Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    30.2 er det få av. Vakker er den. Jeg har en 30.1 i Jet Black. Den skal ha en litt annen signatur en finermodellene. Alan S. foretrekker vist Jet Black. 30.2 er vist lik 30.1, men den har WBT terminaler og noe med kabelen innvendig. I tillegg har dem endret fargen på grillen foran diskanten. Syns prisen har blitt noe stiv på 30.2 for få endringer. I praksis samme modell.

    Spennende å høre hvem som har kjøpt 30.2. Spesielt om dem kan sammenligne med 30.1. Personlig har jeg aldri vært mer fornøyd med lyden i mitt rom. Bruker da 30.1 JB med Prima Luna Dialogue Premium ladet med NOS.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Om jeg forstår deg rett Minutten, er du nysgjerrig på Harbeth, tilsvarende som jeg var? I mine ører selvfølgelig, på noen områder representerer Harbeth noe helt annet enn hva jeg har hørt fra noe annet tidligere. Det gjør ikke nødvendigvis alt annet dårlig, men annerledes :) Av den grunn tenker jeg at du bør oppleve dem. Hvilken modell som vil falle i smak vet ikke jeg :rolleyes:

    Noen som har testet den nye 30.2?

    Vis vedlegget 483856
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Stover, jeg starter egentlig helt på nytt (som du har gjort et par ganger) og det er vel bare Regaen som jeg ikke vurderer å kvitte meg med. Hovedkilden blir streaming og anlegget blir mest sannsynlig satt diskret i et hjørne ikke mellom høyttalerene som idag, med mulighet for å spille LPer. Ønsker å finne noen høyttalere som fungerer nærme bakvegg og ikke er så kresene på plassering (usymmetrisk plassering). Litt mer et lifestyle enn hififreak anlegg, men med "bra nok" lydkvalitet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Alan A. Shaw anbefaler en Pioneer A30 til ca NOK 2500 til en kunde og avslutter med: P.S. The Pioneer is a luxury amp by my standards. Don't want to spend as much? Then I'd go for this, at half the price." og anbefaler en ukjent Pulse (for meg) receiver med usb inngang til ca. kr. 1500. Nå har jeg svidd av mye penger (for meg) på en ny forsterker og når jeg leser at Alan A. Shaw mener dette er bare tull, så blir jeg litt skeptisk til Harbeth. Dukker det opp noe brukt så kjøper jeg kanskje bare for å teste selv.
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Betydning av forsterker - Gal eller Genial påstand fra Harbeths designer?

    Hei Minutten!

    Det du nevner her gjorde meg både interessert og irritert på samme tid, da jeg begynte å fatte interesse for merket for ca 5-6 år siden. Interessert, fordi designer og eier Alain Shaw hadde så sterke og velbegrunnede meninger som han delte og diskuterte på sin egen fritid på forumet Harbeth User Group - alltid med teknisk kunnskap og villighet til å teste inkl at han bygget eller kjøpte en test/switchboks slik at alle som vil kan prøve selv å lytte mellom to forsterkere uten å se hvilken som brukes (de er alltid level matched). Samtidig ble jeg litt irritert siden jeg opplevde at dette ikke stemte med mine egne opplevelser, og mannen tok jo ikke hensyn til mine investeringer i Burmester-elektronikk:rolleyes: Vel, jeg har beholdt elektronikken, selv om jeg kanskje ville handlet mer moderat om jeg hadde startet forfra. Men høyttalerne er Harbeth. Det finnes ingen vei tilbake. Jeg eier 3 par. Kongen på haugen: 40.2 spiller i hovedanlegget og blir vartet opp av Burmester (har testet langt rimeligere forsterkere og først blitt veldig imponert og tenkt at jeg ikke hadde hørt forskjell i blindtest - men så tenkt at lyden ikke er like raffinert og behagelig - for deretter å bli glad når jeg har koblet tilbake til min gode forsterker).

    Jeg er derfor delvis enig med Alan Shaws meninger om forsterker: altså at enhver riktig designet og dimensjonert forsterker vil låte likt med en annen om de er level matched. Jeg hadde nok ikke avslørt forskjellene i en blindtest, men jeg vet hva jeg vil leve best med over tid. Utvilsomt er det mye jåleri blant oss hififolk, og utvilsomt betyr høyttalere og rom mye mer enn elektronikk og spesielt kabler - så man bør putte pengene deretter om man er opptatt av value for money. Jeg forstod dette litt sent og byttet komponenter når jeg egentlig bare hadde et høyttalerproblem.

    40.2 opplever jeg som utpreget nøytral - ingenting stikker seg ut. Når kildematerialet ikke er veldig komprimert så låter musikken fantastisk - spotify-pop låter ok. Jeg har musikkelskerens valg: C7ES3 i hjemmekino som fronthøyttalere uten senter og på hytta. De låter så fantastisk bra i forhold til størrelse og pris - nøytrale nok og kanskje tiltet litt mot det varme (men ikke for mørkt), og låter naturlig med både rimelig og dyr elektronikk. Harbeth skiller seg fra andre høyttalere med sine egenproduserte radial-mellomtoner. Ingen mellomtone forvrenger mindre.

    Alan A. Shaw anbefaler en Pioneer A30 til ca NOK 2500 til en kunde og avslutter med: P.S. The Pioneer is a luxury amp by my standards. Don't want to spend as much? Then I'd go for this, at half the price." og anbefaler en ukjent Pulse (for meg) receiver med usb inngang til ca. kr. 1500. Nå har jeg svidd av mye penger (for meg) på en ny forsterker og når jeg leser at Alan A. Shaw mener dette er bare tull, så blir jeg litt skeptisk til Harbeth. Dukker det opp noe brukt så kjøper jeg kanskje bare for å teste selv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Må nok teste selv om det dukker opp noen på brukten, litt for skeptisk nå til bla opp for nye uten å teste hjemme først.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    486
    Antall liker
    462
    Sted
    Jar
    Alan A. Shaw anbefaler en Pioneer A30 til ca NOK 2500 til en kunde og avslutter med: P.S. The Pioneer is a luxury amp by my standards. Don't want to spend as much? Then I'd go for this, at half the price." og anbefaler en ukjent Pulse (for meg) receiver med usb inngang til ca. kr. 1500. Nå har jeg svidd av mye penger (for meg) på en ny forsterker og når jeg leser at Alan A. Shaw mener dette er bare tull, så blir jeg litt skeptisk til Harbeth. Dukker det opp noe brukt så kjøper jeg kanskje bare for å teste selv.
    Jeg tror en del av forklaringen ligger i hvordan Harbeth er konstruert. De har en høy, jevn og snill impedanskurve og krever derfor ikke ekstreme strømstyrker for å spille bra. I motsetning til mange andre moderne høyttalere, har de en behagelig diskant og et naturlig presensområde. Transistorulyd ødelegger derfor ikke musikkopplevelsen i samme grad som hos mange andre høyttalere. Og de er tunet på en slik måte at man oppnår god og musikalsk lyd uten at det er nødvendig å ty til "andre-ordens forvrengningsgeneratorer" (les rørforsterkere).

    De låter forskjellig med forskjellig utstyr. Jeg hører forskjell når jeg driver mine Compact 7 ES-3 med Audio Note OTO SE Signature og med ASR Emitter I. Men med begge forsterkerne låter det veldig fint. Høyttalerne er rett og slett så "sunt" konstruert at valg av forsterker blir lite kritisk. Alan Shaw er en jordnær, ujålete og fornuftig kar. Han har nok lite sans for "hifi-nevroser" og tar heldigvis avstand fra "luriumet" som store deler av hifi-bransjen driver med. Høyttalerne profiterer på godt utstyr foran i kjeden, men de er i stand til å gi store musikalske opplevelser også med forholdsvis enkelt utstyr.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kort sagt; jeg tror AS er totalt ujålete mht hifi, noe som bringer ham enda nærmere det som er hele intensjonen her, nemlig musikkformidling.
    Det gjenspeiles også i høyttalerdesignet Harbeth imo. Det skal være sagt at min erfaring med harbeth er kort, men det har vært en øyeåpner.

    Skrevet på UK Naim- Forum, grovt gjengitt; man må lytte selv, i egne omgivelser og kjøpe det man selv liker. Ikke følge det andre sier eller liker eller hva hifi journalister måtte mene.
    Igjen, sats på det du sjøl liker, igjennom å lytte til det. For å snu det på hodet, kan hende liker du ikke Harbeth og går for noe annet, fordi du liker det :)

    Det er flere måter å lytte til hifianlegget på er min erfaring og jeg synes denne er verdt å tenke over:

    If it`s a great performance then what more do you want from the system? If the music delivers that emotional involvement, then everything else is just words on a piece of paper. And that my friends is one of the great mysteries of hi-fi sound reproduction;
    How is it that you can build a system that in one respect has many audible deficiencies, yet delivers music as music should be heard?
    Stan Curtis/ HifiCritic
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fikk stativene til mine Harbeth 30.1 i dag. Dette er den høyeste kvaliteten jeg noen gang har hatt på et produkt. Supert emballert. Fulgte også med et meget praktisk umbraco-verktøy.

    Fra: Liedtke-Metalldesign <liedtke-metalldesign@web.de>

    Mine er custom laget og passer 100% perfekt.

    Superfornøyd... og noe skjedde med lyden også. Langt mer transparent!

    stativ_1.jpg

    stativ_2.jpg

    stativ_3.jpg

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    941
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Østfold
    Enig

    Liedtke kan sakene sine ja, fenomenale stativer som jeg virkelig kan anbefale. De passer brillefint til mine Spendor Classic Sp1/2R2 som er som "onkel" til Harbeth å regne:)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut til at m30.2 blir testet i neste nummer av stereophile. Rangert som A - restricted LF.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er egentlig forskjellen mellom 30.1 og 30.2 ? Hvis en ser bort fra terminaler, kabel innvendig og den blanke grillen på diskanten?

    Ser selvfølgelig prisforskjellen.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
    Lurer på å prøve et par, men er redd det skal bli litt kjedelig i forhold til Cornwall..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
    Lurer på å prøve et par, men er redd det skal bli litt kjedelig i forhold til Cornwall..
    Jeg oppfatter ikke Harbeth som kjedelig. Derimot oppfatter jeg Klipsch som slurvete. ;) Mulig dem passer til tilsvarende musikk.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Rock og annen rytmebasert musikk falt litt gjennom på m30.1, synes jeg. Men de er fantastiske på mye annet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.334
    Antall liker
    3.456
    Torget vurderinger
    49
    Sint musikk på et polert hifi anlegg blir litt som kristenrock, så jeg er enig med Ottone.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Du kan trygt velge Harbeth til Rock og all slags type musikk, men som jeg har skrevet tidligere i denne tråden: det er overraskende store forskjeller mellom modellene på tross av at mellomtonen alltid er svært bra. M30.1 ville jeg kun brukt til rock hvis jeg delte dem ganske høyt (kanskje 80hz) og kombinerte med en god bassløsning. C7ES3, derimot er en langt bedre allroundhøyttaler som rocker greit til normal bruk for normale folk. Jeg kaller dem: musikkelskerens valg, og eier selv 2 par (hytte og kino). På m40.2 har jeg ikke møtt på begrensninger. Har ikke erfaring med Cornwall, men har hørt RF7 som jeg syntes at låt unaturlig/ubehagelig i diskanten.

    Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
    Lurer på å prøve et par, men er redd det skal bli litt kjedelig i forhold til Cornwall..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Rock og annen rytmebasert musikk falt litt gjennom på m30.1, synes jeg. Men de er fantastiske på mye annet.
    De store egenskapene til Harbeth er soundstage og evnen til å skape rom i musikken. Monitorutgavene til Harbeth er uhyre korrekte og hjelper lite til å skjule noe fra kilden. Match på forsterkersiden og selvfølgelig kilden kan øke opplevelsen til et ganske høyt nivå. Bare liksom ta en stilling til Harbeth i et vilkårlig oppsett kan få negative viber. Harbeth krever sin mann eller kvinne.

    For å nevne det, så har jeg en utmerket bass fra mine 30.1. Fast definert og sammenhengende. Godt midbass trykk!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Stiller meg bak det oes skriver over.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Det du egentlig sier er at M30.1 er dårlige allroundere, men du prøver å pynte det med å si at rock ikke er "hifi". Som om 30.1 er for "gode" for rock?

    Er det nødvendig, for å få et skikkelig svar, å påpeke at jeg i hovedsak hører mest på jazz, akustisk, vokal, som jeg vet Harbeth er gode på. Det hjelper dessverre ikke hvis det låter flatt og kjedelig når man en gang i blant vil fyre opp litt rock og metall.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spiller du hovedsakelig rock og metall finnes det bedre høyttalere enn 30.1. De funker greit til det lille jeg spiller. Gammel Metallica, Sepultura, Satyricon, enslaved, Taake og den slags. Stua mi er 45kvm og jeg synes de blir litt små. Funka langt bedre før når stua var 27kvm. Det tåler å bli spilt relativt høyt på dem.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    30.1 mangler litt dyp bassforlengelse, men samtidig bidrar dette til å produsere en mer naturlig lyd, med god kropp og konsistens. :)

    Jeg har lekt meg med underlag og litt kabelfanteri i helgen. Gud bedre meg for noen forskjeller. Eks. på bildet ser dere underlagsskiver med filtknotter. Disse skaper endinger en ikke vil tro var mulig. Om dette er bedre eller ikke er opp til en hver smak. Samme gjelder kabelen dere ser i bakgrunnen. Softer, men trekker frem noe en ikke trodde var der så tydelig. Satt på mine gamle travere av høyttalerkabler AQ SV 4.2/72v. Jaja, dere kabelhatere går vist glipp av mye gøy!

    Jeg har 6 DAAD's i rommet pluss en den andre dempeanordninger. Det er faktisk viktigere å "skru" på disse dingsene enn å bytte utstyr.

    "Skru på alle mulige skruer" helt til høyttalerne sitter fast i rommet. :) STORE ENDRINGER I ALLE RETINGER OG MATCH ER KONGEN!

    stativ_0.jpg
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Manglende bassforlengelse bidrar til god kropp???
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Manglende bassforlengelse bidrar til god kropp???
    Ja, et er forskjell mellom subass og bass/midbass. Kroppen ligger i midbass området. Er med på å skape "bræket" /dynamikken i musikken. Eller kanskje enklere å forstå som "trykk".

    Suboktavene /skjelving er kanskje det man enklest kan rydde av veien i naturlig musikk. Hører bedre hjemme i filmlyd.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Relativt panegyrisk anmeldelse av m30.2 i stereophile ute på nett.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    S9 eller S10? Fine, og jeg liker tanken på passive radiator, som et plasseffektivt- og lydmessig fornuftig kompromiss mellom portet og lukket. Men relativt mye dyrere for 12 tommer enn BKELEC XXLS400 som også fåes i high gloss. Jeg ga ca 6500kr per stk for mine i valnøtt, ferdig fraktet og fortollet.

    Blir artig å høre dine lytteinntrykk sammen med 30.1.

    Jeg klarte ikke å la være! Mulig det blir 2 av dem.

    Vis vedlegget 487681
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    For å få "speed" nok og sammenhengende utgangspunkt, var jeg opptatt av å teste ut trykkammer med et basselementet som cirka skulle være like store som bassene i hoved HT'ene. Egentlig trengs ikke store energien i tillegg til 30.1, bare subbene henger med i svingene. Portet eller slavebassløsning var ikke uaktuelt for meg denne gang. S5 er en liten tass i bra kvalitet. Mulig 2 subber vil optimere enda bedre.

    sub_sumiko_s0_2.jpg
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Subwoofere er ikke noe jeg har veldig greie på, men jeg tror ikke du skal være bekymret for at større elementer henger med på tempoet. Gjør det selv-folket får jo god lyd med 15-24 tommere, men jeg har selv bare erfaring med kjøpesubber med 8, 10 og 12 tommere (hhv billigsub fra SA til vegghengte Dali Fazon i dagligstua, 3 10-tommere: Velodyne, Audio Physic Rhea II og Luna II, og BK Electronics XXLS400). Lunaen med 10 tommers aktivt element og 12 tommers passive radiator har nok vært lettest å integrere (Velodynen minst vellykket). 12 tommers XXL har jeg bare gjort et spedt forsøk med, da de (2 like) skal opp i kinorommet og autointegreres med C7ES3 via en Denon receiver med målemikrofon.

    8 tommer er vel egentlig ikke en fullrange subwoofer, men mer «bassutvidelse»/«frekvensområdeforlenger». S5 fra Sumiko oppgir følgende frekvensområde: Ned til 30 Hz ved -6 dB

    Men dette kan selvsagt være akkurat nok til å gi den bassen som trengs for at musikken oppleves riktig for den enkelte.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Men dette kan selvsagt være akkurat nok til å gi den bassen som trengs for at musikken oppleves riktig for den enkelte.
    Denne er spot on for min del. Så langt i min Harbeth prosess kunne jeg ikke tenke meg å "besudle" (unnskyld uttrykket) det SHL5 plus gir meg med ekstra basser. Dessuten, flere bokser og kabler på gulvet, sånn praktisk sett er det lite fristende også.
    Når det er sagt så leser jeg om Liotheles erfaringer med sub, 2 stk faktisk, for å gi best resultat. Mer og bedre bass og mer organisk gjengivelse oppover i frekvensområdet.

    Hvordan oppleves 40.2 i så måte oes? Spiller den fullfrekvent på noe vis, hva gjør den sammenlignet med C7?

    S
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Modifiserte magneter fra Clas Ohlsson fungerer glimrende til å ta av Harbeth frontdeksler på en skånsom måte. Kr 109,- stk.

    10562858-4255-42ED-B074-85ADD78A9D30.jpg


    BF659DDF-5E8A-4B92-AC39-357F16BE5D4D.jpg
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Jeg opplever 40.2 som tilnærmet fullfrekvente. På all musikk låter de naturlig; eller: alle instrumenter låter naturlig formidlet via 40.2. Jeg har målt med testtone og spl-meter at det låter temmelig flatt ned til ca 25 Hz unntatt en heving rundt 38-39 Hz (som skyldes rommet). Har kjøpt en Umik-1, så tenker å teste litt mer skikkelig, men ikke helt funnet anledningen foreløpig. Trengs litt tid samt å ha familien ute av huset.

    Sammenlignet med C7ES3 så deles jo 8 toms radialelementet mye høyere - visstnok så høyt som ca 500 Hz (hvis jeg hisker riktig - mener å ha lest dette), som for meg er overaskende høyt - og dermed får mellomtoneelementet en mye mindre krevende jobb. Derfor kan 40.2 spille mye høyere, uanstrengt og samtidig ha en flott bassgjengivelse fra 12 tommerselementet.

    Begge låter svært bra. 40.2 enda mer korrekt og kan spille høyere og mer uanstrengt, men som jeg har skrevet tidligere: C7ES3 er musikkelskerens valg - for dem som bare vil nyte musikk med moderat elektronikk uten å tenke på om det er mer å hente ved å tweake ett eller annet.

    Hvordan oppleves 40.2 i så måte oes? Spiller den fullfrekvent på noe vis, hva gjør den sammenlignet med C7?

    S
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Bruker også 2 stk., men papir eler kanskje et tøystykke er et godt forslag :) Lykke til med sub prosjektet forresten.

    Modifiserte magneter fra Clas Ohlsson fungerer glimrende til å ta av Harbeth frontdeksler på en skånsom måte. Kr 109,- stk
    Bruker samme og 2 stk. til å trekke (rocke) med på hver side. Legg i tillegg et lite papir mellom.
    Takk for en god og inspirerende beskrivelse oes, tror jeg klarer sånn noenlunde å koble egne erfaringer til dem.
    Når man(les i hvertfall jeg) liker noe, er det lett å ønske mer av det samme, men ikke alltid det er så enkelt eller går særlig bra.

    Jeg opplever 40.2 som tilnærmet fullfrekvente. På all musikk låter de naturlig; eller: alle instrumenter låter naturlig formidlet via 40.2. Jeg har målt med testtone og spl-meter at det låter temmelig flatt ned til ca 25 Hz unntatt en heving rundt 38-39 Hz (som skyldes rommet). Har kjøpt en Umik-1, så tenker å teste litt mer skikkelig, men ikke helt funnet anledningen foreløpig. Trengs litt tid samt å ha familien ute av huset.

    Sammenlignet med C7ES3 så deles jo 8 toms radialelementet mye høyere - visstnok så høyt som ca 500 Hz (hvis jeg hisker riktig - mener å ha lest dette), som for meg er overaskende høyt - og dermed får mellomtoneelementet en mye mindre krevende jobb. Derfor kan 40.2 spille mye høyere, uanstrengt og samtidig ha en flott bassgjengivelse fra 12 tommerselementet.

    Begge låter svært bra. 40.2 enda mer korrekt og kan spille høyere og mer uanstrengt, men som jeg har skrevet tidligere: C7ES3 er musikkelskerens valg - for dem som bare vil nyte musikk med moderat elektronikk uten å tenke på om det er mer å hente ved å tweake ett eller annet.

    Hvordan oppleves 40.2 i så måte oes? Spiller den fullfrekvent på noe vis, hva gjør den sammenlignet med C7?

    S
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn