Joda ikke så lett og se på bildet kanskjeEller bakvegg om du vil
Korte avstand til frontvegg ?Er litt forundret over den relativt korte avstanden til frontvegg, men ser samtidig at rommet er stort og det er høyt oppunder taket.
Joda ikke så lett og se på bildet kanskjeEller bakvegg om du vil
Korte avstand til frontvegg ?Er litt forundret over den relativt korte avstanden til frontvegg, men ser samtidig at rommet er stort og det er høyt oppunder taket.
Alan A. Shaw anbefaler en Pioneer A30 til ca NOK 2500 til en kunde og avslutter med: P.S. The Pioneer is a luxury amp by my standards. Don't want to spend as much? Then I'd go for this, at half the price." og anbefaler en ukjent Pulse (for meg) receiver med usb inngang til ca. kr. 1500. Nå har jeg svidd av mye penger (for meg) på en ny forsterker og når jeg leser at Alan A. Shaw mener dette er bare tull, så blir jeg litt skeptisk til Harbeth. Dukker det opp noe brukt så kjøper jeg kanskje bare for å teste selv.
Jeg tror en del av forklaringen ligger i hvordan Harbeth er konstruert. De har en høy, jevn og snill impedanskurve og krever derfor ikke ekstreme strømstyrker for å spille bra. I motsetning til mange andre moderne høyttalere, har de en behagelig diskant og et naturlig presensområde. Transistorulyd ødelegger derfor ikke musikkopplevelsen i samme grad som hos mange andre høyttalere. Og de er tunet på en slik måte at man oppnår god og musikalsk lyd uten at det er nødvendig å ty til "andre-ordens forvrengningsgeneratorer" (les rørforsterkere).Alan A. Shaw anbefaler en Pioneer A30 til ca NOK 2500 til en kunde og avslutter med: P.S. The Pioneer is a luxury amp by my standards. Don't want to spend as much? Then I'd go for this, at half the price." og anbefaler en ukjent Pulse (for meg) receiver med usb inngang til ca. kr. 1500. Nå har jeg svidd av mye penger (for meg) på en ny forsterker og når jeg leser at Alan A. Shaw mener dette er bare tull, så blir jeg litt skeptisk til Harbeth. Dukker det opp noe brukt så kjøper jeg kanskje bare for å teste selv.
Jeg oppfatter ikke Harbeth som kjedelig. Derimot oppfatter jeg Klipsch som slurvete.Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
Lurer på å prøve et par, men er redd det skal bli litt kjedelig i forhold til Cornwall..
Kjøp deg et billig PA-anlegg.Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
Lurer på å prøve et par, men er redd det skal bli litt kjedelig i forhold til Cornwall..
Takk for et godt gjennomtenkt og velresonert svar. Håper jeg slipper å lese mer oppgulp fra deg.Kjøp deg et billig PA-anlegg.Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
Harbeth er til hifi
Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
De store egenskapene til Harbeth er soundstage og evnen til å skape rom i musikken. Monitorutgavene til Harbeth er uhyre korrekte og hjelper lite til å skjule noe fra kilden. Match på forsterkersiden og selvfølgelig kilden kan øke opplevelsen til et ganske høyt nivå. Bare liksom ta en stilling til Harbeth i et vilkårlig oppsett kan få negative viber. Harbeth krever sin mann eller kvinne.Rock og annen rytmebasert musikk falt litt gjennom på m30.1, synes jeg. Men de er fantastiske på mye annet.
Det kan se ut som du vil slippe det, ja.Takk for et godt gjennomtenkt og velresonert svar. Håper jeg slipper å lese mer oppgulp fra deg.Kjøp deg et billig PA-anlegg.Hvordan funker 30.1 på rock og metal?
Harbeth er til hifi
Ja, et er forskjell mellom subass og bass/midbass. Kroppen ligger i midbass området. Er med på å skape "bræket" /dynamikken i musikken. Eller kanskje enklere å forstå som "trykk".Manglende bassforlengelse bidrar til god kropp???
Denne er spot on for min del. Så langt i min Harbeth prosess kunne jeg ikke tenke meg å "besudle" (unnskyld uttrykket) det SHL5 plus gir meg med ekstra basser. Dessuten, flere bokser og kabler på gulvet, sånn praktisk sett er det lite fristende også.Men dette kan selvsagt være akkurat nok til å gi den bassen som trengs for at musikken oppleves riktig for den enkelte.
Hvordan oppleves 40.2 i så måte oes? Spiller den fullfrekvent på noe vis, hva gjør den sammenlignet med C7?
S
Bruker samme og 2 stk. til å trekke (rocke) med på hver side. Legg i tillegg et lite papir mellom.Modifiserte magneter fra Clas Ohlsson fungerer glimrende til å ta av Harbeth frontdeksler på en skånsom måte. Kr 109,- stk.
Vis vedlegget 488035
Vis vedlegget 488036
Takk for en god og inspirerende beskrivelse oes, tror jeg klarer sånn noenlunde å koble egne erfaringer til dem.Bruker samme og 2 stk. til å trekke (rocke) med på hver side. Legg i tillegg et lite papir mellom.Modifiserte magneter fra Clas Ohlsson fungerer glimrende til å ta av Harbeth frontdeksler på en skånsom måte. Kr 109,- stk
Jeg opplever 40.2 som tilnærmet fullfrekvente. På all musikk låter de naturlig; eller: alle instrumenter låter naturlig formidlet via 40.2. Jeg har målt med testtone og spl-meter at det låter temmelig flatt ned til ca 25 Hz unntatt en heving rundt 38-39 Hz (som skyldes rommet). Har kjøpt en Umik-1, så tenker å teste litt mer skikkelig, men ikke helt funnet anledningen foreløpig. Trengs litt tid samt å ha familien ute av huset.
Sammenlignet med C7ES3 så deles jo 8 toms radialelementet mye høyere - visstnok så høyt som ca 500 Hz (hvis jeg hisker riktig - mener å ha lest dette), som for meg er overaskende høyt - og dermed får mellomtoneelementet en mye mindre krevende jobb. Derfor kan 40.2 spille mye høyere, uanstrengt og samtidig ha en flott bassgjengivelse fra 12 tommerselementet.
Begge låter svært bra. 40.2 enda mer korrekt og kan spille høyere og mer uanstrengt, men som jeg har skrevet tidligere: C7ES3 er musikkelskerens valg - for dem som bare vil nyte musikk med moderat elektronikk uten å tenke på om det er mer å hente ved å tweake ett eller annet.
Hvordan oppleves 40.2 i så måte oes? Spiller den fullfrekvent på noe vis, hva gjør den sammenlignet med C7?
S