Griffenfeldt
Hi-Fi freak
SE har det blitt solgt 2 stk av her på børsen iflg arkivet så den er noe sjelden å se!^ Da vil jo en a21l eller SE være innafor på brukten. Ikke for ofte de dukker opp, men...
SE har det blitt solgt 2 stk av her på børsen iflg arkivet så den er noe sjelden å se!^ Da vil jo en a21l eller SE være innafor på brukten. Ikke for ofte de dukker opp, men...
Hegel er vel et av merkene jeg ikke forstår meg på altså. Leser omtaler som er helt euforiske, men det virker som det er høy omsettning på bruktmarkedet. Tror det ligger 5-6 H160 på Finn blandt annet.Forskjellen ER stor , med H90 og spesielt H190 får man både godfot, dybde,trøkk og nerve. H80-H160-H360 blir litt kjedelige i forhold.
Lurer på hvorfor Hegel alltid får topptester i Norge i alle år, bedre enn EC f.eks, mens utlandet gir de ofte terningkast 5, noe som samsvarer mer med de gangene jeg har hatt Hegel innom hjemmet over tid.Jeg testa jo Exposure mot Hegel H90 i Stereo+. Så hvis du har Exposure på lista i den prisklassen, gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å utelukke Hegel.
Testen kan du lese her: https://joom.ag/UflL/p52
Roy
Traff en gang, Hegel P4A og H2A på Vienna Acoustic Mozart. Det spilte flott (minus var: for lite trøkk i mellombassen) + på film var det rått!
Hegel mangler "godfoten" Nerven og musikaliteten.
Ikke testa de aller nyeste modellene, men forskjellen er vel ikke så stor?
Hifi+ skrev dette om H160The Hegel H360 is simply a marvelous piece of audio kit. Its neutral tonal balance, articulate and lovely rendering of details, commanding power reserves, spacious soundstaging, and natural imaging are laudable. At $5700, as solely a linestage integrated amp of its quality and power output, it is a bargain; the included nice-sounding and versatile DAC makes it a real winner. I absolutely loved listening to the H360. I never tired of its low noise, dynamic liveliness, and winning musicality. A very easy recommendation.
Det er med andre ord bare en myte at det kun er på hjemmebane Hegel får skryt.If our little audio world wasn’t quite so set in its ways, the Hegel H160 should be a Shot Heard Round the World, like the Devialet. If there were any justice, this £2,350 integrated amplifier shouldn’t just be driving £3,000 loudspeakers; it could be powering £30,000 loudspeakers and replacing big fat power amps with something just as good, for a fraction of the price, the size, and the electricity bill of what went before. A great amplifier with an excellent headphone amplifier and an extremely fine DAC all rolled into one awesome giant-killing package – where did it all go so wrong!
Ja det gjør jeg.Oppfatter du Guruene som bedre enn Rega Xel?
Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Jeg har solgt en. Den er noe lys i toppen i forhold til "lillebror"SE har det blitt solgt 2 stk av her på børsen iflg arkivet så den er noe sjelden å se!^ Da vil jo en a21l eller SE være innafor på brukten. Ikke for ofte de dukker opp, men...
Noen produsenter forsøker jo å unngå å legge til noen signatur i det hele tatt, da. Hvorvidt alle komponenter farger signalet eller ikke har jeg ikke nok kompetanse til å ha noen mening om, tror jeg.Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Det er riktig att en del produsenter lager produkter med det vi kanskje kan kalle en ganske nøytral lydsignatur, men jeg har aldri hørt utstyr uten noen form farging eller en egen lydsignatur. Og det er jo det som sikkert er hobbyen til mange her også og finne utstyr som matcher bra sammen med de forskjellige lydsignaturene i hvert produkt.Noen produsenter forsøker jo å unngå å legge til noen signatur i det hele tatt, da. Hvorvidt alle komponenter farger signalet eller ikke har jeg ikke nok kompetanse til å ha noen mening om, tror jeg.Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Peter Walker og hans straight wire-filosofi fra Quad-forsterkerne har skapt en illusjon om nøytralitet som er litt overdreven. Hvor lineært et anlegg er kan vi først måle når det står i sitt tiltenkte miljø og spiller ut av høyttalerne. Siden ingen høyttalere kan være perfekte, det er en umulighet, så vil selvsagt forsterkeren påvirke hvordan høyttaleren låter i et gitt rom. Forskjellige rom og forskjellige høyttalere vil kreve forskjellige egenskaper fra en forsterker til å spille mest mulig nøytralt.Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Fint innlegg, Baluba!Peter Walker og hans straight wire-filosofi fra Quad-forsterkerne har skapt en illusjon om nøytralitet som er litt overdreven. Hvor lineært et anlegg er kan vi først måle når det står i sitt tiltenkte miljø og spiller ut av høyttalerne. Siden ingen høyttalere kan være perfekte, det er en umulighet, så vil selvsagt forsterkeren påvirke hvordan høyttaleren låter i et gitt rom. Forskjellige rom og forskjellige høyttalere vil kreve forskjellige egenskaper fra en forsterker til å spille mest mulig nøytralt.Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Selv med avspilling av rent akustiske innspillinger kan vi ikke avgjøre om hva som er 100% riktig eller ikke. Vi kan fornemme at det er veldig nært det nøytrale, men mest av alt kan vi føle på om musikken blir realistisk framstilt, full nøytralitet til side. Siden enhver innspilling har vært gjennom en viss eq i mastringen i alle fall så kan det ikke avsløres hvor mye "sminke" som er lagt til. Vi kan vurdere om et anlegg er på den mørke eller lyse siden av spekteret, i endel tilfeller kan vi lett høre at noe mangler nøytralitet, men å sette to velfungerende systemer opp mot hverandre og hevde at det ene er mer nøytralt enn det andre er mer tricky.
Det er en ting jeg har lært både som studiotekniker og fast gjest i Grieghallen at nøytral lyd ikke er slik som mange beskriver den her på bruket. Her beskrives ofte analytiske og litt lyse forsterkere som nøytrale, og det er faktisk diametralt motsatt av de som er virkeligheten. Eneste måte å foreta en noenlunde vurdering av nøytralitet er å høre på orkestermusikk i stort format, for da spiller akustikken mer inn og realismen kan vurderes bedre. Alle som har lang erfaring fra konsertsaler for filharmoniske orkestre vet at lyden er betydelig mørkere enn det som mange hififreaks oppgir som sitt nøytrale ideal. Det samme gjelder klangen av symbaler i studio, det låter ikke like "sprøtt" som jeg har hørt i typiske hifianlegg.
Når vi kommer til rock så skjønner jeg ikke hvordan noen kan påstå slike meninger hardnakket, i og med at jeg har mikset og mastret endel rock og pop selv. Det var jo tross alt jeg som bestemte hvilken klangbalanse innspillingene jeg jobbet på skulle ha, og da har ingen hifiprodusent noe de skulle ha sagt om resultatet. Siden det er oss studiofolk som bestemmer hvordan det skal låte så finnes det ingen fasit på nøytral lyd som ikke-involverte kan avgjøre, enkelt og greit. Personlig synes jeg hififreaks overvurderer sin egen innsikt i lyd når de er skråsikre på slike parametre.
JA, dette er jeg SÅ enig i! Pakke ut et produkt som virker som du sier er «bygget for evigheten» , helst i vesten for egen del (ingen diss!) ingenting å plukke på visuelt eller funksjonsmessig, ingen trafobrum, ingen plagsom tomgangsus, en OK remote..essensielt.Velg deg en forsterker som gir deg go'følelsen i tillegg til god lyd. Hjelper ikke med god lyd hvis knapper og ratt føles som om de skal falle av når som helst. Produkter som er bygget for evigheten er godt for kropp og sjel
Wow, et av de bedre innleggene jeg har lest på sentralen. Bravo!Peter Walker og hans straight wire-filosofi fra Quad-forsterkerne har skapt en illusjon om nøytralitet som er litt overdreven. Hvor lineært et anlegg er kan vi først måle når det står i sitt tiltenkte miljø og spiller ut av høyttalerne. Siden ingen høyttalere kan være perfekte, det er en umulighet, så vil selvsagt forsterkeren påvirke hvordan høyttaleren låter i et gitt rom. Forskjellige rom og forskjellige høyttalere vil kreve forskjellige egenskaper fra en forsterker til å spille mest mulig nøytralt.Det meste av lydprodukter er tunet til å ha sin egen lydsignatur og alt farger signalet i mer eller mindre grad.Jeg har lest denne tråden med interesse. Det jeg lurer på: Er det slik at produsentene bevisst tuner forsterkerne sine til å ha en bestemt lydsignatur? Er det det som gjør at de har såpass forskjellig lyd, slik folk skriver i tråden her?
Fra mitt perspektiv har en forsterker en ganske enkel jobb å gjøre, og det er å forsterke signalet og ha kontroll over høyttaleren. Dersom jeg vil farge signalet, synes jeg den enkleste og mest presise måten å gjøre det på er gjennom equalizer og tonekontroller. Det kunne jeg ikke klart meg uten. Å gå for forsterkere som farger signalet helt likt på all musikken man spiller virker på meg som en litt tungvint fremgangsmåte, for å være helt ærlig.
Selv med avspilling av rent akustiske innspillinger kan vi ikke avgjøre om hva som er 100% riktig eller ikke. Vi kan fornemme at det er veldig nært det nøytrale, men mest av alt kan vi føle på om musikken blir realistisk framstilt, full nøytralitet til side. Siden enhver innspilling har vært gjennom en viss eq i mastringen i alle fall så kan det ikke avsløres hvor mye "sminke" som er lagt til. Vi kan vurdere om et anlegg er på den mørke eller lyse siden av spekteret, i endel tilfeller kan vi lett høre at noe mangler nøytralitet, men å sette to velfungerende systemer opp mot hverandre og hevde at det ene er mer nøytralt enn det andre er mer tricky.
Det er en ting jeg har lært både som studiotekniker og fast gjest i Grieghallen at nøytral lyd ikke er slik som mange beskriver den her på bruket. Her beskrives ofte analytiske og litt lyse forsterkere som nøytrale, og det er faktisk diametralt motsatt av de som er virkeligheten. Eneste måte å foreta en noenlunde vurdering av nøytralitet er å høre på orkestermusikk i stort format, for da spiller akustikken mer inn og realismen kan vurderes bedre. Alle som har lang erfaring fra konsertsaler for filharmoniske orkestre vet at lyden er betydelig mørkere enn det som mange hififreaks oppgir som sitt nøytrale ideal. Det samme gjelder klangen av symbaler i studio, det låter ikke like "sprøtt" som jeg har hørt i typiske hifianlegg.
Når vi kommer til rock så skjønner jeg ikke hvordan noen kan påstå slike meninger hardnakket, i og med at jeg har mikset og mastret endel rock og pop selv. Det var jo tross alt jeg som bestemte hvilken klangbalanse innspillingene jeg jobbet på skulle ha, og da har ingen hifiprodusent noe de skulle ha sagt om resultatet. Siden det er oss studiofolk som bestemmer hvordan det skal låte så finnes det ingen fasit på nøytral lyd som ikke-involverte kan avgjøre, enkelt og greit. Personlig synes jeg hififreaks overvurderer sin egen innsikt i lyd når de er skråsikre på slike parametre.
Jeg tviler ikke ett sekund på at pm 11s3 er bra, men den ligger utenfor mitt budsjett desverre.Har hatt ganske mange forsterkere og har endt opp med en Marantz PM-11S3, denne kostet riktig nok 25K brukt, men jeg synes den er vært hver eneste krone. Byggekvaliteten er gedigen og fjernstyringen er like fin, drar det meste uten problemer og er helt super å lytte til i timevis. Har også en SA-14SI, denne brukes som dac sammen med Bluesound Node 2 og kombinasjonen gir meg masse musikkglede.
God plan!Akkurat nå er det fristende å kjøpe en Brio r og bruke resten på musikk hvis ikke det dukker opp noe spennende på bruktbørsen eller Finn. Noe sier meg at det er den mest fornuftigen løsningen.
Ligger ute en til 22. Sikkert litt prutningsmonn. Den er sinnsykt god!Jeg tviler ikke ett sekund på at pm 11s3 er bra, men den ligger utenfor mitt budsjett desverre.Har hatt ganske mange forsterkere og har endt opp med en Marantz PM-11S3, denne kostet riktig nok 25K brukt, men jeg synes den er vært hver eneste krone. Byggekvaliteten er gedigen og fjernstyringen er like fin, drar det meste uten problemer og er helt super å lytte til i timevis. Har også en SA-14SI, denne brukes som dac sammen med Bluesound Node 2 og kombinasjonen gir meg masse musikkglede.
Ingenting nytt på brukten som frister til umiddelbart kjøp nå så det spørs om jeg ikke venter til over nyttår med å kjøpe noe hvis jeg ender opp med å kjøpe nytt.
Akkurat nå er det fristende å kjøpe en Brio r og bruke resten på musikk hvis ikke det dukker opp noe spennende på bruktbørsen eller Finn. Noe sier meg at det er den mest fornuftigen løsningen.
Mitt tips er Rega Brio(2017)God plan!Akkurat nå er det fristende å kjøpe en Brio r og bruke resten på musikk hvis ikke det dukker opp noe spennende på bruktbørsen eller Finn. Noe sier meg at det er den mest fornuftigen løsningen.
-BB-
Du har tildels rett i det siste du skriver, men den kunstneriske friheten er ikke større enn at det kan vurderes nøytralitet til en viss grad. Men det er totalopplevelsen av musikkgjengivelsen som er det vi som kunder må forholde oss til. Som jeg nevner er det et slingremonn å gå på i forhold til nøytralitet, og jeg ikke mann til å fortelle at den ene nyansen er mer nøytral enn den andre, men jeg har erfaring nok til å fornemme hva som låter "mest musikk" i mine ører. Og nettopp på grunn av det så setter jeg pris på kvaliteter som majoriteten av hififreaks ikke bryr seg om, noe som er helt greit. Det er klart at med å velge rør så velger jeg bort endel valgmuligheter, men valg av høyttalere gjør at mange av de kvalitetene som ikke forbindes med rør fordi folk har hørt rør i forbindelse med høyttalere som ikke er optimale for den teknologien, faktisk er tilstede i riktige kombinasjoner. Den plutseligheten og slagkraften i bunn som mange savner etter en rørflørt skyldes ofte kombinasjonen med høyttalerne, for hadde jeg hatt mer av de kvalitetene som trekkes fram som transekvaliteter vs rørkvaliteter så ville det vært et diskotekanlegg som stod i Krypten.Sitter og hører div random akustisk musikk og kom til å tenke på tråden, og innlegget til baluba om mastring. Bør det ikke være sånn at om man hører, feks, Ane Brun live og syns det var så bra at man kjøper en live-CD av henne så er den mastert for å høres likt ut?
Hvis det er sånn at produsenter og studiohippier kan tillate seg full kunstnerisk frihet er det jo altså umulig å kjøpe seg et nøytralt anlegg som gjengir musikken realistisk.
Det var ikke meningen å kritisere deg her altså, men en tanke som slo meg mens jeg satt og hørte på musikk. Alle er vel enige om at det finnes endel ræva innspillinger der ute, på samme måte som alle som har brukt litt cash på stereo mener at det er gromlyd på alt fra KKV.-snip-
For det første, garbage in gir garbage out. Jeg oppfatter ikke det du skriver som noen kritikk av hverken meg eller det jeg skriver, så det er helt greit, kvasi. En av grunnene til at jeg og mitt studio aldri ble spesielt kjent for det store publikum var vel nettopp vår mangel av en huslyd. Vi skrudde country slik de gjør i Nashville, og annen musikk i henhold til hva vi anså som industrinorm, eventuelt ut fra det vi oppfattet som kundens ønsker og smak. Det står i kontrast til de kjente studioene som Duper, som leverer en huslyd som er gjenkjennelig. Vi tok sterk avstand fra brickwall-kompresjon som var på høyden av sin popularitet rundt årtusenskiftet.Det var ikke meningen å kritisere deg her altså, men en tanke som slo meg mens jeg satt og hørte på musikk. Alle er vel enige om at det finnes endel ræva innspillinger der ute, på samme måte som alle som har brukt litt cash på stereo mener at det er gromlyd på alt fra KKV.-snip-
Som forbruker bør man, når man kjøper en plate, forvente at de i studio har gjort jobben for å reprodusere fakta. Ikke for å gjøre artisten en tjeneste eller tilpasse det hele til egen smak. For å sette det på spissen en smule såklart, men likevel..
Har noen kjenninger som hadde et band som burdte blitt mye større enn de ble, i ca samme sjanger som Rage Against The Machine og Senser, musikk som MÅ ha grom lyd også på plate. Han som mikset det disket opp med en cd nesten uten bass, gadd ikke å høre det på stereoen sjøl selv om det var kompiser og musikken dritbra.