C
cruiser
Gjest
Ladekontakt i fronten skulle vært forbudt, alle med respekt for seg selv rygger inn på parkeringsplasser
Er du Statoil ansatt?Ladekontakt i fronten skulle vært forbudt, alle med respekt for seg selv rygger inn på parkeringsplasser
Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt (pris v/hjemmelading)Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har truaEr det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
Greier dieseldyret det på marsjfart 110-120 om vinteren så er jo det bra, jeg har ikke målt dieseldyret vi har her i huset. Han får det han skal ha. Jeg innbiller meg at det brukes 0,6-0,7 når jeg kjører og prisen her i Moss på mandager er vel rundt 12,50 på den lokale Shell stasjonen. Shell har god diesel, ikke tull faktisk.Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt (pris v/hjemmelading)Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
Mitt piggdekkinfiserte dieseldyr har et forbruk på kr 6,7 kroner pr mil (0,56l/mil, pumpepris kr 11,99)
Nope. Kjører en Model X under 3kwh/mil. i kulden. Kjørte 25 mil med henger (lav type) på 2,79 i kulde (-2- -8). Lett høyrefot.Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.Enig, nye Nissan Leaf har 40kwh batteri og det er kanskje akkurat nok, men skal elbilen være eneste bil så må rekkevidden være minst 20 mil på vinterstid. Og jeg har et tungt høyrebein Ligger jevnt i 110-120 km/t og da tror jeg at jeg kan regne minst 2kwh pr.mil i forbruk.Kjapp sak, men er egentlig mer interessert i om det kommer familiebiler med 45+ kwh batterier snart.
Men det kan vel eiere av Nissan Leaf, BMW I3, Reanult Zoe informere mer om.
Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
På langkjøring 0,56 men da rundt fra 80 til maks 105 km/t. Fra 105-110 øker det nok noe. Svært sjeldent jeg er på slike veier.Greier dieseldyret det på marsjfart 110-120 om vinteren så er jo det bra, jeg har ikke målt dieseldyret vi har her i huset. Han får det han skal ha. Jeg innbiller meg at det brukes 0,6-0,7 når jeg kjører og prisen her i Moss på mandager er vel rundt 12,50 på den lokale Shell stasjonen. Shell har god diesel, ikke tull faktisk.Oj, 3 kroner pr mil - da begynner det jo å koste litt (pris v/hjemmelading)Kanskje vi da burde regne 3kwh forbruk pr. mil på langtur vinterstid? Marsjfart 110-120 km/t. Greit å ha en liten buffer også.På tur til hytta om vinteren med fullastet Tesla med skiboks har jeg ligget på 30-40% høyere forbruk enn om sommeren, dette er når det er typ -10 og kaldere. Kjører E6 nordover. Om sommeren ligger jeg ca bang on offisielt forbruk på 2kWh / mil, på disse turene er det fort 2.7 - 2.8. Da kjører jeg ikke spesielt fort, følger trafikken på motorveien stort sett.
Da snakker vi 60kwh batteri. Hmm. Lurer på når BMW i3 leveres med det?
Mitt piggdekkinfiserte dieseldyr har et forbruk på kr 6,7 kroner pr mil (0,56l/mil, pumpepris kr 11,99)
Det skal etter sigende kommer 120Ah til vinteren, altså ca 41 kwh ut fra kjapp hueregning.Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har truaEr det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
Vet, men Niro blir bedre antakelig, men det er vist 11-12 mnd frem.Hyundai Kona har kommet til forhandler i bensin utgave. Har såvidt kikket på den og den var mye mindre enn jeg trodde og forholdsvis lav. Litt kjedelig og uaktuell for mitt bruk dessverre.
Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designetDet skal etter sigende kommer 120Ah til vinteren, altså ca 41 kwh ut fra kjapp hueregning.Nå har de greid å øke fra 22 til 33 med samme fysiske mål så jeg har truaEr det overhodet plass til så mye batterier i den lille tassen? Batterier blir stadig billigere, men ikke veldig mye lettere eller mer kompakte.....
Jeg sitter egentlig litt på avtrekkeren på en i3 som en oppstartsbil (og har gjort det en stund), men ser Kia og Hyundai visstnok har 60 kwh på gang i løpet av 2018 og da er det litt mer fristende å få mer rekkevidde og heller litt mindre streetcred.
Ja, jeg lånte en i3 Charged over helga for litt siden og "falt" for konseptet. Sendte bestilling på en Fully Charged tidligere i dag. Blir lange 17 uker.Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designet
Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
Vurderte å kjøpe en 60Ah brukt for å ha i mellomtiden, men det er jo ganske ublu priser på elbilmarknaden om dagen.Gratulerer og velkommen i klubben
Ja ventetida er fæl - ikke bare unger som gleder seg. Selv lurte på å leie meg en I3 mens jeg ventet, med prisen fikk meg bort fra den tanken. Godt jeg hadde en jobb på Stord i perioden som tok all tid og da flyr tida.
At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
TrafoFår vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
Tullebukken. Har 63A inntak (samme fastleie som 32A her på bygda) og 3x32A til garasjen. Differensen holder lenge når man kombinerer strøm/ved/varmepumpe på oppvarmingen og den elektriske delen er styrt etter alle kunstens regler . Når det blir behov for det transformeres garasjen til 400V TN, men ikke før. Koster det like mye som 2-3 mnd bensinforbruk mon tro?At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
Du kan dog trøste det med at det neppe blir behov for det i praksis. Og om du drar 32a trefase i garasjen er det ikke veldig mye igjen til resten av boligen uansett.
Gratulerer med fin bil. Her i huset må vi nok kjøre dieseldyret en stund tilJa, jeg lånte en i3 Charged over helga for litt siden og "falt" for konseptet. Sendte bestilling på en Fully Charged tidligere i dag. Blir lange 17 uker.Da hjelper det veldig. Det som tiltaler meg mest med BMWen er at den er bygget smart. Karbon og aluminium er snadder. De har skjønt at vekt er viktig. Og det er noe helt spesielt med designet
Har begynt å trekke ut en egen kurs til lading også, kunne nok levd med 16A lenge, men tipper dette er en bølge som vil vedvare og da er det greit å ha ting på stell. 32A - 3 fas bør ha høyde for det meste man får lov til å lade med i egen bolig.
Du er vel yrkesskadetDifferensen holder lenge når man kombinerer strøm/ved/varmepumpe på oppvarmingen og den elektriske delen er styrt etter alle kunstens regler . Når det blir behov for det transformeres garasjen til 400V TN, men ikke før. Koster det like mye som 2-3 mnd bensinforbruk mon tro?
Inntaket er på 63 A så det bør gå veldig greit. Koster lite ekstra å overdimensjonere.At IT-nett er såpass sært at det ikke støttes. En standard vel Norge og Albania er alene om i Europa. Jeg kjenner kun til Tesla direkte og der må man ha 400v for å få nytte av trefase fullt ut. Tror det finnes en mulighet for å få noe nytte av trefase men er ikke så inne i det. Kan løses med trafo, men den blir stor og dyr.Overlater til de profesjonelle hva som er mulig. Jeg trodde det gikk an å få 3-fas ut, men hva er den tekniske årsaken til at man ikke kan lade med den.Får vel generelt ikke ladet med 3-fase med mindre du har 400V - anlegg
Du kan dog trøste det med at det neppe blir behov for det i praksis. Og om du drar 32a trefase i garasjen er det ikke veldig mye igjen til resten av boligen uansett.