Bassrefleks er et yndet diskusjonstema. Danskene med Sten Duelund i spissen startet for mange år siden en bølge hvor lukket kasse var det eneste riktige.
Jeg synes fenomenet bassrefleks på en måte viser faren med vår tids informasjonsstrøm. En kamerat av meg som trengte hjelp til å bygge sitt eget studio kunne etter litt resarch fortelle meg at ingen kvalitetsmonitorer hadde bassrefleks på grunn av impulsresponsen. Dette er en vedtatt sannhet i bransjen det er vanskelig å bli kvitt.
Min egen mening om bassrefleks skriver seg noen år tilbake da jeg spilte mye i band. Det var mye bassforsterkere til ulike formål. De var små, store, et element, mange elementer, bassrefleks eller lukket. Det som slo meg var at i et øvingsrom så fikk de gode bassistene bassen til å lyde tørt, kjapt, kontant med fundament. Hvordan kan bassrefleks fungere utmerket til å forsterke bassinstrumentet, men være dårlig i en hifihøyttaler?
I et direkte spørsmål til Snickers fikk jeg et veldig interessant svar jeg ikke har lest noe annet sted om bassreflekskonseptet sine fasevinkler og forsteker klasse ABs manglende egenskaper til å temme disse fasevinklene.
Mitt kjære høyttalermerke Respons har tidligere vært lukket, men har i de siste generasjoner vært refleks. Konstruktør Reidar Persson bruker klikkelyder til tuning og målinger av impulsrespons for tuning av disse. Målet med disse høyttalerene er å gjengi lyd så presist som mulig.
Ofte så ser man argumentene om refleks omhandle kun høyttaler og ikke høyttaler pluss rom. Årsaken til at det er viktig å ha med rommet i denne vurderingen er at i bassen er høyttaler og rom uatskillelige. Oftest blir bassproblemer forvekslet med nivå. Mindre nivå gir inntrykk av mindre bassproblemer.
Vi med reflekshøyttalere kan enkelt putte inn propper i refleksportene. Jeg tør våge meg på å hevde at hvis reflekshøyttaleren er fornuftig bygget vil man knapt merke forskjell annet enn at man får litt mindre nivå helt nederst.
I disse DSP tider kan hvermannsen kompensere og tilpasse høyttaleren til rommet på en måte selv ikke proffene kunne tidligere. Før i tiden handlet det meste om avrulling som skulle stemme med rommets gain, men i dag er det bare å plotte inn en targetkurve i DSPen så ordnes resten automatisk.
Hvordan høres lydene reflekshullene gjengir? Spill av musikk med et bratt lavpassfilter på 30-40-50hz. Dette er de groveste lydene vi har og det er nok ikke der kvalitetskrigen kjempes. Bassrefleksmytene kommer fra tiden før digitalalderen og midt i vinylsnurretiden med riiakurve og stift, radiorørperioden og fjernmikking fremfor nærmikking. Nå er det nærmikking, klasse D, dsp og riiakurven behøves ikke.
En høyttalerkasse har vel en ressonansfrekvens? Og forskjellen på refleks og lukket er vel at ressonansen kommer ut gjennom hullet og ikke fra elementet ved ressonans. Hvorfor ressonansen fra hullet skal bruke lengre tid på å dø enn kasseressonansen inne i kassen forstår jeg ikke helt må jeg innrømme.
Mange års forskning fra JBL har resultert i noe Hr Toole hevder å være den mest nøyaktige høyttaleren de kan lage i dag. Hvorfor er ikke disse lukket?
Nei, jeg har på følelsen at verden må justere verdensbildet sitt noe.