weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.230
- Antall liker
- 14.782
Det holder strengt tatt at man noenlunde jevnlig har en litt lengre tur - for eksempel til hytte, familie eller hva det nå måtte være. Dersom en slik kan tas uten å lade er forskjellen ganske stor kontra å måtte lade. La oss si 15 mils kjøring som også skal tas vinterstid. Om vi antar at turen tar 2 timer - en strekning som normalt kjøres uten pause vil jeg tro. Dersom man så må legge inn et ladestopp på 20-30 minutter på turen så har plutselig reisetiden blitt oppmot en halvtime lengre, eller 20-30% ekstra tidsbruk. Eller totalt kanskje 1 time totalt inkl tilbaketuren. For en tur på eksempelvis 8 timer synest ikke jeg det er så farlig å stoppe for å lade et par ganger underveis da jeg uansett trenger en pause, må spise, ungene skal på do eller hva det må måtte være. Men på "mellomlange" turer som kjøres i ett strekk oppleves eventuelle ladestopp som hassle.Mulig jeg tar feil men jeg innbiller meg at det ikke er så fryktelig mange som kjører veldig langt og/eller fort med kombibiler i golfklassen.
Fritt frem for å velge batteri selv men jeg ser ikke helt hvorfor det store flertallet vil eller bør velge utgaven med det største batteriet.
Om husholdningen har kun en bil så er det vesentlig at den dekker alt av ens transportbehov på en noenlunde grei måte. Hva dette behovet er kan variere ganske mye. Selv kjører jeg nesten aldri mer enn 1 mil pr dag, noen ganger 5-6-7. Men en del ganger i året har vi turer på 15 mil hver vei (sommerhytte), 23 mil hver vei (vinterhytte) og sommerferie - type 250-300 mil totalt med flere lange etapper. Selv om dette kun skjer noen få ganger er det ofte nok til at en bil med mellomlang rekkevidde og behov for lange ladestopp ikke er et alternativ jeg er interessert i, ergo ble det en bil med "god nok" rekkevidde og ikke minst tilgang til et velfungerende hurtigladernettverk.
Det er også, som nenvt flere ganger, potensielt svært stor forskjell på reell rekkevidde sommerstid kontra en kald vintersdag. Jeg har som nevt hatt forbruk som er 40% høyere ved motorveikjøring med skiboks og -10 grader kontra samme strekning vår/sommer/høst. Legg til evt et par stopp underveis der kupeen blir kjølt ned og må varmes opp på nytt og enda en del kilometer forsvinner.