En dag du er i hovedstaden. Oppsøk OHC og lån ørene dine til Kef Reference, som du vet har en coax konstruksjon for diskant/mellomtone. Du vil ikke høre mye feil her, for å si det sånn, og med samme sorte bakgrunn og stillhet som dine største svenske pyramider. TAD's høyttalere spiller vel heller ikke direkte dårlig?
Må si meg enig med Musicbear der. Det er laget mange fremragende høyttalere med coaksialelementer, og jeg har selv hatt tre forskjellige Seas-bestykkede. All form for høyttalerkonstruksjon går ut på å balansere kompromisser. "Moderator" og importør av Respons bruker ordet "svakheter" her. Det er mange "svakheter" også med teknologien til Respons selv om vi på vennesiden her mener at Persson har gode kort på hånden (komponentene og kabinettene) og er flinkere enn de fleste til å få det beste ut av kortene sine.
Må forresten bare legge ut prototype til. Denne gangen et stativ til Baby Grand, laget av Respons argentiske importør. Dette pene trestativet skulle hete Cajon, og bød på avansert resonanskontroll.
Vis vedlegget 486188
Beklager å være festbrems Todani, men Respons har aldri hatt importør i Argentina eller Søramerika. Men Respons hadde distribusjon i USA og Rockport Technologies produserte også en modell på lisens for Respons pga av etterspørselen etter at Respons av Stereophile ble kåret til messas beste lyd på CES og den beste høyttaleren i USA på 10 år. Men kanskje en Argentiner har tatt med seg et par Respons fra USA og laget egne føtter?
Jeg glemte forøvrig å si at med din kritikk av diskanter montert inn slik at det blir et coax element - for de utgaver hvor coax elementet kun skal gjengi MELLOMtone - er dine bekymringer mht. vandring på elementet helt uten betydning.
Jeg ville mer bekymret meg for økningen av høyden på diskanten/bakoverhelling, DERSOM Magna Musicum med siste sokkel er høyere enn den forrige, det begynner vel i så fall å bli vel høyt hvor driverne peker (over hodet) dersom man har lange lytteavstander.
Tro ikke jeg er noen motstander av høyttalerne du selger! Mener Response Magna Musicum (selv om jeg kun har hørt forgjengeren) og KEF Reference 5 til nøyaktig samme sum penger tilhører noen av verdens desidert beste høyttalere beregnet for vanlige lytterum - uansett pris! Magna Musicum, for et navn, forresten
Hei MusicBear
Er enig i at et coax element som bare gjengir mellomtone ikke har problemene jeg nevnte tidligere. Men det er jo kombinasjonen av diskant og mellomtone som gjør det til et coax element.
Prøv gjerne å få en bekjent til å stå noen meter fra deg og snakke sammenhengende mot deg mens han legger hendene rundet mot siden av munnen med traktform som en mellomtone. Mens han fortsetter å snakke eller lage s lyd kan en ta hendene bort fra munnen ut til siden og tilbake igjen noen ganger. Du vil da høre hvordan refleksjonene fra hendene farger lyden av stemmen hans. Hvis hendene i tillegg hadde beveget seg som en mellomtone gjør foran en diskant i et coax element vil dette bli enda tydligere.
Dette skjer fordi lyden spres ut med stor vinkel og blir reflektert i håndflaten og så kastet mot lytteren igjen.
Det samme skjer f. eks. i et diskantelement. Lyden spres ut i 180 grader i alle retninger og vil bli reflektert i frontbaffelen på høyttaleren, eller enda kraftigere i mellomtonedelen i coax elementet, og mot lytter igjen. Udempet frontbaffel vil reflektere mer enn en dempet, og stor mer enn en liten. Dette gir farging av lyden.
Det er lett å tenke seg, at f.eks. en diskant, peker mot lytteren som en laser, men faktum er at den som nevnt over sprer lyden med stor vinkel i alle retninger.
At Respons Magna Musicum (latin for "stor musiker") er 10mm høyere enn forgjengeren Grand BR betyr derfor ingenting siden lyden spres mot gulv, tak vegger og lytter med utstrålningsmønster omtrent som en halvsirkel. Lytteren vil derfor uansett sitte tilnærmet midt inne i denne sonen.
Det er viktig at lyden i denne utstrålningssonen har lik frekvensgang også ut på sidene av sonen for at lyden som blir reflektert fra rommet skal ha lik klang som direkte lyden. Dette er en av styrkene til Respons høyttalerne som har ekstremt jevn spredning.
Høyttalere med større frontbaffler, flere elementer som spiller samme frekvens har mer ujevn spredning og vil derfor ikke ha forutsetninger for en like homogen lyd.
I en høyttaler som f.eks. har to mellomtoner vil lyden som kastes mot f.eks. gulvet reflekteres på et tidspunkt fra det nedre mellomtoneelementet og på et annet tidspunkt fra det øvre mellomtoneelementet som står lenger unna gulvet hvis mellomtonene typisk står over/under hverandre i høyttaleren. Dette vil gi ulike refleksjoner fra de to mellomtonene til forskjellig tid. To mellomtoner vil heller aldri være 100% like. Når de da skal gjengi akkurat det samme samtidig, men ikke er 100% like, står i forskjellig avstand til romflatene rundt og det også lett oppstår utfasninger mellom elementene vil ikke lyden bli like homogen, presis og ufarget i en høyttaler med to mellomtoner kontra en med ett.
Skriver dette for å forsøke å forklare litt rundt det jeg mente om coaxelementer, og samtidig LITT om hva som er bakgrunnen for at Respons høyttalerne er designet som de er. Dette pluss mange andre parameter er medvirkende til at mange regner Respons som veldig homogene og ufargede i gjengivelsen. Dette er jo en Respons tråd