Velkjent fenomen det, .. folk som samler på alt mulig skrot...Jeg var skikkelig rampete idag. Jeg kjøpte en halvgammel dieselbil. Slemme meg
Hvis man liker slik lesing kan man besøke "Feil og mangler" tråden til Tesla på Elbilforum.no. Den er på flere hundre sider bare for Tesla S....
Hadde trudd diesel kom betre ut med tanke på CO2 når det gjeld hybridbilar. Gjeld dette berre personbilar under ei viss vekt, eller er lastebilar (diesel, sjeldan bensin/hybrid) komne med på ein eller annan måte?Vi koster på oss å linke til et av bildene i rapporten også, CO2-utslipp gitt en "norsk" fornybar strømmiks:Jepps,
"Forsker Linda Ager-Wick Ellingsen ved NTNU forteller at det er mer forurensende å produsere elbiler enn fossilbiler. Men fordi elbilene kan gå på fornybar energi, og fordi de er mer energieffektive, er de likevel betydelig mer miljøvennlige totalt sett, ifølge forskeren."
Nuff said. Det er ikke så mye vanskeligere enn dette.
Vis vedlegget 475540
Gule prikker er batterielektriske, de rosa er diverse hybrider og ladehybrider, den blå en hydrogenbil. De grå er diesel, de svarte bensin.
Jeg hadde et av de laveste reservasjonsnumrene hos forhandler i Trondheim på den.Preview...
Helt enig. Men for enn småkjip sørlending som synes prisen på i3 er "dyrt nok" så er den ganske artig. Og den andre er litt slitsom til og fra barnehagen..
mye kulere enn kalkunen og den småharry bola mazdaen fra teslaBiler som er tegnet av noen som er hentet fra Lego for å flørte med Disney for å selge mer Kinderegg og DVDer på Rema er ikke ... egentlig .. en bil. Mer fjas. Dette er autoindustriens forsøk på å kopiere 80-tallets hockeysveis.
Jeg vil gjerne kjøpe el-bil men det er jo ingen å kjøpe, og må ha 4 hjuls trekk og noe bakkeklaring for å kjøre på ubrøytet vei, og 30-40 mil rekkevidde.Hadde de tyske produsentene virkelig vært interessert i å produsere elbiler hadde de allerede hatt biler i andre segmenter enn kun småbilsegmentet.
Jeg vil gjerne kjøpe el-bil men det er jo ingen å kjøpe, og må ha 4 hjuls trekk og noe bakkeklaring for å kjøre på ubrøytet vei, og 30-40 mil rekkevidde.Hadde de tyske produsentene virkelig vært interessert i å produsere elbiler hadde de allerede hatt biler i andre segmenter enn kun småbilsegmentet.
2-3 års ventetid er håpløst. Fortsetter med Range Rover i noen år til
Det er vel aldri et menneske som har sett frem til en Passatliknende bil kommer på markedet???Poenget mitt er vel at el-bil ikke blir en fullgod erstatter for en fossil bil før den klarer hva jeg nevnte av ytelser. For meg har det så og si ingen betydning at Tesla'en gjør 0 til 100 på 3,4 sekunder eller om den gjør det på 6.5...... selv Golf'en med 30kw batteriet oppleves av meg som kvikk nok. Super akselerasjonen til Tesla er for meg bare tull....... det er gøy 5 ganger og så blir det liksom zzzzzzzz for min del, men jeg hadde svært gjerne sett at den klarte og kjøre Oslo - Gøteborg i 110 km/t med 20 grader i kupeen på vinterstid uten "angst"........ greit at det finnes mange superladere, men alikevel.
Ser frem i mot når Passat 4wd stv aktige el biler kommer........ DA kommer el-bil salget til og fullstendig ta av........ men desverre ser vi nok 2021 før det skjer......... i mellomtiden får jeg bytte twin turboene på elendiwagenen og brenne litt mer daisel
Hvor ofte drar folk Stad - Tyskland? Hvor ofte er gjennomsnittsmennesket på sykehus og er det akutt så kommer ambulansen fortere frem enn deg uansett på en slik avstand, evt. helikopter.Eigentleg tvilar eg på at vi får elbilar som fullgod erstattar for det vi har no. Vi har eit langstrakt land, låge temperaturar, og store energibehov også utanom transport. Vi får nytt kommunesenter i 2020, og vil då ha godt over seks mil dit. Sommar som vinter. Og til fylkessjukehuset er det tre timars bilkøyring (nesten fem timar med offentleg kommunikasjon). Og varetransporten - det vert vel ikkje skikkeleg elbilisme før diesellastebilane, bussane og båtane er avvikla..... Med min gamle Peugot 407 køyrer eg Stad - Tyskland på ein tank.
Det er synd at politikarar stort sett plukkar seg flaggsaker utan å sjå på heilskapen. Modernisering av dieselmotorane og slikt som hybriddiesel ville redusert CO2 utsleppa. NOx er vel ikkje nokon klimagass, og det er vel berre to - tre stadar i dei største norske byane som har betydelege problem med smog? Dessutan vil NOx brytast fort ned og absorberast av vegetasjonen., om vi har nok plantar i dei utsette områda, eller om vi greier å gjere stadar som Danmarksplass mindre trafikkerte.
Elbil er nok eit godt poeng i våre større byar, men dei einaste miljøtiltak som vil hjelpe monaleg, er at vi reduserer forbruket og levestandarden - eller folketalet. Altså: mindre reiseaktivitetar, mindre handel, mindre kjøtt osb.
Elbil-satsinga kan fylgjast opp ved pålegg om å ete mindre druer, lauk, klubb og andre gasskapande næringsmiddel, og på den måten redusere metanutslepp. Ein flott flaggsak (brak-suksess?)
Hydrogenbiler - It ain't happening.Hydrogenbiler vil komme i større grad etterhvert Arve og er en fullgod erstatter for fossilbiler. Rask påfylling, lang rekkevidde og miljøvennlig.
Uansett vil det skje mye mer elbiler, lading og rekkevidde også når bl.a. fasttoffbatterier kommer. Elbiler og hydrogenbiler vil overta og fossilbiler vil forsvinne.
Vi få se. Det er stort satsingsområde mange steder og skjer veldig mye med utvikling av brensellceller om dagene. Jeg tror det er morgendagens energi til det aller meste, men det vil ta tid.Hydrogenbiler - It ain't happening.Hydrogenbiler vil komme i større grad etterhvert Arve og er en fullgod erstatter for fossilbiler. Rask påfylling, lang rekkevidde og miljøvennlig.
Uansett vil det skje mye mer elbiler, lading og rekkevidde også når bl.a. fasttoffbatterier kommer. Elbiler og hydrogenbiler vil overta og fossilbiler vil forsvinne.
Jeg har mer trua på f.eks. å kjøre skip på hydrogen og bruke overskuddselektrisitet til produksjon av hydrogen.
Var ment nokså tabloid. Hvem vet. Virkningsgraden/kompleksitet per dags dato er det som teller minst til hydrogens fordel. Det er lettere på større maskiner og mer hensiktsmessig. Fått til noe slikt på de store Maersk-klumpene som tøffer rundt med containere på kryss og tvers så monner det langt mer enn noen få elbiler i Norge.Vi få se. Det er stort satsingsområde mange steder og skjer veldig mye med utvikling av brensellceller om dagene. Jeg tror det er morgendagens energi til det aller meste, men det vil ta tid.
Husk at i større nasjoner med høy befolkningstetthet, så er ladeproblematikken av en helt annen karakter enn det vi har i lille Norge.
Det har jeg påpekt ganske tydelig, så du gjentar mitt eget poeng. Jeg er heldig som kjører mye kort.Kjøremønster er så mye Cyber, og ditt kjøremønster er ikke alles. Korte avstander reiser jeg kollektivt og når jeg kjører, kjører jeg langt. Og da er diesel - enn så lenge - den beste løsningen. Men det kommer ikke til å vare evig, selv om jeg er kritisk til en del av teknologioptimismen her.
En helt vanlig elbil kan jo kjøre 45 x 4 uten problem.Når eg køyrer bil, er det hovudsakleg minst 45 km som kjøyrast - ein veg. Når eg skal til kommunesenteret om to år, må eg ha kapasitet til å køyre 70 km tur-retur vinterstid. Eg trur det er folk nordpå som har langt lenger avstandar. Så...