Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ny skryte tråd for de bedre bemidlede i borgerskapet. med høy kredit rangereing, og lav samfunns forståelse, med henblikk på at ta del i samfunns oppbygningen som finansieres over skatten.

    Ja , ja, -sangen for nok en anden lyd, når prisen på energien, justeres in efter prisen på strøm produksert av vindmøllle Teknologien.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Og hvis man har 93 kilometer til arbeidsstedet bytter man jobb.
    Jeg har 134km til jobb og kjører elektrisk daglig! På 16 2/3 Hz......
    Huff, jeg har 17 km og synes det er greit å komme frem da. Du pendler 27 mil om dagen?
    Pendling er bortkastet tid.
    Sa han kategorisk..... jeg synes ikke det og det er JEG som pendler. 16 2/3 Hz er forøvrig nettfrekvensen til tog. Jeg har dessuten Shure SE846, overtidsbetalt og avtalt mulighet for å utføre arbeid i reisetiden.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ...overtidsbetalt med mulighet for å utføre arbeid... må være staten dette ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har kun betalt penger til offentlig sektor i løpet av min yrkeskarriere..... Jeg har overtidsbetalt fordi jeg, som de fleste i dette landet, ikke har særskilt fri stilling*, og dermed har rett til overtidsbetaling og i tillegg får det. Og jeg har en åpen avtale om jeg kan skrive timer dersom jeg arbeider mens jeg kjører tog til og fra jobb. Slikt er selvfølgelig en tillitssak da jeg som antydet er ansatt i privat sektor. Så kommer naturligvis reisefradraget over skattemeldingen i tillegg. Hvorfor trodde du jeg jobbet i staten? De har vel ikke slik tillitt til sine ansatte?

    Poenget var opprinnelig at jeg reiser 27mil elektrisk hver dag. Og bruker ikke mye lenger tid enn folk som sitter i bil fra a til b i osloområdet i rushtiden. Min fordel er at jeg kan få godt betalt for å gjøre det ;)

    * https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/ledende-og-sarlig-uavhengig-stilling/


    Selv om jeg reiser mye i det daglige er CO2-avtrykket ganske lite.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.400
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kun betalt penger til offentlig sektor i løpet av min yrkeskarriere..... Jeg har overtidsbetalt fordi jeg, som de fleste i dette landet, ikke har særdeles fri stilling, og dermed har rett til overtidsbetaling og i tillegg får det. Og jeg har en åpen avtale om jeg kan skrive timer dersom jeg arbeider mens jeg kjører tog til og fra jobb. Slikt er selvfølgelig en tillitssak da jeg som antydet er ansatt i privat sektor. Så kommer naturligvis reisefradraget over skattemeldingen i tillegg. Hvorfor trodde du jeg jobbet i staten? De har vel ikke slik tillitt til sine ansatte?
    Helt greit. Det er mange som har reisetid inkludert i arbeidstid spesielt i statlige aktiviteter, hvis de jobber på toget. Det har vært flere saker om dette da NSB's nett knapt fungere slik at arbeid under reise knapt er mulig. Gjelder mange som har fått sin statlige arbeidsplass flyttet fra f.eks Oslo til Drammen. Jeg kan og jobbe hjemmefra en dag det passer best og er en tillitssak som nevnt. Jeg skriver timelister så når og hvor jeg jobber kan jeg regulere selv så lenge lista fylles i tilstrekkelig grad og kundene får det de skal ha.

    Det jeg stusset på var at det virket som du fikk overtid ved reise med mulighet til å jobbe (om du gadd...) - hørtes ut for en litt for god avtale for private ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har kun betalt penger til offentlig sektor i løpet av min yrkeskarriere..... Jeg har overtidsbetalt fordi jeg, som de fleste i dette landet, ikke har særdeles fri stilling, og dermed har rett til overtidsbetaling og i tillegg får det. Og jeg har en åpen avtale om jeg kan skrive timer dersom jeg arbeider mens jeg kjører tog til og fra jobb. Slikt er selvfølgelig en tillitssak da jeg som antydet er ansatt i privat sektor. Så kommer naturligvis reisefradraget over skattemeldingen i tillegg. Hvorfor trodde du jeg jobbet i staten? De har vel ikke slik tillitt til sine ansatte?
    Helt greit. Det er mange som har reisetid inkludert i arbeidstid spesielt i statlige aktiviteter, hvis de jobber på toget. Det har vært flere saker om dette da NSB's nett knapt fungere slik at arbeid under reise knapt er mulig. Gjelder mange som har fått sin statlige arbeidsplass flyttet fra f.eks Oslo til Drammen. Jeg kan og jobbe hjemmefra en dag det passer best og er en tillitssak som nevnt. Jeg skriver timelister så når og hvor jeg jobber kan jeg regulere selv så lenge lista fylles i tilstrekkelig grad og kundene får det de skal ha.

    Det jeg stusset på var at det virket som du fikk overtid ved reise med mulighet til å jobbe (om du gadd...) - hørtes ut for en litt for god avtale for private ;)
    Jeg skriver bare timer når jeg faktisk jobber, eller gidder å jobbe som du sier. Jeg er ikke avhengig av nett for det evt bruker jeg nettet i mobilen hvis NSB sitt er for tregt. Velger jeg å ikke jobbe reiser jeg på egen tid og koser meg med en bok eller gjør noe annet hyggelig. Reisetiden utnyttes uansett til noe jeg har glede av og går fort som en vind. For meg er reisetiden noe positivt. Jeg har og mulighet for hjemmekontor etter behov og ønske, men velger det sjelden i praksis.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Litt off-topic der min jobbsituasjon ble overfokusert, men poenget mitt er at jeg heldigvis kan reise grønt i jobb og i tillegg ha inntekt underveis. Slik vi bor har jeg 7 minutter gangtid til toget og 2 minutter fra toget til jobben. Det innebærer et bilbehov som er vesentlig mindre enn tidligere og dermed kan jeg virkelig og uten rekkeviddeangst se meg om etter et helelektrisk alternativ. Som god nordmann ønsker jeg primært en bil med hengerfeste da vi bruker henger en del til kjøring av avfall, materialer, møbler etc i et slik omfang (bistår familie etc også) at det ville gjøre leiebil tungvint og dyrt. Markedet for elbil med hengerfeste består vil i dag i praksis kun av Tesla X og den er uaktuell fordi den er for stor, for dyr og for lite estetisk attraktiv for undertegnede. Hadde jeg vært alene hadde jeg rast rundt i en Twizy, men behovet er litt større og derfor ville det ideelle vært noe ala en 3-serie i størrelse med hengerfeste og som ser ut som en normal bil hva enn det er. Jeg vil ikke ha SUV eller rar formgivning. Mulig jeg er for krevende, men i 2020 skal vel "alle" ha fullbredde utvalg av elektriske biler så da er det bare å velge og vrake ;).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Volvo er virkelig i støtet om dagen, nye V60 synes jeg er svært vellykket, XC60 og XC40 likeså.

    Det som er hovedutfordringen med ELbiler slik status er nå er at vi kjøper som gale i Norge fordi det er penger å spare, ikke for at bilen passer behovene våre.

    Ingen av bilene (utenom muligens TMX, men det blir for spesielt interesserte) tilbyr virkelig god plass, lasteplass og et hengerfeste.

    Jeg stusser over at f.eks. ikke Toyota som har Prius plug-in allerede ikke har fått plass til et større batteri i Prius 7 og ut fra den laget en Plug-in hybrid med 4-6 mil rekkevidde. Det tror jeg hadde solgt enormt, eller den nye RAV4 som plug-in?

    BMW har en flott løsning på plugin med i3 REX, en liten fossil motor i reserve som lager strøm i stedet for å drive hjulene. Utrolig at ikke det er standarden i stedet for at el-biten er lagt til.
    Jeg liker Volvo V60, men V90 synes jeg blir for stor. Jeg legger ved et bilde av min bil (er den ikke fin Trondmeg ;) ):

    IMG_1688.jpg

    Ikke verdens mest spenstige design, men en utrolig praktisk bil. 4+ mil elektrisk rekkevidde (om sommeren). Plass i massevis - så langt har jeg hatt med 4 voksne + barnesete, barnevogn og 3 kofferter. Den har hengerfeste, Dynaudio stereoanlegg, panoramasoltak, skinn/alcantara interiør med massasje i førersetet ++. Lavt forbruk. På siste tur startet jeg fra hytta med nesten tomt batteri og etter 12 mil var forbruket på 0,39 l/mil. Jeg kjører 99% av daglig kjøring på strøm og kan kjøre Trondheim-Oslo t/r på en tank. Komfortabel bil. Ikke særlig sportslig, men 0-100 under 8 sek og toppfart på 230 km/t holder for meg.
    Perfekt for mitt bruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kom i underkant av 30km med en sånn en da jeg prøvekjørte den (vinter og rundt 0 grader) og med lite krefter i ren el-modus.

    En god bil å kjøre men ikke direkte billig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Ja, rundt 30 km om vinteren. Over 40 når temperaturen stiger. Det er jo også avhengig av hvor mange bratte bakker man kjører og hvor glad man er i gasspedalen :) . Ytelsen får du i GTE-modus når begge motorene jobber sammen. I hybridmodus får du god hjelp av elektromotoren, selv om hovedmotoren da er bensinmotoren. Jeg betalte litt over 500 k, med det aller meste av utstyr og vinterhjul, samt rabatt siden min arbeidsgiver har avtale med VW.
    Prøvde også en BMW 530e, men den var en god del dyrere, har mye kortere rekkevidde på el, og mye mindre bagasjeplass.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Volvo er virkelig i støtet om dagen, nye V60 synes jeg er svært vellykket, XC60 og XC40 likeså.

    Det som er hovedutfordringen med ELbiler slik status er nå er at vi kjøper som gale i Norge fordi det er penger å spare, ikke for at bilen passer behovene våre.

    Ingen av bilene (utenom muligens TMX, men det blir for spesielt interesserte) tilbyr virkelig god plass, lasteplass og et hengerfeste.

    Jeg stusser over at f.eks. ikke Toyota som har Prius plug-in allerede ikke har fått plass til et større batteri i Prius 7 og ut fra den laget en Plug-in hybrid med 4-6 mil rekkevidde. Det tror jeg hadde solgt enormt, eller den nye RAV4 som plug-in?

    BMW har en flott løsning på plugin med i3 REX, en liten fossil motor i reserve som lager strøm i stedet for å drive hjulene. Utrolig at ikke det er standarden i stedet for at el-biten er lagt til.
    Jeg liker Volvo V60, men V90 synes jeg blir for stor. Jeg legger ved et bilde av min bil (er den ikke fin Trondmeg ;) ):

    Vis vedlegget 491658

    Ikke verdens mest spenstige design, men en utrolig praktisk bil. 4+ mil elektrisk rekkevidde (om sommeren). Plass i massevis - så langt har jeg hatt med 4 voksne + barnesete, barnevogn og 3 kofferter. Den har hengerfeste, Dynaudio stereoanlegg, panoramasoltak, skinn/alcantara interiør med massasje i førersetet ++. Lavt forbruk. På siste tur startet jeg fra hytta med nesten tomt batteri og etter 12 mil var forbruket på 0,39 l/mil. Jeg kjører 99% av daglig kjøring på strøm og kan kjøre Trondheim-Oslo t/r på en tank. Komfortabel bil. Ikke særlig sportslig, men 0-100 under 8 sek og toppfart på 230 km/t holder for meg.
    Perfekt for mitt bruk.
    Er du fornøyd så er jeg fornøyd :cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
    Nope. Din kredittprofil tilsier at du kan være i markedet for en slik bil. Og Volvo har avtale med Herz om å oppgradere prospekter som deg til å prøve bilen deres.
    Hmm, bestillte en BMW 7 serie til i neste uke, hva får jeg da montro?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
    Nope. Din kredittprofil tilsier at du kan være i markedet for en slik bil. Og Volvo har avtale med Herz om å oppgradere prospekter som deg til å prøve bilen deres.
    Hmm, bestillte en BMW 7 serie til i neste uke, hva får jeg da montro?
    Kanskje en Tesla om du er heldig. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    niro.jpg

    Synes Niro fra Kia er interesant. 58 km el-rekkevidde og en pris på ca 300 K med mulighet for krok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jeg er forresten litt forundret over at Hertz har så mange top-of-the-line Volvoer at de nærmest hiver dem etter folk. Jeg bestilte "Golf-klasse" begge ganger og fikk altså XC90 og S90. Klager ikke, men det kan tyde på at Volvo pusher biler til "fleet sales" for å drive opp salgstallene og utnytte ledig kapasitet. Et gammelt triks i amerikansk bilindustri.
    Nope. Din kredittprofil tilsier at du kan være i markedet for en slik bil. Og Volvo har avtale med Herz om å oppgradere prospekter som deg til å prøve bilen deres.
    Hmm, bestillte en BMW 7 serie til i neste uke, hva får jeg da montro?
    Kanskje en Tesla om du er heldig. :)
    SÅ du regner med at hans kredittrating er såpass lav at de nedgraderer bilvalget hans ;D ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    El-busser ble ansett som en vits for syv år siden ...

    https://www.bloomberg.com/news/arti...e-hurting-the-oil-industry?utm_campaign=socia

    The numbers are staggering. China had about 99 percent of the 385,000 electric buses on the roads worldwide in 2017, accounting for 17 percent of the country’s entire fleet. Every five weeks, Chinese cities add 9,500 of the zero-emissions transporters—the equivalent of London’s entire working fleet, according to Bloomberg New Energy Finance.

    All this is starting to make an observable reduction in fuel demand. And because diesel buses consume 30 times more fuel than average sized cars, their impact on energy use so far has become much greater than the passenger sedans produced by companies from Tesla Inc. to Toyota Motor Corp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Elektriske busser gir jo mening. Der er det jo ingen av begrensningene som man har for elbiler. De har god plass til batterier. De kjører en fast rute hver dag der det er enkelt å planlegge infrastrukturen med ladestasjoner og fastlagte ladestopp osv... Det eneste problemet må være at de blir mye tyngre enn busser på fossilt drivstoff, med tilhørende større veislitasje og mer veistøv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Motorsykkelen jeg hadde frem til i år har i underkant av halve rekkevidden til elbilen min, allikevel er det ingen som snakker om problematikk relatert til rekkevidde for MC.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På mc er det jo snakk om hvor mye den kan bruke - ikke hvor lite ;)

    Ikke noe problem å lage MC med 60l tank og 100 mils rekkevidde men vil du ha 60kg som vugger fram og tilbake i svingene ? Dessuten så blir man sår i ræva innen man må pause for å fylle opp og spise softis..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt mer om disse latterlige hybridene, disse ubrukelige frankensteinbilene som kun er laget for å utnytte regleverket om avgifter.

    Ladbare hybrider skuffer i ny test

    "Mercedes E 350e. Den offisielle rekkevidden på strøm er ikke på mer enn 33 kilometer. Men også det var bilen langt unna, med sine 20,6 kilometer. Det er bare 62,4 prosent av den offisielle rekkevidden."

    2 mil under optimale forhold på strøm er nok til å gi avfgiftslette.. det blir for dumt. Kan aldri levende se for meg at noen gidde å plugge disse i strøm noensinne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Disse symaskinhybridene er en skandale. Pinlig tøys som viser dårlig innsikt fra lovgivere og dep't. (Eller gode lobbyistevner fra bilimportørene ...)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.945
    Antall liker
    10.454
    Toyota må vel i såfall være den hissigste lobbyisten. Ikke ladbar hybrid, men den lader seg mens du kjører. Jeg skjønner ikke at folk går på den og kjøper svineriet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Toyota må vel i såfall være den hissigste lobbyisten. Ikke ladbar hybrid, men den lader seg mens du kjører. Jeg skjønner ikke at folk går på den og kjøper svineriet.
    Det eneste det har for seg er at kan kan kjøre på strøm om man skal innom en bygrense som forbyr utslipp og støy innenfor bygrensen. Greit mot lokal forurensing, men bare tåpelig i et videre perspektiv selvsagt.

    Hybrider er vel kun lager for disse to formålene:

    Avgiftsreduksjon og å komme utenom byers krav til rene biler. De har NULL å tilby i et miljøperspektiv. Hadde de nå vært motsatt. 95% EL og så en påhengsmotor med 5 liter bensin om man skulle strande litt langt unna et ladepunkt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Dere glemmer ekstra pådrag fra el-motoren.

    Vedlegget viser også en oppside som pressen selvsagt ikke finner sensasjonell nok til å gjengi.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jeg ga min Golf GTE til min datter i fjor høst. Da hadde den gått ca. 28000 km. Snittforbruk på 0,17 l/mil. Som VW lovte. Hvis de lades og du har et kjøremønster som passer fungerer disse bilene utmerket.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Kan aldri levende se for meg at noen gidde å plugge disse i strøm noensinne.
    Sannsynligvis hver dag når min ankommer i morgen.

    Det blir sikkert den samme gjengen jeg skal 'krangle med' i denne tråden som i kabeltrådene......
    Vis vedlegget 492782
    Dette har jo ikke noe med ladbare hybrider eller andre elbiler å gjøre så det var vel et uhell?
    Postet feil bilde?
    Postet et bilde fra albumet "bilder jeg koser meg med når jeg er alene"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn