Ditto!Nyter musikk via C7ES3 nå. Herlig
Veldig ening med deg angående andres meninger. Det eneste er at en må liksom "spille seg selv inn" litt på nye systemer. Samtidig må en finne interessante elementer i lyden, som da de nye personene ikke finner sånn med en gang. Litt av en utfordring dette. Bassen er spesielt tweekbar i et rom. Bare en liten endring i posisjonen flytter et helt "lass" med bass. Bassen/typen påvirker også lyttefokus oppover.Ditto!Nyter musikk via C7ES3 nå. Herlig
Har eksperimentert en hel del med plassering i påskehelgen og hadde et ”ekspertpanel” på besøk i går kveld som enstemt ønsket høyttalerne nærmere lytteposisjon. Til slutt ble dem stående slik;
Vis vedlegget 488489
Veldig interessant å lytte til andres meninger og det er nettopp slikt som gjør denne hobbyen interessant.
-BB-
Ditto!Nyter musikk via C7ES3 nå. Herlig
Har eksperimentert en hel del med plassering i påskehelgen og hadde et ”ekspertpanel” på besøk i går kveld som enstemt ønsket høyttalerne nærmere lytteposisjon. Til slutt ble dem stående slik;
Veldig interessant å lytte til andres meninger og det er nettopp slikt som gjør denne hobbyen interessant.
-BB-
Sant nok! Og der er langt rimeligere å gjøre noe med anlegget en selve bosituasjonen Og på en måte sier det også noe om fleksibiliteten til Harbeth.De fleste og meg inkludert, klarer å leve seg inn i praktiske utfordringer eller kompromisser. Synes du har funnet en grei løsning i så måte.
Heldigvis er høyttalerne relativt lette og enkle å flytte på.
Jeg har det også slik at mine C7 ES-3 står litt i veien når de er plassert for spille optimalt i rommet. Her vurdert å montere små og harde plasthjul med låsefunksjon i spikesfestene i stativene. Men har ikke funnet noen egnede hjul. Slike hjul ble ofte brukt på større britiske høyttalere før i tiden. På harde parkettgulv bør ikke den akustiske avkoblingen mot gulvet bli noe problem. Noen som har erfaring med hjul?De fleste og meg inkludert, klarer å leve seg inn i praktiske utfordringer eller kompromisser. Synes du har funnet en grei løsning i så måte.
Heldigvis er høyttalerne relativt lette og enkle å flytte på.
Da jeg hadde shl5 opplevde jeg det at lyden slapp å kjempe seg ut av høyttalerne. Den liksom bare spratt mykt ut. Ingen andre høyttalere jeg har hatt har vært nær akkurat dette, inkludert m30.1.Når jeg lytter til shl5+ er det noe uvant som skjer, men klarer ikke helt å beskrive det, ihvertfall ikke uten at det blir pompøst.
Når jeg fester blikket mot frontveggen, er det som om musikken ......hmmmmm, jeg gir opp å forklare, men blir som å først høre musikken, for så å "se" den. Noen som kjenner seg igjen?
Da jeg hadde shl5 opplevde jeg det at lyden slapp å kjempe seg ut av høyttalerne. Den liksom bare spratt mykt ut. Ingen andre høyttalere jeg har hatt har vært nær akkurat dette, inkludert m30.1.Når jeg lytter til shl5+ er det noe uvant som skjer, men klarer ikke helt å beskrive det, ihvertfall ikke uten at det blir pompøst.
Når jeg fester blikket mot frontveggen, er det som om musikken ......hmmmmm, jeg gir opp å forklare, men blir som å først høre musikken, for så å "se" den. Noen som kjenner seg igjen?
Er nysgjerrig på Harbeth. Mange entusiaster her inne.Er det noe helt spesielt med dette merket.? En lyd og klang man ikke har hørt før liksom.?
Det kan virke sånn når jeg leser tråden, og det er forskjeller på alle modellene.....
Ikke lett å beskrive eller forstå en beskrivelse. Må vel høre selv en gang når jeg er på øst-landet, ikke så ofte.
Hva anser du som god pris?Et brukt sett 40.1 i riktig farge til riktig pris hadde vært spennende. Som om noen skal selge...
Hehe, si det. Kommer litt an på alder, tilstand, finish osv.Hva anser du som god pris?Et brukt sett 40.1 i riktig farge til riktig pris hadde vært spennende. Som om noen skal selge...
Jeg har hatt 40.1, og fikk de ikke til i mitt rom.
Ikke for å snakke negativt om 40.1, men de mindre modellene er nok mye enklere å integrere.
Hva anser du som god pris?Et brukt sett 40.1 i riktig farge til riktig pris hadde vært spennende. Som om noen skal selge...
Jeg har hatt 40.1, og fikk de ikke til i mitt rom.
Ikke for å snakke negativt om 40.1, men de mindre modellene er nok mye enklere å integrere.
Hos meg var dette akkurat motsatt. Plusversjonen var noe bedre i bunnen. I tillegg kunne ingen av disse måle seg med toppen til 30.1.Da jeg hadde shl5 opplevde jeg det at lyden slapp å kjempe seg ut av høyttalerne. Den liksom bare spratt mykt ut. Ingen andre høyttalere jeg har hatt har vært nær akkurat dette, inkludert m30.1.Når jeg lytter til shl5+ er det noe uvant som skjer, men klarer ikke helt å beskrive det, ihvertfall ikke uten at det blir pompøst.
Når jeg fester blikket mot frontveggen, er det som om musikken ......hmmmmm, jeg gir opp å forklare, men blir som å først høre musikken, for så å "se" den. Noen som kjenner seg igjen?
Tusen takk for tilbudet, Fosse, det skulle jeg mer enn gjerne gjort, men befinner meg dessverre i Tromsø. Har heller ikke noen planlagte turer til Oslo i nærmeste fremtid. (Hvis noen har Harbeth i Tromsø og vil gi en prøvelytt, så hadde det vært stas, men er vel kanskje et langskudd....)Kom innom for en lytt om du er i Oslo.
Kult at du reiser fra Tromsø for å lytte til Harbeth før kjøp! Selv reiste jeg til London og KJ West One for min første lytt. Der fikk jeg i ro og mak lytte til P3ESR, M30.1 og SHL5+. P3 og M30.1 var koblet til Devaliet mens SHL5+ og de større var nede i kjelleren hvor dem spilte på Mcintosh. Resultatet av mitt besøk er at jeg etterpå ble eier av P3, SHL5 og C7 og jeg har ikke tittet tilbake. Lykke til i Oslo og jeg håper du liker det du får høre.Da gjør jeg det denne helga. Har avtalt å høre på HL5+ og 30.1, som vel er de mest aktuelle. Skal samtidig sjekke ut et annet par jeg har i kikkerten. Så får jeg se om Harbeth treffer....
Tror dog slike høyttalere må høres over en lengre tid for å få en fullgod opplevelse av kvalitetene, og tanken er å eventuelt få hjemlån hvis gir det gir mersmak.
Ja, derfor også spørsmål om perspektiv. Har opplevd en del engelsk utstyr som - i mitt rom - har satt opp et noe annet perspektiv enn "normalt". Kan vel sammenfattes som bredt og noe diffust, men med fokus på øvrige elementer. Får høre Harbeths måte i morgen.Når det gjelder rom eller perspektiv etc så er min mening at Harbeth også her skiller seg ut i positive forstand. I mine ører dreier det seg ikke om perspektiv i normal forstand, bredde, dybde osv, men heller en opplevelse som er vanskelig å forklare.
Ja, derfor også spørsmål om perspektiv. Har opplevd en del engelsk utstyr som - i mitt rom - har satt opp et noe annet perspektiv enn "normalt". Kan vel sammenfattes som bredt og noe diffust, men med fokus på øvrige elementer. Får høre Harbeths måte i morgen.Når det gjelder rom eller perspektiv etc så er min mening at Harbeth også her skiller seg ut i positive forstand. I mine ører dreier det seg ikke om perspektiv i normal forstand, bredde, dybde osv, men heller en opplevelse som er vanskelig å forklare.