Diverse Interessante tanker fra Peter Qvortrup.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
plasseringen av høyttalerne er neppe optimal, og lytteposisjon er ....odd.
Hva er optimal plassering? Og hva er optimal lytteposisjon i dette tilfellet?
AN høyttalere er konstruert for å stå i hjørner med ganske kraftig toe-in. Og også konstruert for å fungere best i normale møblerte rom/stuer.

Kunne et bedre oppsatt anlegg og en bedre lytteposisjon til en femtedel av prisen gitt et like godt resultat?
Kanskje. Ihvertfall anderledes resultat og da er det ofte smak og behag som avgjør
Når stikkordet er "konstruert for å stå i hjørner" forteller det vel at det er en del egenvibrasjon i kabinettene. Sikkert mulig å trives med det, men nøytral lyd gir det vel ikke?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Hva er nøytralt sa du?
Det har jeg skrevet om så mange ganger at jeg tror enkelte er lei av det :rolleyes:. Nøytrale er de som spiller av det som er på plata, ikke hva man hører på en konsert.
Det er et greit utgangspunkt for en diskusjon om temaet. Det dreier seg ikke om balanse eller farging; det dreier seg om å være nærmest mulig kilden (dvs. innspillingen, eller det som ligger tilgjengelig i kilden).
Audio Note benytter blant annet noe de kaller "comparison by contrast" for å peke på at utstyret gjør akkurat det; forskjellige innspillinger skal låte forskjellig, akkurat det er et fenomen AN er svært gode på, ergo peker det i retning av at de lager nøytrale produkter, med det som utgangspunkt.

Videre; deres høyttalere er 2-veis med enkle filtre, en ting slike høyttalere er gode på, er jo nettopp dette med plasseringsevne, også utenfor sweet-spot.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.036
Antall liker
1.199
direktivitet krever større membraner/baffel, god waveguide og riktig delefrekvens. 2veis er ikke så mye bedre på dette enn de fleste andre høyttalere (med mindre mellomtonen er veldig stor med matchende waveguide) glem domediskanter, se på JBL M2 f.eks, og Linkwitz selvfølgelig (knuser alt audionote)
3veis kan blir bedre nedover evt..
 
U

utgatt60135

Gjest
Audio Note benytter blant annet noe de kaller "comparison by contrast" for å peke på at utstyret gjør akkurat det
Hva er det?

Dine AN demoer i Horten er noe av de mest farga anlegg jeg har hørt tror jeg. Særdeles tydelig. Har ikke de bevisst resonanser i kassa eller husker jeg feil? Jeg mener det er klart lettes å tolke innspillinger på nøytrale anlegg. Det burde jo være naturlig.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Audio Note benytter blant annet noe de kaller "comparison by contrast" for å peke på at utstyret gjør akkurat det
Hva er det?

Dine AN demoer i Horten er noe av de mest farga anlegg jeg har hørt tror jeg. Særdeles tydelig.
Imponert over din hukommelse. Jeg benyttet den gangen for 10 år siden en høyttaler til 3500,- / par, og AN's rimeligste kilde og nest rimeligste forsterker. Overraskende mange mente faktisk at akkurat det moderate anlegget ga messas beste lyd! :)
(http://www.hifisentralen.no/forumet...er-og-shows/14090-horten-messen-2007-a-6.html)

Her ligger forklaringen til "Comparison by contast".

Mvh
Håkon Rognlien
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.491
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg skal være forsiktig med uttale meg om Audio Note og filosofien bak.

For et par ti-år tilbake var jeg i en hifibutikk som spilte på et komplett AN anlegg. Høyttalerne lignet de som er i artikkelen tråden omhandler og kostet skjorta.

Hørte mye forskjellig musikk og prøvde så godt jeg kunne å like det jeg hørte. Men jeg fikk aldri "fot", og gikk ut av sjappa slukøret.

Hva dette sier om meg eller AN vet jeg ikke, men oppfatningen av hva god lyd skal være er tydeligvis forskjellig.
....og godt er vel det.
 

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Innlegg
166
Antall liker
216
Torget vurderinger
1
Min referanse er stort sett akustiske konserter uten eller med minimalt PA. Jeg setter også stor pris på innspillinger fra 50-60 tallet og på noen områder overgår de mye av dagens innspillinger. På andre områder faller de veldig igjennom, f eks strykere i symfoniorkester. Men den gangen brukte de lang tid på å plassere mikrofonene og ingenting kunne ordnes etterpå i studio slik som i dag. Stereoperspektivet og klangbildet fra orkesteret er dermed mer unaturlig i dag eller skal vi si det er en egen greie som ikke i samme grad gjenspeiler virkeligheten slik en nøye forberedt innspillings fra "gullalderen" kunne gjøre.
Endret ett ord i teksten din (uthevet).

Før innføringen av åtte- og seksten- og tjuefirespors båndopptakere, fantes ikke på langt nær de samme mulighetene for å mikse sammen spor, og derfor heller ikke for å reparere ting i etterkant. Det gjør dette med mikrofonplasseringen (og også den opprinnelige fremføringen) mye viktigere. Bedre teknologi i senere ledd gjør håndverket i de tidligere leddene mindre viktig. På åttitallet begynte man f.eks. å loope riff istedenfor å spille dem skikkelig hver gang. Og i tillegg til at selve fremførelsen ikke lenger er så nøye, kom de gamle flersporsopptakerne med visse ulemper -- å presse sammen flere spor på et bånd med en viss maksimal bredde har sitt å si for lydkvaliteten, i tillegg til at analog nedmiksing ikke akkurat er tapsfri.

Likevel: muligheter er ikke det samme som krav. Radka Toneffs Fairytales er såvidt jeg vet en ren digital innspilling, fra 1982, og den har god lyd etter enhver standard. Det går helt sikkert an å gjøre like gode digitale innspillinger den dag i dag.

Nåja, jeg er ikke noen ekspert på innspillingshistorie, men jeg leste nylig Perfecting Sound Forever, og selv om forfatteren er på bærtur når han skriver om digitallyd, anbefaler jeg den fremfor denne Qvortrup.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Audio Note benytter blant annet noe de kaller "comparison by contrast" for å peke på at utstyret gjør akkurat det
Hva er det?

Dine AN demoer i Horten er noe av de mest farga anlegg jeg har hørt tror jeg. Særdeles tydelig. Har ikke de bevisst resonanser i kassa eller husker jeg feil? Jeg mener det er klart lettes å tolke innspillinger på nøytrale anlegg. Det burde jo være naturlig.
Her må jeg for øvrig faktisk lime inn det du selv la inn i tråden om messa i 2007, Lyngen:

Det rimelige anlegget til Fryd spilte meget bra! Har jeg hørt bedre lyd i forhold til prisen? Audio Note...
Dette harmonerer ikke helt med det du hevder her over, så jeg tar tilbake min opplevelse av din gode hukommelse! :D

Mvh
Håkon Rognlien
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.306
Antall liker
442
Sted
Bergen
Nå ble jeg nysgjerrig OKA, hva er det du har stående hjemme hos deg? Dine lytteinntrykk samsvarer godt med mine.
Hei. Det er ikke noe spesielt i forhold til hva mange har her, men et anlegg som har fått veldig skryt av musikere og konsertlyttere som ellers ikke er noe interessert i hifi (Kommentarer som "kjenner igjen Concertgebeouw" og "dette er innspilt i Grieghallen?" og generelt at de likte dette mer enn annet de har hørt).
I stuen har jeg Celestion sl700se som er noen luksus minimonitorer (lukket) fra tidlig 90-tall. Satte vel rekord i levetid som hjemmehøyttaler hos Atkinson i Stereophile i sin tid. Disse ble solgt av Hifiklubben ganske så rimelig (som flere av deres produkter på den tiden) og mange hørte dem nok på forsterkere som ikke gav dem rettferdighet. Dp600 som er en strømsterk mos-fet sak gjør jobben glimrende. Det låter som en fyldig og dynamisk elektrostat, godt tilpasset en vanlig stue lydmessig (og ikke minst plasseringsmessig) med en svært kjapp og presis (men ikke så dyp) bass. Overraskende lik lyd som Staxene (hodetelefoner) med rørdriver-hybrid boks. Kanskje spesielt den eldste lamba signaturen som vel fremdeles har den tynneste membranen av alle Staxene.
Har også et koseanlegg i kjelleren med ifi retro 50 som har el-34 rør kombinert alskens moderne løsninger kablet og trådløst i en ganske kul bambus palisade boks. Med noen gamle Celestion sl6s blir det mellomtone kos, med Klipsch B1 (?) ganske så dynamisk men fremdeles OK mellomtone. Vinyl med mono og stereo og mange gamle innspillinger i kjelleren.

Av høyttalere jeg har hørt og som jeg har blitt fristet av i det siste er Vidid Audio. (ca 150 000 for modellen jeg hørte) Vivid Audio - Renaissance Audio AS Designeren bak B&Ws Nautilus lager noen høyttalere som har det meste på plass og som gir lyst til å høre mer (produseres i Sør Afrika av alle steder). Elektrostater har ikke vært et stuealternativ. Praktiske hensyn teller.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ah, såpass. Godt jobba ;). Jeg sa ikke i tråden med ett eneste ord at jeg mente det låt dårlig, jeg bare så at de slettes ikke låt nøytralt etter min husk. En viktig forskjell der.

Jeg har lest igjennom linken din og det han alså mener er at AN skiller mer mellom innspillinger og dermed har større sjanse til at de låter nøytral og kritiserer medoden med referanseinnspillinger. Stikk motsatt av hva jeg hevder. At svært gode nøytrale anlegg viser tydligst forskjell på innspillinger. Jeg synes den tilnærmingen høres litt tynn ut alså og at referanseinnspillinger er en viktig og god måte å vurdere anlegg. Det er jo ikke jeg som er kontroversiell her men heller er endel av den vanlige oppfatningen. Bare det at AN beviist bruker kasseresonans skurre voldsomt mot nøytralitet. Og jeg synes det er pussig at han skriver "Therefore, when comparing two speaker systems, it would be a mistake to assume that the one which always presents a gigantic stage well beyond the confines of the speakers, for example, is more accurate". Det er ikke mulig å spille utover høyttalernes plassering uten fasefeil. Det burde han vite.

Er det noen som må ha en god referanse så er det studioer. Er det ofte AN og andre lignende høyttalere der? I våre rom på marienlyst har vi Gentec. Neppe dyre høyttalere, men aldri lagt merke til at de har noen spesilell signatur (hører på egne opptak) Det er slik refereanser må være for å avsløre lyden man hører på. Ingen egenklang. Og kabinettet må være stivt. Ikke lyst, ikke mørk, ikke fet, ikke tynt, ikke stort, ikke smalt, ikke rund i klangen, ikke pågående, ikke laidback. Gode referanseanlegg skal du ikke kunne beskrive godt. Jo mer du sliter med å finne ord annet en nøytrale adjektiver som oppløst, hurtig, dynamisk jo mer sansynlig er det at de låter nøytralt og bare gir ut det som er på plata i all sine nyanser.
 
Sist redigert av en moderator:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.036
Antall liker
1.199
Det er ikke mulig å spille utover høyttalernes plassering uten fasefeil. Det burde han vite.
er du seriøs? og har du hørt en dipol? hvor gjort riktig er det knapt mulig å peke ut hvor høyttaleren står i rommet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Det er ikke mulig å spille utover høyttalernes plassering uten fasefeil. Det burde han vite.
er du seriøs? og har du hørt en dipol? hvor gjort riktig er det knapt mulig å peke ut hvor høyttaleren står i rommet.
Det er vel klart min oppfatning også, at fasekorrekte høyttalere er bedre på presisjon og store lydbilder. Men Lyngen har et poeng; Q-sound er jo et rent triks med faseforskyvning, og interessant nok er det fasekorrekte høyttalere som får fram effektene best. Det betyr at korrekte høyttalere, setter opp lydbilder langt utenfor plasseringen, når de får et faseforskjøvet signal. Det er også klart at høyttalere som allerede mangler fasekorrekt oppførsel, ikke får fram Q-sound effektene.

Så altså, om innspillingen ikke er 100% fasekorrekt, vil en fasekorrekt høyttaler fremstille dette som lydbilder utenfor plasseringen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.036
Antall liker
1.199
de som justerer fase i FIR dsp har kanskje lagt merke til at så snart man flytter mikrofonen littegrann så er resultatet opphevet og man må starte på nytt.
tror dette med q-sound er mye tilfeldigheter, mange dårlig konstruerte høyttalere har likevel kunne vise seg å vær god på dette. som en effekt, utenom var det ikke nødvendigvis så bra lissom :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er ikke mulig å spille utover høyttalernes plassering uten fasefeil. Det burde han vite.
er du seriøs? og har du hørt en dipol? hvor gjort riktig er det knapt mulig å peke ut hvor høyttaleren står i rommet.
Jada, tror da jeg har hørt alle teknologier. Aldri hørt lyd som går utover elementene noensinne unntatt Q-sound illusjonen. Har forhørt meg med lydteknikere for sikkerhets skyld. Klinkende klart: Umulig. Om noen tror de hører det så er det nok innbildning. "Å ikke høre høyttalerne" derimot er ingen kunst.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Alltid interessant å lese tanker og refleksjoner om lyd. Spesielt fra folk med erfaring og fartstid som her.
Jeg føler vel at dette for meg havner litt i kategorien «alt var bedre før».

Enten det gjelder stillbilde, levende bilde eller lyd så har jo analog teknologi egenskaper man savner i det digitale, men det kan man jo mildt takt si den andre veien også.

Gjør man sine undersøkelser så vil hvertfall jeg hevde oftest finner at utviklingen ikke har gått den gale veien.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.306
Antall liker
442
Sted
Bergen
Min referanse er stort sett akustiske konserter uten eller med minimalt PA. Jeg setter også stor pris på innspillinger fra 50-60 tallet og på noen områder overgår de mye av dagens innspillinger. På andre områder faller de veldig igjennom, f eks strykere i symfoniorkester. Men den gangen brukte de lang tid på å plassere mikrofonene og ingenting kunne ordnes etterpå i studio slik som i dag. Stereoperspektivet og klangbildet fra orkesteret er dermed mer unaturlig i dag eller skal vi si det er en egen greie som ikke i samme grad gjenspeiler virkeligheten slik en nøye forberedt innspillings fra "gullalderen" kunne gjøre.
Endret ett ord i teksten din (uthevet).

Før innføringen av åtte- og seksten- og tjuefirespors båndopptakere, fantes ikke på langt nær de samme mulighetene for å mikse sammen spor, og derfor heller ikke for å reparere ting i etterkant. Det gjør dette med mikrofonplasseringen (og også den opprinnelige fremføringen) mye viktigere. Bedre teknologi i senere ledd gjør håndverket i de tidligere leddene mindre viktig. På åttitallet begynte man f.eks. å loope riff istedenfor å spille dem skikkelig hver gang. Og i tillegg til at selve fremførelsen ikke lenger er så nøye, kom de gamle flersporsopptakerne med visse ulemper -- å presse sammen flere spor på et bånd med en viss maksimal bredde har sitt å si for lydkvaliteten, i tillegg til at analog nedmiksing ikke akkurat er tapsfri.

Likevel: muligheter er ikke det samme som krav. Radka Toneffs Fairytales er såvidt jeg vet en ren digital innspilling, fra 1982, og den har god lyd etter enhver standard. Det går helt sikkert an å gjøre like gode digitale innspillinger den dag i dag.

Nåja, jeg er ikke noen ekspert på innspillingshistorie, men jeg leste nylig Perfecting Sound Forever, og selv om forfatteren er på bærtur når han skriver om digitallyd, anbefaler jeg den fremfor denne Qvortrup.
Et eksempel på en "old-school" innspilling er Joe Jacksons Body and Soul. Anbefales.

Edit: burde kanskje nevne hva som er "gamlemåten". De spilte dette live i en kirke og brukte en dag på å plassere et fåtall mikrofoner.
joe_jackson-body_and_soul-frontal.jpg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Det er ikke mulig å spille utover høyttalernes plassering uten fasefeil. Det burde han vite.
er du seriøs? og har du hørt en dipol? hvor gjort riktig er det knapt mulig å peke ut hvor høyttaleren står i rommet.
Jada, tror da jeg har hørt alle teknologier. Aldri hørt lyd som går utover elementene noensinne unntatt Q-sound illusjonen. Har forhørt meg med lydteknikere for sikkerhets skyld. Klinkende klart: Umulig. Om noen tror de hører det så er det nok innbildning. "Å ikke høre høyttalerne" derimot er ingen kunst.
Men da forutsetter du at alt som ligger i innspillingen og i avspillingskjeden er fullstendig uten fasefeil. Er det gitt? (spør fordi jeg ikke vet det)

Mvh
Håkon Rognlien
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
1.054
Antall liker
1.546
Sted
Østfold
Tusen takk for tips "Joe Jackson, body and soul"

Fenomenal dynamikk, holografisk stort lydbilde som fyller rommet, skammelig at ikke moderne innspillinger er på dette nivået.
 
  • Liker
Reaksjoner: OKA
U

utgatt60135

Gjest
Men da forutsetter du at alt som ligger i innspillingen og i avspillingskjeden er fullstendig uten fasefeil. Er det gitt? (spør fordi jeg ikke vet det)

Mvh
Håkon Rognlien
Om det er gitt? Vet ikke, men vil jo anta det siden ingen plater jeg har i allefall har noe lyd utenfor.
 
U

utgatt60135

Gjest
Rognlien: Noen kommentar?

Er det noen som må ha en god referanse så er det studioer. Er det ofte AN og andre lignende høyttalere der? I våre rom på marienlyst har vi Genelec. Neppe dyre høyttalere, men aldri lagt merke til at de har noen spesilell signatur (hører på egne opptak) Det er slik refereanser må være for å avsløre lyden man hører på. Ingen egenklang. Og kabinettet må være stivt. Ikke lyst, ikke mørk, ikke fet, ikke tynt, ikke stort, ikke smalt, ikke rund i klangen, ikke pågående, ikke laidback. Gode referanseanlegg skal du ikke kunne beskrive godt. Jo mer du sliter med å finne ord annet en nøytrale adjektiver som oppløst, hurtig, dynamisk, transparent jo mer sansynlig er det at de låter nøytralt og bare gir ut det som er på plata i all sine nyanser.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Rognlien: Noen kommentar?

Er det noen som må ha en god referanse så er det studioer. Er det ofte AN og andre lignende høyttalere der? I våre rom på marienlyst har vi Genelec. Neppe dyre høyttalere, men aldri lagt merke til at de har noen spesilell signatur (hører på egne opptak) Det er slik refereanser må være for å avsløre lyden man hører på. Ingen egenklang. Og kabinettet må være stivt. Ikke lyst, ikke mørk, ikke fet, ikke tynt, ikke stort, ikke smalt, ikke rund i klangen, ikke pågående, ikke laidback. Gode referanseanlegg skal du ikke kunne beskrive godt. Jo mer du sliter med å finne ord annet en nøytrale adjektiver som oppløst, hurtig, dynamisk, transparent jo mer sansynlig er det at de låter nøytralt og bare gir ut det som er på plata i all sine nyanser.
God referanse for studiobruk har selvfølgelig studioer, men ikke nødvendigvis for musikkavspilling hjemme. Man ser sjelden linesource, horn eller f.eks Magnepan i studioer heller, likevel kan dette gjengi musikk som lite annet i vanlige rom.

Nå bruker jo også en del studioer talere for nærfelt da de er plassert like over miksebordet 1,5 meter unna.

Dine egne høyttalere er vel heller ikke ofte å se i studio? Men regner med at du liker dem likevel ;)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.970
Antall liker
656
plasseringen av høyttalerne er neppe optimal, og lytteposisjon er ....odd.
Hva er optimal plassering? Og hva er optimal lytteposisjon i dette tilfellet?
AN høyttalere er konstruert for å stå i hjørner med ganske kraftig toe-in. Og også konstruert for å fungere best i normale møblerte rom/stuer.

Kunne et bedre oppsatt anlegg og en bedre lytteposisjon til en femtedel av prisen gitt et like godt resultat?
Kanskje. Ihvertfall anderledes resultat og da er det ofte smak og behag som avgjør
Når stikkordet er "konstruert for å stå i hjørner" forteller det vel at det er en del egenvibrasjon i kabinettene. Sikkert mulig å trives med det, men nøytral lyd gir det vel ikke?
"Konstruert for å stå i hjørner" forteller intet om egenvibrasjon. Det forteller at konstruksjonen støtter seg på den begrensede romvinkelen for å få bedre bass. De legendariske "10-pi" høyttalerene fra AR hadde en egen pi-bryter for å justere bassen til antall pi i romvinkel (steradianer) høyttalerene skulle dekke (frittstående 4pi, mot bakvegg 2pi, eller mot bakvegg pluss gulv, pi).
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.543
Antall liker
3.885
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Rognlien: Noen kommentar?

Er det noen som må ha en god referanse så er det studioer. Er det ofte AN og andre lignende høyttalere der? I våre rom på marienlyst har vi Genelec. Neppe dyre høyttalere, men aldri lagt merke til at de har noen spesilell signatur (hører på egne opptak) Det er slik refereanser må være for å avsløre lyden man hører på. Ingen egenklang. Og kabinettet må være stivt. Ikke lyst, ikke mørk, ikke fet, ikke tynt, ikke stort, ikke smalt, ikke rund i klangen, ikke pågående, ikke laidback. Gode referanseanlegg skal du ikke kunne beskrive godt. Jo mer du sliter med å finne ord annet en nøytrale adjektiver som oppløst, hurtig, dynamisk, transparent jo mer sansynlig er det at de låter nøytralt og bare gir ut det som er på plata i all sine nyanser.
Jeg synes den beste beskrivelsen på et refanseanlegg er kameleon:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg jobbet i årevis med Genelec 1030A som mitt verktøy i studio, og de heller definitivt mot den varme siden. Husker det var lett å skru litt kjølig lyd før jeg ble vant med dem. Var de nøytrale? Vel, en ting vet vi, de var ganske dyre og fantes i de fleste store studioer som midfield-monitor rundt årtusenskiftet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Rognlien: Noen kommentar?

Er det noen som må ha en god referanse så er det studioer. Er det ofte AN og andre lignende høyttalere der? I våre rom på marienlyst har vi Genelec. Neppe dyre høyttalere, men aldri lagt merke til at de har noen spesilell signatur (hører på egne opptak) Det er slik refereanser må være for å avsløre lyden man hører på. Ingen egenklang. Og kabinettet må være stivt. Ikke lyst, ikke mørk, ikke fet, ikke tynt, ikke stort, ikke smalt, ikke rund i klangen, ikke pågående, ikke laidback. Gode referanseanlegg skal du ikke kunne beskrive godt. Jo mer du sliter med å finne ord annet en nøytrale adjektiver som oppløst, hurtig, dynamisk, transparent jo mer sansynlig er det at de låter nøytralt og bare gir ut det som er på plata i all sine nyanser.
Jeg mener å huske Peter nevnte at et studio hadde valgt et sett AN-E for et par år tilbake, men foruten det, finner jeg det tvilsomt at studioer vil velge AN. Like tvilsomt som at studio velger rørforsterkere til å drive monitorene sine. Mange grunner til det, men jeg tror ikke vi skal dermed fastslå at det ene er rett og det andre er feil.
Genelec er ypperlig arbeidsverktøy, og de låter absolutt fornuftig også i normalt møblerte hjem.

Nå er det ellers slik at også AN's høyttalere blir mer og mer "nøytrale" i sin oppførsel, dess mer forfinet konseptet blir, bare for å ha det nevnt. Noen av de rimelige AZ-modellene er alt annet enn nøytrale, både i din og min betydning av ordet.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.967
Antall liker
12.124
Torget vurderinger
2
Mange grunner til det, men jeg tror ikke vi skal dermed fastslå at det ene er rett og det andre er feil.
Vi kan vel slå fast at nøytralitet er viktig til studiobruk.
Så absolutt, og det er ingenting som tilsier at ikke Audio Note også kan levere "nøytral lyd" både i henhold til min og din bruk av ordet. (med de forbehold jeg har tatt litt lengre opp her)

Mvh
Håkon Rognlien
 
U

utgatt60135

Gjest
Nei, alså jeg er ingen Audio Note ekspert. Langt ifra. Vi sier at AN er nøytrale inntil jeg får hørt dem igjen :cool:...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg jobbet i årevis med Genelec 1030A som mitt verktøy i studio, og de heller definitivt mot den varme siden.
Det gjør ikke de vi har. Helt sikkert.
Er du sikker på det? Er du sikker på at dine ører er gode nok til å avsløre dette? Riktignok er 1030A en modell som ble produsert i en tiårsperiode fra midten av nittitallet til 2005, så det er jo mulig at Genelec har skiftet karakter siden den gang. Men at klassikeren 1030A (deres utvilsomt mest kjente modell gjennom historien) heller i alle fall i den varme retningen. Ikke som en gammel EL34-forsterker på vintagehøyttalere, men varmere enn endel andre monitorer.

Jeg har tross alt spilt inn plater som har kommet ut og finnes på markedet med de monitorene, og kjenner veldig godt til hvordan de låter under nedmiks og hvordan det ferdige resultatet låter på bilstereo, ghettoblastere, hodetelefoner, PA og stereoanlegg av absolutt alle varianter.
 
U

utgatt60135

Gjest
baluba;2667898Er du sikker på det? Er du sikker på at dine ører er gode nok til å avsløre dette?[/QUOTE skrev:
Ja, de har jeg hørt så mye med kjente opptak. Skulle de dreie mot en side så er det heller motsatt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
baluba;2667898Er du sikker på det? Er du sikker på at dine ører er gode nok til å avsløre dette?[/QUOTE skrev:
Ja, de har jeg hørt så mye med kjente opptak. Skulle de dreie mot en side så er det heller motsatt.
Kjente opptak, er det opptak du har gjort selv? For jeg satt i flere år og gjorde opptak, mikset ned og mastret fonogrammer som til og med har vunnet gullplater over hele verden. Akkurat gullplatene har jeg riktignok ikke mikset ned og mastret selv, skal ikke ta på meg for mye ære heller. Uansett, å påstå at Genelec 1030A (som regnes som sjelen til Genelec) låter i retning av den lyse siden er litt tonedøvt, eller så har du ikke selv vært med under opptak. Du tar rett og slett feil, uansett om du jobber i NRK.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan jo være så enkelt at den modellen du kjenner ikke er helt lik den vi bruker. Jeg er fotograf og gjør opptak rett i kamera. Lang fartstid.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg spurte nå en lydtekniker, cellist og en som går mye på konserter. Han var klinkende klar. Nei, de genelec er ikke varmtlydende i det hele tatt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg spurte nå en lydtekniker, cellist og en som går mye på konserter. Han var klinkende klar. Nei, de genelec er ikke varmtlydende i det hele tatt.
Som jeg skrev, Genelec kan ha skiftet karakter siden 1995. Selv om disse er de mest kjente historisk, så er de neppe så utbredt i dag, tretten år etter at de gikk ut av produksjon. Men det var nettopp de gamle kvalitetene som gjør at jeg synes de egner seg til hjemmebruk. Hifimerker som Hegel har jo også skiftet karakter, men i motsatt retning.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Forskjeller i source- /miks- /pre- /forsterkermekanikk / akustikk?
Har brukt både SS mikrofonstriper og rørstriper. Mikseren var en Soundcraft studiomikser, og interface var Yamaha DSP Factory og Lightpipe. Verftet Lydstudio/Studio USF/baluba studio/Onkli Lydstudio var ikke kjent for vanskelig akustikk. Men jeg brukte også monitorene i eget hjem da jeg mastret et tributealbum til Merle Haggard av Ivar Dolme med venner. Siden jeg har hatt dem hjemme så vet jeg hvordan de låter i forhold til vidt forskjellige passive hifihøyttalere jeg hadde der, og kan ut fra det uttale meg om klangbalanse.

Når jeg kaller 1030A i retning av det varme så handler det ikke om lyden av vintage rør og tilsvarende høyttalere. Jeg sikter til de subtile nyansene av nøytral lyd som kan påvirke hvordan ting oppfattes, uten at det er noen tilsynelatende avvik fra standard som kan påpekes. Men en ting er sikkert, 1020A og NS-10 befinner seg på vidt forskjellig plass på skalaen når det kommer til klangbalanse når Yamaha-ene drives av en SS studioforsterker.
 
Topp Bunn