6
65finger
Gjest
Forsvaret kvittet seg med sine matlagre for noen år siden til fordel for mat grossistene. Jeg tror det blir store problemer om forsyningene til Norge stopper oss.
|
Absolutt, men vannforsyning og medisiner er også viktig, og mat er mye mer enn hvetekorn. Hvordan sikrer vi oss mot en svikt i potetavlingene (ref Irland 1845), eller mangel på havre? Man kan også sikre seg på andre måter enn å lagre, f eks å sette mer poteter hvis det ser mørkt ut for hveteavlingen, eller øke innenlands produksjon hvis det ser dystert ut på verdensmarkedet. DSB diskuterer også slike tiltak. Jeg savner fortsatt et klart svar på hvorfor nettopp lagring av store mengder hvetekorn skal prioriteres så høyt.Kortversjonen: Om folket først står uten mat, tror jeg ikke de tenker så mye på hvor fint det er å ha så mange fine helikoptre og antihackingstiltak.(...) jeg har ennå ikke sett noen god forklaring på hvorfor nettopp lagring av hvetekorn skal prioriteres over alle andre beredskapstiltak.
Off topic: Bruk miljøbensinen på småmotorer som motorsager, gressklippere og snøfresere så slipper du å banne så mye når rakkerskapet skal startes etter noen måneders hvile.At miljøbensinen har bedre lagringsegenskaper enn vanlig bensin var nytt. Men med pris som nærmer seg heroin er det uansett ikke noe man lagrer i store mengder.
Ja og nei. De åpnet straks på gardermoen etter på, noe som tilsier at det ikke var norske rettigheter som var årsaken. Og var det årsaken så var det like greit at Ryanair la ned.Vi har vel alle fått med oss at flyseteavgiften var et vikarierende argument fra Ryanair? At den egentlige grunnen var at de tapte runde etter runde i retten på at ansatte på norsk jord skulle omfattes av norske lover?
Bortsett fra at det de "åpnet" på Gardermoen ikke var det de la ned på Rygge. Altså en base. Som er noe annet enn et par ruter på Gardermoen operert fra en utenlandsk base.. Det hadde med andre ord INGENTING med flyseteavgiften å gjøre.. men alt å gjøre med kostnader til personell.Ja og nei. De åpnet straks på gardermoen etter på, noe som tilsier at det ikke var norske rettigheter som var årsaken. Og var det årsaken så var det like greit at Ryanair la ned.Vi har vel alle fått med oss at flyseteavgiften var et vikarierende argument fra Ryanair? At den egentlige grunnen var at de tapte runde etter runde i retten på at ansatte på norsk jord skulle omfattes av norske lover?
Forskjellene mellom gardermoen og rygge er avinors avgifter og passasjergrunnlaget.
AV og til nagler Larson i tieren!kan de ikke betale norske lønninger i Norge så har de intet å gjøre i Norge. Sosial dumping har vi nok av. ferdig snakka.
Ikke bare derfor, mange slike småmotorer ( ikke agregater ) brukes så nært ens egen person at man lett puster inn noe eksos. Jeg tror at "miljøbensinen" sin eksos muligens er litt mindre farlig å puste inn enn 98oktan blybensin ( blyerstatning ).Off topic: Bruk miljøbensinen på småmotorer som motorsager, gressklippere og snøfresere så slipper du å banne så mye når rakkerskapet skal startes etter noen måneders hvile.At miljøbensinen har bedre lagringsegenskaper enn vanlig bensin var nytt. Men med pris som nærmer seg heroin er det uansett ikke noe man lagrer i store mengder.
Problemet med lagringsdyktigheten til bensin kan vel prepperne løse med å ha rullering på lageret, altså å alltid fylle bilen fra den eldste lagerdunken for så å fylle den samme dunken med nytappet bensin. Om holdbarheten er f.eks et år og man har en årlig kjørelengde på 15,000km og et forbruk på 0.6-0.7L/mil så kan man til enhver tid holde seg med 1000L fuel. Selv prepper jeg ikke mer enn at jeg kan gå på polet i forkant av varslet polstreik, men for bail-out-bag-gutta kan det løse problemet.
Kanskje ikke "fint" men i alle fall mye bedre enn alternativet som faktisk er "sosial dumping"!Forsåvidt enig, men Ryanair kan fly til og fra Norge uten å i særlig grad måtte betale norske lønninger. Noe bakkepersonell må de sikkert ha, evt leie inn (da presumptivt noen som får norsk lønn).
Norsk lønn er så mangt. Den kan være god eller dårlig alt etter hvilken bransje man jobber i. «Norsk lønn» verdsetter ulike yrker svært ulikt. Jeg har rent prinsipielt problemer med å se hva som tilsier at en ufaglært snekker skal ha krav på ca 15% mer i timen enn en som kjører en buss full av folk for eksempel. Eller hvorfor en ikke-faglært person som ikke utfører installasjonsarbeide innen elektrobransjen har krav på 16% høyere timelønn enn noen som jobber innen overnatting, restaurant og catering.
Utenlandske arbeidsgivere i Norge skal selvsagt følge reglene for norsk arbeidsliv, men man må ikke havne i den fellen at alt er fint så lenge det er regulert innenfor norske regler.
Muligens et dumt spørsmål men hvorfor så besatt av korn? Jeg skjønner greia med at det er svært lagringsstabilt uten behov for kjøling, men det er det mye annet som er også. Skal man leve på brød trengs det jævlig mye korn. En kilo hvetemel inneholder 360 kcal, dvs at en voksen person trenger rundt 600g hvetemel pr dag. Skal man lage sitt eget private beredskapslager er det mer plasseffektivt med hermetisk eller tørket kjøtt eller lignende. Eller lag en diger batch andeconfit - vanskelig å slå i energi pr volumenhet.
Hvem skal liksom ha sagt noe slikt?du misser poenget. Skatt som rammer de rike arvingene er skatt på død og elendighet. Her var det nemlig prinsipper. Død og elendighet skulle ikke innbringe kroner i statskassen. Det ville være totalt forkastelig. Prinsipper vet du. Prinsipper som kun gjelder for rikfolk, viser det seg.
Minner meg om Kahneman og 'regression to the mean'.En av foreleserene mine var spesialist på familebedrifter - han sa at gangen stort sett er som følger:
- Første generasjon er de visjonære/geniale/whatever som bygger opp sjappa
- Andre generasjon fortsetter stort sett med samme som første
- I tredje generasjon går det til helvete
Empiri, antar jeg, siden fyren som kom med påstandene hadde det som sitt akademiske spesialfelt. Jeg synest det i tillegg fremstår intuitivt som helt rimelig at det er en normal utvikling. Litt krydder fra USA:Er dette empiri eller synsyng?