Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.644
    Antall liker
    25.688
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En gang for lenge siden (det føles iallefall slik) jobbet jeg i Think. Vi kom så langt som til designstudier for neste generasjon. BMW i3 er veldig lik de studiene. En annen sak er at om man hadde byttet ut BMW-nyrer med Citroen-vinkler på i3 hadde det sett helt naturlig ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser man på teknologien så får man en overføringsverdi fra Formel E.

    Jaguar sin permanentmagnetmotor er noe annet enn Tesla sin asynkron motor (og allikevel har ikke Tesla fått til tilstrekkelig kjøling).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Ja, mange ting blir utforsket på racerbanen, og mye av det de finner ut der er nyttig i utviklingen av teknologien.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.045
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Et lite problem med "selvkjørende" biler. De bruker enormt med strøm:

    A production car you can buy today, with just cameras and radar, generates something like 6 gigabytes of data every 30 seconds. It's even more for a self-driver, with additional sensors like lidar. All the data needs to be combined, sorted, and turned into a robot-friendly picture of the world, with instructions on how to move through it. That takes huge computing power, which means huge electricity demands. Prototypes use around 2,500 watts, enough to light 40 incandescent light bulbs.“

    To put such a system into a combustion-engined car doesn’t make any sense, because the fuel consumption will go up tremendously,” says Wilko Stark, Mercedes-Benz's vice president of strategy. Switch over to electric cars, and that draw translates to reduced range, because power from the battery goes to the computers instead of the motors.

    https://www.wired.com/story/self-driving-cars-power-consumption-nvidia-chip/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.546
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Hmmm, 2500 W ~3 hk. Det er omtrent på nivå med servostyringen, mindre enn AC eller dynamoen, men mer enn vannpumpen for å nevne noen tilbehør. Konstant fart 90 km/t på flatmark drar omtrent 20 hk i luft- og rullemotstand. "The fuel consumption will go up tremendously"?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.914
    Antall liker
    1.196
    At det i grisgrente Norge selges noen subsidierte el-biler er bra. Men hvis dette slår igjennom hos milioner av bileiere i Frankfurt,Berlin, Paris, Roma, London, New York,Los Angeles Tokiyo, Bangkok,Moskva,etc. Folk kan ikke lade fra kullkraft, hjemme og ikke på jobb heller.Bor i store blokker. Er det mulig at 90 % av bilparken kan fungere elektrisk i store land og byer? Der hvor det har miljø-betydning.? Kanskje i fremtiden men mye må tilrettelegges for det og ikke problemfritt tror jeg, ikke lett dette
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.813
    Antall liker
    14.456
    Kjørte fra harryhandel mot Oslo i går. På Solli nord for Sarpsborg var 8 av 10 ladeplasser tatt (en av de 10 var defekt). På rygge litt lengre nord var 27 av 34 opptatt. Neppe alle disse som MÅ lade (jeg måtte for en gangs skyld) men det illustrerer noe av trøkket.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte fra harryhandel mot Oslo i går. På Solli nord for Sarpsborg var 8 av 10 ladeplasser tatt (en av de 10 var defekt). På rygge litt lengre nord var 27 av 34 opptatt. Neppe alle disse som MÅ lade (jeg måtte for en gangs skyld) men det illustrerer noe av trøkket.
    Det er ikke mye hurtiglading hvis den du deler par med trenger mye effekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.813
    Antall liker
    14.456
    Kjørte fra harryhandel mot Oslo i går. På Solli nord for Sarpsborg var 8 av 10 ladeplasser tatt (en av de 10 var defekt). På rygge litt lengre nord var 27 av 34 opptatt. Neppe alle disse som MÅ lade (jeg måtte for en gangs skyld) men det illustrerer noe av trøkket.
    Det er ikke mye hurtiglading hvis den du deler par med trenger mye effekt.
    Det er det definitivt ikke. Og worst case er skikkelig ille - om to personer kobler seg på nesten samtidig og begge skal lade fra nesten null og langt opp vil den som koblet seg på sist bruke laaang tid. Ladetidene Tesla opererer med i reklamen er vel rosenrøde.

    Når vi er på tur med familien så er det ikke noe stress, med unger tar uansett de andre tingene lengre tid enn å lade, men når jeg kjører alene oppleves det tidvis som litt hassle med lading, spesielt om jeg ikke skal spise. Lørdagens tur til Harryland var ikke planlagt, så startet med 20 mil rekkevidde på batteriet, kjørte til Rygge og stod der 10 minutter og så videre til Strømstad / Nordby. Ladet på Solli på vei tilbake. Kunne ladet på 11kW på Nordby mens jeg handlet forsåvidt. Under normale omstendigheter ville jeg landet nesten fullt hjemme og kjørt t/r uten å lade. To ladestopp på en kjøretur på ~25 mil er jo som å kjøre kortrekkevidde-elbil ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kjørte fra harryhandel mot Oslo i går. På Solli nord for Sarpsborg var 8 av 10 ladeplasser tatt (en av de 10 var defekt). På rygge litt lengre nord var 27 av 34 opptatt. Neppe alle disse som MÅ lade (jeg måtte for en gangs skyld) men det illustrerer noe av trøkket.
    Jeg antar at dette var Teslaladere hvor eiere kan lade gratis og stå ubegrenset med tid?

    Jeg var på Nordbyen i Strømstad på Lørdag. Ladet bilen på saktelader inne på parkeringen. Der sto det 2 stk Tesla mod X og ladet. Antar at de gjorde det fordi det var gratis og ikke fordi det var et behov.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.813
    Antall liker
    14.456
    Ja, Tesla. Aner ikke hvor mange som står fordi det er gratis og skjønner virkelig ikke at de eventuelt gidder.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man uansett skal noe annet og det er flere ledige plasser er det gull å saktelade når man er et stykke fra hjemmet.

    Hurtiglader så lite som mulig da jeg har tenkt å ha bilen en del år.

    Nå får man jo 11, 16,5 eller 22kW avhengig av alder og utstyr på en Tesla så helt sakte er det jo ikke med Type 2.

    Forøvrig er Chademoadapter genialt tilbehør til Tesla hvis man ferdes i grisgrendte strøk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^Hmmm, 2500 W ~3 hk. Det er omtrent på nivå med servostyringen, mindre enn AC eller dynamoen, men mer enn vannpumpen for å nevne noen tilbehør. Konstant fart 90 km/t på flatmark drar omtrent 20 hk i luft- og rullemotstand. "The fuel consumption will go up tremendously"?
    Leser man resten av artikkelen så finner man dette..

    Nvidia believes that a fully self-sufficient, no-steering-wheel-or-pedals kind of driverless car will need to run on a platform it’s calling Pegasus. With two Xavier chips and two more GPUs, this platform can crunch 320 trillion operations per second and keep power consumption to an acceptable 500 watts.

    Dette er et "problem" som enkelt lar seg løse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjørte nye Nissan Leaf forleden. Helt grei bil synes jeg. Gode seter og fant en veldig god sittestilling. Akselerasjonen ok. Den går mer mot komfort framfor sportslige kjøreegenskaper. Ikke spesielt artig å kjøre, men bedre enn mange andre rimelige biler som skal bringe deg fra A til B.

    Etterpå kjørte jeg Hyundai Ioniq for første gang. Klarte ikke helt å finne en god sittestilling på kort tid. Bilen er 2 sekunder tregere fra 0-100 km enn nye Leaf og det merkes. Men bortsett fra det var en langt morsommere bil å kjøre med lavere veigrep. Interessant at dagens modell med bare 27 kWH batteri har omtrent samme rekkevidde i praksis som nye Leaf. I alle fall på vinterføre ifølge denne testen. Ioniq lader dessuten raskere.

    Med større batteripakke og forbedret akselerasjon, så er Ioniq en veldig interessant bil. Ser det spekulere i at det kommer ny modell med ca. 37 kWh batteri senere i år. 60 kWh batteri ser man vel neppe tidligst før 2019.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er en stor og klumpete SUV som kun blir levert med forhjulsdrift? Hva mener du med "så slett ikke dumt ut"? Det så veldig dumt ut spør du meg.
    Mest at det er bra rekkevidde til en skapelig pris. Kanskje ikke mine forventinger til nedfallsfruktene er for høye ... jeg prøver jo å være folkelig her.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    811
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Prøvekjørte nye Nissan Leaf forleden. Helt grei bil synes jeg. Gode seter og fant en veldig god sittestilling. Akselerasjonen ok. Den går mer mot komfort framfor sportslige kjøreegenskaper. Ikke spesielt artig å kjøre, men bedre enn mange andre rimelige biler som skal bringe deg fra A til B.
    Hvordan virka den kombinerte aksellerasjons/bremsepedalen?
    Er litt skeptisk til konseptet?
    Tror du det er noe som kommer til å slå gjennom?

    --
    Martin Sandvik
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her inne som kjører den nyeste Kia Soul som vil dele litt efaring om rekkevidde o.l
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjørte nye Nissan Leaf forleden. Helt grei bil synes jeg. Gode seter og fant en veldig god sittestilling. Akselerasjonen ok. Den går mer mot komfort framfor sportslige kjøreegenskaper. Ikke spesielt artig å kjøre, men bedre enn mange andre rimelige biler som skal bringe deg fra A til B.
    Hvordan virka den kombinerte aksellerasjons/bremsepedalen?
    Er litt skeptisk til konseptet?
    Tror du det er noe som kommer til å slå gjennom?

    --
    Martin Sandvik
    Mener det er nøyaktig det samme som BMW i3 har hatt hele tiden. Den bremser med en gang man slipper pedalen. Jeg mislikte det på BMWen husker jeg og fant ikke ut om jeg kunne slå den av. Men det er nok en vanesak og synes det gikk helt greit på Leafen nå. Dessuten kan den skrus av på Leafen og man bruker da to pedaler som vanlig.

    Så sant jeg ikke har oversett noe, så forstår jeg ikke at det er noe revolusjonerende eller spesielt. Siden den bremser når man slipper litt opp på gasspedalen, så kommer man unna med den ene pedalen. Samtidig blir det kjedeligere å kjøre siden den holder mer igjen. Mulig det er annerledes over tid, men mitt første inntrykk er man egentlig ikke vinner noe da bruk av to pedaler er like greit.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøvesatt den i dag. Har reservert både Kona og Kia Niro tidlig, men Kona er ganske liten bil og utgår nok fort. Kvaliteten var helt fin, men den er noe trang baki. Bagasjerommet på bensinmodellen var ganske snaut, greit til handleturen, men to store bagger så er det fullt.

    Litt rar å se til med plasten nede bak, blir liksom ikke helt klok på utseendet når man står ved siden av den. Litt lykter og plast her og der.

    Niro er større og tar seg bedre ut imho.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det noen her inne som kjører den nyeste Kia Soul som vil dele litt efaring om rekkevidde o.l
    Testet den ganske mye før jeg bestilte i3. Kjører greit, jeg likte sittestillingen bedre enn e-Golf. Lader fort (100 kw) og går ca 17 mil, i 20 grader og kjøttkaker til middag kanskje 21-22 mil. Kortere når kaldt. God plass i setene, litt plastikk og rar. Synes den tar seg ganske fint ut og som sagt - ganske kurant å kjøre - dog tenker jeg den er litt utdatert med rekkevidde og pris i dag.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.718
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Det er en stor og klumpete SUV som kun blir levert med forhjulsdrift? Hva mener du med "så slett ikke dumt ut"? Det så veldig dumt ut spør du meg.
    Er nok mange som er uenige med deg. Dette er jo bilen Norge vil ha hvis prisen blir under trehundretusen.
    Det er sikkert mange som er uenige, men det gjør det ikke til et bedre konsept, selv om det er billig. Selvfølgelig også min egen mening som det meste jeg skriver ;). Jeg er ikke noe selvutnevnt talerør for folket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Det er en stor og klumpete SUV som kun blir levert med forhjulsdrift? Hva mener du med "så slett ikke dumt ut"? Det så veldig dumt ut spør du meg.
    Er nok mange som er uenige med deg. Dette er jo bilen Norge vil ha hvis prisen blir under trehundretusen.
    Det er sikkert mange som er uenige, men det gjør det ikke til et bedre konsept, selv om det er billig. Selvfølgelig også min egen mening som det meste jeg skriver ;). Jeg er ikke noe selvutnevnt talerør for folket.
    Ca. 1 t for å hurtiglader til 80%. Med en praktisk rekkevidde på ca 35 mil blir ikke dette en bil for langkjøring, men det er vel ikke det den skal brukes til heller. Det blir vel tilsvarende den testen som ble gjort i Danmark med en tur fra Fredrikshavn til Hamburg med en Opel Ampera-e, der de konkluderte med at dette egnet den seg ikke til.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Er nok mange som er uenige med deg. Dette er jo bilen Norge vil ha hvis prisen blir under trehundretusen.
    Det er sikkert mange som er uenige, men det gjør det ikke til et bedre konsept, selv om det er billig. Selvfølgelig også min egen mening som det meste jeg skriver ;). Jeg er ikke noe selvutnevnt talerør for folket.
    Ca. 1 t for å hurtiglader til 80%. Med en praktisk rekkevidde på ca 35 mil blir ikke dette en bil for langkjøring, men det er vel ikke det den skal brukes til heller. Det blir vel tilsvarende den testen som ble gjort i Danmark med en tur fra Fredrikshavn til Hamburg med en Opel Ampera-e, der de konkluderte med at dette egnet den seg ikke til.
    Rekkevidde og ladetid kunne vært implementert i en bil som ikke er en 2-hjulsdreven suv-ish klump med noe som ser ut som 2 etasjes bakplate. Jeg lider ikke av elbilaversjon eller rekkeviddeangst og ser frem til en elbil som ikke fremstår pussig samt har "passe" plass og rekkevidde. Med så mange timer som man tilbringer i bil pr år betyr det litt for meg at man kjører noe som er litt interessant å kjøre og som man vil bli gjenkjent i. Men folkets valg er nok mer basert på det du skriver. Jeg kunne aldri solgt biler.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er nok mange som er uenige med deg. Dette er jo bilen Norge vil ha hvis prisen blir under trehundretusen.
    Det er sikkert mange som er uenige, men det gjør det ikke til et bedre konsept, selv om det er billig. Selvfølgelig også min egen mening som det meste jeg skriver ;). Jeg er ikke noe selvutnevnt talerør for folket.
    Ca. 1 t for å hurtiglader til 80%. Med en praktisk rekkevidde på ca 35 mil blir ikke dette en bil for langkjøring, men det er vel ikke det den skal brukes til heller. Det blir vel tilsvarende den testen som ble gjort i Danmark med en tur fra Fredrikshavn til Hamburg med en Opel Ampera-e, der de konkluderte med at dette egnet den seg ikke til.
    Joda, man kan anta at det går vesentlig raskere å lade 20-70/80%.

    Hvis man tar utgangspunkt i at det kommer ladere med 100kW kan man anta at man får ladet med den hastigheten innenfor et område på batteriet og da blir optimalt kjøremønster å lade 45-50kWh på en halvtime.

    I praksis er den oppgitt til samme ladehastighet som Tesla med 75 batteri men infrastrukturen mangler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.718
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En praktisk rekkevidde på 35 mil er innafor. Som nevnt tidligere i tråden så er de turene som kjøres fra Bergen til Praha kun med en pissepause nord i Tyskland snart forbi.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok slettes ikke umulig at man må foreta noen adferdsjusteringer i stedet for å hele tiden forlange sine behov dekket. Elbilen kommer ikke til å redde verden, men jeg tror den er viktig for endring av adferd og holdninger som er tvingende nødvendig dersom vi har tenkt å fortsette på denne planeten.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er nok mange som er uenige med deg. Dette er jo bilen Norge vil ha hvis prisen blir under trehundretusen.
    Det er sikkert mange som er uenige, men det gjør det ikke til et bedre konsept, selv om det er billig. Selvfølgelig også min egen mening som det meste jeg skriver ;). Jeg er ikke noe selvutnevnt talerør for folket.
    Ca. 1 t for å hurtiglader til 80%. Med en praktisk rekkevidde på ca 35 mil blir ikke dette en bil for langkjøring, men det er vel ikke det den skal brukes til heller. Det blir vel tilsvarende den testen som ble gjort i Danmark med en tur fra Fredrikshavn til Hamburg med en Opel Ampera-e, der de konkluderte med at dette egnet den seg ikke til.
    35 mil ikke nok? Det må gjelde svææært få i Norge. Jeg kjørte 50 mil i helgen og da er det naturlig for meg med en liten pause underveis, ihvertfall for å bevege på skrotten og holde freden i bilen intakt. Teoretisk sett kunne jeg da klart meg med en 20 minutters ladepause underveis. Det er helt innafor, spesielt hvis jeg i de 20 minuttene kan tenke på bompengene jeg sparer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.718
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nok slettes ikke umulig at man må foreta noen adferdsjusteringer i stedet for å hele tiden forlange sine behov dekket. Elbilen kommer ikke til å redde verden, men jeg tror den er viktig for endring av adferd og holdninger som er tvingende nødvendig dersom vi har tenkt å fortsette på denne planeten.
    Her treffer du spikeren på hodet:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her inne som kjører den nyeste Kia Soul som vil dele litt efaring om rekkevidde o.l
    Testet den ganske mye før jeg bestilte i3. Kjører greit, jeg likte sittestillingen bedre enn e-Golf. Lader fort (100 kw) og går ca 17 mil, i 20 grader og kjøttkaker til middag kanskje 21-22 mil. Kortere når kaldt. God plass i setene, litt plastikk og rar. Synes den tar seg ganske fint ut og som sagt - ganske kurant å kjøre - dog tenker jeg den er litt utdatert med rekkevidde og pris i dag.
    Ser at "Tesla-Bjørn" klarte 17 mil fra Gol til Oslo med minus 12 grader med Soul.
    Jeg har 22Kw i3 nå og vurderer Kia. Hovedsaklig grunnet at det er plass til 5, jeg får den med hengerfeste og jeg kan bruke takstativ. Hengerfeste er kun til sykkel og Thule koffert, men uhyre praktisk likevel.

    Jeg kjørte i Danmark i helgen med i3’en og klarte å bruke 2,55Kw/t pr mil på ecopro + på motorvei i 90km/t og det er drøyt uøkonomisk. Det var riktignok -3 grader, men likevel..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Det er nok slettes ikke umulig at man må foreta noen adferdsjusteringer i stedet for å hele tiden forlange sine behov dekket. Elbilen kommer ikke til å redde verden, men jeg tror den er viktig for endring av adferd og holdninger som er tvingende nødvendig dersom vi har tenkt å fortsette på denne planeten.
    Det har du helt rett i. Skal du ha elbil må du endre adferd. Og det er greit, men man må være klar over det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.813
    Antall liker
    14.456
    35 mil ikke nok? Det må gjelde svææært få i Norge. Jeg kjørte 50 mil i helgen og da er det naturlig for meg med en liten pause underveis, ihvertfall for å bevege på skrotten og holde freden i bilen intakt. Teoretisk sett kunne jeg da klart meg med en 20 minutters ladepause underveis. Det er helt innafor, spesielt hvis jeg i de 20 minuttene kan tenke på bompengene jeg sparer.
    Elbilrekkevidde er noe annet enn rekkevidde med vanlig bil. Eksempelvis er det potensielt svært stor forskjell på sommer og vinter. Til hytta på fjellet bruker jeg om vinteren ca 50% mer energi enn om sommeren. Dette er da mye motorveihastighet med skiboks på taket og kanskje -10 grader ute. Slikt merkes veldig godt. Jeg har Tesla med 85kWh-batteriet og sommerrekkevidden i norske hastigheter er rundt 40 mil sånn ca. Om vinteren er den fort veldig mye kortere.

    Ladetid er også noe uforutsigbart, men det er litt pga hvordan Tesla har lagt opp systemet. Når du kobler deg på en hurtiglader kan du få 120kW eller 25kW, avhengig av hvem som eventuelt allerede står på samme ladegruppe. Ladeeffekten avtar fra når batteriet er ca halvfullt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I løpet av et par år tror jeg man vil se at det er vanlig å få 20-25 mil på en halvtimes lading på de fleste biler.

    Men jeg ser at selv med Tesla så er det mange som ikke forstår hvordan man oppnår hurtig lading med tanke på lastdeling, batteritemperatur, restkapasitet og hvor mye man lader.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn