Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    https://www.innerfidelity.com/conte...nd-ear-open-planar-magnetic-headphones-page-2 Mulig Tyll er inne på noe her! Ikke minst hifiman som har driti litt på draget i det siste.
    Leste hans gjennomgang med interesse, men er litt usikker på hva presis du tenker på mht. hva han er "inne på", siden han er inne på ganske mye...
    Han premierer ofte hodetelefoner med mørkere lyd og det har nesten gått automatikk i Tylls heder til mørkere lyd. Mens denne hodetelefonen ryker til topps med hva han synes selv er en litt friskere topp. Mulig hifiman hst laget en god hodetelefon til en ok pris.
    Han er inne på ganske mye ja og setningen min var litt klønete.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.522
    Antall liker
    1.047
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    https://www.innerfidelity.com/conte...nd-ear-open-planar-magnetic-headphones-page-2 Mulig Tyll er inne på noe her! Ikke minst hifiman som har driti litt på draget i det siste.
    Leste hans gjennomgang med interesse, men er litt usikker på hva presis du tenker på mht. hva han er "inne på", siden han er inne på ganske mye...
    Han premierer ofte hodetelefoner med mørkere lyd og det har nesten gått automatikk i Tylls heder til mørkere lyd. Mens denne hodetelefonen ryker til topps med hva han synes selv er en litt friskere topp. Mulig hifiman hst laget en god hodetelefon til en ok pris.
    Han er inne på ganske mye ja og setningen min var litt klønete.
    Vel - han har jo renska godt opp i det siste på alt som fremstår som farget - og dessuten hadde han HD800 (moddet riktignok) som referanse veldig lenge - så såååå farget er han ikke ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Akk ja, det var så lengesiden. Good times. Så havner audeze lcd2 classic opp igjenn 😁
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sier den cymbalskye kølsvarte brumlevattnissen. ;)
    Fra spøk til revolver. Classic skal hjem så fort jeg får sjans.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    https://www.innerfidelity.com/conte...nd-ear-open-planar-magnetic-headphones-page-2 Mulig Tyll er inne på noe her! Ikke minst hifiman som har driti litt på draget i det siste.
    Leste hans gjennomgang med interesse, men er litt usikker på hva presis du tenker på mht. hva han er "inne på", siden han er inne på ganske mye...
    Han premierer ofte hodetelefoner med mørkere lyd og det har nesten gått automatikk i Tylls heder til mørkere lyd. Mens denne hodetelefonen ryker til topps med hva han synes selv er en litt friskere topp. Mulig hifiman hst laget en god hodetelefon til en ok pris.
    Han er inne på ganske mye ja og setningen min var litt klønete.
    OK. Jeg synes han hadde mange gode poenger, inklusive dette med hva som er nøytralt.
    Jeg skjønner ut ifra det du skriver, at du (fortsatt) ikke deler hans oppfattelse av hva som er nøytralt, mens jeg er (fortsatt) på linje med Tyll.

    Heldigvis er det slik at vi alle skal lytte til hvert vårt anlegg, så vi kan heldigvis bestemme selv, hva som er "riktig" tonalitet. Sitter man med et stort glis og godfoten går, da er det viktigste på plass.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    https://www.innerfidelity.com/conte...nd-ear-open-planar-magnetic-headphones-page-2 Mulig Tyll er inne på noe her! Ikke minst hifiman som har driti litt på draget i det siste.
    Leste hans gjennomgang med interesse, men er litt usikker på hva presis du tenker på mht. hva han er "inne på", siden han er inne på ganske mye...
    Han premierer ofte hodetelefoner med mørkere lyd og det har nesten gått automatikk i Tylls heder til mørkere lyd. Mens denne hodetelefonen ryker til topps med hva han synes selv er en litt friskere topp. Mulig hifiman hst laget en god hodetelefon til en ok pris.
    Han er inne på ganske mye ja og setningen min var litt klønete.
    OK. Jeg synes han hadde mange gode poenger, inklusive dette med hva som er nøytralt.
    Jeg skjønner ut ifra det du skriver, at du (fortsatt) ikke deler hans oppfattelse av hva som er nøytralt, mens jeg er (fortsatt) på linje med Tyll.

    Heldigvis er det slik at vi alle skal lytte til hvert vårt anlegg, så vi kan heldigvis bestemme selv, hva som er "riktig" tonalitet. Sitter man med et stort glis og godfoten går, da er det viktigste på plass.
    Det har du helt rett i! Vi har litt forskjellig preferanse. Heldigvis skal vi lytte på hvert vårt anlegg ja. Men jeg er sikker på at du ville likt mitt med noen hodetelefoner jeg eier. Dette med nøytralitet osv har vi diskutert opp og ned i flere år nå og det bunner alltid i preferanser. Jeg liker godt lcd2 og lc3 er en av mine mest brukte hodetelefoner. Men hvorfor skal jeg endre mening om hva jeg liker? Alle vet at
    Tyll liker mye bass og litt avholden topp. Du skriver «fortsatt»..Hvorfor skulle jeg endre mening? Fordi
    Tyll har ryddet på wall of fame?
     
    Sist redigert:

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    11
    Akk ja, det var så lengesiden. Good times. Så havner audeze lcd2 classic opp igjenn ??????
    Jeg har sett at LCD 2 Classic får skryt prisen tatt i betraktning. Det er jo en nedstrippet LCD 2 uten fazor teknologien, og sammenlignes lydmessig med pre- fazor LCD 2.

    De som eventuelt vurderer LCD 2 Classic, kan vel spare en del kroner på å kjøpe brukt pre-fazor LCD 2, de ligger vel på 5-6000,- på bruktbørsen.( da får du også flight casen med på kjøpet, den er jo ekstrautstyr på Classic.)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Classic har ingen tre og ser ut til å tåle en del mer juling. Glass infusert nylon hva nå det er, men det ser veldig solid ut. Hodebånd osv ser veldig tillitsvekkende ut.
     
    Sist redigert:

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    11
    Classic har ingen tre og ser ut til å tåle en del mer juling.
    Ja Audeze har gjort noen innsparinger ved å kutte ut treverk og metall feste for kabel på classic , jeg tror ikke det gjør de mer solide??!!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    De sier så. Og det er jo naturlig at tre kan sprekke og trenger litt vedlikehold for å se bra ut lenge. Jo mer løse deler jo mer kan gå galt..Og med audeze lcd serien så har de hatt noen utfordringer. Jeg tror ikke mine lcd3 hadde overlevd et flisegulv med rette vinkelen. De føles litt skjøre.
    Komforten skal også være bedre med classic sitt nye hodebånd.

    Tyll skriver:
    The capsule housings—or 'rings', as Audeze calls them—are crystal-infused nylon. These feel extremely hard, scratch resistant, and durable. I particularly like the return to the older style of connector housing that's molded right into the ring. (The wood rings of some years ago also looked like this, but tended to be a weak point and crack as the wood dried. The new nylon ring should be immune from this.) Covering the rear of the driver is a large, black, powder coated metal grill.

    The master switch:
    One of the biggest issues that the original LCD-2 had was that it was uncomfortable. For starters, it was heavy - 1.1lbs – and the new Classic weighs the same. That can cause problems over long periods, and one of the most common complaints about the original model was that it was tough to wear for long periods. The new suspension headband, with a leather band held underneath the rigid metal frame, is designed to combat that. And it works…kind of.
     
    Sist redigert:

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    11
    Så er det vel stas å ha en ny modell?

    Jeg har hatt flere Audeze modeller og de er ganske kresne på forsterker.

    Jeg har gått fra LCD2 til 3, brukte begge på Schiit Mjolnir 2, og LCD3 representer et stort løft i forhold til LCD 2. Men det største løftet fikk jeg nå jeg oppgraderte forsterker til Auralic Taurus II og kjører balansert på LCD 3 - en helt annen verden - alt faller på plass og gamle plater blir til en ny opplevelse.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Han premierer ofte hodetelefoner med mørkere lyd og det har nesten gått automatikk i Tylls heder til mørkere lyd. Mens denne hodetelefonen ryker til topps med hva han synes selv er en litt friskere topp. Mulig hifiman hst laget en god hodetelefon til en ok pris.
    Han er inne på ganske mye ja og setningen min var litt klønete.
    OK. Jeg synes han hadde mange gode poenger, inklusive dette med hva som er nøytralt.
    Jeg skjønner ut ifra det du skriver, at du (fortsatt) ikke deler hans oppfattelse av hva som er nøytralt, mens jeg er (fortsatt) på linje med Tyll.

    Heldigvis er det slik at vi alle skal lytte til hvert vårt anlegg, så vi kan heldigvis bestemme selv, hva som er "riktig" tonalitet. Sitter man med et stort glis og godfoten går, da er det viktigste på plass.
    Det har du helt rett i! Vi har litt forskjellig preferanse. Heldigvis skal vi lytte på hvert vårt anlegg ja. Men jeg er sikker på at du ville likt mitt med noen hodetelefoner jeg eier. Dette med nøytralitet osv har vi diskutert opp og ned i flere år nå og det bunner alltid i preferanser. Jeg liker godt lcd2 og lc3 er en av mine mest brukte hodetelefoner. Men hvorfor skal jeg endre mening om hva jeg liker? Alle vet at
    Tyll liker mye bass og litt avholden topp. Du skriver «fortsatt»..Hvorfor skulle jeg endre mening? Fordi
    Tyll har ryddet på wall of fame?
    Jeg visste ikke at du hadde - og enda likte - LCD2 v2 og LCD3 (første versjon). Begge ble for mørke for meg - dvs. for lite diskant. Dette peker på, at vi antagelig har mer lik smak, enn hva våre veldig ulike meninger om HD800 peker på. Når du sier, at "alle vet at Tyll liker mye bass og avholden topp", ser jeg det som uttrykk for at du liker mindre bass og mer diskant enn det Tyll anser for nøytralt.

    Jeg hadde LCD2 v2 et år eller to, men valgte til sist å selge den, siden HE-6 var bedre på alle punkter unntatt bassen (LCD-2 hadde både fastere og mer bass). Dette var vel og merke før jeg fikk modifisert min HE-6. Etter modifisering er det en helt annen sak.

    Mht. "fortsatt", så er det ikke fordi jeg forventet, at du hadde endret mening. Du skrev imidlertid at Tyll var "inne på noe" i lenken, og mye av det han skrev, er nettopp dette med at noen oppfatter litt lyst som nøytralt (Tyll, med mine ord). Derfor lurte jeg på, om du hadde endret mening. Det hadde du ikke. Greit nok.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok litt mer nyansert. Jeg elsker ikke HD800 fordi de har en lys signatur. Men fordi de er utrolig analytiske og man hører absolutt alt i opptaket. De er helt rå til å grave frem hver minste lille detalj. Dette forstår jeg at noen kan synes er stressende. De har en luftighet av en annen verden og dens evne til å tegne lydbilder er det ingen hodetelefon jeg har hørt som kan matche. Jeg har også en formening om at jeg aldri har vært på en livekonsert med såkalt mørk lyd. Det er for mye energi i hihats/cymbaler/trompeter osv osv. Man kan selvfølgelig lett kompansere for dette om noe virker skrikende i forhold til noe annet, det er ikke det jeg mener. Men energi i toppen er en del av musikkens vesen som trøkk og naturlig bass er det. HD800 har stram og fin bass men mangler fylden og kroppen som for eks Lcd2 har.

    Men når det er sagt så har lcd2/3 problemer med toppen som ikke er like overbevisende og det samme med focal elear. De spiller ikke organisk og naturlig nok på topp slik jeg ser det. Dette gjør sr-009 til gangs og strengintrumenter er så naturlige at det nesten er nifst. Men de har også en litt analytisk spillestil som jeg mener gir innsikt som et vindu som viser absolutt alt på opptaket. Jeg synes sr-009 har en meget bra bass. De har kvaliteter som i mine ører knuser det meste.
    Men det som provoserer er at Tyll som er en anmelder prakker på andre sin egen preferanse typ HD600 lyden uten å tenke for mye på hvilke andre kvaliteter hodetelefonen har. Slik kan han rydde wall of fame for det meste i kraft av de spiller for lyst. Opp på veggen kommer hodetelefoner som ikke engang klarer å spille høyt nok.

    Han dumpet lcd2 for Oppo pm1 og nå er classic tilbake på fame?! Kan ikke se Oppo pm1 fikk samme innpass i befolkningen. Rett og slett fordi de ikke hadde de samme kvalitetene som lcd2. Det er så mye rot og tull og jeg forstår ikke hvordan han tenker annet en at han liker hodetelefoner med en signatur alla hd600 og focal elear. Harman target response er også en kurve som han elsker. Og det er forsåvidt greit men kan man kalle den for nøytral? De kom opp med den responsen fordi studier viste at det var den eller noenlunde lik kurve flest folk likte. Jeg har en følelse av at han kastet halve wall of fame til fordel for noen hodetelefoner som ikke når dem til knes. Da snakker jeg ikke om utopia som er veldig bra. Men igjen var hans testeksemplar mørkere en andre og da havnet den opp på fame. Mens lcd4 røk ned. Det ble jo en del tull rundt det der. Når jeg skrev at tyll var inne på noe mht de nye «billigere» hifiman hodetelefonene var, at selv om de er litt lysere en det han egentlig greier så havnet de på fame. Da finner han andre kvaliteter som oppveier for hans mørke preferanse.
    Jeg har en misstanke om at det var pris..

    Jeg liker lcd3 godt og da spesielt med elektronisk musikk som trøkker litt. Jeg kommer aldri til å selge dem med mindre noe heelt sprøtt skulle skje. Men jeg synes de kan bli kjedelige med noen musikksjangre som jazz/klassisk. Synes også lcd4 var råe men prisen er for drøy for meg. Da går jeg heller tilbake til Stax.
    Min drømmehodetelefon hadde vært en blanding av lcd3 og HD800. :) Jeg har en drømmehodetelefon i HE-1 orpheus men den er uoppnåelig med mindre jeg tar opp lån.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Mht. HD800-serien er vi igjen mer enige, enn det jeg har lest og forstått på dine poster her i tråden. HD800S ser jeg som en knallbra hodetelefon med nettopp de egenskapene du nevner, men tonaliteten er fortsatt noe lett og lys (etter min mening). Hvis jeg skulle ha en hodetelefon alene til klassisk / akustisk musikk, ville HD800S vært på toppen av listen. Siden jeg i praksis ikke lytter så veldig mye til disse sjangrer, blir det neppe aktuelt. (HD800 måtte jeg ha modifisert mht. den tørre og for mye diskant.)

    I min optikk er Harman-kurven et klart steg fremover mht. å finne en standard for hva som er nøytralt for hodetelefoner. Den har interessant nok to linjer i bassområdet - en med mer hhv. mindre bass.

    Det danske lydspesialist-firma Brüel & Kjær tar utgangspunkt i hvordan høyttalere låter i en vanlig stue i sin mål-kurve (bildet), som går i en nesten rett linje fra 20Hz til 20kHz, med et fall på 6dB i den øverste diskant sammenliknet med bassen. Med andre ord er nøytralt = 6dB mer i bassen enn i diskanten. Det betyr altså, at en helt vannrett kurve ikke er nøytral.

    Når vi sammenlikner med live musikk, er det avgjørende at vi tar utgangspunkt i akustisk musikk - altså uten forsterkning, ellers er det lydanlegget vi hører. Jeg har aldri hørt akustisk musikk høres lyst ut. Særlig diskanten blir "spist" av klær, gardiner og rett og slett avstand. I akustisk musikk er det nesten ingen dypbass heller. Så - alt i alt - er min erfaring, at live akustisk musikk er avrundet i begge ender av frekvensområdet. Stereo-presisjon er nærmest ikke-eksisterende. Dynamikk, derimot, er det voldsomt mye av (sammenliknet med opptak).

    Når jeg har vært på konsert med forsterket musikk derimot, da har jeg ofte hørt skarp diskant. Det kan eksempelvis skyldes høyttalerne eller at lydteknikeren har mistet mye av hørselen i diskantområdet, men stemmer og instrumenter høres definitivt ikke lyst og skarpt ut "in natura", er min erfaring.

    Edit: Det står at B&K kurven gjelder C-veiet måling, men jeg er usikker på, hva det evet. betyr for topp og bunn. Den generelle, fallende tendensen der imellom er imidlertid klar.

    Optimum freq curve, Brüel&Kjær.jpg
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalere i et normalt rom vil alltid ha mer bass enn en flat kurve. Hva som er flatt i et lydkammer blir veldig forskjellig i en stue.

    Hva som blir nøytralt med hodetelefoner blir jo individuelt da alle ørene er forskjellige og resonerer forskjellig når man pumper lyd rett på dem. Så et trommesett uten amping høres lunt ut? Ikke pokker. Noen hodetelefoner høres ut som om de har mute på skarpe trompeter. Kanskje du synes det fordi de ikke greier samme lydtrykk som et forsterket orkester/band. Når jeg sitter å hører på korps i norgestoppen og de drar på så er det dynamikk og kraft også på toppen som ikke for eks lcd2/3 klarer å gjenskape uten eq. Symfoniorkester som drar på kan være heftige greier i rette lokale og kan være kvasse til tider. Det er faktisk flere som sliter med hørselstap i symfonien en noen andre det har vært forsket på.
    Der får vi være enige om å være uenige.

    At alle lydteknikere går rundt med tinnitus og hørselstap er jo tull. Det finnes mange helt vanvittig gode liveteknikere. Men hvinende gitarer og trommesett høres ut som det høres ut. Hos noens preferanser måtte man ha rattet ned toppene til gitaristene og tromissen og eller blåserne og skrudd opp bassgitaren/tromma til unaturlige nivåer. Jeg satt ved siden av to sekkepipere for noen måneder siden og jeg peip i øra etterpå. Ikke behagelig! Men det er som det er.

    Edit: Nå høres det kanskje ut som om jeg synes det skal være pining å høre musikk med lyd som jeg synes er rett. Nei, det skal det ikke være. Og man kommer langt med å dempe volumet litt. Elektronisk musikk synes jeg derimot er flott med ekstra trøkk i bunn og det skal slå hardt både med høyttalere og hodetelefoner.
    Jeg elsker hornhøyttalere til jazz og korps for eks. Det høres rett ut.
    Edit 2: Det finnes jo hodetelefoner som jeg mener er ganske korrekte sånn tonalt, som HE-1000 men som virker så tilbakelente at de nærmest er søvndyssende. Det blir også feil i mine ører.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Nu lurer jeg på om du leser hva jeg skriver, eller om du leser hva du tror jeg mener. Det ser ikke ut til at du leser hva jeg mener i hvert fall.

    Jeg har ikke skrevet eller ment, at et trommesett høres lunt ut. Det er noe du finner på. Jeg har skrevet, at jeg ikke har hørt instrumenter "høres lyst ut" hhv. med "skarp diskant". Et trommesett kan definitivt høres skarpt ut, men det er noe annet enn det jeg beskriver og tenkte på. Slagtøy kan ha ekstremt mye transienter og kan inneholde veldig mye diskant. Dermed vil det høres skarpt ut. De fleste andre akustiske instrumenter har ikke tilnærmelsesvis samme lydkarakter.

    Jeg har heller ikke sagt eller ment (som du skriver), at "alle lydteknikere går rundt med tinnitus og hørselstap". Det er også noe du finner på. Jeg nevner det som en av flere muligheter til, at en ganske mange forsterkede konserter jeg har hørt, har hatt skarp diskant.

    Med ovenstående kommentar stopper jeg diskusjonen for min del. Det virker ikke som at du er interessert i å sette deg inn i hva jeg faktisk mener, og da blir det bortkastet å ha en dialog.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nu lurer jeg på om du leser hva jeg skriver, eller om du leser hva du tror jeg mener. Det ser ikke ut til at du leser hva jeg mener i hvert fall.

    Jeg har ikke skrevet eller ment, at et trommesett høres lunt ut. Det er noe du finner på. Jeg har skrevet, at jeg ikke har hørt instrumenter "høres lyst ut" hhv. med "skarp diskant". Et trommesett kan definitivt høres skarpt ut, men det er noe annet enn det jeg beskriver og tenkte på. Slagtøy kan ha ekstremt mye transienter og kan inneholde veldig mye diskant. Dermed vil det høres skarpt ut. De fleste andre akustiske instrumenter har ikke tilnærmelsesvis samme lydkarakter.

    Jeg har heller ikke sagt eller ment (som du skriver), at "alle lydteknikere går rundt med tinnitus og hørselstap". Det er også noe du finner på. Jeg nevner det som en av flere muligheter til, at en ganske mange forsterkede konserter jeg har hørt, har hatt skarp diskant.

    Med ovenstående kommentar stopper jeg diskusjonen for min del. Det virker ikke som at du er interessert i å sette deg inn i hva jeg faktisk mener, og da blir det bortkastet å ha en dialog.
    Vi har jo diskutert dette i årevis så det er greit og ok, jeg beklager for å synse om noe du ikke mener. Jeg leser hva du skriver og jeg er jo enig i mye av det du skriver. Men at naturlig musikk ikke kan være skarpt og ha mye energi i toppen er jeg uenig i. Vi er helt enige i at en vanrett kurve ikke er nøytral om du ikke eqer deg inn til en vanrett kurve i det lokale du har. Men da blir musikken ofte fryktelig kjedelig. Den der nøytral diskusjonen blir uansett det samme hele tiden så vi kan stoppe der. Om jeg blir engasjert så er det ikke meningen å provosere.
    Det der med lydteknikere og hørselstap osv er jo noe vi fikk servert hele tiden. Det finnes knapt et mindre utskjelt yrke (dørvakt?) om noe ikke svarer til forventningene. Jeg var tekniker på en dead kennedys konsert på betong for mange år siden. Mannen som rattet lyden var helt som du beskriver, stein stokk døv og hele konserten var grusom.

    En liten edit: Legger til at det virker som vi stort sett er enige i det meste og jeg synes også he-6 er en glitrende hodetelefon. Jeg har ikke hørt et moddet eksemplar. Jeg har også vært litt redd for å skaffe meg dem mht amping.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Siden du beklager, og sier vi er enige om mye (og det er jeg også enig i), velger jeg å svare en gang til.

    Du klarer igjen å tillegge meg synspunkter, jeg ikke har skrevet eller ment: "at naturlig musikk ikke kan være skarpt og ha mye energi i toppen".

    Dette forteller meg, at du sliter med å skjønne, hva jeg skriver og mener.

    Jeg trodde forøvrig også først at vi var enige, da jeg leste at du skrev: "Vi er helt enige i at en vanrett kurve ikke er nøytral", men så tilføyer du: "om du ikke eq'er deg inn til en vannrett kurve i det lokale du har" - og da er vi fortsatt uenige:

    Brüel & Kjær kurven sier, at det skal være 6dB mer i bassen enn i diskanten for å få en korrekt tonal balanse.

    Det er denne kurven jeg forholder meg til (mht. høyttalere) som nøytral. Det er nok her den grunnleggende uenigheten ligger, og den tviler jeg på vi blir enige om.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Siden du beklager, og sier vi er enige om mye (og det er jeg også enig i), velger jeg å svare en gang til.

    Du klarer igjen å tillegge meg synspunkter, jeg ikke har skrevet eller ment: "at naturlig musikk ikke kan være skarpt og ha mye energi i toppen".

    Dette forteller meg, at du sliter med å skjønne, hva jeg skriver og mener.

    Jeg trodde forøvrig også først at vi var enige, da jeg leste at du skrev: "Vi er helt enige i at en vanrett kurve ikke er nøytral", men så tilføyer du: "om du ikke eq'er deg inn til en vannrett kurve i det lokale du har" - og da er vi fortsatt uenige:

    Brüel & Kjær kurven sier, at det skal være 6dB mer i bassen enn i diskanten for å få en korrekt tonal balanse.

    Det er denne kurven jeg forholder meg til (mht. høyttalere) som nøytral. Det er nok her den grunnleggende uenigheten ligger, og den tviler jeg på vi blir enige om.
    Når det kommer til høyttalere er jeg helt enig med Sean Olive (harman) og den gamle Bruel som i og for seg sier det samme?. En flat kurve hadde vært døden å høre på. Jeg er mer uenig i target response for hodetelefoner der det hele blir ganske komplisert slik jeg ser det. Når man bombarderer forskjellige ører med lyd fra et minirom vil man oppnå forskjellig resultat selv om kurven er den samme. Samme utfordringen vil man ha med iems. Jeg har en tro på at de forskjellige produsentene vil lage en hodetelefon som de selv mener er korrekt (høres bra ut). Skal det være slik at tyll for eks skal gi toppscore til de produsentene som holder seg innenfor malen?
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Siden du beklager, og sier vi er enige om mye (og det er jeg også enig i), velger jeg å svare en gang til.

    Du klarer igjen å tillegge meg synspunkter, jeg ikke har skrevet eller ment: "at naturlig musikk ikke kan være skarpt og ha mye energi i toppen".

    Dette forteller meg, at du sliter med å skjønne, hva jeg skriver og mener.

    Jeg trodde forøvrig også først at vi var enige, da jeg leste at du skrev: "Vi er helt enige i at en vanrett kurve ikke er nøytral", men så tilføyer du: "om du ikke eq'er deg inn til en vannrett kurve i det lokale du har" - og da er vi fortsatt uenige:

    Brüel & Kjær kurven sier, at det skal være 6dB mer i bassen enn i diskanten for å få en korrekt tonal balanse.

    Det er denne kurven jeg forholder meg til (mht. høyttalere) som nøytral. Det er nok her den grunnleggende uenigheten ligger, og den tviler jeg på vi blir enige om.
    Når det kommer til høyttalere er jeg helt enig med Sean Olive (harman) og den gamle Bruel som i og for seg sier det samme?. En flat kurve hadde vært døden å høre på. Jeg er mer uenig i target response for hodetelefoner der det hele blir ganske komplisert slik jeg ser det. Når man bombarderer forskjellige ører med lyd fra et minirom vil man oppnå forskjellig resultat selv om kurven er den samme. Samme utfordringen vil man ha med iems. Jeg har en tro på at de forskjellige produsentene vil lage en hodetelefon som de selv mener er korrekt (høres bra ut). Skal det være slik at tyll for eks skal gi toppscore til de produsentene som holder seg innenfor malen?
    Igjen er vi enige, ser jeg (mht. høyttaler-frekvenskurver).

    Når jeg sammenlikner tonaliteten fra høyttaler-oppsett og hodetelefoner, da blir HD800 definitivt lys og slank å høre på, mens LCD-2 v2 og LCD-3 blir noe mørk. Jeg mener, at korrekt tonalitet ligger mellom de to balanser. Kanskje vi er enige om det også? For er vi det, er vi egentlig ganske enige. Hvis ikke - er det mulig, slik du antyder, at vi kan ha ulik fasong på ørene, hvilket påvirker hvordan "akustikken" blir med hodetelefonen på.

    Hva angår Tyll sine toppscore-vurderinger er det etter hans beste evne - slik det alltid vil være. Han har både målt og lyttet kritisk til hodetelefoner mer enn noe annet menneske (etter hva jeg vet). Hans vurderinger er derfor i særklasse, uten dog nødvendigvis å være = den eneste sannheten.

    Hva angår ulike hodetelefonprodusenter er jeg ikke sikker på, at de alltid går etter "korrekt". Det er opplagt en del modeller, som skal være mer moro å høre på, frem for korrekt. Det tror jeg også vi er enige i. På samme måte kan noen modeller også være "tunet" etter å være mer imponerende detaljerte, enn korrekt mht. tonal balanse.

    Det er lov å være uenig med Tyll - og jeg tar ikke alt hva hans sier og skriver som den endegyldige sannhet selv. En lytteopplevelse vil alltid være subjektiv. Det er bare ikke mange, som har samme faglige tyngde, som han, hva angår vurderinger av hva som er korrekt. Hans mening har derfor en større vekt enn mange andre anmeldere (etter min ærlige mening).
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Siden du beklager, og sier vi er enige om mye (og det er jeg også enig i), velger jeg å svare en gang til.

    Du klarer igjen å tillegge meg synspunkter, jeg ikke har skrevet eller ment: "at naturlig musikk ikke kan være skarpt og ha mye energi i toppen".

    Dette forteller meg, at du sliter med å skjønne, hva jeg skriver og mener.

    Jeg trodde forøvrig også først at vi var enige, da jeg leste at du skrev: "Vi er helt enige i at en vanrett kurve ikke er nøytral", men så tilføyer du: "om du ikke eq'er deg inn til en vannrett kurve i det lokale du har" - og da er vi fortsatt uenige:

    Brüel & Kjær kurven sier, at det skal være 6dB mer i bassen enn i diskanten for å få en korrekt tonal balanse.

    Det er denne kurven jeg forholder meg til (mht. høyttalere) som nøytral. Det er nok her den grunnleggende uenigheten ligger, og den tviler jeg på vi blir enige om.
    Når det kommer til høyttalere er jeg helt enig med Sean Olive (harman) og den gamle Bruel som i og for seg sier det samme?. En flat kurve hadde vært døden å høre på. Jeg er mer uenig i target response for hodetelefoner der det hele blir ganske komplisert slik jeg ser det. Når man bombarderer forskjellige ører med lyd fra et minirom vil man oppnå forskjellig resultat selv om kurven er den samme. Samme utfordringen vil man ha med iems. Jeg har en tro på at de forskjellige produsentene vil lage en hodetelefon som de selv mener er korrekt (høres bra ut). Skal det være slik at tyll for eks skal gi toppscore til de produsentene som holder seg innenfor malen?
    Igjen er vi enige, ser jeg (mht. høyttaler-frekvenskurver).

    Når jeg sammenlikner tonaliteten fra høyttaler-oppsett og hodetelefoner, da blir HD800 definitivt lys og slank å høre på, mens LCD-2 v2 og LCD-3 blir noe mørk. Jeg mener, at korrekt tonalitet ligger mellom de to balanser. Kanskje vi er enige om det også? For er vi det, er vi egentlig ganske enige. Hvis ikke - er det mulig, slik du antyder, at vi kan ha ulik fasong på ørene, hvilket påvirker hvordan "akustikken" blir med hodetelefonen på.

    Hva angår Tyll sine toppscore-vurderinger er det etter hans beste evne - slik det alltid vil være. Han har både målt og lyttet kritisk til hodetelefoner mer enn noe annet menneske (etter hva jeg vet). Hans vurderinger er derfor i særklasse, uten dog nødvendigvis å være = den eneste sannheten.

    Hva angår ulike hodetelefonprodusenter er jeg ikke sikker på, at de alltid går etter "korrekt". Det er opplagt en del modeller, som skal være mer moro å høre på, frem for korrekt. Det tror jeg også vi er enige i. På samme måte kan noen modeller også være "tunet" etter å være mer imponerende detaljerte, enn korrekt mht. tonal balanse.

    Det er lov å være uenig med Tyll - og jeg tar ikke alt hva hans sier og skriver som den endegyldige sannhet selv. En lytteopplevelse vil alltid være subjektiv. Det er bare ikke mange, som har samme faglige tyngde, som han, hva angår vurderinger av hva som er korrekt. Hans mening har derfor en større vekt enn mange andre anmeldere (etter min ærlige mening).
    Jeg har lest Tyll sine artikler i årevis og har vært stor fan en lang stund. At han har faglig tyngde er det ingen tvil om. Hvis du leser hva jeg har prøvd å formidle så er jeg ikke enig i måten han rensket wall of fame på. Jeg er også heller skeptisk til at han omtaler harman target response i sine anmeldelser. ¨Its nearly dead on the harman response up to 1000hz and thats good, but it all goes downhill from there¨ Gjør det hodetelefonen dårlig? Skal man virkelig bruke Sean Olive sin kurve til å si om en hodetelefon er god eller dårlig. Man har mange andre som også er store autoriteter som ikke tar den vinkelen. Som Jude Mansilla, Steve Guttenberg, Chris Martens osv. Jeg skrev også hva produsentene mener høres bra ut i parentes. Det er ikke bare mulig, men helt sikkert at ørene våres er forskjellige og vil skape forskjellige resonanser. Hvis man måler noe ved trommehinnen vil neste person ha en ulik kurve. Det er derfor for eks smyth realizer må måle hver person for å skape effekten av surround ol. Jeg tror for eks ikke Sony brukte så mye tid, penger og krefter på å lage en hodetelefon til 20k for at den bare skulle være gøy å høre på. Det er selvfølgelig snakk om hodetelefoner til forskjellig bruk og prisklasser. Men nå snakker jeg om high end.
    Imponerende detaljerte fremfor korrekte? Tyll for eks har brukt alle år på å prøve å finne ut hva som faktisk er korrekt eller flatt hos hodetelefoner. Og det er ikke lett! Så det nærmeste han kom var harman, selv om det slett ikke er enighet om dette. Fordi du synes noe er korrekt så er det ikke sikkert det er korrekt for meg. Med høyttalere i et godt rom er det mye lettere å bli enige om hva vi vil synes er korrekt.
    Å lytte til hodetelefoner er også en helt annen (unaturlig) måte å lytte på når man har en kanal i hvert øre og jeg tror folk setter sammen informasjonen noe forskjellig. Alt i alt er preferansen min mht hodetelefoner helt annerledes en hva jeg liker med høyttalerene mine i et rom. Det er to helt forskjellige måter å høre musikk på. Høyttalere knuser hodetelefoner i mye, men ikke oppløsning. Skal jeg virkelig lytte til hvert knirk i pianokrakken så er hodetelefoner overlegne. Hvis målet er å få hodetelefonene så lik høyttalere i et rom som mulig så ville jeg kun brukt høyttalerene. Det er som sagt to helt forskjellige måter å høre musikk på.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Sean Olive sin kurve er den eneste som er resultat av lytteforsøk med et stort antall personer.
    Tylll, Jude, etc. sine meninger er bare subjektiv synsing, på lik linje med våre innlegg om personlige lytteinntrykk.

    http://seanolive.blogspot.no/
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sean Olive sin kurve er den eneste som er resultat av lytteforsøk med et stort antall personer.
    Tylll, Jude, etc. sine meninger er bare subjektiv synsing, på lik linje med våre innlegg om personlige lytteinntrykk.

    Audio Musings by Sean Olive
    Selvfølgelig! Det er vi slett ikke uenige om. Du kan kaste deg inn i diskusjonen men i det minste skum gjennom hva vi skriver først.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Focal Clear. Klart Focal Clear er bra på flere musikksjangere. Som over 50 år gammel musikkinteressert med litt slitne ører, vil jeg våge meg frampå som anmelder på amatørnivå da jeg ikke har erfaring med så mange hodetelefoner. I*tillegg må jeg bruke Equalizer for at musikk skal låte interessant. EQ.*Det er stor forskjell med og uten. Har hørt at også han Tyle eller Til fra innerfidelity og han headfi tv youtuberen liker litt justering ved å øke lit i bassen. Sikkert flere, men ikke de fleste. Focal Clear tar økning i bass ved justering av 50hz og 100hz til omtrent klokka 00:10 +/-. For klassisk musikk, store orkestre justeres det mindre kanskje bare økning til klokka 00:04. Focal Clear tar økning i bassen som gulvstående høyttalere. Kan bli ubehagelig tung bass fordi konstruksjonen virker å holde. Kneler ikke. Alt er relativt i så henseende selvsagt. Relatert til vanlig musikklytting og litt høyere bare for å teste.MA8000*sin hodetelefon forsterker og EQ.*I*2017 så jeg Schiit Audio solgte en analog Equalizer i hvert fall.

    Vil enkelt og greit rangere hvilke musikk sjangere jeg synes Focal Clear spiller best etter min smak og også relativt objektivt - nøytralt hva som gir god lyd. 1. Jazz, rask jazz, jazz rock, fusion. 2, rolig og litt rask elektronisk. 2. Rolig rock, viser, klassisk. 3. ROCK.*4.*Heavy Metal og de andre raske metal sjangerne.

    Ser at når jeg var i 20 årene kunne jeg snudd lista og levd godt med lyden i Clear. Enkelte innspillinger er jo ikke godlyd her heller. FKS.*HARDING*FELE*FRA*FNORSK*FOLKEMUSIKK,*MENS*Henning Kraggerud med andre felespiller låter nydelig i klassisk solo fele låter fra albumet Munch. Jazzen er fantastisk. Heavy blir for heavy for mine ører, men jeg hører at lyden er god ofte. Med EQ.


    Har hørt litt på Sennheiser 800S.*Trommene på 800S er litt lysere , spesielt stortrommer. Kan i noen tilfeller låte bedre enn Clear etter min smak. Liker trommene Clear formidler ogsåmeget godt, men må innrømme at 800S kanskje er litt bedre på formidling av tromme lyder. HVIS*HUKKOMMELSEN*GIR*MEG*RIKTIGE*BILDER*ELLER*LYDER.*FOR*MIN*DEL*FUNGERER*cLEAR*Helt klart best da jeg ikke blir så plaget av høyere frekvenser eller lytte tretthet, men det går en grense her også. Byggekvaliteten og design er førsteklasses følelse med fingrene og hodestillinghode stillingen er behagelig.
    Som en youtube anmelder sa han at noen kanskje:
    Opplever også at lydbildet blir smalere enn 800S.*I*mitt tilfelle er det en fordel da jeg syntes at instrumenter var litt overalt i 800S. Er nok helt klart forskjell på hode-diameter - ører og individuelt. Litt vel lange armer på trommeslager og pianist. I*Clear blir det smalere lydbildet, men mer orden på plassering og størrelse på instrumenter i forhold til lydbildet. Kan bli en anelse puslete keyboard/piano ett par sekunder, men når låta kommer i gang blir man med i rytmen.

    Har ikke testet med dedikert ekstern hodetelefonforsterker. Det er helt sikkert forskjeller.

    Vet ikke hvor disse stjernene kommer fra. Kanskje fordi jeg limte inn.:confused:
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Sean Olive sin kurve er den eneste som er resultat av lytteforsøk med et stort antall personer.
    Tylll, Jude, etc. sine meninger er bare subjektiv synsing, på lik linje med våre innlegg om personlige lytteinntrykk.

    Audio Musings by Sean Olive
    Selvfølgelig! Det er vi slett ikke uenige om. Du kan kaste deg inn i diskusjonen men i det minste skum gjennom hva vi skriver først.
    Takk for tillatelsen.
    Har lest det meste som foregår i dette forumet siden mars 2007 og jeg poster når JEG føler jeg har noe å bidra med :)

    Sean Olive (et al.) er en av veldig få som har "dyttet" vitenskapen om hva som gjør en god hodetelefon fremover.
    Vi/jeg/du kan ha andre preferanser, men dette er kurven et flertall av folket liker og synes er nøytralt/naturlig.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sean Olive sin kurve er den eneste som er resultat av lytteforsøk med et stort antall personer.
    Tylll, Jude, etc. sine meninger er bare subjektiv synsing, på lik linje med våre innlegg om personlige lytteinntrykk.

    Audio Musings by Sean Olive
    Selvfølgelig! Det er vi slett ikke uenige om. Du kan kaste deg inn i diskusjonen men i det minste skum gjennom hva vi skriver først.
    Takk for tillatelsen.
    Har lest det meste som foregår i dette forumet siden mars 2007 og jeg poster når JEG føler jeg har noe å bidra med :)


    Sean Olive (et al.) er en av veldig få som har "dyttet" vitenskapen om hva som gjør en god hodetelefon fremover.
    Vi/jeg/du kan ha andre preferanser, men dette er kurven et flertall av folket liker og synes er nøytralt/naturlig.
    Du hadde ingenting å bidra med fordi du ikke leste hva jeg skrev. Jeg skrev at Tyll brukte den kurven og så kalte du han en subjektiv synser sammen med de andre som ikke bruker den før du gav meg linken til sean olive blogen. Som om det var noe nytt? Jeg gir da i all vennlighet blaffen i om når du begynnte å lese på forumet. :) Tyll er vel en av de få som faktisk måler og tar (for) mye hensyn til harman kurven.
    Du kan sette deg inn i hva jeg skriver først. Jeg har ingen problemer med harman target response. Men jeg har problemer med at seriøse anmeldere skriver at det er negativt at hodetelefoner som er vanvittig bra ikke følger den slavisk.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Det er igjen... din subjektive mening :)

    Tyll bruker Sean Olive kurven for å sammeligne målinger. Det er objektivt. Tylls vurderinger er ofte ikke i samsvar med målingene og det er hans subjektive inntrykk.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er igjen... din subjektive mening :)

    Tyll bruker Sean Olive kurven for å sammeligne målinger. Det er objektivt. Tylls vurderinger er ofte ikke i samsvar med målingene og det er hans subjektive inntrykk.
    Det er min mening ja. Og det er vel litt av grunnen til at vi henger her på forumet. Diskutere et og annet. ;) Godt med litt liv her inne!
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen Erlendb

    Da jeg leste dette fra din seneste post: "Alt i alt er preferansen min mht hodetelefoner helt annerledes en hva jeg liker med høyttalerene mine i et rom", da skjønte jeg kanskje hvorfor vi ikke blir enige. For meg skal tonaliteten være den samme begge steder - altså den opplevde frekvenskurven. Hvis du ønsker en analytisk lyd via hodetelefoner (slik jeg oppfatter deg) mens du ønsker en annen tone via høyttalere, da kan det jo forklare våre ulike syn på tingene. (Hvis det er korrekt oppfattet altså.)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Hei igjen Erlendb

    Da jeg leste dette fra din seneste post: "Alt i alt er preferansen min mht hodetelefoner helt annerledes en hva jeg liker med høyttalerene mine i et rom", da skjønte jeg kanskje hvorfor vi ikke blir enige. For meg skal tonaliteten være den samme begge steder - altså den opplevde frekvenskurven. Hvis du ønsker en analytisk lyd via hodetelefoner (slik jeg oppfatter deg) mens du ønsker en annen tone via høyttalere, da kan det jo forklare våre ulike syn på tingene. (Hvis det er korrekt oppfattet altså.)
    +1
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Erlendb

    Da jeg leste dette fra din seneste post: "Alt i alt er preferansen min mht hodetelefoner helt annerledes en hva jeg liker med høyttalerene mine i et rom", da skjønte jeg kanskje hvorfor vi ikke blir enige. For meg skal tonaliteten være den samme begge steder - altså den opplevde frekvenskurven. Hvis du ønsker en analytisk lyd via hodetelefoner (slik jeg oppfatter deg) mens du ønsker en annen tone via høyttalere, da kan det jo forklare våre ulike syn på tingene. (Hvis det er korrekt oppfattet altså.)
    Helt korrekt! Om jeg skulle ha den samme preferansen i et rom hadde det blitt fullstendig feil. Jeg snakket med en kar som mente han hadde tunet systemet sitt etter hd800 og jeg tenkte mannen er gal. I så fall må han ha et vanvittig godt rom. Det er ikke alltid jeg ønsker en analytisk lyd med hodetelefoner. Det er derfor jeg eier en del forskjellige. Men med hd800 så ønsker jeg å grave så dypt jeg bare kan.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har aldri hørt akustisk musikk høres lyst ut. Særlig diskanten blir "spist" av klær, gardiner og rett og slett avstand. I akustisk musikk er det nesten ingen dypbass heller. Så - alt i alt - er min erfaring, at live akustisk musikk er avrundet i begge ender av frekvensområdet. Stereo-presisjon er nærmest ikke-eksisterende.
    Du tar feil på et helt vesentlig punkt. Mikrofonener er mikket opp såpass tett på at opptaket er klart lysere enn du vil oppleve som lytter. Det vi hører på hjemme er ikke den avstand-lyden hvor diskanten er spist opp. Hvis vi ikke tar med slike ting så bommer vi stort på nøytralitetsbegrepet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Slagtøy kan ha ekstremt mye transienter og kan inneholde veldig mye diskant. Dermed vil det høres skarpt ut. De fleste andre akustiske instrumenter har ikke tilnærmelsesvis samme lydkarakter.
    Det er mange instrumenter som kan låte skarp i øret når det spilles kraftig og samtidig. Fløyte og fioliner f.eks. Stå rett foran og høyt foran et symfoniorkester så skjønner du. Det mikrofonene er plassert, ikke bak i en sal. For å vite hvordan instrumenter låter i virkeligheten versus opptakk så må man stå helt inntil.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Helt korrekt! Om jeg skulle ha den samme preferansen i et rom hadde det blitt fullstendig feil. Jeg snakket med en kar som mente han hadde tunet systemet sitt etter hd800 og jeg tenkte mannen er gal. I så fall må han ha et vanvittig godt rom. Det er ikke alltid jeg ønsker en analytisk lyd med hodetelefoner. Det er derfor jeg eier en del forskjellige. Men med hd800 så ønsker jeg å grave så dypt jeg bare kan.
    Det må ha vært et veldig "lyst" tunet system :)

    Jeg har lang erfaring med HD800 i lydstudiosammenheng. Vi brukte dem til å finne feil i opptak; dårlige kabler, vokalist med smykker/klær som lager kritrelyder, løse muttere i trommesett, etc.

    På hjemmebane foretrekker jeg en noe varmere lydsignatur men jeg har ikke noe problem med å se at mange liker HD800(s).
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Helt korrekt! Om jeg skulle ha den samme preferansen i et rom hadde det blitt fullstendig feil. Jeg snakket med en kar som mente han hadde tunet systemet sitt etter hd800 og jeg tenkte mannen er gal. I så fall må han ha et vanvittig godt rom. Det er ikke alltid jeg ønsker en analytisk lyd med hodetelefoner. Det er derfor jeg eier en del forskjellige. Men med hd800 så ønsker jeg å grave så dypt jeg bare kan.
    Det må ha vært et veldig "lyst" tunet system :)

    Jeg har lang erfaring med HD800 i lydstudiosammenheng. Vi brukte dem til å finne feil i opptak; dårlige kabler, vokalist med smykker/klær som lager kritrelyder, løse muttere i trommesett, etc.

    På hjemmebane foretrekker jeg en noe varmere lydsignatur men jeg har ikke noe problem med å se at mange liker HD800(s).
    Det er en av kvalitetene som gjør at jeg ikke kan leve uten dem. Og som du skriver. Man hører jo absolutt alt! Men det er også dens bane. Jeg forstår at mange kan oppfatte dem som slitsomme.
    Ang tuningen. Det blir uansett ikke like lyst i et ok rom med samme kurven. Men jeg ville aldri gjort det. Hadde heller kjøpt meg noen horn eller elektrostater.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Slagtøy kan ha ekstremt mye transienter og kan inneholde veldig mye diskant. Dermed vil det høres skarpt ut. De fleste andre akustiske instrumenter har ikke tilnærmelsesvis samme lydkarakter.
    Det er mange instrumenter som kan låte skarp i øret når det spilles kraftig og samtidig. Fløyte og fioliner f.eks. Stå rett foran og høyt foran et symfoniorkester så skjønner du. Det mikrofonene er plassert, ikke bak i en sal. For å vite hvordan instrumenter låter i virkeligheten versus opptakk så må man stå helt inntil.
    Helt enig i begge innleggene dine Lyngen.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Du tar feil på et helt vesentlig punkt. Mikrofonener er mikket opp såpass tett på at opptaket er klart lysere enn du vil oppleve som lytter. Det vi hører på hjemme er ikke den avstand-lyden hvor diskanten er spist opp. Hvis vi ikke tar med slike ting så bommer vi stort på nøytralitetsbegrepet.
    (...)
    Det er mange instrumenter som kan låte skarp i øret når det spilles kraftig og samtidig. Fløyte og fioliner f.eks. Stå rett foran og høyt foran et symfoniorkester så skjønner du. Det mikrofonene er plassert, ikke bak i en sal. For å vite hvordan instrumenter låter i virkeligheten versus opptakk så må man stå helt inntil.
    Det kommer - som du skriver - an på opptaket, hvor stor avstand det er til mikrofonene. Det pleier å være relativt lett å høre forskjell på dette, så det tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i. Kort sagt: Jeg tror vi er enige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn