Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når eg køyrer bil, er det hovudsakleg minst 45 km som kjøyrast - ein veg. Når eg skal til kommunesenteret om to år, må eg ha kapasitet til å køyre 70 km tur-retur vinterstid. Eg trur det er folk nordpå som har langt lenger avstandar. Så...
    En helt vanlig elbil kan jo kjøre 45 x 4 uten problem.

    70 km tur retur går også helt fint med varmen på på vinteren. Og om to år er det nok langt flere lademuligheter i omegn og et helt annet tilbud på bilmarkedet.
    Vel, men så kjem hausten og Hortenmessa. Det er nesten 700 km....
    Eigentleg likar eg tanken på elbil...det kunne vore greitt å bruke batteriet i bilen til å drifte huset når det er straumbrot i stormsesongen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, men så kjem hausten og Hortenmessa. Det er nesten 700 km....
    Og da er det vel foreløpig bare Tesla som er aktuell. En ting jeg synes er særdeles problematisk så langt er utbyggingen av proprietære ladenettverk, jeg synes det er trist om valget av elbil skal baseres på hvilket ladenettverk du foretrekker. Det bidrar i hvert fall ikke til utbredelsen av elbil. Jeg skjønner Tesla, de var først ute og måtte bygge noe for å få solgt biler, men hvis dette skal blir gjennomgangsmelodien er jeg redd vi har et problem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke bedre i Tyskland hvor Tesla har fått forbud mot å bygge flere av sine ladestasjoner. EU krav om CCS og tilgang for alle.

    Forøvrig lader man ganske fort på alt av betalingstasjoner med de fleste biler. Jeg har RFID brikken til elbilforeningen og lader like gjerne med Chademo hos Grønn Kontakt/Fortum som på Tesla Superlader.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, men så kjem hausten og Hortenmessa. Det er nesten 700 km....
    Og da er det vel foreløpig bare Tesla som er aktuell. En ting jeg synes er særdeles problematisk så langt er utbyggingen av proprietære ladenettverk, jeg synes det er trist om valget av elbil skal baseres på hvilket ladenettverk du foretrekker. Det bidrar i hvert fall ikke til utbredelsen av elbil. Jeg skjønner Tesla, de var først ute og måtte bygge noe for å få solgt biler, men hvis dette skal blir gjennomgangsmelodien er jeg redd vi har et problem.
    Tesla har vel frigitt alle sine patenter, så det er åpning og ønsker om samarbeid. Men det virker som den konvensjonelle bilbransjen går for egne løsningee.

    Tesla Release Electric Car Patents To Public | IFLScience
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fordeler ikke skyld her, bare konstaterer fakta. Og de fleste av oss er vel vant med at standardkriger tar en del tid.

    Jeg vet lite om ladetider og tilgjengelighet men mener å ha konstatert at tilgjengeligheten av ladestasjoner utenfor riksveiene er ganske begrenset (i hvert fall er det en del poster på elbilforum om dette)?

    Og re ladehastighet; jeg vet om Ampera at den ladet 15 mil på 30 minutter, med 3 kr pr minutt som jeg så på en ladestasjon i Gudbrandsdalen sist sommer blir vel dette ca 6 kr/mil - omtrent som dieselkostnaden på min Mercedes (kjørte Bergen- Voss på 0.43 i helgen med lite trafikk og jevn fart)?

    Dette har sikkert med ladehastighet på Amperaen, standarder osv å gjøre, men et ladenettverk er ikke gratis å bygge ut (selv om det inkluderes i prisen på bilen og smarte leverandører dermed sparer moms som andre aktører må betale skulle jeg anta) og understreker poenget mitt med infrastruktur. For meg virker det også irrasjonelt at man priser pr minutt og ikke for ladet energi, men på den annen side skjønner jeg at man vil ha betalt for en opptatt ladestasjon.

    Elbilpolitikken henger fortsatt ikke helt på greip.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, men så kjem hausten og Hortenmessa. Det er nesten 700 km....
    Eigentleg likar eg tanken på elbil...det kunne vore greitt å bruke batteriet i bilen til å drifte huset når det er straumbrot i stormsesongen.
    Ja, slike løsninger er jo fremtiden. Det kan også f.eks. bli mulig å bufre med bilen og drifte huset på bilen når strømmen er dyr og lade opp igjen på natta. Men det betinger jo tilstrekkelig kapasitet.

    Regner med turen til Horten-messa er nevnt for moro.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med en Tesla S i rimeligste utgave kjører man 70 mil med totalt 2x20 minutter ladetid. Med tanke på komfort, mat og trafikksikkerhet er det ikke noen stor ulempe med 2 pauser IMO.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg fordeler ikke skyld her, bare konstaterer fakta. Og de fleste av oss er vel vant med at standardkriger tar en del tid.

    Jeg vet lite om ladetider og tilgjengelighet men mener å ha konstatert at tilgjengeligheten av ladestasjoner utenfor riksveiene er ganske begrenset (i hvert fall er det en del poster på elbilforum om dette)?

    Og re ladehastighet; jeg vet om Ampera at den ladet 15 mil på 30 minutter, med 3 kr pr minutt som jeg så på en ladestasjon i Gudbrandsdalen sist sommer blir vel dette ca 6 kr/mil - omtrent som dieselkostnaden på min Mercedes (kjørte Bergen- Voss på 0.43 i helgen med lite trafikk og jevn fart)?

    Dette har sikkert med ladehastighet på Amperaen, standarder osv å gjøre, men et ladenettverk er ikke gratis å bygge ut (selv om det inkluderes i prisen på bilen og smarte leverandører dermed sparer moms som andre aktører må betale skulle jeg anta) og understreker poenget mitt med infrastruktur. For meg virker det også irrasjonelt at man priser pr minutt og ikke for ladet energi, men på den annen side skjønner jeg at man vil ha betalt for en opptatt ladestasjon.

    Elbilpolitikken henger fortsatt ikke helt på greip.
    De dyreste kilometerne for en fossilbil er de som kjøres i byen. Da lader man som regel hjemme å kjører mye billigere.

    Tesla er vel de eneste som ta betalt for ladet energi når det inkluderte er brukt opp pr idag. Ellers så er det minutter eller mnds abonoment som gjelder
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.650
    Sære behov som å måtte kunne kjøre 400km i 20 minus i 110 uten å lade og kjøre til Praha nesten uten å pisse løses greit gjennom avgiftssystemet. Det er bare å gjøre det så dyrt at de langt fleste kanskje finner ut at det ikke var SÅ viktig alikevel. Det er på prinsipielt grunnlag ikke et krav at den elektriske bilparken skal vokse for å tilpasse seg alle mulige bruksmønstre, man kan like gjerne sørge for at bruksmønster tilpasser seg tilgjengelige biler. 40 mil uten å lade i 20 blå i motorveihastighet er potensielt relevant helt nord i Skandinavia, Sibir og Canada. Alle svært tynt befolkede områder. For min Model S måtte jeg hatt et batteri på kanskje 130-140kWh før jeg var komfortabel med den øvelsen, Tror ikke det står øverst på prioriteringslisten til noen bilprodusent akkurat.

    Det er ingen naturlov at bilprodusentene må tilpasse seg folks vaner. Det er strengt tatt sannsynligvis mye lettere at folk tilpasser seg tilgjengelige biler - det krever ingen teknologisk innovasjon, store prisfall på eksisisterende (batteri)teknologi eller enorme investeringer i ett eller annet.

    Dette er mye lettere i Norge enn i de fleste andre land siden vi allerede har en ganske lang historie med automobilen som yndet fiskalt objekt. I det siste har vel avgiftene på ganske mange biltyper gått ned, men man kan like gjerne sende de nordover om man ønsker. Norge har ingen bilindustri å ta hensyn til heller.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Det er bare å gjøre det så dyrt at de langt fleste kanskje finner ut at det ikke var SÅ viktig alikevel."

    Du er villig til det samme når det gjeler flytrafikken? Shoppingturer til New York? Bryllupsfester med 100 gjester i Barcelona (bare dette ene arrangementet slipper vel ut mer CO2 enn min diesel gjør på 20 år)? Fotballkamper i Manchester som like gjerne kan ses på TV? Bare for å nevne noen uhyre få eksempler på hva som har foregått blant mine nærmeste venner i løpet av kort tid....Hvis noen først skal sette seg til doms over hva som er viktig?

    Det enkleste er vel å prise alle reelle utslipp likt og la folk styre selv. Det ser jeg liten tendens eller vilje til. Kanskje fordi det er lettere å bruke statens penger til å subsidiere elbiler enn til å gjøre flyturer og importvarer dyrere.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.650
    ^ ja, poenget er genrelt og ikke begrenset til (el)biler.

    Personlig flyr jeg særdelse lite. Ikke for å redde verden, men fordi vi velger å feriere i Norge med småbarn. Ser ikke poenget i å dra til andre siden av verden for å ha noe å vise frem på Facebook. Om det i morgen ble verboten å fly mer enn to ganger i året utenlands ville ikke det endre mitt liv i det hele men det er som nenvt mest en funksjon av livssituasjon. Lave flyrpiser gjør det for øvrig enda mindre nødvendig å eie en bil som kan kan kjøre kjempelangt uten å lade. De langt fleste kjørerturer er ikke lange og å fly er fort et rimeligere alternativ alt inkludert.

    Drar som regel på ski til Alpene en gang om året og en guttetur til Berlin. Hadde jeg vært enslig hadde det blitt betydelig mer. Jeg har ingen ambisjon om å redde verden på noen måte.

    Men folks forhold til sin automobil er veldig, veldig rart. Det må være noe av det enkelste å justere en smuie, men folk snakker som om det omtrent definerer hele livet. Skulle tro at folk knapt drev med annet enn å kjøre veldig lang i kaldt vær i stor fart. Gjerne med tilhenger.

    Jeg har tidligere påpekt hvor utstudert komisk det er at folk bruker to timer av livet sitt (+ bompenger) for å laste opp materialer på en henger på en byggevaresjappe i Oslo. Samme sjappa leverer hjemme uten at man trenger å plukke for typisk 500 kroner pr. lass. Med mindre man totalrenoverer en bolig går det for de langt fleste veldig, veldig fint uten tilhengerfeste - som av en eller annen grunn ser ut til å være en slags dealbreaker for fryktelig mange.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har reist litt rundt i Sverige i jobbsammenheng og man finner ganske mange særdeles øde steder selv mellom Gøteborg og Stockholm. Har vært på FAT i Ryssby og Østerdalen er tett befolket i forhold.

    Tok bussen til Ludvika en gang da jeg hadde vært i Västerås først, de har jo jernbanestasjon og forbindelse til Stockholm men da jeg kom frem fikk jeg beskjed om at hvis jeg hadde tenkt å komme meg på flyet hjem kunne jeg droppe kollektivtransport så det ble å ta taxi 22 mil. Forstår at folk som ofte ferdes i så desentraliserte strøk kjører med forbrenningsmotor men man må ganske langt nord i Norge for å finne like øde områder. Og vi har ingen store øde områder rundt hovedstaden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ ja, poenget er genrelt og ikke begrenset til (el)biler.

    Personlig flyr jeg særdelse lite. Ikke for å redde verden, men fordi vi velger å feriere i Norge med småbarn. Ser ikke poenget i å dra til andre siden av verden for å ha noe å vise frem på Facebook.
    Enig i den, men nå smaker argumentasjonen din litt av at det jeg ikke har bruk for kan gjerne bli dyrere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.650
    ^ ja, poenget er genrelt og ikke begrenset til (el)biler.

    Personlig flyr jeg særdelse lite. Ikke for å redde verden, men fordi vi velger å feriere i Norge med småbarn. Ser ikke poenget i å dra til andre siden av verden for å ha noe å vise frem på Facebook.
    Enig i den, men nå smaker argumentasjonen din litt av at det jeg ikke har bruk for kan gjerne bli dyrere.
    Nei, poenget er at dersom man vil styre folks adferd så er det bare å gi (dis)incentiver, så ordner det meste seg av seg selv. Om man vil ha en bilpolitikk med det ene eller andre som mål er det ingen grunn til å la edge cases definere den. For noen år tilbake ble det i fullt alvor foreslått å gi billig strøm til alle fordi enkelte pensjonister i villaer verdt en formue men som de nekte å selge eller belåne slet med strømregningen. Det er veldig, veldig dumt.

    jeg bor i en dyr villa i Oslo men er for eiendomsskatt;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det samme er jeg. Men poenget er at dersom vitsen med elbilpolitikken er å redusere utslipp så må man se på helheten, noe vi er langt o fra. Man griper til halmstrå og håper man blir gjenvalgt. Så lenge man gjør det ved å spare folk for kostnader - elbiler - vil det poppe opp som forurensende adferd et annet sted.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.299
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Å kjøpe en ny i3 i dag er neppe en god investering siden modellen vil bli erstattet trolig innen et år (antatt ved årskifte 2018-2019) med en som har større batteripakke. Da faller den gamle mye i verdi.

    Nye Nissan Leaf er det beste kjøpet IMO i rimeligere prisklasse.
    https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html?&cid=psmKNmyUYa0_dc|U
    Nissan Leaf er sikkert en fin bil. Imidlertid ser det ut til at 40KWh batteriet er relativt nytt. Ligger ingen biler på finn med dette og da er vel leveringstiden fort noen måneder?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.650
    Det samme er jeg. Men poenget er at dersom vitsen med elbilpolitikken er å redusere utslipp så må man se på helheten, noe vi er langt o fra. Man griper til halmstrå og håper man blir gjenvalgt. Så lenge man gjør det ved å spare folk for kostnader - elbiler - vil det poppe opp som forurensende adferd et annet sted.
    Som jeg muligens har nevnt før: vil man vite karbonavtrykket til en person trenger man kun ett tall: netto disponibel inntekt.

    Sånn sett et det rørende ironisk at FrP i Norge har de mest miljøvennlige velgerene. De bretter kanskje ikke melkekartonger eller bruker tøypose når de handler, men de forbruker mye mindre.

    For å sitere happy-Tom fra Turboneger: det er kun charterfly til syden som forurenser, rutefly til Toscana gjør det ikke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Å kjøpe en ny i3 i dag er neppe en god investering siden modellen vil bli erstattet trolig innen et år (antatt ved årskifte 2018-2019) med en som har større batteripakke. Da faller den gamle mye i verdi.

    Nye Nissan Leaf er det beste kjøpet IMO i rimeligere prisklasse.
    https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html?&cid=psmKNmyUYa0_dc|U
    Nissan Leaf er sikkert en fin bil. Imidlertid ser det ut til at 40KWh batteriet er relativt nytt. Ligger ingen biler på finn med dette og da er vel leveringstiden fort noen måneder?
    Ja, tipper du har bil juni/juli ved å bestille nå?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man må nesten høre med en Nissan forhandler. De som har forhåndsbestilt bilen får den i mars eller slutten av februar og Nissan har sagt de skal være leveringsdyktige.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, men så kjem hausten og Hortenmessa. Det er nesten 700 km....
    Eigentleg likar eg tanken på elbil...det kunne vore greitt å bruke batteriet i bilen til å drifte huset når det er straumbrot i stormsesongen.
    Ja, slike løsninger er jo fremtiden. Det kan også f.eks. bli mulig å bufre med bilen og drifte huset på bilen når strømmen er dyr og lade opp igjen på natta. Men det betinger jo tilstrekkelig kapasitet.

    Regner med turen til Horten-messa er nevnt for moro.
    Det må skapast betre alternativ, og det kan hende at hydrogen er ein betre energiberar enn litium. På sikt må vi nok gå for eitt eller anna. Men eg trur det går vel fort no, utan at ein vinn noko spesielt mijømessig.
    Horten....reknar med å køyre i år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Interessant måling i Trondheim på søndag. Det har vært kaldt og vindstille, og nå har en måler på torget (for første gang på lenge) vist høye forurensningsverdier. Over faregrensen faktisk. Det interessante ved dette er at måleren står på et sted der det ikke kjører biler - torget og tilstøtende gater (Kongens gate og Munkegata) er bilfrie (noe tilsig fra omkringliggende gater må man jo regne med, men det kan ikke være veldig mye når det er helt vindstille) - og målingen ble gjort på en dag der biltrafikken i sentrum er tilnærmet lik 0. Forurensningen må jo komme et sett fra, men det er tydeligvis ikke biltrafikken!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er nok neppe slik at luftforurensing i byer er vesens forskjellig fra gate til gate. Diffusjon sørger for at eksos og svevestøv fordeles pent utover et større område. Verst er det i områder om er omkranset av fjell og slik slik at det hele blir en gryte. Bergen har slik topografi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Det har du nok rett i, men på lørdag (med de samme værforholdene og mye biltrafikk) hadde man ikke disse verdiene. Samtidig melder de som ble berørt om sviing i øynene og stikking i luftveiene, noe som vel tyder på høyt svovelinnhold i forurensningen. Da er ikke biltrafikken synderen, selv om artikkelen i Adresseavisen hinter om det (det er jo biltrafikk som er årsaken til all luftforurensning for tiden). Det ligger ikke store skip med motoren i gang på havna, så det er ikke båtmotorer som gir svovelinnholdet. Synderen må vel da nesten være vedfyring i gamle ovner?
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det har du nok rett i, men på lørdag (med de samme værforholdene og mye biltrafikk) hadde man ikke disse verdiene. Samtidig melder de som ble berørt om sviing og stikking i luftveiene, noe som vel tyder på høyt svovelinnhold i forurensningen. Da er ikke biltrafikken synderen. Det ligger ikke store skip med motoren i gang på havna, så det er ikke båtmotorer som gir svovelinnholdet. Synderen må vel da nesten være vedfyring i gamle ovner?
    Det er nok endel slikt ennå ja, for det er jo godt kalt og var vindstille og folk fyrer nok det de er gode til. Det er jo snakk om å innføre forbud mot gamle ovner som ikke brenner rent, men det er noen år ennå frem til det.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Er vel heller fyring med parafin som er den store synderen her, vil jeg tro. Svært mange eldre blokker har vel fortsatt sentralfyring med kjele i kjelleren og parafintank.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Interessant måling i Trondheim på søndag. Det har vært kaldt og vindstille, og nå har en måler på torget (for første gang på lenge) vist høye forurensningsverdier. Over faregrensen faktisk. Det interessante ved dette er at måleren står på et sted der det ikke kjører biler - torget og tilstøtende gater (Kongens gate og Munkegata) er bilfrie (noe tilsig fra omkringliggende gater må man jo regne med, men det kan ikke være veldig mye når det er helt vindstille) - og målingen ble gjort på en dag der biltrafikken i sentrum er tilnærmet lik 0. Forurensningen må jo komme et sett fra, men det er tydeligvis ikke biltrafikken!
    Nå har du bilkjøring i Munkegata helt inntil torget fra oversiden ved tinghuset. Samt bilkjøring i Kongens gate helt inntil torget på en side. Så har man også den mest traffikerte gaten, prinsensgate et kvartal unna. I tillegg har du stor busstrafikk i munkegata et kvartal lenger ned.
    Beboelse har man relativt lite av i området rundt torget så vedfyring er nok ikke synderen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er biler som kjører dit for å parkere. Men jeg lurer uansett på hvor svovelet kommer fra.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sort of.....

    Bare et spm til Lithiumklanen: (muligens kun Tesla eiere)

    Har dere gratis lading hjemme og?

    Tilskudd til anlegg for hurtig/ere lading hjemme?

    For egen del kommer jeg ikke til å vurdere denne typen ionebærere før om en 2-3 generasjonen men er nysgjerrig på hva slags betingelser dere har for hjemmelading eller kraftige ladesystemer med 0-måler eller la tariff måler for hjemmebruk?

    Lenge før i verden kunne man få kjøpt energi til spotpris over egen måler til sånn ca 1-2-3 øre pr kWh.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lader jo Teslaen med 6A hjemme, blir jo som en liten panelovn.

    Til tross for et TEK10 hus med ganske lavt energiforbruk så merker jeg ikke stort til bilen på strømregningen. Tror sorpsjonsavfukter i den isolerte garasjen er en større utgiftspost.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.650
    Hurtiglading hjemme er stort sett helt meningsløst. Om man pendler langt i -20 kanskje, men med et noenlunde normalt bruksmønster er behovet eksakt lik null . Jeg lader med 7A hjemme og har aldri vært i nærheten av å trenge noe mer enn vanlig stikkontakt for å lade nok.

    Med litt overhead for tap i prosessen osv så koster hjemmeladingen meg et par hundrelapper i måneden maks. Ganske mange av mine kilometer går på ferie og hyttekjøring, da lader jeg ikke hjemme uansett. I sommer kjørte jeg nesten 3000km, av de betalte jeg selv for energi for ca 30 kroner. Saktelading er så rimelig at det ikke er noe problem å «snylte» når man stopper et ster. En natts lading blir maks 15-20 kroner på strømregningen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Men i alle dager. Sammenlign prisen for fullading hjemme med å fylle tanken med bensin eller diesel så kan man se om det er forskjell.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    2.2 - 2.6 kWt pr mil nå på vinteren og 10% ladetap. 69,x kWt netto batterikapasitet gir rett over 30 mil rekkevidde på vinteren og koster 70ish kroner ved hjemmelading.

    Man kan fylle diesel så mye man vil på mandagsmorgenene uten å nærme seg drivstofføkonomien med elbil.

    Skal man sammenligne epler og epler bør man sammenligne med en fossilbil med samme størrelse, 4-hjulstrekk og automatgir.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn