Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Takk for svar!
    Skal huske 100-150Hz deling når jeg setter det opp.
    Drar til Hifi-klubben om noen dager når de har fått inn 2x 5m kabler til P10. Tenkte å høre med dem om jeg også bør vurdere Bi-amping. Flere som skriver at dette vil ha positiv effekt på lyden. Og da er det vel bare å følge denne instruksjonen?

    http://lyngdorf.com.linux159.unoeur...ith-the-tdai-2170-and-sda-2400-amplifiers.pdf

    Skal sende et bilde av bakvegg og venstre side av stue, samt photoshoppe inn riktig tv-benk og oppsett, så dere kan se hvordan det nå er tenkt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar!
    Skal huske 100-150Hz deling når jeg setter det opp.
    Drar til Hifi-klubben om noen dager når de har fått inn 2x 5m kabler til P10. Tenkte å høre med dem om jeg også bør vurdere Bi-amping. Flere som skriver at dette vil ha positiv effekt på lyden. Og da er det vel bare å følge denne instruksjonen?

    http://lyngdorf.com.linux159.unoeur...ith-the-tdai-2170-and-sda-2400-amplifiers.pdf

    Skal sende et bilde av bakvegg og venstre side av stue, samt photoshoppe inn riktig tv-benk og oppsett, så dere kan se hvordan det nå er tenkt.
    Generelt sett ville jeg passet på å dele godt over området hvor bassporten har sitt virkeområde, litt forenklet vil du da i mindre grad involvere fronthøyytalerne i et område hvor de har vesentlig grad av group delay. For en lukket kasse ville dette vært mindre sensitivt.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Her er et photoshopet bilde av den nye tv-benken vi ser for oss, som gjør at vi får plass til høytalerne med SUB i hjørnet til høyre. I tillegg får dere inntrykk av stua/rommet med bakvegg/vinduer. Dere ser at det er rom ut mot venstre, men til høyre for anlegget er det sidevegg tett på.

    Skjønner at det er flere ting her som ikke er optimalt. Sjeselongen til høyre i bildet, usymmetrisk rom venstre/høyre side, harde flater, osv.

    https://photos.app.goo.gl/oPHzkz76drMbpSMr7

    Hva tenker dere om rommet? Har hørt fra flere at romkorreksjon på dette rommet er et pluss. Den korrigerer i dag 39% med 100% knowledge.

    Hvordan vil dere koble dette? Bi-amping?

    SUB fra 2170?
    Mid/High Rubicon 6 fra 2170?
    Bass Rubicon 6 fra 2400?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her er et photoshopet bilde av den nye tv-benken vi ser for oss, som gjør at vi får plass til høytalerne med SUB i hjørnet til høyre. I tillegg får dere inntrykk av stua/rommet med bakvegg/vinduer. Dere ser at det er rom ut mot venstre, men til høyre for anlegget er det sidevegg tett på.

    Skjønner at det er flere ting her som ikke er optimalt. Sjeselongen til høyre i bildet, usymmetrisk rom venstre/høyre side, harde flater, osv.

    https://photos.app.goo.gl/oPHzkz76drMbpSMr7

    Hva tenker dere om rommet? Har hørt fra flere at romkorreksjon på dette rommet er et pluss. Den korrigerer i dag 39% med 100% knowledge.

    Hvordan vil dere koble dette? Bi-amping?

    SUB fra 2170?
    Mid/High Rubicon 6 fra 2170?
    Bass Rubicon 6 fra 2400?
    Jeg har selv disabled effekttrinnet i 2170 slik at den fungerer som en ren pre/dac. Kjører digitalt inn i 2400 som driver front ht og analogt ut av 2170 og inn i subbene.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Ok! :) Pr. i dag kjører jeg coax fra Node 2 til 2170, og Coax videre til 2400 som gir signal til Rubicon 6 med AudioQuest Rocket 44.

    Prøver å finne beste løsning til kobling med P10 sub jeg snart henter, og eventuel bi-amping.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Test av RP-1

    Har nå testet Lyngdorf sin romkorreksjon mellom pre- og effektforsterker ei ukes tid.
    Hadde trua på at dette skulle rydde opp litt i lyden, men jeg ble ikke imponert.

    Ble forsåvidt jevnere frekvensgang, og bra dynamikk. Men det hjelper lite når du får lyst til å skru av og finne på noe annet. Lyden ble slitsom, bassen ble nesten borte. Var særlig på hardrock og metal jeg merket dette. Alt over 80dB ble uutholdelig. Litt ergerlig igrunn, hadde håpet på et løft.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.155
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Her er et photoshopet bilde av den nye tv-benken vi ser for oss, som gjør at vi får plass til høytalerne med SUB i hjørnet til høyre. I tillegg får dere inntrykk av stua/rommet med bakvegg/vinduer. Dere ser at det er rom ut mot venstre, men til høyre for anlegget er det sidevegg tett på.

    Skjønner at det er flere ting her som ikke er optimalt. Sjeselongen til høyre i bildet, usymmetrisk rom venstre/høyre side, harde flater, osv.

    https://photos.app.goo.gl/oPHzkz76drMbpSMr7

    Hva tenker dere om rommet? Har hørt fra flere at romkorreksjon på dette rommet er et pluss. Den korrigerer i dag 39% med 100% knowledge.

    Hvordan vil dere koble dette? Bi-amping?

    SUB fra 2170?
    Mid/High Rubicon 6 fra 2170?
    Bass Rubicon 6 fra 2400?
    Jeg ser utfordringen din, og hadde gjort hva som helst i verden for din kjære for å få lov til å sette riggen på veggen til høyre/kortveggen. Det vil gi deg best resultat tror jeg.

    Du har ganske lik plassering som jeg hadde før, men forskjellen er at jeg har 3,5m til bakvegg. Men jeg tviler ikke på at lyngdorf rydder opp endel i dette.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har nå testet Lyngdorf sin romkorreksjon mellom pre- og effektforsterker ei ukes tid.
    Hadde trua på at dette skulle rydde opp litt i lyden, men jeg ble ikke imponert.

    Ble forsåvidt jevnere frekvensgang, og bra dynamikk. Men det hjelper lite når du får lyst til å skru av og finne på noe annet. Lyden ble slitsom, bassen ble nesten borte. Var særlig på hardrock og metal jeg merket dette. Alt over 80dB ble uutholdelig. Litt ergerlig igrunn, hadde håpet på et løft.
    Hos meg kan jeg spille så høyt jeg bare gidder, hvis kildematerialet er bra. Det kan nok kanskje tenkes at utfordringen hos deg ligger en annen plass enn Lyngdorf?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Har nå testet Lyngdorf sin romkorreksjon mellom pre- og effektforsterker ei ukes tid.
    Hadde trua på at dette skulle rydde opp litt i lyden, men jeg ble ikke imponert.

    Ble forsåvidt jevnere frekvensgang, og bra dynamikk. Men det hjelper lite når du får lyst til å skru av og finne på noe annet. Lyden ble slitsom, bassen ble nesten borte. Var særlig på hardrock og metal jeg merket dette. Alt over 80dB ble uutholdelig. Litt ergerlig igrunn, hadde håpet på et løft.
    Hos meg kan jeg spille så høyt jeg bare gidder, hvis kildematerialet er bra. Det kan nok kanskje tenkes at utfordringen hos deg ligger en annen plass enn Lyngdorf?
    Tror nok manglende erfaring er årsaken til at man ikke får god lyd med Lyngdorf. Det kreves ofte mer jobb enn å bare koble til og kjøre igjennom Room Perfect målingene. Er det noe jeg i alle fall ikke har problemer med, så er det hard lyd. Jeg er ikke helt i land selv. Jeg får mye slankere lyd og mister mye tyngde i bassen i Focus innstillingene, så jeg bruker Global eller rett og slett Bypass. For jeg har ganske jevn frekvensgang i bassen. Jeg bruker 2200. Det blir endringer i mitt høyttaleroppsett siden bassene mine ikke går dypere enn ca 40 hz. Så direkte servostyrt Rythmic Audio 15" subwoofer skal inn i tillegg til enten 2 x 13" Focal pr side eller Acoustic Elegance 15", som har bedre gjengivelse oppover i mellomtoneområdet. Men ikke testet enda. Jeg må ha en til 2200 for å få riktig tidsforsinkelse til subwooferen. Riktig innstilling av delay er kanskje det viktigste av alt når man bruker Room Perfect og separate subwoofer(e). Hos meg må jeg helt sikkert få hjelp til å foreta målinger så jeg får riktig innstilling av de tre ulike seksjonene i anlegget. Målt etter at tidsforsinkelsen i prosesseringen er tatt med i beregningen.

    I mitt lytterom er jeg helt avhengig av å plassere bassene i hjørnene. Der kobler høyttalerne skikkelig til rommet. Bassen forsvinner nesten hvis de står ved siden av toppseksjonen. Settes høyttalerne en plass som ikke er egnet er min erfaring at da nytter det ikke med romkorrigering heller. Det er årsaken til at anlegget ble flyttet fra stuen hos meg til det som nå er et eget lytterom, men mye mindre. Jeg hadde bare mulighet for en plassering i stuen. Der måtte basskassene stå litt ut fra veggen og langt til hjørnene og toppseksjonen oppå. (Wilson Audio Grand Slamm/ Focal Grande Utopia likheter) Basskassene er 75 cm dype, så de bygget mye ut fra veggen. 192 cm total høyde. Men de koblet ikke til rommet og jeg fikk en lite dynamisk bass. Mens på musikkrommet kunne jeg legge ned de store basskassene i hjørnene(tredje forsøk på plassering) og da koblet de med en gang til rommet. Jevnere frekvensgang og skikkelig dynamikk. Jeg kan nok lett spille over 120 db hos meg hvis jeg vil ødelegge hørselen. Tror først når man kan bruke separate basser/subber og hovedhøyttalere i 2+2 eller 2+1 at man kommer i land med Lyngdorf. I alle fall bruker Kalle og Lydolf slike løsninger. Og de har og hatt Lyngdorfutstyr i mange år med godt resultat og jeg tror at de har en lyd som kan måle seg med meget dyre anlegg. Mens det ligger mange 2170er til salgs på Finn. Det er ikke 2170 eller 2200 det er noe galt med. Det er måten de brukes på vil jeg påstå.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Litt nybegynner, så takk for tålmodigheten. Først, tusen takk for mye nyttig informasjon her. Har lest igjennom mye av tråden her, og lærer masse!

    1. P10 ser jeg har maks crossover på 120Hz. Blir det da riktig å sette lowpass filter på 120Hz på både SUB og i 2170, og aktivere dette for analog output som går til SUB? Blir det samtidig riktig å da sette 120Hz på highpass til Rubicon 6? Poenget er vel at det deles på samme sted her? Eller?

    2. Hvis SUB står parallelt tett inntil høyre høyttaler, så forstår jeg det rett at jeg ikke trenger å legge til delay - distance på noen av høyttalere eller sub? Lar det står på 0?

    3. Hvis jeg kjører romkorreksjon med SUB, hva slags innstillinger vil den endre? Justerer den high/lowpass, delay, og slike ting i tillegg til nivåer på frekvenser?

    4. Av visuelle årsaker: Kan jeg sette SUB med element tett inntil høyttaler (1-2cm) uten at dette har noen negativ effekt? Tenker på om det trengs en viss avstand med rom foran element. Det er i tillegg ett element på motsatt side og ett under.

    Hilsen fersk hifi-entusiast! :)
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Du bør dele på samme frekvens, ja. Du bør vurdere om 120Hz kanskje er i høyeste laget, 70-100Hz er nokså vanlig. Her er det bare å eksperimentere. Lyngdorf gir deg mulighet til å anvende flere filtertyper, sjekk dem ut. Personlig har jeg gode erfaringer med 4. orden Linkwitz-Riley. Delay behøves bare når sub står lengre bak eller lengre fram enn hovedhøyttalerne. Roomperfect kjøres etter at cross-over og evt delay er formulert. Vær klar over at noen sub'er med innebygget DSP kan ha en liten innebygget forsinkelse. Det kan derfor være nødvendig å introdusere en smule forsinkelse. Her er det bare å prøve. Riktig instilt forsinkelse gir bemerkelsesverdig mer snert i bassen. Hvis sub er utført med ett element på hver side og det ene peker mot veggen, kan det få veggen til å leke høyttaler og det er den ikke noe god til. Sett heller høyttaleren så den ikke blåser rett i veggen hvis du kan. En sub stråler lyd i alle retninger, som om den var en naken lyspære, så membranet kan godt stå 90 grader på retningen mot lytter.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Lydolf er spesialisten vår i denne gruppen, så vi er alltid glade for dine råd.

    Ellers antydet Vegar om delefrekvensen settes på både subwooferen og Lyngdorfen? Anbefalingen fra Lyngdorf er vel at hvis delefilteret til subwoofer kan kobles ut/bypasses, så anbefales det. Da skjer både høypass og lavpassdelingen av Lyngdorfenheten, og beste integrering oppnås på den måten.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Takk for svar!
    Skal teste rundt 80Hz på deling og 4. orden Linkwitz-Riley.

    Noen som vet om jeg kan skru av Crossover på P10 DSS? Ser bare at man kan velge mellom 40 og 120Hz. Tenkte å prøve det som EirikV foreslår, å skru av Crossover i SUB.

    Den lille forsinkelsen jeg eventuelt bør legge inn i SUB, hvor mye det kan det dreie seg om for P10? Om noen har testet med denne, så gi et pip. Legges det inn under ANALOG OUTPUT - DELAY - DISTANCE?

    Min SUB står plassert rett til venstre for høyre høyttaler. I hjørnet til høyre for høyre høyttaler ikke mulig av plassmessige årsaker.
    Høyre membran på SUB peker rett i høyttaler (1-2cm). Venstre membran fritt ut mot center. Ingen peker mot bakvegg.

    Her er bilde av SUB plassering:

    https://photos.app.goo.gl/FegVOee8tsEzXoJx2

    Skal til helgen sette i gang romkorreksjon, men skal først sette deling på ca. 80Hz i 2170.
    Når det gjelder delay på grunn av innebygget delay i sub, aner jeg ikke hva jeg eventuelt skal legge inn av verdier. Vet heller ikke om jeg kan bypasse crossover i P10.

    Får teste litt videre :)
    Takk for all hjelp!
     
    Sist redigert:

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Har nå testet Lyngdorf sin romkorreksjon mellom pre- og effektforsterker ei ukes tid.
    Hadde trua på at dette skulle rydde opp litt i lyden, men jeg ble ikke imponert.

    Ble forsåvidt jevnere frekvensgang, og bra dynamikk. Men det hjelper lite når du får lyst til å skru av og finne på noe annet. Lyden ble slitsom, bassen ble nesten borte. Var særlig på hardrock og metal jeg merket dette. Alt over 80dB ble uutholdelig. Litt ergerlig igrunn, hadde håpet på et løft.
    Hos meg kan jeg spille så høyt jeg bare gidder, hvis kildematerialet er bra. Det kan nok kanskje tenkes at utfordringen hos deg ligger en annen plass enn Lyngdorf?
    Tror nok manglende erfaring er årsaken til at man ikke får god lyd med Lyngdorf. Det kreves ofte mer jobb enn å bare koble til og kjøre igjennom Room Perfect målingene. Er det noe jeg i alle fall ikke har problemer med, så er det hard lyd. Jeg er ikke helt i land selv. Jeg får mye slankere lyd og mister mye tyngde i bassen i Focus innstillingene, så jeg bruker Global eller rett og slett Bypass. For jeg har ganske jevn frekvensgang i bassen. Jeg bruker 2200. Det blir endringer i mitt høyttaleroppsett siden bassene mine ikke går dypere enn ca 40 hz. Så direkte servostyrt Rythmic Audio 15" subwoofer skal inn i tillegg til enten 2 x 13" Focal pr side eller Acoustic Elegance 15", som har bedre gjengivelse oppover i mellomtoneområdet. Men ikke testet enda. Jeg må ha en til 2200 for å få riktig tidsforsinkelse til subwooferen. Riktig innstilling av delay er kanskje det viktigste av alt når man bruker Room Perfect og separate subwoofer(e). Hos meg må jeg helt sikkert få hjelp til å foreta målinger så jeg får riktig innstilling av de tre ulike seksjonene i anlegget. Målt etter at tidsforsinkelsen i prosesseringen er tatt med i beregningen.

    I mitt lytterom er jeg helt avhengig av å plassere bassene i hjørnene. Der kobler høyttalerne skikkelig til rommet. Bassen forsvinner nesten hvis de står ved siden av toppseksjonen. Settes høyttalerne en plass som ikke er egnet er min erfaring at da nytter det ikke med romkorrigering heller. Det er årsaken til at anlegget ble flyttet fra stuen hos meg til det som nå er et eget lytterom, men mye mindre. Jeg hadde bare mulighet for en plassering i stuen. Der måtte basskassene stå litt ut fra veggen og langt til hjørnene og toppseksjonen oppå. (Wilson Audio Grand Slamm/ Focal Grande Utopia likheter) Basskassene er 75 cm dype, så de bygget mye ut fra veggen. 192 cm total høyde. Men de koblet ikke til rommet og jeg fikk en lite dynamisk bass. Mens på musikkrommet kunne jeg legge ned de store basskassene i hjørnene(tredje forsøk på plassering) og da koblet de med en gang til rommet. Jevnere frekvensgang og skikkelig dynamikk. Jeg kan nok lett spille over 120 db hos meg hvis jeg vil ødelegge hørselen. Tror først når man kan bruke separate basser/subber og hovedhøyttalere i 2+2 eller 2+1 at man kommer i land med Lyngdorf. I alle fall bruker Kalle og Lydolf slike løsninger. Og de har og hatt Lyngdorfutstyr i mange år med godt resultat og jeg tror at de har en lyd som kan måle seg med meget dyre anlegg. Mens det ligger mange 2170er til salgs på Finn. Det er ikke 2170 eller 2200 det er noe galt med. Det er måten de brukes på vil jeg påstå.

    Hilsen Eirik.
    Takker for svar. Nå har ikke jeg subwoofere, og ikke skal jeg ha det heller. Ikke foreløpig i allefall. Så da blir det kun romkorreksjon for fronter. Om jeg kjører bypass er poenget borte såklart, og Focus eller Global betyr lite for lyden i sweetspot. Ser ikke hva jeg kunne gjort annerledes i oppsettet. Hardt og slitsomt blir det uansett på min type musikk.

    For å si det enkelt, jeg får mer av det jeg vil ha mindre av, og mindre av det jeg vil ha mer av.

    Om noen med mer erfaring har noen andre tips lytter jeg mer enn gjerne, men slik saken står nå er det bare å pakke bort Lyngdorf.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Driver og gjør klart for romkorreksjon i morgen.
    Har satt deling på 80Hz på både highpass og lowpass. Crossover på P10 står på maks (120Hz) da Dali anbefaler dette i manualen. Phase: 0.

    Alle høyttalere (INK. Sub) står på rett linje).
    Det anbefale å legge kompensere for Delay i SUB? Har som nevnt Dali P10 DSS. Dette bør vel legges inn før romkorreksjon gjøres.

    1. Hvor mange ms delay kan man snakke om her for P10 som må kompenseres med amp delay for main speakers?
    Og er riktig sted å legge dette inn under: OUTPUT - DELAY - DIGITAL OUTPUT - AMP DELAY?
    Har Coax fra 2170 til 2400 som videre driver Rubicon 6.

    2. Output volum på SUB i 2170-innstillingene, skal den være på 0.0 db hele tiden, både før/etter romkorreksjon? (Det anbefales også i P10 Manual at volumet skal stå på 50% på P10). Hvillet volum på selve P10 skal jeg sette under romkorreksjon, eller er dette uvesentlig?
     
    Sist redigert:

    BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    Lyngdorf roomperfect retter ut frekvensgangen også i 1000-3000 Hz området er min erfaring. På godt og vondt. Mange ht har en dip i det området ( BBC dip ) En flat frekvensgang i det området vil føre til mer gneldring ved høyt volum. Typisk stemmer, perkusjon, gitar med vrenglyd blir slitsomt. Supre opptak med litt enkelt arrangement kan låte flott da dette området fremhes mer enn før. Man opplever mer fokus på feks stemmer. Velger man voicing kurve music 1 på TDA 2200 med RP, tar man vekk ca 2 db ved ca 2,7KHz -lager en BBC dip. Det kan gjøre underverker- etter kalibrereing med roomperfect. Music 2 lager en ca 3 db dip. Det blir mer ørevenlig å spille høyt! - det er gøy! Spiller for tiden med 2 stk TDA2200, master/slave. Master har RP. Har en 2 veis topp ht med passiv deling og 2 tette/flate kasser med en 10" bass i hver. Elementet står helt ned mot gulvet og kassene står inntil bakvegg for god kobling til rommet._ det høres!! . Deler på 310Hz I mitt rom blir dette veldig bra bass, varm, rask og detaljert.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker også music 1 som min default. Hvis jeg skal spille høyt blir det gjerne music 2, og hvis jeg skal gå helt bananas endrer jeg noen ganger til bass1. Da kan jeg spille så høyt at det blir fysisk ubehagelig i mage/brystkasse (på enkelte låter) uten at det svir i toppen. Selvsagt forutsatt at kildematerialet er ok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BA

    BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    De fleste vet vel dette men allikevel litt fra manualen til DPA-1 ang voicing. Dette gjelder for TDA220TDAI og sikkert de nyere produktene også. + at du kan lage dine egne kurver - med noe mer fikling.

    http://lyngdorf.com/wp-content/uploads/2017/09/Lyngdorf-DPA-1-Owners-Manual.pdf

    Voicing
    When using RoomPerfect™ you will experience a much more precise and detailed sound reproduction
    – which could also be described as more analytical.
    The Voicing setting is an EQ filter that can be used to gently amplify or attenuate certain frequencies according
    to your personal preferences and/or to compensate if a given recording sounds too ‘bright’ or too
    ‘dark’. The standard voicing settings, and their numerical value on the remote control, are:
    • Neutral (0), Music 1 (1), Music 2 (2), Relaxed (3), Open (4), Open Air (5), Soft (6).

    Lyngdorf voicing curves.png
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Lydolf er spesialisten vår i denne gruppen, så vi er alltid glade for dine råd.

    Ellers antydet Vegar om delefrekvensen settes på både subwooferen og Lyngdorfen? Anbefalingen fra Lyngdorf er vel at hvis delefilteret til subwoofer kan kobles ut/bypasses, så anbefales det. Da skjer både høypass og lavpassdelingen av Lyngdorfenheten, og beste integrering oppnås på den måten.
    Godt poeng å påpeke. La Lyngdorf styre det hele, ellers får du dobbelt filter på sub'en.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Ok. Men etter hva jeg kan se, så kan suben selv kun settes på et utvalg av frekvenser opp til 140Hz og ikke deaktiveres helt.
    Skal jeg sette den på maks Hz, og så sette deling i Lyngdorf på lavere Hz (f.eks 80Hz).
    Er dette en løsning eller er dette feil?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ok. Men etter hva jeg kan se, så kan suben selv kun settes på et utvalg av frekvenser opp til 140Hz og ikke deaktiveres helt.
    Skal jeg sette den på maks Hz, og så sette deling i Lyngdorf på lavere Hz (f.eks 80Hz).
    Er dette en løsning eller er dette feil?
    Det er riktig for at delingen i størst mulig grad skal gjøres av Lyngdorf og i minst mulig grad av filteret i subben.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    235
    Antall liker
    205
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Trygt å la TDAI 2170 drive et par små Martin Logan? Hva med Manger elementer?

    Hei, jeg vurderer å kjøpe en av de TDAI 2170 som er på bruktmarkedet for tiden. Har lyst å prøve et oppsett med Martin Logan Source, bare for å lære, oppleve hvordan lyden er med og uten RK. Men på sikt er jeg mest nysgjerrig på om en kombinasjon av TDAI 2170, to Manger elementer elektronisk delt med 2 x Lyngdorf BW-2 spillende opp til 400 Hz vil fungere (jeg hører mest på klassisk og 'ørevennlig' jazz).

    Tåler 2170 forsterkeren å drive et elektrostatpanel med sterkt fallende impedanse (ca. 2 ohm et eller annet sted langs frekvenskurven) ?

    Manger-elementet er jo langt i fra frekvenslineært (se graf nedenfor). Vil RP kunne lykkes med å korrigere Manger i god nok grad?

    red-disp-hor-0-5-10-15-20-25-b.gif
     

    Adyre

    Fersking
    Ble medlem
    07.05.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste, men jeg ønsker å selge min Lyngdorf TDAI 2200 og Lyngdorf CD-1 cd-spiller. Forsterkeren har ikke RoomPerfect. Jeg er ingen HiFi-ekspert, men har skjønt at det er marked for en TDAI 2200 uten RoomPerfect pga 2x200w. Tenkte at det kanskje kunne være noen interessenter i en tråd med dette navnet :)
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    198
    Antall liker
    70
    Er det nogen her som driver et par bbc højtalere med TDAI 2170 som forstærker med RoomPerfect ?
    Har et par Graham Audio LS 5/9 som jo er voiset BBC style, mister de deres lyd signature hvis man bruger RoomPerfect ?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det nogen her som driver et par bbc højtalere med TDAI 2170 som forstærker med RoomPerfect ?
    Har et par Graham Audio LS 5/9 som jo er voiset BBC style, mister de deres lyd signature hvis man bruger RoomPerfect ?
    Jeg har ikke opplevd at noen høyttalere mister sin lydsignatur med RoomPerfect. Softwaren arbeider primært med å redusere romresonanser på en skånsom måte.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vet ikke om det er innbilning. Har alltid gjort RP med 2. ordens. Men har nå gjort et par runder med 4. ordens, og det er akkurat som den mister litt av den detaljerte og crispe lyden. En smule mer lukket og dempet på dette. Lurer på om jeg bør vurdere 2. ordens igjen for å få frem detaljene mer.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Er det nogen her som driver et par bbc højtalere med TDAI 2170 som forstærker med RoomPerfect ?
    Har et par Graham Audio LS 5/9 som jo er voiset BBC style, mister de deres lyd signature hvis man bruger RoomPerfect ?
    Jeg har selv en TDAI2200 som kjøres mot B&W høyttalere, og de har BBC-dip. RP finner dip'en og korrigerer, men jeg bruker voicing curve Music 2 for å gjeninnføre dip'en. Dette anbefaler da også Lyngdorf at man gjør. Jeg antar at det finnes en tilsvarende voicing curve i TDAI2170 også. I så fall, bruk den.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste, men jeg ønsker å selge min Lyngdorf TDAI 2200 og Lyngdorf CD-1 cd-spiller. Forsterkeren har ikke RoomPerfect. Jeg er ingen HiFi-ekspert, men har skjønt at det er marked for en TDAI 2200 uten RoomPerfect pga 2x200w. Tenkte at det kanskje kunne være noen interessenter i en tråd med dette navnet :)
    Hei.

    Jeg er interessert i din forsterker hvis du enda har den i slutten av august. Spesielt hvis den er i sort.

    Jeg skal inn med en subwoofer i systemet mitt og trenger en til 2200 for å styre tidsforsinkelsen til subwooferen og.

    Hilsen Eirik.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    848
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Hei, jeg vurderer å kjøpe en av de TDAI 2170 som er på bruktmarkedet for tiden. Har lyst å prøve et oppsett med Martin Logan Source, bare for å lære, oppleve hvordan lyden er med og uten RK. Men på sikt er jeg mest nysgjerrig på om en kombinasjon av TDAI 2170, to Manger elementer elektronisk delt med 2 x Lyngdorf BW-2 spillende opp til 400 Hz vil fungere (jeg hører mest på klassisk og 'ørevennlig' jazz).

    Tåler 2170 forsterkeren å drive et elektrostatpanel med sterkt fallende impedanse (ca. 2 ohm et eller annet sted langs frekvenskurven) ?

    Manger-elementet er jo langt i fra frekvenslineært (se graf nedenfor). Vil RP kunne lykkes med å korrigere Manger i god nok grad?

    Vis vedlegget 493420
    Sikre kilder hevder at Manger er et av elementene som har mest nytte av RP. Han jeg kjøpte mine P1 fra hadde dette. Jeg leker med tanken å lage et diy-system med Manger i Open Baffle og et bassystem som spiller opp til 400-500 hz. Alt styrt av en lyngdorf eller to. Tror det kunne blitt fantastisk..
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Nå er TDAI-3400 kommet til Hi-Fi Klubben. I alle fall er den i nettbutikken. Til dere som bruker streaming og er mer moderne angående lydkilder er nok 3400 midt i blinken. Man kan nå lage egne voicingkurver, som mange Lyngdorf brukere har etterspurt. En viktig detalj som jeg gjerne skulle hatt på min 2200, er at det nå er også XLR analogutgang når man bruker ekstern effektforsterker. Balanserte kabler har etter min erfaring bedre lyd og normalt gode studiokabler duger bra. Tror at min nåværende Crown K2 vil spille bedre i bassen med XLR inn i forsterkeren.

    Prisen er 49.998 kr i standardutgave med mange innganger. 4.000 kr for separat analogmodul og 4.000 kr for 4K-HDMI modul. Så får vi se om denne forsterkeren får et marked til en såpass høy pris. Jeg er ikke i tvil om at prisen kan forsvares i forhold til konkurrenter. Jeg har bare hørt Devialet på en messe, og vet ikke hvordan Lyngdorf klarer seg mot dem. De er jo mye dyrere og det var vel Millennium som i alle fall prismessig skulle ta opp kampen mot de virkelig dyre sakene. Jeg syntes at Millennium var priset veldig høyt, som sikkert førte til minimalt med salg. Jeg frykter at 3400 er i svakeste laget kontra flere konkurrenter hvis man har høyttalere som krever mye strøm. Som f.eks flere av B&W's toppmodeller. Og de andre modellene som f.eks 2400 er nok OK, men Lyngdorf mangler forsterkere med skikkelige krefter. De burde hatt en dobbelt så kraftig forsterker som 3400 som kunne hete 6400 el. lign. Og f.eks monoblokker av SDA 2400 på minst 1.200 Watt per kanal i 4 Ohm. Da kunne flere bruke 2170 og 3400 til toppseksjonen kombinert med skikkelig kraftige effektforsterkere til bassene. Og man kunne få en topp forsterkerkombinasjon som lett kan ta opp konkurransen med dobbelt så dyre kraftige integrerte eller separate effektforsterkere. Prisen på en 2400 basert monoblokk burde jo kunne holdes under 20.000 kr, også siden DACen som er innebygd kan utelates. En slik forsterker i sortimentet kunne vært midt i blinken for Lyngdorf etter min oppfatning.

    Det virker på meg som at Lyngdorf ikke selger noe særlig i Norge. Ikke en eneste person har skrevet noe om at de har hørt MH-2 og BW-2 systemet, som jo opplagt passer godt sammen med 2170. 2170 er det stadig mange til salgs av, så det tyder på at folk ikke er fornøyd med den. Sikkert pga at den mangler krefter. Lyngdorf har så mange praktiske og gode løsninger, og lydkvaliteten er jo veldig god. Så håper jeg bare at de har suksess med den nye TDAI 3400. Nå har jo dere som bare bruker én forsterker et bedre og dyrere alternativ til å drive høyttalerne enn 2170. Og muligheten til å fintune lyden vil nok mange sette pris på.

    Kan det være at Kalle Klovn og Lydolf blir blant de første 3400 eierne? De har i alle fall høyttalersystemer som vil passe godt til den nye forsterkeren, tenker jeg.

    Jeg er og spent på om selve lydgjengivelsen på 3400 har tatt et steg eller to oppover. Mange har sagt at Millennium er vesentlig bedre enn 2200 og 2170. Sikkert og pga større strømreserver. Jeg har alltid hatt lyst til å teste ut min 2200 sammen med Crown K2 i bassen mot en Millennium eller andre dyre forsterkere. Jeg synes i alle fall at det er en meget god kombinasjon til veldig lav pris. Og det hadde vært spennende om 3400 har kommet nærmere Millennium i oppløsning og lydkvalitet.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.155
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har alltid ment at de intergrerte fra Lyngdorf MED rp er noen av verdens beste pre,er (til prisen)
    Vet flere som kun benytter de som pre. I svært kostbare oppsett, meg selv inkludert for en tid tilbake siden.

    Du er nok inne på noe ang. strømreserven.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For egen del blir 3400 på papiret veldig lik 2170 pluss 2400. Fordelene vil for meg ligge i egentilpassede voicing kurver og balanserte analoge utganger til subbene. Jeg bruker i dag 2170 som ren pre med effektdelen avslått. Da blir 2170/2400 en fin pre/power løsning.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det som jeg synes er litt dumt er at Lyngdorf helt sikkert kan gi tilgang til at man kan lage egne kurver, men de velger bevisst å unnlate å gi kundene denne muligheten på 2170.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    For egen del blir 3400 på papiret veldig lik 2170 pluss 2400. Fordelene vil for meg ligge i egentilpassede voicing kurver og balanserte analoge utganger til subbene. Jeg bruker i dag 2170 som ren pre med effektdelen avslått. Da blir 2170/2400 en fin pre/power løsning.
    Nå koster vel 2170 og 2400 nesten det samme som en 3400. Så du hadde vel gått for 3400 kunne du velge på ny, tenker jeg. Og jeg vil tro at en fulldigital forsterker spiller bedre i toppen enn en semidigital 2400. Men jeg har ikke hørt 2400 enda. Vi må vel forvente at 3400 lyder bedre enn de andre modellene. Så får vi se når de første tilbakemeldingene om lydeinntrykkene begynner å komme.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For egen del blir 3400 på papiret veldig lik 2170 pluss 2400. Fordelene vil for meg ligge i egentilpassede voicing kurver og balanserte analoge utganger til subbene. Jeg bruker i dag 2170 som ren pre med effektdelen avslått. Da blir 2170/2400 en fin pre/power løsning.
    Nå koster vel 2170 og 2400 nesten det samme som en 3400. Så du hadde vel gått for 3400 kunne du velge på ny, tenker jeg. Og jeg vil tro at en fulldigital forsterker spiller bedre i toppen enn en semidigital 2400. Men jeg har ikke hørt 2400 enda. Vi må vel forvente at 3400 lyder bedre enn de andre modellene. Så får vi se når de første tilbakemeldingene om lydeinntrykkene begynner å komme.
    Ja, det hadde nok blitt en 3400 hvis jeg skulle kjøpt nytt nå. Jeg har ikke sett så mye på det, men beskrives effekttrinnet til 3400 annerledes enn 2400?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke den som kan forklare så mye tekniske detaljer. Med Lyngdorf har alltid påpekt at de fulldigitale forsterkerne har den kortest mulige signalbehandlingen av digitale signaler. Og det gir seg utslag i bedre transparens og dynamikk. Mange skrev tidligere at når de gikk fra en semidigital 2175 til 2200 så var det et betydelig kvalitetshopp. I bassen er det nok ikke så store forskjeller. Det er kanskje en nyere teknologi i 2400 som gjør at lydkvaliteten har blitt bedre i forhold til 2175. Det er vel naturlig å regne med det.

    2170 har jo fått veldig gode anmeldelser pga den utrolig veloppløste lyden. Men ankepunktet er jo at pga ganske lite krefter så må høyttalerne ha en lett belastning å drive for 2170. 2400 utfyller jo 2170 fint, og for min del er det bare 2 + 2 systemer som duger i mitt musikkrom. Ved fullrangehøyttalere forsvinner bassen der de må plasseres pga lydbildet. Pga skråvegg på frontveggene og over 190 cm høyde kan ikke mine høyttalere plasseres stående og bselvebasskassene kommer og for langt ut i rommet. Med bassene plassert liggende inntil frontveggen og mot sideveggene kobler bassene til rommet og jeg har fin dynamikk og tyngde i bassen. Men da må man ha 2200, 2170 eller 3400 for å kunne stille tidsforsinkelse til toppseksjonen. Eller utgavene med RP uten innebygd forsterker. Romkorreksjonen blir jo en bonus i tillegg, men 2200 uten RP fungerer veldig bra den og.

    Flere av de som selger 2170 kunne og ha fått en rimelig oppgradering med å bruke en 2175 til ca 4.500 kr i tillegg. På min 2200 opplevde jeg at når den en gang ble brukt fullrange på noen ganske bra selvbygg høyttalere så var den på enkelte plater mer anstrengt i lyden enn jeg var vant med. Da min Crown K2 ble koblet til for å drive bassene spilte 2200en helt uanstrengt når vi spilte høyt. Min erfaring er at hvis én forsterker skal drive en høyttaler med normalt svingende impedans, så kreves det mye mer av forsterkeren for å få dynamisk og musikalsk lyd. Og de blir ofte dyre. Fordelen med f.eks 2170/2200 er at de fungerer veldig godt som pre, dac og forsterker til toppen. Så kan man supplere med en rimelig og kraftig forsterker til bassene. Det blir ofte et godt resultat. Ved å bruke en eller to aktive subwoofere avlaster man jo 2170 mye. Ikke første gangen jeg skriver dette.

    Tenk hvor tidlig ute Lyngdorf var med å ha mange funksjoner inni ett apparat. Selv i dag kjenner jeg vel ingen andre merker som kan gjøre alt som 2170/3400 gjør. Mange har tatt etter og laget en integrert forsterker med innebygd dac og streamer. Men de har ikke innebygd digitalt delefilter, mulighet for å stille inn tidsforsinkelse eller romkorreksjon. Eller kanskje hjemmekino forsterkerne har kommet så langt nå?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ErikV det jeg lurte på var egentlig hva Lyngdorf selv forteller om forsterkeren i 3400, er det klasse d eller hva er det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn