Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Mulig jeg tar feil men jeg innbiller meg at det ikke er så fryktelig mange som kjører veldig langt og/eller fort med kombibiler i golfklassen.

    Fritt frem for å velge batteri selv men jeg ser ikke helt hvorfor det store flertallet vil eller bør velge utgaven med det største batteriet.
    Det holder strengt tatt at man noenlunde jevnlig har en litt lengre tur - for eksempel til hytte, familie eller hva det nå måtte være. Dersom en slik kan tas uten å lade er forskjellen ganske stor kontra å måtte lade. La oss si 15 mils kjøring som også skal tas vinterstid. Om vi antar at turen tar 2 timer - en strekning som normalt kjøres uten pause vil jeg tro. Dersom man så må legge inn et ladestopp på 20-30 minutter på turen så har plutselig reisetiden blitt oppmot en halvtime lengre, eller 20-30% ekstra tidsbruk. Eller totalt kanskje 1 time totalt inkl tilbaketuren. For en tur på eksempelvis 8 timer synest ikke jeg det er så farlig å stoppe for å lade et par ganger underveis da jeg uansett trenger en pause, må spise, ungene skal på do eller hva det må måtte være. Men på "mellomlange" turer som kjøres i ett strekk oppleves eventuelle ladestopp som hassle.

    Om husholdningen har kun en bil så er det vesentlig at den dekker alt av ens transportbehov på en noenlunde grei måte. Hva dette behovet er kan variere ganske mye. Selv kjører jeg nesten aldri mer enn 1 mil pr dag, noen ganger 5-6-7. Men en del ganger i året har vi turer på 15 mil hver vei (sommerhytte), 23 mil hver vei (vinterhytte) og sommerferie - type 250-300 mil totalt med flere lange etapper. Selv om dette kun skjer noen få ganger er det ofte nok til at en bil med mellomlang rekkevidde og behov for lange ladestopp ikke er et alternativ jeg er interessert i, ergo ble det en bil med "god nok" rekkevidde og ikke minst tilgang til et velfungerende hurtigladernettverk.

    Det er også, som nenvt flere ganger, potensielt svært stor forskjell på reell rekkevidde sommerstid kontra en kald vintersdag. Jeg har som nevt hatt forbruk som er 40% høyere ved motorveikjøring med skiboks og -10 grader kontra samme strekning vår/sommer/høst. Legg til evt et par stopp underveis der kupeen blir kjølt ned og må varmes opp på nytt og enda en del kilometer forsvinner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er med på den men sett at man anslår 37kWh tilgjengelig batteri og et vinterforbruk på 2kWh pr mil så er jo reell rekkevidde 18 mil+.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det er fortsatt ikke noen bensinstasjon mellom Dombås og Oppdal.

    Kjøpte konebilen i Fredrikstad og med 35 liters tank så bør man ikke være bare litt over det røde feltet når man kjører forbi Dombås uten å fylle. Har ikke hatt sånn rekkeviddeangst siden jeg var student.
    Nei, det er ikke behov lenger. Med mindre du har en elbil ;)

    PS: Skiltet er nå tatt ned :D:D
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Om husholdningen har kun en bil så er det vesentlig at den dekker alt av ens transportbehov på en noenlunde grei måte. Hva dette behovet er kan variere ganske mye. Selv kjører jeg nesten aldri mer enn 1 mil pr dag, noen ganger 5-6-7. Men en del ganger i året har vi turer på 15 mil hver vei (sommerhytte), 23 mil hver vei (vinterhytte) og sommerferie - type 250-300 mil totalt med flere lange etapper. Selv om dette kun skjer noen få ganger er det ofte nok til at en bil med mellomlang rekkevidde og behov for lange ladestopp ikke er et alternativ jeg er interessert i, ergo ble det en bil med "god nok" rekkevidde og ikke minst tilgang til et velfungerende hurtigladernettverk.
    Jeg kjører kanskje 2 mil hver dag (de dagene jeg kjører bil), og hjem-hytte t/r på 25 mil. Men jeg har flere lange turer i året - 6 ganger ca 120 mil og 1 til 2 ganger på 600 mil. Jeg har da egentlig 2 valg hvis jeg skal ha bare en bil- en Tesla eller en plug-in hybrid. Til mitt bruk er en plug-in hybrid et bedre valg enn en Tesla. Billigere i innkjøp, mer fleksibel (tar mindre plass og er enklere å kjøre i byen), uendelig rekkevidde, og like økonomisk i bruk i det daglige (bor innenfor bomring i Trondheim og går til jobb, så jeg sparer ingen ting på parkering. I tillegg kjører jeg aldri i rushtrafikken, så muligheten til å bruke kollektivfelt er uinteressant).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nye Leafen er absolutt stor nok til å fungere som bil nr. 1 for veldig mange. Kan bare snakke for meg selv, men uaktuelt med en elbil som ikke har mer enn minimum reell rekkevidde på 35 mil året rundt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Det minner meg litt om 60-tallet da min far hadde en VW boble med 30 l bensintank (og sikkert et bensinforbruk på godt over 1 l/mil). Da møtte man stadig skilt som "Siste bensinstasjon før fjellet" (det sto et på Oppdal - man måtte fylle slik at man var sikker på å rekke fram til Dombås). Forskjellen var vel da at å fylle tok ca 2 min. Minner, minner...
    Gamle Bobler var en drøm å fylle bensin på. Opp med panseret, av med et lokk med diameter 10cm og full åpning på pumpepistolen. Opel derimot, noen lumske jævler. De spyttet når det var plass til 15 liter til på tanken. Da var det lusefart resten av tiden. Man lærte seg til å tolke signalene om når spyttingen kom slik at man tok et lite skritt til siden.

    Hilsen gammel bensinstasjonbetjent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Nye Leafen er absolutt stor nok til å fungere som bil nr. 1 for veldig mange. Kan bare snakke for meg selv, men uaktuelt med en elbil som ikke har mer enn minimum reell rekkevidde på 35 mil året rundt.
    Jeg vil påstå at min Tesla 85kWh har en reell rekkevidde på max 30 mil året rundt (dvs max 30 når det er kaldt, rundt 40 mil max om sommeren), så det skal en del til. Lengste jeg noen gang har kjørt uten å lade er litt over 35 mil, men da var temperaturen i området +10 til 0 grader sånn ca. Inkludert over Strynefjellet, men til gjengjeld ganske mye 60- og 70-sone på turen.

    Og dette er da ~30 mil rekkevidde under ideelle forhold, dvs starte fulladet, kjøre stort sett i ett strekk og komme frem til destinasjon uten å skulle videre før bilen har fått ladet seg opp på nytt. Slapseføre har jeg knapt kjørt i siden de er hissige på saltingen på Østlandet.

    Vil anta at kWh reduksjon om vinteren er noenlunde uavhengig av biltype siden det neppe er veldig mye forskjell på hvor mye som trengs for å holde kupeen varm. For en mindre og lettere bil med lavere "normalforbruk" vil den prosentvise reduskjonen av rekkevidde i kaldt vær sannsynligvis være større enn for Tesla som har en del høyere forbruk i utgagspunktet. Jeg ble ganske overrasket første gang jeg kjørte til vinterfjellet i 10 blå hvor stor forskjellen faktisk var. Om sommeren kommer jeg frem med 8-9 mil rekkevidde uten å ha ladet absolutt helt opp. Om vinteren estimerer jeg at jeg ville komme frem med 1-2 mil rekkevidde igjen, men jeg lader på Elverum på veien for ikke å måtte parkere langt faenivold oppe på fjellet uten å kunne komme tilbake til sivilisasjonen (om man kan kalle Trysil/Elverum for det...)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Virker som varmeapparat eller isolering varierer en god del forøvrig. Meg og en kamerat prøvekjørte i3 og Leaf rett etter hverandre. I i3 fikk ikke varm kupe før vi hadde satt den til 24c etter 20 minutter. Vi måtte stadig skru opp. Den blåste mye den dagen og mistenker at bilen ikke er godt isolert med karbon materiale. Leafen ble derimot kjapt varm med varmeapparatet satt til 21c.

    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    30mil? En elbil til 6-800.000 klarer altså ikke Kr. Sand-Oslo uten lading underveis?
    Da ble den også uaktuell, gitt.

    Begynner å vurdere oppladbar hybrid men det finnes så og si ingen andre fordeler enn bittelitt lavere forbruk, sett året under ett.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    30mil? En elbil til 6-800.000 klarer altså ikke Kr. Sand-Oslo uten lading underveis?
    Da ble den også uaktuell, gitt.

    Begynner å vurdere oppladbar hybrid men det finnes så og si ingen andre fordeler enn bittelitt lavere forbruk, sett året under ett.
    Ladbar hydrogenbil :) Må bare komme pumper og billig nok biler....

    Fint at at det blir momsfritt for hydrogkjøretøy i ytterligere seks år (tre år for elbiler). Mye kan ha skjedd innen den tid.

    Eller så kan man få bygget om en Tesla til å bruke hydrogen. Sikkert populært hos Musk!
    https://www.tu.no/artikler/bygger-om-tesla-til-hydrogenbil-hevder-det-gir-1000-km-rekkevidde/411582
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Lavere pris også - på en plug-in hybrid betaler man vel stort sett bare mva, da andre avgifter nulles stort sett ut av avgiftsrabatten (i hvert fall pr. i dag). Prisforskjell på en plug-in hybrid og den samme bilen med samme utstyr i bensinutgave er vel ca 100 - 150 kKr. Snittforbruket hvis du passer på å lade plug-in hybriden vil være minst 20% lavere (avhengig av ditt kjøremønster). Min Golf GTE hadde et snittforbruk over 2 år og 27000 km på 0,17 l/mil (akkurat som VW oppga), men da var jo mesteparten av den daglige kjøringa på strøm. På langkjøring lå den på ca 0,46 l/mil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det minner meg litt om 60-tallet da min far hadde en VW boble med 30 l bensintank (og sikkert et bensinforbruk på godt over 1 l/mil). Da møtte man stadig skilt som "Siste bensinstasjon før fjellet" (det sto et på Oppdal - man måtte fylle slik at man var sikker på å rekke fram til Dombås). Forskjellen var vel da at å fylle tok ca 2 min. Minner, minner...
    Gamle Bobler var en drøm å fylle bensin på. Opp med panseret, av med et lokk med diameter 10cm og full åpning på pumpepistolen. Opel derimot, noen lumske jævler. De spyttet når det var plass til 15 liter til på tanken. Da var det lusefart resten av tiden. Man lærte seg til å tolke signalene om når spyttingen kom slik at man tok et lite skritt til siden.

    Hilsen gammel bensinstasjonbetjent.
    Samme med spylerveske, alle biler så langt unntatt Teslaen gurgler og spytter og ber om nåde med mer en en desiliter om gangen. Men VW boblene var jo kule, faktisk veldig kule. Har aldri eid en men lånte en en ukes til. Problemet var noe med forgasseren (eller fordeleren) så jeg måtte stille den inn på flymotor på tomgang for ikke å kubbe i lyskryssene (full pedal på en skrue som gjorde noen med tomgangen). Jeg fikk nok noen skråblikk den uken.

    Men ... eh, boblene var kule men de er litt for tunge til å henge på veggen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nye Leafen er absolutt stor nok til å fungere som bil nr. 1 for veldig mange. Kan bare snakke for meg selv, men uaktuelt med en elbil som ikke har mer enn minimum reell rekkevidde på 35 mil året rundt.
    Det er jo litt hvilke behov man har. Jeg kjører sjeldent 10 mil, som regel under 4 om dagen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Forvarming er bra greier. På iskalde vinterdager å gå inn via telefonen og sette i gang det hele 15 minutter før du skal på jobb... Isfrie ruter og stuevarm kupe. Små detaljer som får deg til å like en bil.

    Setevarme er dessuten massage av hemoroidene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Forvarming er bra greier. På iskalde vinterdager å gå inn via telefonen og sette i gang det hele 15 minutter før du skal på jobb... Isfrie ruter og stuevarm kupe. Små detaljer som får deg til å like en bil.

    Setevarme er dessuten massage av hemoroidene.
    Gammelt nytt for oss fossilister. Vi har jo hatt dieselvarmer eller Defa system siden forrige årtusen :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Fjernstyrt forvarming er som narkotika. Umulig å ikke ha etter å ha hatt det. Hadde det på begge jukseskodaene mine. Funket fjell, men teslas variant er mye kjappere - 6kw(?) og alt går i kupeen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Forvarming er bra greier. På iskalde vinterdager å gå inn via telefonen og sette i gang det hele 15 minutter før du skal på jobb... Isfrie ruter og stuevarm kupe. Små detaljer som får deg til å like en bil.

    Setevarme er dessuten massage av hemoroidene.
    Gammelt nytt for oss fossilister. Vi har jo hatt dieselvarmer eller Defa system siden forrige årtusen :)
    Når jeg tenker tilbake så har jeg faktisk eid og kjørt en dieselbil en gang jeg også.

    Seat Terra het den og så omtrent slik ut.

    6062036438_653a12bf4d_b.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Nei. Det var en demobil, så regner med den var i orden. Er en stund siden dette.
    For min del hadde jeg valgt både e-Golf og selv gamle Leaf framfor i3, til tross for at jeg er BMW entusiast. Høye biler ligger ikke spesielt godt på veien.

    Kommende forvarming av batteriet som Tesla kommer med snart i oppgradering vil vel forlenge rekkevidden på vinteren med noen mil?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Nei. Det var en demobil, så regner med den var i orden. Er en stund siden dette.
    For min del hadde jeg valgt både e-Golf og selv gamle Leaf framfor i3, til tross for at jeg er BMW entusiast. Høye biler ligger ikke spesielt godt på veien.

    Kommende forvarming av batteriet som Tesla kommer med snart i oppgradering vil vel forlenge rekkevidden på vinteren med noen mil?
    Prøvde alle:

    - e-Golf: Ordentlig og kjedelig, grusomt lang leveringstid, likte ikke å sitte litt lavt i den. 13 på dusinet.
    - Leaf: Opplevd kvalitet inni, utseende utvendig

    Har kjørt "alle" elbiler før valget ble tatt, fordeler og ulemper med alt. Falt for i3 sin luftige kupè, teknologiske helhet, byggekvalitet i alu/plast/karbon og den dekker våre behov veldig bra.

    Alternativet var Kia Soul, men den manglet en del grunnleggende saker som regnsensor, norske språk i menyer og hele bilen føltes mer plastic fantastic og ikke så godt skrudd sammen.

    Blodpumpa fikk velge.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Fikk dere bilen sjekket? Et stort pluss for min del med i3 var muligheten til å forvarme via tlf og det at bilen ble skikkelig gjennomvarm på et blunk, samt at setevarmen kom på veldig raskt.
    Nei. Det var en demobil, så regner med den var i orden. Er en stund siden dette.
    For min del hadde jeg valgt både e-Golf og selv gamle Leaf framfor i3, til tross for at jeg er BMW entusiast. Høye biler ligger ikke spesielt godt på veien.

    Kommende forvarming av batteriet som Tesla kommer med snart i oppgradering vil vel forlenge rekkevidden på vinteren med noen mil?
    Prøvde alle:

    - e-Golf: Ordentlig og kjedelig, grusomt lang leveringstid, likte ikke å sitte litt lavt i den. 13 på dusinet.
    - Leaf: Opplevd kvalitet inni, utseende utvendig

    Har kjørt "alle" elbiler før valget ble tatt, fordeler og ulemper med alt. Falt for i3 sin luftige kupè, teknologiske helhet, byggekvalitet i alu/plast/karbon og den dekker våre behov veldig bra.

    Alternativet var Kia Soul, men den manglet en del grunnleggende saker som regnsensor, norske språk i menyer og hele bilen føltes mer plastic fantastic og ikke så godt skrudd sammen.

    Blodpumpa fikk velge.
    På bilen min har jeg koblet av ledningen til regnsensoren :) Hater den urytmiske jævelen. Forøvrig er det 2,3 tonn, 4x4 og 100 mil rekkevidde på den i -20, også.. haha
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Virker som varmeapparat eller isolering varierer en god del forøvrig. Meg og en kamerat prøvekjørte i3 og Leaf rett etter hverandre. I i3 fikk ikke varm kupe før vi hadde satt den til 24c etter 20 minutter. Vi måtte stadig skru opp. Den blåste mye den dagen og mistenker at bilen ikke er godt isolert med karbon materiale. Leafen ble derimot kjapt varm med varmeapparatet satt til 21c.

    Det kan selvsagt ha vært forskjell på hvor lenge de sto i ro og temperatur i begynnelsen, men en kaldere moderne bil enn i3 har jeg aldri vært borti.
    Typisk feil på varmepumpen, garantisak , har vært noen av de. Ingen problem med varme på min ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    På bilen min har jeg koblet av ledningen til regnsensoren :) Hater den urytmiske jævelen. Forøvrig er det 2,3 tonn, 4x4 og 100 mil rekkevidde på den i -20, også.. haha
    Det viktigste er jo at man finner noe som passer ens egen bruk. :)

    Høres ut som en dårlig regnsensor. Har hatt det siden 2005 på bilene mine. De har stort sett fungert bortimot perfekt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På Tesla nyere enn 2014 er kameraene tiltenkt regnsensor men jeg tror man kjører Tesla på mars før den funksjonen er i orden.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På bilen min har jeg koblet av ledningen til regnsensoren :) Hater den urytmiske jævelen. Forøvrig er det 2,3 tonn, 4x4 og 100 mil rekkevidde på den i -20, også.. haha
    Det viktigste er jo at man finner noe som passer ens egen bruk. :)

    Høres ut som en dårlig regnsensor. Har hatt det siden 2005 på bilene mine. De har stort sett fungert bortimot perfekt.
    Synes den fungere helt greit. Tror folk ikke har funnet det lille rattet som stiller følsomheten på sensoren. Jeg kjører stort sett på den, kun når det bøtter ned setter jeg på fast trinn 1 eller 2.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Nei. Det var en demobil, så regner med den var i orden. Er en stund siden dette.
    For min del hadde jeg valgt både e-Golf og selv gamle Leaf framfor i3, til tross for at jeg er BMW entusiast. Høye biler ligger ikke spesielt godt på veien.

    Kommende forvarming av batteriet som Tesla kommer med snart i oppgradering vil vel forlenge rekkevidden på vinteren med noen mil?
    Prøvde alle:

    - e-Golf: Ordentlig og kjedelig, grusomt lang leveringstid, likte ikke å sitte litt lavt i den. 13 på dusinet.
    - Leaf: Opplevd kvalitet inni, utseende utvendig

    Har kjørt "alle" elbiler før valget ble tatt, fordeler og ulemper med alt. Falt for i3 sin luftige kupè, teknologiske helhet, byggekvalitet i alu/plast/karbon og den dekker våre behov veldig bra.

    Alternativet var Kia Soul, men den manglet en del grunnleggende saker som regnsensor, norske språk i menyer og hele bilen føltes mer plastic fantastic og ikke så godt skrudd sammen.

    Blodpumpa fikk velge.
    På bilen min har jeg koblet av ledningen til regnsensoren :) Hater den urytmiske jævelen. Forøvrig er det 2,3 tonn, 4x4 og 100 mil rekkevidde på den i -20, også.. haha
    Hehe spot on. Og lyssensor som spiser xenonpærer med tenne og slukke pærene hele tiden ved tunneler osv. Elektrisk håndbrekk vedlikeholdskostnader grøss
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er fortsatt ikke noen bensinstasjon mellom Dombås og Oppdal.

    Kjøpte konebilen i Fredrikstad og med 35 liters tank så bør man ikke være bare litt over det røde feltet når man kjører forbi Dombås uten å fylle. Har ikke hatt sånn rekkeviddeangst siden jeg var student.
    Nei, det er ikke behov lenger. Med mindre du har en elbil ;)

    PS: Skiltet er nå tatt ned :D:D
    Starter man i Trondheim med den billigste Teslaen på markedet kommer man ned til Lillehammer uten lading året rundt. Skal man til Oslo må man ha en 20 minutters pause et sted underveis. Ikke akkurat de store ulempene
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Og hvis man ikke vil bruke 700 000 på bil, men vil ha en der man vil kjøre Trondheim-Oslo uten pause? Eller om man ikke vil bruke 700 000 på bil, punktum? Det er faktisk en del som ikke ønsker å bruke så mye penger på bil (selv om de har råd).

    Jeg er lei dette evige argumentet "Hvis du bare bruker masse penger på bilen, og tilpasser deg bilens begrensninger så går det så fint, så. 20 min her og 20 min der, det har man da tid til."

    Så si at du ikke ønsker å bruke mer enn maks 400 000 på en (ny) bil, og du ønsker å kunne kjøre f.eks. Trondheim-Bergen på under 12 t - hvilket alternativ har du da?

    Jeg regner med at da kommer argumentet "Det er det da ingen som har behov for!"!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er opplagt fælt for deg å kjøre noen som helst plass uten å stoppe. For de fleste av oss er det helt uproblematisk. At du blir lei av det får så heller være. Du er vel uansett ikke så langt unna inkontinensalder så det varer nok ikke så lenge :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg snakker da ikke om meg? Jeg bare påpeker at man har forskjellige behov, og jeg er lei av at enkelte her skal skjære alle over en kam - hvis det passer for meg, så passer det for deg! Jeg har råd, så da har du det også! Verden er ikke så enkel!

    Jeg er f.eks. veldig glad for at jeg ikke hadde en el-bil i sommer da jeg plutselig fikk behov for å kjøre 145 mil på en dag. Jeg kunne selvfølgelig tatt fly og latt bilen stå igjen i Praha og så fly ned og hente den senere, men det virket ikke som noen god ide - det hender at jeg trenger bilen til daglig også. Ifølge dere er ikke dette noe problem, så vis meg gjerne hvor jeg kan kjøpe en el-bil til under 400 000 som kunne greie det. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg/man gjør til vanlig, men noen ganger oppstår det unormale situasjoner der fleksibiliteten til en vanlig fossilbil faktisk er veldig nyttig, for ikke å si nødvendig. Så kan man jo sikkert stille spørsmålet om det er nødvendig å dimensjonere for alle mulige situasjoner, men det er nå en gang det vi er vant til. I mange tilfeller er det sikkert lurere å fly dit man skal og så ha leiebil når man kommer dit. Eller ta toget. Men det er jo ikke det vi diskuterer her - så vidt jeg har forstått mener man at en el-bil idag dekker de samme behovene som en fossilbil gjør. Det er jeg uenig i.

    Dette eksempelet med Trondheim-Bergen er jo også reelt. Hvis du kjører non-stop bruker du 10 timer. Det betyr at hvis du har en el-bil har du 2 timer til lading på en slik tur hvis du skal greie det på 12 timer. Hvilke elbiler til under 400 000 kan greie Trondheim-Bergen med maks 2 t ladestopp underveis? Hvis du kan kjøre 20 mil før du trenger å lade, betyr det at du må ha 3 ladestopp underveis. Hver av dem på maks 40 min. Kan du greie det med en Ampera-E, e-Golf, Kia Soul etc..., eller må du fly (som sikkert i mange tilfeller kan være et reelt alternativ)?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Friheten til å kjøre 145mil på en dag bytter jeg gjerne inn i en elbil. Jeg stopper gjerne også ett kvarter for å spare en 1000lapp i bom og bensin, helt uproblematisk for meg. Skulle jeg hatt en bil med 400-500 gamp 4×4 og det utstyret jeg har i min hadde det kostet meg betraktelig mer enn de 670k jeg gav for min bil. Når man så trekker ifra besparelsen på bensin og bom på en tilsvarende bensinbil er det en no brainer for meg.

    At jeg ikke kan kjøpe meg det stereoanlegget jeg vil med den lyden jeg vil ha for under 5000 på elkjøp plager meg heller ikke nevneverdig.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Min bil går Oslo-Bergen-Oslo på en (1) TANK og den slipper ut 0,000% CO.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Friheten til å kjøre 145mil på en dag bytter jeg gjerne inn i en elbil.
    Jeg snakker da ikke om friheten til å kjøre 145 mil på en dag? Jeg sier bare at da behovet for å gjøre det dukket opp så hadde jeg muligheten. En mulighet jeg ikke ville hatt hvis jeg hadde hatt en elbil.

    Skriver jeg virkelig så dårlig norsk at dere ikke skjønner hva jeg skriver, eller ligger problemet i den andre enden?

    PS: Jeg har enda ikke fått en lenke til den el-bilen til under 400 kkr som kan gjøre det jeg har beskrevet. Det burde jo ikke være noe problem, dere påstår jo at den finnes.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, jeg har ikke den muligheten, jeg gav den bevisst fra meg nå jeg kjøpte bilen. Ergo har jeg byttet fra meg muligheten som du har med din bil. For meg veier fordelene tyngre enn denne "ulempen" Det beste er kanskje å ha en jet på 24timer standby så er man hvertfall dekket, men jeg har ikke det heller.

    Men du har helt rett, en elbil dekker ikke alle behov. Man kan ikke kjøre til praha uten å pisse, men jeg kjører helt fint til 'hytta' i Frankrike med helt "normalt" kjøremønster, duger for meg.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    814
    Antall liker
    521
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    En ting jeg har leita etter en stund.
    Hvor langt kan jeg kjøre bensin bilen min før en ny elbil er mer miljøvennlig?

    Alle sammenligninger jeg finner går ut på å kjøpe enten en ny elbil eller en ny fossil bil.
    Det tas alldri med huggingen av den gamle bilen.

    Hvor langt kan jeg kjøre bensinbørsa med 6 sylindre, automat og firehjulstrekk som drikker literen på mila før en ny elbil blir mer miljøvennlig?

    Skulle jeg kjøpt ny bil, hadde det fort blitt elbil pga avgiftsfordeler ++. Men mye artigere med ny hifi enn å be banken om penger til ny bil.

    --
    Martin Sandvik
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Friheten til å kjøre 145mil på en dag bytter jeg gjerne inn i en elbil.
    Jeg snakker da ikke om friheten til å kjøre 145 mil på en dag? Jeg sier bare at da behovet for å gjøre det dukket opp så hadde jeg muligheten. En mulighet jeg ikke ville hatt hvis jeg hadde hatt en elbil.

    Skriver jeg virkelig så dårlig norsk at dere ikke skjønner hva jeg skriver, eller ligger problemet i den andre enden?

    PS: Jeg har enda ikke fått en lenke til den el-bilen til under 400 kkr som kan gjøre det jeg har beskrevet. Det burde jo ikke være noe problem, dere påstår jo at den finnes.
    Jeg kan også beskrive scenarioer som ikke løses med en gitt type produkter hvis jeg gidder. Jeg gidder ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og hvis man ikke vil bruke 700 000 på bil, men vil ha en der man vil kjøre Trondheim-Oslo uten pause? Eller om man ikke vil bruke 700 000 på bil, punktum? Det er faktisk en del som ikke ønsker å bruke så mye penger på bil (selv om de har råd).

    Jeg er lei dette evige argumentet "Hvis du bare bruker masse penger på bilen, og tilpasser deg bilens begrensninger så går det så fint, så. 20 min her og 20 min der, det har man da tid til."

    Så si at du ikke ønsker å bruke mer enn maks 400 000 på en (ny) bil, og du ønsker å kunne kjøre f.eks. Trondheim-Bergen på under 12 t - hvilket alternativ har du da?

    Jeg regner med at da kommer argumentet "Det er det da ingen som har behov for!"!
    Setra_S_431_DT_-_Unibuss_Ekspress_-_Lavprisekspressen.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Greia er vel så enkel som at folk ønsker at verktøyet man kjøper seg skal være tilpasset behovene sine. Ikke at behovene må tilpasses verktøyet.
    Folk prioriterer forskjellig. Elbil er fremdeles ikke for alle.
    Men vi er der snart.
    Takk til alle dere som faktisk har tilpasset behovene deres etter verktøyets begrensninger, og som dermed har vært med på å gjøre dette mulig.

    2020 blir et interessant bilår.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn