C
cruiser
Gjest
Selv om trædal hyler, skriker og mangler aldri så mye oppdragelse hadde han helt rett på dax18. NRK og andre bør være forsiktige med å legitimere den typer gærninger.. som Lurås og Rustad.
Det der virker litt skjevt, dvs. farget av eget politisk ståsted. ER det virkelig tilfelle at Trædal benytter den type karakteristikker om meningsmotstandere som Deph gjør i våre tråder?? Det jeg lurer på er: Dersom det Gjestemedlem sier er "innafor", hva f... skal du da si for å være "utafor"? Har du gode eksempler? (Jeg kan godt finne eksempler på Deph-karakteristikker jeg mener er svært godt "utafor" i meningsutvekslinger blant voksne)Som man roper i skogen får man svar. Jeg synes Dephs karakteristikk av Trædal er helt innafor. Jeg har noe medfølelse for dama hans som utsettes for fryktelig mye ufortjent hetsing og trolling på nett, men selv den klarer Trædal å undergrave. Hvis Lan Marie vil nettmobbing til livs burde hun begynne med et oppgjør på hjemmebane.
Før det var det nordlendinger. "Ikke nordlendinger" var et ganske vanlig moment i hybel til leie annonser for 40 år siden.Vi har lang tradisjon for å åpent diskutere invandring i norge, tilbake fra når pakistanere, vietnamesere og chilenerne begynte å komme.
1. Ja, det blir feil å se et hvert aspekt av debatten som et rent moralsk anliggende. På samme måte blir det feil å fjerne moral helt fra diskusjonen, slik enkelte ser ut til å ville gjøre. Jeg kan forstå, med den vind som blåser over hele den vestlige verden for tiden, at denne moralistiske innstillingen, kan bli venstresidens svøpe. På den annen side er argumentasjonen overfor meningsmotstanderne ikke akkurat bedre motsatt vei; beskyldningene hagler, med alt fra sterkt nedsettende, til direkte truende uttalelser. Men dette ser ikke på noen måte ut til å være et problem for den ekstreme høyresiden, så hvorfor det er verre å være moraliserende enn nedsettende og truende, har jeg ikke helt forståelse for. Eksempelvis må et moderat holdningsmønster som AP viser, måtte finne seg i å bli stemplet som forrædere og landssvikere, i seg selv så absurd at man knapt skulle tro det gikk an, men dessverre blir dette mer og mer vanlig i en debatt fullstendig på villspor. Helt uten at dette dermed blir høyresidens svøpe, snarere vokser det fram en tanke om at det er å "kalle en spade for en spade"! Det kan utvikle seg til et katastrofescenario, om vi ikke finner midler som bremser denne iveren etter segregering og sjikane.1. Som sagt; hvis venstresiden gjør innvandringsspørsmålet til et primært (eller i Trædals tilfelle utelukkende) moralsk spørsmål og definerer det å være kritisk til masseinnvandring som et moralsk illegitimt standpunkt, så graver de sin egen grav. Da vil det bli inskripsjonen på sosialdemokratiets gravstein. Hvis man vil vite hvorfor sosialdemokratiet er i krise i hele Europa, se til Eivind Trædal, han er selve legemgjøringen av krisen. Og det er synd, for sosialdemokratiet representerer tross alt en god del verdier som er verdt å hegne om. Helge Lurås har jeg ikke lest så mye av, men i hvert fall Rustad fører i stor grad en rasjonell argumentasjon i pennen selv om han fremstår som dystopisk. Fatalist? Kanskje. Gærning? Langt derifra. Max Hermansen er en gærning, Rustand er en rasjonelt argumenterende innvandrings- og islamkritiker. Og hvis man ikke kan møte argumentene med annet enn personkarakteristikker så har man allerede tapt debatten mot ham.
2. Men Trædal går lenger enn det, han angriper alle som argumenterer på tvers av hans narrativ, og om man så mye som erkjenner at det er mulig å problematisere masseinnvandring uten å være en rasisit og en samfunnsfiende, ja så er man også selv en rasist og en samfunnsfiende. Han har angrepet Rollnes, Kristian Gundersen og talløse andre i sitt korstog, ofte folk som aldri har ytret et rasistisk ord. Men som har gjort det som i Trædals øyne er selve dødssynden, å anerkjenne at det finnes aspekter ved innvandring og multikulturalisme som faktisk er problematiske. Og erkjenne at kritikerne av den faktisk kan ha rasjonelle argumenter. Da har man i Trædals øyne utdefinert seg selv fra samfunnet og er fritt vilt. Og da er det greit å feks twitre til arbeidsgiver at vedkommende er en rasist og samfunnsfiende, som han gjorde mot advokaten jeg ikke husker navnet på som problematiserte innvandringsbølgen for et par år siden. Og legge ut utdrag av private innlegg som er tatt ut av kontekst, gjerne akkompagnert av rasismebeskyldninger. Og komme med de nedrigste personangrep. Trædal stod forrest i rekkene av de som trakasserte Erik Schjenken, som nesten ble drevet til selvmord og fikk medhold både i høyesterett og Strasbourg om han var urettmessig uthengt som rasist. Men Trædal har aldri kommet med noen innrømmelser, for i hans øyne er Schjenken fortsatt en rasist, og så er alle andre som han noensinne har hatt i kikkertsiktet.
3.Eivind Trædal fremstår som en fantastisk ufordragelig person. Og også usedvanlig narsissistisk og høy på seg selv. Han er i sannhet venstresidens egen lille Donald Trump.
Og strilar. Og vestlendingar. Og nynorskbrukarar.Før det var det nordlendinger. "Ikke nordlendinger" var et ganske vanlig moment i hybel til leie annonser for 40 år siden.Vi har lang tradisjon for å åpent diskutere invandring i norge, tilbake fra når pakistanere, vietnamesere og chilenerne begynte å komme.
Det riktige å si er at nordmenn alltid har vært skeptiske til utenbygds mennesker.
Moralisering over virkelighetsbeskrivelser og ikke posisjoner er bare misforstått.For meg noe underlig at moralisering er så forferdelig, og fremkaller slik harme, mens (den ekstreme) høyresidens grenselands hatretorikk er innafor.
Menneskers opplevelser av fellesskap er ikke grenseløs og opplevelsen av ulike «oss» inkluderer nødvendigvis ikke «dem». Venstresidas kjærlighet til og tro på det ekstensive «fellesskapet» er umenneskelig.Og strilar. Og vestlendingar. Og nynorskbrukarar.Før det var det nordlendinger. "Ikke nordlendinger" var et ganske vanlig moment i hybel til leie annonser for 40 år siden.Vi har lang tradisjon for å åpent diskutere invandring i norge, tilbake fra når pakistanere, vietnamesere og chilenerne begynte å komme.
Det riktige å si er at nordmenn alltid har vært skeptiske til utenbygds mennesker.
Stort sett alle som er annleis. Verda vert tradisjonelt delt inn i to kategoriar: "Dei" og "Oss".
Er ikkje alt saman framandfrykt? Basert på meir eller mindre uheldige erfaringar?
Godt spørsmål, Totte. Det helt ærlige svaret er at det vet jeg ikke per i dag. Skal undersøke grundigere om det er noe forskning på akkurat dette!@Olav2
Litt OT, men det får våge seg: Jeg har lest bittelitt populærstoff om utdeling av penger vs. organiserte bistandsprosjekter og fått med meg det du skriver, at folk flest viser seg å få mer nytte ut av pengene enn proffene. Vet du noe om hvor godt utdeling av penger fungerer ved ulike grader av fattigdom og i samfunn med ulik funksjonsgrad? Utsultet og feilernært vs uten tilgang på penger til skole eller innkjøp av verktøy er veldig ulike utgangspunkt. Videre kan lutfattige i en organisert by ha mulighet til både gode og dårlige valg av pengebruk som en flyktning i en enkel teltleir ikke har.
Jeg har da aldri uttrykt sympati eller forståelse for ytre høyres kommentarfeltkrigere. Tvert om; de er ofte kjernen i den konspirasjonsteorifremmende, vitenskapsfornektende og sannhetsrelativiserende bølgen som rir samfunnet som en mare. Jeg har nesten gjort det til et mantra å si at kildekritikk og vitenskapelig metode bør inn i grunnskolepensumet så fort som mulig, det nye informasjonssamfunnet har gjort det til en nødvendighet. Og der er trumpistene og alternativhøyre verstingene i klassen.Men dette ser ikke på noen måte ut til å være et problem for den ekstreme høyresiden, så hvorfor det er verre å være moraliserende enn nedsettende og truende, har jeg ikke helt forståelse for. Eksempelvis må et moderat holdningsmønster som AP viser, måtte finne seg i å bli stemplet som forrædere og landssvikere, i seg selv så absurd at man knapt skulle tro det gikk an, men dessverre blir dette mer og mer vanlig i en debatt fullstendig på villspor.
Kommentarfeltene taler jo for seg selv. Spørsmålet vi kan stille er: Hvor kommer kommentarfeltets utilslørte rasisme og pure faenskap fra? Det disse menneskene støtter sine tragiske uttalelser på, er jo nettopp den nedrakking av grupperinger, som veltalende intelligente "Fjordmenn" bedriver i dertil hørende publikasjoner, for det meste på nett. De gode skribentene er gjerne godt utdannede og kunnskapsrike, men de velger bevisst å holde motforestillinger unna debatten, fjerne nyansering, og fremlegge sine holdninger som hel ved. De balanserer hårfint utenfor det vi kan kalle hatretorikk, men gir lissepasninger til mindre begavede, alternativt mer rasende medsammensvorne.Moralisering over virkelighetsbeskrivelser og ikke posisjoner er bare misforstått.For meg noe underlig at moralisering er så forferdelig, og fremkaller slik harme, mens (den ekstreme) høyresidens grenselands hatretorikk er innafor.
Om man ser bort fra kommentarfeltene: Hvor finner man denne hatretorikken? Og kan man få eksempler på ytringer som er hatefulle? Å mene at fjernkulturelle innvandrere er en detonerede bombe som vil føre til at alt vil gå til Helvete er fullt mulig uten å hate noen.
Antakelig ikke merkelig, men fortsatt lite kompatibelt med et samfunn som har utviklet seg de siste 500 år. Absurditetene som f.eks. pamfletten nevnt i Sverige-tråden i går, setter jo fingeren på at snillismen av og til penser feil, og sporer rett mot stupet. Viktig å ha fokus, det er enkelte saker vi ikke bør være villige til å akseptere i vårt samfunn. "Tøff kjærlighet", er det noen som kaller det. Det dreier seg om å sette grenser, og vise veldig tydelig hvor de går.De fleste som reiser fra fattigdom, krig og kaos er vel ute etter velstand, fred og ting som fungerer. De fleste av dem tar neppe avstand fra normer og ideer som dominerer i hjemlandet. Jeg har ikke spurt dem, men hvorfor skulle de det? Lite tyder på at migrasjonen drives av lengselen etter et egalitært og sekulært storsamfunn med homser og lettkledde kvinner i fri flyt. Unntak finnes selvsagt i bøtter og spann, og dem man kjenner tilhører nok gjennomgående disse, men at fjernkulturen blomstrer i diasporaene er ikke rart.
Venstresida? Du meiner vel humanismen?Menneskers opplevelser av fellesskap er ikke grenseløs og opplevelsen av ulike «oss» inkluderer nødvendigvis ikke «dem». Venstresidas kjærlighet til og tro på det ekstensive «fellesskapet» er umenneskelig.Og strilar. Og vestlendingar. Og nynorskbrukarar.Før det var det nordlendinger. "Ikke nordlendinger" var et ganske vanlig moment i hybel til leie annonser for 40 år siden.Vi har lang tradisjon for å åpent diskutere invandring i norge, tilbake fra når pakistanere, vietnamesere og chilenerne begynte å komme.
Det riktige å si er at nordmenn alltid har vært skeptiske til utenbygds mennesker.
Stort sett alle som er annleis. Verda vert tradisjonelt delt inn i to kategoriar: "Dei" og "Oss".
Er ikkje alt saman framandfrykt? Basert på meir eller mindre uheldige erfaringar?
Er vel ikke mange her inne som er uenig i det. Men i samme øyeblikk noen prøver å adressere disse problemene, enn si foreslå sanksjoner, så kommer det stikkende fram en berme som roper "rasist rasist" og for å gjøre saken ennå mer delikat kommer også de virkelige rasistene fram og heier på den som var dum nok til å forsøke å sette disse tema på dagsorden som problematiske.Barnebruder, tvangseksteskap, familievold, religionstvang, etc., etc., har ingenting i vårt sekulære, åpne samfunn å gjøre! Det er opp til våre politikere å bringe dette tydelig til torgs, samt sanksjonere det.
Kjære Larson,Hvorfor foreslå lovendringer mot noe som allerede er strengt forbudt, spiralis.
Blir litt som Listhaug som ba om utvidede fullmakter. Når hun ble spurt hvorfor, kom hun med eksempler der hun allerede hadde fullmakter.
Rassenlehre: Die Rückkehr einer Bullshit-Wissenschaft |*ZEIT ONLINEDet som måles som IQ er vitterlig korrelert med evnen til å løse matteoppgaver og logiske oppgaver. Når gjennomsnittlig IQ i Singapore er 108 og i Ekvatorialguinea 56 sier nok det noe om at vi kanskje ikke skal forvente riktig like høy PISA-score i matematikk fra en gitt aldersgruppe i Guinea som i Singapore.
På den andre siden finnes det nok en del kenyanere som kan løpe fra den gjennomsnittlige singaporeaneren en hel dag i strekk, om så skal være.
Både IQ og sammensetningen av kroppens muskelfibre har en betydelig genetisk komponent. Enten man liker det eller ikke.
Nå har jeg bare skummet den artikkelen på google translate, men så også noen online videoer om ulik kritikk da teamet dukket opp for en stund siden, og så vidt jeg forstår er det 3 ting som kritikerne til dette samler seg om:Rassenlehre: Die Rückkehr einer Bullshit-Wissenschaft |*ZEIT ONLINEDet som måles som IQ er vitterlig korrelert med evnen til å løse matteoppgaver og logiske oppgaver. Når gjennomsnittlig IQ i Singapore er 108 og i Ekvatorialguinea 56 sier nok det noe om at vi kanskje ikke skal forvente riktig like høy PISA-score i matematikk fra en gitt aldersgruppe i Guinea som i Singapore.
På den andre siden finnes det nok en del kenyanere som kan løpe fra den gjennomsnittlige singaporeaneren en hel dag i strekk, om så skal være.
Både IQ og sammensetningen av kroppens muskelfibre har en betydelig genetisk komponent. Enten man liker det eller ikke.
Idioten Newton fikk jo til noen likninger, men ellers var han et takras.Så kan man selvsagt diskutere hvor viktig IQ er, men så vidt meg bekjent er det en ganske viktig indikator på hvordan man takler utdanning, jobb, samhandling med andre menensker, forandring og generellt hvordan man lykkes i livet.
Mvh
OMF
Litt artig at du trekker frem Newton, det indikerer jo at du også mener at det er en sammenheng mellom å forstå verden rundt oss og den målbare størrelsen IQ.Idioten Newton fikk jo til noen likninger, men ellers var han et takras.Så kan man selvsagt diskutere hvor viktig IQ er, men så vidt meg bekjent er det en ganske viktig indikator på hvordan man takler utdanning, jobb, samhandling med andre menensker, forandring og generellt hvordan man lykkes i livet.
Mvh
OMF
Av og til snakker folk om IQ som om det var en bølgelengde i et fargespekter. At idioter har vanskeligere for visse ting er sikkert riktig. At IQ har noe med kulturelt nivå å gjøre i politisk henseende - som var utganspunktet - er mer enn en nedsmelting. Så får en vekta faktorer som en finner for godt …
Newton regnes vel som et av de mest intellegente mennesker som noensinne har levd - med en stipulert IQ på 190!Idioten Newton fikk jo til noen likninger, men ellers var han et takras.
Er det de religiøse forestillingene eller den religiøse personen som ikke er i vater? Evt begge deler??Newton hadde hvertfall noen religiøse forestillinger som ikke var helt i vater