meningen at det skal vises.
    Dresser er ikke så vanskelig å presse som mange gjerne tror.
    Jakker trenger sjelden mer enn å få glattet ryggen, ellers faller de greit på plass når de får hengt noen dager på en god henger - eventuelt at de får henge på badet når man tar en dusj.
    Vær litt forsiktig når dere presser slagene; de skal ikke ligge flatt, men ha en fin bue ned mot festeknappen - det som på fagspråket kalles the roll.
    Bukser krever litt mer, for de får hardere medfart og krøller derfor mer, dessuten skal det være press i en bukse, og da må man frem med brett og jern m/damp. Men det er ikke vanskelig om en har teknikken inne, og den er lett å lære seg.

    Det er avgjørende å ikke stryke for mye - men presse. Hvis en gnukker et varmt strykejern over ull er det fare for at stoffet blir blankt, noe som er vanskelig å få vekk igjen. Bruk et strykeklede (kjøkkenhåndkle feks) mellom plagget og jernet, eller løft jernet fra sted til sted på plagget.

    Dress og skjorte - bespoke fra W&S
    Slips - CT
    PS - Berg & Berg
    Seler - AT
    Strømper - Sockshop
    Sko - Cheaney

    InkedP1080032 – Kopi_LI.jpg

    P1080058.jpg

    P1080049.jpg

    InkedP1080025 – Kopi_LI.jpg

    InkedP1080043 – Kopi_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    5/6

    Veldig bra, men skjorten med kjøkkenhåndlemønster trekker ned.... men det er det eneste alt annet er topp.

    nei faen heller .. det passer jo litt på en rar måte:

    5,5/6 (.. men det kan bli enda bedre med en bedre skjorte) Dropp det lyseblå, prøv med noe rav, gull, bronse .. og litt mørkeblå kontrast i eventuelle detaljer.

    Dette er bra! Beste så langt. (lommetørklet og tyggisen er spot on)

    Ta igjen gulfargen fra tyggisen og la det bli skjorten .. da snakker vi!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det Deff.
    Men det blir for mye ton-i-ton om skjorten skal følge brunnyansen som i jakka. Trenger kontrast, og blå skjorte hadde funket fint. Det ser du i de blå rutene i skjorta.

    Det er in i visse kretser er å bruke dongery til denne type jakke, slik som alltid elegante Simon Crompton har på seg her:

    26154065_177297762864319_5806558083521970176_n.jpg

    Men en slik skjorte kan ikke brukes til dress, den er alt for casual og det blir formalitetskonflikt.
    Jeg er heller ikke så glad i button-down skjorter, og jaffal ikke sammen med jakke. Men det er en helt annen sak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Takk for det Deff.
    Men det blir for mye ton-i-ton om skjorten skal følge brunnyansen som i jakka. Trenger kontrast, og blå skjorte hadde funket fint. Det ser du i de blå rutene i skjorta.

    Det er in i visse kretser er å bruke dongery til denne type jakke, slik som alltid elegante Simon Crompton har på seg her:

    Vis vedlegget 475051

    Men en slik skjorte kan ikke brukes til dress, den er alt for casual og det blir formalitetskonflikt.
    Jeg er heller ikke så glad i button-down skjorter, og jaffal ikke sammen med jakke. Men det er en helt annen sak.
    6/6 .. ingen videre innvendinger. Dette er så bra!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.459
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bongo fra Kongo og de fjonge vennene hans. Her er stilsikkerheten og næringsvettet på topp. :D

    “La Sape” is a unique movement based in Congo that unites fashion-conscious men who are ready to splurge money they don’t really have on designer clothes. Dressing in stark contrast with their surroundings, these elegant ambiance-makers become true local celebrities… but this fame comes at a price.

     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Uff, coobiz. Dette er jo bare klovnerier. Har ingenting med å være velkledd å gjøre.
    Forståelig, men trist å se fattigfolk gjøre seg til på den måten.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Han nederste der har en dress som ikke passer.

    Simon Crompton er kanskje den mest innflydelsesrike når det gjelder herreklær i UK for tiden. Han har en veldig sikker smak og stor fagkunnskap.
    Skulle ønske jeg klare å kle meg like bra som han.
    Jaja, har jaffal litt mer hår en han, og så fjerner jeg fjona på kassa. Det gjør ikke han.

    Det er svingninger innen klassisk herreklær, men dette er små variasjoner over noen tema som alt er fastlagt på 20-tallet, utfra klær som har røtter tilbake til forrige århundreskifte.

    Mote er i stadig endring og langt på vei bryter med den klassiske stilen. Det er to ulike verdener.
    Så finnes det så visst noen få cross-overs som f eks Oswald Boateng og Alexander McQueen, men de er også en klassisister; vel velger Boateng noen spreke farger og McQueen forsøker å tøye formen - men håndverk og snitt er like gammelt som the Row.
    Og de er egentlig særinger og motstrømsfenomen, og setter seg på siden av det gode selskap.
    Og jeg er ikke særlig interessert i dem, men jeg legger jo merke til dem; så lang er ikke denne gata.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.459
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uff, coobiz. Dette er jo bare klovnerier. Har ingenting med å være velkledd å gjøre.
    Forståelig, men trist å se fattigfolk gjøre seg til på den måten.
    Er helt enig at det er trist. Min kommentar var et (åpenbart mislykket) forsøk på sarkasme.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det kan være du synes det mangler belte, en om du ser så er ikke buksene laget for å brukes med belte; der er ingen loops.
    Belte hører ikke med i klassisk herreantrekk, og er heller ikke nødvendig; enten bruker man seler eller så er det sidestrammere som holder buksene på plass. Seler er å foretrekke.

    Et belte skaper en visuell stoppeffekt der mange av oss ønsker minst mulig oppmerksomhet, det er en horisontal linje i et antrekk som bygger på vertikale linjer.

    Når det er sagt, så om en bruker belte, så skal det matche skoene - og her er en merkelig regel; belte og sko skal helst være i identisk utføring - det er ellers en big no-no i et antrekk. En skal ikke ha to detaljer som er helt like, men det gjelder altså ikke her.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Han nederste der har en dress som ikke passer.
    Who cares... det er den frakken som er 'to die for' .. vil ha en slik!


    Simon Crompton er kanskje den mest innflydelsesrike når det gjelder herreklær i UK for tiden. Han har en veldig sikker smak og stor fagkunnskap.
    Skulle ønske jeg klare å kle meg like bra som han.
    Jaja, har jaffal litt mer hår en han, og så fjerner jeg fjona på kassa. Det gjør ikke han.
    Av det lille jeg har sett så er han ikke redd for å være mann, selv i disse femitass-tidene der det er mer stuerent å gå i kjole og blått hår.


    Det er svingninger innen klassisk herreklær, men dette er små variasjoner over noen tema som alt er fastlagt på 20-tallet, utfra klær som har røtter tilbake til forrige århundreskifte.

    Mote er i stadig endring og langt på vei bryter med den klassiske stilen. Det er to ulike verdener.
    Jepps, "ulike verdener" --- jeg vil ikke bli sett død i noe moderne, (eller uvasket undertøy), om det kom til en alvorlig trafikkulykke..


    Så finnes det så visst noen få cross-overs som f eks Oswald Boateng og Alexander McQueen, men de er også en klassisister; vel velger Boateng noen spreke farger og McQueen forsøker å tøye formen - men håndverk og snitt er like gammelt som the Row.
    Og de er egentlig særinger og motstrømsfenomen, og setter seg på siden av det gode selskap.
    Og jeg er ikke særlig interessert i dem, men jeg legger jo merke til dem; så lang er ikke denne gata.
    Mitt slags moteikon er kanskje Jean-Paul Belmondo

    jean.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vet ikke om han var så velkledd akkurat. Tror han var mer kjent for utseendet.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vet ikke om han var så velkledd akkurat. Tror han var mer kjent for utseendet.
    Ja sikkert riktig, men mer attitude og holdning, som igjen gjør plagg til ikoner. Den biten jeg mest henter inspirasjon derfra er hans bruk av hatter og caps. Jeg er svak for den delen.

    Jeg liker at menn går med noe på hodet i det offentlige rom, selv om jeg ikke selv etterlever dette til enhver tid.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Enig, jeg har flere ganger beklaget at hatten forsvant fra menns antrekk. Det vat prikken over i-en som ble borte.

    Capsen har overlevd, men du går ikke med caps til dress. Det er formalitetskonflikt.
    Til tweed og ellers casual er det helt innafor.
    Hodeplagg er pent - og det er frikkins nødvendig i den delen av kloden vi har klamret oss fast.
    Nå har jeg jo fått meg kippa, men det er liksom ikke så mye varme i den. Så den får ligge til pynt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei kippa duger ikke, men ute i det offentlige rom så går man jo med jakke eller frakk, om ikke gradestokken forbyr. Og da er det egentlig ikke noen unnskyldning.

    Men jeg er ingen engel, og fusker nok med bart hode når det er for varmt, og ellers også.

    Men jeg etterlyser stilen.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jakke er MTM fra Gieves & Hawkes
    Skjorte er bespoke fra W&S
    Slips og bukser fra CT
    PS fra Kent Wang
    Strømper fra Pringles
    Boots fra Clarck's

    InkedP1090075 – Kopi_LI.jpg

    P1090059.jpg

    P1090052.jpg

    InkedP1090030 – Kopi_LI.jpg

    InkedP1090013 – Kopi_LI.jpg

    P1090019.jpg
    Sånn skal en jakke se ut bakfra. Rein og ryddig uten bulker og for mye stoff, men heller ikke så tight at den bekrenser bevegeligheten.
    Lang nok til å dekke stussen. Par cm av skjortekragen skal vises over jakkekragen. Fremhever skulderbredden uten å virke for stor.
    Det er noe som skjer på venstre skulderblad, og jeg kan ikke helt forklare hva det er, kan være at jeg har slurvet litt da jeg tok den på.

    Buksene som er en ferdigsak er suboptimal, det er spesielt min lille rompe som ikke klarer å fylle ut buksebaken. Slik ville det ikke vært med skreddersydde bukser.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg har jo slaktet barskapet i jul og nyttår og måtte hente forsyninger i dag så jeg jaffal har til over middagen.

    P1090082.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sprekt med lysebrun cordfløyel siden 70-tallet tross alt er over.. Ta den i det minste helt ut og gå for fotformsko... :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn