Da er MQA noe for deg
https://www.computeraudiophile.com/...-of-controversies-concerns-and-cautions-r701/
https://www.computeraudiophile.com/...-of-controversies-concerns-and-cautions-r701/
|
http://fairhedon.com/2017/11/05/an-interview-with-mastering-engineer-brian-lucey/MQA has been targeting the weakest players in our world, the audiophiles. And they’re targeting those most dependent on pimping new tech, the audiophile press. Meanwhile, one sided presentations at trade shows leave no time for deep Q and A and any real discussion panels are eschewed by MQA. The most excitement about MQA seems to be from perfectionist consumers who want that blue LED and sense of authentication, pressuring DA makers to send that licensing money to MQA and catch up with a demand invented by MQA. A cynical marketing scheme to be kind about it.
Tror ikke det er noe på hifi himmelen de siste 20 årene som har skapt en mer polarisering av hobbyen vår enn MQA. Det er direkte ødeleggende og synd.But without the ability to even evaluate the format's compression scheme separate from its deblurring component, I don't believe that, over the long term, MQA is in the best interests of audiophiles. I just hope it's not too late.
Dette er egentlig ikke riktig. Faktum er vel at veldig mange audiofile og kanskje til og med flertallet (?) søker til komponenter med hørbar forvrengning fordi de synes det låter bedre i deres anlegg. Strengt tatt er det ingen definisjon på hva som er "bra" på et generelt grunnlag blant audiofile. Primært subjektive meninger, basert på hva som låter bra der og da. Det gjør også at tråder om hva som er "bra" og "bedre" av komponenter ofte til rimelig meningsløse.we can say that the audiophile pursuit is one of trying to achieve an ideal; we even see the phrase “perfectionist audio” employed to describe this hobby. “We” seek the highest fidelity sound quality in audio playback and typically approach it with great passion
Merkelig utsagn gitt kontekst.Fordi så mange definerer hifi som det som behager øret, er det vanskelig for mange av disse å forstå kritikken mot MQA.
Hvis man ser på hifi som en form for informasjonsteori, blir det enklere å diskutere både hifi og MQA.
Ingen kan ta MQA på at det låter dårlig. Og ingen kan påstå at MQA gir en eksakt reproduksjon av originalen.
Poenget mitt er at «låter» er subjektivt. Det som er subjektivt, kan ikke angripes på samme måte som det som er objektivt.Merkelig utsagn gitt kontekst.Fordi så mange definerer hifi som det som behager øret, er det vanskelig for mange av disse å forstå kritikken mot MQA.
Hvis man ser på hifi som en form for informasjonsteori, blir det enklere å diskutere både hifi og MQA.
Ingen kan ta MQA på at det låter dårlig. Og ingen kan påstå at MQA gir en eksakt reproduksjon av originalen.
Betyr?
De hevder at det låter bedre…
Mest meningsløse som kan sies. Om nå en liten subjektivist synes at det låter dårligere, da er vel det like uimotsigelig sant. Da har MQA feil!Poenget mitt er at «låter» er subjektivt. Det som er subjektivt, kan ikke angripes på samme måte som det som er objektivt.Merkelig utsagn gitt kontekst.Fordi så mange definerer hifi som det som behager øret, er det vanskelig for mange av disse å forstå kritikken mot MQA.
Hvis man ser på hifi som en form for informasjonsteori, blir det enklere å diskutere både hifi og MQA.
Ingen kan ta MQA på at det låter dårlig. Og ingen kan påstå at MQA gir en eksakt reproduksjon av originalen.
Betyr?
De hevder at det låter bedre…
Derfor vil MQA ha rett i at det låter bedre fordi det subjektive ikke kan verken bevises eller avfeies uten å gå veien om lange og omfattende blindtester (vil aldri bli gjort).
Hvis man går inn i en diskusjon om en ting låter bedre, vil man aldri nå en endelig konklusjon, jf. diskusjoner på f.eks. HFS.
Når diskusjonen derimot går på det objektive, blir alt så meget enklere. Da vil ikke lenger MQA kunne påstå at MQA er like mye hifi som originalen.
Fordi audiofile over så lang tid har omgjort hifi fra å ha fokus på det objektive til å bli en subjektiv sak, er MQA som skapt for å lykkes i vår tid hvor det subjektive dyrkes over det objektive.
Tja, det blir påstand mot påstand. Subjektive påstander kan ikke avfeies så lett, jf. endeløse diskusjoner på f.eks. HFS.Mest meningsløse som kan sies. Om nå en liten subjektivist synes at det låter dårligere, da er vel det like uimotsigelig sant. Da har MQA feil!Poenget mitt er at «låter» er subjektivt. Det som er subjektivt, kan ikke angripes på samme måte som det som er objektivt.Merkelig utsagn gitt kontekst.Fordi så mange definerer hifi som det som behager øret, er det vanskelig for mange av disse å forstå kritikken mot MQA.
Hvis man ser på hifi som en form for informasjonsteori, blir det enklere å diskutere både hifi og MQA.
Ingen kan ta MQA på at det låter dårlig. Og ingen kan påstå at MQA gir en eksakt reproduksjon av originalen.
Betyr?
De hevder at det låter bedre…
Derfor vil MQA ha rett i at det låter bedre fordi det subjektive ikke kan verken bevises eller avfeies uten å gå veien om lange og omfattende blindtester (vil aldri bli gjort).
Hvis man går inn i en diskusjon om en ting låter bedre, vil man aldri nå en endelig konklusjon, jf. diskusjoner på f.eks. HFS.
Når diskusjonen derimot går på det objektive, blir alt så meget enklere. Da vil ikke lenger MQA kunne påstå at MQA er like mye hifi som originalen.
Fordi audiofile over så lang tid har omgjort hifi fra å ha fokus på det objektive til å bli en subjektiv sak, er MQA som skapt for å lykkes i vår tid hvor det subjektive dyrkes over det objektive.
Skjønte ikke helt hva du menteProblemet er at du snakker om ting som ikke er sannhetsevnende som om de var det. Alt er like sant og det er det.
Mulig noe "conflict of interest" i hele greia her men de har jo ikke feilThe worst kind of middleman
The music industry is built on middlemen. The manager, label, publisher, distributor, aggregator, streaming provider, the hi-fi manufacturer; they all stand between the artist and you. That’s not to say these organisations don’t provide valuable services: producing, marketing, and reproducing music is hard and financially risky. I’ve got no problems with people making a living from it: I’m one of those people too of course.
But with the MQA approach, we have the worst kind of middleman: solving a problem that has already been, or could be, solved by free and open alternatives, and yet expecting—no, demanding—to be paid again and again for contributing nothing of value. This is rentier capitalism, serving only to suck money out of the system, and stifling creativity in the process. It’s detrimental to society.
1. We believe that supporting MQA means handing over the entire recording industry to an external standards organization. MQA wants:
Licensing fees from the recording studios
Licensing fees from the digital audio product manufacturers
Hardware or software access/insight into the DAC or player
Subscription fees from every listener via Tidal, and/or royalties from purchases of re-releases by the recording industry
2. Our experience with standards-driven industries is sub-par. Consider the surround market. Companies making surround processors now have to support a dizzying array of different standards, none of which is a market differentiator, and the exclusion of any single standard can mean commercial failure. The result is a market in which competition is stifled and consumers are confused.
3. We don’t believe MQA is a differentiator for high-end DACs if it is available on phones. Consider SRS, the Sound Retrieval System, as an instructive example. Before being acquired by DTS, it claimed to be on “over a billion devices.” However, there is little evidence any consumers considered SRS a must-have, differentiating technology.
4. We consider MQA to be yet another “format distraction” that makes high-end audio more confusing and insular. This is a reflection of our position in the market—nearly 1/3 of our revenue is from $99 and under products, and we have one of the youngest customer bases in the industry. It is our experience that when someone starts getting into great audio, they just want a product that will make their current music sound better, rather than one that requires additional investment in streaming subscriptions or new releases.
5. We feel that, even from a market perspective, many questions need to be answered. When will we see MQA on Tidal? At what cost? What percentage of the library will be MQA? How many releases should we expect to see from Warner in the next 12 months? What will be the cost? Again, a historic example may be cautionary. Consider Sony and DSD. DSD is a Sony technology that they promoted, and yet they released very few recordings in DSD.
Mike Moffat concurred, saying, “In addition to the market questions outlined by my partner, there are many performance questions (about MQA) that cause great concern. Actual decoded bit depth for both MQA and non-MQA DACs, claims of ‘lossless,’ the need for MQA to tweak their decode algorithm for a specific DAC (and their ability to perform this optimization on-schedule for a DAC manufacturer who might be, well, a little smaller than HTC,) the impact on the DAC manufacturer’s own proprietary technology and product development, and the impact on the DAC manufacturer’s own competitiveness.”
Moffat further opined that Schiit Audio considers the further development of in support of the primary 16/44.1 PCM format to be of the most value to its customers, citing extremely strong sales of Schiit Audio’s multibit DAC products, and the positive reception to its “DACs for the music you have, not the music you have to buy,” message.
Asked if there was any chance Schiit Audio might support MQA if it became the dominant format in the market, Moffat answered, “If it becomes the dominant audio technology, or even a very popular second-place format, we would have to evaluate it in the same way we evaluate other lossy compression standards, such as home theater surround formats, Bluetooth codecs, and MP3 variants.”
Men dere som har vært mest kritisk og satt dere godt inn i saken- kan dere kommentere lyden, ikke bare masse teknisk og anekdoter fra bransjen.I flere tilfeller må man aktiv gå inn å skru av MQA selv om det er vanlig lossless som spilles. Er blitt omtalt flere steder. Er endel dacer som er slik. Da får man redusert lydkvalitet ved implementering av de "dårlige/"leaky"" filtrene MQA har å tilby.
Likefullt sammenlignes som regel ikke epler og epler. Man har ikke kontroll på hvilken mastring man hører på. Det er jo der forskjellen ligger. Blir ikke lydmessig gevinst om man gjør en fil lossy og implementerer dårlig konstruerte filter.
Husker enda på den gamle cd spilleren jeg hadde. Fikk jo ståpels de gangene det lyste grønt og fikk avspilt HDCD.
Ble vel klart for de aller aller fleste at det ikke hadde noe for seg.
"Parasittaktige grumset"? Er du seriøs nå?Hvis MQA er en lossy komprimering med egne filter, så er det for meg irrelevant om noen liker lyden eller ikke. Det er ikke hifi. I tillegg dette markedsmessige, parasittaktige grumset gjør iallefall sitt til at jeg ikke er interessert - "god" lyd eller ikke.
Nei. Men hvis man forsøker å oppnå markedsdominans, bør man være transparent, og gi folk all den tilgjengelige informasjonen.Og siden noen vil ha markedsdominans, blir lydkvaliteten dårlig?
Man bør helt klart være transparent, men det skjer stort sett ikke. Grunnen heter gjerne konkurranse. Heldigvis er slikt ytterst harmløst i en liten bransje som hifi-bransjen.Nei. Men hvis man forsøker å oppnå markedsdominans, bør man være transparent, og gi folk all den tilgjengelige informasjonen.Og siden noen vil ha markedsdominans, blir lydkvaliteten dårlig?