Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Ladekontakt i fronten skulle vært forbudt, alle med respekt for seg selv rygger inn på parkeringsplasser
     
    S

    svk

    Gjest
    Statoil krever at sine ansatte rygger inn. Hvertfall de bilene som eies av Statoil. Derfor jeg lurte :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er en logikk i dette med å parkere med fronten ut av en parkeringsplass.
    Så det er ikke bare amerikansk paranoia :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Holder med en tur på ikea å se alle kjærringene med leafen på skrå på ladeplassene
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rimac ser ut til å være bra.

    Eksosentusiastene og bråkebilfanatikere får bare gå til køys.

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
    Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein:) Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.
    Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
    Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein:) Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.
    Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
    Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein:) Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.
    Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
    Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.
    Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
    Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein:) Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.
    Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
    Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.
    Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
    Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt :) (pris v/hjemmelading)
    Mitt piggdekkinfiserte dieseldyr har et forbruk på kr 6,7 kroner pr mil (0,56l/mil, pumpepris kr 11,99)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
    Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har trua:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
    Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.
    Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
    Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt :) (pris v/hjemmelading)
    Mitt piggdekkinfiserte dieseldyr har et forbruk på kr 6,7 kroner pr mil (0,56l/mil, pumpepris kr 11,99)
    Greier dieseldyret det på marsjfart 110-120 om vinteren så er jo det bra, jeg har ikke målt dieseldyret vi har her i huset. Han får det han skal ha. Jeg innbiller meg at det brukes 0,6-0,7 når jeg kjører og prisen her i Moss på mandager er vel rundt 12,50 på den lokale Shell stasjonen. Shell har god diesel, ikke tull faktisk.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.958
    Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
    Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein:) Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.
    Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
    Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.
    Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
    Nope. Kjører en Model X under 3kwh/mil. i kulden. Kjørte 25 mil med henger (lav type) på 2,79 i kulde (-2- -8). Lett høyrefot.
    Tror ikke du kommer over 2,3-2,5 uansett hvordan du kjører med en mindre bil.

    Har kjørt mye nå med Model S og senere Model X. Batterikapasitet er viktig.
    Husk en må gjerne ha litt ekstra for uforutsette turer / hendelser også.
    Skulle gjerne hatt større kapasitet enn 90 kwh om det var betalbart.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
    Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.
    Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
    Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt :) (pris v/hjemmelading)
    Mitt piggdekkinfiserte dieseldyr har et forbruk på kr 6,7 kroner pr mil (0,56l/mil, pumpepris kr 11,99)
    Greier dieseldyret det på marsjfart 110-120 om vinteren så er jo det bra, jeg har ikke målt dieseldyret vi har her i huset. Han får det han skal ha. Jeg innbiller meg at det brukes 0,6-0,7 når jeg kjører og prisen her i Moss på mandager er vel rundt 12,50 på den lokale Shell stasjonen. Shell har god diesel, ikke tull faktisk.
    På langkjøring 0,56 men da rundt fra 80 til maks 105 km/t. Fra 105-110 øker det nok noe. Svært sjeldent jeg er på slike veier.
    Og Circle K oversikten for 2.halvår 2017 viser snitt betalt diesel kr 11,99999.
    Da fyller jeg så og konsekvent bare på søndag kveld eller mandag morgen.

    Circle K dieselen er vel helt ok for min koreanske riskoker :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fylte for 11,68 minus 40 øre kortrabatt på Uno X i går på en tirsdag.....

    0,68 så langt på småkjøring med en stor bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    I 110-120 begynner nok skiboksen å bety litt også. I rundt 80 betyr den nesten ingen ting.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke min dieselbil lenger. Det var en 2000-modell BMW 530 touring (3-liters rekkesekser). Siste gang jeg kjørte fra Praha til Trondheim brukte den i snitt 0,66 l/mil. Holdt 130 i Tsjekkia, mellom 130 og 160 km/t gjennom Tyskland og 110-130 gjennom Sverige. Jeg mener at det var i januar 2015. Så dieselbiler kan ha rimelig lavt forbruk på langkjøring.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
    Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har trua:)
    Det skal etter sigende kommer 120Ah til vinteren, altså ca 41 kwh ut fra kjapp hueregning.

    Jeg sitter egentlig litt på avtrekkeren på en i3 som en oppstartsbil (og har gjort det en stund), men ser Kia og Hyundai visstnok har 60 kwh på gang i løpet av 2018 og da er det litt mer fristende å få mer rekkevidde og heller litt mindre streetcred.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hyundai Kona har kommet til forhandler i bensin utgave. Har såvidt kikket på den og den var mye mindre enn jeg trodde og forholdsvis lav. Litt kjedelig og uaktuell for mitt bruk dessverre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hyundai Kona har kommet til forhandler i bensin utgave. Har såvidt kikket på den og den var mye mindre enn jeg trodde og forholdsvis lav. Litt kjedelig og uaktuell for mitt bruk dessverre.
    Vet, men Niro blir bedre antakelig, men det er vist 11-12 mnd frem.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
    Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har trua:)
    Det skal etter sigende kommer 120Ah til vinteren, altså ca 41 kwh ut fra kjapp hueregning.

    Jeg sitter egentlig litt på avtrekkeren på en i3 som en oppstartsbil (og har gjort det en stund), men ser Kia og Hyundai visstnok har 60 kwh på gang i løpet av 2018 og da er det litt mer fristende å få mer rekkevidde og heller litt mindre streetcred.
    Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designet:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Husk på at ifm kjøring til fjellet så går det minimum bort ca 0.27 kWh pr tonn vekt pr 100 høydemeter stigning. Dette er spesielt relevant om endestasjon er høyeste punkt - som det gjerne er på en fjellhytte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designet:)
    Ja, jeg lånte en i3 Charged over helga for litt siden og "falt" for konseptet. Sendte bestilling på en Fully Charged tidligere i dag. Blir lange 17 uker.

    Har begynt å trekke ut en egen kurs til lading også, kunne nok levd med 16A lenge, men tipper dette er en bølge som vil vedvare og da er det greit å ha ting på stell. 32A - 3 fas bør ha høyde for det meste man får lov til å lade med i egen bolig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer og velkommen i klubben ;);)

    Ja ventetida er fæl - ikke bare unger som gleder seg. Selv lurte på å leie meg en I3 mens jeg ventet, med prisen fikk meg bort fra den tanken. Godt jeg hadde en jobb på Stord i perioden som tok all tid og da flyr tida.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
    Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gratulerer og velkommen i klubben ;);)

    Ja ventetida er fæl - ikke bare unger som gleder seg. Selv lurte på å leie meg en I3 mens jeg ventet, med prisen fikk meg bort fra den tanken. Godt jeg hadde en jobb på Stord i perioden som tok all tid og da flyr tida.
    :) Vurderte å kjøpe en 60Ah brukt for å ha i mellomtiden, men det er jo ganske ublu priser på elbilmarknaden om dagen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
    Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.
    At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.

    Du kan dog trøste det med at det neppe blir behov for det i praksis. Og om du drar 32a trefase i garasjen er det ikke veldig mye igjen til resten av boligen uansett.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Cyber, man må vel søke om å få noe mer enn 16A utekontakt/boks nå?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
    Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.
    At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.

    Du kan dog trøste det med at det neppe blir behov for det i praksis. Og om du drar 32a trefase i garasjen er det ikke veldig mye igjen til resten av boligen uansett.
    Tullebukken. Har 63A inntak (samme fastleie som 32A her på bygda) og 3x32A til garasjen. Differensen holder lenge når man kombinerer strøm/ved/varmepumpe på oppvarmingen og den elektriske delen er styrt etter alle kunstens regler ;). Når det blir behov for det transformeres garasjen til 400V TN, men ikke før. Koster det like mye som 2-3 mnd bensinforbruk mon tro?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designet:)
    Ja, jeg lånte en i3 Charged over helga for litt siden og "falt" for konseptet. Sendte bestilling på en Fully Charged tidligere i dag. Blir lange 17 uker.

    Har begynt å trekke ut en egen kurs til lading også, kunne nok levd med 16A lenge, men tipper dette er en bølge som vil vedvare og da er det greit å ha ting på stell. 32A - 3 fas bør ha høyde for det meste man får lov til å lade med i egen bolig.
    Gratulerer med fin bil. Her i huset må vi nok kjøre dieseldyret en stund til:p
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Differensen holder lenge når man kombinerer strøm/ved/varmepumpe på oppvarmingen og den elektriske delen er styrt etter alle kunstens regler ;). Når det blir behov for det transformeres garasjen til 400V TN, men ikke før. Koster det like mye som 2-3 mnd bensinforbruk mon tro?
    Du er vel yrkesskadet;)

    Jeg vurderte faktisk både kraftigere kurs til garasjen (har 16A i dag) og evt trafo for å få trefaselading til Teslaen, men det var før jeg hadde bilen. Glad jeg ikke tok den kostnaden, for min del har behovet på over 2 og et halvt år vært eksakt lik null. Med såpass stor batteripakke skal man ha et noe spesielt bruksmønster før behovet for 11kW hjemmelading oppstår. Hadde jeg bodd på Finnmarksvidda og skulle pendle langt om vinteren hadde det nok hatt en viss misjon, men i Oslo skal det relativt mye til for en privatbrukt elbil.

    Som nevnt før er faktisk behovet for hurtig hjemmelading større jo mindre batteriet er. Jeg har til daglig minimum type 18 (sommer)mil eller mer tilgjengelig, det dekker lenge mitt nivå av spontantiet, og ellers er det superladere i alle relevante retninger innenfor 70-80km om det plutselig skulle dukke opp et uforutsett behov for en langtur. Så installasjonskostnaden for 3x32 til garasjen, samt trafor 230->400V er det relativt uaktuelt å ta for min del i alle fall.

    For noen som kan gjøre jobben selv og får materiell til innkjøpspis blir vurderingen fort en annen, men behov for det er det i praksis neppe.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjører man litt langt flere dager på rad er det greit med litt mer hastighet enn 13A.

    Har hatt et par dager på rad nå med 18 mil kjøring i arbeidstiden og diverse ting på kveld og da blir det knapt med 13A.

    Skal uansett opp med ladestasjon og 25A kvasitrefas.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
    Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.
    At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.

    Du kan dog trøste det med at det neppe blir behov for det i praksis. Og om du drar 32a trefase i garasjen er det ikke veldig mye igjen til resten av boligen uansett.
    Inntaket er på 63 A så det bør gå veldig greit. Koster lite ekstra å overdimensjonere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Enhver får vurdere egne behov og installere ladeeffekt deretter, men for de langt fleste er nok behovet mindre enn man skulle tro. Og om det er noe som inntreffer unntaksvis må man nesten også vurdere om det er verdt potensielt ganske store installasjonskostnader kontra å måtte stoppe på en hurtiglader en gang ekstra en sjelden gang.

    I Oslo med tesla er det ganske greit siden det ikke er langt til første SC i alle retninger, andre steder i landet kan det se annerledes ut.

    Det er en liten tilvenningssak å forholde seg til mye kortere rekkevidde og at det ikke finnes en bensinstasjon over alt, men det går seg relativt fort til. Alt er relativt, når jeg synest det er på tide å lade tilsvarer tilgjengelig rekkevidde en fulladet liten elbil sånn ca.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn