Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Den Mercedesen oppgis til å ha 34 km rekkevidde på strøm - i praksis under 20 km i norsk klima (i hvert fall om vinteren), så den kan vel knapt kalles en hybrid. Skoda kommer med en plug-in versjon av sin Superb til høsten, med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km. Da har du en bil med god plass og som klarer så godt som all lokal kjøring på strøm samtidig med at man også kan kjøre langt. En plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk, helst litt lenger.
    Ser at avgiftsregimet ikke var med som et moment i oversikten din over.....
    Jeg sa driftsøkonomisk, ikke innkjøpsøkonomisk. Selvfølgelig sparer man (enn så lenge) mye penger ved innkjøp av en plug-in hybrid. På min betalte jeg kun mva.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Den Mercedesen oppgis til å ha 34 km rekkevidde på strøm - i praksis under 20 km i norsk klima (i hvert fall om vinteren), så den kan vel knapt kalles en hybrid. Skoda kommer med en plug-in versjon av sin Superb til høsten, med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km. Da har du en bil med god plass og som klarer så godt som all lokal kjøring på strøm samtidig med at man også kan kjøre langt. En plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk, helst litt lenger.
    Vet du veldig mye om andres behov med disse påstandene?
    - "med en oppgitt rekkevidde på strøm på 70 km da har DU en bil med god plass og klarer så godt som all lokal kjøring"
    - "en plug-in hybrid bør ha minimum 5 mil rekkevidde på strøm for å være driftsøkonomisk"
    Jeg tror behovene er så forskjellige at jeg tror vi skal holde oss langt unna å preike om andres behov.
    De behovene tenker jeg folk flest vet best selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Man har selvfølgelig forskjellige behov. I gjennomsnitt kjører man i Norge ca 3,5 mil hver dag. Da blir 17 km reell rekkevidde om vinteren for lite. Selvfølgelig er det noen som kan greie seg med det, men jeg tror det er unntakene. Med 17 km elektrisk rekkevidde vil du ende med å kjøre ganske mye på bensin. Noen syns det er greit.
    Jeg påpekte imidlertid bare et potensielt problem med den Mercedesen, man må jo selv avgjøre om det er en deal-breaker eller ikke. For meg er det det (i tillegg til at jeg synes den bilen er stygg, men det er nå bare min smak).
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Man har selvfølgelig forskjellige behov. I gjennomsnitt kjører man i Norge ca 3,5 mil hver dag. Da blir 17 km reell rekkevidde om vinteren for lite. Selvfølgelig er det noen som kan greie seg med det, men jeg tror det er unntakene. Med 17 km elektrisk rekkevidde vil du ende med å kjøre ganske mye på bensin. Noen syns det er greit.
    Jeg påpekte imidlertid bare et potensielt problem med den Mercedesen, man må jo selv avgjøre om det er en deal-breaker eller ikke. For meg er det det (i tillegg til at jeg synes den bilen er stygg, men det er nå bare min smak).
    Når du refererer til gjennomsnittet får det du skriver en helt annen betydning. Men så kommer du igjen med DU
    - "med kun 17 km elektrisk rekkevidde vil DU ende opp med å kjøre ganske mye på bensin"
    Som slett ikke trenger være riktig, selv ikke ut fra gjennomsnittet. Da dette er gjennomsnittet ila. dagen og for flere består dette gjenomsnittet muligens av flere små turer med mulighet for lading i mellom turene.
    Referer gjerne til gjennomsnittet men bruker du DU, så føles det som om påstanden gjelder meg som leser innlegget. Og da er det du skriver fulstendig skivebom siden jeg klarer meg fint på strøm i hverdagen, og jeg tror ikke jeg er den eneste som leser ditt innlegg som du ikke treffer med påstandene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man har selvfølgelig forskjellige behov. I gjennomsnitt kjører man i Norge ca 3,5 mil hver dag. Da blir 17 km reell rekkevidde om vinteren for lite. Selvfølgelig er det noen som kan greie seg med det, men jeg tror det er unntakene. Med 17 km elektrisk rekkevidde vil du ende med å kjøre ganske mye på bensin. Noen syns det er greit.
    Jeg påpekte imidlertid bare et potensielt problem med den Mercedesen, man må jo selv avgjøre om det er en deal-breaker eller ikke. For meg er det det (i tillegg til at jeg synes den bilen er stygg, men det er nå bare min smak).
    Når du refererer til gjennomsnittet får det du skriver en helt annen betydning. Men så kommer du igjen med DU
    - "med kun 17 km elektrisk rekkevidde vil DU ende opp med å kjøre ganske mye på bensin"
    Som slett ikke trenger være riktig, selv ikke ut fra gjennomsnittet. Da dette er gjennomsnittet ila. dagen og for flere består dette gjenomsnittet muligens av flere små turer med mulighet for lading i mellom turene.
    Referer gjerne til gjennomsnittet men bruker du DU, så føles det som om påstanden gjelder meg som leser innlegget. Og da er det du skriver fulstendig skivebom siden jeg klarer meg fint på strøm i hverdagen, og jeg tror ikke jeg er den eneste som leser ditt innlegg som du ikke treffer med påstandene.
    Jeg eide en kort periode en Prius plug in fra 2012. Behagelig å kjøre og jeg ladet hver dag, men effektiv rekkevidde elektrisk var 1-1.5 mil og det holdt en vei til jobb. Endte med ca 0,23 liter per mil i snitt pr mnd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.945
    Antall liker
    10.454
    Man har selvfølgelig forskjellige behov. I gjennomsnitt kjører man i Norge ca 3,5 mil hver dag. Da blir 17 km reell rekkevidde om vinteren for lite. Selvfølgelig er det noen som kan greie seg med det, men jeg tror det er unntakene. Med 17 km elektrisk rekkevidde vil du ende med å kjøre ganske mye på bensin. Noen syns det er greit.
    Jeg påpekte imidlertid bare et potensielt problem med den Mercedesen, man må jo selv avgjøre om det er en deal-breaker eller ikke. For meg er det det (i tillegg til at jeg synes den bilen er stygg, men det er nå bare min smak).
    Når du refererer til gjennomsnittet får det du skriver en helt annen betydning. Men så kommer du igjen med DU
    - "med kun 17 km elektrisk rekkevidde vil DU ende opp med å kjøre ganske mye på bensin"
    Som slett ikke trenger være riktig, selv ikke ut fra gjennomsnittet. Da dette er gjennomsnittet ila. dagen og for flere består dette gjenomsnittet muligens av flere små turer med mulighet for lading i mellom turene.
    Referer gjerne til gjennomsnittet men bruker du DU, så føles det som om påstanden gjelder meg som leser innlegget. Og da er det du skriver fulstendig skivebom siden jeg klarer meg fint på strøm i hverdagen, og jeg tror ikke jeg er den eneste som leser ditt innlegg som du ikke treffer med påstandene.
    Generelt gretten idag, eller har du blitt fornærmet på en eller annen måte?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Man har selvfølgelig forskjellige behov. I gjennomsnitt kjører man i Norge ca 3,5 mil hver dag. Da blir 17 km reell rekkevidde om vinteren for lite. Selvfølgelig er det noen som kan greie seg med det, men jeg tror det er unntakene. Med 17 km elektrisk rekkevidde vil du ende med å kjøre ganske mye på bensin. Noen syns det er greit.
    Jeg påpekte imidlertid bare et potensielt problem med den Mercedesen, man må jo selv avgjøre om det er en deal-breaker eller ikke. For meg er det det (i tillegg til at jeg synes den bilen er stygg, men det er nå bare min smak).
    Når du refererer til gjennomsnittet får det du skriver en helt annen betydning. Men så kommer du igjen med DU
    - "med kun 17 km elektrisk rekkevidde vil DU ende opp med å kjøre ganske mye på bensin"
    Som slett ikke trenger være riktig, selv ikke ut fra gjennomsnittet. Da dette er gjennomsnittet ila. dagen og for flere består dette gjenomsnittet muligens av flere små turer med mulighet for lading i mellom turene.
    Referer gjerne til gjennomsnittet men bruker du DU, så føles det som om påstanden gjelder meg som leser innlegget. Og da er det du skriver fulstendig skivebom siden jeg klarer meg fint på strøm i hverdagen, og jeg tror ikke jeg er den eneste som leser ditt innlegg som du ikke treffer med påstandene.
    Generelt gretten idag, eller har du blitt fornærmet på en eller annen måte?
    Nei ingen av delene ;) Men det er til tider stor negativitet rundt el. biler og ladbare hybrider. Jeg prater bare de negative midt i mot ut fra egen erfaring. Beklager om noen føler seg støtt av mine meninger og jeg oppleves som gretten, det var ikke min hensikt. Men jeg forteller ikke deg hvordan kjøremønster du har og hvor mange kilometer du må ha tilgjengelig får å nå målet. Det er du som besitter grunnlaget for å finne det ut. I dag har jeg på strøm, kjørt til jobb og hjem igjen, spist middag, kjørt på togstasjon å hentet min datter og hjem igjen fremdeles på strøm. Så det virker bedre enn fremstilt her inne.

    Edit: Å du tenkte kanskje på bruken av store bokstaver i DU, det var bare for å presisere at det hele tiden ble brukt du som da medfører tale direkte til den som leser. Å det blir i mitt hode helt feil da skribenten umulig kjenner kjøremønsteret til de som leser innleggene. Så det var ikke grettne/sinte store bokstaver ;)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg er vel mest opptatt av at noen klarer å se det stygge i coupeen, men som kjent er smaken som baken ;)
    Det er noe av det flotteste jeg har sett, men bildene yter heller ikke bilen full rettferdighet.
    Det er nesten som å stå på kanten av Prekestolen og si ‘mye stygge fjell og fjorder her’ :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er vel mest opptatt av at noen klarer å se det stygge i coupeen, men som kjent er smaken som baken ;)
    Det er noe av det flotteste jeg har sett, men bildene yter heller ikke bilen full rettferdighet.
    Jeg likte den også ;D løp å kjøp.
    Jeg nevnte det ikke, men det er også noe jeg merket meg som falt inn i rekken av negative uttalelser.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Dette er en coupe. En gang i tiden var det en elegant bilmodell. Mercedes er vist siden det var temaet. Dog ikke hybrid.

    9D0C2A90-ABB0-4578-B245-D048030BEB30.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis det har noe med klassisk coupe å gjøre kan jeg forstå det. Jeg har null nostalgi for classic cars.
    Husker dere når Merce kom med de liggende frontlyktene? Fy f - styggere enn Bokløvstilen!
    Men hva skjedde når man ble eksponert over tid?

    Jeg tror også el-biler og hybrider vekker noe i den norske folkesjela knyttet til janteloven og da kommer det mange vikarierende argumenter.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    her bør politikere slutte å balansere tapte inntektene på de som ikke kjører elbil. De må heller sørge for at alle nye biler som kjøpes er elektrisk.
    Det er jo nøyaktig det de oppnår med denne metoden. Ingen vil være den eneste som betaler bompenger og moms og alt mulig av rare avgifter når de skal kjøpe ny bil. Så da kjøper de elektrisk. Voila! Hensikt oppnådd!
    Slettes ikke. Det de sørger for er at de som først skifter til elbil får hele kaka. De som ikke har råd til å skifte nå tar regningen. Når kostnaden blir stor nok for staten er det slutt på fritaket, det vil si til neste år. Først fases det inn alt av bompenger og fergebilletter og deretter selve avgiftsletten på bil.

    Det her er det samme regnesgykket som med skatt. Skattelettelser for lønnsmotakere eksisterer ikke, de lettelser man får blkr faset inn andre steder der det betales avgifter eller egenandeler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.625
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slettes ikke. Det de sørger for er at de som først skifter til elbil får hele kaka. De som ikke har råd til å skifte nå tar regningen. Når kostnaden blir stor nok for staten er det slutt på fritaket, det vil si til neste år. Først fases det inn alt av bompenger og fergebilletter og deretter selve avgiftsletten på bil.
    Som jeg også forklarte i Model S-tråden var dette en viktig del av logikken for hvorfor jeg bestilte en Tesla allerede i 2011 for levering i 2013. Jeg anså den politiske risikoen, inkludert avgiftsregime etc, som større enn den tekniske risikoen med ny teknologi fra en ny aktør. Det kom en del innvendinger av typen "men det vil bli bompenger og veiavgifter og moms og betalingsordning for lading og batteriet vil sikkert måtte byttes!" OK, men om bompenger etc innføres ca 2020 har jeg allerede unngått dem i sju år på en bil med forventet levetid åtte år. Jeg hadde regnet med at avgifter ville bli innført fra 2017 ifølge det politiske kompromisset som gjaldt da, så vi er allerede ett år på bonussiden. Og batteriet behøver ikke byttes på lenge ennå. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Nei ingen av delene ;) Men det er til tider stor negativitet rundt el. biler og ladbare hybrider. Jeg prater bare de negative midt i mot ut fra egen erfaring. Beklager om noen føler seg støtt av mine meninger og jeg oppleves som gretten, det var ikke min hensikt. Men jeg forteller ikke deg hvordan kjøremønster du har og hvor mange kilometer du må ha tilgjengelig får å nå målet. Det er du som besitter grunnlaget for å finne det ut. I dag har jeg på strøm, kjørt til jobb og hjem igjen, spist middag, kjørt på togstasjon å hentet min datter og hjem igjen fremdeles på strøm. Så det virker bedre enn fremstilt her inne.

    Edit: Å du tenkte kanskje på bruken av store bokstaver i DU, det var bare for å presisere at det hele tiden ble brukt du som da medfører tale direkte til den som leser. Å det blir i mitt hode helt feil da skribenten umulig kjenner kjøremønsteret til de som leser innleggene. Så det var ikke grettne/sinte store bokstaver ;)
    Ordet "du" kan også leses som "man". Med litt godvilje hadde du (og nå mener jeg du, ikke man) skjønt det. Men jeg burde nok skrevet "man" når det var det jeg mente.
    Jeg kjører selv en plug-in hybrid og vet utmerket godt at det er fullt mulig å kjøre på strøm mesteparten av tiden, men for de færreste vil 2 mil være nok. Det var det jeg kommenterte. Hvis man kjøper en bil med 2 mil (i praksis) elektrisk rekkevidde og det er 13 km til jobb og man ikke kan lade på jobb (jeg kan ikke det) kan man ikke kjøre elektrisk begge veier. Hvis man har en med 4 mil elektrisk rekkevidde kan man det. Jeg kjørte på jobb i dag, måtte så ut på et møte som jeg måtte kjøre til, så tilbake på jobb. Siden min plug-in hybrid greier 45 km på strøm (så lenge det ikke er for mange bakker, og temperaturen er høy nok) går det greit.
    Jeg er ikke negativ verken til el-biler eller plug-in hybrider, jeg bare påpeker realitetene. Om man vil bry seg om det er en helt annen sak. Det legger jeg meg ikke opp i.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Nei ingen av delene ;) Men det er til tider stor negativitet rundt el. biler og ladbare hybrider. Jeg prater bare de negative midt i mot ut fra egen erfaring. Beklager om noen føler seg støtt av mine meninger og jeg oppleves som gretten, det var ikke min hensikt. Men jeg forteller ikke deg hvordan kjøremønster du har og hvor mange kilometer du må ha tilgjengelig får å nå målet. Det er du som besitter grunnlaget for å finne det ut. I dag har jeg på strøm, kjørt til jobb og hjem igjen, spist middag, kjørt på togstasjon å hentet min datter og hjem igjen fremdeles på strøm. Så det virker bedre enn fremstilt her inne.

    Edit: Å du tenkte kanskje på bruken av store bokstaver i DU, det var bare for å presisere at det hele tiden ble brukt du som da medfører tale direkte til den som leser. Å det blir i mitt hode helt feil da skribenten umulig kjenner kjøremønsteret til de som leser innleggene. Så det var ikke grettne/sinte store bokstaver ;)
    Ordet "du" kan også leses som "man". Med litt godvilje hadde du (og nå mener jeg du, ikke man) skjønt det. Men jeg burde nok skrevet "man" når det var det jeg mente.
    Jeg kjører selv en plug-in hybrid og vet utmerket godt at det er fullt mulig å kjøre på strøm mesteparten av tiden, men for de færreste vil 2 mil være nok. Det var det jeg kommenterte. Hvis man kjøper en bil med 2 mil (i praksis) elektrisk rekkevidde og det er 13 km til jobb og man ikke kan lade på jobb (jeg kan ikke det) kan man ikke kjøre elektrisk begge veier. Hvis man har en med 4 mil elektrisk rekkevidde kan man det. Jeg kjørte på jobb i dag, måtte så ut på et møte som jeg måtte kjøre til, så tilbake på jobb. Siden min plug-in hybrid greier 45 km på strøm (så lenge det ikke er for mange bakker, og temperaturen er høy nok) går det greit.
    Jeg er ikke negativ verken til el-biler eller plug-in hybrider, jeg bare påpeker realitetene. Om man vil bry seg om det er en helt annen sak. Det legger jeg meg ikke opp i.
    Takk for oppklarende innlegg, lett å forstå man ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og hvis man har 93 kilometer til arbeidsstedet bytter man jobb.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Kjører elektrisk til og fra jobb og bensin på fritiden
    Samme her, klarer fint å kjøre elektrisk til og fra jobb samt en tur på ettermiddagen. Hovedpoenget med elektrisk er å sørge for at alle som skal kjøpe ny bil får valget mellom en elektrisk med lavere avgifter eller en fossilt med høyere avgifter. Det må være så stor forskjell at valget egentlig ikke er noe valg. Øvrige avgifter skal være det samme uavhengig av hva man kjøper.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjører elektrisk i byen (jobb, handleturer, på kino...) og blanding av bensin og elektrisk på lengre turer. Med elektrisk rekkevidde på 4 mil er det sjelden bensinmotoren slår inn i daglig kjøring.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Bør informere om at den elektrisk drevne Tbanen er hva jeg bruker som primærtransport. Bensinbil er til fritidskjøring
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.625
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte en slik som leiebil i Danmark tidligere i uken. Hertz har tydeligvis ikke for vane å lade batteriet i hybridene sine, så det var nokså tomt og bilen gikk stort sett som bensinbil hele turen. Glimrende bil, bra stereoanlegg, litt fancy med heads-up display og en girspak i krystall fra Orrefors. Ikke på langt nær så smakløst som det kan høres ut til. Jeg syntes det var litt mye knurring fra motoren i fart, men den gikk så stille på tomgang at den omtrent ikke kunne høres. Bremsene er litt abrupte og glefser til så snart man rører pedalen, og menysystemet på senterkonsollen er komplekse greier å bla i - spesielt uten en autopilot. At bilen svinger tilbake inn på veien hvis den krysser den hvite stripen og er på vei ut i landskapet teller ikke som autopilot. Men jo, det er en riktig bra bil. Jeg foretrekker absolutt en S90 fremfor den XC90 jeg hadde for et par uker siden. Likevel ikke noe som får meg til å bytte ut Tesla'en, men ville absolutt vært et alternativ om Tesla ikke fantes.

    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
    Nope. Din kredittprofil tilsier at du kan være i markedet for en slik bil. Og Volvo har avtale med Herz om å oppgradere prospekter som deg til å prøve bilen deres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    ^ forklarler muligen hvorfor jeg fikk valget mellom en ganske fancy Mercedes eller BMW i Frankrike en gang jeg hadde bestillt "Skoda Superb or similar". Jeg ville ha bagasjeplass, ikke fin bil. Etter en god del okking, oiing og ymse skjellord på min ikke så gode fransk fikk jeg til slutt en Ford S-max. Døll som faen, men gud hvor den svelgte bagasje.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjørte en slik som leiebil i Danmark tidligere i uken. Hertz har tydeligvis ikke for vane å lade batteriet i hybridene sine, så det var nokså tomt og bilen gikk stort sett som bensinbil hele turen. Glimrende bil, bra stereoanlegg, litt fancy med heads-up display og en girspak i krystall fra Orrefors. Ikke på langt nær så smakløst som det kan høres ut til. Jeg syntes det var litt mye knurring fra motoren i fart, men den gikk så stille på tomgang at den omtrent ikke kunne høres. Bremsene er litt abrupte og glefser til så snart man rører pedalen, og menysystemet på senterkonsollen er komplekse greier å bla i - spesielt uten en autopilot. At bilen svinger tilbake inn på veien hvis den krysser den hvite stripen og er på vei ut i landskapet teller ikke som autopilot. Men jo, det er en riktig bra bil. Jeg foretrekker absolutt en S90 fremfor den XC90 jeg hadde for et par uker siden. Likevel ikke noe som får meg til å bytte ut Tesla'en, men ville absolutt vært et alternativ om Tesla ikke fantes.

    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
    Om man er vant med Tesla blir det fort i meste laget når turtallet stiger på en bensiner ;) Senterkontrollen er temmelig intuitiv, men skjønner den kan være litt omfattende i en leiesituasjon, men tro meg den er enkel når man har surfet litt frem og tilbake. Svigersønnen på 25 år hoppet inn og fant frem til det han ønsket på sekunder uten å kjenne systemet fra før. Bremsene tror jeg er en vanesak siden jeg ikke opplever det som du beskriver. Det er ikke autopilot men pilot assist og indikeres ved et ratt mellom speedometer og turteller når den er aktivert, rattet blir grønt når det er tilstrekkelig med referanser til at det fungerer. Helt yppelig til køkjøring, slipp rattet og pedalen så følger man bilen foran med kaffekoppen i hånden omhyllet av musikk mens man nyter massasje :cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Volvo er virkelig i støtet om dagen, nye V60 synes jeg er svært vellykket, XC60 og XC40 likeså.

    Det som er hovedutfordringen med ELbiler slik status er nå er at vi kjøper som gale i Norge fordi det er penger å spare, ikke for at bilen passer behovene våre.

    Ingen av bilene (utenom muligens TMX, men det blir for spesielt interesserte) tilbyr virkelig god plass, lasteplass og et hengerfeste.

    Jeg stusser over at f.eks. ikke Toyota som har Prius plug-in allerede ikke har fått plass til et større batteri i Prius 7 og ut fra den laget en Plug-in hybrid med 4-6 mil rekkevidde. Det tror jeg hadde solgt enormt, eller den nye RAV4 som plug-in?

    BMW har en flott løsning på plugin med i3 REX, en liten fossil motor i reserve som lager strøm i stedet for å drive hjulene. Utrolig at ikke det er standarden i stedet for at el-biten er lagt til.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn