Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Kan aldri levende se for meg at noen gidde å plugge disse i strøm noensinne.
    Sannsynligvis hver dag når min ankommer i morgen.

    Det blir sikkert den samme gjengen jeg skal 'krangle med' i denne tråden som i kabeltrådene......
    Herfra heter det bare "gratulerer med ny bil" hva enn det ble. Ble vel den Merca du linket til tipper jeg. Krangle? ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Toyota må vel i såfall være den hissigste lobbyisten. Ikke ladbar hybrid, men den lader seg mens du kjører. Jeg skjønner ikke at folk går på den og kjøper svineriet.
    Veldig enkle å kjøre, veldig driftsikre.

    Prius Plugin av første generasjon går så lite som 1.5 mil fulladet på strøm alene, men gidder man det kan man fort ligge på 0,2 liter på mila i snitt om man småkjører/bykjører endel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    ^Nå snakket jeg om ikke-ladbar. En gammeldags bensinmotor som driver en generator som lader et lommelyktbatteri slik at man kan skryte av å kjøre hybrid. Bløff.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Hvis den hybriden hadde fått lade der, ville den kunne kjørt på strøm. Er det ikke det vi vil da? Jeg synes det er gode argumenter for at de med kortest elektrisk rekkevidde burde få fortrinnsrett på offentlige ladestasjoner. For vi vil vel redde miljøet, vil vi ikke?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Hvis den hybriden hadde fått lade der, ville den kunne kjørt på strøm. Er det ikke det vi vil da? Jeg synes det er gode argumenter for at de med kortest elektrisk rekkevidde burde få fortrinnsrett på offentlige ladestasjoner. For vi vil vel redde miljøet, vil vi ikke?
    Og være litt gentleman :cool:

    Edit: dette var muligens en real catfight, jeg vet jo ikke noe om anonym :p
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tror det hadde blitt tryggere på Holmlia enn rundt ladestasjonen hvis den foreslåtte fortrinnsretten hadde blitt gjennomført :confused:
    Ladestasjon kombinert med Legevakt hadde kanskje vært tingen..... :rolleyes: :p
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Har ikke dere Teslaister egne ladestasjoner?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Har ikke dere Teslaister egne ladestasjoner?
    Jeg trodde de hadde så lang rekkevidde at de ikke trengte å lade...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Hvis den hybriden hadde fått lade der, ville den kunne kjørt på strøm. Er det ikke det vi vil da? Jeg synes det er gode argumenter for at de med kortest elektrisk rekkevidde burde få fortrinnsrett på offentlige ladestasjoner. For vi vil vel redde miljøet, vil vi ikke?
    Hvorfor skal man oppmuntre folk til å kjøpe biler med kort elektrisk rekkevidde?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diskuterte faktisk med en dame med Outlander PHEV som mente at jeg ikke kunne lade min Tesla på offentlig stikkontakt siden bilen har lang elektrisk rekkevidde men at hun med Outlander skulle få plassen.

    Hadde det vært en elbil hadde jeg med glede flyttet bilen min til en vanlig p-plass men ikke tale om at jeg gjør det for en hybrid.
    Har ikke dere Teslaister egne ladestasjoner?
    Som er fine hvis man skal ha bilen kun noen få år. Hurtiglader ikke mer enn jeg må.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor skal man oppmuntre folk til å kjøpe biler med kort elektrisk rekkevidde?
    Hvorfor skal man ikke hjelpe folk som ikke har like god råd som en selv?

    Fordi du har råd til en elbil med lang nok rekkevidde til å dekke dine behov er det ikke alle som har det. Og det er folk som har andre behov enn deg. Man viser hensyn. Empati kalles det visst.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Jeg ga min Golf GTE til min datter i fjor høst. Da hadde den gått ca. 28000 km. Snittforbruk på 0,17 l/mil. Som VW lovte. Hvis de lades og du har et kjøremønster som passer fungerer disse bilene utmerket.
    Og hva er forbruket nå siden i høst med din datter bak rattet?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det aner jeg ikke. Hun har et litt annet kjøremønster enn meg med litt lenger vei til jobb og ingen mulighet til å lade på jobben, og hun har noen flere mellomlange turer enn det jeg har. Dessuten er hun litt hardere på gasspedalen. Hun er en av disse som liker manuell giring og litt sportslig kjøring. Hun rekker t/r jobb på strøm med bilen om sommeren, men om vinteren blir rekkevidden akkurat for liten. Jeg vil gjette på ca 0,35 l/mil eller der omkring. Kanskje litt lavere.

    BTW: Min Passat GTE har på de siste 30 milene hatt et forbruk på 0,08 l/mil. Det synes jeg er innafor.

    PS: Sjekket nettopp på car-net og ser at hun faktisk rekker hjem-jobb t/r på en lading slik temperaturen er i dag (en strekning på 4 mil), så da er nok forbruket hennes langt under de 0,35 jeg antydet.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal man oppmuntre folk til å kjøpe biler med kort elektrisk rekkevidde?
    Hvorfor skal man ikke hjelpe folk som ikke har like god råd som en selv?

    Fordi du har råd til en elbil med lang nok rekkevidde til å dekke dine behov er det ikke alle som har det. Og det er folk som har andre behov enn deg. Man viser hensyn. Empati kalles det visst.
    En Outlander er ingen billig bil. Hadde det vært en Leaf, Ampera, Tesla, Ampera gen. 1 eller noe med litt mer el alibi hadde jeg ikke nølt et sekund med å gi bort plassen min.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Finnes det en øvre pris for hva som er akseptabelt?
    Kanskje ta med kjøpskvitteringen i ladekøen, evt. bulke den såpass at verdiforringelsen senker den til en akseptabel klasse? >:D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg aner ikke hva en Outlander koster, men mener uansett at det må være lov å velge en bil ut fra hvilke behov man har, og at man kan behandle hverandre hensynsfullt. Du vet ikke hvilke behov denne bileieren har. Du sier at hvis vedkommende hadde valgt en, for henne, upraktisk bil, så ville du hjulpet henne. Usmakelig i mine øyne.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bare å betale for drivstoff, fordelen med hybrid er jo at man kan fylle både fra stikkontakt og pumpe.

    For å snu på flisa så vet ikke hybrid eieren min batteristatus og allikevel hevder hun å ha fortrinnsrett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det en øvre pris for hva som er akseptabelt?
    Kanskje ta med kjøpskvitteringen i ladekøen, evt. bulke den såpass at verdiforringelsen senker den til en akseptabel klasse? >:D
    Kjøper man en bil som går 2-3 mil på strøm så er det i mine øyne håpløst å mene at man har fortrinnsrett på lading grunnet kort elektrisk rekkevidde.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis man også har bensin eller dieselmotor slik at man ikke bare står der, så er vel ladeprioritet ingen krise.
    I tillegg så lader enkelte batteriet med fossilmotoren under kjøring.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde vi kjøpte biler som går på elektrisitet for å spare miljøet? Å nekte noen å kjøre elektrisk fordi man ikke liker bilvalget deres er definitivt ikke innafor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.168
    Antall liker
    10.896
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde vi kjøpte biler som går på elektrisitet for å spare miljøet? Å nekte noen å kjøre elektrisk fordi man ikke liker bilvalget deres er definitivt ikke innafor.
    Hehe, nei. Det er billig, og de aksellererer bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det er jo bare å betale for drivstoff, fordelen med hybrid er jo at man kan fylle både fra stikkontakt og pumpe.
    Helt klart. Sparer miljøet med å kjøre mest mulig elektrisk på korte turer, og da bør man få muligheten til å lade når man kan. På lengre turer behøver man jo ikke lade - man kan jo ikke hurtiglade uansett og hvem kan vente 3 t for å lade for 4 mils kjøring - så man har i praksis uendelig rekkevidde.

    For å snu på flisa så vet ikke hybrid eieren min batteristatus og allikevel hevder hun å ha fortrinnsrett.
    Det har du selvfølgelig rett i, så hvis du var tom for strøm, eller ikke hadde nok til å komme deg hjem, var du selvfølgelig i din fulle rett. Hvis ikke, synes jeg du var hensynsløs. Jeg synes heller ikke hun kan kreve fortrinnsrett, men man kan jo vise litt hensyn.

    Jeg ser også at du skriver i et annet innlegg at du ikke hurtiglader mer enn du må siden det skader batteriet, og hvis du vil ha bilen lenge bør du unngå det. Jeg trodde du tidligere hadde argumentert med at rekkevidden ikke var noe problem for det fantes hurtigladere over alt? Nå sier du altså at hvis du er i en situasjon der du ofte kjører langt og er avhengig av god rekkevidde bør man ikke kjøpe en elbil?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt variabelt hvorvidt ladbare hybrider har adgang til hurtiglader.

    Er hurtigladeren skiltet med parkering kun for elbiler, har ikke hybriden tilgang å stå der.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Plug-in hybrider kan jo ikke hurtiglade, så de trenger egentlig bare tilgang til en vanlig stikkontakt.

    I Trondheim setter nå kommunen opp ladestasjoner ved enkelte parkeringsplasser. Ladingen er inkludert i parkeringstiden, og laderne kan brukes av ladbare biler (ikke bare el-biler).
    Hvis plassene er merket for el-biler er de reservert for rene el-biler, men det blir vel færre og færre av slike plasser.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg velger type lading etter behov, en av fordelene ved å ha en bil som kan lade på vanlig stikk, type 2, Chademo og Superchargernettverk.

    Fleksibiliteten gjør ladingen enkel.

    Red. Ingen grunn til å slite mer på bilen enn nødvendig, konsekvent hurtiglading når man ikke trenger det blir som å kjøre på 3. gir i 90 fordi det går fint.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mercedes kommer med nye hybrider til høsten. Og da som diesel/hybrid. Synes det er en fornuftig mellomløsning til elbiler og hydrogenbiler blir mer modne.

    Kombinert med diesel, så faller forbruket enda mer og regner med batteriene blir en del større en dagens. Ergo så har man en bil som kan kjøre på strøm til det meste av daglig kjøring og lavt forbruk på lengre turer. Så sant man lader selvsagt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg gjentar meg selv: BMW i3 Rex er den optimale løsningen. Elbil med hjelpemotor, går 20+ mil på strøm og har en liten motorsykkelmotor som lager strøm til el-fremdrift i stedet for å drive hjulene og dobler dermed rekkevidden ca. Rart ikke flere produsenter gjør dette.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg gjentar meg selv: BMW i3 Rex er den optimale løsningen. Elbil med hjelpemotor, går 20+ mil på strøm og har en liten motorsykkelmotor som lager strøm til el-fremdrift i stedet for å drive hjulene og dobler dermed rekkevidden ca. Rart ikke flere produsenter gjør dette.
    Den bilen burde hatt elbil "subsidier" I norge blir den rekkeviddeforlengeren fryktelig dyr ettersom den avgiftsbelegges som hybrid
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Mercedes kommer med nye hybrider til høsten. Og da som diesel/hybrid. Synes det er en fornuftig mellomløsning til elbiler og hydrogenbiler blir mer modne.

    Kombinert med diesel, så faller forbruket enda mer og regner med batteriene blir en del større en dagens. Ergo så har man en bil som kan kjøre på strøm til det meste av daglig kjøring og lavt forbruk på lengre turer. Så sant man lader selvsagt.
    Kombinert med denne teknologien fra Bosch, kanskje?

    https://www.motor.no/artikler/2018/april/bosch-med-gjennombrudd-for-renere-dieselteknologi/

    Skoda kommer visstnok med en Superb plug-in hybrid med 70 km el-rekkevidde til høsten. Om det er bensin eller diesel sier ryktene ingen ting om.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det. De hevder i alle fall at dieselmotoren er blitt mye bedre.
    Diesel og hybrid blir en veldig bra kombinasjon. CO2-regnskapet blir bedre. Dieselmotorene har blitt ekstremt mye bedre, sier den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre.
    Mercedes: AMG-rekord og ut med bensinhybrider - hegnar.no
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da var det nye familiemedlemmet kommet him.....
    Skal du ikke ta av lakkbeskyttelses-transport-folien :) :)
    Pft. Matt er kult.
    Men det hadde vært interessant om du oppdaterer oss om hva som ender opp med å bli det faktiske forbruket ditt. Ikke bare den første måneden når alt er nytt og spennende, men over tid. Så sett gjerne opp en påminnelse til deg selv om å legge inn en oppdatering her 3.mai 2019 og fortell hva som har vært gjennomsnittsforbruket ditt frem til da, om du gidder.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Da var det nye familiemedlemmet kommet him.....
    Skal du ikke ta av lakkbeskyttelses-transport-folien :) :)
    Pft. Matt er kult.
    Men det hadde vært interessant om du oppdaterer oss om hva som ender opp med å bli det faktiske forbruket ditt. Ikke bare den første måneden når alt er nytt og spennende, men over tid. Så sett gjerne opp en påminnelse til deg selv om å legge inn en oppdatering her 3.mai 2019 og fortell hva som har vært gjennomsnittsforbruket ditt frem til da, om du gidder.
    Vi får se. Det var ikke primært om forbruket er 0.3 eller 0.4 som avgjorde valget mitt må jeg innrømme.
    Hvis man kjøper en bil til en million og sutrer for at man brukte NOK 8k og ikke 6k i bensin i året så er man temmelig up-tight.
    Jeg kjører ikke mer en 10k km i året med denne bilen.

    Lakken er forresten designo citrinbrun magno og koster skjorta.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn