Ikke overraskende er det grunnet ladeutfordringene som gjør at flertallet tror elbiler vil feile.
Motorsjefer flest tror hydrogen vil være framtidens bilteknologi
Nå er sikkert "motorsjefer" stort sett menn i 50-60 årene som har jobbet med forbrenningsmotorer hele sitt liv så det er ikke sikkert de er helt nøytrale.
El-bil teknologi går i en rivende utvikling, og det går nok ikke så lenge før vi ser noen berøringsfri ladere, som kan legges på parkeringsplassen hjemme eller legges på garasjegulvet, som etablerer lading straks bilen er parkert. Og med smart elektronikk så lades bilen med ladestrøm tilpasset husholdningens øvrige forbruk.
Normalt bilhold er vel kanske 40km/dag i snitt - som med elbil tilsvarer ca 7kWh/døgn. Og hvis vi antar at bilen står rolig 12 timer hver dag, så kan man lade dette med ca 600W.
Mvh
OMF
Nå er jo brenselceller også ny teknologi som utfordrer dagens fossibiler, så det argumentet faller på sin egen argumentasjon.
Ellers vanskelig å spå hva som skjer i forhold morgendagens teknologi. Alt kan forsåvidt løses men spørsmålet er om det fornuftig samfunnsøkonomisk og hvor lang tid det tar. I Norge er vi nok i en særsituasjon p.g.a. lav befolking. Men selv Norge med den lille elbilparken vi har i dag så er ladeproblematikken reell. Sier ikke at det kan løses, men det vil kreve store investeringer og vil ta tid. I Norge vil nok uansett elbiler gjøre det veldig bra.
Når man beveger seg over i land med langt større befolkningstetthet og flere som ikke kan lade hjemme, så fremstår utfordringene som langt større. Selv med fastoffbatteri som f.eks lar seg lade på ca. 10 minutter, så er det lang tid hvis mange skal lade på stasjoner på 1-2 ganger i uken. Det krever også veldig mye energi å lade stort batteri på kort tid. Jeg tror dette er noen som fort vil ta flere tiår å løse fullt ut i større byer. I det lyset tror jeg hydrogen har en fremtid.
Det er også noe med bekvemmelighet som er viktig for mange. Når valget står mellom å være på en ladestasjon 2 ganger i uken til sammen i 20-30 minutter sammenlignet med å fylle en tank i uken på 2 minutter, så velger trolig veldig mange det siste.
Men vi får se hva som skjer. Ingen som vet sikkert.
Kan man lade en elbil hjemme på natten og det gir tilstrekkelig rekkevidde, så er elbil genialt. Situasjonen er derimot ikke slik for alle.