Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.041
    Antall liker
    297
    Sted
    Tranby
    Edit; Du kan faktisk få 5 seters Ferrari også, om du ikke på død og pine må ha en kliss ny bil!
    Hvilken da?
    En Ferrari 212 fra 50 tallet har plass til far, mor og 3 barn! Ergo 5 seter!

    Ingrid Bergmann fikk en slik av sin italienske ektemann Rosselini.

    Vis vedlegget 488381


    Ikke en bil jeg ville ha kjøpt som "familiebil" men likevel..... :)
    4 seter og 4wd : GTC4Lusso
    https://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/car-range/gtc4lusso/#design-interior-2
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
    Du tuller....det er nok helt andre grunner...som reduserte avgifter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Han mener vel at hadde det ikke vært for klimaproblemene ville ikke elbilene hatt avgiftsfritak, og at det er avgiftsfritaket som får folk til å kjøpe elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er relativt åpenbart ja, og for de som gidder lese har jeg presisert det lenger oppe.

    Eller tror du alipax at staten hadde støttet en Tesla X med 250.000- 400.000 kroner om det ikke var for at vi slipper ut så helvetes mye CO2 gjennom oljeproduksjonen vår?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Elbilavgiftene er et forsøk på å kunne vise til at landet "gjør noe" med klimautfordringen som olje- og gassproduksjon skaper, på samme måte som "månelandingen på Mongstad" og regnskogfondet og kvotehandel skulle bidra til samme type avlat. Men elbiler i byene vil gi oss renere luft, det skal vi være glade for.

    Forøvrig et knallgodt innspill fra Civita i går, bl.a. om at man skal gi avgiftsfordel etter størrelsen på batteriet.

    Dette notatet plikter man å lese, om man deltar i en tråd om elbiler. Kan lastes ned via link på siden:
    https://www.civita.no/publikasjon/en-bedre-politikk-for-elbiler-og-lavutslippsbiler
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elbilavgiftene er et forsøk på å kunne vise til at landet "gjør noe" med klimautfordringen som olje- og gassproduksjon skaper, på samme måte som "månelandingen på Mongstad" og regnskogfondet og kvotehandel skulle bidra til samme type avlat. Men elbiler i byene vil gi oss renere luft, det skal vi være glade for.

    Forøvrig et knallgodt innspill fra Civita i går, bl.a. om at man skal gi avgiftsfordel etter størrelsen på batteriet.

    Dette notatet plikter man å lese, om man deltar i en tråd om elbiler. Kan lastes ned via link på siden:
    https://www.civita.no/publikasjon/en-bedre-politikk-for-elbiler-og-lavutslippsbiler
    Nettopp fela. Og Civitasinnspillet er veldig bra. "Morsomt" å se at reelle CO2 utslipp fra flertallet av dagens bensinhybrider ligger over utslippene fra siste generasjon dieselbiler, og at vi bruker masse penger på å subsidiere dyrt ekstrautstyr som har negativ klimaeffekt.

    Og min kjepphest; når skal vi få en politikk for gods over på jernbane?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Min eneste kommentar til notatet er det at det ivaretar ikke egenskaper med tanke på langtur, lading og infrastruktur i tilstrekkelig grad.

    Forøvrig kunne man for den årlige kostnaden av elbilpolitikken lagt landstrøm (AC) til 1-2 oljeplattformer pr år.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    3.086
    Sted
    Liten by
    Elbilavgiftene er et forsøk på å kunne vise til at landet "gjør noe" med klimautfordringen som olje- og gassproduksjon skaper, på samme måte som "månelandingen på Mongstad" og regnskogfondet og kvotehandel skulle bidra til samme type avlat. Men elbiler i byene vil gi oss renere luft, det skal vi være glade for.

    Forøvrig et knallgodt innspill fra Civita i går, bl.a. om at man skal gi avgiftsfordel etter størrelsen på batteriet.

    Dette notatet plikter man å lese, om man deltar i en tråd om elbiler. Kan lastes ned via link på siden:
    https://www.civita.no/publikasjon/en-bedre-politikk-for-elbiler-og-lavutslippsbiler
    Jøss, det var noe av det mere fornuftige jeg har lest rundt dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.783
    Antall liker
    14.432
    Infrastruktur for lading er vel i utgangspunktet overkommelig - strøm finnes stort sett over alt her i landet. Det som derimot har vist seg problematisk er å finne en forretningsmodell rundt det som fungerer. Tesla har løst det på sin måte, men at enhver produsent skal ha sitt eget ladenettverk er åpenbart bonk. Med det virker i alle fall som det er mulig å bake kostnadene ved etablering inn i prisen på kjøretøyet på en eller annen måte, og så kan selve energien prises til noe som ikke er helt avskrekkende i forhold til hjemmelading for å sørge for at nettverket faktisk blir brukt. Men klart, med et par millioner elbiler på veiene i Norge må det temmelig storstillt utbygging til (og et ganske voksent effektbehov til tider). Hvordan folk bruker bilen varierer mye, men for min del kan det gå uker til måneder mellom hver gang jeg har behov for hurtiglading. Det er for min del i praksis stort sett på ferieturer og til hytta om vinteren. Selv om jeg hadde pendlet 10-15 mil daglig til jobb ville behovet vært svært begrenset. Med biler med mye kortere rekkevidde ser det selvsagt ganske annerledes ut, men de funker heller ikke spesielt bra som eneste bil i mange husholdninger.

    Jeg kan ikke si at jeg har opplved lading som et problem de tre årene jeg har kjørt Tesla (bor i Oslo), men uten fast saktelading i garasjen hjemme ville saken vært en annen. Å måtte innom en "bensinstasjon" en gang i uken eller kanskje oftere og måttet stått der en halvtimes tid hadde jeg neppe giddet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Effektforbruket er iallefall lavt nok. Hjem fra jobb i dag med den mest effektive Tesla modellen, har fulgt trafikken.
    IMG_20180417_172447.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    VW sjef Müller kokte av sinne da han forstod at virksomheten hadde fortalt Deutsche Post at det var uaktuelt for VW å bygge bilene.

    Deutsche Post bygget dem selv, de skulle jo ha 30.000.

    Skjermbilde 2018-04-17 kl. 20.55.19.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Elbilavgiftene er et forsøk på å kunne vise til at landet "gjør noe" med klimautfordringen som olje- og gassproduksjon skaper, på samme måte som "månelandingen på Mongstad" og regnskogfondet og kvotehandel skulle bidra til samme type avlat. Men elbiler i byene vil gi oss renere luft, det skal vi være glade for.

    Forøvrig et knallgodt innspill fra Civita i går, bl.a. om at man skal gi avgiftsfordel etter størrelsen på batteriet.

    Dette notatet plikter man å lese, om man deltar i en tråd om elbiler. Kan lastes ned via link på siden:
    https://www.civita.no/publikasjon/en-bedre-politikk-for-elbiler-og-lavutslippsbiler
    Nettopp fela. Og Civitasinnspillet er veldig bra. "Morsomt" å se at reelle CO2 utslipp fra flertallet av dagens bensinhybrider ligger over utslippene fra siste generasjon dieselbiler, og at vi bruker masse penger på å subsidiere dyrt ekstrautstyr som har negativ klimaeffekt.

    Og min kjepphest; når skal vi få en politikk for gods over på jernbane?
    Nå har folket klaget sin nød over bilavgiftene i all tid, så kommer det noen biler med avgiftslette og det tar jaggu av da og.
    Noen er ikke lett å gjøre til lags, men jeg kjører med god samvittighet på batteri i byområdet som er hardest belastet. Sparer da de med astma for plagene eksosen forårsaker. Så skylder jeg deg vist en takk for at du subsidierte deler av bilen, men det må jeg si jeg ikke var klar over før du opplyste meg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du sparer miljøet nøyaktig like mye i en bil uten momsfrie skinnseter. Civitas sitt poeng er at det må være den reelle miljøeffekten som støttes, ikke alt mulig dill og dall, i sitt mest ekstreme tilfelle representert med hybrider med 300 HK fossilmotor og små batterier som nesten aldri lades. Har du lest rapporten? Det synes jeg du bør. Det er mange klimatiltak som trengs i Norge og pengen bør brukes der det har best effekt. Jeg har for øvrig aldri klaget over bilavgiftene.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Elbilavgiftene er et forsøk på å kunne vise til at landet "gjør noe" med klimautfordringen som olje- og gassproduksjon skaper, på samme måte som "månelandingen på Mongstad" og regnskogfondet og kvotehandel skulle bidra til samme type avlat. Men elbiler i byene vil gi oss renere luft, det skal vi være glade for.

    Forøvrig et knallgodt innspill fra Civita i går, bl.a. om at man skal gi avgiftsfordel etter størrelsen på batteriet.

    Dette notatet plikter man å lese, om man deltar i en tråd om elbiler. Kan lastes ned via link på siden:
    https://www.civita.no/publikasjon/en-bedre-politikk-for-elbiler-og-lavutslippsbiler
    Nettopp fela. Og Civitasinnspillet er veldig bra. "Morsomt" å se at reelle CO2 utslipp fra flertallet av dagens bensinhybrider ligger over utslippene fra siste generasjon dieselbiler, og at vi bruker masse penger på å subsidiere dyrt ekstrautstyr som har negativ klimaeffekt.

    Og min kjepphest; når skal vi få en politikk for gods over på jernbane?
    Nå har folket klaget sin nød over bilavgiftene i all tid, så kommer det noen biler med avgiftslette og det tar jaggu av da og.
    Noen er ikke lett å gjøre til lags, men jeg kjører med god samvittighet på batteri i byområdet som er hardest belastet. Sparer da de med astma for plagene eksosen forårsaker. Så skylder jeg deg vist en takk for at du subsidierte deler av bilen, men det må jeg si jeg ikke var klar over før du opplyste meg.
    Den enkle årsaken er at man velger å gi regningen på avgiftsletten, bompenger og lignende over på dem som ikke kjører elektrisk. Det blir for enkelt å komme med at det er bare å kjøpe elbil for det er det ikke. Skiftet fra fossilt drivstoff til elektrisk må komme, men her bør politikere slutte å balansere tapte inntektene på de som ikke kjører elbil. De må heller sørge for at alle nye biler som kjøpes er elektrisk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    her bør politikere slutte å balansere tapte inntektene på de som ikke kjører elbil. De må heller sørge for at alle nye biler som kjøpes er elektrisk.
    Det er jo nøyaktig det de oppnår med denne metoden. Ingen vil være den eneste som betaler bompenger og moms og alt mulig av rare avgifter når de skal kjøpe ny bil. Så da kjøper de elektrisk. Voila! Hensikt oppnådd!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Men som Erato påpeker er det avgiftsfritaket på framdriften som bør være fritatt for avgift, ikke alt ekstrautstyret. Blir bilen mindre forurensende av at man har skinnseter? Hvorfor skal skinnseter i en elbil være avgiftsfri? Egentlig bør jo skinnseter få en ekstra avgift da skinnet kommer fra dyr som forurenser svært mye. Få ned antall kyr i verden (ved å spise mindre kjøtt og lage færre skinnseter) og man vil redusere CO2-utslippene ganske kraftig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Elbiler var greit da alle så rare ut. Når de har fått funksjonalitet og utseende på høyde med konvensjonelle biler skriker folket.
    Buddy_1+(3).jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Man kan sikkert diskutere om de har fått utseende og funksjonalitet som konvensjonelle biler, men jeg synes uansett at det er rart at ekstrautstyr i en elbil er avgiftsfritt mens det samme utstyret i en konvensjonell bil er pålagt avgifter.
    Akkurat som jeg synes det er rart at plug-in hybrider med svært redusert elektrisk rekkevidde får store fradrag i avgiften. Jeg snakket nettopp med en som hadde leid seg en Volvo V90 T8 plug-in hybrid. Han overtok den med fulladet batteri og kunne fortelle at den hadde hatt et bensinforbruk på over 1 l/mil på strekningen Gardermoen-Kongsberg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.783
    Antall liker
    14.432
    Det var faktisk en liten innstramning på akkurat det der, eksempelvis var det tilfeller av at man kunne bestille ladestasjon med montering i garasjen og slippe mva og slikt, det ble presisert at ikke var ok. Men jeg har fått mva-fritak på oppgraderte seter, dobbeltlader,tech-pakke,sikkerhetspakke,400V-ladeadapter,panoramatak, skistativ, kraftigere dørmatter, vinterpakke, oppgradert lydanlegg, lutffjæring, vinterdekk m/ felger, metallic lakk og Type2 ladekabel. I tillegg til selve bilen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er målet?
    Få folk til å kjøpe elektriske biler når de kjøper ny bil.

    Hvordan få det til?
    Sørge for at det er SÅ gunstig at det bare virker dumt å gjøre noe annet.

    I praksis betyr det?
    Sørg for at ALT knyttet til kjøpet blir sykt mye gunstigere når man velger elbil. Også dyre seter, fett lydanlegg og fancy felger.


    Effekt: Folk kjøper elbil. Ikke fordi man nødvendigvis har et intenst ønske om å redde verden. Men fordi noe annet rett og slett ikke vil virke økonomisk forsvarlig.


    Mål oppnådd.


    Hvorfor er dette problematisk?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Man kan sikkert diskutere om de har fått utseende og funksjonalitet som konvensjonelle biler, men jeg synes uansett at det er rart at ekstrautstyr i en elbil er avgiftsfritt mens det samme utstyret i en konvensjonell bil er pålagt avgifter.
    Akkurat som jeg synes det er rart at plug-in hybrider med svært redusert elektrisk rekkevidde får store fradrag i avgiften. Jeg snakket nettopp med en som hadde leid seg en Volvo V90 T8 plug-in hybrid. Han overtok den med fulladet batteri og kunne fortelle at den hadde hatt et bensinforbruk på over 1 l/mil på strekningen Gardermoen-Kongsberg.
    Vår daglige kjøring til og fra jobb kjører vi på batteridrift med tilsvarende bil, en S90
    Det er i hovedsak det bilen brukes til og da sparer vi i alle fall nærmiljøet/tettbebyggelsen som er hardest belastet.
    Om man da bruker et par desiliter mere på langturer innimellom betyr ikke så mye, er min mening.
    Tenker man langsiktig er det bra for utviklingen at disse bilene produseres og selges, om det er avgiftslette som skal til så passer det meg fint.
    Skal ikke påstå at dette passer alle, men med utvikling kommer vi dit en dag.
    Han du nevner som brukte over literen på mila over en strekning på 135 km. Han har nok testet de 407 hestekreftene som finnes i bilen, har ikke vært kjørt veldig økonomisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Akkurat det vet jeg lite om. Jeg kjører plug-in hybrid selv, men en med noe mindre motor. På langtur bruker den rundt 0,4 l/mil, men all lokal kjøring går på strøm. Skulle gjerne hatt litt lenger rekkevidde, men om sommeren kjører jeg ca 45 km på strøm. Nest utgave av bilen skal ha større batteri og rekke minst 6 mil på strøm
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg byttet bil valgte jeg bort V90 T8 nettopp pga miljøsiden, dvs CO2 biten, på langkjøring (som er mitt primære bruksområde, og som er den viktigste miljøbekymringen). Det finnes løsninger som har beskjeden lokal miljøbelastning uten batteri, og dessuten er det andre sider (feks svevestøv) som er et dominerende element i dette og som ikke løses av batterier. Tvert i mot kan det argumenters for at å slepe på noen hundre kilo ekstra batterier ikke akkurat er noe positivt bidrag til den effekten.
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    420
    Antall liker
    247
    her bør politikere slutte å balansere tapte inntektene på de som ikke kjører elbil. De må heller sørge for at alle nye biler som kjøpes er elektrisk.
    Det er jo nøyaktig det de oppnår med denne metoden. Ingen vil være den eneste som betaler bompenger og moms og alt mulig av rare avgifter når de skal kjøpe ny bil. Så da kjøper de elektrisk. Voila! Hensikt oppnådd!
    Ingen kritikk av innlegget, men så plutselig for meg den siste personen med fossilbil bli stoppet i bomringen utenfor Oslo. "Det blir 3 mrd. Kort eller kontant?" :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Hva er målet?
    Få folk til å kjøpe elektriske biler når de kjøper ny bil.

    Hvordan få det til?
    Sørge for at det er SÅ gunstig at det bare virker dumt å gjøre noe annet.

    I praksis betyr det?
    Sørg for at ALT knyttet til kjøpet blir sykt mye gunstigere når man velger elbil. Også dyre seter, fett lydanlegg og fancy felger.


    Effekt: Folk kjøper elbil. Ikke fordi man nødvendigvis har et intenst ønske om å redde verden. Men fordi noe annet rett og slett ikke vil virke økonomisk forsvarlig.


    Mål oppnådd.


    Hvorfor er dette problematisk?
    Var det noe problematisk med denne fremgangsmåten for dieselbilene?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    En gang i tiden var coupe en elegant 2-dørs versjon av en bil.......
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
    6

    65finger

    Gjest
    Tesla modell s som stasjonsvogn
    [video]http://www.side3.no/motor/na-kan-du-fa-tesla-som-stasjonsvogn/3423398340.html[/video]
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Den Mercedesen oppgis til å ha 34 km rekkevidde på strøm - i praksis under 20 km i norsk klima (i hvert fall om vinteren), så den kan vel knapt kalles en hybrid. Skoda kommer med en plug-in versjon av sin Superb til høsten, med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km. Da har du en bil med god plass og som klarer så godt som all lokal kjøring på strøm samtidig med at man også kan kjøre langt. En plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk, helst litt lenger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Et av problemene med hybrider er at de gjerne må ha motoren i gang for å ha fungerende varmeapparat
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Min har Webasto. Fungerer utmerket. Slå av tenningen og trykk på knappen (enten på nøkkelen eller på varmeknappen i bilen hvis du sitter i den). Det bruker jo noe bensin, men svært lite. Tror den bruker 0,1l på 30 min eller noe i den duren.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Den Mercedesen oppgis til å ha 34 km rekkevidde på strøm - i praksis under 20 km i norsk klima (i hvert fall om vinteren), så den kan vel knapt kalles en hybrid. Skoda kommer med en plug-in versjon av sin Superb til høsten, med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km. Da har du en bil med god plass og som klarer så godt som all lokal kjøring på strøm samtidig med at man også kan kjøre langt. En plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk, helst litt lenger.
    Det holder frem og tilbake til jobben.
    Og så slipper man den irriterende start/stopp funksjonen.
    Lånte en diesel her om dagen. Hele bilen vred seg under start når man slapp bremsen!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Min har Webasto. Fungerer utmerket. Slå av tenningen og trykk på knappen (enten på nøkkelen eller på varmeknappen i bilen hvis du sitter i den). Det bruker jo noe bensin, men svært lite. Tror den bruker 0,1l på 30 min eller noe i den duren.
    Man kan ikke velge dette som ekstrautstyr på hybrider av en eller annen grunn. Tror ikke det er standard heller :confused:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Den Mercedesen oppgis til å ha 34 km rekkevidde på strøm - i praksis under 20 km i norsk klima (i hvert fall om vinteren), så den kan vel knapt kalles en hybrid. Skoda kommer med en plug-in versjon av sin Superb til høsten, med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km. Da har du en bil med god plass og som klarer så godt som all lokal kjøring på strøm samtidig med at man også kan kjøre langt. En plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk, helst litt lenger.
    Ser at avgiftsregimet ikke var med som et moment i oversikten din over.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Min har Webasto. Fungerer utmerket. Slå av tenningen og trykk på knappen (enten på nøkkelen eller på varmeknappen i bilen hvis du sitter i den). Det bruker jo noe bensin, men svært lite. Tror den bruker 0,1l på 30 min eller noe i den duren.
    Man kan ikke velge dette som ekstrautstyr på hybrider av en eller annen grunn. Tror ikke det er standard heller :confused:
    Jeg kunne det på min (en Passat GTE).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn