Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer info om Mercedes-Benz GLC F-Cell:
    https://www.yorkshirepost.co.uk/car...-glc-f-cell_400c5413909dbc5ce93929109ba4508c/

    Pris indikasjon på Hyundai Nexo.
    It’s remarkable because it’s just £22,500, but that’s because the South Korean government are keen to establish hydrogen as a fuel of the future, and are offering big incentives to get buyers in to FCEVs.

    Take away the subsidies, and the Nexo actually costs from £46,000 for the Nexo Modern and from £48,000 for the Nexo Premium.
    Kilde: http://www.carsuk.net/hyundai-nexo-fuel-cell-on-sale-in-korea-from-just-22-5k-but-theres-a-catch/
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Problemet er vel først og fremst alle som ikke har egen parkeringsplass. Og de er mange relativt mange. Men alle biler står jo et sted og å legge opp lading i urbane strøk fremstår jo som noenlunde overkommelig. Det er enkel, kjent og tilgjengelig teknologi som trengs. Alle trenger heller ikke lade hver dag.
    Nei, det problemet lar seg lett løse. Dog tror jeg utviklingen kommer til å gå en annen vei.

    Om 10 år vil jeg tro vi har selvkjørende biler. Så hvis jeg bor i en leilighet uten parkeringsplass, så har jeg ikke bil.
    Når jeg skal ut å gjøre et ærend, så åpner jeg bilappen, og bestiller en bil som passer mitt behov - en småbil, en større eller en SUV. Eller kanskje til og med en med hengerfeste. Bilen står til lading i en kjeller et eller annet sted, og kjører selv inn i heisen når den er bestilt. Heisen løfter bilen til bakkeplan, og den kjører selv bort til en fem "av- og påstigningsplasser" foran blokken jeg bor i. Jeg setter meg inn i førersetet og kjører dit jeg vil, eller setter meg i baksetet og blir kjørt

    Når selvkjørende programvare blir bra nok (kanskje 10 år) - så vil jo de som har biler i kjelleren på dette huset også kunne la bilen være disponiobel i en bildelering (ala uber). Bortsett fra at du slipper å kjøre selv - bilen ordner alt for deg.

    Kanskje ordner borettslaget dette selv. Mens dagens borettsalg har en tilhenger og 3 trillebårer, vil borettslag i fremtiden ha 25 selvkjørende elbiler, som går i utleie og strømtrading.

    Mvh
    OMF
    Her i bygda hvor jeg bor har vi ingen ladestasjoner. Om en har elbil må en lade selv hjemme.
    Nærmeste by/kjøpesenter er ca 80km unna. Det utelukker ganske mange av dagens elbiler, siden man ikke er garantert å få ladet bilen sin på kjøpesenter før en skal hjem igjen.
    Det er ganske mange i Norge som ikke bor i by.

    At det skal dukke opp en egnet selvkjørende bil utenfor huset mitt for å hjelpe meg når jeg f.eks skal til Bjerke travbane (ca 350 km hver vei, ingen lademuligheter på travbanen pr i dag og ingen mulighet for lengre stopp på veien pga hest på henger) med løpshest, innen 10 år, virker temmelig absurd. Vi har 2 drosjer i bygda i dag liksom. Google maps har ikke engang adressen min.
    Men jeg skal innrømme at det hadde vært fint.

    Jeg vet ikke om det er planlagt tilhengerfeste på fremtidens hydrogenbiler, men enn så lenge holder jeg en knapp på dem, iallfall for mitt bruk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Jeg har jo også en mistanke om at folk som diskuterer her snakker om norske forhold. Det er lenge til det er lademuligheter for alle som må parkere bilene sine i gatene i Paris, Marseille, Milano, Praha, London... For ikke å snakke om de store byene i USA, Kina, India osv. I Norge stiller det seg nok litt annerledes, men man må vel også tenke litt globalt når man diskuterer el/hydrogen/diesel/bensin.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.243
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste har jo jobb, bør være en enkel oppgave å pålegge arbeidsgivere å ha et strømuttak pr parkeringsplass.
    Haha. De færreste jobber har en parkeringsplass. Og det kommer til å bli stadig flere av de som ikke har.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis ikke man har en parkeringsplass så er det sikkert like greit å reise kollektivt eller gå/sykle.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det finnes alltid noen som har andre behov,

    https://www.aftenposten.no/norge/i/ReKA/Atte-av-ti-bor-i-byer-og-tettsteder

    Folk flest bor i byer.

    Behov for å transportere hest 35 mil er nok ikke styrende for utviklingen videre. Men hydrogenbil/biobrensel løser jo det problemet greit.



    Mvh
    OMF
    Jeg leser det ikke helt sånn. Det står at 8/10 bor i by eller tettsted, hvor tettsted er steder med mer enn 200 innbyggere.
    Her jeg bor er vi ca 3.600 innbyggere. Fortsatt ingen ladestasjoner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes alltid noen som har andre behov,

    https://www.aftenposten.no/norge/i/ReKA/Atte-av-ti-bor-i-byer-og-tettsteder

    Folk flest bor i byer.

    Behov for å transportere hest 35 mil er nok ikke styrende for utviklingen videre. Men hydrogenbil/biobrensel løser jo det problemet greit.



    Mvh
    OMF
    Jeg leser det ikke helt sånn. Det står at 8/10 bor i by eller tettsted, hvor tettsted er steder med mer enn 200 innbyggere.
    Her jeg bor er vi ca 3.600 innbyggere. Fortsatt ingen ladestasjoner.
    Jeg bor i det som tidligere var en egen kommune (Frei) med >6000 innbyggere uten noen ladestasjon. Er ikke noe problem så lenge man ikke utelukkende har parafinlamper.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo også en mistanke om at folk som diskuterer her snakker om norske forhold. Det er lenge til det er lademuligheter for alle som må parkere bilene sine i gatene i Paris, Marseille, Milano, Praha, London... For ikke å snakke om de store byene i USA, Kina, India osv. I Norge stiller det seg nok litt annerledes, men man må vel også tenke litt globalt når man diskuterer el/hydrogen/diesel/bensin.
    Enig. Men selv i lille Norge så er ladeutfordringen enorme dersom alle hadde hatt elbil. I praksis innebærer dette at strømnettet må skiftes ut. Dagens kabler har ikke stor nok dimensjon. Hvem skal betale for dette? Problemstillingen har man sett allerede i flere år nå ved nye oppføringer av leiligheter/blokker. Det legges ikke til rette for lading av elbiler.

    I USA er det regnet på at enkelte steder så vil dagens nett takle at 15% har elbiler. Det er latterlig lite. Mulig smart løsninger kan gjøre dette en del bedre, men i bunn og grunn må strømnettet oppgraderes noe vanvittig. Igjen blir det er kostnadsspørsmål. Og hvorfor skal samfunnet betale store summer for dette når en hydrogenfyllestasjon betaler seg selv?

    Minner om denne igjen:
    It takes five minutes to fill a car with petrol. A Tesla is 30 minutes with a supercharger, and that’s to 80% [charged],” Spowers says. “So for a motorway services with 20 petrol pumps, you’d need to replace them with 120 chargers to get the same throughput of cars. Each Tesla charger is 120kW, so that means you’d need a 14.4mW substation – the equivalent of powering 32,000 homes in the UK. Charging one battery car is very easy; filling one hydrogen car is impossible. But as you scale, that situation completely reverses.”
    Og hva med de som ikke kan lade hjemme? Skal man pålegge bedrifter at de skal legge til rette for lading? Det utopisk å tro at i alle land som vil velge en slik løsning når alternativet er hydrogen. Hydrogen kan enten fylles ved en stasjon og gi umiddelbar lang rekkevidde eller som man ser i Japen: Man kan selge fyllestasjoner til hjem.

    La oss heller ikke glemme at batterier er en mye dyrere løsning enn brenselceller og tank. Og batterier veier svært mye. I en Tesla står batterivekten for et halvt tonn. 5 ganger så mye som dagens brenselcelleløsning.
    hydrogen vs electric price.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Hvis ikke man har en parkeringsplass så er det sikkert like greit å reise kollektivt eller gå/sykle.
    Min svoger bor i en blokk i Praha uten egen parkeringsplass (han må parkere i gatene) og jobber et stykke utenfor byen. Det går buss 6 ganger om dagen og den tar 2 t hver vei (han kjører på ca 30 min). Fortell det til ham, han er sikkert enig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så... en ladbar hydrogenbasert plug-in hybrid ville gjort de fleste fornøyde med andre ord?
    Har nevnt den løsningen flere ganger i elbil tråden. Dvs. først og fremst for de som kan lade hjemme og enn så lenge strømnettet tåler det. En elbil drar like mye strøm som et kjøleskap gjør på en og en halv måned. Det blir et problem i stor skala.

    Mercedes GLC F-Cell er forøvrig en slik bil. Den kan lades og kjøres på ren strøm.
    13-mercedes-benz-iaa-2017-vehicles-glc-f-cell-preproduction-model-x-253-3400x1440.jpg

    Riversimple satser på en løsning ved utelukkende utleie (ikke salg) av hydrogenbiler.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Det har jeg også, Orso, men fortsatt gjenstår at hydrogenbiler er ekstremt ineffektive i å konvertere opprinnelig energi til bevegelse.
    Når det er løst er det fritt frem ... inntil det er løst er satsing på hydrogenbiler bra for utviklerne og vaporware på veiene. (Pun intended).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ^Det har jeg også, Orso, men fortsatt gjenstår at hydrogenbiler er ekstremt ineffektive i å konvertere opprinnelig energi til bevegelse.
    Når det er løst er det fritt frem ... inntil det er løst er satsing på hydrogenbiler bra for utviklerne og vaporware på veiene. (Pun intended).
    Da overser du det faktum at man kan bruke overflødig strøm som er gratis og ellers vil gå til spille og at hydrogen kan produseres hvor som helst. Selv om effektiviteten mot formodning skulle stå på stedet hvil, så betyr det ingenting når man har mer enn nok å ta av.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Overser ingen ting, Orso. Den strømmen kan også lagres i batterier. Det blir interessant å følge utviklingen.

    Det man vet, med sikkerhet, er at verdens byer ikke kan fortsette å tillate at antallet biler vokser med folketallet. Det er årsaken til at man leter etter alternative mobilitetsløsninger, inkludert selvkjørende biler. Om dette kan realiseres, og jeg tror OMF har angitt en troverdig tidsramme, så vil mye endre seg når det gjelder behov for parkeringsplasser. Enkelte anslag ser en reduksjon i antallet biler på opp til 85% i urbane strøk. Da blir kravene i steinrøysa Norge ikke så relevante for utviklingstendensene i mobilitetsindustrien, og det vil diktere våre løsninger.

    Nummer 3 av Mission 2020s utviklingsmål er viktig. Om det lar seg realisere med hydrogen, uten alle ulemper og ineffektivitet som teknologien p.t. medfører, er det et gode. Til da får man finne seg i at illustrasjonen viser en stikkontakt.

    Skjermbilde 2018-04-09 kl. 11.13.37.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å lagre mye energi på store batterier er en håpløs løsning sammenlignet med hydrogen.
    According to M. Waidhas, Siemens, hydrogen is the only realistic option for storage of energy over 10 GWh, compared to battery, compressed air and pumped hydroelectric power
    Hvis ikke man har en parkeringsplass så er det sikkert like greit å reise kollektivt eller gå/sykle.
    Du mener vel da en hydrogensykkel?
    sykkel.jpg

    Eller kanskje en hydrogen scooter?
    scooter.jpg

    Eller hydrogen motorsykkel? ;)
    motorbike hydrogen.jpg

    Med spøk til alvor. Tror det er lett å overse hvilke behov og vaner andre mennesker har. Hva med de som skal levere barn i barnehage på vei og fra jobb? Eller som lang reisetid og avstand? Tror vi må innse at bilen er noe veldig mange trenger. Enten i eie eller som leiebil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.243
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke man har en parkeringsplass så er det sikkert like greit å reise kollektivt eller gå/sykle.
    Ja,men elbilen blir ikke ladet av det om man ikke har lading hjemme. Det var du som foreslo lading på jobben som et alternativ for de som ikke kan lade hjemme, det er en fordel om du husker dine egne poster. Det er mange som reiser kollektivt til jobb som likevel trenger en bil som kan lades ett eller annet sted......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Strengt tatt så er induksjonstopper tøffere for strømnettet enn elbiler med tanke på samtidighet og størrelse på lasten.

    Lastdeling er virkelig ikke noe problem, komplette ladebokser til 5000 kroner har det, ikke uvanlig i fellesgarasjer, Tesla superladerne langs veien har det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis ikke man har en parkeringsplass så er det sikkert like greit å reise kollektivt eller gå/sykle.
    Ja,men elbilen blir ikke ladet av det om man ikke har lading hjemme. Det var du som foreslo lading på jobben som et alternativ for de som ikke kan lade hjemme, det er en fordel om du husker dine egne poster. Det er mange som reiser kollektivt til jobb som likevel trenger en bil som kan lades ett eller annet sted......
    Det å finne en universell løsning som passer alles behov er nok umulig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva Musk som har uttalt at hydrogenbiler er ufattelig dumt tenker om Hesla. En Tesla hvor man har bygget inn hydrogentank og som gir langt bedre rekkevidde. I utgangspunktet en gimmick, men selskapet vurderer å kommersielle ideen hvis de får prisen langt nok ned. Er blir gjort det samme med Model X. Endelig en Tesla med skikkelig rekkevidde!

    tesla-model-s_100632047_m.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.215
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er selvsagt ikke uproblematisk å bygge ut lading for mange biler, men dette skal jo gjerne gjøres over en periode på 25 år.

    I denne perioden vil vi også se ulike smarthouse/Smartmålere/Smart grid komme for fullt. I tillegg kommer lokal produksjon av EL - med solceller og vind. El-bilen med sitt store batteri passer perfekt i dette landskapet, og jeg vil nok tro at innen feks 5 år, så vil det komme gode løsninger som gjør at man kan bruke batteriet til trading.
    https://blog.tibber.com/no/tesla-batteri-i-norge/

    Hvis man antar at en gjennomsnittlig elbil trengert 20kWh/døgn. Og den står 12 timer i laderen i døgnet, så trengs det en ladeeffekt på 1600W for å lade dette. Så hvis du uproblematisk kan gå på kjøkkenet å slå på vannkokeren uten at nettet bryter sammen, så kan du også lade elbil.

    Mvh
    OMF
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eller 10/15a stikkontakt du allerede har... det dekkende fleste tilfeller av hjemmelading med mindre du har småsære behov. Jeg lader med 6-7A enfas stort sett
    Men det må være egen kurs med vern......
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med elbiler er en periode på 25 år helt ok, men samtidig stiller du spørsmål i dag om antall og utbygging av hydrogenstasjoner :confused:
    Ser ikke helt logikken din OMF. Og tror du virkelig alle myndigheter i de fleste land vil velge en slik kostbar løsning sammenlignet med hydrogenstasjoner som drifter seg selv?

    På 25 år så har det skjedd ekstremt mye med hydrogenteknologien. Allerede i dag finnes det løsninger for å fylle hydrogen hjemme og man har funnet løsninger i diverse undersøkelser på veldig rimelige metoder for å produsere hydrogen med litt lys. Elbilteknologien kan ikke levere noe lignende. Hydrogen har fordeler som man ikke kommer unna.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.215
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med elbiler er en periode på 25 år helt ok, men samtidig stiller du spørsmål i dag om antall og utbygging av hydrogenstasjoner :confused:
    Ser ikke helt logikken din OMF. Og tror du virkelig alle myndigheter i de fleste land vil velge en slik kostbar løsning sammenlignet med hydrogenstasjoner som drifter seg selv?
    Hvilken kostbar løsning er det du snakker om...?

    Myndighetene skal vel ikke betale noe i det jeg tror kommer til å skje.

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tolkning og tilbakevirkende kraft...

    Dette sier DSB:
    Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med elbiler er en periode på 25 år helt ok, men samtidig stiller du spørsmål i dag om antall og utbygging av hydrogenstasjoner :confused:
    Ser ikke helt logikken din OMF. Og tror du virkelig alle myndigheter i de fleste land vil velge en slik kostbar løsning sammenlignet med hydrogenstasjoner som drifter seg selv?
    Hvilken kostbar løsning er det du snakker om...?

    Myndighetene skal vel ikke betale noe i det jeg tror kommer til å skje.

    Mvh
    OMF
    En oppgradering av eksisterende strømnett og kabler blir selvsagt svært kostbart.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/90587-hydrogenbiler-9.html#post2711819

    Energien fra sol og vind må lagres et sted. Store batterier er dyrt og ikke en realistisk løsning til mye energi. Mye rimeligere og mer praktisk å lagre det som hydrogen.
    According to M. Waidhas, Siemens, hydrogen is the only realistic option for storage of energy over 10 GWh, compared to battery, compressed air and pumped hydroelectric power
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    1 stor fabrikk her i Norge bruker gjerne 250MW.
    1MW = <1000 boliger

    Hvorfor akkurat elbil skal trigge store oppgraderinger sliter jeg litt med å forstå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.215
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En oppgradering av eksisterende strømnett og kabler blir selvsagt svært kostbart.
    Strømnettet må oppgraderes/forbedres uavhengig av elbiler. Og elbiler gir jo masse fleksibilitet. Hvis man får litt smart logikk på disse laderne, så ser jeg ingen grunn til at det skal måtte gjøres noen oppgraderinger i nettet i det hele tatt. Nettet er jo dimmensjonert for peak belastninger (Julaften mellom 16 og 18) og har ikke noe problem med å takle 1000W pr boenhet utenom peak.

    Nettet er dårligere mange steder i verden, og mange steder hvor det brukes feks gass til oppvarming/matlaging, så er nok linjene dårligere. Men der vil det også være andre insentiver til å oppgradere nettet.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.215
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Låner et sitat fra linken:

    Det antas at for å få 1,5 millioner elbiler, eller rundt halvparten av person- og varebilene, i 2030, må det aller meste av nybilsalg fra 2025 være nullutslippsbiler. Disse bilene vil til sammen bruke rundt fire TWh strøm, noe som tilsvarer kun tre prosent av det norske strømforbruket.

    Mvh
    OMF
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rart hvordan man skal diskutere om hva som er best så tidlig i utviklingen, både hydrogen og batteri gir nullutslipp lokalt og burde heies frem av oss som tenker på miljøet. Jeg personlig tror at elektro er fremtiden for personbiler og hydrogen er fremtiden for kommersiell transport.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.176
    Antall liker
    14.722
    Det smerter å lese "TWh strøm"... men ellers har jeg sleggeregnet at dersom alle personbiler i Norge ville man trenge en 6-7 TWh elektrisk energi. Det er ikke en veldig stor andel av det norske forbruket (og mye mindre enn svingningene fra år til år pga temperatur osv). Utfordringen ligger nok først og fremst på effekt, men det er nok overkommelig å løse med smarte ladere og smartere bilsjåfører. Den siste er nok noe mer krevende... I de aller fleste tilfeller er daglig behov for høy ladeeffekt ganske marginalt, men det hindrer jo ikke folk fra å installer og bruke kraftige ladere i garasjen hjemme.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Rart hvordan man skal diskutere om hva som er best så tidlig i utviklingen, både hydrogen og batteri gir nullutslipp lokalt og burde heies frem av oss som tenker på miljøet. Jeg personlig tror at elektro er fremtiden for personbiler og hydrogen er fremtiden for kommersiell transport.
    Vet ikke om det krangles, men det må være lov å påpeke noen kjensgjerninger. Hydrogen må halveres i pris og hydrogenbiler må bli tre ganger så effektive til å omsette energi til bevegelse som dagens beste, dersom teknologien skal bli foretrukket av forbrukere. Dette er noen solide utfordringer og det er tåpelig å skulle ignorere dem.
    I tillegg snakker vi om gammeldags distribusjonsform av energien, sammenlignet med å kunne bruke et strømnett som er "overalt". Og hydrogenstasjoner er veldig dyre å bygge.

    Å late som om disse hindringene ikke eksisterer, samtidig som man bes se bort fra fordelene med elbiler, blir veldig rart.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det smerter å lese "TWh strøm"... men ellers har jeg sleggeregnet at dersom alle personbiler i Norge ville man trenge en 6-7 TWh elektrisk energi. Det er ikke en veldig stor andel av det norske forbruket (og mye mindre enn svingningene fra år til år pga temperatur osv). Utfordringen ligger nok først og fremst på effekt, men det er nok overkommelig å løse med smarte ladere og smartere bilsjåfører. Den siste er nok noe mer krevende... I de aller fleste tilfeller er daglig behov for høy ladeeffekt ganske marginalt, men det hindrer jo ikke folk fra å installer og bruke kraftige ladere i garasjen hjemme.
    folk flest er egentlig ganske nedsnødde, de sitter på kafe eller i lunchpausen og skryter av å ha en 100mb linje på nettet og bruker nett bare til facebook og shopping, på samme måte får vi skrytet av å ha hurtiglader i garasjen på 50kw, og så gromt det er og så tøff jeg er. Hva behovet er driter de i.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor begrenser dere diskusjonen til å bare gjelde Norge? Dette er et globalt problem, og om vi kan håndtere det i Norge er helt uinteressant. Det kan vi, men "so what"? Hvis det er Norge som er markedet for elbiler (om de er batteridrevne eller hydrogen eller hva man nå finner på) vil dette dø ut av seg selv ganske fort. Hvordan skal man i f.eks. Paris håndtere dette der det bor 2,3 mill mennesker i det sentrale Paris? Da er det vel i overkant av 1 mill biler som er parkert i gatene. Hvordan skal de få ladet? Kommer myndighetene til å bygge ut ladestasjoner på gateparkeringsplassene? Hva med Tokyo med sine 34 mill innbyggere og stadige jordskjelv og der man dermed sikkert har en ganske utrygg strømsituasjon - strømkablene er lagt i luftstrekk for at man lettere skal kunne reparere dem når de ryker - osv...
    Hvordan skal man løse disse problemene der? Er strømnettene der gode nok? Vil myndigheten bygge ut lading? Kan man stole på at man får ladet bilen sin da, eller vil det være bedre å bruke hydrogen. Osv...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor begrenser dere diskusjonen til å bare gjelde Norge? Dette er et globalt problem, og om vi kan håndtere det i Norge er helt uinteressant. Det kan vi, men "so what"? Hvis det er Norge som er markedet for elbiler (om de er batteridrevne eller hydrogen eller hva man nå finner på) vil dette dø ut av seg selv ganske fort. Hvordan skal man i f.eks. Paris håndtere dette der det bor 2,3 mill mennesker i det sentrale Paris? Da er det vel i overkant av 1 mill biler som er parkert i gatene. Hvordan skal de få ladet? Kommer myndighetene til å bygge ut ladestasjoner på gateparkeringsplassene? Hva med Tokyo med sine 34 mill innbyggere og stadige jordskjelv og der man dermed sikkert har en ganske utrygg strømsituasjon - strømkablene er lagt i luftstrekk for at man lettere skal kunne reparere dem når de ryker - osv...
    Hvordan skal man løse disse problemene der? Er strømnettene der gode nok? Vil myndigheten bygge ut lading? Kan man stole på at man får ladet bilen sin da, eller vil det være bedre å bruke hydrogen. Osv...
    I Japan er de fokuserte på hydrogen....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så... en bitteliten Hydrogenbasert lader/RangeExtender som kan hektes på det teoretiske hengerfestet på elbiler? Så kan bilen lade opp batteriene ved hjelp av hydrogen når den står stille med full tank på et sted uten muligheter til å koble seg til strøm, og så kan man fylle opp hydrogentanken underveis om man passerer en fyllestasjon, og dermed fortsette å lade batteriene mens man kjører. Og på den måten få "uendelig rekkevidde".
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.816
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Liten by
    NVE ser noen få lokale utfordringer, men mener at nettet er klart for 1,5 millioner elbiler i 2030. Ikke lenge til, det.

    Kanskje fokusere på noen reelle problemer, Orso?

    https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/
    Så nå diskuterer vi plutselig kun Norge?
    Og fortsatt overser man at fakta at mange ikke kan lade, ønsker ikke å styre med lading eller trenger lenger rekkevidde.
    Hmmm, jeg tror du må begrense deg til at NOEN ikke kan lade, NOEN ønsker ikke å styre med lading eller NOEN ikke trenger lenger rekkevidde. Siden jeg ikke bor i en stor ny (veldig mange i Norge gjør ikke det), så mener jeg du tar feil på alle punkter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn