Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Renault Zoe med sin manglende støtte for IT nett kan vel være noe hvis det passer til bosituasjonen.

    Billig og lang rekkevidde, til pendling gjør det ikke noe at den mangler mulighet for hurtiglading.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.956
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jepps,

    "Forsker Linda Ager-Wick Ellingsen ved NTNU forteller at det er mer forurensende å produsere elbiler enn fossilbiler. Men fordi elbilene kan gå på fornybar energi, og fordi de er mer energieffektive, er de likevel betydelig mer miljøvennlige totalt sett, ifølge forskeren."

    Nuff said. Det er ikke så mye vanskeligere enn dette.
    Vi koster på oss å linke til et av bildene i rapporten også, CO2-utslipp gitt en "norsk" fornybar strømmiks:

    Vis vedlegget 475540

    Gule prikker er batterielektriske, de rosa er diverse hybrider og ladehybrider, den blå en hydrogenbil. De grå er diesel, de svarte bensin.
    Hadde trudd diesel kom betre ut med tanke på CO2 når det gjeld hybridbilar. Gjeld dette berre personbilar under ei viss vekt, eller er lastebilar (diesel, sjeldan bensin/hybrid) komne med på ein eller annan måte?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde et av de laveste reservasjonsnumrene hos forhandler i Trondheim på den.

    Nå når man har fått brosjyre, priser er kjent og bilen snart blir levert til kunder så kjenner jeg at jeg angrer litt på kanselleringen.

    Med tanke på at Magna Steyr bygger bilen så vil jeg anta at finish og opplevd kvalitet er helt i toppen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok utseendet på I-Pace. Verken veldig pen eller dårlig design IMO.
    Lurer på hva det koster med service på en Jaguar. Gjennomsnittlig service på Porsche ligger på ca. 15k utifra hva Porsche i Bergen sier, men en elbil vil selvsagt ligge en del lavere uten forbrenningsmotoren.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Nå snakker vi om spennende elbiler! Den skal garantert prøvekjøres. Men ser ikke ut til at Mission E er leveringsklar før 2020.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv en ungdom som meg synes at det å kle på seg en i8 føles litt voldsomt til tider, men det er nok verdt det på veien. Selv har jeg bare sittet bak rattet i utstillingslokalene til Bavaria i Haugesund, så det er kun selve påkledningen/nedsenkingen jeg har erfart til nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Biler som er tegnet av noen som er hentet fra Lego for å flørte med Disney for å selge mer Kinderegg og DVDer på Rema er ikke ... egentlig .. en bil. Mer fjas. Dette er autoindustriens forsøk på å kopiere 80-tallets hockeysveis.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hadde de tyske produsentene virkelig vært interessert i å produsere elbiler hadde de allerede hatt biler i andre segmenter enn kun småbilsegmentet.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Biler som er tegnet av noen som er hentet fra Lego for å flørte med Disney for å selge mer Kinderegg og DVDer på Rema er ikke ... egentlig .. en bil. Mer fjas. Dette er autoindustriens forsøk på å kopiere 80-tallets hockeysveis.
    mye kulere enn kalkunen og den småharry bola mazdaen fra tesla
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.914
    Antall liker
    1.196
    Hadde de tyske produsentene virkelig vært interessert i å produsere elbiler hadde de allerede hatt biler i andre segmenter enn kun småbilsegmentet.
    Jeg vil gjerne kjøpe el-bil men det er jo ingen å kjøpe, og må ha 4 hjuls trekk og noe bakkeklaring for å kjøre på ubrøytet vei, og 30-40 mil rekkevidde.
    2-3 års ventetid er håpløst. Fortsetter med Range Rover i noen år til
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du får nok en Jaguar i år hvis du godsnakker med forhandler. Den har en mer moderne drivlinje enn Tesla. En Tesla X får du vel 3-4 måneder etter bestilling.

    Men når man har en god bil trenger man jo ikke å ha hastverk med å bytte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hadde de tyske produsentene virkelig vært interessert i å produsere elbiler hadde de allerede hatt biler i andre segmenter enn kun småbilsegmentet.
    Jeg vil gjerne kjøpe el-bil men det er jo ingen å kjøpe, og må ha 4 hjuls trekk og noe bakkeklaring for å kjøre på ubrøytet vei, og 30-40 mil rekkevidde.
    2-3 års ventetid er håpløst. Fortsetter med Range Rover i noen år til

    Er ikke det helt topp da? Ikke misforstå meg som en elektrisk profet. Jeg er heldig og kjører lite og er omgitt av områder topografien har en vennlig beskaffenhet og snøen sjelden overgår 15 cm. Trenger ny bil og da ble dette valget. Synes det er mer interessant med endringene vi står overfor.

    Målet må jo være færre biler som blir brukt mer. Skulle en redde miljøet burde heller import fra Kina og flyturer for de som pendler til syden x-antall ganger i året vært rasjonert. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rekkevidden blir noe helt annen på elbil i løssnø iallefall.

    Mellom Kristiansund og Molde har jeg brukt alt fra 160-270 Wh/Km avhengig av føre.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    8.122
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Er redd man ser 2021 før det dukker opp "vanlige" el-biler som dekker de flestes behov ala Passat/Golf stv/4wd.
    Det kommer en god del brukbare nye biler neste år, men de blir neppe levert noe særlig monn før i 2020.
    Jeg har hatt el-Golf som no2 bil i et par år og bilen i seg selv er bra (den er mer eller mindre som en vanlig Golf)........ men den har ALTFOR dårlig rekkevidde selv om den er en ordentlig sparebøsse.
    For våres del er det neppe aktuelt med ny el-bil før de klarer minst 400 kilometer med normal varme i kupeen om vinteren (for våres del ca 20 grader) og normal motorveis hastighet (110 km/t)....... og det klarer selv ikke Tesla P100 i dag....... (jeg har prøvd).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da må du nok forberede deg på å vente ei stund, 400km i minusgrader og i 110 krever mye batteri. Du må kjøre mye i utlandet, vi er vel et godt stykke unna 400 sammenhengende km motorvei med 110 i Norge.
    Det er nok raskere å legge om eget kjøremønster hvis man ønsker elbil.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    8.122
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Poenget mitt er vel at el-bil ikke blir en fullgod erstatter for en fossil bil før den klarer hva jeg nevnte av ytelser. For meg har det så og si ingen betydning at Tesla'en gjør 0 til 100 på 3,4 sekunder eller om den gjør det på 6.5...... selv Golf'en med 30kw batteriet oppleves av meg som kvikk nok. Super akselerasjonen til Tesla er for meg bare tull....... det er gøy 5 ganger og så blir det liksom zzzzzzzz for min del, men jeg hadde svært gjerne sett at den klarte og kjøre Oslo - Gøteborg i 110 km/t med 20 grader i kupeen på vinterstid uten "angst"........ greit at det finnes mange superladere, men alikevel.
    Ser frem i mot når Passat 4wd stv aktige el biler kommer........ DA kommer el-bil salget til og fullstendig ta av........ men desverre ser vi nok 2021 før det skjer......... i mellomtiden får jeg bytte twin turboene på elendiwagenen og brenne litt mer daisel ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Poenget mitt er vel at el-bil ikke blir en fullgod erstatter for en fossil bil før den klarer hva jeg nevnte av ytelser. For meg har det så og si ingen betydning at Tesla'en gjør 0 til 100 på 3,4 sekunder eller om den gjør det på 6.5...... selv Golf'en med 30kw batteriet oppleves av meg som kvikk nok. Super akselerasjonen til Tesla er for meg bare tull....... det er gøy 5 ganger og så blir det liksom zzzzzzzz for min del, men jeg hadde svært gjerne sett at den klarte og kjøre Oslo - Gøteborg i 110 km/t med 20 grader i kupeen på vinterstid uten "angst"........ greit at det finnes mange superladere, men alikevel.
    Ser frem i mot når Passat 4wd stv aktige el biler kommer........ DA kommer el-bil salget til og fullstendig ta av........ men desverre ser vi nok 2021 før det skjer......... i mellomtiden får jeg bytte twin turboene på elendiwagenen og brenne litt mer daisel ;)
    Det er vel aldri et menneske som har sett frem til en Passatliknende bil kommer på markedet??? :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.956
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eigentleg tvilar eg på at vi får elbilar som fullgod erstattar for det vi har no. Vi har eit langstrakt land, låge temperaturar, og store energibehov også utanom transport. Vi får nytt kommunesenter i 2020, og vil då ha godt over seks mil dit. Sommar som vinter. Og til fylkessjukehuset er det tre timars bilkøyring (nesten fem timar med offentleg kommunikasjon). Og varetransporten - det vert vel ikkje skikkeleg elbilisme før diesellastebilane, bussane og båtane er avvikla..... Med min gamle Peugot 407 køyrer eg Stad - Tyskland på ein tank.
    Det er synd at politikarar stort sett plukkar seg flaggsaker utan å sjå på heilskapen. Modernisering av dieselmotorane og slikt som hybriddiesel ville redusert CO2 utsleppa. NOx er vel ikkje nokon klimagass, og det er vel berre to - tre stadar i dei største norske byane som har betydelege problem med smog? Dessutan vil NOx brytast fort ned og absorberast av vegetasjonen., om vi har nok plantar i dei utsette områda, eller om vi greier å gjere stadar som Danmarksplass mindre trafikkerte.
    Elbil er nok eit godt poeng i våre større byar, men dei einaste miljøtiltak som vil hjelpe monaleg, er at vi reduserer forbruket og levestandarden - eller folketalet. Altså: mindre reiseaktivitetar, mindre handel, mindre kjøtt osb.
    Elbil-satsinga kan fylgjast opp ved pålegg om å ete mindre druer, lauk, klubb og andre gasskapande næringsmiddel, og på den måten redusere metanutslepp. Ein flott flaggsak (brak-suksess?)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig innlegg Arve og jeg er 100% enig i alt!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.401
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enig jeg og men det selger ikke og gir ikke inntekter så da kommer det ikke til å skje.... i alle fall om vi lener oss tilbake og venter på at andre skal ordne opp ! Ehh - jeg gidder ikke så lenge bilen ikke kan gjøre akkurat det samme som den jeg har i dag osv.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogenbiler vil komme i større grad etterhvert Arve og er en fullgod erstatter for fossilbiler. Rask påfylling, lang rekkevidde og miljøvennlig.

    Uansett vil det skje mye mer elbiler, lading og rekkevidde også når bl.a. fasttoffbatterier kommer. Elbiler og hydrogenbiler vil overta og fossilbiler vil forsvinne.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Eigentleg tvilar eg på at vi får elbilar som fullgod erstattar for det vi har no. Vi har eit langstrakt land, låge temperaturar, og store energibehov også utanom transport. Vi får nytt kommunesenter i 2020, og vil då ha godt over seks mil dit. Sommar som vinter. Og til fylkessjukehuset er det tre timars bilkøyring (nesten fem timar med offentleg kommunikasjon). Og varetransporten - det vert vel ikkje skikkeleg elbilisme før diesellastebilane, bussane og båtane er avvikla..... Med min gamle Peugot 407 køyrer eg Stad - Tyskland på ein tank.
    Det er synd at politikarar stort sett plukkar seg flaggsaker utan å sjå på heilskapen. Modernisering av dieselmotorane og slikt som hybriddiesel ville redusert CO2 utsleppa. NOx er vel ikkje nokon klimagass, og det er vel berre to - tre stadar i dei største norske byane som har betydelege problem med smog? Dessutan vil NOx brytast fort ned og absorberast av vegetasjonen., om vi har nok plantar i dei utsette områda, eller om vi greier å gjere stadar som Danmarksplass mindre trafikkerte.
    Elbil er nok eit godt poeng i våre større byar, men dei einaste miljøtiltak som vil hjelpe monaleg, er at vi reduserer forbruket og levestandarden - eller folketalet. Altså: mindre reiseaktivitetar, mindre handel, mindre kjøtt osb.
    Elbil-satsinga kan fylgjast opp ved pålegg om å ete mindre druer, lauk, klubb og andre gasskapande næringsmiddel, og på den måten redusere metanutslepp. Ein flott flaggsak (brak-suksess?)
    Hvor ofte drar folk Stad - Tyskland? Hvor ofte er gjennomsnittsmennesket på sykehus og er det akutt så kommer ambulansen fortere frem enn deg uansett på en slik avstand, evt. helikopter.

    Min tanke er å kjøpe seg fremkomstmiddel for 99% av kjøringen, ikke 0,1 - 1% av kjøringen som det kan virker som en del antiprogressive mannfolk mellom 48 og 80 har som ankepunkt.

    Men jeg er helt enig i grunntanken - nettopp som jeg argumenterte over. Skal det monne så er det langt færre flyturer (til det eventuelt blir el-fly foret på vasskraft som er lagret på store buffer på flyplassene for å hurtigtanke), langt mindre frakt på tvers av kloden med båter som forurenser helt absurd og liknende tiltak som er fornuftig.

    Det er jo det som er bærekraftig. Produksjon nærmere oss, mer deling, lokale ressurser. Etc. etc.

    I den retningen er det jo mange lyspunkter nå med en eksposjon i utbygging av fornybar energi, smart styring av hus og mye mye mer.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hydrogenbiler vil komme i større grad etterhvert Arve og er en fullgod erstatter for fossilbiler. Rask påfylling, lang rekkevidde og miljøvennlig.

    Uansett vil det skje mye mer elbiler, lading og rekkevidde også når bl.a. fasttoffbatterier kommer. Elbiler og hydrogenbiler vil overta og fossilbiler vil forsvinne.
    Hydrogenbiler - It ain't happening.

    Jeg har mer trua på f.eks. å kjøre skip på hydrogen og bruke overskuddselektrisitet til produksjon av hydrogen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogenbiler vil komme i større grad etterhvert Arve og er en fullgod erstatter for fossilbiler. Rask påfylling, lang rekkevidde og miljøvennlig.

    Uansett vil det skje mye mer elbiler, lading og rekkevidde også når bl.a. fasttoffbatterier kommer. Elbiler og hydrogenbiler vil overta og fossilbiler vil forsvinne.
    Hydrogenbiler - It ain't happening.

    Jeg har mer trua på f.eks. å kjøre skip på hydrogen og bruke overskuddselektrisitet til produksjon av hydrogen.
    Vi få se. Det er stort satsingsområde mange steder og skjer veldig mye med utvikling av brensellceller om dagene. Jeg tror det er morgendagens energi til det aller meste, men det vil ta tid.

    Husk at i større nasjoner med høy befolkningstetthet, så er ladeproblematikken av en helt annen karakter enn det vi har i lille Norge.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi få se. Det er stort satsingsområde mange steder og skjer veldig mye med utvikling av brensellceller om dagene. Jeg tror det er morgendagens energi til det aller meste, men det vil ta tid.

    Husk at i større nasjoner med høy befolkningstetthet, så er ladeproblematikken av en helt annen karakter enn det vi har i lille Norge.
    Var ment nokså tabloid. Hvem vet. Virkningsgraden/kompleksitet per dags dato er det som teller minst til hydrogens fordel. Det er lettere på større maskiner og mer hensiktsmessig. Fått til noe slikt på de store Maersk-klumpene som tøffer rundt med containere på kryss og tvers så monner det langt mer enn noen få elbiler i Norge.

    Ladeproblematikken vil nok også endre seg over tid. Jeg tror vi vil se at det blir ganske uvanlig i mange land å ha biler stående utenfor huset hele dagen. Autonome biler og busser som frakter folk rundt. Langt mer kollektivtrafikk og mellomstore enheter. Det vil bli store ladestasjoner med enorm ladehastighet når batterier og teknologi modnes.

    Future's so bright we gotta' wear shades. :cool:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det er eneste som er sikkert er vel at fossilbiler vil forsvinne og dagens situasjon hvor mange eier bil vil gradvis endre seg. Spanande!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøremønster er så mye Cyber, og ditt kjøremønster er ikke alles. Korte avstander reiser jeg kollektivt og når jeg kjører, kjører jeg langt. Og da er diesel - enn så lenge - den beste løsningen. Men det kommer ikke til å vare evig, selv om jeg er kritisk til en del av teknologioptimismen her.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjøremønster er så mye Cyber, og ditt kjøremønster er ikke alles. Korte avstander reiser jeg kollektivt og når jeg kjører, kjører jeg langt. Og da er diesel - enn så lenge - den beste løsningen. Men det kommer ikke til å vare evig, selv om jeg er kritisk til en del av teknologioptimismen her.
    Det har jeg påpekt ganske tydelig, så du gjentar mitt eget poeng. :) Jeg er heldig som kjører mye kort.

    Dog kjører jeg noen ganger i året 50 mil til familie. Ser ikke for meg å ta fossilen da heller. Om ikke det er snøstorm og -15 så vil det gå fint med to stopp på under en halv time hver for å komme dit uten særlig angst. Det er mye mellom ørene som må endres også. Blir deilig bare det å slippe å følge med på drivstoffprisene og stå og fikle med pumpen på vei til jobb, kunne komme ut til varm bil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Når eg køyrer bil, er det hovudsakleg minst 45 km som kjøyrast - ein veg. Når eg skal til kommunesenteret om to år, må eg ha kapasitet til å køyre 70 km tur-retur vinterstid. Eg trur det er folk nordpå som har langt lenger avstandar. Så...
    En helt vanlig elbil kan jo kjøre 45 x 4 uten problem.

    70 km tur retur går også helt fint med varmen på på vinteren. Og om to år er det nok langt flere lademuligheter i omegn og et helt annet tilbud på bilmarkedet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn